166 (156) 2.0ts vm-99 kaasuvaijerin kireys?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
pjotrthegreat
Viestit: 828
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

166 (156) 2.0ts vm-99 kaasuvaijerin kireys?

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

Kaasuvaijerin kireys tässä alkanut askarruttamaan...

Kävin kokeilemassa sormella konehuoneen puolelta että kaasuvaijeria voi vetää sentin kaksi sivuun ennenkuin se alkaa vetää kaasuläppää.

Olisko vähä löysällä? Mikä lienee normaali "lappi/välys" vai pitääkö tuon vaijerin miltei kannatella tuota läppää?

Mistä voi kiriä/miten?

onefromnorth
Viestit: 793
Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
Paikkakunta: Oulu / Munchen

Viesti Kirjoittaja onefromnorth »

Omassani vaijerikaasullisessa vm 2000 TS 166ssa kierrokset nousee lähes heti kun polkimeen kevyesti koskee. Ei ole tuollaista parin sentin "vapaaliikettä". Ei ole ollut tarvetta kiristää vaijeria. Pitääpä vilkaista omasta onko siinä kaasuläpän lähistöllä joku systeemi vaijerin kiristämiseen.

Ei se vaijeri tietysti kantaakkaan saa. ECU luulee että kaasua on kokoajan vähän painettu ja ei katkaise moottorijarrutuksissa polttoaineen syöttöä. Kaasuläppäanturissa saattaa olla tyhjäkäyntikytkin jonka pitäisi kuuluvasti naksahtaa kun käsin kääntelee läppää kohdasta johon vaijeri on kiinnittynyt. Pitääpä tuokin katsastaa omasta kulkineesta.

pjotrthegreat
Viestit: 828
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

Itse itselleni vastaten (vähän kaivelin e-learn korjauskäsikirja cd:tä)
Kaasuvaijerin koneen puoleisessä päässä pitäisi olla "U" sokka siinä kohtaa mistä vaijerin kuori tarttuu kaasuläppäkoteloon, kyseinen sokka irrottamalla vaijerissa on jonkin verran säätövaraa. Normaali "löysä" on ohjeen mukaan 5mm sormella kokeillessa.

onefromnorth
Viestit: 793
Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
Paikkakunta: Oulu / Munchen

Viesti Kirjoittaja onefromnorth »

Joo kyllä sieltä sellainen sokka löytyy. Eli kohdasta jossa vaijeri kohtaa jotain kiinteämpää moottoritilan puolella. Tyhjäkäyntikärkien naksausta sieltä ei kuulunut kun kävin kokeilemassa. Tuon 5mm ainakin omassakin vaijerissa oli "löysää"

pjotrthegreat
Viestit: 828
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

Vaijeri nyt suunnilleen sentinverran piukemmalla, kaasuläppä avautuu varmaan nyt sitten kokonaan - perstuntumalta tehojakin tuli...

Vastaa Viestiin