Sekalainen koeajoketju

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Laku »

Billy-Bob voi lunastaa kamppeen itselleen hintaa $25.495 joka tekee meikärahassa noin 19.500 €. 300-heppaisen fullsizen hinnalla ei kotoisessa Kekkosslovakiassa irtoa halvinkaan Corolla tai Ocutania.
Tämähän se todella täällä viluttaa suunnattomasti autoilussa.

PS. (jäikö t-viivoja uupumaan)
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11222
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Rasvis kirjoitti:
Kaiken kaikkiaan ihan mukavantuntuinen käyttöpeli. Perspektiiviä asiaan antaa kuitenkin vilkaisu hintalappuun; Billy-Bob voi lunastaa kamppeen itselleen hintaa $25.495 joka tekee meikärahassa noin 19.500 €. 300-heppaisen fullsizen hinnalla ei kotoisessa Kekkosslovakiassa irtoa halvinkaan Corolla tai Ocutania.

Sama ongelmahan toistuu negaationa kun noita tuodaan Eurooppaan. Kahdenkympin autoja myydään neljälläkympillä ja sitten ihmetellään, kun kojetaulun muovi on kovempaa kuin Audissa.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
Monza
Viestit: 957
Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis 530e xDrive.
Paikkakunta: Espoo

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Monza »

Hampurin Hertz tuuppasi 7 km ajetun fiikuksen avaimet käteen, hienoa, vaihteeksi uusi auto alla. Tähän on vain moottori jäänyt laittamatta, 1.6 eco jotain diesel. En tiedä onko 95 vai 115 versio, mutta paljoa voimaa ei ole. Ajoin aikoinaan edellistä fiikuksen versiota jollain 2.0 dieselillä ja ikävä tuli ensi metreillä. No jos tuo nyt vähän vertyisi tämän viikon saksan turneella, niin voi kommentoida lisää.

Avatar
pitkämies
Viestit: 2468
Liittynyt: 04 Heinä 2007, 17:49
Car(s): ....................
- Maserati 222 SE
- Maserati Quattroporte
- Jaguar XJR
- Saab 9-5 2.0 Turbo
Paikkakunta: Tampere

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja pitkämies »

Ajoin toissapäivänä melko mielenkiintoista laitetta.....Kaukoidän tuote kyseessä. Merkki Toyota, malli Century.....pitkä "limousine" välilasilla......melko vinkeä peli ajella väärältäpuolen ja herätti ansaittua huomiota liikenteessä.......4,0l V8+ automaatti+KAIKKI kuviteltavissa oleva varustus sähköllä.......Hieno kokemus.....Tuskin tulee toista mahdollisuutta...
"En kourinut...Autoin vain ala-selästä!"....

Avatar
Monza
Viestit: 957
Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis 530e xDrive.
Paikkakunta: Espoo

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Monza »

Monza kirjoitti:Hampurin Hertz tuuppasi 7 km ajetun fiikuksen avaimet käteen, hienoa, vaihteeksi uusi auto alla. Tähän on vain moottori jäänyt laittamatta, 1.6 eco jotain diesel. En tiedä onko 95 vai 115 versio, mutta paljoa voimaa ei ole. Ajoin aikoinaan edellistä fiikuksen versiota jollain 2.0 dieselillä ja ikävä tuli ensi metreillä. No jos tuo nyt vähän vertyisi tämän viikon saksan turneella, niin voi kommentoida lisää.
Ecodieseli tosiaan vertyi viikonaikana jonkun verran, mutta melkoinen työkalu ja sahapukki se on. 195 km/h lievään myötäleeseen, todellista nopeutta. Autohan muuten on melko käteenkäypä luokassaan, mutta toi pikkudieseli on kyllä melko töksähtävä laitos ja vetoalue olematon.

No uusi viikko ja uusi reissu, taas tarjotaan Focus alle, mutta nyt 1.6 bensa. Jaha tällä ei pääse sitten varmaan mihinkään, mutta yllätys olikin suuri, kun 140 vauhdissa länttää kutosella lämän tiskiin, niin pellin alta kuuluu jonkun sortin kurnutusta ja peli siis kiihtyy, ihan selvästi! Ei voi 1.6 vapari näin mennä, no selitys löytyi takapellistä, jossa oli joku ecoboost kyltti, eli turbolla ryyditetty kone ja 150 tai 182 konia. Veikkaan pienempää, mutta ei siis ihme että kutosellakin vääntää jo kolmesta tonnista ylöspäin.

Harmi että näissä vuokrapeleissä on jotku karmeat 4 season renkaat, mitkä ulvoo ja vaeltaa kuin mikä. Olisi muuten varmaan aika näppärä peli luokassaan. Huiput tästä takaisintullessa, jos liikenne sallii ja peli pysyy tuolla rengastuksella kaistalla.

Avatar
Stilo
Viestit: 408
Liittynyt: 18 Huhti 2004, 03:27
Car(s): i20 N
Paikkakunta: Lahti

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Stilo »

Abarth 500 esseesse:llä tuli kurvailtua useampi tunti tänään. Ajoasento pitkäjalkaiselle aivan karmea muistutus ISA standardin ajoista (ratissa ei etäisyys säätöä), vähän sieltä täältä räminää ja todella uraherkkä. MUTTA on se mustana punaisilla teipillä ja musta/punaisella nahkasisustalla kyllä aivan mielettömän hieno. Myös kaupunkipyörityksessä uskomattoman hauska ajaa. Kokonaisuutena todella pelkistetty, mutta se vaan parantaa tunnelmaa.

Leikkikaluna loistava 9+, käyttöautona - ei ikinä.
"...the driver comments about understeer at low, medium, and high speed corners."

Avatar
h_lauri
Viestit: 6675
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

^Ook sä Tekniika maailma toimittaja? :-D
Päätyi samaan tulokseen, sikäli kuin luin oikein.

Avatar
Stilo
Viestit: 408
Liittynyt: 18 Huhti 2004, 03:27
Car(s): i20 N
Paikkakunta: Lahti

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Stilo »

Joo en kyllä ole. :) Se vaan on niin puhtaasti juuri tuollainen kuin TM:n testi ja omat fiilikset kertoo. Eikai tosta muuta mieltä oikein voi olla.
"...the driver comments about understeer at low, medium, and high speed corners."

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja V6 »

huono ajettavuus siinä kai se oli se TM:n arvio.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
Farina
Viestit: 1498
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
Car(s): Japanilainen sähköinen mukamaasturi
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Farina »

V6 kirjoitti:huono ajettavuus siinä kai se oli se TM:n arvio.
Teknari TV-ohjelmassa Risto Virtanen käskytti 500 Abarthia radalla ja siinä huomasi kuinka rauhaton peli oli, kun vietiin limitillä. Lyhyt akseliväli, korkea koppi ja jäykät jouset, niin kyllähän sen melkein arvaa. Ottaisin silti kakkosautoksi, jos olisi ylimääräistä.

