Puleerausketju.

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Gommi
Viestit: 178
Liittynyt: 14 Huhti 2015, 01:23
Car(s): 159 2.4 Jtd Q-Tronic -06
Peugeot 505 turbo inj. -87
Ex: Alfa Romeo: 159 2.4 jtd, 156 2.0TS, 166 2.0TS
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Puleerausketju.

Viesti Kirjoittaja Gommi »

En osaa sanoa, mutta veikkaisin, että likaisia sormenjälkiä. Autohan tuli pihaan Torstaina..

Kiitti vinkistä, pitää testata!

Tekri
Viestit: 208
Liittynyt: 01 Loka 2003, 10:12
Car(s): Alfetta GTV, 145 QV, 156+156 SW, GTV V6, Lodgy
Paikkakunta: Koria

Re: Puleerausketju.

Viesti Kirjoittaja Tekri »

Onko kohde kovaa tai maalattua muovia? Bioliukkaria tai ehkä jopa liukkaria brushilla ja mikrokuidulla pyyhkien. AG:n olisi luullut tehoavan, jos ovat sormenjälkiä. Ainakin omien kokemuksien perusteella puree kohtuu hyvin normi likaan penkeissä, ovipahveissa, lattiamatoissa ym. sisustuksissa.

jalittam
Viestit: 1726
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2, 740 penari
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Puleerausketju.

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Ujosti kyselen alfapuolella, mut;
Fiuden paisarissa on punervaa, liekkö ruosteen tapaista, värjäymää.
Millä mömmöllä sen sais vatkattua pois?

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Puleerausketju.

Viesti Kirjoittaja Finest »

Onko kokemuksia niistä "savi"kintaista tai -laikoista?
Käsipelillä oikealla savella suoritettuna, kohtuullisen työläs projekti käydä koko auto lävitse.
Siksi harkinnassa.

Tekri
Viestit: 208
Liittynyt: 01 Loka 2003, 10:12
Car(s): Alfetta GTV, 145 QV, 156+156 SW, GTV V6, Lodgy
Paikkakunta: Koria

Re: Puleerausketju.

Viesti Kirjoittaja Tekri »

jalittam kirjoitti:Ujosti kyselen alfapuolella, mut;
Fiuden paisarissa on punervaa, liekkö ruosteen tapaista, värjäymää.
Millä mömmöllä sen sais vatkattua pois?
Oman GTV:n paisarin laitoin yöksi Motox ämpäriin. Seuraavana päivänä pikkukiviä sisälle ja ravistelin Motoxin kanssa loput jämät pois.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8372
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Puleerausketju.

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Motox on tuotemerkki, mutta ilmeisesti liuotinpesusta puhutaan?
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Tekri
Viestit: 208
Liittynyt: 01 Loka 2003, 10:12
Car(s): Alfetta GTV, 145 QV, 156+156 SW, GTV V6, Lodgy
Paikkakunta: Koria

Re: Puleerausketju.

Viesti Kirjoittaja Tekri »

Kyllä, tarkennus unohtui, eli juuri hiilivety liukkarista on kyse.

jalittam
Viestit: 1726
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2, 740 penari
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Puleerausketju.

Viesti Kirjoittaja jalittam »

No kokeilennen jottai liukkaria ja ravistusmassaa.
Se tiete, et ku kivillä naarmuttaa, ni kakkelille tartuntapintaa enämpi.
No tuskin hetkohta paskottuu, kai.

Avatar
Teddy
Viestit: 367
Liittynyt: 03 Tammi 2017, 17:57
Paikkakunta: Kaakkois-Suomen idioottireservaatti

Re: Puleerausketju.

Viesti Kirjoittaja Teddy »

Oliskohan kellään suosituksia nahanhoitoaineista? Pesuun kai paras on edelleen Marseillesaippua, mutta entäs pahasti kuivuneen, halkeilevan nahan elvytykseen? Furniture clinic Revive vaikuttaa lupaavalta. Hieraisin pienelle läntille kokeeksi kengänhoitolaatikosta minkkiöljypohjaista Saphir Renovateuria, katotaan miten käy. :shock:
Operating at the speed of dark

jalittam
Viestit: 1726
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2, 740 penari
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Puleerausketju.

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Fc:n aineella ite sain fiatin koppuraiset niskatuet vähän pehmenemään, positiivinen lopputulos kuitenki.
Hieroin myös penkit kauttaaltaan.

jalittam
Viestit: 1726
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2, 740 penari
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Puleerausketju.

