Case 156 2.0 TS '99 Part 2 ja Vikakoodi P0340 :)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Aquatica
Viestit: 15177
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Legacy 2.5 STW Boxer '12
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Case 156 2.0 TS '99 Part 2 ja Vikakoodi P0340 :)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Noniin, Saaga jatkukoot.

Tuossa äskettäin kun oltiin paremman puoliskon kanssa vähän ilta-ajelulla, syttyi yllättäen ruiskun vikavalo palamaan. Sen tiedän tuosta valosta, että sehän voipi syttyä vähän mistä syystä tahansa, mm. jos joku puolista on "open loopissa" - eli poissa pelistä. Tosiaan MITÄÄN vaikutusta tuolla ei ollut auton toimintaan missään muotoa, kävi normaalisti, starttaa normaalisti jne.

Valo jäi palamaan kun seuraavan kerran laittoi virrat päälle, mutta sammui heti kun koneen käynnisti. Tästä seuraavalla kerralla valo sammui virrat päällä ollessa, ihan niinkuin normaalisti pitäneisikin. Joka tapauksessa se tuli takaisin lyhyen ajolenkin jälkeen - jälleen ei mitään vaikutusta mihinkään. Huomenna laitan testerin kiinni ja katson vikakoodia, mutta nyt jo jos joku haluaisi arvailla? :)

Käytetty huollossa ihmeteltävänä, kun tuntuu monesti käynnistyksessä tipahtavan yksi pytty pois pelistä joksikin aikaa ja pari johtoa on vähän huonossa hapessa (osanumerot 46786044 ja 46756506), eli tulpanjohdot. Voisiko nuo nyt sitten aiheuttaa tuota? Toisaalta, jos nuo syyllisiä niin eikös sen nyt pitäis huomatakin...

Noh, palaillaan tuossa päivemmällä asiaan, kun saan testeristä katottua vikakoodit, notta mikäs herraa tänään vaivaa =)

EDIT:
Vikakoodit lukastu, vikakoodeja oli yksi. P0340 - Camshaft Position Sensor (1). Signal VERY HIGH, noin sanoo Fiatecuscan.

Onko tuositten sensorin vaihto ja hirmunen työ? :(

onefromnorth
Viestit: 793
Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
Paikkakunta: Oulu / Munchen

Viesti Kirjoittaja onefromnorth »

Aika lailla samanlainen työ kun jakopään hihnojen vaihdossa. Anturi sijaitsee toisen nokkapyörän alla ja pyörä pitää irroittaa jotta anturin saa vaihdettua. Ilman tuota anturia kone ei taida käydä, joten kovin pahasti anturi ei voi olla rikki. Ehkäpä hetkellinen katkos sai tuon vikakoodin ilmaantumaan. Mitäpäs jos aluksi ko. anturin liittimen (löytyy koneen takaa ylhäältä) putsaisi ja käyttäisi auki/kiinni joitakin kertoja sekä nollaisi vikakoodin ja tarkkailisi tilannetta hetken.

Jos anturi menee vaihtoon, niin minulta löytyy Heikalta peräisin oleva anturi joka ei koskaan ole edes käynyt paikallaan. Vika olikin muualla.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15177
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Legacy 2.5 STW Boxer '12
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Eikös se ole niin, että nokkapyörän asentotunnistin voi olla aika pahassakin hapessa ja kone toimii, mutta jos kampiakselin asentotunnistimessa on häikkää, ei kone edes starttaa? Miten menikään...

Joka tapauksessa epäilen nyt jo kosketushäiriötä, koska tänään kaupan pihasta lähdettäessä syttyi palamaan ja töyssystä sammui heti. Edelleenkään ei pienintäkään vaikutusta ole ollut auton käytökseen tuolla. Olisko kuvaa siitä, että missä tuo liitin sijaitsee - pääseekö yläkautta käsiksi vai pitääkö käyttää nosturilla? Ei paljoa huvittaisi nyt alkaa purkauttamaan jakopäätäkin kaiken lisäks, käynyt jo riittävän kalliiksi tämä vekotus..

onefromnorth
Viestit: 793
Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
Paikkakunta: Oulu / Munchen

Viesti Kirjoittaja onefromnorth »

Muistaakseni yksi niistä liittimistä joita siinä moottorin ja tuliseinän välisessä tilassa on rivi. Liekö johtoa seuraamalla mahdollista selvittää mikä on oikea. Oma auto ei ole just tässä nyt käsillä niin ei pääse tarkistamaan. Ja saattaahan vielä olla että 156n ja 166n välillä on eroja.

Jotenkin tuntuu että kone ei kävisi ilman tuota asentotunnistinta. En nimittäin keksi mistä ECU tietää yläkuolokohdan ja sopivan sytytyshetken ilman tuota anturia. En tosin ole yrittänyt käynnistää moottoria ilman tuota anturia. Pitäisköhän ottaa piuha irti ja kokeilla... Sen tiedän omastakin kokemuksesta että ilman tuota kierrosnopeusanturia (startin kehää tarkkaileva anturi) ei käy.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15177
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Legacy 2.5 STW Boxer '12
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Case 156 2.0 TS '99 Part 2 ja Vikakoodi P0340 :)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Päivitetään kivikautista ketjua. Vikakoodi katosi nokka-akselin asentoanturin vaihtamisella ja samalla kone alkoi käymään huomattavasti mukavammin kierrosalueesta riippumatta.
Asiaan saattoi vaikuttaa myös jaon kohdistaminen nappiinsa (epäilivät, että olisi hypännyt pakopuolelta yhden hampaan) - en tiedä. Mutta tuolla läks; liittimen availut ja fiksailut ei sitä korjannut.

Vastaa Viestiin