Koneliikkeen aikaan

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
alum
Viestit: 626
Liittynyt: 27 Tammi 2016, 16:27

Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja alum »

Nykypuuhastelua seuratessa juolahti mieleen, että foorumilla on kovin vähän Alfan ensimmäiseen maahantuojaan liittyviä muisteluja, alla pari esimerkkiä vuosien takaa:
Sassicaia kirjoitti: Täysin off topic, mutta tuosta suorituksesta tuli mieleen legendaarinen huoltokokemus 90-luvun alusta Larun Essem-huollosta (muistattekkos muuten sen hunajaisella äänellä puhelimeen vastanneen naishenkilön: essem huoltooo...) 8)
Werneri kirjoitti:Pikku vinkki, aikoinaan Essem huollon (miehet muistaa- pojat välttämättä ei :-D ) Alfa-guru antoi neuvon: voitele se ison "kuningasmutterin" kierre esim. grafiittirasvalla ja sen jälkeen kiristys momenttiin....
Vaikka foorumilaisissa ei juurikaan ole silloista henkilökuntaa ja asiakkaita, täälläkin voi ehkä satunnaisesti vierailla lukemassa joku, jolla on näistä omakohtaisia muistoja. Vähän aikaa sitten täällä oli kuva vanhasta Giuliasta, joka nimim:n vanhemmilla on tai oli ollut. Ehkä sekin oli ostettu Vilhonkadulta ja huollettu Vattuniemenkadulla ja tästä on jotakin jäänyt mieleen?
Liitteet
sk.gif
sk.gif (19.17 KiB) Katsottu 23307 kertaa

ristojärvelä
Viestit: 556
Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
Car(s): Alfa Romeo GTV6

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja ristojärvelä »

Ensimmäiseen Alfaani, 74- vuosimallin Alfettaan tuli haettua muutaman kerran osia. Käväisin myös katselemassa käytettyjä Alfoja alakerran autokaupassa, mutta kauppoihin en kertaakaan päätynyt.

Avatar
gtvaj
Viestit: 1323
Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
Paikkakunta: Kangasala

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja gtvaj »

Heh...nyt kun luin tuon ekan postauksen, alkoi korvissa soida tuo "essem huoltoooo" ja äänen sävynkin saan mieleeni :)

Tuli soiteltua kohtuu useinkin muistaakseni, myin silloin Alfa (ja mitsu) osia Tampereella

-aj-
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi

Avatar
Giselda
Viestit: 100
Liittynyt: 18 Joulu 2019, 18:47
Car(s): Giulia 1300 Super
Bora

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja Giselda »

Muistan myös hyvin tuon puhelinkeskuksen hoitajan. Taisi istua omassa lasikaapissaan siinä huollon ulko-oven vieressä. Ehkä ruotsi äidinkielenä, koska puheessa oli lievä korostus. Siihen aikaan oli paljon ruotsinkielisiä asiakkaita. Muutenkin palvelu oli aina kohteliasta, eikä naisasiakkaitakaan katsottu nenänvartta pitkin, vaikkei ainakaan minulla ollut ammattisanasto ihan hallussa.
Uno per tutti, tutti per uno

Avatar
Peki
Viestit: 137
Liittynyt: 13 Syys 2017, 10:33
Car(s): ALFA Giulia
Ex: 2000, 1750, Sprint
Paikkakunta: Ascona

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja Peki »

Koneliikkeen korjaamo aloitti Vattuniemenkatu 13:ssa 50-luvun puolivälissä, jolloin huollettavia Alfoja ei vielä ollut tungokseksi asti eli ei myöskään tarvinnut pelätä käden väsyvän muita Alfoja tervehtiessä, mitä nyt ehkä skodailevaa tuttua henkilökuntaa tuli vastaan. Myynti säilyi Rautatientorilla. Vasta seuraavalla vuosikymmenellä muut edustukset alkoivat kilpailla tiloista ja huollon ajoista päämerkin eli Skodan kanssa, jonka myynti autokaupan vapauduttua alkoi yhä enemmän painottua maaseudulle.

Apusimpukka Alfa
Viestit: 114
Liittynyt: 03 Heinä 2016, 13:39
Car(s): A.A.
Paikkakunta: il cuore è sempre a Milano

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja Apusimpukka Alfa »

Mielestäni normaalia palvelua, ei mitään poikkeuksellista loistoa, eikä moitteitakaan.
Kokemusta on lähinnä osien ostosta ja myymäläpuolella renkaiden potkimisesta.
A:lla alkaa Apusimpukka ja Alfa

berliina
Viestit: 1154
Liittynyt: 09 Marras 2005, 18:05
Car(s): ALFETTA GTV6
Paikkakunta: hausjärvi

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja berliina »

Lauttasaaressa -80 luvulla minua n.20 vanhempi myyjä varaosia ostaessa neuvoi risojen osien irrottamisessa . Esim. Giulian v-laatikon puslan irrottamisessa . lyö vaan hylsyllä kyllä se irtoaa eikä mikään hajoa .Felician osia hain -66 vuonna r-torin lafkasta.
Mitä pienempi vika sitä suurempi leka

Avatar
Peki
Viestit: 137
Liittynyt: 13 Syys 2017, 10:33
Car(s): ALFA Giulia
Ex: 2000, 1750, Sprint
Paikkakunta: Ascona

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja Peki »