Viesti Kirjoittaja jalittam »

No digikuvahan valehtelee enempi ku tuhat sanaa...
Joku suoja pitäs keksiä pinnoille, ku hiivatilla ajoin Bilthamberin finiswaxin yli...

Kehkeh.
Liitteet
IMG_20180708_074258-800x600.jpg
IMG_20180708_074258-800x600.jpg (109.14 KiB) Katsottu 9176 kertaa

FinPat
Viestit: 3440
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Puleerausketju.

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Domanda stupida:
Voiko tai kannattaako autokuivata pesun jälkeen lehtipuhaltimella? Pesupaikan lattia sinällään puhdas hiekasta ja muusta mahdollisesta lentelevästä irtotavarasta.

Haluaisin hieman nopeuttaa kesäisen viikkopesun prosessia näin kesäaikaan kun esipesuvaahtojen lisäksi ei juuri muuta tarvitse tehdäkään. Käsin kuivatessa menee äkkiä 30 min per auto. Ja ainakin Turun suunnalla hanavesi on sen verran kovaa että kalkkilaikat jäävät jos antaa kuivua pintaan.

Avatar
Smiik
Viestit: 172
Liittynyt: 14 Marras 2016, 21:03
Car(s): GT 3.2

Re: Puleerausketju.

Viesti Kirjoittaja Smiik »

Miksei puhaltimella kuivaaminen onnistuisi, kunhan järjen pitää päässä ja varmistaa juurikin, ettei mitään pölyä tai irtoroskaa ole ilmassa tai lähistöllä. Puhallinkuivaus vaatinee kuitenkin erittäin hyvän ja liukkaan maalipinnan (vahattu tai pinnoitettu), jotta siinä oikeasti aikaa säästyy. Silti varmaankin joutuu hieman kuivausliinaa käyttämään.
Olen moottoripyörästä kuivannut pienehköllä 18V akkukäyttöisellä Ryobin lehtipuhaltimella. Olen kokeillut myös autoon, mutta siihen kyseisen kapistuksen teho on aivan liian rajallinen. Tallista löytyisi myös polttomoottorikäyttöinen, jossa varmasti tehoa riittäisi, mutta se on vielä kokeilematta.
Pesin muuten itse juuri tänään kaksi autoa vaahdolla ja painepesurilla, jonka jälkeen kuivasin ne. Ei siihen kuivaamiseen kyllä 30min saa menemään, vaikka kuivaisi kaikki ovenvälit yms. Ainakin meidän autojen maalipinnoista vesi valuu aika kivasti pois jo ennen kuin ehtii edes kuivausliinaa hakea. :)

Avatar
Eero
Viestit: 2618
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Car(s): 75 Turbo America -88
Paikkakunta: Janakkala

Re: Puleerausketju.

Viesti Kirjoittaja Eero »

Laitoin tänään pariin uuteen Skodaan Korrek PRO CURE-keraamisen pinnoitteen. Muiden kokemusten perusteella vaikuttaa huipputuotteelta ja olen kyllä itsekkin vaikuttunut kiillosta ja pinnan liukkaudesta. Tuohan on siitäkin näppärä tökötti, että sillä voi pinnoittaa myös maalaamattomat muoviosat. Jos oma kulkineesi kaipaa suojaavaa pinnoitetta, niin yhteyttä voi ottaa vaikka pm:n välityksellä.

Avatar
Touho
Viestit: 100
Liittynyt: 05 Syys 2011, 12:40
Car(s): Fiesta ST
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Puleerausketju.

Viesti Kirjoittaja Touho »

^ Edellisessä autossa oli tuo Cure pinnoite ja olin kyllä tyytyväinen, kestokin oli hyvä. Keväällä Giulietan pintaan tuli paikallisen ammattilaisen toimesta Silver Seal Nano 2K.

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Puleerausketju.

Viesti Kirjoittaja Finest »

Finest kirjoitti:Onko kokemuksia niistä "savi"kintaista tai -laikoista?
Käsipelillä oikealla savella suoritettuna, kohtuullisen työläs projekti käydä koko auto lävitse.
Siksi harkinnassa.
Flexipadsin laikka testattu DA:lla
Verrattuna saviklönttiin:
Nopeampi ja kevyempi työstää.
Vaatii enemmän liukkaria.
Jälki ei mielestäni ole yhtä lasimainen, sileä kuitenkin
Tiukasti pinttinyt epäpyhtaus vaatii yllättävän paljon hinkkausta.

