Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
lerppu
Viestit: 5904
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Kiitokset hyvistä pointeista.
Varsinkin kun olen samaa mieltä tilanteesta. Tässä kohtaa "korjaus" onkin suoritettu tuurilla, jolla laivatkin seilaa. Vaikka kovasti 166:sesta ja bussosta varsinkin tykkään, olen huono harrastaja. Tykkään ajaa, en roplata. Ja sillä tavalla harrastamiseen olen liian köyhä. Joten heitän huolen huomisesta romukoppaan ja kuuntelen busson laulua - toivottavasti en joutsen-sellaista - oikein tyytyväisenä!
Ja vartin päästä luetaan toki taas koodeja; Albertolli katselee hiukan tekemisiäni, jotta en Alfistien mainetta vallan pääse lokaamaan...

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

lerppu kirjoitti:Eristeet olivat tyystin haperat ja piuhat näkyvissä. Toki ei ytimet; liekö mahdollista, että ei ole hyväksi, jos johto vain oman kuorensa eristämänä lepää lohkoa vasten (tai siis kantta, mutta noin niinkuin sähkömagian kannalta jokatapauksessa läpilyönnin mahdollisuus kasvaa)?
Jos siinä johdossa on ylipäätään mitään eristettä niin ei 12 voltin jännite kyllä läpi pääse lyömään, kyllä siellä pitää olla ihan paljas johdin.

Avatar
lerppu
Viestit: 5904
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Epäilyn alaisena eristeen kunto / liitosten väljyys. Jos teippaus kiristänyt paikkoja sopivasti ja virta menee sinne minne pitääkin, niin sehän se voi riittää taas toviksi. Koodeja oli varastossa, vaan ei aktiivisena. Kuittaus toki toi koodit uudelleen varastoon (samat kuin ketjussa aikaisemmin), ruiskuvalokin saatiin vilkahtamaan. Auto tuntuu ajossa erinomaiselta (hei-ii - onhan se Alfa), mutta johdoissa jotain hämminkiä varmasti on.
Maajohtoa Albertollin kanssa tihrusteltiin ja taitaa sekin (kuten aiemmin tuolla jo opastettiin) huomiota kaivata.
Anywho - vikapaikka on haarukoitu, korjaus tekemättä. Fiksi pitää Alfan tiellä toistaiseksi, katsotaan miten kauan.
(Eipä tuo hirmusti kilsoja näekään, viikonloppuna toki pyörähti Kaivarissa vikavalottomana. Valintana oli joko X1, Audi A6 allroad tai 166. Millä itse ajaisit?)
Hmm: tätä fundeeratessa tulee mieleen että vikakoodit tulee jokaiselle suuttimelle tai ei yhdellekään. Ei tällöin kyllä liity yhden johtonipun (jossa siis kaksi pyttyä) satunnaiseen tärräämiseen, vaan johonkin yleisluontoisempaan. Mutta alueella olevaan asiaan. - Tarkistaa hän maan.

KimmoKo
Viestit: 200
Liittynyt: 18 Elo 2010, 09:03
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 Jtdm Qtronic -07
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja KimmoKo »

Sinneppä hävisi alffan ura herkkyys sekä yleinen rauhattomuus, raidetankon pää oli aivan horo väljä mutta nyt rokkaa taas!! :)

Avatar
Dio Natale
Viestit: 858
Liittynyt: 15 Syys 2008, 20:06
Car(s): 166 busso ex sitä ja tota ja tätä vuodesta 82
Paikkakunta: Hackensack NJ

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Dio Natale »

Asiaa!mutta nykytiestöt ovat kyllä aivan jotain muuta kuin kunnossa..itsellä 235/45/17 ja ei väljää mutta vetelee aina välillä tien mukaan ja riippuu sitten myös mitkä sultanit on alla.
molex to sata, lose all your data.

Suomiboy
Viestit: 18
Liittynyt: 04 Tammi 2013, 13:17
Car(s): Alfa 166 2,5
Paikkakunta: Tampere

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Suomiboy »

Tervehdys pitkästä aikaa.

Kesärenkaita vaihtaessa (jo jonkin aikaa sitten) huomasin että takapään ripustus ei ollut enää säädöissään. Ei muuta kun kulmia säätämään.
Säätö ei mennyt ihan vihkoon, vaan käynniltä tuli mukaan hankintalista. Hankinnat on pääosin tehty (puslia, säätöruuveja) mutta
molemman puolen Track Control Arm;it on vielä hankkimatta.
Ainakin TRW ja Optimal tekevät kyseisiä osia, pineen selailun perusteella. TRW lienee kuranittia tavaraa, mutta on aikas hintava. Optimalista ei ole mitään kokemusta mutta hinta ei päätä huimaa.

Onko arvon raadilla näkemystä tuosta optimalin tuotteesta ja onko muita vaihtoehtoja?