Avatar
Albertolli
Viestit: 4203
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Tässä syväluotaava analyysi kakkosauton virkaa jo jokusen kuukauden toimittaneesta 1,8 bensakoneisesta Toyota Avensis -03 5D:stä:
+Tilava
+Luotettava(?)
+Radio kuuluu hyvin
+Mustana ei aivan niin kamalan näköinen

-Tylsä
-Tylsä
-Supertylsä
-Ei sieltä radiosta kuitenkaan tule mitään
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8680
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Peson ollessa pajalla, löivät pienemmän auton puuttuessa käyttöön Volvo V70 Driven. Moottorihan on pohjiltaan sama PSA:n 1.6 diesel, kuin omassa ja hyvin saman luontoinenkin, vaikka Volvon pojat on koneeseen omat apulaitteensa ja hienosäätönsä tehneet. Moottori on oikeasti kohtuu taloudellinen, en ole sen enempää edes yrittänyt säästellä, niin silti tietokone kertoo keskikulutksen olevan tasan 5.0l/100km.

Ajoasentohan toki on aina hieman käyttäjän mielipide kysymys, mutta itselleni en kyseisessä manuaaliversiossa saa kunnollista säätöä kohdalleen. Hieman matala selkänoja, alas jäävä ratti ja liian pitkällä liikeradalla oleva kytkin aiheuttaen siten liian lähelle jäävän kaasupolkimen eivät tee elämästä liian helppoa. Cruise hieman helpottaa tuota kaasujalan ongelmaa, mutta ei poista sitä lopullisesti, sillä jalalle ei yksinkertaisesti ole mitään paikkaa sen jälkeen, kun cruise on päällä. Niin, sitä on jo muutaman kuukauden aikana ehtinyt onnellisesti unohtamaan, kuinka vittumaista matalasta autosta on könytä jäykän polven kanssa ulos, mutta tämähän ei ole auton syy.

Ajossa autoon ei veemäiseen asentoon jäävän kaasujalan lisäksi kiinnitä juuri mitään huomiota, ei niin kankea, kuin ulkomitoista voisi kuvitella ja ohikin tuolla pikkudisulla pääsee. Renkaista tulee kohtuullinen ääni, joskin hieman terävä satasen nopeuksissa, mutta tuulen suhinat on kurissa. Ohjauksesta on vaikea sanoa pahaa, jos ei juuri mitään kehujakaan. Hoitaa hommansa suuntavakaasti ja huomaamatta, mutta kuitenkin mutkaisella asfalttitiellä rattiin saa jopa pientä palautetta.

Niin ja tilaa on.

Autona siis "ihan ok" laitos, ei voi juuri haukkua, mutta kyllä tuon kokoisessa ja hintaisessa autossa luulisi saadun halvan muovin nitinät ja räminät kuriin, mutta ei. Kojelaudan alaosa pitää hirveää halvan muovin nitinää, jos kaasujalkaa yhtään lepuuttaa keskikonsolia vasten ja muutenkin pieni säästö paistaa silmään.

Jokin omassa takaraivossa vain potkii vastaan, että tuollaisesta kohtuu karvalakkivarustellusta Vollesta pitäisi pulittaa 40tonnia, jos sen uutena haluaisi ostaa. Kyllä siellä kaikki tarpeellinen on kajuutassa, mutta silti. Varustepaketeilla tuo saattaisi muuttua jotenkin mielekkäämmäksi, mutta onneksi ei tarvitse siitä ottaa itselle ongelmaa. Perjantaina tuon Vollen laina loppuu ja sitten sieltä tulee ajoon joku Focus-osaston keskisarjalainen. Kyllä mua vaan jo etukäteen pelottaa, jos ne alkaa jotain riisikipponissania sieltä työntämään. Silloin voisi joutua muutamaa euroa per päivä harkita maksavansa, jos sillä vain oikean auton saisi käyttöön.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja V6 »

Farina kirjoitti:
V6 kirjoitti:huono ajettavuus siinä kai se oli se TM:n arvio.
Teknari TV-ohjelmassa Risto Virtanen käskytti 500 Abarthia radalla ja siinä huomasi kuinka rauhaton peli oli, kun vietiin limitillä. Lyhyt akseliväli, korkea koppi ja jäykät jouset, niin kyllähän sen melkein arvaa. Ottaisin silti kakkosautoksi, jos olisi ylimääräistä.
se on vähän siitä kiinni mitä kukin tarkoittaa ajettavuudella
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11222
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

V6 kirjoitti:
se on vähän siitä kiinni mitä kukin tarkoittaa ajettavuudella
Menee kuin juna = paras.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
Portti
Viestit: 1158
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
Car(s): Alpine A110 '22 ja Fiesta ST '19
(ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
Paikkakunta: Hollola/Lahti
Viesti:

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Portti »

Stilo kirjoitti:Abarth 500 esseesse... käyttöautona - ei ikinä.
Hyvin toimii ympärivuotisena käyttöautona.

A500 esseessen ajettavuuteen liittyen: Lyhyt akseliväli yhdistettynä siihen, että jousien ja iskareiden jäykkyys ei ilmeisesti ole optimaalisesti balanssissa johtaa mielenkiintoisiin ajo-ominaisuuksiin. Älyttömän hauska herhiläinenhän tuo on ja ajettavuuttakin saisi parannettua investoimalla hieman alustasarjaan.
ex-Abarth 500 Esseesse: http://www.pertti.com/abarth
ex-147 GTA: http://www.pertti.com/gta

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11230
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re:

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Rasvis kirjoitti:Peugeot 407 SW 2.2 Sport (röhhöhhöö... Sport!)

+ kulkee suoraan
+ kulkee hiljaisesti
+ lasikatto
+ ohjaus ja kuusipykäläinen loora ihan OK; muistikuvat dieseleistä väittävät niiden ohjausta tunnottomaksi ja 2.0 bensasta jäi mieleen älyttömän pitkäliikkeinen vaihteisto
+ mustana ja parilla kromiknöödelillä ihan siedettävän näköinen

- musta sisusta ei oikein säväytä vaikka onkin puolinahat
- 163 heppaako? Tässäkö? Kuinkahan hidas se 1.8 115hp oikein on?
- tältä varmaan tuntuu olla eläkeläinen, tuleekohan virtsanpidätysvaivat kaupan päälle?
Tästä tankkerista on nyt vajaa vuosi kokemusta. Edellisten lisäksi

+ toimii, mikä lämmittää erityisesti rakentajaa
+ tuntuu nyt kulkevan hiukan paremmin kuin alussa, ilmeisesti veti vähän ilmaa huohottimen kautta

- ei siltikään kulje pienillä kierroksilla mihinkään
- turhan paljon kolinoita, natinoita ja muita hälyääniä
- kaasun, kytkimen ja vaihteiston pyhä kolmiyhteys on huono, tekee liikkeellelähdöistä ja vaihteiden vaihtelusta ärsyttävää

Lopputulemana maantiellä ihan kiva peli, nurkka-ajoon ei voi kehua. Onneksi työmatka on sitä maantietä.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Audi A6 avant 2.4 v6 2005, 83tkm
Lyhkäsesti plussat ja miinukset - eipä ollu pitkä koeajokaan...

