Akku kuoli kesken ajon?
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 355
- Liittynyt: 19 Touko 2013, 12:47
- Car(s): Dodge Caliber SRT4 Mopar Stage 1 -09,Jeep Patriot 2,2CRD -12EX, 159 2,4 JTDm Qtronic -07(ex) , Saab 9-5 Aero wagon RE85 -05(ex), Volvo V70 D5 -06 (ex), Volvo S60 D5 -02 (ex)
- Paikkakunta: Jyväskylä
Akku kuoli kesken ajon?
Tänään ajellessa kohti kotipuolta syttyi nopeassa mutta tasaisen varmassa tahdissa koko jouluvaloskaala mittaristoon. Mullahan on tähän laturi vaihdettu heti auton ostohetkellä (kesäkuu13) ja tunnelmat oli hyvinkin samankaltaiset. Onni onnettomuudessa, olin juuri Hirvaskankaan ABC:n liittymässä, kun valot alkoi ilmaantua. Ei muuta ku auto parkkiin ja virrat pois. pienen odottelun jälkeen ei edes lupaillu naksui vaan. Tässä vaiheessa mieleen hiipi epäilys, josko laturi oli taas porsinu? Systerin kyydillä kotiin. Onneksi oli tullu loppukesästä hankittua uusi akku ja se oli tuolla kotipuolessa odottamassa. Pienen kiukun keräilyn jälkeen nenä niistoon ja hihat kääröön ja akku ja työkalut kantoon. Mutsin jo legendaariseksi muodostunut 850 volle-95 "sijaisauto" pelasti jälleen. Löysin tuolta kotopuolesta vanhan yleismittarin ja ihmettelin suuresti, kun palasin auton luo ja mittasin akun. Olin varma, että se olis liki tyhjä mutta lukemat oli liki samat mitä täyteenvaratussa uudessa akussa. Koitin starttia, joka pyörittikin tälläkertaa hetken, mutta antautui lopulta pelkäksi nakseeksi. Uusi akku vesisateessa paikalleen ja auto laakista pienen yskähdyksen jälkeen käyntiin. Mittasin auton käydessä mutta mielestäni lukemat ei juuri nousseet, eli nilkutus kotiin Jyväskylään minimi sähköillä. Matka n.40km meni hyvin ja kotona, kun otin silmään käteen niin nousihan tuo analogisen mittarin neula pari pykälää auton käynnissä ollessa tosta lepotilasta. Voinen siis olettaa, että laturi toimii. Vanha akku oli vaihdettu 10/09, eli kilometrit täytty italoakussa kiitettävästi. Mikä tollasen totaali pykähtämisen aiheuttaa?Ikä? Akussa siis tuntuu olevan lataus mutta se ei luovuta virtaa?
Nyt on siis kaikki kondiksessa. Täytyy tehdä vielä pari koeponnistusta.
Nyt on siis kaikki kondiksessa. Täytyy tehdä vielä pari koeponnistusta.
- Aquatica
- Viestit: 15175
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Akku kuoli kesken ajon?
Tarkistit varmaan myös kengät, johdot ja maadotuksen kunnolla? Lepojännitteenhän tulisi olla ~12V ja latausjännite ~14,5V, jotta hommat on kuosissa. Eihän akun pinnassa ole paljoa likaa? Mutta tosiaan jos akku on tiensä päässä, se voisi hyvinkin tehdä noin. Eli on jännitettä, muttei kykene antamaan virtaa (ampeerit uupuvat). Jos saat jostain pihtiampeerimittarin, voi sillä vähän ihmetellä tuota puolta - vaikka kaveri katsomaan lukemia startatessa (jos pyörittää ja käynnistyy) ja sitten käynnissäollessaan, että tuleeko akulle päin takaisinkin jotain. Samaan tyyliin oli meillä yksi akku kuollut koululla, mitatessa lepojännite OK ja latausjännite navoilta OK, mutta virtaa ei akusta vaan pihalle saanut juuri mitään - ei saanut esim. startattua laisinkaan (startissa lähti vaivaisia muutamia ampeereita, kun "hieman" enempi olisi tarvittu). Toisella akulla ei niin mitään vaivaa, eikä ole kuulunut elokuun jälkeen autossa olleen vikoja sähköihin liittyen ainakaan tietääkseni
-
- Viestit: 355
- Liittynyt: 19 Touko 2013, 12:47
- Car(s): Dodge Caliber SRT4 Mopar Stage 1 -09,Jeep Patriot 2,2CRD -12EX, 159 2,4 JTDm Qtronic -07(ex) , Saab 9-5 Aero wagon RE85 -05(ex), Volvo V70 D5 -06 (ex), Volvo S60 D5 -02 (ex)
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Akku kuoli kesken ajon?