Suomiboy

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Käsittääkseni ja pienen kokemuksen perusteella Optimal myy laatuosaa. Ainahan näissä on se pieni epävarmuus kun melkein merkistä riippumatta osaa tulee todellisuudessa useammalta valmistajalta, mutta uskaltaisin kyllä kokeilla.

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Jakke »

KimmoKo kirjoitti:Sinneppä hävisi alffan ura herkkyys sekä yleinen rauhattomuus, raidetankon pää oli aivan horo väljä mutta nyt rokkaa taas!! :)
Ulompi vai sisempi? Pitäs tarkastaa itseltäkin sama homma, vaikka eihän toi katsuri mitään löytäny. Tosin harvemmin taitavat ainakaan sisempää päätä paljon katsella.
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

KimmoKo
Viestit: 200
Liittynyt: 18 Elo 2010, 09:03
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 Jtdm Qtronic -07
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja KimmoKo »

Jakke kirjoitti:
KimmoKo kirjoitti:Sinneppä hävisi alffan ura herkkyys sekä yleinen rauhattomuus, raidetankon pää oli aivan horo väljä mutta nyt rokkaa taas!! :)
Ulompi vai sisempi? Pitäs tarkastaa itseltäkin sama homma, vaikka eihän toi katsuri mitään löytäny. Tosin harvemmin taitavat ainakaan sisempää päätä paljon katsella.
Ulompi oli, Kulmat pitäs vielä tarkistaa vaikka ratti onkin suorassa..

Air con faulty hävisi kun ilmastoinnin huollatti ja muut oireet (puhalillin mykkä/Outo kätyäminen) on hävinnyt itsestään.
Uskon kyllä että eiköhän nuo takasin vielä ilmaannu....

Mukava tulla on kyllä krusailla, Ei mikään sportti toi malmikasa ole ja alustakin on vähän pintakova mutta samalla lulla.
Mutta auto on muuten hiljainen ja laadukkaan oloinen plus sekä bussoa on aina hauska kierrättää :) (Paras moottori ikinä paitti 3.2 on tietenkin vielä buenonpi..)

Ajotietokone näytti viimeiseltä 1000km:lta 13l/100km kulutusta 40km/h keskinopeudella, ei ole mikään pihistely auto mutta se olikin tiedossa jo ostaessa..

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Jakke kirjoitti:
KimmoKo kirjoitti:Sinneppä hävisi alffan ura herkkyys sekä yleinen rauhattomuus, raidetankon pää oli aivan horo väljä mutta nyt rokkaa taas!! :)
Ulompi vai sisempi? Pitäs tarkastaa itseltäkin sama homma, vaikka eihän toi katsuri mitään löytäny. Tosin harvemmin taitavat ainakaan sisempää päätä paljon katsella.
Kattoo ne, jos pyytää kattomaan KUNNOLLA.
Ne huomaa kyllä isot välykset, mutta pienet ja alkavat on sitten sellasia, että pitää erikseen pyytää syyniä.

Nimimerkillä:
"Moro, leimaa kaipaan. Tosin eti kaikki viat, mitä kykenet löytämään". Etupään väljistä sanoin, ei löytänyt alkuun - joutui oikeasti töitä tekemään, mutta löytyi ne sitten "alkavana" välyksenä. Välyksenä, joka rattiin ja persdynoon tuntui jo aikaisemmin.
Tämä toki 156:lla, joka on tyypillinen näistä =P

Avatar
Savo
Viestit: 2115
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Savo »

Mun 166:sten starttaamattomuus johtui maajohdon kiinnityspultin katkeamisesta. Kuvassa näkyy paikka. Liekkö yleistäkin tällainen?
Liitteet
166 maadoitus.jpg
166 maadoitus.jpg (65.25 KiB) Katsottu 6729 kertaa

pjotrthegreat
Viestit: 828
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

On. Voisin sanoa että tyyppivika. Vähän huonossa paikassa tuo maadoitus.

Avatar
Satakuusnelonen
Viestit: 1820
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 164 TS FL, 164 QV
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Satakuusnelonen »

^^ Jep, kokemusta on täälläkin.
an amateur practices until he gets it right. a professional practices until he can't get it wrong

Avatar
-TTY-
Viestit: 1519
Liittynyt: 06 Heinä 2012, 13:16
Car(s): Y ´96
Ioniq 5 '22
968 "CS" ´92
ex:166 2.5 V6 ´02
156 SW 2.0 TwinSpark ´00
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja -TTY- »