+Vakaa
+Multitronic oli asiallinen
+Tarpeeksi nappuloita kabiinissa, ei tarvinnu katella tyhjiä koloja
+Ei pahempia kulumisen jälkiä koko autossa

-Ohjauspyörä... siis ruori oli epämääräisen kevyt, tuo oikeasti pistetään pyörimään niin kuin ruori
-V6 muka?
-todella mauton, etenkin ulkoa
-Hooldusraamat :lol: "Huolto raamattu!"
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8680
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Opel Astra 5ov. -12. aj. saanti hetkellä 1700km. Koneena 1.4 120 heppainen turbo ja liikkuu riittävän ripeästi. Koneessa luulisi olevan enemmänkin löylyä ja alavääntö miellyttää. Sekalaisessa ajossa ilman sen kummempaa säästelyä kulutus 6.6l/100km. Ei paha.

Jos esim. Giuliettan 120hv kone on yhtään saman luontoinen, niin teho olisi ainakin itselleni vallan riittävä tuon kokoiseen autoon. Jos ei ehdottomasti halua sitten 170hv multiairia.

Tilat riittävät, kuskin penkki oikeastaan pidemmän matkan tottumisella hyvä ja tukeva. Kaasu ja kytkin toimivat mukavasti yhteen, enkä vierasta autoa saanut edes alussa kuin kerran vahingossa sammumaan :oops: .
Jousitus onkin sitten ihan sitä ihteään. Terävästi pompottava saksalainen ja monta töyssyä on löytynyt, mitä oma pösö ei tiedäkään. Kulkusuuntaakin pitää vahtia, kun tuulessa kiemurtelee, tyynessä ihan ok. Lisäksi rengasmelu suomiasfaltilla yli 80 vauhdissa onkin sitten jotain ihan hirveää, ilmeisesti Saksan poika tyytyy vähään, eikä tarvitse parempaa yrittää, kun kerran Golf ja Focuskaan ei sieltä hiljaisimmasta päästä ole. Kummastakaan tosin ei uusimmista versioista omaa kokemusta.

Toisaalta saattaisin pelkän moottorin luonteen perusteella kyllä ymmärtää ihmistä, joka moiseen laitokseen 23k€ laittaa rahaa kiinni. Ehkä kuitenkin paremmin sijoitettuja euroja suhteessa ominaisuuksiin, jos vertaa tuossa muutama viesti aiemmin kirjoittamaani 40k€ Volvoon, vaikkakin autojen kohderyhmä ja käyttötarkoituskin toisistaan eroavat tod.näk. melko paljon.

Toivottavasti ei tätä ketjua tartteis jatkaa enää kovin monella "pakkokoeajolla".
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
VMTD
Viestit: 3336
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja VMTD »

^Tarttiskohan antaa tuo oma 155:n koeajoon, niin tietäisi millasella itse ajelee?

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8680
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Äläs nyt :lol: , nuohan on vaan omia perskohtaisia tuntumia alla olleista Hertz-merkkisistä kärryistä. Eikös tämä ketju juuri näitä varten ole.. Enhän minä toki ilman aihetta viitsisi alkaa haukkumaan, mutta makuasioita sano... :wink: .

Pitäisiköhän raapia jonkinlainen sepustus tällä hetkellä persiin alla olevasta vanhempieni Hyundai i40 Wagonista, moottorina 2 litrainen n.180hv vapari automaattilootan kaverina, eikä tuollakaan jää jalkoihin. Juurikin omille vanhemmille sopiva ns. pappamalli kaikilla herkuilla. Siis ainakin melkein kaikilla, mitä tuohon autoon ja moottoriin vain on tehtaalta saanut, navi ja nahkat uupuu. Oli laivassa tulossa esittelyautoksi, mutta porukat ostivat sitten pois kuleksimasta, kun kerran oli hinnoiteltukin.

Allekirjoittaneelle autossa ongelma on kaikkien idänihmeiden helmasynti, hieman liian pieni penkki tarkoittaen pääasiassa matalaa selkänojaa, mutta kyllä tuohon kelvollisen asennon saa, joten ei ongelmaa sen suhteen. Ohjauksessa on järjettömän epäluonnollinen ja liiallinen tehostus hitaissa vauhdeissa, ei mitään tuntoa tai tietoa renkaiden asennosta ratin kautta, mutta tuohonkin omituisuuteen tottuu yllättävän nopeasti, eikä tuo maantiellä enää haittaa, kun jäykistyy maantievauhdissa ns. normaaliksi. Vaste toki on edelleen keinotekoinen, kuin PC/Pleikka-rattia veivaisi.

Alusta on sellainen matkamukava, mutta kuitenkin myös mutkatiellä auto tuntuu pysyvän kiitettävästi tien pinnassa. Hyvinkin neutraalisti kulkeva laite, joka ei varmasti ärsytä ajettavuudellaan ketään.
Jos vartailukohdaksi otetaan suunnilleen samoissa mitoissa oleva Volvo V70, on korealaisessa tilaa enemmän ja väittäisin myöskin hiljaisemmaksi tai ainakin sävyltään pehmeämmäksi, mutta eipä näitäkään oikein kannata vertailla. Edelleenkin eri ostajat, jotka eivät varmaan edes harkitse autoja toistensa vaihtoehtoina.
Toyota Avensikselle sitten i40 onkin jo todellinen vaihtoehto, enkä ollenkaan ihmettele, miksi ihmiset näitä ovat käyneet tilaamassa.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 956
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Citroën Berlingo XL 1.5 BlueHDI 130
ex: Alfa 159 2.4JTDm, Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

Volvo 850 GLT vm. 96 automaatti. Auto "parhaassa" iässä tuli kokeiltua (ja ostettua). Havainnot äkkiseltään. "Ei tää voi olla 16-vuotias ja Volvo..!" taisivat olla ekat ajatukset auton päästyä liikkeelle. Ohjaus tuntuu tukevalta ja luontevalta, vastettakin löytyy ja tatsi kiristyy kun enempi kääntää. Sen kautta tuntuis olevan yhteyttä renkaisiin, eikä johonkin teennäiseen vastapainoon. Ajossa auto kulkee suoraan kaitsematta, eikä noteeraa tuulta tai kallistuksia. Ihmeellistä! Moottorissa omanlainen pörinänsä ja kumma kyllä, 5000+ kierroksen jälkeen vasta alueellaan ja innokkaana kiskomassa autoa omituisella tarmolla. Outoa! Tutuissa mutkissa vauhtia 15km/h "liikaa", sillä auto ei kallistele juurikaan. Jarrutkin tunnoltaan luontevat, jahka tottuu siihen etteivät ole höyhenen keveät. Moottoritiellä renkaat eivät laula ja mukavuuttakin löytyy ihan eri tavalla kuin mihin on tottunut.

Kaikkea ylläolevaa kannattaa miettiä siltä pohjalta, että edellinen vuosi on mennyt dieselmoottorisen Lancia Deltan ratissa. Siihen nähden auton ajossa kaikki tuntuu olevan paremmin. Tunto, luonnollisuus ja hallintalaitteiden toiminta. Lanciassa kaikki on vähän simuloitua, kevyttä ja totuttelua vaativaa ohjauksesta alkaen. Tässä tulee jotenkin väkisin mieleen, että autot eivät automaattisesti taida parantua uusien mallien tullessa markkinoille tai että 3v auto olisi jotenkin itsestään selvästi 16v autoa parempi. Tyyliseikat erikseen toki, jokaisen auton tyyli kai tulee suhteuttaa ikäisiinsä ja siinä suhteessa toi 850 on jo kulmikkuudessaan klassikon puolella ja ikääntynyt tyylikkäästi. Ja vieläpä tässä oudoksuttaa, että italialaista autoa on jotenkin ajatellut sen ajettavuuden kautta, että se olisi erityisen hyvin mallillaan. Volvosta taas harvemmin kuulee puhuttavan ajajan autona. Sellainen se selkeästi kuitenkin tuntuu olevan.