^^ Niin, ihan tarkkaan ottaen - eli jos aivan hiuksenhienoinen pilkunviilaus sallitaan - tuossahan on 1980-luvun puolivälistä lähtien kyse jo Lauttasaaren Autokeskuksesta, ei enää varsinaisesti Koneliikkeestä. Tuo kommentti vaikuttaa kovin vaatimattomalta ottaen huomioidaan kuinka kovin tietäväisen oloisesti muuten olet eri tahoilla tarinoinut Koneliikkeestä ja sen aikaisista Alfa-asioista. :)

Avatar
Evi
Viestit: 62
Liittynyt: 28 Joulu 2019, 15:20
Car(s): Giulia 1.6
ex: Giulietta

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja Evi »

Lauttasaaren korjaamolla oli kaksi asentajaa, jotka pääsääntöisesti huolsivat Alfat. En laita tähän heidän nimiään, koska se ei ole hyvien tapojen mukaista. Asiakkaat kyllä tietävät, kenestä on kyse. Ja auto tuntui aina paremmalta heidän jäljiltään. Vaatimaton ja ystävällinen korjaamopäällikkö, todellinen vanhan ajan herrasmies, kuunteli aina kärsivällisesti selostuksen auton ongelmista, vaikka se usein oli luokkaa "edestä kuuluu jotain ylimääräistä ääntä". Eikä hän koskaan edes vihjannut vian olevan "penkin ja ratin välissä" - vaikka näin pari kertaa sattuikin. Hän oli kuulemma aikanaan osallistunut moniin ralleihin, ja kerrottiin hänen ajaneen kilpa-Alfalla Keimolan moottoristadionillakin, itse hän ei näillä kehuskellut.

Avatar
alum
Viestit: 626
Liittynyt: 27 Tammi 2016, 16:27

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja alum »

Ketjun alussa oleva Koneliikkeen logo on varmasti jäänyt kaikille mieleen automainoksista, joita ei ainakaan Alfan osalta ollut mitenkään liian usein. Mainonta oli ilmoituskooltaan ja määrältään kovin vaatimatonta, jos sitä vertaa vaikka nykyiseen Helkama-Autoon. Useimmin sen taisi nähdä Hesarin autosivuilla, jossa oli kai viikoittain ilmoitus Vilhonkadun myymälän vaihtoautoista. Yksinkertainen logo, teksti erikoisella fontilla mustalla pohjalla. En muista esimerkiksi Italkonin/ Delta Auton logoa, muilla maahantuojilla sellaista ei ole tainnut ollakaan. Logo on vanha, ainakin vuodelta 1945 ellei vanhempikin.
Evi kirjoitti: ... itse hän ei näillä kehuskellut.
Ei kukaan .... huolto- tai korjaamopäällikkö ... kuten eivät asentajatkaan, koskaan kehuskelleet millään "Koneliikkeen kilpatallin päällikön tai -mekaanikon arvonimillä. Niitä ovat tainneet vuosien saatossa käyttää aivan muut tahot, joilla ei ollut Lauttasaaren korjaamon kanssa mitään tekemistä.

Avatar
Giselda
Viestit: 100
Liittynyt: 18 Joulu 2019, 18:47
Car(s): Giulia 1300 Super
Bora

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja Giselda »

Pisti silmään hauska löytö - varmaankin sota-ajalta. Metro-Auton ilmoituksessa on aivan samanlainen tausta, ja fonttikin vähän sinne päin. Ehkä ei kyseessä ole plagiointi, voihan tuo olla saman mainostoimiston tekemä ja ehkä kopioitu vaikka Ameriikasta. Mutta kumpi oli ensin - muna vai kana? :?
Liitteet
metro.jpg
metro.jpg (145.34 KiB) Katsottu 21661 kertaa
Uno per tutti, tutti per uno

Avatar
Oleino
Viestit: 1943
Liittynyt: 04 Touko 2006, 18:58
Car(s): 33 16v
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja Oleino »

Kuinkahan paljon Suomessa myytiin Alfoja "Koneliikkeen aikaan"? Nykyisellään myynti laahaa aika surullisissa lukemissa, mutta ei Alfa Romeo tainnut ihan myyntitilaston kärkeä hätyytellä tuolloinkaan? Olisi ihan mielenkiintoista verrata taannoisia myyntilukuja nykytilanteeseen.
Tein itse - säästin

Avatar
Satakuusnelonen
Viestit: 1820
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 164 TS FL, 164 QV
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja Satakuusnelonen »

Ei noita fontteja tuolloin ollut montaa mistä valita.
an amateur practices until he gets it right. a professional practices until he can't get it wrong

Avatar
PePe
Viestit: 172
Liittynyt: 17 Loka 2006, 17:15
Car(s): Baader-Meinhof Wagen
Ex Alfa 159 3,2 Q4
Ex Alfa 156 2,5 V6
Ex Alfa 155 2,5 V6
Ex Alfa 164 3,0 V6
Ex Alfa 75 Turbo
Ex Alfa GTV
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja PePe »

Oleino kirjoitti:Kuinkahan paljon Suomessa myytiin Alfoja "Koneliikkeen aikaan"? Nykyisellään myynti laahaa aika surullisissa lukemissa, mutta ei Alfa Romeo tainnut ihan myyntitilaston kärkeä hätyytellä tuolloinkaan? Olisi ihan mielenkiintoista verrata taannoisia myyntilukuja nykytilanteeseen.
Minulla on sellainen muistikuva että seiskavitosia ja kolmekolmosia olisi myyty yhteensä nelisen sataa vuodessa.

