Jakajan kasausohje 164

Täältä kannattaa hakea tyyppivikoja ja tehdä hyvin otsikoituja selkeitä tekniikkakysymyksiä ilman rönsyjä.

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7785
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Jakajan kasausohje 164

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Näistä ohjeista kiitokset menevät Carlokselle, eli toisin sanoen hänen tekemät.

Lue loppuun ennenkuin teet mitään.


Tästä lähdetään NDE-puoli:

Kuva

DE-puoli:

Kuva

NDE:

Kuva

Kannattaa pestä purettu jakajan runko kunnolla liuottimella ja vaikka hammasharjalla.

DE:

Kuva

NDE:

Kuva

Ensin laitetaan pyörijänpään (DE) liukulaakeri. Itse käytin pitkää 13mm hylsyä.

Paina laakeri sen verran syvälle, että säteisakselitiiviste (stefa) mahtuu vielä sinne jatkoksi+liukulevy.

Kuva

Ennen kuin stefan asentaa paikalleen, kannattaa laittaa rasvaa itse stefanuraan joka jää tuon liukulevyn alle.

Kuva

Liukulevyn paikalleen saaminen krymppauksen ansiosta voi tuntua taiteilulta ;)

Kannattaa painaa se sinne hellästi ja varmasti. Jonka jälkeen tyontää liukulaakeri stefaan kiinni.

Kuva

Kuva

Moottorinpään (DE) liukulaakeri myös painamalla paikalleen. Siten että jää samaan tasoon jakajanrungon kanssa.

Kuva

Irtonaiset liukulevyt kevyeen pintarasvaan ennen akselin asennusta.

Kuva

Akseli hollilleen ja jakaja täyteen moottori öljyä.

Pyöritellen akselia työnnetään loppuun asti.

Ja voidaan vetää takasin huulille ja katsoa jos öljyä menisi vielä lisää.

Kumminkin niin että jää täyteen öljyä.

HUOM! Käytä samaa öljyä mitä käytät autossa itsessäänkin.

Kuva

Ja loput pilkkeet paikalleen.

Kuva

Ennen virranjakajan irroittamista moottorista katso jakajan asento, että saat takaisin samaan asentoon.

Kun jakaja on poistettu moottorista ja pyörijä akseleineen on poistettu, niin pääsee varsinaiseen jakajanrungon purkuun.

Jakajan purku tapahtuu käänteisesti.

Moottorinpään liukulaakeri irtoaa ihan perinteisellä väkivallalla.

Jakaja pöydälle ja akselinreijästä pyörijän päästä meisselillä työmällä.

Pyörijänpäästä laakeri+stefa+krympattu liukulevy kannattaa painaa ulos eikä lyödä!

Liukulaakerit mitkä olen toimittanut ovat akseleiden min toleransissa ja voivat ahdistaa joidenkien akseleiden kohdalla. Jolloin hiomapaperia laakerin sisällä pyöritellen saa istuvuuden täydelliseksi.

Akseleiden min. halkaisija on 12.4mm ja valmistustoleranssien myötä niissä on pieniä heittoja max. 12.5mm? Välyksen voi tietysti ottaa myös akselista, mutta akselin hiominen on huomattavasti työläämpää ja sen joutuu kiilloittamaan. Vasta kun välys rupeaa olemaan luokkaa +0.2mmà alkaa laakerit olemaan loppu.

Ohjeet on suuntaa antavia ja tekijän Suomenkielen ilmaisutaito rajallinen
luukihäriöineen.

Vastaa Viestiin