159 JTD hajosi

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
veskuk
Viestit: 290
Liittynyt: 03 Marras 2008, 21:41
Car(s): ex 156 2.0JTS, ex 159 2.4JTDm sw Q-tronic

ei sammu

Viesti Kirjoittaja veskuk »

Kokeilin sammuttaa vauhdissa, ainakaan automaattivaihteinen ei sammu napista jos auto liikkuu, ei D:llä eikä N:llä!! Turhia varmistuksia!

Avatar
mattijus
Viestit: 5287
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Kalukylä

Re: ei sammu

Viesti Kirjoittaja mattijus »

veskuk kirjoitti:Kokeilin sammuttaa vauhdissa, ainakaan automaattivaihteinen ei sammu napista jos auto liikkuu, ei D:llä eikä N:llä!! Turhia varmistuksia!
Tojotassa piti nappia painaa pit-kään. Oletettavasti kokeilit myös tätä?
VMP

AAW
Viestit: 1039
Liittynyt: 08 Loka 2003, 18:31
Car(s): Stelvio Veloce Tbi
159 JTS
QP V8 Evo
75 2.0 TC
ex.159 Tbi & 159 2.0 JTD, 2x156 TS, GTV V6, 166 JTDm, Stelvio JTD
Paikkakunta: Billnäs

Viesti Kirjoittaja AAW »

AlfaTom kirjoitti:Aika hurjalta tuntuu ohje tulpata ilmanottoaukko...kyseessä on melkoinen imuvoima, joka imaisee kissaa pienemmät esineet koneeseen, ellei tulppa ole oikean kokoinen ja muotoinen :mrgreen:

Samoin hiilidioksidi-palonsammuttimen käyttö koneen tukahduttamiseen tuntuu vielä hurjemmalta! Jos muistan oikein, on kyseisen sammuttimen aine melkoisen kylmää (noin -70Celsius) tullessaan ulkoilmaan, siinä voi nimittäin sormetkin paleltua.
Korjatkaa jos olen väärässä :wink:

Kylmä hiilidioksidi kun kohtaa punaisena hehkuvat moottorinosat, lopputulos ei voi olla kaunista katseltavaa...

Jos joku uskaltaa kokeilla, haluaisin kuulla loppuraportin miten kävi.
Muistaakseni CO2 sammutin on sähköpaloihin tarkoitettu, autoon taas olisi jauhe sammutin. Toiminta periaate kai vähän erilainen. Yllä lainatakseni, korjatkaa jos olen korjauksessa väärässä. :wink:
Taidanpa itse käydä ostamassa autoon sammutin, toivottavasti ei tarvitse raportoida miten käyttö sujui.

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2864
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

CO2 sopii sähköpaloihin juuri sen takia että se ei sotke paikkoja, esim tietokonesaleissa jauhe saisi aikaan lisätuhoja. Mutta jauheen joutuminen moottorin sisuksiin ei sekään tee hyvää.
Eli moottorin käynnin lopettamiseen palonsammutin lienee huono väline.

Sammutin autossa tulipalon sammutusta varten on kyllä hyvä varuste, mitä vanhempi auto sitä tärkeämpi.
Alfa164Super3.0A M-B Sprinter 313 Kawasaki ZRX1200S

La vita è

Avatar
veskuk
Viestit: 290
Liittynyt: 03 Marras 2008, 21:41
Car(s): ex 156 2.0JTS, ex 159 2.4JTDm sw Q-tronic

Re: ei sammu

Viesti Kirjoittaja veskuk »

mattijus kirjoitti:
veskuk kirjoitti:Kokeilin sammuttaa vauhdissa, ainakaan automaattivaihteinen ei sammu napista jos auto liikkuu, ei D:llä eikä N:llä!! Turhia varmistuksia!
Tojotassa piti nappia painaa pit-kään. Oletettavasti kokeilit myös tätä?

No en!

Avatar
Matti_S
Viestit: 595
Liittynyt: 13 Touko 2008, 16:15
Car(s): Alla: BMW 116d E87 '11
Exät:
Mini Cooper D Countryman aka Ilsa '11
Alfa Romeo 159 SW aka Mariia '08

Pärtsätin: Triumph Thruxton '06
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Matti_S »

Jahas. Poppailin tuonne ALD:lle, että jos ne pikkusen pistäsivät painetta wetterille. No ne oli tiedustellu, niin vastaus oli tämä:

Turbo ja välijäähytin vaihettu. Moottori käy huonosti ja saaneet maahantuojalta luvan vaihtaa joku laakerijuttu. Varaosat SAATTAA tulla ens viikon lopussa :(.

Jumaleissön mitä toimintaa. Kolme ja puoli viikkoa pajalla ja menee vissiin niinku kuudennelle viikolle että saan tuo takas. Ei vittu mitään rotia. Jos tuo nyt olis sitten selvä tuolta osin.
-Matti-

AAW
Viestit: 1039
Liittynyt: 08 Loka 2003, 18:31
Car(s): Stelvio Veloce Tbi
159 JTS
QP V8 Evo
75 2.0 TC
ex.159 Tbi & 159 2.0 JTD, 2x156 TS, GTV V6, 166 JTDm, Stelvio JTD
Paikkakunta: Billnäs

Viesti Kirjoittaja AAW »

AlfaTom kirjoitti:CO2 sopii sähköpaloihin juuri sen takia että se ei sotke paikkoja, esim tietokonesaleissa jauhe saisi aikaan lisätuhoja. Mutta jauheen joutuminen moottorin sisuksiin ei sekään tee hyvää.
Eli moottorin käynnin lopettamiseen palonsammutin lienee huono väline.

