155 kannentiivisteen vuoto

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Häntsy
Viestit: 188
Liittynyt: 17 Kesä 2011, 19:47
Car(s): 155 2.0 T.Spark 8v & 166 2.0 T.Spark & Fiat Scudo 2.0 JTD
Alfa romeo 166 2.4JTD 100kw
-EX 166 2.0 twinspark & 156 JTS
Paikkakunta: Tampere

155 kannentiivisteen vuoto

Viesti Kirjoittaja Häntsy »

Nyt aletaan pelätä pahinta sillä alfasta loppui tuossa jokunen aika sitten jäähdytinneste ja lisäsin tietysti heti ylärajaan. Viikonloppuna tarkistin öljymäärän ja katsoin samalla öljykorkin jossa oli maitokahvin väristä mömmöä mikä viittaa kannentiiviivisteen vuotoon. :crazyeyes: Muutenki auto lähtee huonosti käyntiin kun on ollut lämmityksessä mutta kylmänä lähtee hienosti joten voisiko tämä viitata että lämmityksessä neste kiertää lämmetessä ja menee sylinteriin? Mittasimme tänään jäähdytinnesteestä hiilidioksidin mutta siellä kaikki oli kunnossa ja nesteetkin olivat ylärajassa. Opettaja ei uskonut että kannentiiviste vuotaisi ja tämä vaahtomömmö olisi huohottimeen viittaavaa ja koko rumba alkoi syksyllä sään viiletessä. En muista lukeneeni että 8v olisi kannentiivisteitä polttanut saati sitten kansia olisi haljennut joten kertokaa oma mielipiteenne asiasta, kun ei viitsisi turhaa moottoria purkaa, mutta johonkin se neste on mennyt. Neuvoja ja mietteitä asiasta otetaan ilomielin vastaan. :)

Paikalla
Avatar
Tiige
Viestit: 2993
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Paikkakunta: Turenki

Re: 155 kannentiivisteen vuoto

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Nuo 8v TS täysalumiinikoneet tekee talvisin mäskiä siihen öljykorkiin. Ihan normaalia eikä siitä kannata huolestua. Vaikuttaisi että nesteet olisi vain vuotanut jostain. Jos ei lätäkköä auton alla, niin sisätilan kenno/kennon hana on voinut pettää ja vuotaa sisälle nesteitä.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
Häntsy
Viestit: 188
Liittynyt: 17 Kesä 2011, 19:47
Car(s): 155 2.0 T.Spark 8v & 166 2.0 T.Spark & Fiat Scudo 2.0 JTD
Alfa romeo 166 2.4JTD 100kw
-EX 166 2.0 twinspark & 156 JTS
Paikkakunta: Tampere

Re: 155 kannentiivisteen vuoto

Viesti Kirjoittaja Häntsy »

Hyvä tietää että tuo mömmö on ihan vaaratonta tässä tapauksessa, mutta ekana sitä tietenkin pelkäsi pahinta. :-D Auton sisälle ei ole valunut mitään ja auto on aina pihassa säilytyksessä, enkä ole nähnyt että siellä olisi mitään vuotoa. Sinänsä jännä että nesteet ovat nyt pysyneet ylärajassa, vaikka auto on jokapäiväisessä käytössä ollut. Mitenkäs 155 omistajilla tuleeko pakoputkesta hirveästi höyryä kun itsellä puskuri ihan märkä putken ympäriltä mikä oli osasyy miksi aloin kannentiivistettä epäilemään, mutta ilmeisesti se on vain vesihöyryä ja näin talven aikaan sitähän tulee reilusti. Sitten vielä osaako kukaan sanoa mikä tuon voisi tehdä kun auto on lämmityksessä ihan hyvän aikaa mutta lähtee todella huonosti käyntiin saa hetken startata ja moottori kakoo todella pahasti eikä kestä kaasua yhtään kunnes käynti tasaantuu mutta kylmänä lähtee hienosti käyntiin? :shock:

Avatar
Satakuusnelonen
Viestit: 1836
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 164 TS FL, 164 QV
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 155 kannentiivisteen vuoto

Viesti Kirjoittaja Satakuusnelonen »

Sulla varmaan on toi letkulämmitin. Muistelisin että se saattaa sekoittaa moottorin lämpötila-anturin, ts. motti luulee olevansa lämmin kun pistät auton käyntiin ja poltoaine seokset on sitten vähän aikaa pielessä.
an amateur practices until he gets it right. a professional practices until he can't get it wrong

