Giulietta 940

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

^ öö, olikos tässä nyt puheena kaasuläpällinen T-Jet vai MA, jossa moista ei lie lainkaan? (mulla vaihtuu kalsarit harvemmin kuin foorumilaisten autot, joten en kaikissa käänteissä pysy mukana :-D )

Entä jos auto onkin kaikesta huolimatta jumiutunut Normal tilaan? Joo, tiedäm ettei ahtopainemittaria näy kuin dynamicilla, mutta silti. Speksien mukaan MA normal/dynamic maksimivääntö 230/250 Nm eli siinä voisi olla just sellainen tolpan tai kahden tiputus. T-Jetissä ero on vähän isompi = havaittavissa persdynollakin.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1513
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

^Tähän on sotkettu mukaan jo -90 luvun Volvotkin :-D

Mutta tosiaan ohjainlaite on 2000 luvun alun tekniikkaa ja siinä ei ole esim. sähköisen kaasuläpän ohjausta. Giulietta Multiairiin palatakseni, siinä ennen imusarjaa oleva anturi on osanumeroltaan 0 281 002 931, mikä on siis jonkinlainen ahtopaineen tunnistin. Kenties Multiairin tapa mitata ja säätää ahtopainetta on tässä mielessä perinteisempi.

Avatar
lerppu
Viestit: 5830
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja lerppu »

MA:sta tässä tapauksessa kyse.
Hiukan ilmiöstä ja N vs D -moodin persdynosta:
N- sekä D- ovat täyskaasulla käytännössä minulla nyt lopullisen suorituskyvyn suhteen identtiset. Kaasuvaste ja lähteminen osakaasulla ovat juurikin sen verran eroavaiset, kuin kolmessa edellisessä kulkineessa, joista tämä mielentilavalitsin löytyi (järjestyksessä MiTo tct, Giulietta T-Jet, MiTo tct).
Kulku on kaikilla mittareilla ripeämpää kuin Giulietta T-Jetillä (tämä varmistettu hiljattaisella vertailulla myös, kun työkaverilla on tuollainen). Sitten taas kulku on selvästi vaisumpaa kuin toisen työkaverin MiTo QV:lla. Mutta vain täydellä rähinällä, jossa ollaan aika lähellä MiTo tct:n suorituskykyä, mutta "arkiliikkuminen" on kovin samanlaista kuin MiTo QV:lla. Kulku parani oleellisesti uusilla tulpilla, nykimiset katosivat uudella ilmanputsarilla.
Kaikki siis pelittä smoothisti ja auto on ihan suht vikkelä (varmaan aika lähellä kulku tuota toista rakkinetta, 2017 320i GT menee nyt suht samat kuin tämä 2015 Giulietta). Mutta jotain häikkää tässä Alfassa vielä on. Ei ainoastaan se, että tolpat ei ahtomittarissa värjää loppuun, vaan selkeä puutuminen korkeilla kierroksilla täyskaasulla on oikea asia, ei kuviteltu. Tai siis on tämä "normiautoa" vikkelämpi edelleen, mutta ärsyttävää kumminkin. Etädiagnostiikkaa auttamaan vielä se että Alfalla nyt rullattu 52tkm.

Kiitos asiantuntevasta mietiskelystä aiheen ympärillä - pistän putsiin kaikki anturit jotka irti saan! (Noh ehkä vain nämä paineeseen liittyvät nyt ensin...)

EDIT: työn puolesta PID:t turhankin tuttuja, tällä kertaa ei interwebin kollektiiviseen tietämykseen tämän tiimoilta tarvinnut tarttua! :mrgreen:

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Tosiaan joo, MA ajaa tietenkin multiairilla eikä läpällä, joten siinä ei ole läpän sulkeutumisen aiheuttamaa paineaaltoa ihan samalla tapaa, mutta nykytyyliin se ohjaus on sähköinen eikä vaijerilla, joten moottorinohjaus voi himmailla niitä ahtopaineitakin samaan aikaan tai jo ennemmin kuin vähentää ilman pääsyä sylinteriin ja ehkäistä näin liiallisia ylipaine-efektejä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Diagnostic hotlinen FB-sivustolla on kattavaa tekstiä Multiair teknologiasta ja siihen liittyvästä diagnosoinnista. Kannattaa vilkaista ...