Sammutin autossa tulipalon sammutusta varten on kyllä hyvä varuste, mitä vanhempi auto sitä tärkeämpi.
Joutuu siinä tod. näk. jauhe koneen sisään, mutta kannen irroittaminen ja palotilan putsaaminen on vähän halvempi kuin koneen uusiminen. Ja jos vaihtoehdot on joko koneen kilahtaminen tai sammuttimen käyttö niin kallistun kyllä siihen toiseen vaihtoehtoon.

pjotrthegreat
Viestit: 828
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

AAW kirjoitti:
AlfaTom kirjoitti:CO2 sopii sähköpaloihin juuri sen takia että se ei sotke paikkoja, esim tietokonesaleissa jauhe saisi aikaan lisätuhoja. Mutta jauheen joutuminen moottorin sisuksiin ei sekään tee hyvää.
Eli moottorin käynnin lopettamiseen palonsammutin lienee huono väline.

Sammutin autossa tulipalon sammutusta varten on kyllä hyvä varuste, mitä vanhempi auto sitä tärkeämpi.
Joutuu siinä tod. näk. jauhe koneen sisään, mutta kannen irroittaminen ja palotilan putsaaminen on vähän halvempi kuin koneen uusiminen. Ja jos vaihtoehdot on joko koneen kilahtaminen tai sammuttimen käyttö niin kallistun kyllä siihen toiseen vaihtoehtoon.
Saahan sitä jauhetta sinne konetilaan ruiskutella, tuskin sammuu.
Useimmiten autoissa imuilman otto on sisälokasuojan sisällä ja jos saisi CO2 sammuttimella sopivasti sinne imuilmaan hiilidioksidia puhallettua voisi olla että kone sammuisi.

Se että se hiilidioksi on -70 asteista lienee yhdentekevää, ei se niin tehokkaasti jäähdytä. Kyllä autolla pystyy ajamaan -40 asteen pakkasellakin ja silloin auto saa sitä kylmää jatkuvasti eikä vaan 15 sekuntia...

Eli isoin pykälä silmään ja jarrulle, sammuu. Automaattilaatikossa ei tietenkään D-asentoon :)

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

AAW kirjoitti:
AlfaTom kirjoitti:Samoin hiilidioksidi-palonsammuttimen käyttö koneen tukahduttamiseen tuntuu vielä hurjemmalta! Jos muistan oikein, on kyseisen sammuttimen aine melkoisen kylmää (noin -70Celsius) tullessaan ulkoilmaan, siinä voi nimittäin sormetkin paleltua.
Korjatkaa jos olen väärässä :wink:

Kylmä hiilidioksidi kun kohtaa punaisena hehkuvat moottorinosat, lopputulos ei voi olla kaunista katseltavaa...

Jos joku uskaltaa kokeilla, haluaisin kuulla loppuraportin miten kävi.
Muistaakseni CO2 sammutin on sähköpaloihin tarkoitettu, autoon taas olisi jauhe sammutin. Toiminta periaate kai vähän erilainen. Yllä lainatakseni, korjatkaa jos olen korjauksessa väärässä. :wink:
Taidanpa itse käydä ostamassa autoon sammutin, toivottavasti ei tarvitse raportoida miten käyttö sujui.
Hiilidioksidisammutin sopisi varmasti moottorin pakkopysäytykseen, mutta muuten sillä ei oikein ole autopaloissa sijaa. No, tietysti, jos kojelaudassa tai muualla auton sisuksissä syttyy... Yleensä palo alkaa kuitenkin moottoritilasta ja silloin jauhe tai vaahto olisivat oikeat lääkkeet. Hiilidioksidi ei tee siellä mitään. Vaahtosammutin on kuitenkin kallis ja lisäksi se jäätyy talvella, joten jäljelle jää jauhe. Vaikka kyseessä onkin lisäaineistettu leivinjauhe, se ei ole täysin haitaton. Sammutinjauhe pitkään vaikuttaeessaan syövyttää maalipintaa. Ei sitäkään pitäisi moottoriin suihkuttaa. Toisaalta joskus on tilanteita, jolloin on tehtävä asioita, joita ei pitäisi. aina on mietittävä, kumpi on isompi paha. On myös hyvä muistaa, että vakuutus korvaa isomman vahingon torjunnasta aiheutuneita pienempiä vahinkoja ja kuluja.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7793
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Lisätietoja odotellessa vähän OT
Jönsson kirjoitti:On myös hyvä muistaa, että vakuutus korvaa isomman vahingon torjunnasta aiheutuneita pienempiä vahinkoja ja kuluja.
Kuten väistäessä hirveä penkkaan? :silent:

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8717
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

^Pitää olla todisteet. Esim. poliisin löytämät ja kuvaamat hirvenjäljet ilmeisesti riittävät. Takana ajaneen sukulaismiehen kertomus ei ehkä vielä riitä.
Velipoika törmäsi ainaan kevarilla hirveen. Ei sitä hirveä kukaan nähnyt, eikä veli muista asiasta mitään, mutta poliisin löytämät karvatupsut katteessa riittivät. Muuten olisivat varmaan epäilleet normi ojaanajoksi. Onneksi hajosi vaan "mopo".
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2864
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