Paikalla
Avatar
Aquatica
Viestit: 15177
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Legacy 2.5 STW Boxer '12
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 155 kannentiivisteen vuoto

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Jos lämmityksen jälkeen käy huonosti, sammuta auto, odota muutama sekunti, starttaa uusiksi. Jos tuolla paranee, syy on 95% varmuudella letkulämppärin. "Tunnettu ongelma" aika monessa alfassa, vaikkakin taitaa olla 156 ominaisuus ja joissakin 159:ssä/muissa myös. Tessu on lienee se herkin koneista, mutta muistelen jonkun JTS:stä ja jopa veekuutosesta maininneen.
Höyry = 156 tessu höyryää pahemmin kuin Titanic upotessaan. Täysin normaalia vesihöyryä :crazyeyes: Melkein mahdoton se on uskoa, mutta kyllä se vaan niin on! Itsekin olin viime talvena ihan kauhuissani siitä höyrymäärästä.. Ja moneen topikkiin jo olenkin vastannut; meillä katoaa n. 2kertaa vuodessa jäähdytysnestettä ja erittäin nopeasti. Yleensä silloin kun kylmät säät alkaa ja sitten keskikesän pahimpien kuumien kelien aikana. Mitään järkeä tuossa ei ole, ja se on tosiaan tyyliä "illalla ylärajan yläreuna, aamulla melkein tyhjä" - eikä kunnon vuotoja missään. Että näin :)

Avatar
Häntsy
Viestit: 188
Liittynyt: 17 Kesä 2011, 19:47
Car(s): 155 2.0 T.Spark 8v & 166 2.0 T.Spark & Fiat Scudo 2.0 JTD
Alfa romeo 166 2.4JTD 100kw
-EX 166 2.0 twinspark & 156 JTS
Paikkakunta: Tampere

Re: 155 kannentiivisteen vuoto

Viesti Kirjoittaja Häntsy »

Täältä kyllä löytyy aina tietoa kun kysyy ja kiitos näistä! :) Mitenkäs tuohon letkulämmitin hommaan onko siihen jotain fiksaus keinoa vai onko se vain ominaisuus tuossa, että pystyisikö sille itse tekemään mitään joka auttaisi käynnistämistä?

Pepperoni
Viestit: 926
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super -19
Fiat Tipo Cross -21
Paikkakunta: Tuusula

Re: 155 kannentiivisteen vuoto

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Ei siihen ole taidettu mitään yleispätevää korjausta löytää. Itse säädän lämmityksen päättymään hieman ennen ajoon lähtöä, tai sitten käyn nyppäämässä johdon irti vaikkapa 5 min ennen käynnistystä. Tällöin ei ole mitään ongelmaa. Nämä nykyiset tessut tosin eivät juuri tuosta oireile muutenkaan, mutta 155 16V oli aika "esimerkillinen" tapaus.

Paikalla
Avatar
Aquatica
Viestit: 15177
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Legacy 2.5 STW Boxer '12
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 155 kannentiivisteen vuoto

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Yksi "korjaus", jos poltat tupakkaa - siis. Ota irti tolpasta, sytytä savuke, putsaa auto lumesta (jos ei katoksessa ja lunta tullut), heitä stumppi pois ja hyppää autoon ja pistä käyntiin. :) Tai sitten jättää savukepuolen pois ja putsailee auton tarpeen vaatiessa, mennee sopivasti aikaa.

Avatar
Häntsy
Viestit: 188
Liittynyt: 17 Kesä 2011, 19:47
Car(s): 155 2.0 T.Spark 8v & 166 2.0 T.Spark & Fiat Scudo 2.0 JTD
Alfa romeo 166 2.4JTD 100kw
-EX 166 2.0 twinspark & 156 JTS
Paikkakunta: Tampere

Re: 155 kannentiivisteen vuoto

Viesti Kirjoittaja Häntsy »

Itse en tuota tupakointia harrasta niin täytyy se jättää välistä :-D Aina tullut vaan semmoinen tapa että pistänyt käyntiin ja sitten putsaillu auton, kun en ole hoksannut että se lämppäristä johtuu mutta täytyy jatkossa tehdä asiat toistepäin. :-D

Vastaa Viestiin