Avatar
lerppu
Viestit: 5830
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Hyvää tavaraa - kätkin viisaat sanat sydämeeni ja tutkiskelen niitä siellä!

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja FinPat »

lerppu kirjoitti: EDIT: työn puolesta PID:t turhankin tuttuja, tällä kertaa ei interwebin kollektiiviseen tietämykseen tämän tiimoilta tarvinnut tarttua! :mrgreen:
Ei kai nyt sentään enää 2020-luvun kynnyksellä enää käytetä lineaarisäätimiä missään kun kerran eletään AI:n aikakautta... ;)

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

PID säätöalgoritmia ne tikitalivehkeekit pyörittää.

Sitten takaisin päivänpolttavaan ongelmaan. DNA-mielipuolivalitsin vaikuttaa ainakin näihin:
  • - ajotietokoneen näyttö (ahtopaine/pvm/nopeus)
    - kaasupolkimen vaste
    - ohjaustehostus
    - ahtopaineen/vääntömomentin max. raja
2 (3?) ensimmäistä toimii. Jos vika olisi paine-anturissa, niin luulisi sen sekoittavan myös ahtopainemittarin toimintaa. Nyt touhu on ihan loogista eli sekä persdynon että ahtopainemittarin mukaan se viimeinen rutistus puuttuu.
  • - jostain syystä nysvaäys (N) moodin ahtopaine/vääntömomentiraja jää päälle
    - joku muu anturi sotkee, ei niin pahasti, että olisi jouluvalot mittaristossa… mutta tehoja silti himmaillaan varmuuden vuoksi

Onko näissä esim. pakokaasun lämpötilamittausta?

Edit: jaha, facebook -artikkelin mukaan (sähköinen) kaasuläppäkin on eli ilman annostelu sylinteriin ei ole pelkän MultiAir -tekniikan varassa. Jolloinka paine-antureitakin voi olla useampi.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
lerppu
Viestit: 5830
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Bingo!

Listattujen lisäksi dna vaikuttaa vaihteiston toimintaan sekä jarrujen tehostukseen. Kaikki pelittää kuten pitäisi - paitsi täyskaasulla ahdot.

Jäsen JiiPeen piuhat kiinni diagnoosi osoitti alunperin lambdan suuntaan. Lienee syytä palata siihenkin ajatukseen. Putsaan kokeeksi kumminkin paineanturit, se ei maksa mitään... Raportoin sitten tuloksia!

AVe
Viestit: 357
Liittynyt: 18 Heinä 2016, 15:37
Car(s): GT 2.0 JTS 2005
Paikkakunta: Lahti

Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja AVe »

Onko vaihdettu ilmansuodatin alkuperäinen vai tarvikeosa? Jos ei saakaan tarpeeksi ilmaa enää yläkierroksille?

Avatar
lerppu
Viestit: 5830
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Tarvike. Suorituskyky kumminkin ihan bueno, mittasin dongelilla ja luuriappilla 8s 0-100 km/h. Et ei se ihan halvaantunut ole, katsotaan nyt jaksanko tehdä mitään kun toimii nätisti. Ei tällä rataa ajeta kummiskaan, ruuhkaa enemmän... Epäilen akun kuntoa - välillä avainta vääntämällä ei tapahdu mitään, ja joutuu käyttämään nollissa. Sama DNA-kytkimen kanssa, välillä ei toimi. Ja joskus vaihdevipu on jäänyt jumiin P:lle, se ainakin kielii huonosta akusta. Vaihdan kun jaksan.

Avatar
Konela
Viestit: 12
Liittynyt: 11 Huhti 2018, 16:59
Car(s): Alfa Romeo Giulietta 1.4 Multiair Vm. 2011

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Konela »

Hei! Onko kukaan vaihtanut giuliettaan takapyörän laakeria , onko millainen homma? Vaatiiko ulosvetäjän? Kilometrejä 70000, onko muilla mennyt näin aikaisin?

