Liikenteestä

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
JarHei
Viestit: 504
Liittynyt: 24 Marras 2019, 20:30
Car(s): Alfa GT 3.2,
BMW 330ia e90,
Saab og9-5 kombi 2.0t,
VW Golf Mk2 3dr 1.8,
ex: Fiat Coupe 1.8,
(Opel Kadett A Coupe)
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja JarHei »

Tuosta tulikin mieleen kerran eräs taksikuski, jolla oli ego kovilla. Olin A Kadetilla liikenteessä ja valoissa tuli rinnalle joku Mersu tai BMW taksi. Annoin kadetilla vähän kaasua pari kertaa ja kun valot vaihtui niin taksi lähtikin lämä tiskissä karkuun. :roll: Olikohan Kadetti sittenkin uhkaavan sporttinen kun takakulmassa lukee Coupe.

gYdEbUh
Viestit: 2527
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Huomasin tänään suorittaneeni 'täydellisen Audiliikkeen'.
Ajelin Lahden Renkomäen ABC:n suunnasta kohti Kärkkäistä.
Täysiperä oli kiihdyttämässä eteenpäin vihreitä valoja päin, vasemmalla kääntyvällä kaistalla oli muutama henkilöauto odottelemassa punaisissa.
Minä päätin kiihdyttää kääntyvien kaistalla ja puikata sitten täysiperän eteen.
Vauhtia kertyi noin 80 60 alueella, ei jäänyt montaakymmentä senttiä yhdistelmän keulan/ henkilöauton takakulman väliin ja risteyksessä valoissa odottelemassa useita autoja.
Tämä tilanne lähinnä hymyilyttää minua, joten olen ilmeisesti valinnut automerkkini hyvin :infinity:
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

gYdEbUh kirjoitti:Tämä tilanne lähinnä hymyilyttää minua, joten olen ilmeisesti valinnut automerkkini hyvin :infinity:
Kyllä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

gYdEbUh
Viestit: 2527
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Polforea kirjoitti:
gYdEbUh kirjoitti:Tämä tilanne lähinnä hymyilyttää minua, joten olen ilmeisesti valinnut automerkkini hyvin :infinity:
Kyllä.
Ja varmistuksena tosiaan kun ihmiset todella usein ymmärtää väärin että kommentin juju oli tietenkin nimenomaan siinä että Audisteja pidetään mulkeroina, ja itselle huvittavaa oli että näköjään minussakin sitä piirrettä ainakin joskus näköjään löytyy.
Arvioin tuon täysiperän kiihdytyksen vähän väärin, täykkärit joilla itse painelen menemään ei kiihdy oikein mihinkään vaikka uudehkoja onkin.
Mutta en nyt näköjään ole sillä tuulella että viitsisin ruveta 'itkemään' vaikka vaarallisen oloisen tilanteen aiheutinkin.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Kommentoimatta enempää itse tilannetta tai automerkkejä, niin tunnistan sijainnin ja periaatteessa tiedostan, että hitaan yhdistelmän ohi olisi houkutus kiihdyttää kääntyvien kaistaa.

Samalla tuosta johdannaisena olen ilmeisesti tulossa vanhaksi, kun ei nykyisin ole juuri tarvetta päästä isojen autojen edelle, vaan perille pääsee niiden perässäkin, jos tilanne ja olosuhde ei salli/vaadi ohi pääsyä. Parikymppisenä isojen autojen perässä ajaminen oli paljon vaikeampaa.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4138
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Tuli tästä mieleen miten itsekin nuorena piti rekoista mennä railakkaasti ohi. Tunnustetaan siis oma kylmän ringin aiheuttanut tötöily tähän perään.

