Käsijarru hirttää kiinni pakkasella
Valvoja: Moderators
- PK
- Viestit: 516
- Liittynyt: 06 Maalis 2007, 07:32
- Car(s): Audi TT
( ex Alfa GT Azzurro Gabbiano )
( ex 156 Super )
Käsijarru hirttää kiinni pakkasella
Tää on lähinnä galluppia, et onko tää mulla yksilövika, vai esiintyykö muillakin. Eilen oikea takajarrulevy hehkui punaisena kun pysähdyin parin kilsan jälkeen odotteleen että irrottaa palat itsensä. Nytpä en sitten käytäkään kässäriä...
Taitaa olla vika joka esiintyy useammassa yksilössä.vaiva poistuu mitä ilmeisemmin kun vaihtaa käsijarruvaijerin/t,tuuppaavat vanhetessaan ottaan vettä sisäänsä joka sitten jäätyy. kannattaa valuttaa uuden vaijerin kuoren sisään vaikka aseöljyä ja katsoa että vaijerin päässä oleva suojakumi on paikallaan. näillä on selvinnyt toistaiseksi
- fahlsjy
- Viestit: 1738
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
- Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible - Paikkakunta: Järvenpää
Kerran tää on galluppia niin kerrotaan nyt sitten että ei oo vielä kertaakaan palat juminut eikä kässäri jäätynyt....
Tosin oon tämmönen nysvääjä ja käytän syksyisin ja keväisin pelkkään renkaan vaihtoon aikaa melkein päivän mutta samalla aina hoituu jarrujen putsaus ja voitelu. Kässäri vaijerit tarkastellaan samalla ja voidellaan ja pyritään käyttämään ahkerasti...
Tosin oon tämmönen nysvääjä ja käytän syksyisin ja keväisin pelkkään renkaan vaihtoon aikaa melkein päivän mutta samalla aina hoituu jarrujen putsaus ja voitelu. Kässäri vaijerit tarkastellaan samalla ja voidellaan ja pyritään käyttämään ahkerasti...
Ei niiden pitäisi hirttää jos vaijerit on asialliset.
Se tarkoittaa että:
-Vaijeri on muovilla pällystetty.
-Vaijerin itse kuori on ehjä.
-Vaijerin päissä on haitarikumit.
-Pieni määrä rasvaa asennetaessa ei varmasti tee pahaa.
-Sekä se, että ne on oikein asennetut.
Äidin alfaan tuli paskat vaijerit joissa ei ollut muita suojia kun kuori päällä niin sen muutaman päivän kesti ja jäässä, eli turha edes ottaa sellaisia vaijereita joissa ei ole suojia, ne ei toimi edes mersussa tai bimmerissä
Se tarkoittaa että:
-Vaijeri on muovilla pällystetty.
-Vaijerin itse kuori on ehjä.
-Vaijerin päissä on haitarikumit.
-Pieni määrä rasvaa asennetaessa ei varmasti tee pahaa.
-Sekä se, että ne on oikein asennetut.
Äidin alfaan tuli paskat vaijerit joissa ei ollut muita suojia kun kuori päällä niin sen muutaman päivän kesti ja jäässä, eli turha edes ottaa sellaisia vaijereita joissa ei ole suojia, ne ei toimi edes mersussa tai bimmerissä
Emännän -04,150tkm ajettuun 147:n vaihdoin juuri muutama päivä sitten uudet käsijarruvaijerit.Jäätyivät myös,ja lämpimälläkin kahva oli raskas vetää.
Tuuppasin kummankin vaijerin läpi spray vaseliinia niin että tuli toisesta päästä ulos.Avot että taas on kevyt ja tehokas!
Alkujaanhan noissa ei juuri mitään rasvaa olekaan.
Joo vanhoista vaijereista oli kuoret monesta kohtaa halki,eli vesi siis oli päässyt sisään.Ruskeaa ruostevettä vain juoksi kun nosti vaijerin pystyasentoon.Jos noista ois halunnut tosi pitkäikäiset niin ois vielä vetänyt päälle kumiletkut ja klemmarit päihin.Ei ihan heti kuori pettäis.
No eipähän nuo kalliit ja pahat ole vaihtaakkaan.
Tuuppasin kummankin vaijerin läpi spray vaseliinia niin että tuli toisesta päästä ulos.Avot että taas on kevyt ja tehokas!
Alkujaanhan noissa ei juuri mitään rasvaa olekaan.