Jönsson kirjoitti: Toisaalta joskus on tilanteita, jolloin on tehtävä asioita, joita ei pitäisi. aina on mietittävä, kumpi on isompi paha. On myös hyvä muistaa, että vakuutus korvaa isomman vahingon torjunnasta aiheutuneita pienempiä vahinkoja ja kuluja.
No tuossa esimerkkitapauksessa pitää olla tosi viileä kaveri jos pystyy analysoimaan tilanteen kaikki seuraukset. Käytännössä kyllä yrittäisi ensin sammuttaa koneen vaihteiston ja jarrujen avulla, ainakin minulle tulisi se mieleen ekaksi. Pelkästään sammuttimen kaivaminen esille, konepellin avaaminen ja sammutuksen aloittaminen saattaa kestää minuutin pari ja tilanne saattaa jo olla ohi.
En kyllä luottaisi vakuutusyhtiöiden myötämielisyyteen korvaustapauksissa.
Alfa164Super3.0A M-B Sprinter 313 Kawasaki ZRX1200S

La vita è

gYdEbUh
Viestit: 2535
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Niin, ei tuo ohje sammuttaa moottori hiilidioksidisammuttimella ole kuin 'ammattilaisille' koska ei kukaan normikuski keksi, tai löydä konehuoneesta mahdollisen savun seasta tarkkaa imuilman paikkaa mihin saa reippaasti ruiskutettua ainetta sisään. Toki jos on tarpeeksi habaa voisi saada repäistyä jonkun imu-osan irti. Eikä tuota pysähdys, käsijarru, jarru + suurin vaihde temppuakaan keksi käytännössä hätätilanteessa kuin ammattilaiset.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2864
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

Mutta nythän ainakin Alfabbs-lukijat tuon jo tietävät ja osaavat :mrgreen:
Alfa164Super3.0A M-B Sprinter 313 Kawasaki ZRX1200S

La vita è

Avatar
Matti_S
Viestit: 595
Liittynyt: 13 Touko 2008, 16:15
Car(s): Alla: BMW 116d E87 '11
Exät:
Mini Cooper D Countryman aka Ilsa '11
Alfa Romeo 159 SW aka Mariia '08

Pärtsätin: Triumph Thruxton '06
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Matti_S »

Edistys edistyy. Wetteriltä soittivat että 21 päivä olis huoltoaika ja vaihtavat siinä kampiakselin (?) laakerit. Kuulemma joutuvat irrottamaan moottorin ja koko roska vie 16 (!) tuntia! Rapsakkaa.
-Matti-

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2864
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

Matti_S kirjoitti:Edistys edistyy. Wetteriltä soittivat että 21 päivä olis huoltoaika ja vaihtavat siinä kampiakselin (?) laakerit. Kuulemma joutuvat irrottamaan moottorin ja koko roska vie 16 (!) tuntia! Rapsakkaa.
Mikähän olisi ollut vaihtomoottorin hinta? Nyt kaikki työ+osat taitaa tehdä muhkean laskun? Kuka on maksumiehenä?
Alfa164Super3.0A M-B Sprinter 313 Kawasaki ZRX1200S

La vita è

Avatar
Matti_S
Viestit: 595
Liittynyt: 13 Touko 2008, 16:15
Car(s): Alla: BMW 116d E87 '11
Exät:
Mini Cooper D Countryman aka Ilsa '11
Alfa Romeo 159 SW aka Mariia '08

Pärtsätin: Triumph Thruxton '06
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Matti_S »

AlfaTom kirjoitti:
Mikähän olisi ollut vaihtomoottorin hinta? Nyt kaikki työ+osat taitaa tehdä muhkean laskun? Kuka on maksumiehenä?
Maahantuoja oli antanut luvan operaatioon, joten kaippa se on maksumiehenä.
-Matti-

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

Rolle kirjoitti:Lisätietoja odotellessa vähän OT
Jönsson kirjoitti:On myös hyvä muistaa, että vakuutus korvaa isomman vahingon torjunnasta aiheutuneita pienempiä vahinkoja ja kuluja.
Kuten väistäessä hirveä penkkaan? :silent:
Periaatteessa kyllä, ainakin jokunen tapaus on mennyt läpi, tosin vasta valitusasteiden kautta. Pitää kuitenkin olla todisteet siitä, että hirvikolari olisi ollut väistämätön tai ainakin todennäköinen, jos ei olisi väistänyt. Lisäksi vahingon torjumisesta aiheutuneiden kustannusten pitäisi olla ainakin oletuksena pienemmät kuin torjuttavasta vahingosta aiheutuneet. Älä siis sammuta kympin omaisuutta kahdenkympin sammuttimella. Äläkä törmää samalla nopeudella kovaan kallioleikkaukseen, jos voit tehdä sen hirveen.

Sen sijaan, jos voit estää koko autoa palamasta suihkuttamalla jauhetta imusarjaan, sen voit tehdä. Sitten on taas tutkittava, olisiko se auto palanut vai olisiko vain moottori rikkoutunut. Rikkovakuutuksiahan autoihin ei saa.