Maadoitusvika käväisi myös mielessä. Mulla on nyt uus akku paikallaan ja täytyy nyt toivoa, että vika oli akussa. Oli vaan itselle ensimmäinen laatuaan, joka noin sippas ajon aikana.Aquatica kirjoitti:Tarkistit varmaan myös kengät, johdot ja maadotuksen kunnolla? Lepojännitteenhän tulisi olla ~12V ja latausjännite ~14,5V, jotta hommat on kuosissa. Eihän akun pinnassa ole paljoa likaa? Mutta tosiaan jos akku on tiensä päässä, se voisi hyvinkin tehdä noin. Eli on jännitettä, muttei kykene antamaan virtaa (ampeerit uupuvat). Jos saat jostain pihtiampeerimittarin, voi sillä vähän ihmetellä tuota puolta - vaikka kaveri katsomaan lukemia startatessa (jos pyörittää ja käynnistyy) ja sitten käynnissäollessaan, että tuleeko akulle päin takaisinkin jotain. Samaan tyyliin oli meillä yksi akku kuollut koululla, mitatessa lepojännite OK ja latausjännite navoilta OK, mutta virtaa ei akusta vaan pihalle saanut juuri mitään - ei saanut esim. startattua laisinkaan (startissa lähti vaivaisia muutamia ampeereita, kun "hieman" enempi olisi tarvittu). Toisella akulla ei niin mitään vaivaa, eikä ole kuulunut elokuun jälkeen autossa olleen vikoja sähköihin liittyen ainakaan tietääkseni
- Polforea
- Viestit: 11930
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): XF
159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Akku kuoli kesken ajon?
Lyö sille käytetylle akulle kuormaa (vaikka parit valot, jos moisia on tarjolla) ja tarkkaile jännitettä samalla. Lepojännite ei juuri mitään kerro - kuollutkin akku voi näyttää täyttä ilman kuormaa, mutta kyykkää kuormitettuna.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- koltiainen
- Viestit: 718
- Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
- Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51 - Paikkakunta: Palokka
Re: Akku kuoli kesken ajon?
Mulla kävi samoin 240 vollen kanssa, akku veti oikkariin itsensä Vaajakosken motarilla- 70 amp. laturi räjäytti laidan auki akusta, oikkarissa olevan kennon kohdalta. löin ruuvarin siihen kennoon että se menee oikoseen ja starttasin vollen käyntiin.mlatva kirjoitti:Tänään ajellessa kohti kotipuolta syttyi nopeassa mutta tasaisen varmassa tahdissa koko jouluvaloskaala mittaristoon. Mullahan on tähän laturi vaihdettu heti auton ostohetkellä (kesäkuu13) ja tunnelmat oli hyvinkin samankaltaiset. Onni onnettomuudessa, olin juuri Hirvaskankaan ABC:n liittymässä, kun valot alkoi ilmaantua. Ei muuta ku auto parkkiin ja virrat pois. pienen odottelun jälkeen ei edes lupaillu naksui vaan. Tässä vaiheessa mieleen hiipi epäilys, josko laturi oli taas porsinu? Systerin kyydillä kotiin. Onneksi oli tullu loppukesästä hankittua uusi akku ja se oli tuolla kotipuolessa odottamassa. Pienen kiukun keräilyn jälkeen nenä niistoon ja hihat kääröön ja akku ja työkalut kantoon. Mutsin jo legendaariseksi muodostunut 850 volle-95 "sijaisauto" pelasti jälleen. Löysin tuolta kotopuolesta vanhan yleismittarin ja ihmettelin suuresti, kun palasin auton luo ja mittasin akun. Olin varma, että se olis liki tyhjä mutta lukemat oli liki samat mitä täyteenvaratussa uudessa akussa. Koitin starttia, joka pyörittikin tälläkertaa hetken, mutta antautui lopulta pelkäksi nakseeksi. Uusi akku vesisateessa paikalleen ja auto laakista pienen yskähdyksen jälkeen käyntiin. Mittasin auton käydessä mutta mielestäni lukemat ei juuri nousseet, eli nilkutus kotiin Jyväskylään minimi sähköillä. Matka n.40km meni hyvin ja kotona, kun otin silmään käteen niin nousihan tuo analogisen mittarin neula pari pykälää auton käynnissä ollessa tosta lepotilasta. Voinen siis olettaa, että laturi toimii. Vanha akku oli vaihdettu 10/09, eli kilometrit täytty italoakussa kiitettävästi. Mikä tollasen totaali pykähtämisen aiheuttaa?Ikä? Akussa siis tuntuu olevan lataus mutta se ei luovuta virtaa?