Avatar
Peki
Viestit: 137
Liittynyt: 13 Syys 2017, 10:33
Car(s): ALFA Giulia
Ex: 2000, 1750, Sprint
Paikkakunta: Ascona

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja Peki »

^ Toisessa ketjussa on aiemmin ollut rekisteröintilukuja. En usko varhaisimpien paikkansapitävyyteen, mutta 1960-80-luvut antavat kuvan ainakin suuruusluokasta. Määrät eivät ole vertailukelpoisia nykyisiin, koska ns "kekkoslovakialaisena" aikana autojen verotus oli paljon nykyistä korkeampi, eivätkä Alfat silloin olleet jokamiesluokan autoja.

Avatar
alum
Viestit: 626
Liittynyt: 27 Tammi 2016, 16:27

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja alum »

^^ Jos 70-luvulla parhaimmillaan päästiin noin 100-200 Alfan myyntiin, omien muistelujen mukaan se olisi ollut suuruusluokaltaan vain kymmenesosa Bemarien myynnistä. Toisaalta jos tänä päivänä Alfoja tulisi maahan uusina ja käytettyinä 1/10 Bimmerituonnista, tilanne taitaisi olla aikalailla valoisampi nykyiseen 1 uusi + muutama käytetty verattuna.

Avatar
jargon
Viestit: 594
Liittynyt: 28 Elo 2011, 21:42
Car(s): 33 -84 (1,7 16v)

Subaru Outback -15
(ex 33 1,7 -92, 164 super 3,0 -96, 156sw 2,5 -03, 159sw 2,2 -06, 159 2,2 -06)
Paikkakunta: Varkaus

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja jargon »

Itseäni on mietityttänyt -84 33:sen takalasin tarra: Alfa Romeo Baltic Autosta.
Onko Baltic Auto ollut Suomen Koneliikkeen jälleenmyyjä? Missäpäin?

seppo
Viestit: 1354
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja seppo »

Ainakin Alfa Romeo Svenskan aikana 1989 oli myyjänä Baltic-Auto, Valurinkatu 1 Helsinki. Eikös se ole Delta-Auto Hertsikan tontti!

Avatar
Peki
Viestit: 137
Liittynyt: 13 Syys 2017, 10:33
Car(s): ALFA Giulia
Ex: 2000, 1750, Sprint
Paikkakunta: Ascona

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja Peki »

Sellainen muistikuva on, että Baltic-Auto olisi ensin ollut Kampissa Hietalahden-, Kalevan-, Eerikin- ja Abrahaminkatujen rajaamassa korttelissa - Kalevankatu 53? Jostain piirimyyjäluettelosta tms tuo löytyisi, muttei ole nyt käden ulottuvilla. Tämä oli aikaa, jolloin useimmat liikkeet eivät vielä olleet nykyisen kaltaisia palatseja. Toimi siinä hetkisen, muutti sitten tilanahtauden takia Herttoniemeen, kunnes fuusioitiin Lauttasaaren Autokeskukseen.
Liitteet
kk53.png
kk53.png (332.79 KiB) Katsottu 20998 kertaa

Avatar
Macela
Viestit: 2621
Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
Car(s): .
'06 Brera 2.2
'01 166 2.5 V6
'99 156 2.5 V6
(ex: GT 3.2, GTV TS, 164 V6)
Paikkakunta: Pori

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja Macela »

Seppo sieltä laittoikin jo Valurinkadun mutta jaan tämän kuitenkin.

1989
Kuva

Koko mainos (75)

berliina
Viestit: 1154
Liittynyt: 09 Marras 2005, 18:05
Car(s): ALFETTA GTV6
Paikkakunta: hausjärvi

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja berliina »

Baltic-auto oli kampissa tuli käytyä -84 . Clubin kokous oli valurinkadulla Palmen murhan aikaan . Lapsuuden kaveri oli töissä Baltic -autossa . Juttelin kokouksen aikana hänen kanssaan oli masentunut maailman menosta ja suunnitteli maasta muuttoa .
Mitä pienempi vika sitä suurempi leka

Avatar
Peki
Viestit: 137
Liittynyt: 13 Syys 2017, 10:33
Car(s): ALFA Giulia
Ex: 2000, 1750, Sprint
Paikkakunta: Ascona

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja Peki »

Tämä oli Alfat mediassa-otsikon alla. Muistan tuon onnettomuuden. Se herätti silloin aika paljon huomiota ja keskustelua. Luulin sen tapahtuneen kesällä. Nastarenkaista huolimatta Giulia on lähtenyt sivuluisuun ja törmännyt kylki edellä tienviittaan, ja ainakin silloin kerrottiin auton katkenneen kahtia. Jonkun silminnäkijän mukaan nopeus oli ollut todella kova. Tuolloin ei vielä ollut yleisiä nopeusrajoituksia, vaikka muistelenkin tuossa kohtaa jo olleen tiekohtaisen rajoituksen. Henkiin jääneitä ei tainnut olla.
Liitteet
giulia1973.png
giulia1973.png (447.24 KiB) Katsottu 20744 kertaa

Avatar
alum
Viestit: 626
Liittynyt: 27 Tammi 2016, 16:27

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja alum »

^ Linkin seuraava kuva on varsin osuva näkymä "wanhalta hywältä ajalta" kekkoslovakialaisesta Suomesta, oletettavasti Nurmijärventieltä. Linjan 46 bussi matkalla kaupungin rajalle, mistä maaseutu alkoi. Vantaalla ei siihen aikaan ollut juuri muuta kuin Seutulan lentokenttä. Alfat eivät vielä olleet kansanautoja (macchine di popolo), vaan ihmiset, joista englantilaiset kohteliaasti käyttävät nimitystä "ordinary people", ajelivat kuvan tyypillisillä autoilla; Mosse, Datsun 100A, kuplavolkkari, Corolla, Fiat 127, Escort, Taunus, Imp, Viva, Warre ja mitä tuosta löytyneekään. Hieman huvittavaa onkin se, että nykyään monet ivailevat esimerkiksi Skodia unohtaen, että heidän omat isänsä ja isoisänsä saattoivat aikoinaan ajella sellaisen takatuuppariversiolla.

