75TS venttiilinvarren kumien vaihto
Valvoja: Moderators
- Tiige
- Viestit: 2993
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2 - Paikkakunta: Turenki
75TS venttiilinvarren kumien vaihto
Olisiko kellaan hajua mistä voisi ostaa/vuokrata/lainata työkalua jolla venttiilinjouset saisi puristettua kasaan kansi paikallaan?
Muutenhan hommassa ei kai mitään ihmeellistä pitäisi olla:
-nokat pois
-paininkupit ja säätöpalat pois
-paineilmaa pyttyyn
-jousia puristaen kiilat pois
-koukulla vanhat kumit pois ja uudet tilalle
-jotain muuta huomioitava, mitä?
Kaikki muut tarpeet löytyisi mutta tosiaan kaipailen vinkkiä mistä saisi työkalun jolla jousien puristaminen onnistuu kansi paikallaan.
Muutenhan hommassa ei kai mitään ihmeellistä pitäisi olla:
-nokat pois
-paininkupit ja säätöpalat pois
-paineilmaa pyttyyn
-jousia puristaen kiilat pois
-koukulla vanhat kumit pois ja uudet tilalle
-jotain muuta huomioitava, mitä?
Kaikki muut tarpeet löytyisi mutta tosiaan kaipailen vinkkiä mistä saisi työkalun jolla jousien puristaminen onnistuu kansi paikallaan.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
Re: 75TS venttiilinvarren kumien vaihto
En osaa sanoa löytyykö työkalua jostain valmiina, mutta sellainen on helppo tehdä itse. Tessussa toimii tulpan reikä kiinnitys, koska toinen tulpan reikä jää vielä vapaaksi "paineilma tulppaa" varten. Ei siinä mitään erikoista pitäisi olla, ilmaa karkaa jonkin verran männän ohi eli jos kompressorin tuotto on pienin kannattaa laittaa hiukan öljyä sylinteriin.
Giulia Super -69
- palkus
- Viestit: 5568
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: 75TS venttiilinvarren kumien vaihto
semmonen sopiva tukirakennelma/työkalu on kohtuu helppo nysvätä, tietysti lyömälläkin
Sitten jos paineilma epäilyttää nii syöttää narua sinne tulpanreijästä ja mäntä ylös 


Re: 75TS venttiilinvarren kumien vaihto
Jees, narukikka toimisi varmasti hyvin Tessun kanssa, kun vaaraa venttiilien vääntymisestä ei juuri ole. Tulpan reiät on vaan aika pienet ja syvällä poteroissa, mutta kai sinne narua saa syötettyä.
Giulia Super -69
- TeroV.
- Viestit: 531
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
- Car(s): Giulietta T-JET 2012
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
GT 1.9 JTDm 16V 2007
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Aprilia RST 1000 Futura 2004 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: 75TS venttiilinvarren kumien vaihto
Motonet myy tällaista värkkiä. Johonkin kanteen tuota yritin joskus soveltaa (olikohan Stilo 1.8?), mutta huonolla menestyksellä; tuntikausien ähräämisen jälkeen jäi vielä puolet kumeista vaihtamatta. Varmaan aika paljon kannen rakenteesta kiinni, että saako tuon kiinnitettyä riittävän tukevasti.Tiige kirjoitti:Olisiko kellaan hajua mistä voisi ostaa/vuokrata/lainata työkalua jolla venttiilinjouset saisi puristettua kasaan kansi paikallaan?
Re: 75TS venttiilinvarren kumien vaihto
Ei edes imupuolella?Juhako kirjoitti:Mikäs on kumien vaihdon syy.
Omassa ei ole kumeja ollenkaa ja hyvin toimii. Ainakin niiden osalta.
Giulia Super -69
Re: 75TS venttiilinvarren kumien vaihto
Ohjuria lyhennetty alhaalta jo niin paljon, ettei ylhäältä voinut enää ottaa ja pitää ajella ilman kumeja
?? Ei varmaan tuota ongelmaa tässä tapauksessa, mutta itsellä on huonoja kokemuksia eräästä toisesta laitteesta; ohjurien hiukankin kuluessa alkaa vetää ilmaa tuota kautta, seokset laihalle ja mäntä palaa.

