Sylinterikannen muttereiden kiristys?
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: 09 Tammi 2025, 17:04
Sylinterikannen muttereiden kiristys?
Kun sylinterikansi asennetaan uudella tiivisteellä, sitä ei kai kannata heti kiristää lopulliseen kiristysarvoonsa (esim. Alfetta kylmänä 7,9-8,1 Kpm). Mikä on oikea alkukiristys, jolla tiiviste litistetään/totutetaan ennen kiristystä lopulliseen arvoon? Vai pitäisikö alkukiristys tehdä portaittain? Uusintakiristykset ovat eri asia.
Re: Sylinterikannen muttereiden kiristys?
P.S. Viktor Reinz tiivisteet on OK, ja älä unohda öljylinjojen o-renkaita
Re: Sylinterikannen muttereiden kiristys?
Elefantin linkkaamaa tehtaan ohjetta kannattaa noudattaa. Pidemmässä tehtaan ohjeessa on maininta, että kantta pitää kiristää tasaisesti ennen lopullista momenttia. Mitään tarkkoja lukuja ei kuitenkaan anneta. Itse olen kiristänyt 1,8 litraisen kannen oikeassa kiristysjärjestyksessä ensin 30 Nm sitten 60 Nm ja lopulta 72 Nm hyvällä menestyksellä (Huom. öljyttynä). Kannattaa käyttää Victor Reinzin kannentiivisteitä, muista merkeistä on huonoja kokemuksia. Muista myös tarkistaa, että sylinteriputket ovat oikealla korkeudella. Mikäli sylinteriputkien ja lohkon väliset o-renkaat ovat vanhat kannattaa vahvasti harkita niiden vaihtamista. Kannen nostamisen jälkeen ne rupeavat usein vuotamaan vaikka olisivatkin aiemmin olleet tiiviit.
Era di vitale importanza non scendere mai a compromessi nella progettazione di un'Alfa Romeo