Oma lukunsa on sitten se, kenellä on aikaa vertailla eri vaihtoehtojen kustannuksia, kun vahinko tulee silmille esim. hirven muodossa. Jos väistämiseen on aikaa, jokainen varmaan väistää luonnostaan, oli sitten alle tulossa ihminen, hirvi, koira tai sorsa. Aikaa eri vaihtoehtojen punnitsemiseen harvemmin on, varsinkaan kun väistäessä ei voi koskaan varmuudella tietää, mihin siinä päädytään.

Jos moottori sitten yhtäkkiä ryntää ylikierroksille mahtavan savun saattelemana, ei siinäkään varmaa mitään todennäköisyyslaskentaa ja kannattavuuskalkyyleja aleta tehdä. Jos mieleen tulee keino, jolla moottori sammutetaan, sitä käytetään, jos voidaan. Niin kai se menee.

Hirven väistön ongelma liittyy siihen, että hirvivakuutus on halpa, mutta törmäysvakuutus on kallis. Törmäysvahinkojen korvaamista hirvivakuutuksesta ei voi pitää oikein hyvänä bisneksenä, joten vahingontorjumiskulujen korvaamisessa on pakko vetää todella tiukkaa linjaa.

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2864
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

Hirvivahingon varalta, tai sen varalta ettei osunutkaan hirveen vaan kiveen, kannattaa pitää tukkua hirvenkarvoja autossa jotka sitten käy laittamassa sopivaan paikkaan merkiksi osumisesta metsän kuninkaaseen :lol:

OT, ei liity mitenkään Jtd:n hajoamiseen.
Alfa164Super3.0A M-B Sprinter 313 Kawasaki ZRX1200S

La vita è

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

AlfaTom kirjoitti:Mutta nythän ainakin Alfabbs-lukijat tuon jo tietävät ja osaavat :mrgreen:
Niin, varautuminen on yleensäkin elämässä tärkeätä. Si vis pacem, para bellum - sanoivat roomalaiset, nuo alfistien esi-isät. Aina kannattaa miettiä, mitä teen, jos syttyy tulipalo, takka alkaa savuttaa, lapsi on tukehtua ruokaansa, vasenpuoli menee veltoksi, verottajalta tulee mätkyjä, auto karkaa sivuluisuun tai dieselmoottorista tulee jäteöljypoltin. Partiolaisten vyössäkin luki ennen, että Ole valmis. Mahtaako kukaan enää mitään partiota harrastaa? Ilmeisesti ei. Varsinkin naiset ovat elokuvista oppineet, että hädän hetkellä riittää, kun huutaa iiiik! Vaikka eivät miehet ja pojatkaan enää mitään mcgyvereitä ole, vaikka James Bondia ja 24:ää katsellaan. Kun lintu lentää luokkahuoneeseen, pitää soittaa palokunta avaamaan ikkuna, että tipi pääsee luontoon.

Ilmanoton aukon läytymisen vaikeuden nykyautoissa kyllä myönnän. Ennen se oli helppoa, kun ilmanputsarin kotelosta lähti 20 senttinen putki.
Viimeksi muokannut Jönsson, 10 Helmi 2011, 21:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2864
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

Uusavuttomuus ja nykyautot jotenkin liittyvät toisiinsa. Ja tämä ei ole vitsi. Ei välttämättä autoilijoiden syytä vaan liittynee siihen että jo ohjekirjassa lukee lähes joka kohdassa että käänny korjaamon puoleen ongelmatilanteissa. Itse ei edes yritetä pähkäillä vikaa. Pesunestettä osataan laittaa pesurin säiliöön.
Alfa164Super3.0A M-B Sprinter 313 Kawasaki ZRX1200S

La vita è

AAW
Viestit: 1039
Liittynyt: 08 Loka 2003, 18:31
Car(s): Stelvio Veloce Tbi
159 JTS
QP V8 Evo
75 2.0 TC
ex.159 Tbi & 159 2.0 JTD, 2x156 TS, GTV V6, 166 JTDm, Stelvio JTD
Paikkakunta: Billnäs

Viesti Kirjoittaja AAW »

AlfaTom kirjoitti:
No tuossa esimerkkitapauksessa pitää olla tosi viileä kaveri jos pystyy analysoimaan tilanteen kaikki seuraukset. Käytännössä kyllä yrittäisi ensin sammuttaa koneen vaihteiston ja jarrujen avulla, ainakin minulle tulisi se mieleen ekaksi. Pelkästään sammuttimen kaivaminen esille, konepellin avaaminen ja sammutuksen aloittaminen saattaa kestää minuutin pari ja tilanne saattaa jo olla ohi.
En kyllä luottaisi vakuutusyhtiöiden myötämielisyyteen korvaustapauksissa.
Koneen sammuttaminen vaihteiston ja jarrujen avulla kuin on vaan mahdotonta jos on automaatti. Jäljelle jää siis sammutus imuilman estämisen kautta, eli joko tulppaaminen tai palosamuutin. Ja ei siinä nyt 30 sek kauempaa saa mennä kuin repii sammuttimen esille, avaa konepeiton ja reikä imuputkeen mihin tökkii sammuttimen suulakkeen.

Nimim. Leatherman aina autossa.