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Taitaa olla ihan samanlainen homma kuin MiTo:oon ja Puntoon. Napamutteri auki, vedät hubin käsin ulos, laitat uuden hubin sisään, kiristät momenttiin ja avot, se on siinä.

elky
Viestit: 67
Liittynyt: 06 Huhti 2007, 11:02
Paikkakunta: vierumäki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja elky »

Just vähän aikaa sitten vaihdoin molemmat. Helppo homma, eli napamutteri auki ja vanha laakeri lähtee käsin vetämällä ulos, uusi laakeri paikoilleen ja napamutteri kiinni.

Avatar
Konela
Viestit: 12
Liittynyt: 11 Huhti 2018, 16:59
Car(s): Alfa Romeo Giulietta 1.4 Multiair Vm. 2011

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Konela »

Kiitokset vastauksista, eikun hommiin.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2324
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Onko joku perehtynyt Keskijarruvalon ledien vaihtoon Giuliettassa?
156:ssa nämä ledit oli mahdollista vaihtaa suhteellisen vaivattomasti.
Kuva

Avatar
Pele
Viestit: 2206
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Pele »

Giulietta käväisi eilen tutussa korjaamossa Loimaalla 150 tkm huollossa.
Pyysin samalla tarkistamaan renkaiden tasapainon, kun pientä vapinaa havaittavissa. Nuo Pirellit alkaa olla siinä kunnossa että tämän kesän menee, nyt kun emännän työmatkakin lyheni.
No, diagnoosina olikin että vanteissa on heittoa (18" orig). Todisteena tästä oli myös otettu videota.
Täytynee ensi talvena kääntyä tutun vannekorjaajan puoleen joka taannoin korjasi tuosta kaksi talvivannettakin.
Lisäksi paljastui että vas. takapyörän laakeri ääntää orastavasti.
Olinkin kuulevinaan jotain kun tuossa yhtenä päivänä takapenkkiläisenä matkustin. Oletin sen vain olevan rengasmelua, koska Giluhan ei ole sen suhteen niitä luokkansa hiljaisimpia. :?
Tilattiin sitten kummankin puolen laakerit. Menee se toinenkin kuitenkin kohta, ja samalla se siinä vaihtuu kun auto on nosturilla ja työkalut valmiina.
Eipä ollut SKF:n paketti hinnoissaan. Oisko netoksi jäänyt jotain 90€.
Vaihtavat kun saapuvat ja löytyy kalenterista sopiva aika.

hapankaali
Viestit: 34
Liittynyt: 21 Syys 2017, 14:09
Car(s): Saab 9-3 Aero 2.8T XWD -08
Ex: Alfa Romeo Giulietta QV -11

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja hapankaali »

Kulutustavaraahan nuo laakerit ovat. Itsellä hajosi takaa molemmat laakerit keväällä 218000 km täytyttyä: perjantaina vaihdettiin oikea ja maanantaina vasen alkoi pitää sellaista mouruamista, että saman tien vaihtoon. Taisi itse laakeri olla 120 € viipale...

sanctus
Viestit: 1094
Liittynyt: 08 Syys 2010, 12:27
Car(s): Giulietta 1.4 TB MultiAir 125 kw

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja sanctus »

Giuliettan kyky kulkea eilen motarilla välillä Hämeenlinna-Kehä III:n alku 160 km/h:ssa n. 70 kilometriä oli erittäin vakuuttavaa. Jopa hieman junamaista.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2324
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

^Se on kotona Suomen motari nopeusrajojen yläpuolella.
Kuva

sanctus
Viestit: 1094
Liittynyt: 08 Syys 2010, 12:27
Car(s): Giulietta 1.4 TB MultiAir 125 kw

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja sanctus »

Pujazuba kirjoitti:^Se on kotona Suomen motari nopeusrajojen yläpuolella.
Näin jälkikäteen on myönnettävä, että en ole erityisen ylpeä itsestäni.