Vielä kun saisi 850:n kabiiniin Alfa 156:n jalopuuratin, se olisikin ensimmäinen auto, joka tuntuisi 156:tta paremmalta. Ehkäpä parhaat autot tehtiin jo, 1990-luvulla...?

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Volvo 850 vs. Lancia, Volvo vie? Yllätys. :o Ei siinä, mutta tosiaan eikös näissä kaikissa nykyautoissa ole jo ylitehtyä kaikki kikkailut, et jos ajajan autoa haluaa niin pitää hakea vähän vanhempaa...

Itse ainakin väitän 156:sta varsin tunnokkaaksi ajaa, mutta tuuliherkkyys ja muut mukavuudet saisi siirtää pois :P

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 956
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Citroën Berlingo XL 1.5 BlueHDI 130
ex: Alfa 159 2.4JTDm, Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

Volvoa moni pitää isona autona ainakin mielikuvien tasolla, mutta totuus lienee se, että Delta on pituutta lukuunottamatta isokokoisempi. Massaltaan autot taitavat olla samanpainoiset parinkymmenen kilon tarkkuudella, mikä on myös ennakkoluuloja vastaan. Akselivälissä Lancia vetää viitisen senttiä pidemmäksi myöskin.

Mä luulen kyllä että Lanciakin alkais maistua, jos siihen saataisiin perinteinen ohjaustehostin ja pellin alle 2.5 litraa viitoskonetta. Mitä enemmän näitä yllätyksiä "aikojen takaa" tulee, sen enemmän jaksaa ihmetyttää miten keskinkertaista tavaraa nykyään myydään priimana/premiumina. Taannoin koeajamani Kappa oli Volvoa herkempi tuntumaltaan, mutta ohjaukseltaan jo höyhensarjaa. Ja kun Lancia Deltakin on hyvä ohjauksensa puolesta vaikkapa aiempaan uuteen Toyotaani verrattuna. Se oli kyllä todella kurja toteutus.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6675
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Kivijärvi kirjoitti:Volvoa moni pitää isona autona ainakin mielikuvien tasolla, mutta totuus lienee se, että Delta on pituutta lukuunottamatta isokokoisempi.
Mulla kun oli Croma, niin siinä oli takapenkillä enemmän jalkatilaa kuin taksivolvossa. Kuskinpukin ollessa minulle (n. 180 cm) sopivasti säädettynä vaimon polvien ja selkänojan väliin jäi muistaakseni parikymmentä senttiä ilmaa. Niin ja räpylänikin mahtuivat etupenkin alle taittelematta, kun istuin takana; seikka, joka itseäni erityisesti miellyttää silloin, kun takana istun.

Gusse
Viestit: 900
Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
Car(s): Model 3sr -21 & F-Pace -16 & Miata -90 ex: Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, ZX -97, BX -89, CX -87
Paikkakunta: Espoo

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Gusse »

Eihän tuossa Deltassa nyt omasta mielestä mikään erikoinen ohjaus olekkaan. Itse nyt siis ajellut vuoden verran bensakoneisella Deltalla ja aina kun hyppää vaimokkeen vanhan pösö 307:n rattiin Deltan jälkeen, niin pösön ohjaus yllättää aina positiivisesti.

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja V6 »

ne on noi uudet sähköavusteiset ohjaukset vähän huonompia yleensä ku nämä vanhat perinteiset. Toki niissä vanhemmissakin on heikkoja esityksiä, osalla merkeistä melkein läpi koko malliston....
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
silverine
Viestit: 2465
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja silverine »

Aquatica kirjoitti: Itse ainakin väitän 156:sta varsin tunnokkaaksi ajaa, mutta tuuliherkkyys ja muut mukavuudet saisi siirtää pois :P
Häh? :crazyeyes: Jos on ohjauskulmat perssiillään ja/tai klappia tukivarsissa niin saattaa olla tuuliherkkä.
Muuten ei.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

silverine kirjoitti:
Aquatica kirjoitti: Itse ainakin väitän 156:sta varsin tunnokkaaksi ajaa, mutta tuuliherkkyys ja muut mukavuudet saisi siirtää pois :P
Häh? :crazyeyes: Jos on ohjauskulmat perssiillään ja/tai klappia tukivarsissa niin saattaa olla tuuliherkkä.
Muuten ei.
Itseasiassa epäilen millin-kaks väljää hammastankoa. Kulmat on tasan kunnossa kuten myös tukivarret; niitä on niin paljon vaihdeltu jo =P Ratissa on hento klapi ja sen huomaa esim. paikallaan auto sammutettuna hyvinkin selkeästi. Mut kunnon sivutuuli kun tulee niin joutuu motarilla kaksin käsin ratista pitelee kiinni... Olen kyllä yrittänyt keksiä syyllistä ja joku heitti jousituksen; takana oikea iskari on about kuollut eikä vasenkaan missään loistokunnossa - jousista nyt puhumattakaan... Voiskohan noin paljoa vaikuttaa?

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

^Vois. Huonokuntoinen vakio-alusta ei ole sieltä jämäkimmästä päästä.. Voi sitä tuulikin heilutella.
Senza cuore saremmo solo macchine

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja V6 »

puslien ei tartte kovin väljiä olla niin autoa joutuu paljon enemmän paimentamaan motari ajossa. Aika herkkä kapistus noiden osalta, sen huomaa kyllä heti jos on väljää.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

No tässä on puoltoistakuukautta katsastuksesta, jossa pyysin oikein repimään noita jos löytys väljää - vasen taka koiranluu oli ainoa, missä oli välystä.
Oikea taka koiranluu vaihdettu, samoin etuylätukivarsi oikealle ja alatukivarsi vasemalle, joten onhan tuolla noita paikkoja...

Avatar
Albertolli
Viestit: 4203
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

^Omani katsastin noin viikko sitten eikä löytänyt alustastakaan mitään vikaa. Ajettavuus on kuitenkin syvältä kun tuntuun, että kurveissa raapii peilit katua. Takana on uutta jo iskarit, jouset ja koiranluut. Etupää odottaa jousia saapuvaksi niin pääsee jatkamaan urakkaa. Odotin ajotuntuman perusteella varmaa hylsyä kaikesta mahdollisesta ohjaukseen liittyvästä...
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
Tazio
Viestit: 3393
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Tazio »

Verso, bensakone ja kova aski.

Pahasta allergiastani johtuen Signora Nuvolari koe-ajoi ja minä kävin sillä aikaa salila.

Plussaa:
Moista ei hankita
Miinusta:
Veto ei kulje

-Tazio

Avatar
mattijus
Viestit: 5259
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Tazio kirjoitti:Verso, bensakone ja kova aski.