Kouvolasta Heinolaan menevä tie on vanhaa maantietä ja pahuksen mutkainen (kohta voi sanoa "oli" kunhan saavat tietyöt valmiiksi). Oltiin juuri lähdetty vaimon kanssa kesälomamatkalle tarkoituksena kierrellä suomea ristiin rastiin. Alla 156 V6, aurinko paistaa ja fiilis on hieno. Hieman bensaakin suonissa ja meno "sporttista". Sitten saavutamme 2 täysperää ja harmittaa vietävästi ajaa niiden takana vaikka oikeastihan siinä on 80 rajoitus. Pitikö niiden juuri nyt eteen sattua! Hyviä paikkoja ohitukseen ennen nelostien risteystä tasan yksi, minkä tiesin hyvin usein siitä ajavana. 3 sisään juuri ennen kuin suora aukeaa, kaasu pohjaan ja rinnalle. 4, 5, jalka kaasulta hellittäen kutonen sisään. Vilkku omalle kaistalle ja mittarissa kai 150, tai ehkä enemmänkin :roll: Samassa näen poliisimaijan vasemmalla puolella sivutiellä parkissa :shock: Jarrua roimasti sydän kurkussa. Se oli sitten siinä, nyt lähti kortti ja pitkäksi aikaa ehdin ajatella. Jarrutin lisää punaista merkkiä odottaen ja sanoin vaimolle että "Sinä näköjään ajat tällä lomalla". Kukaan ei tule maijasta ulos, eikä näy vilkkuvia valoja joten ajan ohitse. Pysäytys auto on varmaan oikean kaarteen takana ajattelen ja jatkan hiljakseen eteen päin. Mutkan takana onkin mondeo parkissa oikealla puolella sivutiellä ja sydän vajoaa vielä pari pykälää koska viimeinen toivo meni juuri. Kiroan mielessäni miten voi olla täällä "keskellä ei mitään" juuri nyt tutka. Saavumme kohdalle, ei poliisimiestä, ei pysäytysvaloa, ei vilkkuja. Epäuskoisena ajan ohi ja kiihdytän hiljalleen taustapeiliin tuijottaen ja jalka koko ajan valmiina nousemaan kaasulta. Kaukana mutkan takaa tulee näkyviin rekan keula, sitten toinen.

Sen pituinen se. Arvatkaa kuka ajoi kiltisti lopun lomaa :lol:
Ayrton Senna da Silva forever

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Viikko sitten Riihimäen kaasuasemalla luottoauto Yaris konepelti pystyssä. Eipä se tällä kertaa rikki ollut, vaan tankkaamassa. Tankkausliitin kätevästi moottoritilaan sijoitettuna :shock:

Tällä viikolla samassa paikassa Citigo. Olikin mennyt ohi korvien, että näitä on ihan tehdastekoisina (G-TEC).
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
nipaka
Viestit: 2072
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja nipaka »

3 kpl uudehkoja mersuja käytti vilkkua kääntyessään. 2 sukkahousupyöräilijää havaittu pyörätiellä.
Mitähän muuta omituista tänään tapahtuu? :silly:
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11183
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): MINIMii V6
Paikkakunta: 13100

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

nipaka kirjoitti: Mitähän muuta omituista tänään tapahtuu?
Maailmankirjat sekaisin!
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
Hämis
Viestit: 442
Liittynyt: 05 Elo 2003, 17:20
Car(s): MB GLE 500e
- MB GLC 220d,
- BMW 328i (F30),
- Chrysler Voyager Signature Edition,
- 159 Q4 JTDm,
- 156 TS Selespeed SW
Paikkakunta: Hämeenlinna

Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Hämis »

Kyllä mä käytän vilkkua aina kääntyessäni, vaikka mersulla ajankin.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11183
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): MINIMii V6
Paikkakunta: 13100

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Ja mää olen ajanut spandexeissa pyörätietä.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

:P
Hämis kirjoitti:Kyllä mä käytän vilkkua aina kääntyessäni, vaikka mersulla ajankin.
Joo, ja minä käytän spandex-säämiskä ajoasua aina maatiepyörälenkeillä. My normal.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Hämis
Viestit: 442
Liittynyt: 05 Elo 2003, 17:20
Car(s): MB GLE 500e
- MB GLC 220d,
- BMW 328i (F30),
- Chrysler Voyager Signature Edition,
- 159 Q4 JTDm,
- 156 TS Selespeed SW
Paikkakunta: Hämeenlinna

Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Hämis »

