Pakoputkiston virtaavuus vaparissa

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
hagger16
Viestit: 3080
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Pakoputkiston virtaavuus vaparissa

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Ihan vaan mielenkiinnosta kyselen, että onko mahdollista, että pakoputkistolla on vaparissakin suurempi merkitys. Olen aina kuvitellut, että vaparissa putkistolla on lähinnä "soundillinen" merkitys, eikä niinkään kulkuun vaikuttava.

Vanha takapöttö ruostui siihen pisteeseen, että ratkesi juuri siitä putken ja pöntön liitoksesta. Antoi ihan kivasti sieltä läpi kun löi kaasua.. Auto tuntui myös kulkevan ja lähtevän liikkeelle paremmin. Tuohan tapahtui pikkuhiljaa ja siihen ehti tottua.

Nyt minä (ja vaimoni) todettiin uuden väliputken ja takapöntön asennuksen jälkeen, että auto tuntuu jotenkin nuhaiselle...? Kaasua joutuu käyttämään enemmän liikkeelle lähdössä ja matka ei jotenkin taitu entiseen malliin..

Kuvittelenko minä? Joutuuko tässä etsimään vapaammin virtaavaa takapönttöä? Onko tuo uusi putkisto uutuuden jäykkä? Autoon tuli nyt taas muuten Motonetin putki & pöttö, joka on tarkoitettu V6:een. Autossani on V6:n katti, niin sen takia...

Ja, en osta V6:sta vaikka sitä taas kuitenkin ehdotatte. :mrgreen:
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
Backstroker
Viestit: 790
Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
Car(s): 156x3 159x2
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Backstroker »

osta v6 :-D
http://www.restyling.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Grendel
Viestit: 607
Liittynyt: 15 Tammi 2004, 01:55
Car(s): GT, GTj, GTV, 75 TS, 75 turbo, 164 Q4
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Grendel »

Ihan vaan mielenkiinnosta kyselen, että onko mahdollista, että pakoputkistolla on vaparissakin suurempi merkitys
On

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Viesti Kirjoittaja willez »

nelitahtisen yks perus edellytyshän on että pakokaasut täytyy saada ulos niin nopeasti kuin mahdollista .

Joku motonetin vakio pönttö voi heikentää tätä. Osta simons :D

Avatar
silverine
Viestit: 2492
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Giulia 2.0
156 3.0 V6 Q2 kompuralla
Mito QV -10
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

Omassa vaparissa teho nousi todistetusti
15 heppaa isommilla imuputkilla + kisakatilla
ja virtaavammalla takaputkistolla.
Pakoputkiston merkitys oli taatusti suurempi
kuin imupuolen muutoksien.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

mazza
Viestit: 156
Liittynyt: 26 Marras 2004, 17:25
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mazza »

Pakosarjan ja pakoputkiston mitoituksellahan on hyvinkin suuri vaikutus. Pakosarja tulisi mitoittaa niin, että halutulla kierrosluvulla juuri kun venttiili aukeaa, sen sylinterin pakosarjan putkessa on imu, eli alipaine. Pakoputki tulisi taas mitoittaa niin, että halutulla kierrosluvulla pulssi tekee alipaineen aina uuden pulssin tullessa sylinteristä kollektorille. Siitä vaan sitte laskeskelemaan pakokaasujen virtausnopeuksia eri lämpötiloissa jne jne, ja putkistoa mitoittamaan. :wink:
On se harmi ku ne autot vetää liian usein väärästä päästä....

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Pakoputkiston virtaavuus vaparissa

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

hagger16 kirjoitti:Ihan vaan mielenkiinnosta kyselen, että onko mahdollista, että pakoputkistolla on vaparissakin suurempi merkitys. Olen aina kuvitellut, että vaparissa putkistolla on lähinnä "soundillinen" merkitys, eikä niinkään kulkuun vaikuttava.

Vanha takapöttö ruostui siihen pisteeseen, että ratkesi juuri siitä putken ja pöntön liitoksesta. Antoi ihan kivasti sieltä läpi kun löi kaasua.. Auto tuntui myös kulkevan ja lähtevän liikkeelle paremmin. Tuohan tapahtui pikkuhiljaa ja siihen ehti tottua.

Nyt minä (ja vaimoni) todettiin uuden väliputken ja takapöntön asennuksen jälkeen, että auto tuntuu jotenkin nuhaiselle...? Kaasua joutuu käyttämään enemmän liikkeelle lähdössä ja matka ei jotenkin taitu entiseen malliin..