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2864
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

AAW kirjoitti:
Koneen sammuttaminen vaihteiston ja jarrujen avulla kuin on vaan mahdotonta jos on automaatti. Jäljelle jää siis sammutus imuilman estämisen kautta, eli joko tulppaaminen tai palosamuutin. Ja ei siinä nyt 30 sek kauempaa saa mennä kuin repii sammuttimen esille, avaa konepeiton ja reikä imuputkeen mihin tökkii sammuttimen suulakkeen.

Nimim. Leatherman aina autossa.
Näin kannattaa sitten toimia
Alfa164Super3.0A M-B Sprinter 313 Kawasaki ZRX1200S

La vita è

pjotrthegreat
Viestit: 828
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

AlfaTom kirjoitti:
AAW kirjoitti:
Koneen sammuttaminen vaihteiston ja jarrujen avulla kuin on vaan mahdotonta jos on automaatti. Jäljelle jää siis sammutus imuilman estämisen kautta, eli joko tulppaaminen tai palosamuutin. Ja ei siinä nyt 30 sek kauempaa saa mennä kuin repii sammuttimen esille, avaa konepeiton ja reikä imuputkeen mihin tökkii sammuttimen suulakkeen.

Nimim. Leatherman aina autossa.
Näin kannattaa sitten toimia
Tjaa? Eikö se sammu jos vaihde on jollain "numerovaihteella" eikä d-asennossa?

Mulle tulee toki mieleen että kaipa tuon imuilma putken saisi joltain väliltä puristettua lyttyyn? (putkipihdit takakonttiin, maksaa vähemmän kuin hiilidioksidisammutin).

AAW
Viestit: 1039
Liittynyt: 08 Loka 2003, 18:31
Car(s): Stelvio Veloce Tbi
159 JTS
QP V8 Evo
75 2.0 TC
ex.159 Tbi & 159 2.0 JTD, 2x156 TS, GTV V6, 166 JTDm, Stelvio JTD
Paikkakunta: Billnäs

Viesti Kirjoittaja AAW »

pjotrthegreat kirjoitti:
AlfaTom kirjoitti:
AAW kirjoitti:
Koneen sammuttaminen vaihteiston ja jarrujen avulla kuin on vaan mahdotonta jos on automaatti. Jäljelle jää siis sammutus imuilman estämisen kautta, eli joko tulppaaminen tai palosamuutin. Ja ei siinä nyt 30 sek kauempaa saa mennä kuin repii sammuttimen esille, avaa konepeiton ja reikä imuputkeen mihin tökkii sammuttimen suulakkeen.

Nimim. Leatherman aina autossa.
Näin kannattaa sitten toimia
Tjaa? Eikö se sammu jos vaihde on jollain "numerovaihteella" eikä d-asennossa?

Mulle tulee toki mieleen että kaipa tuon imuilma putken saisi joltain väliltä puristettua lyttyyn? (putkipihdit takakonttiin, maksaa vähemmän kuin hiilidioksidisammutin).
Automatiikka ei salli sitä, jos olet pysähdyksissä niin et saa isompaa kuin ykköstä silmään ja jos yrität jarruttaa sammuksiin niin vaihtaa automaattisesti pienempää pykälää päälle.

pjotrthegreat
Viestit: 828
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

AAW kirjoitti:
Automatiikka ei salli sitä, jos olet pysähdyksissä niin et saa isompaa kuin ykköstä silmään ja jos yrität jarruttaa sammuksiin niin vaihtaa automaattisesti pienempää pykälää päälle.
Tarkoitatko nyt perinteistä automaattia vai jotain selespeed robottitomaattia?

AAW
Viestit: 1039
Liittynyt: 08 Loka 2003, 18:31
Car(s): Stelvio Veloce Tbi
159 JTS
QP V8 Evo
75 2.0 TC
ex.159 Tbi & 159 2.0 JTD, 2x156 TS, GTV V6, 166 JTDm, Stelvio JTD
Paikkakunta: Billnäs

Viesti Kirjoittaja AAW »

^Sportronic (Aisin)

Avatar
Matti_S
Viestit: 595
Liittynyt: 13 Touko 2008, 16:15
Car(s): Alla: BMW 116d E87 '11
Exät:
Mini Cooper D Countryman aka Ilsa '11
Alfa Romeo 159 SW aka Mariia '08

Pärtsätin: Triumph Thruxton '06
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Matti_S »

Ja edistys ei vaan vittu edisty. Soittivat Wetteriltä että laakereiden saatavuudessa ongelma ja saavat auton pukille ke tai to. Saan kuulemma auton takas tälle viikkoa.

Toivottavasti tuo on nyt tuossa. Tosin jos sieltä on kiertokangen laakerit paskana, niin luulis että on siellä muutakin ongelmaa.
-Matti-

Avatar
Matti_S
Viestit: 595
Liittynyt: 13 Touko 2008, 16:15
Car(s): Alla: BMW 116d E87 '11
Exät:
Mini Cooper D Countryman aka Ilsa '11
Alfa Romeo 159 SW aka Mariia '08

Pärtsätin: Triumph Thruxton '06
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Matti_S »

Jumaleissön! Mariia is back!

Soittivat äsken Wetteriltä että homma on bueno. Eilisen päivän, illan ja tän aamun olivat duunanneet.

Kokonaisuutena aikaa meni 2 päivää vaille 6vkoa. Soitin ite wetterille about 3-4 kertaa, ne soitti mulle kahdesti että auton moottorissa on jotain vikaa, kahdesti että tilaavat osia, kerran että osat on myöhässä, kahesti etteivät ehdi duunata sitä ja että se on siksi myöhässä.