Kestosta vaikea sanoa, hieman käytön jälkiä laikassa yhden auton jälkeen.

Paluuta vanhaan tuskin on, jos koko auton haluaa savestaa

Avatar
jargon
Viestit: 441
Liittynyt: 28 Elo 2011, 21:42
Car(s): 33 -84 (1,7 16v)

ja Romanialainen käyttis
(ex 33 1,7 -92, 164 super 3,0 -96, 156sw 2,5 -03, 159sw 2,2 -06, 159 2,2 -06)
Paikkakunta: Varkaus

Re: Puleerausketju.

Viesti Kirjoittaja jargon »

33:sen maalipinnan pesin, kiillotin bilteman kiillotusaineella, päälle collinite 476s. Muutama viikko eteenpäin ja pesun jälkeen näyttää tältä(no on siinä parin päivän pölyt lisänä):
Kuva

Miten tuo noin herkästi menee pahaksi? Useammin pesua, nyt väliä varmaan 3 viikkoa?
Ei muut autot ole tuollaista tehneet vaikka on pesty harvemmin ja vahattu huonommilla aineilla + maalipinnat olleet samaa tasoa tai huonompiakin..

Avatar
Teddy
Viestit: 367
Liittynyt: 03 Tammi 2017, 17:57
Paikkakunta: Kaakkois-Suomen idioottireservaatti

Re: Puleerausketju.

Viesti Kirjoittaja Teddy »

^ Tätä tämmöstä on näköjään liikkeellä. Tuumasin tässä iltapuhteella ennen Mersun kimppuun käymistä pikapikaa liuotinpesaista kesäammeen ja kiskoa Colliniten pintaan, kun alkukesä on laiskoteltu shampoopesuilla ja Dodon Red Mistillä. Not so fast. Mitä lie kuvan kaltasta länttiä ja valumajälkeä konepelti ja ovet täynnä, eikä lähe pesemällä, ei niin millään oman hyllyn tökötillä. Ei muuta kun epäkesko käteen ja kahella stepillä koko kosla yli. Alkuun meinasin että kai se viimeistelytahnalla lähtee. Ja vitut. Britemaxin Black Max ei tuottanu juur mitään tulosta, Gtechnic P1:llä sentään irtoo. Mitä lie paskaa. Edellisen ulkoilutuksen jäljiltä meni kyllä suoraan sateesta märkänä talliin, mutta ei kai se ny siitä...
Operating at the speed of dark

Avatar
Mokomakin
Viestit: 696
Liittynyt: 11 Loka 2008, 17:56
Car(s): 156 2.0ts -98
916 GTV 2.0ts -97
166 2.0ts -00
306 Cabriolet -97
Kadett -65
Paikkakunta: Salo

Re: Puleerausketju.

Viesti Kirjoittaja Mokomakin »

^^Aikanaan olen kuullut legendan että vanha himmeäksi ja valkoiseksi "kalkkiintunut" maalipinta ei myllytyksellä uudistu vaan esiin hiottu pinta ei maailmaa enää kestä. Hiukan tätä teoriaa jopa kokeilin vuoden 61 valmettiin. Puleerattu testialueen pinta kiilsi noin 6kk kunnes sitä ei enää muusta himmenneestä erottanut..

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5195
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Re: Puleerausketju.

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Mokomakin kirjoitti:^^Aikanaan olen kuullut legendan että vanha himmeäksi ja valkoiseksi "kalkkiintunut" maalipinta ei myllytyksellä uudistu vaan esiin hiottu pinta ei maailmaa enää kestä. Hiukan tätä teoriaa jopa kokeilin vuoden 61 valmettiin. Puleerattu testialueen pinta kiilsi noin 6kk kunnes sitä ei enää muusta himmenneestä erottanut..
Juu, saman legendan kertoi paikallinen automaalari kun valitin ettei 75:ssa kiilto pysy vaikka mitä tekee. Sanoi että maalipinta "liituuntuu" eikä enää siitä korjaannu, mitä sitten tarkoittaakaan.

SempreAlfa
Viestit: 36
Liittynyt: 02 Heinä 2018, 19:08
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Puleerausketju.

Viesti Kirjoittaja SempreAlfa »

Hienoa todeta, tätä palstaa lukiessa, että alfistit pitää omista menopeleistään huolta. Etenkin muutama tyyppi on perehtynyt puleeraukseen oikein toden teolla! Tulee mielellään lueskeltua noita kirjoituksia ja opittua samalla oikeaoppisesta pesusta/ vahauksesta jne.