Hyi saatana, mitään kortonkia en ikinä pukis päälleni.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Hämis kirjoitti:Hyi saatana, mitään kortonkia en ikinä pukis päälleni.
Ajapa vaikka 100 km:n pyörälenkki keskarilla 25 vaikka farkuissa ja kerro sitten miltä tuntuu.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

gYdEbUh
Viestit: 2527
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Sanoisinko että rupeaa ehkä olemaan vanha läppä tuo 'Mersu ja Bemari-kuskit ei käytä vilkkua'.
Itse paljon ajavana sanoisin että paikoissa jossa sillä vilkunkäytöllä on lähinnä oikeaa merkitystä, eli vilkun käyttö 'liikenneälyllä ja taidolla' sen sijaan että vaan aivottomasti laittaa vilkun päälle vaikkei ketään edes selkeästi olisi monen sadan metrin säteellä.
Niin sen vilkunkäytön tunaroi lähinnä 'satunnaiskuskit' Bemari/Mersukuskien sijaan jotka yleisemmin ajelee enemmän.
Ei se vilkun käyttö vaikkei ketään ole näkemässäkään sinänsä tietenkään virhe ole koska on hyvä periaate että aina laittaa vilkun kun vähänkin siltä vaikuttaa.
Hyvin mahdollista että Mersu ja Bemaristit käyttää yleisesti ottaen vähemmän vilkkua kuin muilla merkeillä liihottavat, mutta se millä on oikeasti merkitystä on miten ja milloin sitä vilkkua käyttää.
Usein sillä ei ole mitään käytännön merkitystä käyttääkö vilkkua vai ei. (Sana usein on subjektiivinen joten toivottavasti ei tarvitse tästä ruveta nillittämään)
Mutta todellinen ongelma on yleensä se kun risteyksessä odottaa risteävälle tielle pääsyä ja risteykseen tuleva 'mulkku' ei ole viitsinyt laittaa vilkkua ajoissa päälle jolloin on aivan turhaan istunut risteyksessä odottamassa.

Ja sellainen huomautus muuten liittyen aiheeseen josta olen usein tähän osioon kirjoitellut kuin aivojen käyttö liikenteessä sen sijaan että tekee aivottomasti aina sen mitä liikennesäännöt määrää.
Kohta voimaantulevassa uudistetussa tieliikennelaissa on yllättävää kyllä, useita helpotuksia/järjellistämisiä liikenteeseen (en rupea niitä tähän luettelemaan, niistä on uutisissakin nyt paljon ollut)
Eli toisinsanoen valtio on myöntänyt että jotkut säännöt ovat olleet käytännössä turhan kankeita. Kuten se että on täytynyt aina ryhmittyä risteyksessä samalle kaistalle miltä on kääntymässä.

Lahden Renkomäestä keskustaanpäin menevä tie on muuten aivan karmeaa paskaa nykyään. Melkein jokaiseen valoon joutuu pysähtymään vaikka alinopeutta ajelisi.. Monien ihmisten pitäisi soitella Lahden liikennesuunnitteluun tai mikä ikinä onkaan virallinen nimike ja valittaa että jotain tolkkua pitäisi olla.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

gYdEbUh kirjoitti:Ja sellainen huomautus muuten liittyen aiheeseen josta olen usein tähän osioon kirjoitellut kuin aivojen käyttö liikenteessä sen sijaan että tekee aivottomasti aina sen mitä liikennesäännöt määrää.
Sinänsä erikoinen näkemys, että on "aivotonta" tehdä asiat niin kuin on määrätty. On erittäin perusteltua käyttää esimerkiksi sitä vilkkua aina ja poikkeuksetta kun on tilanne jossa sitä määräysten mukaan kuuluu käyttää. Jos joka kerta rupeaa erikseen miettimään, että onko nyt liikennetilanteen kannalta välttämätöntä käyttää vilkkua, niin lopputulos on, että se vilkku jää usein käyttämättä myös silloin, kun se olisi hyödyksi. Kun sen tekee aina, se on automaatio jota ei tarvitse miettiä tai harkita, eli se ei vie huomiota muulta ajamiselta. Ne aivot jäävät siis käytettäväksi tärkeämpiin asioihin. Jos taas pohtii, että mitä jää hyötypuolelle siitä "aivoja käyttävästä" tavasta käyttää vilkkua vain kun kokee sen tarpeelliseksi, niin aika ohuet on saavutetut hyödyt.