Jännittää vaan kun vloppuna tulee koeajoksi 600km lenkki, sitä seuraavana 8h Oulu-Åre ja sitä seuraavana sitten Åre-Oulu-Hki :D.
-Matti-

Avatar
beetta julia
Viestit: 422
Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja beetta julia »

kai sulla oli vuokra/sijaisauto käytossä?
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.

Avatar
doublesix
Viestit: 2534
Liittynyt: 16 Helmi 2009, 20:24

Viesti Kirjoittaja doublesix »

^^ Kiva, kun sait Mariasi takaisin!

Pitkää legiä näköjään tiedossa. Pysyy paljon pirteämpänä, kun on vähän viileämpi rinki ahterin alla. Hyvää matkaa!
Ride on!

Avatar
Matti_S
Viestit: 595
Liittynyt: 13 Touko 2008, 16:15
Car(s): Alla: BMW 116d E87 '11
Exät:
Mini Cooper D Countryman aka Ilsa '11
Alfa Romeo 159 SW aka Mariia '08

Pärtsätin: Triumph Thruxton '06
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Matti_S »

Ja Mariia pääs takas pajalle. 200km oli eilen takana ja sytty check engine valo. Hetkeä myöhemmin haisi käry. Majapaikkaan päästiin silti ja sijaisauto hankittua.

Olipa karua roudata 4 aikuista ukkoa lasku ja majoitusräleineen 1.2:sella Pololla...

Jotenkin alkaa jo turtua tähän...
-Matti-

gYdEbUh
Viestit: 2535
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

^Minusta on positiivista etteivät vaihtele osia summittaisesti niinkuin yleensä vaan vain tarvittavat, itse ainakin osasin odottaa tämän viestin tiedoilla että riski maratonmatkan katkeamiseen on suuri. Mikäköhän on yleisesti ottaen käytöntö jos kone käy öljyillä?
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
doublesix
Viestit: 2534
Liittynyt: 16 Helmi 2009, 20:24

Viesti Kirjoittaja doublesix »

No ei se pitkälle sit kestäny.

Polossa taisi olla tunnelmaa?
Ride on!

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Valitettavasti itsekin olisin ollut ihmeissäni jos tuollaisen remontin jälkeen olisi mennyt nuo monet sadat kilometrit ilman mitään jälkivikaa. Itse en ole läheskään aina päässyt korjaamon jäljiltä kovin pitkälle. Kerran keitti kone melkein heti, toisella kertaa taka-akselin uusi pusla irtosi korjaamon pihassa, rengas tyhjä 15km rengasliikkeestä, jakolaatikko vuotaa kun kampiakselin stefa vaihdettiin. Tai sitten on laitettu väärät tulpat tai väärät moottoriöljyt. Aina jotakin.
Noin iso moottori remontti ei ole mikään kovin varma onnistumaan viimeistä klemmarin kiristystä myöten vaikka sen kuka tekisi, puhumattakaan jostain merkkiliikkeen huollosta jossa kello tikittää.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
rim
Viestit: 767
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 21:47
Car(s): Jaguar I-Pace HSE, Jaguar XKR, ex 156 2.0 TS, 156 2.0 JTS SW, 156 2.0 JTS, 159 2.4 JTD Q4, Jaguar Sportbrake 2,2 i4 Td 200 Jaguar F-Pace 2.0
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja rim »

Nyt loppui reilu meininki....

Tarina on aika pitkä...

- Syksyllä huollossa huomattiin että Deltan uutena jälkiasentama Webasto vuotaa.
- Vaihdettiin uusi webasto takuuna Deltan toimesta
- Itsenäisyyspäivänä Kuusamossa auto heitti jäähdytinnesteet nopealla tahdilla ulos. Pikakorjauksena paikallisessa nyrkkipajassa webasto ohitettu että pääsee kotiin. Kiitos myös team Ahmalle eli Autoliiton tiepalvelulle.
- Vuoto korjattu Deltan kautta alihankkijalla
- Jokin aika sitten huomasin että jäähdytinnestettä vuotaa edelleen
- Lauantai-aamuna auto kehoitti tarkistamaan öljypinnan. Tikussa ei näkynyt mitään. 2,5 litraa lisäyksen jälkeen määrä ok. Lammikko alla.
- Deltassa huollossa kerrottiin että jonkin öljynlauhduttimen lähellä olevan putken prässäys pettänyt ?
- Nyt sitten odotellaan ettö saadaan osia Autokeskukselta ja vuodot kuriin

Mulle alkaa pikku hiljaa riittämään. Alkaa tuntua että 4 alfaa peräkkäin on tarpeeksi, varmaan aika vaihtaa leiriä....

Avatar
Janne
Viestit: 2132
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 2x75, Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

^
Myyppä auto minulle kun saat sen kuntoon :)

Avatar
rim
Viestit: 767
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 21:47
Car(s): Jaguar I-Pace HSE, Jaguar XKR, ex 156 2.0 TS, 156 2.0 JTS SW, 156 2.0 JTS, 159 2.4 JTD Q4, Jaguar Sportbrake 2,2 i4 Td 200 Jaguar F-Pace 2.0
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja rim »

Sehän käy kyllä !