Avatar
Macela
Viestit: 2393
Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
Car(s): .
166 2.5 V6 -01
156 2.5 V6 -99
ex GTV TS -96
Paikkakunta: Pori

Re: Puleerausketju.

Viesti Kirjoittaja Macela »

SempreAlfa kirjoitti:Hienoa todeta, tätä palstaa lukiessa, että alfistit pitää omista menopeleistään huolta.
Usein taas iskee pieni epäusko Nettiauton Alfoja selatessa että kuinka porukka näitä oikein pitää kun on sisältä paskasia ja päältä teräsharjalla hierotun näköisiä.
Noni

Avatar
Tiige
Viestit: 2414
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Puleerausketju.

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Minkälaisia myrkkyjä nuo kestopinnoitteet kestää esipesussa? Itsellä on 159:ssä nyt Gtechniq Crystal Serum Light. Talvella pestessä ei ole käytössä painepesuria. Ennen olen vaahdotuspullosta vetäissyt autofoamin ja huuhdellut, siihen päälle sitten kinnastelut shamppoolla. Ei vaan oikein autofoami tahdo pärjätä suolapaskalle varsinkin kun ei saa kunnon vaahdottimella ja pesurilla vedettyä. Kaapista löytyisi myös Bilt Hamber Surfex HD liukkaria. Ei tosin viitsisi sitä käyttää jos heikentää pinnoitteen kestoa...
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

A Bart
Viestit: 1698
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Puleerausketju.

Viesti Kirjoittaja A Bart »

alfa 156 v6 kirjoitti:
Mokomakin kirjoitti:^^Aikanaan olen kuullut legendan että vanha himmeäksi ja valkoiseksi "kalkkiintunut" maalipinta ei myllytyksellä uudistu vaan esiin hiottu pinta ei maailmaa enää kestä. Hiukan tätä teoriaa jopa kokeilin vuoden 61 valmettiin. Puleerattu testialueen pinta kiilsi noin 6kk kunnes sitä ei enää muusta himmenneestä erottanut..
Juu, saman legendan kertoi paikallinen automaalari kun valitin ettei 75:ssa kiilto pysy vaikka mitä tekee. Sanoi että maalipinta "liituuntuu" eikä enää siitä korjaannu, mitä sitten tarkoittaakaan.
Tulee mieleen punainen croma parinkymmenen vuoden takaa.
Sitä sai vahata tyyliin kerran viikossa että pysyi hyvän-näköisenä.
Edellisen metallihohtoversio (croma myös) taasen ei juuri helppohoitoisempi olisi voinut olla.

Avatar
Smiik
Viestit: 172
Liittynyt: 14 Marras 2016, 21:03
Car(s): GT 3.2

Re: Puleerausketju.

Viesti Kirjoittaja Smiik »

Tiige kirjoitti:Minkälaisia myrkkyjä nuo kestopinnoitteet kestää esipesussa? Itsellä on 159:ssä nyt Gtechniq Crystal Serum Light. Talvella pestessä ei ole käytössä painepesuria. Ennen olen vaahdotuspullosta vetäissyt autofoamin ja huuhdellut, siihen päälle sitten kinnastelut shamppoolla. Ei vaan oikein autofoami tahdo pärjätä suolapaskalle varsinkin kun ei saa kunnon vaahdottimella ja pesurilla vedettyä. Kaapista löytyisi myös Bilt Hamber Surfex HD liukkaria. Ei tosin viitsisi sitä käyttää jos heikentää pinnoitteen kestoa...
En nyt osaa suoraan sanoa miten tuo Surfex HD kurittaa kestopinnoitteita, mutta ainakin pari kerrosta vahaa lähtee melkein saman tien, jos laimentamattomana ruikkii. On kyllä melkoista tavaraa, mutta todella tehokasta irroittamaan pikeä, öljyä rasvaa.. Esim. moottoripyörän ketjuihin ja rattaisiin pinttyneet rasvat suorastaan valuvat pois tuota suihkutellessa. En muutenkaan tuota ehkä varsinaiseen esipesuun käyttäisi, ellei ole tarkoitus esim. pestä kunnolla ennen uutta vahausta.

Avatar
Tiige
Viestit: 2414
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Puleerausketju.