Laitetaanhan tännekin, vaikka tallissa tehtyä-ketjussa tuli sivuttuakin. Pyyhkijät sekoilee edelleen. Moottori käynyt kolmannen kerran atomeina, moottorin kiekko puhdistettu, pinta varovasti hiottu. Samat hommat tehty myös kupari soiroille jotka kyseistä kiekkoa koskettelee.
Huollon jälkeen toimi hetken nätisti, mutta koeajolenkki kaupungin ympäri vesisateessa aiheutti taas saman entisen ongelman: kertapyyhkäisyllä Alfa päättää itse milloin se haluaa tuulilasin pyyhkimisen lopettaa. Joskus sulat pysähtyy pystyasentoon, jolloin viiksestä vipauttamalla pyyhkijät toimii alaspäin. Jossain vaiheessa sitten päättää taas vaihtaa suuntaa. Voisiko olla joku rele-vika, vai voisiko apua vaivaan löytyä viikset purkamalla? Vai onko se vain hommattava uusi moottori? Mitään vikaa kyseisessä sähkökikkareessa ei kyllä minun silmiin satu, mikä voisi tuon räyhähengen sinne pesiyttää...
Mikä piru sieltä taas on rikki?

pjotrthegreat
Viestit: 828
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

-TTY- kirjoitti:Laitetaanhan tännekin, vaikka tallissa tehtyä-ketjussa tuli sivuttuakin. Pyyhkijät sekoilee edelleen. Moottori käynyt kolmannen kerran atomeina, moottorin kiekko puhdistettu, pinta varovasti hiottu. Samat hommat tehty myös kupari soiroille jotka kyseistä kiekkoa koskettelee.
Huollon jälkeen toimi hetken nätisti, mutta koeajolenkki kaupungin ympäri vesisateessa aiheutti taas saman entisen ongelman: kertapyyhkäisyllä Alfa päättää itse milloin se haluaa tuulilasin pyyhkimisen lopettaa. Joskus sulat pysähtyy pystyasentoon, jolloin viiksestä vipauttamalla pyyhkijät toimii alaspäin. Jossain vaiheessa sitten päättää taas vaihtaa suuntaa. Voisiko olla joku rele-vika, vai voisiko apua vaivaan löytyä viikset purkamalla? Vai onko se vain hommattava uusi moottori? Mitään vikaa kyseisessä sähkökikkareessa ei kyllä minun silmiin satu, mikä voisi tuon räyhähengen sinne pesiyttää...
Uudet releet päälle ja viikset pitää ehdottomasti ajella :D

Toimiiko nuo pyyhkijät siis "kylmänä" ok mutta lämmettyään sitten lakkaa toimimasta?

jotenkin tuntuu että nimenomaan se viiksi olis se helpoiten rikkimenevä osio tuossa paketissa... (mutta sehän on ihan mutua).

Avatar
-TTY-
Viestit: 1519
Liittynyt: 06 Heinä 2012, 13:16
Car(s): Y ´96
Ioniq 5 '22
968 "CS" ´92
ex:166 2.5 V6 ´02
156 SW 2.0 TwinSpark ´00
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja -TTY- »

^Ei vaikuta auton tai viiksien lämpötila. Ilmankosteus/sadesää vaikuttaa eniten. Huollon jälkeen kuivassa tallissa toimi niin kuin pitikin, mutta sateessa kymmenen minuutin ajon jälkeen alkaa sekoilemaan. Samoin aikaisemminkin jos kuivalla kelillä syystä tai toisesta pyyhkäisee, niin suurella todennäköisyydellä toimii kuten pitää. Surullista sinänsä että sekoilu alkaa kun todellinen tarvekin olisi.
Mikä piru sieltä taas on rikki?

Avatar
Dio Natale
Viestit: 858
Liittynyt: 15 Syys 2008, 20:06
Car(s): 166 busso ex sitä ja tota ja tätä vuodesta 82
Paikkakunta: Hackensack NJ

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Dio Natale »

Huomannut saman ja kostealla/sadekelillä aiheutta juuri moisen efektin mutta runkkaamalla rajusti viikseä edes takas loppuu häzzlinki..ja toimii normisti.Kerroinko jotenkin epäselvästi 8) ?tosiaan olisi mukava löytää probleman aiheuttaja.
molex to sata, lose all your data.

Avatar
JontteB
Viestit: 296
Liittynyt: 01 Helmi 2015, 14:09
Car(s): 166 3.0 -99
75 2.0 -86
33 1.5 TC -86

Ex: Nuovo Giulia Veloce, Maserati QP Automatica -07, Nuovo Giulia, 156 2.0 JTS SW
Muut: Lantikka, Jaguar XJ ja KTM Adve (myynnissä)
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja JontteB »

Moi,

Olen kuunnellut pari päivää uutta jurinaa moottoritiellä. Alkuun luulin ajavani karkealla uralla tai kuvittelevani, mutta mielestäni ääni ei ole riippuvainen tien pinnasta ja taitaa olla todellinen :) Eli varmaan laakeri jurisee. Täytyy kokeilla tänään illalla tuntuuko löysää. Mutta kysymykseen: onnistuuko vaihtaminen kotikonstein kokemattomalta mutta ei täysin tumpulalta?