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

^^ Täysin sama logiikka kuin "miksi käyttää turvavyötä, jos ei aio ajaa kolaria"

Minä sitten rakastan näitä järkiautoilijoita, jotka säästävät vilkkua kulumiselta. Joo, ei kannata käyttää vilkkua kuin tarpeen tullen. Kun se ei ole tapana, niin ei sitä tosin sitten muista, kun tarve olisi. Ja se tarvehan saattaa olla vaikkapa a) peilien kuolleessa kulmassa oleva auto/moottoripyörä b) polkupyöräilijä, joka kerkiäisi tosta välistä tien poikki JOS tietäisi auton aikovan kääntyä sivutielle. Te vilkun säästäjät kun ETTE huomioi kevyttä liikennettä.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

gYdEbUh
Viestit: 2527
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

^^Hyvä pointti ja sen takia kirjoitin: 'Ei se vilkun käyttö vaikkei ketään ole näkemässäkään sinänsä tietenkään virhe ole koska on hyvä periaate että aina laittaa vilkun kun vähänkin siltä vaikuttaa.'

^
Pointti oli se että sillä on todellista merkitystä milloin sitä vilkkua käyttää, ei niinkään se kuinka monta minuuttia kullakin ajokerralla vilkku on päällä. (vaikkapa valoristeyksessä paikallaan ollessa)
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Teddy
Viestit: 377
Liittynyt: 03 Tammi 2017, 17:57
Paikkakunta: Kaakkois-Suomen idioottireservaatti

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Teddy »

Ah, suosikkiaiheeni, vilkun käyttö kaistanvaihdossa. Hommahan menee näin: Vilkku päälle, odotetaan kolmen välähdyksen ajan. Kaistan vaihto alkaa, vilkku pysyy päällä koko kaistanvaihdon ajan ja sammuu kun kiesi on saatu kokonaan toiselle kaistalle.

No ainahan ote välillä lipsuu itse kullakin, mutta pääsääntönä pyrin noudattamaan tätä kaavaa aina ja poikkeuksetta. Myös silloin kun muuta liikennettä ei ole näkyvissä, tai oikeastaan varsinkin silloin. Reippaalla vilkun käytöllä on nimenomaan tarkoitus antaa mahdollisesti havaitsematta jääneelle kuolleen kulman kulkijalle mahdollisuus estää kahteentörmäys. Vilkun automaattipalautus on muuten enimmän aikaa täysin tarpeeton ja ainoastaan ärsyttävä. Joko päästää räpsyttimen pois päältä aivan väärässä paikassa, tai selvästi turhan myöhään.

Niin ja minähän toki ajan enimmäkseen youngtimer -ikäisellä Mersedeksellä, pahimmat urpot vaikuttaisivat nykyään löytyvän Nissanin invamalleista.
Operating at the speed of dark

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Vilkun käyttö kaistanvaihdossa, pätee ainakin Lahti + lähialueet; vilkulla ei pyydetä ’saisinko vaihtaa kaistaa’ ja jäädä odottamaan, koska tällöin se väli lähes varmuudella vedetään umpeen. Vilkulla kerrotaan ’minä vaihdan kaistaa’ ja vaihdetaan. Onnistunut kaistanvaihto joissain tilanteissa perustuu puhtaasti yllätykseen.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Teddy kirjoitti:Myös silloin kun muuta liikennettä ei ole näkyvissä, tai oikeastaan varsinkin silloin. Reippaalla vilkun käytöllä on nimenomaan tarkoitus antaa mahdollisesti havaitsematta jääneelle kuolleen kulman kulkijalle mahdollisuus estää kahteentörmäys.
Juuri näin. Tarjoamalla optimaalinen ennakoitavuus antaa paremmat reagointimahdollisuudet niille, joita tai joiden liikkeitä ei itse ole jostain syystä tajunnut.
insinörtti kirjoitti:Kun se ei ole tapana, niin ei sitä tosin sitten muista, kun tarve olisi. Ja se tarvehan saattaa olla vaikkapa a) peilien kuolleessa kulmassa oleva auto/moottoripyörä b) polkupyöräilijä, joka kerkiäisi tosta välistä tien poikki JOS tietäisi auton aikovan kääntyä sivutielle. Te vilkun säästäjät kun ETTE huomioi kevyttä liikennettä.
Ässistä ässin tilanne on a+b, jossa kevyen liikenteen väylää ajava pyöräilijä on kuolleessa kulmassa. Sitä fillaristia kun pitäisi itse kääntyessä vieläpä itse väistää eikä sillä välttämättä ole sitäkään vähää liikennekoulutusta kuin autokuskilla, voi vilkuton kääntyjä yllättää hyvinkin vahvasti.