Mutta tie oli tyhjä ja alla uudet kesäkumit ja vaimo istui hekumallisen näköisenä vieressäni ja hikinen sexfest kotona hänen kanssaan kiinnosti ja mitä näitä selityksiä nyt onkaan.

jmi
Viestit: 1477
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja jmi »

Tuli huvikseen tarjottua 2017 Giuliettaa vaihdossa uudehkoon Stelvioon. Vaihtohyvitys autoa näkemättä 18 000€ eli vajaa 20 000€ sulanut reilussa kahdessa vuodessa :shock: . Ei ihme jos autokauppa ei käy, ei uutta/uudehkoa autoa voi ostaa kuin kerran 10. vuodessa.

Avatar
lerppu
Viestit: 5830
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^For Fucks Sake! :shock:

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2324
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

^^Mitä enemmän ajattelen uuden auton arvon alenemista sitä enemmän kiinnostun leasing vaihtoehdoista.
Kuva

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Pujazuba kirjoitti:^^Mitä enemmän ajattelen uuden auton arvon alenemista sitä enemmän kiinnostun leasing vaihtoehdoista.
Leasing tarjoajat osaavat kyllä myös laskea arvon aleneman ja hinnoitella sen. Luonnollisesti markkinoilta voi löytää vääristymiä mutta ne ovat poikkeuksia ja väittäisin että melko harvinaisia.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja FinPat »

jmi kirjoitti:Tuli huvikseen tarjottua 2017 Giuliettaa vaihdossa uudehkoon Stelvioon. Vaihtohyvitys autoa näkemättä 18 000€ eli vajaa 20 000€ sulanut reilussa kahdessa vuodessa :shock: . Ei ihme jos autokauppa ei käy, ei uutta/uudehkoa autoa voi ostaa kuin kerran 10. vuodessa.
Kurkkasin nettiautosta ja kallein 1.4 Giulietta maksaa 20k€ ja siitä sitten seuraava 16k€. Ensimmäiset vuodet ja kilometrit ovat kalliita.

Avatar
lerppu
Viestit: 5830
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Vuoden '16 T-Jet kolmella polkimella on pyynnissä 20900eur (suht hyvät kilkkeet tosin, mutta ei mitään extraa). Lienee sitten pilkun viilausta sanoa, että MA tct on eri auto, jos moottoritilavuuden perusteella nämä niputetaan?

Onhan tuossa vuoden '15 tct, joka siis phase1 nassukohotettu pyynnillä 15.9keur, mutta paljon ajettu (126tkm).

Näiden vertaaminen '17 autoon, joka phase2 facelift, on myyjältä low-ball (veikkaan että Aritalta tarjous, korjattakoon keuliminen jos ei kyse näistä ajamattomista '18 mallin myyntiin saapuneista Stelvioista, joita "kovasti" markkinoitu - onhan niitä toki muitakin tarjolla).

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

^ bensa-Stelvioita aika hyvin tarjolla vrt. bensa-Giulioihin :shock: .... eikös
Suvien pitäisi myydä nykyään hyvin... toki Stelvion hintaluokka on jo aika kirpeä, ainakin uutena
tai vähän ajettuna.

Appropå : veikkaan Tonalen tulevan Suomessa myyntiin ( sitten kun se tulee 2020- joskus) noin
35-38 000 eur hinnat alkaen hybridinä. G:n korvaavaa autoa kaipaa jo moni...
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Gusse
Viestit: 876
Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
Car(s): Model 3sr -21 & F-Pace -16 & Miata -90 ex: Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, ZX -97, BX -89, CX -87
Paikkakunta: Espoo

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Gusse »

jmi kirjoitti:Tuli huvikseen tarjottua 2017 Giuliettaa vaihdossa uudehkoon Stelvioon. Vaihtohyvitys autoa näkemättä 18 000€ eli vajaa 20 000€ sulanut reilussa kahdessa vuodessa :shock: . Ei ihme jos autokauppa ei käy, ei uutta/uudehkoa autoa voi ostaa kuin kerran 10. vuodessa.
Kylläpä sulaa Alfan arvo nopeasti :shock: ja jos tarjous oli vielä aritalta, niin oli kyllä huono. Vertailuna oman korealaisen arvosta suli reilussa kolmessa vuodessa noin 7000€.

jmi
Viestit: 1477
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja jmi »

Tarjous tuli Metroautosta punaiseen Stelvioon. Tuo FinPatin mainitsema auto on maksanut uutena varmaan n.6000€ vähemmän ilman varusteita ja on vielä vuoden vanhempi eli ei ole minusta mitenkään vertailukelpoinen. Onhan siellä v.2011 Giuliettakin 14 700€. Näillä kokemuksilla v.2017 Stelvion vaihtoarvo on varmaan n.30 000€.

