Scudetto kirjoitti:Työpaikka vaihtuu vuodenvaihteessa ja työajoa tulee lisää sen verran, että bensa-autolla ei enää kannata ajaa. Kilometreistä suurin osa tulee maantieajosta, mutta myös sorateitä ja metsäautoteitä joutuu ajamaan säännöllisesti. Maasturiakin olen harkinnut, mutta aion ensin kokeilla pärjäisikö ihan vaan dieselfarkulla.
Muutamia vaihtoehtoja olen mietiskellyt, löytyisikö näistä foorumilaisilta kokemuksia:
- Mondeo TDCi 2004-2007
- Volvo V50 2004-2007
- Volvo V70 2002-2006
- Saab 9-3 2005-2008
- Citroen C5 2005-2007
- ym vastaavat keskiluokan farkut, poislukien Passatit ja Skodat
Hintaraja menee noin kymppitonnissa.
Lähinnä kiinnostaisi kokemukset huonommilla teillä ajamisesta, maavarasta ja lämpimyydestä talvella.
Tietysti tyyppiviat yleiset käyttöominaisuudet kiinnostaa myös.
Mondeo tai V70. Mondeo on luokkansa paras ajaa, Volvo taas erittäin mukava olematta mikään vesisänky pyörillä. Mondeo on luotettava auto, akilleen kantapäänä takajarrut ja joissain tapauksissa kaksoismassavauhtipyörä. Sama juttu Vollen kanssa, eli luotettava peli. Tyyppivikoja hihnojen kiristimien pettäminen, sähköisen kaasuläppäkotelon rikkoutuminen ja automaattivaihteiston ongelmat.
V50 on ihan kiva auto, mutta sen sisarauto, eli Focus, on tilavampi ja paljon kivempi ajaa.
Saabissa haisee Opel Vectra. Alustaa on yritetty viritellä, mutta kuten englanniksikin sanotaan "you can't polish a turd". Komea auto, mutta ahdas. Hyvät varusteet. Persoonallinen peli, mutta jos yhtään arvostaa ajettavuutta, jättää sen pois laskuista.
Citroen C5. Yksi hirveimmistä tän kokoluokan autoista mitä olen koskaan ajanut. Supermukava ja tilava, thats it. Rumakin. Sisustan laatu aivan luokatonta, lisäksi tosi epäluotettava.
Itse ottaisin Mondeon 2,2TDCi:llä, parhaan ajettavuuden ja loistavan 6-vaihteisen manuaalin takia. Jos hakusessa on automaatti ja enemmän mukavuuspainotteinen auto, osta se V70.