Avatar
1300ti
Viestit: 955
Liittynyt: 05 Maalis 2003, 17:38
Car(s): A-R 101-102-105-116-156 & Fiat 501, 507F, 1500TS, 127, 128, 1.9TD
Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Viesti:

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

Ompa karmea kuva.

Lauantain Hesariin oli poimittu elokuvateatterien ilmoituksia vuodelta 1970. Ehkä joku teistä muistaa käyneensä myös Unioninkadun Alfaromeossa katsomassa Navaronen tykit? Vai veikö Easy Rider voiton?
Liitteet
Hetkinen!
Hetkinen!
Alfa Romeo ja Adlon.jpg (71.18 KiB) Katsottu 20516 kertaa
Cuore sportivo. JTS - jatsin tahtia sydämmeesi.

Avatar
dnapekko
Viestit: 549
Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
Car(s): 147 2,0 TS; Thesis 3,2 -03; ex 156 SW JTS 2,0, ex Brera 3,2 -06

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

Laatuelokuvia ollut tarjolla samaan aikaan
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001

Avatar
Peki
Viestit: 137
Liittynyt: 13 Syys 2017, 10:33
Car(s): ALFA Giulia
Ex: 2000, 1750, Sprint
Paikkakunta: Ascona

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja Peki »

1300ti kirjoitti:Ompa karmea kuva.

Lauantain Hesariin oli poimittu elokuvateatterien ilmoituksia vuodelta 1970. Ehkä joku teistä muistaa käyneensä myös Unioninkadun Alfaromeossa katsomassa Navaronen tykit? Vai veikö Easy Rider voiton?
Kerro toki enemmän elokuvamuistoistasi vuodelta 1970. :roll:

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Peki kirjoitti:
1300ti kirjoitti:Ompa karmea kuva.

Lauantain Hesariin oli poimittu elokuvateatterien ilmoituksia vuodelta 1970. Ehkä joku teistä muistaa käyneensä myös Unioninkadun Alfaromeossa katsomassa Navaronen tykit? Vai veikö Easy Rider voiton?
Kerro toki enemmän elokuvamuistoistasi vuodelta 1970. :roll:
Laadukas rainatarjonta tuolloin tosiaan.
Navaronen tykit tuli katsottua vasta telkkarista...
70-luvulla Etelä-Savossa lähin teatteri maalla oli
60 km:n päässä.


OT Hmm..eiköhän tuo kuittailu kannata lopettaa.
Alfoja voi harrastaa kaiken ikäiset säätyyn ja varallisuuteen
katsomatta ja ei liene oikeaa ja väärää tapaa harrastaa... :roll:
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Oleino
Viestit: 1943
Liittynyt: 04 Touko 2006, 18:58
Car(s): 33 16v
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja Oleino »

Jiitee kirjoitti:OT Hmm..eiköhän tuo kuittailu kannata lopettaa.
Alfoja voi harrastaa kaiken ikäiset säätyyn ja varallisuuteen
katsomatta ja ei liene oikeaa ja väärää tapaa harrastaa... :roll:
Ääni tälle. En tiedä mitä mahtaa taustalla olla, enkä välttämättä välitä edes tietääkään. Muutamat (ilmeisen pitkään?) Alfoja harrastaneet nimimerkit tähän tuntuvat välillä kuitenkin sortuvan, ja kohdistavan kuittailunsa muutamaan (ei yhtä pitkään, mutta jonkun kymmenen vuotta harrastaneeseen?) henkilöön. Tämä on sangen kurjaa, koska mielenkiintoiset aiheet kuten tämäkin ketju menettävät ainakin omalta kohdaltani mielenkiinnon hyvin äkkiä kun aletaan kuittailemaan epäasialliseen sävyyn.

Mutta enpä sotke tätä aihetta sen enempää offtopicilla.
Tein itse - säästin

Avatar
1300ti
Viestit: 955
Liittynyt: 05 Maalis 2003, 17:38
Car(s): A-R 101-102-105-116-156 & Fiat 501, 507F, 1500TS, 127, 128, 1.9TD
Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Viesti:

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

Minä niin mieleni pahoitin... Noh, kun kerran pyydät, niin minusta tuo teatterin nimi on kuitenkin aika mainio, vaikka omat elokuvakokemukseni alkavat vasta jostain Tintti haijärvellä -näytöksestä 80-luvun alussa Humalistonkadu Dominossa. Sinne kyllä taidettiin mennä Berlinalla, joka oli kai ostettu jo takaisin, eli joskus 1983 tai -84? vai olikohan meillä sittenkin silloin Triumph 2000, Audi 100, Ässäkupla vai Glas GT silloin vielä. ET:nkin näin vasta toisella kierroksella 1986 Forumissa, silloin joku takanaoleva poika oksensi karkkinsa elokuvan leikkaussalikohtauksessa vierustoverini päälle.