Googlettelin vähän aikaa ja löysin cuoresportivo.no:lta jutun jonka mukaa toimenpide on sama kuin Giuliettassa http://www.alfaworkshop.co.uk/alfa_giul ... ange.shtml

Ymmärsinköhän oikein? Alfaownerista löysin, että napamutteriin tarvii 36mm hylsyn, mutta muuten välineet taitaa löytyä. Paljonkohan tohon pitää varata aikaa kun tekee ensimmäistä kertaa? Aika on kortilla ja ajatuksena oli lähteä lauantaiaamuna Lappeenrantaan lentokentälle kokeilemaan kuinka kovaa Alfa kulkee :mrgreen: mutta laakerivikaisena en kyllä lähde. Eli väliin jää jos ei vaihto onnistu pe-iltana. Vielä jos joku osaa vinkata mistä päin pk-seutua saan uuden laakerisetin hyllystä, järkevään hintaan.

Jontte

pjotrthegreat
Viestit: 828
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

-TTY- kirjoitti:^Ei vaikuta auton tai viiksien lämpötila. Ilmankosteus/sadesää vaikuttaa eniten. Huollon jälkeen kuivassa tallissa toimi niin kuin pitikin, mutta sateessa kymmenen minuutin ajon jälkeen alkaa sekoilemaan. Samoin aikaisemminkin jos kuivalla kelillä syystä tai toisesta pyyhkäisee, niin suurella todennäköisyydellä toimii kuten pitää. Surullista sinänsä että sekoilu alkaa kun todellinen tarvekin olisi.
Saisiko systeemi huonosti maita? Oletko tarkastanut maadoituspisteet akusta/moottorista?
Tai onko hapettumia sulakerasiassa?

Noihin luulisi ylimääräisen kosteuden vaikuttavan?!?

Avatar
Satakuusnelonen
Viestit: 1820
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 164 TS FL, 164 QV
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Satakuusnelonen »

^^ Sen verran eroa; 166 laakerissa tulee napa mukana. Teoriassa siis todella helppo homma, mutta aika tiukassa se laakerin kuori on olka-akselissa.

Edit: eipäs tuu... Takana on napa laakerin mukana, ei edessä.
an amateur practices until he gets it right. a professional practices until he can't get it wrong

legza
Viestit: 897
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 ja Focus
Paikkakunta: Hollola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja legza »

-TTY- kirjoitti:^Ei vaikuta auton tai viiksien lämpötila. Ilmankosteus/sadesää vaikuttaa eniten. Huollon jälkeen kuivassa tallissa toimi niin kuin pitikin, mutta sateessa kymmenen minuutin ajon jälkeen alkaa sekoilemaan. Samoin aikaisemminkin jos kuivalla kelillä syystä tai toisesta pyyhkäisee, niin suurella todennäköisyydellä toimii kuten pitää. Surullista sinänsä että sekoilu alkaa kun todellinen tarvekin olisi.
Laitoitko mitään ainetta sen kiekon päälle tai kontaktipintoihin? iteltä veikkaus kuitenkin tohon itse pyyhkijämoottorin viallisuuteen.

Avatar
JontteB
Viestit: 296
Liittynyt: 01 Helmi 2015, 14:09
Car(s): 166 3.0 -99
75 2.0 -86
33 1.5 TC -86

Ex: Nuovo Giulia Veloce, Maserati QP Automatica -07, Nuovo Giulia, 156 2.0 JTS SW
Muut: Lantikka, Jaguar XJ ja KTM Adve (myynnissä)
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja JontteB »

Mites vielä eri laakerivalmistajat? Kattelin nettikaupoista, että niitä löytyy aika paljon. Mikä on Alfojen Britpart (shitpart) eli vältettävä valmistaja? Taidan huomenna yrittää AutoMilanosta ja/tai Autokeskuksesta jos löytyis suoraan tiskiltä, niin olis vielä vähän saumaa lauantain ajoihin.

Jontte

Avatar
JontteB
Viestit: 296
Liittynyt: 01 Helmi 2015, 14:09
Car(s): 166 3.0 -99
75 2.0 -86
33 1.5 TC -86

Ex: Nuovo Giulia Veloce, Maserati QP Automatica -07, Nuovo Giulia, 156 2.0 JTS SW
Muut: Lantikka, Jaguar XJ ja KTM Adve (myynnissä)
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja JontteB »

Päästiin tohon Giulietta-ohjeen toiseksiviimeiseen kohtaan "Undo the four bearing securing bolts and the bearing should come out, but you may find you need to use a bit more aggressive methods as it will almost certainly have corroded in place." Paljon WD-40:n ja vielä enemmän paukuttamisen jälkeen jumissa on edelleen :evil: :bad-words: Kaikki vinkit irroittamiseksi ovat tervetulleita!

vesamaan
Viestit: 1781
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 159 2,4 JTDm yleiskulkineena
2,0 Spider kesähupina (hallituksen niin salliessa)

useita 156 matkalla lusikoiksi
Paikkakunta: Orimattila

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Onko sulla teräväkärkistä metallitalttaa? sillä kun lyö vuorotellen eri puolille tuota ulkokehää niin pitäis laakerin pikku hiljaa irrota. Näin ainakin 156sessa, näyttää melko samalta rakenteelta

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Lämpö toimii myös joskus. Joskus myös ulosvetäjä/sisäänpainaja/vastaava, mikäli vain mitenkään mahdollista saada hollille tai rakenneltua paikallensa mitään....