Pahasta allergiastani johtuen Signora Nuvolari koe-ajoi ja minä kävin sillä aikaa salila.

Plussaa:
Moista ei hankita
Miinusta:
Veto ei kulje

-Tazio

Moisella ajelin perjantaina ja juuri samat päätelmät tein itsekin :mrgreen:
VMP

Avatar
Janne
Viestit: 2119
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Janne »

Torstaina tuli käytyä Oulun Wetterillä Legendat liikkeellä tapahtumassa. Paikalla oli mm. 500 Abarth, Punto Abarth, Giulietta TCT, Mito QV.
Tyypit otin emokonsernin pienillä kiukkupirsseillä.

500 Abarth oli Esseese paketilla (miten se kirjoitetaankaan?) ja riittävän ärjy peli. Vähän kiikkerä ajettava, kuten arvata sopii. Portin 500:n oli kuvissa sen näköinen, että istui paremmin tiessä kuin tämä koeajamani yksilö. Ihan näin mututuntumalla :) Olikos siinä jotain eroa näihin suomivehkeisiin?
Noh, ajettavuus oli silti hyvä ja auto ketterä kuin mikä. Kun lapun painoi lattiaan niin helvetti raikasi. Voi jumaliste niitä ääniä. Voisin ostaa auton ja kaasutella sitä pihalla paikailaan loputtomiin. Aivan mahtava hauskuusefekti. Pakko oli liikennevaloissakin hörpötellä autoa ja karjalalippisjätkien päät pyöri että mikä helvetti täällä pörisee :)

Noh, Punto abarth Sabeltin erittäin hyvillä jakkaroilla, pitemmällä akselivälillä ja sitä kautta minusta paremmalla ajettavuudella vei silti voiton. Erittäin hieno laite kokonaisuudessaan. Löylyä hitusen enemmän kuin 500:ssa ja astetta automaisempi ajaa. Äänet vaisummat mutta silti makiat. Ajettavuus oli täyttä parhautta. Jokin siinä on kolahtanut kohilleen. En muista ihan heti autoa joka olisi ollut noin johdonmukainen, vetelemätön ja suuntavakaa ajettava.
Alfa Romeo 155 V6 1992

Avatar
Portti
Viestit: 1158
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
Car(s): Alpine A110 '22 ja Fiesta ST '19
(ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
Paikkakunta: Hollola/Lahti
Viesti:

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Portti »

Janne kirjoitti:... Portin 500:n oli kuvissa sen näköinen, että istui paremmin tiessä kuin tämä koeajamani yksilö. Ihan näin mututuntumalla :) Olikos siinä jotain eroa näihin suomivehkeisiin?...
Omassa esseesse -paketissa tuli aikanaan mukana madallusjouset, joilla auto madaltui 10-15 mm. Nykyään on tarjolla myös esseesse -paketti madallusjousilla + Koni FSD -iskareilla. Varmaa tietoa tuon Koni -setin korkeudesta ei ole, mutta veikkaan että sama kuin pelkillä madallusjousilla. Samat setit tarjolla Suomessa ja muualla eli siinä suhteessa ei eroja.
ex-Abarth 500 Esseesse: http://www.pertti.com/abarth
ex-147 GTA: http://www.pertti.com/gta

Jevgen
Viestit: 386
Liittynyt: 11 Heinä 2004, 03:29
Car(s): Isolohko Ducato + V70
Paikkakunta: Savitaipale

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja Jevgen »

Rasvis 407 SW:stä kirjoitti: - 163 heppaako? Tässäkö? Kuinkahan hidas se 1.8 115hp oikein on?
- tältä varmaan tuntuu olla eläkeläinen, tuleekohan virtsanpidätysvaivat kaupan päälle?
...
- ei siltikään kulje pienillä kierroksilla mihinkään
Kävin tuollaista -05 407 SW:tä katsomassa 1/2 vuotta sitten. Auto oli täydellisesti varusteltu ja etenkin sisätilat miellyttivät kovasti, mutta kaupat jäivät tekemättä, kun konehuoneessa oli 1,6 diiseli. Jos tuohon olisi tullut päädyttyä, niin varmaan sitä nyt perustelisin itselle, että ihan riittävästi se kulkee suomalaisille nopeusrajoituksille ja viepähän vähän löpöä.

Nyt V70 D5 Volvosta (vm. -03) kokemusta 1/2 vuotta ja reilu 20 000 km:
+ Kulkee suoraan
+ Hyvät penkit ja penkinsäädöt
+ Hyvät tilat takaluukussa ja fiksut muuntelumahdollisuudet
+ Mukava moottori
+ Hiljainen
+ Toimiva

- Tunnoton ohjaus etenkin talvirenkuloilla
- Iso ratti (vai ruori?)
- Kankea nurkka-ajossa
- Muovinen postikonttorisisusta
- Pappamainen (rakko toimii vielä normaalisti, mutta kuinka kauan?)

1/2 vuoden keskikulutus tankkauksista laskien näyttää 6,9 l / 100 km, mikä on mielestäni 1700 kiloiselle automaattivaihteiselle ja webastolämmitteiselle möhkölle ihan kohtuullinen lukema.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6675
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Pikainen pyöräytys Kia Optima 1.7 -kiisselillä ja maksimivarustetasolla:

Yleisilme sisältä ihan jees, en meinannut uskoa Kiaksi. Kuskinpukin säädöt sai sähköllä sopiviksi, mutta silti "10 vailla 14" -ajoasento tuntui minulle sopimattomalta. Navteqin navi tiesi koko ajan, missä menen. Auto ei mennyt (136 hv, 325 Nm?) motarilla, vaikka polkaisin. Liikennevalolähdöt olivat ripeitä ilman polkemista ja tomaatti vaihtoi pehmeästi. Motarilta pystyi kaartamaan ykköskehää länteen n. 70 km/h nopeudella ilman muita yllätyksiä kuin hanurin liukuminen vasempaan laitaan. Takana näytti olevan jalkatilaa, konttiin en katsonut. Ulkonäkö ei tökännyt silmääni mitenkään, aika hajuton ja mauton kokonaisuus koko kiesi. Ai niin, rengasmelua piisasi kyllä. Myyjä väitti matalaprofiilisten 18" syyksi ja epäili lakumalliversion 17" kiekkoja hiljaisemmiksi.

Hinta n. 42 t., tuskin laittaisin semmoista summaa kiinni siihen, seksipalveluihin kylläkin, ehkä, jos olisi eikä olisi ilmaiseksi tarjolla.

Edit: Sähköinen tehostin tutui omaan handuun sopivalta: parkkipyörittely kevyttä, motarilla ei niinkään.