Nyt on siis kaikki kondiksessa. Täytyy tehdä vielä pari koeponnistusta.
- Finest
- Viestit: 3237
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Akku kuoli kesken ajon?
Saman tyyppisen case oli itselläkin, löytyy akku ongelmaa-topicista.mlatva kirjoitti:Tänään ajellessa kohti kotipuolta syttyi nopeassa mutta tasaisen varmassa tahdissa koko jouluvaloskaala mittaristoon. Mullahan on tähän laturi vaihdettu heti auton ostohetkellä (kesäkuu13) ja tunnelmat oli hyvinkin samankaltaiset. Onni onnettomuudessa, olin juuri Hirvaskankaan ABC:n liittymässä, kun valot alkoi ilmaantua. Ei muuta ku auto parkkiin ja virrat pois. pienen odottelun jälkeen ei edes lupaillu naksui vaan. Tässä vaiheessa mieleen hiipi epäilys, josko laturi oli taas porsinu? Systerin kyydillä kotiin. Onneksi oli tullu loppukesästä hankittua uusi akku ja se oli tuolla kotipuolessa odottamassa. Pienen kiukun keräilyn jälkeen nenä niistoon ja hihat kääröön ja akku ja työkalut kantoon. Mutsin jo legendaariseksi muodostunut 850 volle-95 "sijaisauto" pelasti jälleen. Löysin tuolta kotopuolesta vanhan yleismittarin ja ihmettelin suuresti, kun palasin auton luo ja mittasin akun. Olin varma, että se olis liki tyhjä mutta lukemat oli liki samat mitä täyteenvaratussa uudessa akussa. Koitin starttia, joka pyörittikin tälläkertaa hetken, mutta antautui lopulta pelkäksi nakseeksi. Uusi akku vesisateessa paikalleen ja auto laakista pienen yskähdyksen jälkeen käyntiin. Mittasin auton käydessä mutta mielestäni lukemat ei juuri nousseet, eli nilkutus kotiin Jyväskylään minimi sähköillä. Matka n.40km meni hyvin ja kotona, kun otin silmään käteen niin nousihan tuo analogisen mittarin neula pari pykälää auton käynnissä ollessa tosta lepotilasta. Voinen siis olettaa, että laturi toimii. Vanha akku oli vaihdettu 10/09, eli kilometrit täytty italoakussa kiitettävästi. Mikä tollasen totaali pykähtämisen aiheuttaa?Ikä? Akussa siis tuntuu olevan lataus mutta se ei luovuta virtaa?
Nyt on siis kaikki kondiksessa. Täytyy tehdä vielä pari koeponnistusta.
Amppeerit mittaamalla nämä parhaiten selviävät.
- alamajy
- Viestit: 2052
- Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
- Car(s): Bertone GT1300 Junior -69, Giulia 2018 Diesel, Giulia 2017 Bensa, 916 GTV -95 V6, Giulia 2018 Bensa (324hp)
- Paikkakunta: Imatra
Re: Akku kuoli kesken ajon?