Avatar
JontteB
Viestit: 296
Liittynyt: 01 Helmi 2015, 14:09
Car(s): 166 3.0 -99
75 2.0 -86
33 1.5 TC -86

Ex: Nuovo Giulia Veloce, Maserati QP Automatica -07, Nuovo Giulia, 156 2.0 JTS SW
Muut: Lantikka, Jaguar XJ ja KTM Adve (myynnissä)
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja JontteB »

^^Taltta lohkes :shock: ja puukon kärki katkes :lol: Pitää huomenna hakea uusi taltta. Ulosvetäjää tohon ei vielä ainakaan saa. Muutaman millin pitäis ensin liikahtaa. Kuumaa varten ei ole kun toho ja se ei varmaan oikein riitä.

vesamaan
Viestit: 1781
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 159 2,4 JTDm yleiskulkineena
2,0 Spider kesähupina (hallituksen niin salliessa)

useita 156 matkalla lusikoiksi
Paikkakunta: Orimattila

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Sitten kun se muutaman millin liikahtaa niin se tuleekin jo ulos ilman ulosvetäjää. Sen verran pitää tarkentaa, että olihan sulla metallitaltta, ei metallinen puutaltta?

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Jonkun fiuden takalaakeri kaasulla irrotettiin kun harjottelijana olin. En siis ihte tehnyt, mutta kaasu ainakin riitti.
Sitä taas, että tarkotetaanko toholla kaasua vai ei, niin en tiä? On noitakin kai eritehosia? Ei hitsihommat ole ihan meikän alaa :oops:

Avatar
JontteB
Viestit: 296
Liittynyt: 01 Helmi 2015, 14:09
Car(s): 166 3.0 -99
75 2.0 -86
33 1.5 TC -86

Ex: Nuovo Giulia Veloce, Maserati QP Automatica -07, Nuovo Giulia, 156 2.0 JTS SW
Muut: Lantikka, Jaguar XJ ja KTM Adve (myynnissä)
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja JontteB »

Joo, ei ollut puutaltta, mutta en muista oliko sitä tarkoitettu metallille vai esim kivelle. Alunperin ostin sen muistaakseni kun piti irroittaa vähän kaakeleita.

Laakeri jäi nyt aikamoiseen wedukkakylpyyn. Toivottavasti se vähän pehmentää kun likoaa vuorokauden. Liikahti se nytkin aivan aavistuksen. Työkalut vaan rupes loppumaan ja kello oli sen verran paljon että en enää kehdannut viihdyttää naapureita paukutuksella. Huomenna yritän saada ensin uuden laakerin ja paremman taltan tai pari. Kattelin just motonetin tarjontaa :) Jos vaihto ei onnistu huomenna, vaihtuu lauantain Alfa-kiito Lantikalla metsässä rämpimiseen. Ei sekään pöntömpää ole :)

Avatar
JontteB
Viestit: 296
Liittynyt: 01 Helmi 2015, 14:09
Car(s): 166 3.0 -99
75 2.0 -86
33 1.5 TC -86

Ex: Nuovo Giulia Veloce, Maserati QP Automatica -07, Nuovo Giulia, 156 2.0 JTS SW
Muut: Lantikka, Jaguar XJ ja KTM Adve (myynnissä)
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja JontteB »

No nyt on vanha irti! Palasina, ja aika monen :bad-words: :bad-words: :bad-words: saattelemana. Kokeilin uutta laakeria paikoilleen ja tiukka on. Pistin sen pakkaseen kutistumaan. Pitäiskö sen sitten mennä paikoilleen käsivoimin? Napakin meni pakkaseen. Rupeaa v-käyrä olemaan turhan korkealla perjantai-illaksi....