Btw, koska viimeksi olette vaihtaneet palaneen vilkkupolttimon ehjään? Minä muistan suorittaneeni kyseisen operaaation yhden (1) kerran "autoilijaurani" aikana (Saabin oikea kylkivikku jossain 250tkm liepeessä). Useamman polttimon olen kyllä vaihtanut siksi, että väri on karannut vuosien myötä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Raimo Miettinen
Viestit: 2476
Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
Viesti:

Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

Poliisit tulivat äsken satasen alueella vilkut ja pillit huutaen (pillit nyt kuului vasta kohdalla) ja aloin arvioimaan, että pitkät räpsyy siihen malliin jo kauempaa, että parempi antaa isommin tilaa. Loivan mutkanyppylän jälkeen vilkkua oikealle ja kurvasin bussipysäkille sen verran kovalla vauhdilla jarruttaen, että takki ja pastilliaskit lensivät hanttarin jalkatilaan. Samaan aikaan *viiiiuuuh* ja poliisit viilettivät kauhealla vauhdilla ohitse ja katosivat kaukaisuuteen. Harvoin näkee poliiseilla olevan noinkin kiire! Heti tuli fiilikset, että jossain on uhattu väkivallalla tms. Nopeutta lähemmäs 150km/h?

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Alfissimo kirjoitti:Vilkun käyttö kaistanvaihdossa, pätee ainakin Lahti + lähialueet; vilkulla ei pyydetä ’saisinko vaihtaa kaistaa’ ja jäädä odottamaan, koska tällöin se väli lähes varmuudella vedetään umpeen. Vilkulla kerrotaan ’minä vaihdan kaistaa’ ja vaihdetaan. Onnistunut kaistanvaihto joissain tilanteissa perustuu puhtaasti yllätykseen.
Tämä. Automaana olemme vielä kehitysmaa- asteella. Ja onko tämä sitä suomalaisugrilaista pienisieluisuutta ja kateutta ?
Saas nähdä miten se kahdesta kaistasta vuoron perään yhdelle uuden liikennemerkin käyttö sujuu :roll:
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
VMTD
Viestit: 3333
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Mäkin olen vähentänyt turhaa vilkuttelua 166:lla kun viiksihän ei tunnetusti palauta ja vilkun ääni olematon, eikä ääntäkään tahdo enää kuulla. Tulee turhia vaaratilanteita kun tuuppaavaat sivutieltä eteen, vaikka itse olen menossa suoraan.

Avatar
mutt
Viestit: 5415
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja mutt »

Kyllä maailma on vielä joltain osin entisellään. Tuossa aakkosaseman oven eteen, siis jalkakäytävälle, pistettiin meisseli parkkiin. Ja ei ole hyvin pukeutunutta porukkaa, jos joku sellaista pohti.