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 956
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Citroën Berlingo XL 1.5 BlueHDI 130
ex: Alfa 159 2.4JTDm, Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

Sijaisautona Ford Focus, uudenkarhea viimeisen kopan malli, moottorina mikälie.
+ ei natise, ei tuuli suhise
+ ei kaadu mutkissa kun on jäykkä alusta
+/- "luotijuna" = parhaimmillaan 110+ vauhdeissa, jolloin ohjausta ei tarvitse
- kamala ohjaus. Samalla kertaa täysin tunnoton, mutta veitsenterävä, liian nopea ja siksi hermostunut yhteys auton kulkusuuntaan. Ei viitsi sanoa tiehen/renkaisiin, koska yhteyttä ei sinne ole. Ei ihme jos esp pitää olla vakiona kun ei ilman voi tietää minne menisi
- kamala alusta. Pomppii, hyppii, rytkii ja etsii uria. Muistuu mieleen miksi luovuin viime vuonna Toyota Urban Cruiserista
- halpaakin halvempi sisusta. ei paljon "soft touch" kojelaudassa auta, kun ovimuovit kumisevat koputtaessa ja ratin koristeiden "teräspinta" kuorii pois liki uudessa autossa
- surkea muoviratti (tai omat huonot kädet), ei voi ymmärtää kuka ne muhkurat on rattiin muotoillut. Yrityksen puutteesta ei voi moittia
- rengasmeteli kiusaa, kun muuten olisi hiljainen
- ärsyttävä "vaihteenvaihto-opastin". Mä en vaan aja 40km/h viitosella (=isoin vaihde), vaikka se kuinka kiusais :bad-words:

Kooten pahin pettymys autona aikoihin. Ja tätä kansa haluaa ja kotimaiset autolehdet ylistävät... :roll: Kolmas kokeilemani Focus ja sukupolvi sukupolvelta tylsempi kokemus.

Avatar
Farina
Viestit: 1498
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
Car(s): Japanilainen sähköinen mukamaasturi
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Farina »

Kivijärvi kirjoitti:... Kolmas kokeilemani Focus ja sukupolvi sukupolvelta tylsempi kokemus.
Ja huonompi ohjaus. On kyllä käsittämätön suuntaus, kun alkuperäisen Focuksen lähes huippuohjauksesta lähdetään ja päädytään nykyiseen ylitehostettuun mössöön.

Avatar
Ottimo
Viestit: 901
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:56
Car(s): Giulia Veloce Q4, -17, 156 2,0 JTS, -05, GTV V6, -02, ex Alfasud, Giulietta, 75, 155, 156, 166, 159, Spider
Paikkakunta: Uppsala

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Ottimo »

Kivijärvi kirjoitti:Sijaisautona Ford Focus, uudenkarhea viimeisen kopan malli, moottorina mikälie.
+ ei natise, ei tuuli suhise
+ ei kaadu mutkissa kun on jäykkä alusta
+/- "luotijuna" = parhaimmillaan 110+ vauhdeissa, jolloin ohjausta ei tarvitse
- kamala ohjaus. Samalla kertaa täysin tunnoton, mutta veitsenterävä, liian nopea ja siksi hermostunut yhteys auton kulkusuuntaan. Ei viitsi sanoa tiehen/renkaisiin, koska yhteyttä ei sinne ole. Ei ihme jos esp pitää olla vakiona kun ei ilman voi tietää minne menisi
- kamala alusta. Pomppii, hyppii, rytkii ja etsii uria. Muistuu mieleen miksi luovuin viime vuonna Toyota Urban Cruiserista
- halpaakin halvempi sisusta. ei paljon "soft touch" kojelaudassa auta, kun ovimuovit kumisevat koputtaessa ja ratin koristeiden "teräspinta" kuorii pois liki uudessa autossa
- surkea muoviratti (tai omat huonot kädet), ei voi ymmärtää kuka ne muhkurat on rattiin muotoillut. Yrityksen puutteesta ei voi moittia
- rengasmeteli kiusaa, kun muuten olisi hiljainen
- ärsyttävä "vaihteenvaihto-opastin". Mä en vaan aja 40km/h viitosella (=isoin vaihde), vaikka se kuinka kiusais :bad-words:

Kooten pahin pettymys autona aikoihin. Ja tätä kansa haluaa ja kotimaiset autolehdet ylistävät... :roll: Kolmas kokeilemani Focus ja sukupolvi sukupolvelta tylsempi kokemus.
Mielenkiintoista kuinka erilaisia kokemukset voivat olla. Itsekin ajoin uudella Focuksella lyhyen lenkin hiljattain mutta siitä jäi päälimmäiseksi yllättävän positiivinen fiilis juuri ajotuntuman suhteen, tunsin että oikein viihdyin tuon auton kuskina. Tätä sattuu harvemmin muitten kuin Alfan ratissa. Tiedä sitten oliko koko homma osaltani tilapäinen mielenhäiriö.

Avatar
mutt
Viestit: 5445
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja mutt »

Farina kirjoitti:Ja huonompi ohjaus. On kyllä käsittämätön suuntaus, kun alkuperäisen Focuksen lähes huippuohjauksesta lähdetään ja päädytään nykyiseen ylitehostettuun mössöön.
Tämmöisiä ne ostajat nykyisin haluavat. Ei keskivertokuski halua tietää, mitä renkaiden ja tien välillä tapahtuu. Pelottaa moinen, eikä uskallakaan päästellä kesänopeuksilla lumimyterössä...
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Portti
Viestit: 1158
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
Car(s): Alpine A110 '22 ja Fiesta ST '19
(ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
Paikkakunta: Hollola/Lahti
Viesti:

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Portti »

Kivijärvi kirjoitti:...Ford Focus...- kamala ohjaus. Samalla kertaa täysin tunnoton, mutta veitsenterävä, liian nopea ja siksi hermostunut yhteys auton kulkusuuntaan. Ei viitsi sanoa tiehen/renkaisiin, koska yhteyttä ei sinne ole. Ei ihme jos esp pitää olla vakiona kun ei ilman voi tietää minne menisi...
Tuosta asiasta olen kyllä selkeästi eri mieltä.

Vaimolla on nimittäin tuollainen uusimman polven Focus 150-heppaisella bensakoneella ja sitä ennen hänellä on ollut kahden edellisen sukupolven Focuksia mistä johtuen noilla on tullut ajeltua aika paljon. Uusimmassa sukupolvessa ohjaus on kyllä mennyt hieman tunnottomampaan suuntaan sähköiseen ohjaustehostimeen siirtymisen myötä, mutta kilpailijoihin verrattuna ohjaus on edelleenkin hyvä.

Pientä tunnottomuutta on enimmäkseen keskialueella mutta ei tuosta kyllä millään voi sanoa, että yhteyttä tiehen ei olisi. Tai voihan siinä sinun ajamassasi yksilössä näin ollakin jostain syystä, mutta vaimon ajokissa ohjaus on kyllä kohtuullisen hyvä.