No ei ole pelkoa että enää ostan uutta tai uudehkoa Alfa Romeota.

Itse autohan on edelleen loistava ja automyyjän "tiedon" mukaan Suomen ainut VELOCE-paketilla oleva 1.4 Giulietta.

Avatar
lerppu
Viestit: 5830
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Kun etsin vaihdokkia edelliselle F34 BMW:lle pyysin tarjouksen Espoon Metroautolta siellä olleeseen Giuliaan. Sain niin hävyttömän huonon hyvityksen että luulin sen olevan virhe ja soitin uudelleen kertoakseni mikä auto on kyseessä. Lopulta sain yli 5 keur paremman hyvityksen kun tein Laakkosella Helsingissä kaupat. Toki BMW -> BMW ja vähän kalliimpi, mutta silti...

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

jmi kirjoitti:Tarjous tuli Metroautosta punaiseen Stelvioon. Tuo FinPatin mainitsema auto on maksanut uutena varmaan n.6000€ vähemmän ilman varusteita ja on vielä vuoden vanhempi eli ei ole minusta mitenkään vertailukelpoinen. Onhan siellä v.2011 Giuliettakin 14 700€. Näillä kokemuksilla v.2017 Stelvion vaihtoarvo on varmaan n.30 000€.

No ei ole pelkoa että enää ostan uutta tai uudehkoa Alfa Romeota.

Itse autohan on edelleen loistava ja automyyjän "tiedon" mukaan Suomen ainut VELOCE-paketilla oleva 1.4 Giulietta.
Jep, tuossa Metroauton punaisessa onkin Veloce Interior .... joo vaikeita juttuja on Alfojen vaihdot.
Kolmen AR:n loukussa olen nostanut kädet pystyyn ( toki jo hankintoja tehdessä tamän mieltänyt) ja Alfat
on minulla loppusijoituspaikassa. Määrä ei tosin enää kasvane ... :wink:
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
_rico
Viestit: 1342
Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
Car(s): ModelY
Ex Giulietta ja 3x 156
Paikkakunta: Espoo

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja _rico »

Gusse kirjoitti:
jmi kirjoitti:Tuli huvikseen tarjottua 2017 Giuliettaa vaihdossa uudehkoon Stelvioon. Vaihtohyvitys autoa näkemättä 18 000€ eli vajaa 20 000€ sulanut reilussa kahdessa vuodessa :shock: . Ei ihme jos autokauppa ei käy, ei uutta/uudehkoa autoa voi ostaa kuin kerran 10. vuodessa.
Kylläpä sulaa Alfan arvo nopeasti :shock: ja jos tarjous oli vielä aritalta, niin oli kyllä huono. Vertailuna oman korealaisen arvosta suli reilussa kolmessa vuodessa noin 7000€.

Oma Giulietta uutena 38500€. 7 vuotta ja 162tkm myöhemmin arvo vaihtaessa noin 7000€. Melko surullista :|

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

^ tämä on elämää autokaupassa.

Saman suuruinen arvon pudotus myös vm. 2010 ex-C5 X7:lla riiselinä automaattina Webastolla ja hyvällä Dynamique-varustetasolla ( uutena noin 42 000 eur) . Sain sen halvalla 3. omistajana 170 tuhatta ajettuna, mutta ei siitä yhden talven jälkeen saanut keväällä 195 tkm ajettuna enää kovinkaan paljon vaihdossa Giuliaan ... 6 kuukauden "liisari" maksoi siis melkein 200 eur kuussa :mrgreen: :wink:
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
karila
Viestit: 1173
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023
Paikkakunta: Turku

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja karila »

Jiitee kirjoitti:^ tämä on elämää autokaupassa.