Jontte

Avatar
Satakuusnelonen
Viestit: 1820
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 164 TS FL, 164 QV
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Satakuusnelonen »

Eiköhän sen saa niillä pulteilla vedätettyä paikoilleen.
an amateur practices until he gets it right. a professional practices until he can't get it wrong

Avatar
JontteB
Viestit: 296
Liittynyt: 01 Helmi 2015, 14:09
Car(s): 166 3.0 -99
75 2.0 -86
33 1.5 TC -86

Ex: Nuovo Giulia Veloce, Maserati QP Automatica -07, Nuovo Giulia, 156 2.0 JTS SW
Muut: Lantikka, Jaguar XJ ja KTM Adve (myynnissä)
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja JontteB »

Joo, laakeri meni pulteilla paikoilleen. Mutta napa ei, ja nyt on varmaan uusikin laakeri paskana

Kuva

Kuva

Noin siinä kävi kun yritin saada napaa paikoilleen. Paukutin nyt kuitenkin ton laakerin ulomman osan napaan kiinni niin pikälle kun sain, ja rupesin kiristämään navan mutterilla paikoilleen. Jää 5 mm vajaaksi. Kohta on varmaan akselin jengat paskana.

Taidan työntää harrasteautot paaliin ja siirtyä postimerkkeilyyn.

Avatar
VMTD
Viestit: 3336
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Miehen puhetta, pysyy ainakin kädet puhtaampana.

jalittam
Viestit: 1842
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Anteeksi maalaisuuteni, mut eikös vain napa pakkaseen ja laakeri lämpimäks, sit prässillä/sisäänvetäjällä (jenkatanko/holkkiviritelmä) napa laakeriin ja sit koko komeus olkaan? Vai...?

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Abarth »

En tunne tuota laakerin rakennetta, mutta laajennettava osa tietty lämpimään ja pienennettävä pakkaseen.
Eli sisäkooli lämpimään ja ulkokooli kylmään.

pjotrthegreat
Viestit: 828
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

Ei siitä akselista jengoja saa paskaksi. Metrin varrella saa satakiloinen hyppiä päällä jne.
Jos laakeri/akseli on toisiinsa sopivat, napa menee ihan lupsakkaasti paikalleen mutteria kiristämällä.

http://www.motonet.fi/fi/tuote/802053/H ... rassi-12tn
Tällanen maksaa ittensä takaisin ekassa laakerirempassa.
Ei tartte kiroilla. Vanhat laakerit kannattaa säästää uusien asennusta silmällä pitäen.

pjotrthegreat
Viestit: 828
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

Ei näissä laakerihommissa mitään pakkasia tarvita. VOIMAA sitäkin enemmän.

Avatar
JontteB
Viestit: 296
Liittynyt: 01 Helmi 2015, 14:09
Car(s): 166 3.0 -99
75 2.0 -86
33 1.5 TC -86

Ex: Nuovo Giulia Veloce, Maserati QP Automatica -07, Nuovo Giulia, 156 2.0 JTS SW
Muut: Lantikka, Jaguar XJ ja KTM Adve (myynnissä)
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja JontteB »

Kiitos Pjotrille konkreettisesta neuvosta! Olis joo maksanu ittensä takaisin nyt jo. Nyt meni autokeskusen hinnoittelema laakeri paskaksi heti kättelyssä. Sillä hinnalla olis jo saanu melkein kaks tollasta prässiä.

Mutta onko aiemmin linkittämäni ohje sitten väärä? http://www.alfaworkshop.co.uk/alfa_giul ... ange.shtml

Siinä ei ole mitään prässäämisestä tai olkavarren irrottamisesta. Ohje on, että päinvastaisess järjestyksessä kuin purkiu, eli ensin laakeripaketti olkaan ja napa sen jälkeen. Eikä olkavartta irroteta.

Ja mahtuuko laakeripaketin kuusiokolokiinnityspultit kiristämään kun napa on paikoillaan? Napa peittää ne.

Avatar
Satakuusnelonen
Viestit: 1820
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 164 TS FL, 164 QV
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Satakuusnelonen »

Eikös pyöränpultin reikä ole samalla kohdalla, siitä läpi voi kiristää noi 6kulmaset.. Tämä toimii ainakin 166n kohdalla, 98 jakosissa pitää tehdä lyhyt 6kulma avain tuota varten.
an amateur practices until he gets it right. a professional practices until he can't get it wrong

pjotrthegreat
Viestit: 828
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

Siitä nyt on aikaa kun tuon laakerin vaihdon suoriti alffaan. Tuota prässiä tarttee yleensä laakerinvaihdoissa.

Ei se laakeri välttämättä pilalla ole. Lukkosokka on vaan irronnut ja laakeri purkautunut. Pitää vaan kerätä kuulat ja pestä ne - vaseliinia ja takaisin paikalleen.

Eikös tässä tapauksessa kun entisen laakerin on saanut irti niin pulttaa vaan uuden paikalleen kireälle. Uittaa akselin reikään ja vetää napamutterin tiukalle? Missä vaiheessa tuo laakeri purkaantui?