Tuo 150-heppainen Ecoboost -kone on muuten ominaisuuksiltaan kehittynyt melko roimasti verrattuna edellissukupolven 145 -heppaiseen kaksilitraiseen. Vääntö on kasvanut n. 30 % ja huippuvääntö on käytössä muistaakseni 1.600 rpm alkaen. Tämän ansiosta käytännön suorituskyky ja esim. ohituskiihtyvyys on oikein mainioita tuon luokan autolle.
ex-Abarth 500 Esseesse: http://www.pertti.com/abarth
ex-147 GTA: http://www.pertti.com/gta

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4138
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Mietteitä ennen kuin unohtuu:

Fiat 500 Abarth Essessee (+"fefe" putkisto) 165hp

*maukas ulkonäkö lukuunottamatta konepellin 150€ hintaista skorpion tarraa. Liika on liikaa
*sisustus ikävän halvan oloista muovia osittain. Kojelauta, ja erityisesti lippa mittariston päällä. Luulisi että edes maliston huipulla lippa olisi nahkaa, tai keinonahkaa. Helppohan se on teettää, mutta kamoon hei!?
*tyylikkäät nahkajakkarat
*Vetelee ihan homona 17" rengastuksella. 156 tai gtv eivät tuohon verrattuna vetele ollenkaan. No on ainakin ajoviilistä jos ei epähuomiossa karauta ojaan. Puolet "kiitoksista" kuuluu toki teiden ylläpidolle
*äkäiset ja persoonalliset purputukset.
*hyvät jarrut tunnokkaat
*aika kova rengasmelu vaikka ottaakin huomioon rengastuksen
*oikeanlaista skorpioni henkeä. Pieni ketterä ja äkäinen

Fiat Punto Abarth Essessee 180hp

Melkein copy pastea voisi käyttää.

*vielä paremmat penkit ala sabelt. Säämiskä pintaiset kupit hienoin tikkauksin 8)
*moottorin luonne tuntui mutulla vieläkin paremmalta
*autona parempi ja tasapainoisempi kokonaispaketti

Kummassakin autossa oli joku fiat audio paketti. viitisen sataa euroa listalta. Ja äänentoisto ihan hirveä kaikissa mahdollisissa asetuksissa. En todellakaan ruksisi listalta. mankalla ja erillissarjalla ilman subia ja vahvistinta saa paremman toiston. Hassua miten auto valmistajat kautta linjan, ja lähes vailla poikkeuksia (jos unohdetaan +50000€ autot) käyttävät rahat väärin mitä tulee äänentoistoon.

Giulietta TCT

Paljon jo puhuttu ja moni ajanut muutama fiksu ostanutkin. Todella hyvä auto pienine puutteineen Reisituelle ei säätöä. Itseäni ei haittaa, mutta ajoasento ja vartalon mittasuhteet vaikuttaa vahvasti.

TCT vaihteisto on mielestäni yksiselitteisen mahtava. Vaihtaa kuin ajatus. Jos olisin 156 vaihtamassa, ja siis jos raha ei olisi esteenä niin giulietta qv olisi todella vahva valinta.

Verratuna fiiatteihin: Sivistyneempi, hillitympi, hiljaisempi, laadukkaamman oloinen, hitaampi tai ainakin hitaamman tuntuinen, ei vetele...

ISO Jeep (älkää kysykö mallia, ei jänyt mieleen) 96000€ :shock:

*ISO
*TÄYNNÄ varusteita
*laadukkaan ja loppuun asti mietityn oloinen
*Italialainen moottori :mrgreen:
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
glideslope
Viestit: 1477
Liittynyt: 02 Syys 2003, 17:00
Car(s): Enyaq 80x, A4 3,0 TDI Quattro.
Ex: 164 Super 3,0 V6-24, Giulietta T-jet 120.
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja glideslope »

Uusi Civic 1,8 5D Sport tuli koeajettua pikaisella 1/2h rykäisyllä.
Vertailukohtana edellinen malli, jolla tuli ajeltua reippaat 100000 km. Tosin muistikuvat ovat parin vuoden takaa.

Auto näyttää edelleen pölynimurilta ja sisällä on ufomainen fiilis, kuitenkin hieman aiempaa hilitympi sellainen.
Tilaa löytyy tällaiselle pikkumiehelle ihan riittävästi ja laatuvaikutelma on jo ihan kohtalainen.

Ohjaamo tuntuu omaan Octaviaan verrattuna todella kapealta ja tätä vaikutelmaa korostaa ovien muotoilu. Tuntuu kuin olisi kapean pikaveneen puikoissa.

Ohjaus on todella äkäinen, mielestäni vieläkin nopeampi mitä aiemmin ja äkkiseltään aika hurjan oloinen kun ei oikein saa fiilistä kuinka paljon rattia pitää mutkaan kääntää. Pienikin sormenliike saa auton muuttamaan välittömästi suuntaa. Sinällään auto ei kuitenkaan ole mitenkään uraherkkä vaan kulkee suhteellisen suoraan jos rattiin ei kajoa. Tuntuma tiehen voisi olla parempi vaikka muuten mutkatiellä reippaasti eteneminen on aika kivaa.
Alusta toimii hienosti, auto ei pahemmin kallistele ja ottaa möykyt ja saumat yllättävän pehmeästi ja ääneti. Selvä parannus vanhaan verrattuna siis. Melutaso on myöskin matalampi vaikka rengashumina onkin selkeä äänilähde.

Moottori on periaatteessa sama vanha. Pari hepoa siihen on jostain lisää taiottu mutta esim. vääntömomentti on sama.
Vapaastihengittävän koneen luonne on pysynyt ennallaan mutta mielestäni se käy uudessa pehmeämmin ja kiertää todella iloisesti ylhäällä. Kiertämällä kulkua on aika hyvin ja kone on sellainen, että sitä tekeekin mieli rääkätä.
50 lisäheppaa ja tämä olisi jo hauska.

Ajotietokone on aivan hanurista eikä parempaa saa kuin ylikalliiseen Executive malliin, kuten ei xenoneitakaan.
Monesta hyveestä huolimatta Hondasta jäi jotenkin ristiriitainen fiilis.
Kovasti on yritetty ja osin onnistuttukin mutta silti tämä on jotenkin puolitiehen jätetty vanhan mallin facelift.

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 956
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Citroën Berlingo XL 1.5 BlueHDI 130
ex: Alfa 159 2.4JTDm, Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

Portille ja muillekin vielä Focuksesta, unohtui eilisessä tunnekuohussa:
+ vaihteiston toiminta; helppoa, nopeaa ja sujuvaa. Keppi juuri oikeassa paikassa, kun olisi vielä 1-2 cm lyhyempi keppi, niin avot!
+ jarrut. Alkuunsa haukkaavaan tatsiin tottuu päivän aikana ja vaste tuntuu lopulta todella luontevalta
- ristiinviuhuvat tuulilasinpyyhkijät "löivät" toisiaan matkalla ja toinen pyyhkijä vipatti ja väpätti kuin irtoamaisillaan (ei ollut). Jäi olo ettei tule kestämään kauaa

TM:n testeissä (Talvitesti 2012 ja erillinen testi, jossa C4, Giulietta, Mazda3, Golf ja Focus) oli ohjauksesta/ajettavuudesta mainittu, että "osa kuljettajista tulisi toimeen vähemmällä infolla tiestä... pienikin ohjausliike keskialueella muuttaa suuntaa havaittavasti...". Juuri noista puolista en autossa pitänyt. Mun mieleinen ajo-/ohjaustuntuma on sellainen, että auto kulkee sinne minne suunnan on näyttänyt ja loput tuntee ratista. Tota fiilistä mä en Focuksesta löytänyt, vaan sitä piti ajamalla ajaa tuonne 100 km/h kieppeille, jonka jälkeen se alkoi elää jo itsekin.

