http://www.valvoline.fi" onclick="window.open(this.href);return false; ja sieltä "voiteluainesuositukset", laitat rekkarin sinne ja voila.
Katsoin automerkin mukaan Alfa 159 JTDM 2.4 2007-2011 (en tiedä, onko tuo oikea segmentti vai olisiko sun tapauiksessa 2005-2007-segmentti oikea...) ja se sanoo alle 100tkm ajetulle näin:
Eip mitiä, käytännössä melkein kaikilla valmistajilla kellä Suomessa edustusta on, rekisterin mukaan haku löytyy. Tässä nyt (jälleen) lista noista, mitä olen onnistunut etsimään (mukana myös ei-rekkarihaulliset)
Sitten linkki vielä Selenian öljysuosituksiin Alfa Romeota kohtaan (en linkitä suoraan tiedostoon vaan sivulle, jossa linkki PDF:ään): http://www.selenia.fi/index.php?kategor ... oteryhma=4" onclick="window.open(this.href);return false;
Kyllähän Castrolin öljyt ihan hyviä on olleet, mutta en kyllä uskaltaisi 30tkm samoilla öljyillä ajella millään autolla. Tuossa patonkissa on nyt Castrol Magnatec 5W-30 C2, joka nimenomaan hiukkassuodin-moottoreille tarkoitettu ölppä.
SynPower ENV C2 SAE 5W-30 näkyy olevan Valvolinen vastaava C2-öljy FAP-laitteille.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
Saakos noita Selenian keittoja muualta kuin Heikalta tai vaikka Muukkoselta? Ajattelin, että jos tästä jostain Tampereen seudulta löytyisi, niin voisi hakea ilman postikuluja.
Yritän ratkoa itse tässä dilemmaa, että mitäkö seuraavaksi. Nyt on Castrol <jotakin> 5W-30 "tuomionpäivän moottorin öljy", mitä ei siis suositella Castrolilta... Kun on täällä moni sanonut tuon sopivan noihin öljyä syöviin tessuihin. No, ihan hyvin jaksanut - mutta nyt ponpottelen itse Selenia/Valvoline-välillä. Toki Castrol olisi ns. helppo, kun ei noita Selenia/Valvoline-jälleenmyyjiä tunnu löytyvän Keravan läheltä (Kerava, Järvenpää) ihan suorilta käsin googlettamalla ainakaan
Epezi kirjoitti:^^ jos puree/vuotaa öljyä niin Valvoline Maxlife 5W-40 tai 10W-40. Itse käytän 10W-40 ja 10tkm vaihtovälillä.
Niinkuin jossain täällä sanoin: Nyt ajettu yli 10tkm öljyillä. 10tkm menee ennen kuin pinta alkaa laskemaan - ja sitten se kanssa laskee ja jumalatonta vauhtia. Ilmeisesti öljyn voitelukyky laskee riittävästi tuossa kohti ja alkaa syömään? Ei pahasti vuoda mistään. Öljy ei ole vielä edes pikeä, on ihan öljyn oloista, mutta suhteellisen tummaa ja paksuhkoa kylläkin. Edelliset öljyt olivat Mobil 1 Super 3000 5W-40 ja about tasan 10tkm ilman kulumista, sitä seuranneet 3tkm menikin desi per tonni about... Uudet öljyt: 10tkm ei kulumista, ylittävä ja taas alkaa syömään...
Mutta suosittelet Valvolinea ehdottomasti, eli "unoha muut" vai onko tuo nyt vaan empiirinen käsitys öljyn laadusta?
Unohtakaa nuo 30 tkm öljynvaihtovälit!. Turhia nokkien kulumisia yms. Oikea öljy tohon olis Selenia WR PE. Ei kannata mitä tahansa laittaa, menee hiukkasuodatin tukkoon ja ongelmia tulee..
Lisätään myös oma mielipide: En uskaltaisi ajaa etenkään 156:sta edes 15tkmää perusöljyillä. Huippuöljyillä (semmoset, mitkä oikeasti toimii siinä ihan testatusti käytännössä) kestäis ehkä sen. Virallinen vaihtovälihän on 20tkm, mut jos öljyä alkaa katoamaan hirveetä tahtia ennen tuota ni ei varmaan kannattane ajaa enää niillä öljyillä turhia?
Öljynvaihtovälin kanssa kitkuttelu on mun mielestä väärä paikka säästää. Olen tuohon omaan varttikutoseen hankinnan jälkeen about 8000km välein pistänyt uudet liemet sisään, edellinen omistaja oli käyttänyt Castrolin Magnateciä, itse vaihdoin Selenian 10-60w racingiin. Noh, AutoMilanossa kun auto kävi muutenkin niin käytin kausihuoltotarjouksen hyväksi ja nyt on taas Castrolia koneessa. Eipä kumpaakaan ole syönyt anyway, mutta Seleniaan taidan taas palata seuraavassa öljynvaihdossa. Muista ei Alfan kanssa kokemusta ole. Muiden autojen kanssa en ole niin tarkka ollut että minkä valmistajan liemiä sinne laittaa kunhan on edullisesti saanut ja ollut täyssynteettistä, muttei viskositeetiltään sellaista vettä että ahdin puhaltaisi kaiken pihalle..