Ahdasmielisyys, tuo elämän suola?

Pannaan vielä hymiöitä kun olen kuulemma junnu :oops: :agrue: :axe:
Cuore sportivo. JTS - jatsin tahtia sydämmeesi.

Avatar
alum
Viestit: 626
Liittynyt: 27 Tammi 2016, 16:27

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja alum »

Koneliikkeellä oli lyhyen aikaa 1964-67 myös Jaguarin edustus, ja se olikin Alfan kanssa rinnakkain laitettuna vaikuttava näky Vilhonkadun liikkeessä. Huvittavana yksityiskohtana voi todeta, että jossakin Jaguar-kerhon sivuilla on tänäkin päivänä teksti, missä ainoastaan kerrotaan Jaguarin olleen "melkoinen outolintu Koneliikkeen varsin Skoda-voittoisessa autotarjonnassa". Tämä sisältänee ikävän sävyisen vihjauksen, että se olisi ollut teknisesti jotenkin liian vaativa Koneliikkeen huollolle. Siinä unohdetaan täysin muut merkit, kuten Alfa, Glas, NSU ja Isuzu, jotka epäilemättä olivat teknisesti korkeammalla tasolla tai ainakin monipuolisempia kuin BMC:n silloiset merkit. On hieman surullista, jos merkkikerhossa tunnetaan erinomaisen pätevästi merkin historia ja saavutukset, muttei sen vaiheita Suomessa.

Avatar
Giselda
Viestit: 100
Liittynyt: 18 Joulu 2019, 18:47
Car(s): Giulia 1300 Super
Bora

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja Giselda »

alum kirjoitti: ... Siinä unohdetaan täysin muut merkit, kuten Alfa, Glas, NSU ja Isuzu ...
Mikä ei kuulua joukkoon? :)
Uno per tutti, tutti per uno

Avatar
Evi
Viestit: 62
Liittynyt: 28 Joulu 2019, 15:20
Car(s): Giulia 1.6
ex: Giulietta

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja Evi »

^ Joukko-opin mukaan tämä ei kuulu joukkoon.

Avatar
alum
Viestit: 626
Liittynyt: 27 Tammi 2016, 16:27

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja alum »

Noinhan tuo on. NSU:n tilalla voisi olla Magirus. NSU:n maahantuojana toimi Helkama Oy ja sillä taisi olla oma sopimushuoltokin Helsingissä - (Hakaniemen Autohuolto tms?). Oliko syynä verotus vai jonkun päämiehen vaatimus? Ei tullut aikanaan kysyttyä. Edustuksen jälkeen niitä huollettiin Lauttasaaressakin, mutta silloin ei enää ollut Jaguariakaan. Jonkunlaiselta kummajaiselta tuntui edeltäjä Suomen Maanviljelijäin Kauppa, mutta sillä oli puolestaan hyvät kontaktit rikkaisiin kartanonomistajiin. SK:n edustuksissa oli tavoitteena saavuttaa tarjonta kaikkiin hintaluokkiin (nykyisin kai puhuttaisiin niistä segmenteistä). 60-luvulla Alfa sopi hyvin siihen Jaguarin ja Glasin väliin.

Duetto
Viestit: 22
Liittynyt: 28 Tammi 2012, 10:38

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja Duetto »

Tässä on pari Helkaman mainosfilmiä:


https://elonet.finna.fi/Record/kavi.elo ... uva_105187

https://elonet.finna.fi/Record/kavi.elo ... uva_127652


Elokuva Juokse kuin varas, jossa Alfa Romeo on aika hyvin esillä.

https://elonet.finna.fi/Record/kavi.elo ... uva_117654

Avatar
Evi
Viestit: 62
Liittynyt: 28 Joulu 2019, 15:20
Car(s): Giulia 1.6
ex: Giulietta

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja Evi »

^ Tämä alkaa vauhdikkaalla kilpailupätkällä, tietäjät tietenkin tietänevät ketkä, missä ja milloin. Korjaamolla näkyy tuttu auto. :)
Asentaja sen sijaan tuntematon, olisikohan kuvausta varten lavastettu?

Duetto
Viestit: 22
Liittynyt: 28 Tammi 2012, 10:38

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja Duetto »

Kyseessä on Jyväskylän Suurajot 1963 Eino Kalpala / Aatos Wassman tuloksena yleiskilpailun 12. sija.

Kaverille pitäisi edelleen löytää tuollaiseen 102-sarjan 2000 Berlinaan osia, tai kokonainen varaosa-auto.

Lisäksi keräämme tietoa Suomeen uutena tuoduista Alfoista 1951-1965, tarkoituksena on saada listattua tuodut autot, vuosittain ja malleittain,
tämä on jo varsin pitkällä, mutta aukkoja on, erityisesti Uudenmaan alueella olleista autoista.
Otamme kiitollisina vastaan kaikkea saatavilla olevaa tietoa ja aikakauden valokuvia.

Avatar
Evi
Viestit: 62
Liittynyt: 28 Joulu 2019, 15:20
Car(s): Giulia 1.6
ex: Giulietta

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja Evi »

Itselläni on tällaisessa aika vanhanaikainen näkemys. Jos esimerkiksi vanhempieni entinen Alfa on selvinnyt 60-vuotiaaksi, en soisi sen enää kaikkien näiden vuosien jälkeen joutuvan varaosaksi. Tämän ikäisiä on muutenkin niin vähän jäljellä, että toivoisi niiden säästyvän tuholta. Mieluummin päätyvän osaavalle entisöijälle, jonka ei tarvitse hajottaa lopullisesti muutamaa autoa kootakseen niistä yhden ajokelpoisen.