Mietin tota ohjausta vielä matkalla töihin ja huomasin esim. Volvosta, että kallistusten mukaan ratti on suorassa tai monta astetta vinossa "luonnostaan" tien kallistusten mukaan. Se "löytää" paikoilleen auton jatkaessa matkaa suoraan. Uusissa sähkötehostetuissa tuo piirre puuttuu, ne kun tahtoo pakosta asua siinä keskialueella. Lanciassa urat joskus tempaisee sitten kunnolla ratista, kun se päättää luopua keskiasennosta. Ei hyvä piirre, ja juuri tuosta en pidä.

Ja vielä kun eilistä kokemusta vertaa aiempiin sijaisautoihin, niin täytyypä todeta, että vaikka Toyotaa aina parjataan ja usein syystäkin, on mun mielestä ihan helppoa ymmärtää sekin, että toyotamies ostaa samalla rahalla uuden 1.6 Avensiksen, eikä Focusta. Avensis kun sattuu noista kahdesta olemaan selkeästi paremman näköisistä ja tuntuisista matskuista tehty (tyyliseikat makuasioita toki) ja on maantiellä ihan yhtä hyvä, ellei parempikin kuin tuo perus-Focus. Avensis on taas todella eloton, hiljainen ja laadukkaan tuntuinen maantiellä, eikä rengasmelu kiusaa. Muissa ympyröissä/käytössä asia voi olla toisen näköinen.

Focuksesta jäi sama fiilis kuin jollekin uudesta Civicistä, paljon on yritetty, mutta ei osunut maaliin.

legza
Viestit: 897
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 ja Focus
Paikkakunta: Hollola

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja legza »

Avensista ja Focusta ei mielestäni voi verrata keskenään, ovat eri luokan autoja. Vastakkain ennemminkin Corolla ja Focus, näistä onkin jo sitten haastavampi valita :P

Avatar
Stilo
Viestit: 408
Liittynyt: 18 Huhti 2004, 03:27
Car(s): i20 N
Paikkakunta: Lahti

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Stilo »

Tullu tässä Miton takapään korjauksien aikana (2,5vko :bad-words:) ajeltua useemmalla erilaisella kipolla.

Citroen C3 vm.-12 1.4
+ Ihan kohtuullisen näkönen sisältä ja ulkoa.
+ Vakkari oli FGA konserniin nähden huomattavasti fiksumpi.
- Ajoasento ei kyllä toiminut yhtään, ratti jäi tosi kauas etäisyyssäädöstä huolimatta, myös vaihdekepin vitosta joutu kurottamaan.
- Penkin istuinosa ja selkänoja kuperat ja selkänojan alaosa jotenkin työntyy eteen, näistä johtuen penkkiin ei tunnu pääsevan kunnolla "sisälle", sivutuet tuntuu oudoilta palloilta.
- Kaupunkiin ominaisuudet riittää, mutta motarilla sivutuulessa melkonen leija ja motarin rampissa saa ihan yrittää tosissaan että saa tarpeeksi nopeutta turvalliseen liittymiseen.

Fiat Punto Evo vm.-11 69hv S&S
+ Kerrankin saa ratin tarpeeksi lähelle ja vaihteisto pelaa kivasti.
+ Sisusta tyylikäs, mutta materiaalit näyttää halvalta.
+ Jämäkämmän oloinen ajaa kovemmissakin nopeuksissa vrt. C3.
- Vilkku&valo viikset tuntuu siltä kuin jäisi käteen joka kerta kun käyttää.
- Mittaristo todella vaikeaselkoinen, tosi ohut ja tumma viisari tummassa pohjassa.
- Tehon puolesta samat sanat kuin C3.

MB E-sarjan 200CDI sedan ~2005
+ Meneehän se kivasti motarilla suoraan, on hiljainen ja kohtuu mukava. Kaupungissa melkonen laiva.
- Saksalainen muotoilu.
- Tavaratila todella matala, rajottaa melkosesti lastaamista vaikka tilaa löytyy.
- Take-away kahvi mukaan essolta ja :shock: ei yhtään mukitelinettä.

MB C-sarja 220CDI sedan vm.-09
+ Ajoasennon sai tosi hyväksi, kaikki hallintalaitteet just eikä melkein.
+ Kulkee sopivasti normaalikäyttöön.
+ Laatuolemus kyllä melko kovalla tasolla, vaikka kuinka yrittää etsiä, nii mistään ei löytynyt käsiin teräviä muovinreunoja.
+ Jos ajaisi autolla jonkun 60tkm vuodessa työkseen, olisi tämä kyllä lähellä omaa ajatusmailmaa loistavasta autosta, mutta kun ei tarvi.
- Vaikka se onkin kaikinpuolin kiva ja ei tule heti mieleen suuria ongelmia, ei se vaan herätä minkäänlaista omistamisen tai ylimääräisen hupiajelun halua.

Onneksi pitäisi huomenna saada MiTo takaisin.
"...the driver comments about understeer at low, medium, and high speed corners."

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja quppe »

Citröen C3 picasso -12

Tossa viikonloppuna loppui kaljat kesken, joten niinpä lähettiin hakemaan sitä lisää huoltoasemalta. Matkaa oli noin 40km hiekka ja alfaltti tietä, joten jonkunlaista tuntumaa sai kyseisestä "tila-autosta"

tässä lyhykäisyydessään miinukset

- pakettiautomainen asento ja fiilis ratin ja penkin välissä.
- Käski vaihtamaan isompaan, mutta ylämäki kun tuli niin hyytyi ja joutui vaihtamaan jopa kakkoselle parhaimmillaan (5henk autossa)
- Ohjaus tuntui aivan kuin liian vetistä mummon perunamuussia olisi sekoitellut kauhalla tai ihan kuin istuisi leluratti kädessä ja joku muu ohjaisi autoa. Tuntui hiekkatiellä että lähtee mutkissa käsistä vaikka vauhtia ei paljoa ollutkaan.
- ruma ulkoa mutta sisältä ihan ok desing

+ lähti hienosti käyntiin
+ Tuli mieleen taas miksi haluan omistaa alfan
+ Pääsi mökillä takaisin juomaan kaljaa

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11222
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Pari tiivistelmää.

Hyundai i30 (viikko)
+ Hyvä, vääntävä perusmoottori (joku bensavehje)
+ Riittävät tilat
+ Jousitus nieli Samoksen röykyt todella hienosti
- Ei maailman inspiroivin muotoilu
- Ei maailman ispiroivin ajettava
- Yläkierroksilla puhditon

Kokonaisvaikutelma todella positiivinen. Paljon laadukkaamman oloinen kuin aiemmin vuokraamani Focukset, Astrat jne.

Citroën DS5 (tunti)
+ Mahtava muotoilu ulkoa, avaruusalusmainen ohjaamo
+ Hieno nahkasisustus
+ Tilavahko
- 156hv + automaatti sopii vain lipumiseen
- Aika tönkkö ajettava

Jollain toisella voimalinjalla oikein houkutteleva paketti. Kun italot ovat vähän taantumassa, niin mikä ettei.

Onneksi ei ole varaa vaihtaa, eikä kyllä haluakaan.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Vastaa Viestiin