Osan saaminen kestää kuulemma viikon.....tuntuu että Autokeskus laittaa Delta-viiveen kaikkiin tilauksiin.

Lancian toinen avain lopetti toimintansa ajoneston kanssa, uutta avainta odoteltu yli kk......

Manukki
Viestit: 108
Liittynyt: 28 Elo 2010, 07:21
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Manukki »

Suosittelen että kierrät vaan Deltan ja Autokeskuksen kaukaa ja käytät huoltohommiin jotain asiansa osaavaa pienempää korjaamoa.
Itse meinasin tuskastua Alfan kanssa alkutaipaleella kun Delta mokaili todella radikaalisti ihan perusasioissakin, huoletonta ajoa on ollut kun tehnyt kaiken itse :)

Auto ei ole huono jos Delta on asentanut webastoin päin peetä, eihän?

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5761
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): Spider 1750 TBi
Spider 3.0 V6
75 2.0 TS
Multipla
X1/9
Italialaisia kaksipyöräisiä
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

rim kirjoitti:Mulle alkaa pikku hiljaa riittämään. Alkaa tuntua että 4 alfaa peräkkäin on tarpeeksi, varmaan aika vaihtaa leiriä....
No äläs nyt. Pää pystyyn, Alfa kuntoon ja luja usko, että seuraava auto (Alfa Romeo) pelittää kuin mummolan käkikello.

Avatar
rim
Viestit: 767
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 21:47
Car(s): Jaguar I-Pace HSE, Jaguar XKR, ex 156 2.0 TS, 156 2.0 JTS SW, 156 2.0 JTS, 159 2.4 JTD Q4, Jaguar Sportbrake 2,2 i4 Td 200 Jaguar F-Pace 2.0
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja rim »

Manukki kirjoitti:Suosittelen että kierrät vaan Deltan ja Autokeskuksen kaukaa ja käytät huoltohommiin jotain asiansa osaavaa pienempää korjaamoa.
Pakko käyttää kun on takuut vielä voimassa vähän aikaa.

onefromnorth
Viestit: 793
Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
Paikkakunta: Oulu / Munchen

Viesti Kirjoittaja onefromnorth »

Matti_S kirjoitti:Ja Mariia pääs takas pajalle. 200km oli eilen takana ja sytty check engine valo. Hetkeä myöhemmin haisi käry. Majapaikkaan päästiin silti ja sijaisauto hankittua.

Olipa karua roudata 4 aikuista ukkoa lasku ja majoitusräleineen 1.2:sella Pololla...

Jotenkin alkaa jo turtua tähän...
Ei ihan odottamatonta tämä. Jos kampiakselin laakerit saaneet kipeää osumasta kampiakselin kanssa, niin kyllä se kampiakselikin yleensä kipeää saa. Tämän lisäksi kipeää on voineet saada venttiilit ja kiertokangen laakerit. Puhumattakaan siitä että on unohtunut joku pultti, liitos jne kiristää ison remontin jälkeen.

Ihan noin pitkälle/kauas ei kojeajolle yleensä lähdetä... Eikö Wetteri yhtään nikoitellut suunnitelman kuullessaan?

Manukki
Viestit: 108
Liittynyt: 28 Elo 2010, 07:21
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Manukki »

rim kirjoitti:
Manukki kirjoitti:Suosittelen että kierrät vaan Deltan ja Autokeskuksen kaukaa ja käytät huoltohommiin jotain asiansa osaavaa pienempää korjaamoa.
Pakko käyttää kun on takuut vielä voimassa vähän aikaa.
niin on mullakin deltan takuu voimassa ja huollot olen tehnyt silti itse. takuun olemassaolon edellytys kun ei edelleenkään ole huollattaa autoa deltalla vaan huollot voi, huolto-ohjelman mukaisesti, tehdä kuka vaan.

Avatar
Matti_S
Viestit: 595
Liittynyt: 13 Touko 2008, 16:15
Car(s): Alla: BMW 116d E87 '11
Exät:
Mini Cooper D Countryman aka Ilsa '11
Alfa Romeo 159 SW aka Mariia '08

Pärtsätin: Triumph Thruxton '06
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Matti_S »

onefromnorth kirjoitti: Ei ihan odottamatonta tämä. Jos kampiakselin laakerit saaneet kipeää osumasta kampiakselin kanssa, niin kyllä se kampiakselikin yleensä kipeää saa. Tämän lisäksi kipeää on voineet saada venttiilit ja kiertokangen laakerit. Puhumattakaan siitä että on unohtunut joku pultti, liitos jne kiristää ison remontin jälkeen.

Ihan noin pitkälle/kauas ei kojeajolle yleensä lähdetä... Eikö Wetteri yhtään nikoitellut suunnitelman kuullessaan?
Nope ja mainittin kyllä asiasta.