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Smiik kirjoitti:
Tiige kirjoitti:Minkälaisia myrkkyjä nuo kestopinnoitteet kestää esipesussa? Itsellä on 159:ssä nyt Gtechniq Crystal Serum Light. Talvella pestessä ei ole käytössä painepesuria. Ennen olen vaahdotuspullosta vetäissyt autofoamin ja huuhdellut, siihen päälle sitten kinnastelut shamppoolla. Ei vaan oikein autofoami tahdo pärjätä suolapaskalle varsinkin kun ei saa kunnon vaahdottimella ja pesurilla vedettyä. Kaapista löytyisi myös Bilt Hamber Surfex HD liukkaria. Ei tosin viitsisi sitä käyttää jos heikentää pinnoitteen kestoa...
En nyt osaa suoraan sanoa miten tuo Surfex HD kurittaa kestopinnoitteita, mutta ainakin pari kerrosta vahaa lähtee melkein saman tien, jos laimentamattomana ruikkii. On kyllä melkoista tavaraa, mutta todella tehokasta irroittamaan pikeä, öljyä rasvaa.. Esim. moottoripyörän ketjuihin ja rattaisiin pinttyneet rasvat suorastaan valuvat pois tuota suihkutellessa. En muutenkaan tuota ehkä varsinaiseen esipesuun käyttäisi, ellei ole tarkoitus esim. pestä kunnolla ennen uutta vahausta.
Raakana varmasti turhan rajua. Meinasin reilusti laimennettuna. Vinkkejä hyvästä esipesuaineesta otetaan vastaan. Levitys painepullosta ja huuhtelu letkussa olevalla pistoolilla. Kesäisin autofoami toimii hienosti kun pääsee lancella ja pesurilla laskemaan mutta talvella on rajatummat mahdollisuudet.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8372
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Puleerausketju.

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Painepullosta wurthin pinelinea miedolla liuoksella :roll: . En tiedä, miten tekee pinnoitteelle, mutta ainakin pikeen yms. on toimivaa.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
alum
Viestit: 484
Liittynyt: 27 Tammi 2016, 16:27

Re: Puleerausketju.

Viesti Kirjoittaja alum »

Onkohan kellään kokemuksia Bilteman (tai jonkun muun valmistajan) vedettömästä pesuaineesta? Jos maalipinnalla on pölyä tms pikkulikaa, ei siis kuraa, suolaa tai jotain kiinnipinttynyttä mönjää. Tarve olisi autotallissa, jossa ei ole pesumahdollisuutta.

jalittam
Viestit: 1726
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2, 740 penari
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Puleerausketju.

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Tiige kirjoitti:
Smiik kirjoitti:
Tiige kirjoitti:Minkälaisia myrkkyjä nuo kestopinnoitteet kestää esipesussa? Itsellä on 159:ssä nyt Gtechniq Crystal Serum Light. Talvella pestessä ei ole käytössä painepesuria. Ennen olen vaahdotuspullosta vetäissyt autofoamin ja huuhdellut, siihen päälle sitten kinnastelut shamppoolla. Ei vaan oikein autofoami tahdo pärjätä suolapaskalle varsinkin kun ei saa kunnon vaahdottimella ja pesurilla vedettyä. Kaapista löytyisi myös Bilt Hamber Surfex HD liukkaria. Ei tosin viitsisi sitä käyttää jos heikentää pinnoitteen kestoa...
En nyt osaa suoraan sanoa miten tuo Surfex HD kurittaa kestopinnoitteita, mutta ainakin pari kerrosta vahaa lähtee melkein saman tien, jos laimentamattomana ruikkii. On kyllä melkoista tavaraa, mutta todella tehokasta irroittamaan pikeä, öljyä rasvaa.. Esim. moottoripyörän ketjuihin ja rattaisiin pinttyneet rasvat suorastaan valuvat pois tuota suihkutellessa. En muutenkaan tuota ehkä varsinaiseen esipesuun käyttäisi, ellei ole tarkoitus esim. pestä kunnolla ennen uutta vahausta.
Raakana varmasti turhan rajua. Meinasin reilusti laimennettuna. Vinkkejä hyvästä esipesuaineesta otetaan vastaan. Levitys painepullosta ja huuhtelu letkussa olevalla pistoolilla. Kesäisin autofoami toimii hienosti kun pääsee lancella ja pesurilla laskemaan mutta talvella on rajatummat mahdollisuudet.
Jos kysyisit suoraan Jannelta?
Spostilla tai muutoin...

Siis Autonhoitokaupasta. Saisit todnäk liki suoran vastauksen...

jalittam
Viestit: 1726
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2, 740 penari
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Puleerausketju.

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Janne odottaa kysymyksiäsi...

Avatar
Tiige
Viestit: 2414
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Puleerausketju.