Jokainen saa tietenkin tehdä omaisuudelleen mitä haluaa. Autojahan ne vain ovat, eivät edes kissoja. Viherihmiset ovat innoissaan jokaisesta tuhotusta autosta, ja onhan niistä maksettu romutuspalkkioitakin. Sveitsissä purettiin aikanaan osiksi kaksi 8c2900:sta, mikä herätti pahennusta ulkomaillakin. Olisi kuitenkin aika hassua, jos sillä amerikkalaiskentsulla olisi marskin Mersun lisäksi Aatun tai Saksan-Villen Mersu, ja sitten marskin auto paloiteltaisiin varaosiksi.

Useimmat, joilla on vaikkapa lapsuusmuistoja vanhoista Alfoista, eivät luultavasti haluaisi edistää harvojen jäljellä olevien joutumista henkilöille, jotka keräävät tietoja vielä mahdollisesti löytyvistä lahdattaviksi sopivista. Tai sitten (iäkkäämmistä) ihmisistä, jotka eivät tunne autonsa arvoa ja joilta voisi yrittää ostaa sen pilahinnalla. Koska tällaista on tapahtunut, on aika ymmärrettävää, etteivät kaikki halua antaa autoistaan tai itsestään tietoja tai kuvia tuntemattomille, kun eivät tiedä kenelle ja mihin käyttöön ne päätyvät.

Ja nuo autot tietoineen on aikanaan jo listattu maahantuojan toimesta, joten mistään uudesta hankkeestahan ei ole kyse.

Avatar
1300ti
Viestit: 955
Liittynyt: 05 Maalis 2003, 17:38
Car(s): A-R 101-102-105-116-156 & Fiat 501, 507F, 1500TS, 127, 128, 1.9TD
Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Viesti:

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

Niin siis ilmeisesti tämä kyseinen yksilö on juuri vaihtanut omistajaa ja tarkoituksena on jatkaa maalausvaiheeseen jääneen Alfan entisöintiä pieteetillä vuosien taltiointijakson jälkeen. Autosta on kateissa listoja, penkkejä ja muita osia, joita ei saa käytännössä kuin huonommasta aihiosta. Korin peltityöt on siis tehty ja kyseessä on hyvin ryhdikäs aihio. Sopiva osienluovuttaja olisi ollut myytävänä Nettivaraosassa Vaasan suunnalla pari vuotta sitten, mutten ole onnistunut löytämään mihin ilmoituksen tallensin. Italiasta ehkä Capasso Ricambista voisi löytyä jotain tuurilla, tai Stolzelta Hollannista.

Se nyt vaan on niin, että merkittävä osa ajokuntoisista vanhoista ja osin myös uudemmistakin Alfoista seisoisi yhä keskeneräisinä aihioina tai olisi romutettu, ellei purkuosia olisi ollut jonkun toimesta saatavissa. Jos kyseessä on sama 2000 kuin oletan, sen mukana on kulkeutunut myös viininpunaisen 2600 Touringin konepelti, missähän loput autosta jäi matkasta?

Toisaalta, netti muutti kaiken kun vain uusi tai uustuotanto-osa kelpaa, esimerkiksi ilmoittelin hyvistä alkuperäisistä XK120:n korin osista foorumeilla ja raahasin niitä Talvi-Heikkiin, mutta eipä kiinnostanut Jaguar-harrastajia kun olivat liian halpojakin.
Cuore sportivo. JTS - jatsin tahtia sydämmeesi.

Avatar
alum
Viestit: 626
Liittynyt: 27 Tammi 2016, 16:27

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja alum »

Jonkinlainen - jos ei nyt virstanpylväs niin ainakin vuoden kohokohta - oli 1970-luvulla ensimmäisen ja ainoan Montrealin myynti. Malli oli kuitenkin ihan eri hintaluokassa kuin muut Alfat. Se oli suuruusluokaltaan, en muista tarkkaan, 120.000 mk eli 20.000 euroa, ja sillä sai noin neljä Giuliaa.

Auton tilannut konsuli oli vanha asiakas. Siksi tuntuukin kummalliselta, minkä vuoksi tuolla aiemmin mainittiin, että ostaja olisi jotenkin epäillyt Koneliikkeen kykyä huoltaa sitä. Tämä oli kaiketi jälleen jonkun myöhempien aikojen asiantuntijan sepittämää. Nyt se on näköjään poistettu sieltä ja hyvä niin. Toimitusjohtaja innostui autosta ja ilmoitti saman tien, että Auto73-näyttelyyn tulee sitten hänen Montrealinsa, mikä ei kuitenkaan toteutunut. Auto olisi ollut osaston yleisömagneetti ja mahdollisesti haluttu ostaa jo näyttelyssä, kuten kävi useimmille muiden merkkien erikoismalleille. Vaikka hinta oli kulunutta sanontaa käyttäen tähtitieteellinen, löytyi kuitenkin sellaisiakin potentiaalisia ostajia, joille sillä ei ollut mitään merkitystä. Montreal toki oli mukana Koneliikkeen Alfa-esitteessä, ja löytyihän se saksalaisesta Automodelle-Katalogistakin, mutta Alfan omistajia lukuunottamatta sen voi sanoa olleen suomalaisille täysin tuntematon. Helsinkiläisalfistit pääsivät ihailemaan sitä, jos sattuivat Lauttasaaren korjaamolle sen ollessa huollossa. Niitä olikin silloin tiiviimmin, kun Alfojen huoltoväli oli 6000 km.