Avatar
-TTY-
Viestit: 1519
Liittynyt: 06 Heinä 2012, 13:16
Car(s): Y ´96
Ioniq 5 '22
968 "CS" ´92
ex:166 2.5 V6 ´02
156 SW 2.0 TwinSpark ´00
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja -TTY- »

legza kirjoitti:Laitoitko mitään ainetta sen kiekon päälle tai kontaktipintoihin? iteltä veikkaus kuitenkin tohon itse pyyhkijämoottorin viallisuuteen.
Enpä laittanut. Itsellä kun sähköosaaminen on luokkaa sika & satelliitti. Olisiko pitänyt? Ekan kerran kun tuon möykyn avasin, sitä kierukkarasvaa oli ihan tolkuttomasti joka puolella. Nyt rasvasin vain matopyörän ihan kevyesti.
Nuo maadoituspisteet & sulakerasiat voisi kyllä tarkistaa, kunhan tässä jossain vaiheessa ehtii.
Mikä piru sieltä taas on rikki?

Avatar
JontteB
Viestit: 296
Liittynyt: 01 Helmi 2015, 14:09
Car(s): 166 3.0 -99
75 2.0 -86
33 1.5 TC -86

Ex: Nuovo Giulia Veloce, Maserati QP Automatica -07, Nuovo Giulia, 156 2.0 JTS SW
Muut: Lantikka, Jaguar XJ ja KTM Adve (myynnissä)
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja JontteB »

pjotrthegreat kirjoitti:
Eikös tässä tapauksessa kun entisen laakerin on saanut irti niin pulttaa vaan uuden paikalleen kireälle. Uittaa akselin reikään ja vetää napamutterin tiukalle? Missä vaiheessa tuo laakeri purkaantui?
Yritin siis tehdä sen linkittämäni ohjeen mukaan, ensin laakeri pulteilla paikoilleen ja sen jälkeen napa paikoilleen. Napa meni millin pari, ja sen jälkeen jo rupes laakerin ulompi osa heilumaan. Yritin enemmän, ei auttanu, usko loppui ja yritin saada napaa pois. Laakerin ulompi osa tuli mukana.

pjotrthegreat
Viestit: 828
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

JontteB kirjoitti:
pjotrthegreat kirjoitti:
Eikös tässä tapauksessa kun entisen laakerin on saanut irti niin pulttaa vaan uuden paikalleen kireälle. Uittaa akselin reikään ja vetää napamutterin tiukalle? Missä vaiheessa tuo laakeri purkaantui?
Yritin siis tehdä sen linkittämäni ohjeen mukaan, ensin laakeri pulteilla paikoilleen ja sen jälkeen napa paikoilleen. Napa meni millin pari, ja sen jälkeen jo rupes laakerin ulompi osa heilumaan. Yritin enemmän, ei auttanu, usko loppui ja yritin saada napaa pois. Laakerin ulompi osa tuli mukana.
Ei mahtanut olla ihan suorassa se napa tms. jne.

Vieläkö saat tuon laakerin sisäkehän irti navasta? - Sen tosiaan voi varmaan vielä kasata sen laakerin.

Ittelläkin joskus erään foordin takajarruja korjatessa loikkasi laakerin kuulat lattialle kun laakerin sokka aukesi.
Kasaamisen kanssa oli pientä turaamista, mutta kymppitonni sillä on jo ajettu sen jälkeen.

Avatar
Dio Natale
Viestit: 858
Liittynyt: 15 Syys 2008, 20:06
Car(s): 166 busso ex sitä ja tota ja tätä vuodesta 82
Paikkakunta: Hackensack NJ

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Dio Natale »

Onko muuten havainto kellään miten paljon ilmastoinnissa pitää olla tavaraa että puhaltaa kylmää kun nyt tulee haaleaa ja täyttö vehkeet kaverilla huollossa..
molex to sata, lose all your data.

132 Coupe
Viestit: 262
Liittynyt: 25 Kesä 2004, 07:13
Car(s): ex. Alfa 159 JTDm 2.4 Qtronic 2008, Lancia Kappa 2.4 JTD Berlina, Maserati 222 SE 2.8, Lancia Thesis V6 Emblema, Fiat 124 Sport Coupe 1967, XJ8 4.2 2004, Fiat Bravo 1.4 T-Jet Sport 2008, ex.Lancia Kappa V6 SW, ex. Alfa 166 TS 2001
Paikkakunta: Eura

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja 132 Coupe »

kolmasosa taitaa ihan vähän vielä tuottaa

Avatar
JontteB
Viestit: 296
Liittynyt: 01 Helmi 2015, 14:09
Car(s): 166 3.0 -99
75 2.0 -86
33 1.5 TC -86

Ex: Nuovo Giulia Veloce, Maserati QP Automatica -07, Nuovo Giulia, 156 2.0 JTS SW
Muut: Lantikka, Jaguar XJ ja KTM Adve (myynnissä)
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja JontteB »

pjotrthegreat kirjoitti:
JontteB kirjoitti:
pjotrthegreat kirjoitti:
Sen tosiaan voi varmaan vielä kasata sen laakerin.