Viesti Kirjoittaja Tiige »

^Kysytään kysytään. :lol: Jannelta noi myrkyt on tullut perinteisesti ostettua.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

jalittam
Viestit: 1726
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2, 740 penari
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Puleerausketju.

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Juu. Olin Jannen kans jutuissa ja mainittin asiasta...
:lol:

jalittam
Viestit: 1726
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2, 740 penari
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Puleerausketju.

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Jippii.

Olis semisti jännä tietää miten/kuka naarmut teki.

No onnistunu suoritus kuiteski.
Ei läpi muovista kuite, vaik liki ollukki.
Kilpikin saanu osansa...
Liitteet
IMG_20190202_000533-800x600.jpg
IMG_20190202_000533-800x600.jpg (110.83 KiB) Katsottu 6937 kertaa

Avatar
Tiige
Viestit: 2414
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Puleerausketju.

Viesti Kirjoittaja Tiige »

jalittam kirjoitti:
Tiige kirjoitti:Minkälaisia myrkkyjä nuo kestopinnoitteet kestää esipesussa? Itsellä on 159:ssä nyt Gtechniq Crystal Serum Light. Talvella pestessä ei ole käytössä painepesuria. Ennen olen vaahdotuspullosta vetäissyt autofoamin ja huuhdellut, siihen päälle sitten kinnastelut shamppoolla. Ei vaan oikein autofoami tahdo pärjätä suolapaskalle varsinkin kun ei saa kunnon vaahdottimella ja pesurilla vedettyä. Kaapista löytyisi myös Bilt Hamber Surfex HD liukkaria. Ei tosin viitsisi sitä käyttää jos heikentää pinnoitteen kestoa...
Jos kysyisit suoraan Jannelta?
Spostilla tai muutoin...

Siis Autonhoitokaupasta. Saisit todnäk liki suoran vastauksen...
Kysytty ja laitetaan vastaus tänne jos joku mietiskelee saman asian kanssa.
"Kyllä Crystal Serum Light kestää erittäin hyvin kaikkia normaalisti autonpesukäyttöön soveltuvia pesuaineita. Surfexiakin varmasti, ainakin järkevästi laimennettuna, eli 20 % vahvuisena."
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

jalittam
Viestit: 1726
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2, 740 penari
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Puleerausketju.

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Vastausaika oli pitkähkö.

:-D


No juu. Janne on vanha yhtiökumppanini.

Jos Jannelta ei saa palvelua, niin sitä ei saa muualtakaan.

Avatar
Aquatica
Viestit: 14236
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Puleerausketju.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Onko kissasaippua hyvä nahanhoidossa siksi, ett se EI ole aitoa Marseille-saippuaa vaan sisältää kaikkea lisäainetta yms, vai olisiko aito parempaa? Aito Marseille kun on pelkkää oliiviöljyä.

Eli onko kissasaippuan kemikaalit se syy, että toimii?

Beta Julio
Viestit: 652
Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita

Re: Puleerausketju.

Viesti Kirjoittaja Beta Julio »

Ei taida ainakaan Ranskan viranomaisasetuksen mukaan marseillesaippuan ainoa sallittu ainesosa olla oliiviöljy.

Le Chat on nimenomaan Marseille-saippuaa. Prove me wrong.

Avatar
Aquatica
Viestit: 14236
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Puleerausketju.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Ihan sama mitä ne sanoo, oikea Marseille-saippua sisältää vain oliiviöljyä ja soodaa.

Mutta siltikin kaipaan vastausta.
Le Chat ei ole oikeaa Marseillea. Kysymys: halutaanko aitoa vai nimenomaa kissasaippuaa sen kemikaalien takia?

Avatar
Tiige
Viestit: 2414
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Puleerausketju.

Viesti Kirjoittaja Tiige »

No se kissasaippua on ainakin hyvää tavaraa penkkien pesuun.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
Aquatica
Viestit: 14236
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Puleerausketju.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
No niin, kehittävä vastaus 8)

Mitä lueskelin niin oliiviöljy hoitaa nahkaa, eli siinä mielessä aito Marseille toimisi hoidossa siinä missä kissa putsaa...

Avatar
Tiige
Viestit: 2414
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Puleerausketju.