Avatar
Evi
Viestit: 62
Liittynyt: 28 Joulu 2019, 15:20
Car(s): Giulia 1.6
ex: Giulietta

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja Evi »

Muistan korjaamopäällikön tarinoinnin Montealista. Ajokorttia ei vielä ollut omasta Alfasta puhumattakaan. En silloin oikein sisäistänyt sen hienoa tekniikkaa neljine nokka-akseleineen, mutta 200 hevosta kaksipuolikkaasta moottorista kuulosti vaikuttavalle, kun amerikkalaisissa tarvittiin vähintään kaksinkertainen koko. Renkaat näyttivät valtavan leveiltä. Olihan se varsin eksoottinen näky, kun muilla merkeillä ei oikeastaan ollut mitään vastaavaa - no ehkä E-type - eikä modenalaisia vielä ollut kuin pari kappaletta. Tosiaan vahinko tuo autonäyttely, itsekin jälkiviisaasti väittäisin, että olisi saatu myytyä. Se oli kuitenkin Alfalle menestys, 4000 kpl oli ihan hyvä valmistusmäärä, ja Keski-Euroopassa ne eivät olleet niinkään ainutlaatuinen näky.

Avatar
Peki
Viestit: 137
Liittynyt: 13 Syys 2017, 10:33
Car(s): ALFA Giulia
Ex: 2000, 1750, Sprint
Paikkakunta: Ascona

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja Peki »

Kun tuo kerran on päivitetty, olisiko kenties mahdollista, että tämäkin teksti korjattaisiin? Se oli nähtävästi jäänyt huomaamatta niin raadilta kuin asiantuntijoiltakin.

Kerrotusta poiketen kyseisen Junior-version valmistamiseen ei käytetty mitään varastoon jääneitä 2000 GTV-sarjan osia korin lisäksi sekä matkustamossa että moottoritilassa. Tällaisetkin pikkuseikat jäävät helposti elämään ainakin nettiin. Tuotantoa haluttiin rationalisoida vähentämällä mallien välisiä eroja. Näin aikaansaadut hyödyt ovat selvät ainakin valmistustekniikkaan perehtyneille. Toinen syy oli eräänlainen facelift, jolla Junior-mallista saatiin arvokkaamman näköinen. Se ei enää ulkoapäin merkittävästi eronnut isoveljestään eli ollut "köyhän miehen GTV", kuten eräs maahantuojakonsernin johtaja oli huumorimielessä todennut. Samainen "kasvojenkohotus" oli toteutettu jo aiemmin Giuliassa, kun 1300 Superista tuli Super 1.3. Edellä mainitut syyt ja perustelut kerrottiin mm. Portellossa ja Aresessa tuolloin käyneille maahantuojan henkilöille.

Avatar
Giselda
Viestit: 100
Liittynyt: 18 Joulu 2019, 18:47
Car(s): Giulia 1300 Super
Bora

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja Giselda »

^ Kummallista miksi alunperinkään noista piti tehdä selvästi erottuvat "halpa"versiot. Kahden lampun poisjättämisellä ei saavutettu enää mitään merkittävää säästöä, päin vastoin siitä tuli vain lisähäiriötä kokoonpanovaiheessa.
1300ti kirjoitti:Se nyt vaan on niin, että merkittävä osa ajokuntoisista vanhoista ja osin myös uudemmistakin Alfoista seisoisi yhä keskeneräisinä aihioina tai olisi romutettu, ellei purkuosia olisi ollut jonkun toimesta saatavissa.
Mihin tietoon tuo teesi perustuu? Ulkomailla löytyy taitajia, jotka osaavat entisöidä vanhan Alfan (josta tässä on nyt kyse) ilman, että pitää samalla tuhota pari muuta. Omat taidot rajoittuvat pikku ruostevaurioiden ja ehkä verhoilun korjaukseen. Olen kuitenkin oppinut entisöintiä seuratessani arvostamaan työnsä osaavia ammattilaisia. Heillä ei ole mitään tekemistä näiden purkajien, varaosajobbarien ja "korjaajien" kanssa. Tarpeen vaatiessa kyetään valmistamaan lähes mikä tahansa osa, joissakin ainutkertaisissa malleissahan se on ainoa mahdollisuus. Suomessahan vanhojen autojen tuhoamisella on vankat perinteet, joka pari-kolme vuosikymmentä sitten näkyi mm. useamman kymmenen Giulian hajoittamisena korinvaihtojen kanta-autoiksi. En haluaisi uskoa, että edes Suomessa vanhimpia Giuliettoja tai 2000/2600:sia entisöitäessä on aiemmin hankittu tai tarvittu toista yksilöä varaosa-autoksi, korkeintaan malliksi.
Uno per tutti, tutti per uno

Avatar
alum
Viestit: 626
Liittynyt: 27 Tammi 2016, 16:27

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja alum »

Saattaisiko ehkä vähän omatunto kolkuttaa, jos on aiemmin kehuskellut purkaneensa (=tuhonneensa) lukuisia vanhoja Alfoja?

