Tuulilasin pyyhkijän korjaus 156:ssa sekä 155:ssa

Täältä kannattaa hakea tyyppivikoja ja tehdä hyvin otsikoituja selkeitä tekniikkakysymyksiä ilman rönsyjä.

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
-Tomi-
Viestit: 1486
Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
Car(s): Diudi

ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99
Paikkakunta: Ylöjärvi

Tuulilasin pyyhkijän korjaus 156:ssa sekä 155:ssa

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

Ohje siis 156:een, mutta miksei sama ohje auttaisi muissakin malleissa.
Itselläni oli seuraavanlaista vikaa pyyhkijöissä. Kertapyyhkäisy sekä nopein pyyhintä ei toimineet. Tilasinpa uuden moottorinohjausyksikönkin Muukkoselta, mutta sekään ei auttanut. Ja Delta-autoonhan en rahojani vie, ne kun varmaan olisivat ottaneet korjaukset yli 200€ ja sanoneet, että vaihtoivat moottorin sinne. Nyt kuitenkin kun tiedän, mistä se useinmiten kiikastaa, kun lasinpyyhkimet ei pelaa (ja moottori ei tosiaankaan ole rikki). Päätin postata tällaisen korjausehdotelman, eli jos lasinpyyhkijöissäsi on jotain vikaa lue tämä, ennenkuin kannat rahasi DA:han.

Ensimmäisenä konepelti ylös ja lasinpyyhkimet irti (suojamuovit pois talttapäällä, alla muistaakseni 10mm mutterit). Tämän jälkeen ei tarvi irroittaa kuin kuskinpuoleinen musta suojamuovi joka on muistaakseni 5:llä ruuvilla kiinni. Yksi A-pilarin juuressa suojamuovin alla. Toinen hiukan piilossa konepellin kiskon vieressä, ja loput näkyvillä. Vedä tiivistettä hiukan pois päältä niin se muovi lähtee helpommin. Tuulilasin kohdalta suojamuovi on painettavilla klipsuilla kiinni, joissa käytetään vain raakaa voimaa.


Kuva

Tämän jälkeen avaat nuolilla osoitetut kuusiokolopultit 3kpl (helpompi ja nopeampi, kuin irroittaa moottori). Nappaa johdot irti.

Kuva

Kuvassa on poistettu ohjausyksikkö päältä. Ja tuolla näkyvällä pinnalla saattaa olla liikaa vaseliinia joka estää sähköisenyhteyden, pyyhi siis se kunnolla (Jo tämä saattaa auttaa vikaan). Seuraavaki poista kuusiokolopultit joita on 2 kpl:tta (merkattu nuolella) toinen joka ei näy on siellä välissä. Tämän jälkeen kierrä moottori irti, ihan rauhallisesti pyörität vain ympyrää sillä, sen jälkeen saat moottorin käteesi.

Kuva

Ja vika näkyykin tässä kuvassa, hyppysähkö ei oikein toimi. Syynä siis on, että yksi hiili on jämähtänyt yläasentoon. Painele, sitä siis hiukaan talttapää meisselillä, niin että se rupeaa hyvin liikkumaan ja ottaa hyvin pintaan kiinni. Tämä jälkeen homma takaisin kasaan ja nauttimaan suomen sateisesta kesästä :-D

Ps. homma kestää alle 45 minuuttia ja säästyypä satoja euroja :lol:

Avatar
AutonAlfa
Viestit: 1019
Liittynyt: 01 Loka 2003, 03:27
Car(s): Alfoja
Paikkakunta: Laitila

Viesti Kirjoittaja AutonAlfa »

Samalta näyttää myös 155:sen pyyhkijöiden moottori. Eli vinkki toimii myös 155:siin

Terv: Tällä viikolla moottoria kädessä pitänyt :wink:

Avatar
Alfetta&156
Viestit: 205
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:15
Car(s): 156/166/ALFETTA 2.0

Viesti Kirjoittaja Alfetta&156 »

Pyyhkijän moottori voi näyttää "sadetakkinsa" alta kaivettuna tältä :crazyeyes: Kunnon putsaus, ja uudet voiteluaineet kehiin ja taas toimii nätisti :wink:

http://www.alfabbs.fi/album_pic.php?pic_id=2896

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Viesti Kirjoittaja Carlos »

Samoin tein uudet hiilet vaan sinne sissään kun kerran on auki
ja liitua kollektorin pintaan.

Vastaa Viestiin