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Kyllä se pelkkä kissasaippua myös pehmentää vähän niitä penkkejä. Että ei sen jälkeen ole tarpeen laittaa edes mitään hoitoainetta. Penkithän on maalattua nahkaa ja jos maali on ehjä niin sitä maalia siinä käytännössä pestään. Itse en mitään rasvoja laittaisi pesun jälkeen kun ei ne oikein imeydy noihin maalattuihin penkkeihin. Jotain asiaan kuuluvaa hoitoainetta voi ihan kevyen kerroksen vetäistä.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Puleerausketju.

Viesti Kirjoittaja quppe »

Aquatica kirjoitti:Ihan sama mitä ne sanoo, oikea Marseille-saippua sisältää vain oliiviöljyä ja soodaa.

Mutta siltikin kaipaan vastausta.
Le Chat ei ole oikeaa Marseillea. Kysymys: halutaanko aitoa vai nimenomaa kissasaippuaa sen kemikaalien takia?

Sehän on sitten helppo tehdä itsekkin.. tarvikkeetkin saa viereisiltä hyllyiltä kaupasta :mrgreen: "kokeile ensin huomaamattomalle alueelle"

Avatar
Polforea
Viestit: 9260
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
XE
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Puleerausketju.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Meni muistaakseni niin, että Le Chat sisältää jotain eläinperäistä, kun aito marseillesaippua taasen ei. Joka tapauksessa nimenomaan kissasaippua on todettu hyväksi aineeksi auton nahkasisustan kanssa - aidosta marseilleista en tiedä, mutta pikaisen nettihaun perusteella rohkeaisin kokeilla, jos sellaista kourassa olisi ja kissaa ei.

Muutoin pesu- ja suojaamisasioissa käytän nahkasisustalle nimenomaan sellaiselle tarkoitettuja aineita - kuten Tiige totesi, siinä hoidetaan käytännössä maalipintaa eikä itse nahkaa, joten oikeanlainen maalipinnan helliminen on aineelta tärkeämpää kuin nahan helliminen.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Jiitee
Viestit: 3549
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit

ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Puleerausketju.

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Polforea kirjoitti:Meni muistaakseni niin, että Le Chat sisältää jotain eläinperäistä, kun aito marseillesaippua taasen ei. Joka tapauksessa nimenomaan kissasaippua on todettu hyväksi aineeksi auton nahkasisustan kanssa - aidosta marseilleista en tiedä, mutta pikaisen nettihaun perusteella rohkeaisin kokeilla, jos sellaista kourassa olisi ja kissaa ei.

Muutoin pesu- ja suojaamisasioissa käytän nahkasisustalle nimenomaan sellaiselle tarkoitettuja aineita - kuten Tiige totesi, siinä hoidetaan käytännössä maalipintaa eikä itse nahkaa, joten oikeanlainen maalipinnan helliminen on aineelta tärkeämpää kuin nahan helliminen.
Ja vaikka nahkan maalipinta olisikin jo rispaantunut niin se on helppo korjata /fiksata. Olen ihan kevyellä hiomisella ja Motonetin vinyylispraylla fixannut JTD:n mustat etupenkin nahat ( N1) kuntoon. Jos isompi repeämä jo nahassa niin ns. marino- eli merivesikelpoinen muokattava massa on todella hyvää alle ja helposti maalattavissa. Näin olen pelastanut mm. pari moottoripyörän vinyylisatulaa museokuntoon. Myös muun kuin mustien nahkaverhoilujen kohdalla löytyy jo aika hyvin fiksisarjoja.
Sitten vaan mehiläisvahaa kissisaippuan jälkeen päälle niin penkki on Wheeler Dealer-kunnossa ... :wink:
Kuva
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Aquatica
Viestit: 14236
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Puleerausketju.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

No nyt tulee just sellaista toivomaani kommenttia, kiitos!
Vähän halkeillut tuo on, eli saattaa joutua tekemään enemmänkin töitä sen vuoksi.
Mites muuten autoissa eroaa maalattu nahka mm sohvista, kengistä, käsilaukuista? Nekin hoidetaan aina nimenomaan nahanhoitoaineella, mehiläisvahalla tmv eikä "maalinhoidolla"? Eli siis rasvalla hoito.

Toki tiedän et löytyy myös värjätylle nahalle omat aineensa ym. Mut miten ne eroo noista?