Saman suuruinen arvon pudotus myös vm. 2010 ex-C5 X7:lla riiselinä automaattina Webastolla ja hyvällä Dynamique-varustetasolla ( uutena noin 42 000 eur) . Sain sen halvalla 3. omistajana 170 tuhatta ajettuna, mutta ei siitä yhden talven jälkeen saanut keväällä 195 tkm ajettuna enää kovinkaan paljon vaihdossa Giuliaan ... 6 kuukauden "liisari" maksoi siis melkein 200 eur kuussa :mrgreen: :wink:
Tuohan oli edullinen liisari :)
- Kari

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

karila kirjoitti:
Jiitee kirjoitti:^ tämä on elämää autokaupassa.

Saman suuruinen arvon pudotus myös vm. 2010 ex-C5 X7:lla riiselinä automaattina Webastolla ja hyvällä Dynamique-varustetasolla ( uutena noin 42 000 eur) . Sain sen halvalla 3. omistajana 170 tuhatta ajettuna, mutta ei siitä yhden talven jälkeen saanut keväällä 195 tkm ajettuna enää kovinkaan paljon vaihdossa Giuliaan ... 6 kuukauden "liisari" maksoi siis melkein 200 eur kuussa :mrgreen: :wink:
Tuohan oli edullinen liisari :)
Plus p-aineet ja kaksi öv-huoltoa ja muut normikulut päälle ... :wink:
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

elky
Viestit: 67
Liittynyt: 06 Huhti 2007, 11:02
Paikkakunta: vierumäki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja elky »

Keulan LED valot lopettivat toimintansa. Kyseessä -11 mallin jtdm jos katosi kesken ajon keulan ledeiltä valo.
Sulakkeet näyttivät olevan ehjät, ainakin ne mitkä arvoin niihin liittyvän, noita valoja ei erikseen sulakelistassa mainittu. Onko jollain kokemusta asiasta tai antaa vinkki ovatko valot jonkin releen perässä.
Muut valot näyttävät kyllä toimivan

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Valoja ohjataan suoraan koriboxilta. Oikea ajovalo toimii masterina ja vasen on oikean orjana, eli vasen on kytketty pelkästään oikeaan umpioon.

Lisäys: Omaa sulaketta päivävaloille ei ainakaan kaavion mukaan ole. F011 on oikean puolen ajovaloumpio.
Liitteet
giulietta dlr.JPG
giulietta dlr.JPG (110.08 KiB) Katsottu 8688 kertaa

elky
Viestit: 67
Liittynyt: 06 Huhti 2007, 11:02
Paikkakunta: vierumäki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja elky »

Kiitoksia selvityksestä. Alfa sai bemarilta pusun oikeaan kulmaan muutama viikko sitten ja umpion kiinnikkeet hajosivat siinä kolauksessa. Todennäköisesti ja toivottavasti ledit on vikaantunut sillä puolella ja vika johtuisi siitä.
Pitänee nyt lopulta tilata uusi umpio ja toivoa että vika korjaantuisi sillä.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Jarsan kirjoitti:Valoja ohjataan suoraan koriboxilta.
Jälleen vanhan kansan amatöörin tyhmä kysymys eli onko nykyään tavallista että hieman vahvempikin sähkö tulee suoraan samasta fyysisestä laatikosta jossa logiikka sijaitsee? FET:tien hyötysuhde on kyllä hyvä mutta silti thermal design / heat dissipation haasteita voisi kuvitella tulevan. Silloin joskus kun itse vielä oikeita töitä tein suunniteluperusteena oli suurimmassa osassa sovelluksia ohjauslogiikan ja käyttösähkön erottelu.

Pitää varmaan nyt kesälomalla tutustua tarkemmin miltä autosähköt näyttävät 2010 -luvulla.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Kyllä se alkaa tavallista olemaan. Toki Giuliettasakin varsinaisten ajovalojen takana sulakkeetkin löytyy, mutta samasta purkista nekin syötöt kulkee. En ole vielä päässyt avaamaan tuollaisen koriboxia, että miltä tuo jaottelu piirilevyllä näyttää ja kuinka lämpökuorma on hoidettu.

