Meluisa Giulietta

Täältä kannattaa hakea tyyppivikoja ja tehdä hyvin otsikoituja selkeitä tekniikkakysymyksiä ilman rönsyjä.

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Viitalahti
Viestit: 1
Liittynyt: 15 Loka 2025, 12:24
Car(s): 166-75-33-Giulietta-Lancia Delta ja Fiat Coupe

Meluisa Giulietta

Viesti Kirjoittaja Viitalahti »

Alla toinen Giulietta joka on tullut koko ajan meluisammaksi. Kolmesta kympistä ylöspäin "huminaa" kaheksankympin jälkeen ihan helvetin läpitunkevaa. Oon vaihtanut väljän pyöränlaakerin taakse uuteen,renkaissa kokeillut eri paineita,talvipyöriä,4-pistesuuntaus tehty jne. Sama ääni vaikka heittää vaihteen vapaalle ja kierrokset pois,ratin kääntely ei vaikuta. Onko kenelläkään samanlaisia kokemuksia. Muissa noin 10 Alfassa ei koskaan oo ollut samanlaista ongelmaa. Voiko olla jossain tukikumeissa yms.?

Avatar
Polforea
Viestit: 12001
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): XF
159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Meluisa Giulietta

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ääntä kuulematta oire voisi laakeriin viitata, mutta mihin niistä...
-Vapaalle vaihto ei vaikuta ja äänen voimakkuus/taajuus mitä ilmeisimmin riippuu nopeudesta eikä kierroksista, joten voidaan poissulkea apulaitteet, moottori ja vaihdelaatikon "etuosa".
-Kuvauksen mukaan kääntely ja kallistelu ei vaikuta, joten todennäköisesti ei tule pyöränlaakerista, en kuitenkaan sulkisi pois täydellisen varmaksi
-Jäljelle taitaa jäädä mahdollinen oikean puolen vetarin apuakseli ja sen laakerointi (en tiedä onko Giuliettassa), jonka kuormituksen suunta ja voimakkuus ei muutu kallistelusta, perän laakerit sekä vaihdelaatikon "loppupään" laakerit.
-Vaihdelaatikon sisällä ennen perävälitystä akselinopeudet on korkeampia ja laakerit tietääkseni soivat yleensä korkeammalla nuotilla kuin pyöränlaakerit ja tukilaakerit.

Johtopäätös: lähtisin ensimmäisenä käymään huolella läpi loppuja pyöränlaakereita sekä mahdollista apuakselin laakeria, josta etenisin kohti perää. Saattaisin ajaa autoa vahvasti pukitettuna ja sidottuna paikallaan äänilähdettä jahdatessani.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 5079
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09, Mito QV -10
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Meluisa Giulietta

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Sitten pakoputken lämpösuoja. Äänien kuvaaminen on vaikeaa mutta jos tuo pääsee värisemään pakoputken ja pohjapellin välissä?
Spider 1988, 159 SW 2.4, Mito QV(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

FinPat
Viestit: 8769
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Meluisa Giulietta

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Polforea kirjoitti:
15 Loka 2025, 13:44

-Jäljelle taitaa jäädä mahdollinen oikean puolen vetarin apuakseli ja sen laakerointi (en tiedä onko Giuliettassa), jonka kuormituksen suunta ja voimakkuus ei muutu kallistelusta,
55234761 näyttäisi olevan apuakselin laakerin kiinnitys eli kyllä siellä sitten laakerikin on. Laakerin numeroa en löytänyt pikavilkaisulla mistään. Onkohan tarkoituksena myydä ainoastaan riistohinnoiteltuja kokonaisia apuakseleita?

Kuva

Kuva

Kuva

Avatar
mutt
Viestit: 5904
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Delta 1.6 Multijet -09, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Meluisa Giulietta

Viesti Kirjoittaja mutt »

Onko toisilla renkailla kokeiltu?
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
nipaka
Viestit: 2346
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Meluisa Giulietta

Viesti Kirjoittaja nipaka »

Moottorin tukikumi pettänyt?
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

Vastaa Viestiin