Samalla tavalla kävi itsellekin vuonna 2010. Oltiin menossa 156 pikkubussolla Jyväskylän suurajoihin ja Reissupannu nimisessä kahvilassa nautittujen kaffejen jälkeen ei jaksanut startata, naksui vaan ja kaikki valot himmenivät startatessa. Noh, onneksi on manuaali, joten vaimo työntämään ja busso käyntiin. Seuraaviin stoppeihin sitten vaan katsomaan, että on loiva alamäki ja vapaata edessa. Mäkistartilla lähti ihan muutaman metrin hiljaisellakin vauhdilla käyntiin. Keuruun-Auto sitten sunnuntaina mittasi, että akku on slut ja vaihtoi uuden. Kai sille vanhalle vaan tuli tunnit täyteen.
-
- Viestit: 355
- Liittynyt: 19 Touko 2013, 12:47
- Car(s): Dodge Caliber SRT4 Mopar Stage 1 -09,Jeep Patriot 2,2CRD -12EX, 159 2,4 JTDm Qtronic -07(ex) , Saab 9-5 Aero wagon RE85 -05(ex), Volvo V70 D5 -06 (ex), Volvo S60 D5 -02 (ex)
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Akku kuoli kesken ajon?
Tässä tapauksessa ei tullut katsottua, kuinka kauan olis matka vielä jatkunut. Oli maailmanlopun merkit ilmoilla, ja ne ilmaantu minuutin sisällä (kaikki varovalot), joten ei viittiny riskeraata. Muistelin, että tuo lukitsis tomaatin 3 vaihteelle, mutta oma nilkutti vitosella. Tarkastin kahteen otteeseen manuaaliasennosta ja vitonen oli kojetaulussa. Ihmeen nätisti toi veteli ihan mateluvauhdissa, kun tähtäsin liittymästä apsin pihaan. Plussat hyvästä akun sijainnista ja helposta vaihdosta.
- Jakke
- Viestit: 3373
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: Akku kuoli kesken ajon?
Tässä on jo ns. MacGyver-henkeä!koltiainen kirjoitti: Mulla kävi samoin 240 vollen kanssa, akku veti oikkariin itsensä Vaajakosken motarilla- 70 amp. laturi räjäytti laidan auki akusta, oikkarissa olevan kennon kohdalta. löin ruuvarin siihen kennoon että se menee oikoseen ja starttasin vollen käyntiin.

facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo
ooo--v--ooo
- koltiainen
- Viestit: 718
- Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
- Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51 - Paikkakunta: Palokka
Re: Akku kuoli kesken ajon?
Niin on, vahinko vaan etten kanna mukana sveitsiläistä linkkaria. Piti tyytyä piilteeman ruuvariin.Jakke kirjoitti:Tässä on jo ns. MacGyver-henkeä!koltiainen kirjoitti: Mulla kävi samoin 240 vollen kanssa, akku veti oikkariin itsensä Vaajakosken motarilla- 70 amp. laturi räjäytti laidan auki akusta, oikkarissa olevan kennon kohdalta. löin ruuvarin siihen kennoon että se menee oikoseen ja starttasin vollen käyntiin.
Huomasin oikkarin vaikutuksen kun työnsin ruuvarin sinne akkuun ja valot syttyivät.
Vahinko etten ottanut kuvaa siitä akusta, hapot levis konetilaan ja letkut oli aika "hienon" näköset parin kuukauden päästä
-
- Viestit: 386
- Liittynyt: 11 Heinä 2004, 03:29
- Car(s): Isolohko Ducato + V70
- Paikkakunta: Savitaipale
Re: Akku kuoli kesken ajon?
^ minulle kävi samoin 2000-luvun alussa PV:n palveluksessa, kun masin akku meni oikosiin. Vaikka akku oli koteloitu vahvaan metallikuoreen, jossa styroksia eristeenä, piti tuo sellaisen pamauksen kotelon lentäessä metsään, että en ole sen jälkeen uskaltanut akkuja elvytellä. Eipä tullut siinä tilanteessa mieleen mennä tökkimään ruuvimeisseliä haljeneeseen akkuun
.
