Kysymyksiä :Alfa 155 TS 8V perushuolloista ym.

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
TeroV.
Viestit: 438
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): 156 SW TS 1.8 2000
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Paikkakunta: Ylöjärvi

Kysymyksiä :Alfa 155 TS 8V perushuolloista ym.

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

Olen lopulta upgradeamassa italoautoharrastustani Fiateista Alfoihin ja syksyllä hankkimani Alfa 155 -kolariautoprojekti alkaa olla kasassa. Kolarivaurioiden korjauksen jälkeen teen projektiin kattavan perushuollon, jossa ajattelin vaihtaa ainakin kaikki autossa olevat nesteet, hihnat, tulpat ja tsekata jarrut läpi.

Mieleen on tullut pari kysymystä Alfan 155 2.0 8V tekniikkaan liittyen:

- Jakoketjun kiristys; miten tehdään?
- Tulpat; pitäisikö hommata Lodgen tulpat vai teinkö suurenkin virheen hankkiessani Boschin nelikärkitulpat?

Monia eteen tulevia asioita varmaan saisi selville, jos omistaisi korjauskäsikirjan. Vastaan ei ole tullut etsiskelyistä huolimatta nimenomaan 155:ta käsittelevää opusta. 164:n saksankielisestä korjauskäsikirjasta olisi varmaan hyötyä ainakin 155:n moottorin korjausten/huoltojen osalta?

Kolariautoa kasatessani huomasin, että maski on näemmä erilainen 1992 elintenluovuttaja-alfassa kuin korjauksen alla olevassa 1995-mallisessa. Missähän vuosimallissa maski on muuttunut uudempaan malliin, jossa maskin ritilä on "syvemmällä"?
Avatar
HR
Viestit: 783
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:32
Car(s): 147 1.6 TS
Mondeo 2.0 TDCi
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja HR »

Uusi maski kuuluu kuusitoistaventtiilisiin eli tuohon uudempaan versioon joka tuli -95 puolessa välissä. Joitakin sekaversioitakin lienee olemassa mutta niitä on todellakin tehty vain kourallinen.
Avatar
TeroV.
Viestit: 438
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): 156 SW TS 1.8 2000
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

16-venttiilisissä kyseisen kaltainen maski tosiaan on, mutta niissä Alfa-merkin kehys on kromattu. Tässä meikäläisen 8V 1995:ssa on uuden mallin maski, mutta korinvärisellä kehyksellä. Ilmeisesti kyseessä on tosiaan joku välimalli, jota ainakin mobile.de:aa selailemalla näyttäisi olevan käytetty jo 2.5 TD 1994:ssa. Voihan tosin olla, että juuri tuohon yksilöön on päivitetty uudemman mallin maski.
Avatar
HR
Viestit: 783
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:32
Car(s): 147 1.6 TS
Mondeo 2.0 TDCi
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja HR »

Olisiko niin että jokin edellisistä omistajusta on "päivittänyt" keulan ilmettä. Noista vaihtoehtoisista tulpista olen jostain lukenut että Lodge tulpat olisi valittu pitkän vaihtovälin vuoksi ja että nuo vaihtoedtoiset ovat sinänsä ok kunhan vaihtaa tulpat useammin. Jakopään ketjuun luulisi pätevän samat konstit kuin 75:ssakin joten joku sellaisen omistaja voinee kertoa siitä.
Avatar
TeroV.
Viestit: 438
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): 156 SW TS 1.8 2000
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

Jos 75 TS:n ohjeet toimivat 155:sen tapauksessa, niin apuja löytyy muistaakseni suomi24:n keskusteluista - täytyypä haeskella viestit ja yrittää soveltaa ohjeita poikittain asennettuun TS:iin.

Olkoot nyt Boschin tulpat paikoillaan, vaihdan sitten seuraavat Lodgeihin. Kaipa nelikärkitulpatkin aika kauan kestävät. Rakenteen erilaisuus vain mietitytti; Lodgessa kun ei varsinaisia sivuelektrodeja ole käytännössä ollenkaan ja Boschissa on neljä perinteistä "J" -mallista koukkua kipinää tuottamassa. Lisäksi Bosch työntyy palotilaan n. 1 mm syvemmälle kuin Lodge.
Avatar
HR
Viestit: 783
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:32
Car(s): 147 1.6 TS
Mondeo 2.0 TDCi
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja HR »

Jotenkin olin kuvitellut että nuo vaihyoedtoiset olisivat ulkonäöltään samanlaiset ja että eroa olisi vain kärkien materiaalissa, mutta kaikkea sitä oppii kun vanhenee.
Vastaa Viestiin