Kuvittelenko minä? Joutuuko tässä etsimään vapaammin virtaavaa takapönttöä? Onko tuo uusi putkisto uutuuden jäykkä? Autoon tuli nyt taas muuten Motonetin putki & pöttö, joka on tarkoitettu V6:een. Autossani on V6:n katti, niin sen takia...

Ja, en osta V6:sta vaikka sitä taas kuitenkin ehdotatte. :mrgreen:
ei siun kannata käydä SaiPan peleissä olutta juomassa jos humapäissäs rupeaa "takapönttö" jutut pyörimään mielessä :-D

alkoholi ei sovi siulle!

Avatar
hagger16
Viestit: 3080
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

^ :lol:

Mie sentään vaan puhun takapöntöistä, kun eräät ottaa lähiotoksia. :-D
Sitä paitti, mie pystyn kirjoittelemaan selvinpäin varmasti yhtä sekavia...

Juu, on vähän outo tuo tilanne. Toisaalta on mukava, kun ei kerrankin putki vuoda mistään... Luulisi, kun tuo putkikin on hieman paksumpi, että ehtisi nuo tessun kaasut siitä ulos tulemaan. Katellaan ja kuulostellaan nyt vielä vähän pidempi aika..
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
Bisci
Viestit: 511
Liittynyt: 02 Elo 2007, 00:05
Car(s): V60 AWD,
OIIIIIIIO ja
TVR S
Paikkakunta: Savicity

Re: Pakoputkiston virtaavuus vaparissa

Viesti Kirjoittaja Bisci »

hagger16 kirjoitti:ei siun kannata käydä SaiPan peleissä olutta juomassa jos humapäissäs rupeaa "takapönttö" jutut pyörimään mielessä :-D

alkoholi ei sovi siulle!
Saipan pelissä... mitä hittoa, oletko erakko? Siellähän on vähemmän sakkia kuin asiakkaita DA:n myymälässä. Ja molemmat yhtiöt takoo tulosta ihan samaan mallin.
Ne jotka puhuu ei tiedä, ne jotka tietää ei puhu.
K.Rosberg

Avatar
hagger16
Viestit: 3080
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

^Se oli muuten KauGoH tuon lainauksen takana... :wink:

No, joo. Ei ole tainneet Saipalla pelit oikein kulkea. Itse en kyllä kovinkaan säännöllisesti peleissä vieraile, mutta ihan kivaahan tuolla oli pyörähtää.
Olihan siellä toki 4013 kpl erakoituneita kylähulluja sekä joulutonttujen kannattajia zadista.. :-D
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
Riccardo
Viestit: 531
Liittynyt: 01 Heinä 2007, 23:36
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Riccardo »

Jätkillä tais mennä "vähän" offtopikkiin... :mrgreen:

Simons vaan alle, ei ahdistele sen jälkeen!

Nuoruudessa tuli rakenneltua noita joitain menopelejä, muistan erään E30 Bempun, muuttui käytös ihan tajuttomasti kun Simonsin putkisto tuli laitettua alle.

Avatar
hagger16
Viestit: 3080
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

No, nyt on jo melkein viikko ajeltu uudella putkella ja sehän on alkanut toimimaan...? Olisiko tuossa ollut jotkin tuhdit varastorasvat, kun käry on niinkuin munkkeja paistaessa aina ajosession jälkeen..
Tiedä häntä. Pääasia, että pörrää niinkuin ennenkin.
Senza cuore saremmo solo macchine

gYdEbUh
Viestit: 2557
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): M-B Clk 200 -05. Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Jos 150 heppaseen autoon tuikkaa 190 heppaisen putkiston, sen pitäisi jo olla tehoputkisto. TM:n pakoputkitestissä oli yksi tavismerkki joka todettiin rakenteeltaan niin tukoiseksi että teho laski. Jos sinun putkisto on itsestään avartunut, niin ainoa järkevä selitys mikä tulee mieleen on että siellä olisi ollut vaimennusvillaa väärässä paikassa ja se on nyt siirtynyt pois. Mitään nesteen tapaista ainetta ei pitäisi olla putken sisällä uutena. Mutta kaikenlaistahan voi sattua.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
hagger16
Viestit: 3080
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

siellä olisi ollut vaimennusvillaa väärässä paikassa ja se on nyt siirtynyt pois.
Paljolti mahdollista. Tuo kärykin voi tulla putkissa olevista tarroista...
Senza cuore saremmo solo macchine

Vastaa Viestiin