Joo vanhoista vaijereista oli kuoret monesta kohtaa halki,eli vesi siis oli päässyt sisään.Ruskeaa ruostevettä vain juoksi kun nosti vaijerin pystyasentoon.Jos noista ois halunnut tosi pitkäikäiset niin ois vielä vetänyt päälle kumiletkut ja klemmarit päihin.Ei ihan heti kuori pettäis.
No eipähän nuo kalliit ja pahat ole vaihtaakkaan.
- Antieko
- Viestit: 649
- Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
- Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
- Paikkakunta: Jyväskylä
Käsijarru vaijerit vaihdettu toissa talvena. Kuoret ovat vielä ehjät. Tuntuu kuin ne entiset repaleiset vaijerit olis workkineet kylmässä paremmin. Nyt on jäätymisilmiö (viimeksi eilen) päällä heti kun mennään pakkasen puolelle.
Talvella käsijarrun käyttöä siksi vierastaa. Pysyyhän auto paikallaan vaihteellakin. Jostain muistan lukeneeni, että eteen vietossa parkissa pitäisi jättää ykköselle ja taaksepäin vietossa pakille. Muutoin on riski hammashihnan hyppäämisellä hampaalla pieleen. Onkohan asiassa perää?
Talvella käsijarrun käyttöä siksi vierastaa. Pysyyhän auto paikallaan vaihteellakin. Jostain muistan lukeneeni, että eteen vietossa parkissa pitäisi jättää ykköselle ja taaksepäin vietossa pakille. Muutoin on riski hammashihnan hyppäämisellä hampaalla pieleen. Onkohan asiassa perää?
Itsekin tätä välillä mietin, ja kun välillä olen tälläinen "perfektionisti", niin tuntuu pahalta jättää vaihdetta päälle parkkiin laittaessa Esim kun katokseen vien auton niin mulla on siinä sopivasti kuoppa renkaan kohalla, että se jää siihen kiinni.Antieko kirjoitti:Käsijarru vaijerit vaihdettu toissa talvena. Kuoret ovat vielä ehjät. Tuntuu kuin ne entiset repaleiset vaijerit olis workkineet kylmässä paremmin. Nyt on jäätymisilmiö (viimeksi eilen) päällä heti kun mennään pakkasen puolelle.
Talvella käsijarrun käyttöä siksi vierastaa. Pysyyhän auto paikallaan vaihteellakin. Jostain muistan lukeneeni, että eteen vietossa parkissa pitäisi jättää ykköselle ja taaksepäin vietossa pakille. Muutoin on riski hammashihnan hyppäämisellä hampaalla pieleen. Onkohan asiassa perää?
Mutta asiaan, itsellä myös käkkärijarruvaijeri vähän jämäkkä, on vaihdon tarpeessa kyllä. Se yleensä siitä löysty kun vähän rämpyttää käkkärikeppiä edestaas. Tosin ei käkkäri ota lähes ollenkana kiinni vielä tokallakaan "napsulla", mutta kyllä se sillä paikalla pysyy.
"Kyntämisessä ei ole mitään järkeä, jos ei kylvä siementä"
- HerraR
- Viestit: 248
- Liittynyt: 06 Loka 2003, 17:28
- Car(s): E61 & 944S2
ex 166 3.0 2000
ex 164 3.0 24v 1994
ex 164 TS 1990 - Paikkakunta: Helsinki
164 Superissa ei ole kertaakaan ollut mitään käkkäriongelmia. 164 TS-1990 sen sijaan jumitteli pakkasella ahkerasti, lieneekö konstruktio muuttunut matkan varrella kestävämmäksi.
Mulla myös takaraivossa muistikuva vinkistä, että jos jättää vaihde päällä mäkeen, ni alamäessä ykkönen ja ylämäessä pakki. No, käkkäri toimii ni ei tarvi arpoa.
Mulla myös takaraivossa muistikuva vinkistä, että jos jättää vaihde päällä mäkeen, ni alamäessä ykkönen ja ylämäessä pakki. No, käkkäri toimii ni ei tarvi arpoa.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 11298
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
- Paikkakunta: Lago d'Erba
Jep. Varsinkin tuo 164:n 24v-kone kuuluu olevan ronkeli tuosta, eli jos kone pyörähtää vähänkin takaperin niin kiristin ei saa hihnaa pidettyä tiukalla ja jako voi hypätä.HerraR kirjoitti:Mulla myös takaraivossa muistikuva vinkistä, että jos jättää vaihde päällä mäkeen, ni alamäessä ykkönen ja ylämäessä pakki.
- Epäkelpokeräilijä -