Ei ihan täydellinen suoritus, sillä vieressä olisi ollut invapaikkojakin.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
nipaka
Viestit: 2072
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja nipaka »

Eilen jenkkilintta jäi kaupan parkkiin invapaikan viereen jossa ei ruutua ollut. Kuski lähti tallustelemaan pankkimatille päin jossa olisi ollut tyhjiä parkkiruutuja ihan vieressä.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

Avatar
JarHei
Viestit: 504
Liittynyt: 24 Marras 2019, 20:30
Car(s): Alfa GT 3.2,
BMW 330ia e90,
Saab og9-5 kombi 2.0t,
VW Golf Mk2 3dr 1.8,
ex: Fiat Coupe 1.8,
(Opel Kadett A Coupe)
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja JarHei »

nipaka kirjoitti:Eilen jenkkilintta jäi kaupan parkkiin invapaikan viereen jossa ei ruutua ollut. Kuski lähti tallustelemaan pankkimatille päin jossa olisi ollut tyhjiä parkkiruutuja ihan vieressä.
Joo, en tiiä mikä näihin on nykyään tullu kun pitää vääntää kokoajan inva ja sähköautopaikoille. Jotenkin kovin lapsellista.

Avatar
Raimo Miettinen
Viestit: 2476
Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

JarHei kirjoitti:
nipaka kirjoitti:Eilen jenkkilintta jäi kaupan parkkiin invapaikan viereen jossa ei ruutua ollut. Kuski lähti tallustelemaan pankkimatille päin jossa olisi ollut tyhjiä parkkiruutuja ihan vieressä.
Joo, en tiiä mikä näihin on nykyään tullu kun pitää vääntää kokoajan inva ja sähköautopaikoille. Jotenkin kovin lapsellista.
Hauras miehisyys? Menee ihan säpäleiksi jos jotain viherpiperrystä ilmenee julkisissa tiloissa.

Avatar
nipaka
Viestit: 2072
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja nipaka »

VMTD kirjoitti:Mäkin olen vähentänyt turhaa vilkuttelua
Määrittele turha vilkuttelu.
Oma määritelmäni tälle on maantiellä ajo suoraan, suuntamerkki loimottaen.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

Avatar
VMTD
Viestit: 3333
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja VMTD »

^No se on just 166:lle tyypillistä ja tietty, jos ei ole muita näköpiirissä.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11183
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): MINIMii V6
Paikkakunta: 13100

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Italiassa vähänkään autoilleet tietävät, että siellä on ihan normaalia painaa autostradaa vilkku johonkin suuntaan loimottaen. Kääntymisen/ajosuunnan kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

eicas
Viestit: 174
Liittynyt: 17 Helmi 2011, 17:46
Car(s): 159 TBi SW

Ex: 156 2.0 TS
Paikkakunta: Tampere

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja eicas »

Eilen kävi mielenkiintoinen sattumus moottoritiellä. Ajoin tapani mukaan vakkarissa turvallinen n. 110 km/h, kun rajoitus oli 100 km/h ja vedin siinä noin viiden auton letkaa perässä. Pientareella oli mp-poliisi passissa, väistin vähän enkä koskenut jarruun tai vakkarin asetukseen, mutta koko takana oleva letka katosi samantien kauas horisonttiin. Ymmärrän toki säikähdyksen, mutta hieman aiheutti silti hilpeyttä. Ei poliisi paljoa muuta ehtisi tekemäänkään, jos lähtisi jokaisen perään, joka mittarivirheen ja tutkavähennyksen jälkeen ajaa max 5 km/h ylinopeutta moottoritiellä. :roll:

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

^Joskus veljen kanssa seisoskeltiin bensa-aseman parkkipaikalla, ja vierestä menee isohko tie jolla 60 km/h rajoitus. Bensa-aseman kohdalla olevan risteyksen jälkeen oli tien vieressä poliisiauto. Kiinnitimme huomiota siihen, että joka ikinen ohi ajanut auto jarrutti. Siis aivan jokainen. Se on aika syvällä autoilijoiden selkärangassa, että kun jossain näkyy poliisiauto, niin automaattisesti hidastetaan, vaikka ei ajettaisi edes ylinopeutta. Poliisiautosta ei myöskään uskalleta ajaa ohi, vaikka olisi kaksi samaan suuntaan menevää kaistaa ja poliisi ajaisi alle rajoituksen.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Moottoritiellä huomannut parhaaksi keinoksi saada tilaa eteen ja taakse on ohittaa poliisiauto rajoitusten mukaisesti :D