Giulia Super -69
- Tiige
- Viestit: 2993
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2 - Paikkakunta: Turenki
Re: 75TS venttiilinvarren kumien vaihto
Kompurana tulee toimimaan työpaikan iso ruuvikompura. Ei varmasti lopu tuotto kesken vaikka puhaltaisi reilustikkin ohi. Paineet siinä taitaa olla säädetty 5-6 barin väliin. Riittääkö se?Gasolina kirjoitti:Ei siinä mitään erikoista pitäisi olla, ilmaa karkaa jonkin verran männän ohi eli jos kompressorin tuotto on pienin kannattaa laittaa hiukan öljyä sylinteriin.
Tuprauttelee vähän sinistä suuremmilla kierroksilla. Varmaan 25v ja 290tkm on tehnyt tehtävänsä kumeille eikä varmaan ainakaan pakopuolen ohjuritkaan enää kovin timmit ole.Juhako kirjoitti:Mikäs on kumien vaihdon syy.
Omassa ei ole kumeja ollenkaa ja hyvin toimii. Ainakin niiden osalta.

Kyllähän tuollaisen työkalun tekee itsekkin, mutta ajattelin jos jossain myytäisiin valmista toimivaa tai jollain olisi lainata. Ei menisi sitten montaa tuntia ensin työkalua mitoittaessa/rakentaessa.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
Re: 75TS venttiilinvarren kumien vaihto
5-6baria riittää varmasti. Jollei kiilat tunnu aukeavan puristimella vaan venttiili myötää alas, anna vasaralla ja jousen ylälautaseen sopivalla putken pätkällä sopiva napautus jolloin kiilat aukeavat. Muista tukkia kaikki koneeseen sisälle johtavat reitit, ettei kiilat vaan mene sinne. Paininkupin porauksen alareunassa on poisto tie öljylle, sinnekin voi saada kiilan menemään, kun niiden kanssa sählää, arvaa mistä tiedän 

Giulia Super -69
Re: 75TS venttiilinvarren kumien vaihto
Itse olen ajatellut ettei Alfan moottori olisi kovin herkkä imemään ohjurien välistä tai, jos imee niin sitten enemmän öljyä kuin ilmaa paininkupit kun on käytännössä öljyn alla. Toisaalta ne öljynpoisto poraukset on todella reilun kokoiset eli sieltä kautta voisi kai imeäkin. Pitää ihmetellä kantta tarkemmin..
Giulia Super -69
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 5068
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09, Mito QV -10 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: 75TS venttiilinvarren kumien vaihto
Eikö imupuolen poikkipinta-ala suhteessa tuohon ohjurivälykseen ole niin suuri että voiko tuo oikeasti muuttaa seosta mitenkään merkittävästi?
Spider 1988, 159 SW 2.4, Mito QV(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
Re: 75TS venttiilinvarren kumien vaihto
Tuo ei ole mikään kovin harvinainen ongelma, tosin esiintyy enemmän moottoreissa joissa on keinuvivut ja ohjureita lyhennetty kanavan puolelta virtauksen parantamiseksi ja nokka akselin/ keinuvivun puolelta isomman noston vuoksi. Ohjuri jää todella lyhyeksi ja keinuvipu ei koskaan paina venttiiliä täysin suoraan, varsinkaan silloin, kun nostoa on reilusti, ohjurit menee todellä nopeasti todella väljäksi. Ei siis välttämättä ongelma Alfan koneessa.
Toinen esimerkki hiukan vanhemmasta kalustosta jonka kanssa on itse tullut puuhasteltua myös eli minulla on ohv-koneinen aikalaisekseen suht korkea viritteinen prätkä jossa avoin venttiilikoneisto. Harrastuksen alkuaikoina ihmettelin miksi imupuolen ohjurille on rasvanippa jota pitää rasvata säännöllisesti, mutta pakopuolla taas ei. Oikein arvattu, rasva on tiivisteeksi eikä voiteluaineeksi, jos rasvaus unohtuu lähtee ensin tehot ja sitten palaa venttiili tai mäntä.
Toinen esimerkki hiukan vanhemmasta kalustosta jonka kanssa on itse tullut puuhasteltua myös eli minulla on ohv-koneinen aikalaisekseen suht korkea viritteinen prätkä jossa avoin venttiilikoneisto. Harrastuksen alkuaikoina ihmettelin miksi imupuolen ohjurille on rasvanippa jota pitää rasvata säännöllisesti, mutta pakopuolla taas ei. Oikein arvattu, rasva on tiivisteeksi eikä voiteluaineeksi, jos rasvaus unohtuu lähtee ensin tehot ja sitten palaa venttiili tai mäntä.
Giulia Super -69