Avatar
Polforea
Viestit: 9260
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
XE
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Puleerausketju.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Aquatica kirjoitti:Mites muuten autoissa eroaa maalattu nahka mm sohvista, kengistä, käsilaukuista?
Ei välttämättä mitenkään, mutta koska käyttöolosuhteet ovat täysin erilaisia, en yhtään ihmettele jos myös pintakäsittely eroaa. Keskimääräisen sohvan ei tartte kestää -30 ... +50°C lämpötilavaihteluita tai mahdollista ikkuna auki lumisateessa -tilannetta, kuten auton penkin. Toisaalta kummankaan ei tartte kestää kovin kummoista taipumista, toisin kuin kengän, joka taittuu isosti joka askeleella ja joka toivottavasti myös hengittää melko hyvin (olisi kyllä kiva jos jotkut nahkajakkarat hengittäisi vähän paremmin).

Kengissä varmasti iso vaikutus on myös sillä, miten se itse nahka toimii, kun ne tosiaan taipuu kovasti. Sohvissa pääkiinnostus on siinä pinnassa ihan kuin auton penkeissäkin. Enkä meinaa etteikö esmes se mehiläisvaha voisi olla ihan hyvää sille maalipinnallekin. Meinaan että ne käsitellyille pinnoille tarkoitetut aineet on tarkoitettu nimenomaan käsitellyille pinnoille, joten niissä lie kiinnitetty huomiota sen maalipinnan hoitamiseen ja ovat siihen todennäköisesti parempia kuin pelkkää nahkaa hellivät aineet. Vastaavasti suoraan nahalle se nahkasisustanhoitoaine ei välttämättä ole ollenkaan parhaasta päästä.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1190
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Puleerausketju.

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

matti_vuorio kirjoitti:Vuosi 2018: Vanneprojekti nytkähti taas eteenpäin. Päädyin hankkimaan tämän alla olevan tuotteen vaikka onhan se hieman arvokas pullo, reilun 1660€ litrahinnalla. Pesin vanteet AS40 pesuaineella ja annoin kauttaaltaan kuivua. Ohjeessa korostettiin, että vesitippa käsittelyvaiheessa pilaa pinnan. Levitys nestemäisenä tuotteena helppoa, mutta miinuksena hankala nähdä mihin tuotetta on levitetty. Ainetta meni noin 1/3 pullollista. Kiillotus mikrokuituliinalla ja nyt pitäisi vielä antaa kuivua 72h kuivassa tilassa.

Myyjän sivulla ei asiasta kerrota, mutta mukana tulleessa käyttöohjeessa kerrotaan tuon olevan nano-ceramic-quartz-silica ja vaikka mitä -pinnoitetta. Jää nähtäväksi pitääkö lupaus 12kk kestosta paikkaansa.

http://www.autodude.fi/tuote/vannepinno ... ?view=full
Kaivelin kesävanteet varastosta tarkempaan pesuun. Raudan poiston ja pien poiston jälkeen oli ilo havaita selvä vettä hylkivä efekti vanteen pinnalla. Ilmeisesti mömmö pysyi vanteen pinnassa tuon luvatun 12kk. Sipaisin uuden kerroksen ja kannoin vanteet varastoon odottamaan teiden sulamista.

Teemuv
Viestit: 104
Liittynyt: 14 Tammi 2018, 17:27

Re: Puleerausketju.

Viesti Kirjoittaja Teemuv »

Tulipa tänään testailtua KingCarthur Quickcoattia, eli vaahdottimella levitettävää "pikavahaa" . Oli oikein pätevän oloista ainetta. :-D
Kuva
Kuva

Avatar
155156
Viestit: 1795
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Puleerausketju.

Viesti Kirjoittaja 155156 »

Ensikokemusten perusteella vahva suositus tuotteelle KORREK Pro TFC™ Polymatrix. Maalipinnasta sai kiiltävän ja liukkaan pienellä vaivalla, mutta auto pitää olla viimeisen päälle hyvin pesty ennen käsittelyä. Aikaisempi vastaava Korrekin tuote vaati aineen levityksen jälkeen auton huuhtelun, kuivamisen ja kiillotuksen - ja oli vähän "tuhraamista" - mutta tälle riitti pelkkä kiillotus mukana tulevalla mikrokuituliinalla. Lopputulos oli positiivinen yllätys. Seuraavaksi sama käsittely Fiat 500X:lle.

https://www.korrek.fi/tuote/korrek-pro-tfc-polymatrix/

Avatar
äMKoo
Viestit: 170
Liittynyt: 19 Marras 2006, 19:55
Car(s): V6
Paikkakunta: Turku

Re: Puleerausketju.

Viesti Kirjoittaja äMKoo »

Biltemaa hierottu pintaan. Peitti taas kohtuullisesti virheitä, mutta tuskin kovin pitkään aikaisemman kokemuksen perusteella.

Kuva

Vastaa Viestiin