Luottamusta herätti myös se, että joku paneeli oli unohtunut auki ratin vierestä. Todella siistiä aukasta ovi ja johtosotku on edessä, ja ruuveja lattialla. No ODB kaapelin paikkaa kait ne oli sieltä ettineet. Aika juostenkustua joka tapauksessa.
-Matti-

Avatar
rim
Viestit: 767
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 21:47
Car(s): Jaguar I-Pace HSE, Jaguar XKR, ex 156 2.0 TS, 156 2.0 JTS SW, 156 2.0 JTS, 159 2.4 JTD Q4, Jaguar Sportbrake 2,2 i4 Td 200 Jaguar F-Pace 2.0
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja rim »

Manukki kirjoitti: niin on mullakin deltan takuu voimassa ja huollot olen tehnyt silti itse. takuun olemassaolon edellytys kun ei edelleenkään ole huollattaa autoa deltalla vaan huollot voi, huolto-ohjelman mukaisesti, tehdä kuka vaan.
Mutta takuukorjaukset taitaa mennä ainakin helpommin Deltan kautta.

Avatar
hjpp
Viestit: 1967
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Manukki kirjoitti: niin on mullakin deltan takuu voimassa ja huollot olen tehnyt silti itse. takuun olemassaolon edellytys kun ei edelleenkään ole huollattaa autoa deltalla vaan huollot voi, huolto-ohjelman mukaisesti, tehdä kuka vaan.
Jep. Silloin kun vielä erehdyin ajamaan uudenkarheilla, niin huoltopuuhat suoritin aina itse. Mitään ongelmia ei takuukorjausten kanssa ilmennyt.

Manukki
Viestit: 108
Liittynyt: 28 Elo 2010, 07:21
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Manukki »

rim kirjoitti:
Manukki kirjoitti: niin on mullakin deltan takuu voimassa ja huollot olen tehnyt silti itse. takuun olemassaolon edellytys kun ei edelleenkään ole huollattaa autoa deltalla vaan huollot voi, huolto-ohjelman mukaisesti, tehdä kuka vaan.
Mutta takuukorjaukset taitaa mennä ainakin helpommin Deltan kautta.
juu tietenkin mutta niissä ei pahemmin ongelmia ole ollutkaan kun kulut menevät deltan omasta pussista, pistää kummasti tekemään työt tarkemmin. deltahan on aikoinaan ostanut alfat ilman tehdastakuuta, saaden ne halvemmalla, ja myöntänyt oman 5 vuoden takuunsa tilalle.
nyt sitten vähän ahistaa kun pitää melkein 5 vuotta vanhoihin romuihin, kuten omanikin on, maksella takuuna remontteja :lol:

Avatar
Matti_S
Viestit: 595
Liittynyt: 13 Touko 2008, 16:15
Car(s): Alla: BMW 116d E87 '11
Exät:
Mini Cooper D Countryman aka Ilsa '11
Alfa Romeo 159 SW aka Mariia '08

Pärtsätin: Triumph Thruxton '06
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Matti_S »

Plot thickens!

Eli autoa ei oltukkaan hinattu Ouluun, vaan se oli vedetty Iisalmeen johonkin huoltoliikkeeseen (?). Sieltä soiteltiin että auto on bueno. Oli kuulemma jäätynyt jotain joka oli pistänyt jonkun sensorin perseileen mikä oli pistäny moottorin vikasietotilaan. Ja käry johtu keskeytyneestä hiukkasloukun poltosta. Dunno jäikö se sitten polttotilaan koko ajaksi.

Mitä ne autolle oli varsinaisesti teheny, sitä en tiedä.

No ne nyt soitteli että saan tulla hakemaan, mutta aika hiljasta että sieltä asti hakisin. Ja sitäpaitti vuokra-auto on anyways Oulusta. Eli lykkäävät rekan kyytiin.

Onneksi tuo ei kuitenkaan ehi huomiseksi, joten 950 + 1600km + 600 tulee ajettua vuokra-autolla. Olis ollu aika hc koeajo tuon operaation jälkeen.
-Matti-

talleri
Viestit: 49
Liittynyt: 20 Joulu 2006, 16:49

Viesti Kirjoittaja talleri »

Minulle kävi juuri samalla tavalla. Huohotin jäässä ja karmea savutus. Sain sammutettua normaalisti avaimella ja hinuutin auton Deltalle. Silloin oli sunnuntai ja hinurin kaveri jätti autoon minun yhteystietoni ja kuvauksen viasta. Olivat kumminkin Deltalla laittaneet auton käyntiin hallissa, jolloin kone karkasi karmeille kierroksille. En ollut paikalla, joten en tiedä millaisen operaation sammutus vaati. Oli kuulemma käynyt noin 10 sekkaa...

Ensimmäiseksi avasivat kannen, joka tarkastettiin Kantasella. Pari venttiiliä vääntynyt. Kansi paikalleen ja uudet (2) venttiiliä...ei käynyt kunnolla. Moottori purettiin ja todettiin kahden kiertokangen vääntyneen. Jakopää uusiksi (kaikki), kone kasaan ja nyt toimii. Taisi olla vielä joitain antureita, en muista.
Homma ei maksanut minulle mitään...KAIKKI TAKUUSEEN!!!
(Alle 60 000 km mittarissa)

Ehkä kannattaisi vaihtaa öljyt aina syksyllä, vaikka ei kilometrejä vielä olisikaan kovin paljon. Minulla oli tarkoitus mennä öljynvaihtoon juuri noina aikoina, kun tämä aksidentti tapahtui. Tiedä sitten pitäisikä huohottimen putki putsata jollain aikavälillä...

onefromnorth
Viestit: 793
Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
Paikkakunta: Oulu / Munchen

Viesti Kirjoittaja onefromnorth »

Onko tähän tarinaan tullut päivityksiä?

Vastaa Viestiin