Ylipäätään autosähköstä: Nykytrendihän on ympätä kaikki samaan purkkiin, kun 10 vuotta takaperin kaikille toiminnoille haluttiin oma ohjainlaite.
Liitteet
940 xenon.JPG
940 xenon.JPG (49.78 KiB) Katsottu 8676 kertaa

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

elky kirjoitti:Kiitoksia selvityksestä. Alfa sai bemarilta pusun oikeaan kulmaan muutama viikko sitten ja umpion kiinnikkeet hajosivat siinä kolauksessa. Todennäköisesti ja toivottavasti ledit on vikaantunut sillä puolella ja vika johtuisi siitä.
Pitänee nyt lopulta tilata uusi umpio ja toivoa että vika korjaantuisi sillä.
Tarkista ensin liitokset. Juuri viikko sitten vaihdoin kaverin Giuliettaan xenonin oikealle eteen ja tämän jälkeen ledit pimeinä. Mitään järkisyytä ei ollut, liitosten tarkistus, kaikki paikallaan. Liitosten avaus ja takaisin kiinni ja kaikki toimii ledejä myöten.
PS. Umpio lähtee pöydälle irti nopeammin, kuin ahtaassa kolossa näpertäminen.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Isola
Viestit: 1957
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Isola »

Keskivakavaa off-topicia, mutta koira palaa oksennukselleen:
FinPat kirjoitti:Jälleen vanhan kansan amatöörin tyhmä kysymys eli onko nykyään tavallista että hieman vahvempikin sähkö tulee suoraan samasta fyysisestä laatikosta jossa logiikka sijaitsee? FET:tien hyötysuhde on kyllä hyvä mutta silti thermal design / heat dissipation haasteita voisi kuvitella tulevan. Silloin joskus kun itse vielä oikeita töitä tein suunniteluperusteena oli suurimmassa osassa sovelluksia ohjauslogiikan ja käyttösähkön erottelu.
On tavallista. Releet ovat monellakin tavalla ikäviä kapistuksia: vievät tilaa ja vaativat johtospagettia. Suoraan FETillä ohjattuna ja softasulakkeella suojattuna kapistuksesta saadaan paljon kompaktimpi ja monesti halvempikin. Erityisesti siitä saadaan konfiguroitava, millä ei ole kovin paljon merkitystä henkilöauton kaltaisessa kustannuskriittisessä massatuotteessa. Niinpä 2010-luvunkin henkilöautoissa näyttää olevan vielä järkyttävän paljon releitä. Muussa kalustossa sitten tuo konfiguroitavuus on sitten sitäkin arvokkaampi ominaisuus.

Nyky-FETeillä on niin järjettömän pieniä kanavaresistansseja, että lämpötalous ei ole mikään ongelma kilteillä, staattisilla kuormilla. Vikatilanteet ja transientit aiheuttavat vähän päänvaivaa, jos pitää halvoilla ja pinta-alaltaan pienillä kivillä mennä. Parin ECUn suunnittelua hyvin läheltä seuranneena voin todeta, että tehtävissä on sekin.

Mahdatko muistella noissa vanhoissa jutuissa jotakin koneturvallisuuteen liittyvää ohjauksen ja I/O:n erottamista? Siellä on jänniä, tulkinnanvaraisia ja ei-ihan-aina noudatettuja sääntöjä aiheesta, mutta ne eivät koske ajoneuvoja.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

elky
Viestit: 67
Liittynyt: 06 Huhti 2007, 11:02
Paikkakunta: vierumäki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja elky »

Alfissimo kirjoitti:
elky kirjoitti:Kiitoksia selvityksestä. Alfa sai bemarilta pusun oikeaan kulmaan muutama viikko sitten ja umpion kiinnikkeet hajosivat siinä kolauksessa. Todennäköisesti ja toivottavasti ledit on vikaantunut sillä puolella ja vika johtuisi siitä.
Pitänee nyt lopulta tilata uusi umpio ja toivoa että vika korjaantuisi sillä.
Tarkista ensin liitokset. Juuri viikko sitten vaihdoin kaverin Giuliettaan xenonin oikealle eteen ja tämän jälkeen ledit pimeinä. Mitään järkisyytä ei ollut, liitosten tarkistus, kaikki paikallaan. Liitosten avaus ja takaisin kiinni ja kaikki toimii ledejä myöten.
PS. Umpio lähtee pöydälle irti nopeammin, kuin ahtaassa kolossa näpertäminen.
Joo, voi se olla liitoksissakin häikkää, mutta umpion uusiminen olisi joka tapauksessa edessä koska molemmat kiinnikkeet on poikki.