Alla oleva lainaus Wikipediasta on tyypillinen esimerkki pienestä virheellisestä yksityiskohdasta Koneliikkeen aikaan liittyvästä tekstistä:

"Alfa Romeo Giulia 1300 Super maksoi Suomessa vuonna 1972 23 900 markkaa, joka oli 7000 markkaa halvempi kuin 1600-malli. Selvä ulkoinen ero oli 1300-mallin keulan kaksi lamppua 1600-mallin neljän sijasta, apukaukovalot puuttuivat 1300-mallista. Muita eroja olivat kromatut helmalistat ja pääntuet, jotka olivat 1600-mallissa, mutta eivät 1300:ssa."

Tämänkin on naputellut joku myöhempien aikojen asiantuntija, joka ei ole Giuliaa nähnytkään silloin, kun ne olivat uusia. Edes Super 1.6:ssa ei ollut pääntukia, ne tulivat vasta Nuova Superiin. Tokihan niitä on voitu vanhempiinkin Giulioihin asentaa myöhempien omistajien toimesta. Sitten näitä lainataan "Wikipedian mukaan ...."

Avatar
mattijus
Viestit: 5251
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Itse en Wikipediasta tuollaista tekstiä kyennyt löytämään, mutta kai tiedät, että voit korjata artikkelien virheitä?
VMP

Avatar
alum
Viestit: 626
Liittynyt: 27 Tammi 2016, 16:27

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja alum »

^ http://www.autowiki.fi/index.php/Alfa_R ... ulia_(105)

Autowiki on oikea osoite, minulle ne ovat kaikki samaa wikipediaa. Et varmasti kuitenkaan tarkoita, että jos sinusta laitettaisiin toisten toimesta vääriä tietoja ympäri nettiä, olisi sinun tehtäväsi käydä korjailmemassa niitä. Eli olisi varmaankin kaikkien kannalta parempi, ettei niitä virheellisiä tietoja sinne laitettaisi.

Avatar
GreenThing
Viestit: 832
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 20:50
Car(s): Tipotii '17, Lancia Y10 Tie '89, Fiatx10
Paikkakunta: Kärkölä

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja GreenThing »

Wikipedioiden toimintaperiaate on sellainen, että käyttäjät saavat korjata virheellistä tietoa.
Fiat 128 Panorama with touch of Maserati :roll:

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja Polforea »

alum kirjoitti:Autowiki on oikea osoite, minulle ne ovat kaikki samaa wikipediaa.
Kummallinen lähestyminen asiaan henkilöltä, joka paheksuu suuresti toisten ihmisten vääriä tietoja ja niiden esillepanoa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Garmund
Viestit: 2135
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja Garmund »

alum kirjoitti:^ http://www.autowiki.fi/index.php/Alfa_R ... ulia_(105)

Autowiki on oikea osoite, minulle ne ovat kaikki samaa wikipediaa. Et varmasti kuitenkaan tarkoita, että jos sinusta laitettaisiin toisten toimesta vääriä tietoja ympäri nettiä, olisi sinun tehtäväsi käydä korjailmemassa niitä. Eli olisi varmaankin kaikkien kannalta parempi, ettei niitä virheellisiä tietoja sinne laitettaisi.


Ei se auto niitä osaa sinne itsekään kirjoittaa :)

Mistä me myöhemmät sukupolvet saamme tietoa kun aikalaiset lähinnä taitavat keskittyä kertomaan mikä kaikki on väärin, mutta eivät halua nähdä vaivaa korjata tietoa sinne mistä moni maallikko sen nopeiten tai helpoiten lukee... Kiva että ainakin tänne kerrot noita virheitä, vaikkakin ehkäpä erilailla muotoiltuna nuo huomiot virheistä olisi mukavampaa luettavaa. Nyt mielestäni "oman ylivertaisuuden" jatkuva esilletuonti "tietämättömille penskoille", ei ole kauhen rakentava tapa kirjoittaa.

Varmaan Alfoista löytyisi paremmin Italian kielisiltä sivuilta tietoa? Empä laiskana kielten opiskelijana sitäkään kieltä osaa ja ei olisi ainakaan itselleni vaivan väärti yrittää sanakirjan kanssa muodostaa edes sopivia hakusanoja, jotten päätyisi italiaksikin wikipediaa vastaaville sivuille.

Olet kyllä oikeassa että esimerkiksi tieteellisesssä tekstissä wikipedioita ei pidetä hyvänä lähteenä, mutta empä oikein forumikeskusteluja moisena pitäisi.
Suoraan vaan suoraa

Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja mutt »

Koneliikkeen ajan Alfoista on reportaasi uudessa Mobiilisti Seniorissa. Just aloittelen lukemaan.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
alum
Viestit: 626
Liittynyt: 27 Tammi 2016, 16:27

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja alum »

^ Sitten siellä varmasti kerrotaankin, mitä tapahtui niille 12-16:lle tuodulle 1900-mallille?

Edit: Ehkä haluaisit tässä referoida ihan vain parilla lauseella sen reportaasin substanssia. Näiden kadonneiden 1900-yksilöiden ohella monia kiinnostaisi esimerkiksi se erään fiatasiantuntijatoimittajan löytämä "Alfa Romeo pakettiauto" - oliko se nyt vuodelta 1951? Siitä salaperäisestä Suomen johtavan Alfa Romeo-asiantuntijatoimittajan tarkastamasta Giulietta Sprint "prototiposta" ei varmaankaan kerrota mitään.

Vastaa Viestiin