Ittelläkin joskus erään foordin takajarruja korjatessa loikkasi laakerin kuulat lattialle kun laakerin sokka aukesi.
Kasaamisen kanssa oli pientä turaamista, mutta kymppitonni sillä on jo ajettu sen jälkeen.
Tästä rohkaistuneena kiristin napamutterilla loppuun ja kävin ajamassa lenkin. Ei äännä eikä kuumene joten kai se sitten kestää jonkin aikaa. Kiitos noviisin neuvomisesta! :-D

Mutta, ABS- ja luistoneston valot palaa. Vaihtoehdot ovat varmaan:

- rikoin anturin
- laakerin takapuolelle jäi vielä joku helkkarin suojateippi. Muovikannen tajusin sentään ottaa pois...
- vikakoodi jäi muistiin ja valo palaa sen takia. Käytin virrat päällä ainakin kerran kun laakeri oli pois paikoiltaan.

Saako vetaria työnnettyä sen verran sisäänpäin että sais vähän rakoa murroksen ja laakerin väliin? Näkis jos siellä on joku helkkarin teippi.

Avatar
JontteB
Viestit: 296
Liittynyt: 01 Helmi 2015, 14:09
Car(s): 166 3.0 -99
75 2.0 -86
33 1.5 TC -86

Ex: Nuovo Giulia Veloce, Maserati QP Automatica -07, Nuovo Giulia, 156 2.0 JTS SW
Muut: Lantikka, Jaguar XJ ja KTM Adve (myynnissä)
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja JontteB »

Mikähän mulla nyt mättää kun en onnistu löytämään ABS-anturia google haulla. "Alfa 166 ABS sensor / anturi" tuo kyllä nipun linkkejä verkkokauppoihin, mutta kaikilla on eioota. Ainoa vähänkään lupaava on tämä http://www.autonvaraosat24.fi/bosch/1149948 mutta onko "kiertonopeustunnistin" kömpelö google käännös vai oikea tavara? Kun ei ole kunnon kuvaakaan, on paha arpoa onko edes oikean näköinen. Tai sopiiko tohon 156:n anturi? http://ricambi.alfisti.net/product_info ... -side.html Anturi on tossa ainakin saman näköinen :?

jontte

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Se on tuo ekassa linkissä oleva.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Osanumerolla helpompi löytää "varmasti" oikea nettikaupoista, nimihaualla on aina enemmän tai vähemmän tuuria kyseessä.
ePeristä katsottuna näyttäisi osanumero olevan 3.0:lle (24v CF2, 1998) sekä 24v CF3, 1998
Eteen nykyinen: 60652874 / 60652776 (vasen/oikea?)
Eteen vanhat: 60656060 - 60656061 / 60656062 (edelleen, vasen/oikea?) ---- vanhat numerot haulla näyttää jotain häränpyllyä, mm. ilmastoinnin painekytkintä ym.

Taakse nykyinen: 60652777 - ei vanhaa tietoa.

Ja näillä osanumeroilla nyt jotenkin löytyy edes jostakin, myös mahdollisesti siitä paikallisesta Fixus tai AD-kaupasta saattaa löytyä.

Etuanturia (eka numero):
http://www.nimark.fi/buy/BOSCH_0265007020_1323/
https://spareto.com/products/0-265-007- ... heel-speed

Etuanturia (toka numero):
http://www.nimark.fi/buy/BOSCH_0265007021_1323/ <--- on muuten hintaa. Saatavuus hyvä, väittävät. Maililla selviää.
https://spareto.com/products/0-265-007- ... heel-speed <--- 4vko toimitus, maililla selviää todellinen saatavuus

Taka-anturi:
http://www.nimark.fi/buy/BOSCH_0265007022_1323/ <--- ei ilmainen tämäkään....
https://spareto.com/products/0-265-007- ... heel-speed <--- 4vko toimitus, se mailikysely.

EDIT:
Nämä siis etsitty eperistä 166:n alta, josta malliksi valittu 3.0. Alustanumerolla olisi listannut varmasti vain oikean auton hilut, mutta nuo nyt näyttää oikeilta. eBaysta osanumerolla saanee halvemmalla, jos ei alkuperäisellä osanumerolla niin sitten valmistajan tuotenumerolla.

Avatar
JontteB
Viestit: 296
Liittynyt: 01 Helmi 2015, 14:09
Car(s): 166 3.0 -99
75 2.0 -86
33 1.5 TC -86

Ex: Nuovo Giulia Veloce, Maserati QP Automatica -07, Nuovo Giulia, 156 2.0 JTS SW
Muut: Lantikka, Jaguar XJ ja KTM Adve (myynnissä)
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja JontteB »

Taito se googlettaminenkin on! :-D

Vastaa Viestiin