Tuleepahan samalla laitettua se kuntoon.

Avatar
lerppu
Viestit: 5830
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Tuuppasin Giuliettaan uuden akun. Olisi pitänyt aloittaa sillä. DNA kytkimen takkuili loppui. Samaten kylmänykinen. Vaihteisto alkoi pelittämään paljon pehmeämmin ja vaihdot järkevämpiä. Persdynon mukaan auto alkoi liikkuakin rivakammin ja ahdot nyt niinkuin pitääkin! On melkoinen tuo akun vaikutus, ei ollut 1. kerta tct+MA yhdistelmällä, kuin moinen kokemus. Tässä toki merkittävin. Auto nelivuotias ja 53tkm rullattu. Eipä ne uudet tulpat ja ilmanputsarin vaihtokaan haitanneet - hienosti menee nyt Giulietta. 8)

Iso-Jaska
Viestit: 32
Liittynyt: 06 Heinä 2008, 12:42
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Iso-Jaska »

Onko kukaan askarrellut itsenäisesti iskari/jousi jumppaa Giuliettaan, harrastivat tuossa eilen aiheesta pelottelulla Auto-Milanon suunnalta...?

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja FinPat »

lerppu kirjoitti:Tuuppasin Giuliettaan uuden akun. Olisi pitänyt aloittaa sillä.
Jos se onkin sähköauto? :crazyeyes:

Dfin
Viestit: 389
Liittynyt: 18 Huhti 2015, 11:29
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Dfin »

Tekeekös 1.4 t-jetillä mitään? Jos siis haluaisi ihan kakkosautoksi hankkia tuollaisen loppupään -16 tai uudemman, liki ajamattoman vehkeen. Kakkosauto tarkottaisi siis noin 25-30tkm ajosuoritetta säässä kuin säässä. :-D
Toki saa kertoa, onko multiair vai t-jet parempi valinta.

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

T-Jet on vähän janoisampi kuin MA. Toisaalta huoltokuluissa tulee säästöä. T-Jet ei tarvitse kuukivistä puristettua öljyä eikä sen kanssa pelata venäläistä rulettia aiheesta "koska vilahtaa 2 touhutonnia MA yksikön uusimiseen".

T-Jetin kanssa huohottimen jäätyminenkin on huomattavasti harvinaisempi, joskaan ei täysin ennenkuulumaton ongelma.

Muutoin näissä on samat vaivat eli jakopään kuminauhaa pääsee vaihtelemaan noilla kilometreillä parin vuoden välein ja tulpat lie suht kalliit ja nekin pitää uusia usein (joka huollossa...?).

Ajettavuudessa ei lie isoa eroa. Ainakin ennenwanhaan T-jetit olivat alakanttiin speksattuja, joten 120/135 tai 150/170 hv ero oli todellisuudessa pienempi kuin numerot väittävät. 150 hv T-jetistä jäi mieleen hieman on/off tyylinen luonne (luoteikkuus, ei vika) MA vehkeisiin verrattuna, mutta tätä vertailua sotkee, että T-Jet oli naitettuna lyhyemmillä välityksillä varustettuun Bravon manuaalilootaan, kun taas MA padat TCT:n jatkona - etenkin Giulietassa TCT on "aavikkovälityksillä".
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1513
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Ropponen päätti alkaa mätänemään takavalojen kohdalta. Tuosta vasemmalta puolelta pilkisti pieni oranssi rantu, josta painepesurilla lohkesi palanen pois. Kaikki ruostepaikat korreloivat huonosti sovitettujen osien kanssa. Umpion reunoissa on näkyvillä ne kohdat, jotka ovat hieroneet maalin pois korista. Pitää nyt jotain laittaa näihin peitteeksi, vaikka harvemmin nämä itse korjatut kestävät vuotta tai kahta pidemmälle.
Kuva
Kuva

Vastaa Viestiin