Edessäolevat ei uskalla ja jäävät poliisin taakse (esim. 120kmh rajoituksella ajelee n. 100kmh). Takanolevat jättävät hajurakoa ja tiputtavat vauhtinsa johonkin 90kmh nurkille.
Saa itse pyyhältää ihan tyhjää baanaa sitten vakkarissa 125kmh (todellinen 121-122) huoleti kohti auringonlaskua 8)

Avatar
Raimo Miettinen
Viestit: 2476
Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
Viesti:

Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

Tänään kokeilin uuden tieliikennelain pykälää ja pysäköin vastaantulevien puolelle. Vähän rikollinen olo tuli. Onneksi auton eteen jäi puutarhaliikkeen ajoväylä, jolloin näkymä eteenpäin oli hyvä ja poislähtö sujui helposti.

Avatar
nipaka
Viestit: 2072
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja nipaka »

^
Vilkkaammin liiknnenöityjen väylien varrella tullaan näkemään mielenkiintoisia tilanteita.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

Avatar
Björn Contio
Viestit: 1542
Liittynyt: 06 Elo 2009, 18:21
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Björn Contio »

nipaka kirjoitti:^
Vilkkaammin liiknnenöityjen väylien varrella tullaan näkemään mielenkiintoisia tilanteita.
Tämä käytäntö on ollut mm. monessa keski-euroopan maassa jo vuosikymmeniä.
Ajavathan nytkin vanhat ihmiset toisinaan motarilla vastaantulevien ajoradalla ja homma toimii.
Uuden lain myötä vielä paremmin.
:mrgreen:

AAW
Viestit: 1035
Liittynyt: 08 Loka 2003, 18:31
Car(s): Stelvio Veloce Tbi
159 JTS
QP V8 Evo
75 2.0 TC
ex.159 Tbi & 159 2.0 JTD, 2x156 TS, GTV V6, 166 JTDm, Stelvio JTD
Paikkakunta: Billnäs

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja AAW »

VMTD kirjoitti:Mäkin olen vähentänyt turhaa vilkuttelua 166:lla kun viiksihän ei tunnetusti palauta ja vilkun ääni olematon, eikä ääntäkään tahdo enää kuulla. Tulee turhia vaaratilanteita kun tuuppaavaat sivutieltä eteen, vaikka itse olen menossa suoraan.
Siihen kehittyi kummasti tapa itse aina ottaa vilkun pois päältä 166:sen kanssa.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2324
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Billie kirjoitti:
nipaka kirjoitti:^
Vilkkaammin liiknnenöityjen väylien varrella tullaan näkemään mielenkiintoisia tilanteita.
Tämä käytäntö on ollut mm. monessa keski-euroopan maassa jo vuosikymmeniä.
Ajavathan nytkin vanhat ihmiset toisinaan motarilla vastaantulevien ajoradalla ja homma toimii.
Uuden lain myötä vielä paremmin.
:mrgreen:
Tätä ei kenenkään pakoteta harjoittavan vilkkaalla tai monikaistaisella väylällä. Mutta siitä on paljonkin hyötyä pienillä teillä jossa mahdollisuus pysäköidä on vastakkaisella puolella tietä ja ennen tätä varten piti harjoittaa ihme akrobaatteja jopa ihmisten pihoilla jotta saisi auton hetkeksi tien sivuun.
Kuva

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Ekkai sää meinaa että järjenkäyttöä ei sittenkään kielletä, vaikka tuommosia asioita mahdollistetaan? :D
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2324
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

^ Juuri järjenkäytön lisämahdollisuuksista on kysymys mielestäni. Huhhuh mitä mahdollisuuksia!
Saa nähdä onko tämä liikaa niille jotka ei suosi muuta kuin mustavalkoisuutta. (Lue autoilija joka tukkii tietä koska valo on punainen vaikka takana huutaa paloauto kurkku punaisena) :silly:
Kuva

Avatar
Giovinazzi
Viestit: 481
Liittynyt: 02 Loka 2018, 19:42
Car(s): 147
Paikkakunta: Tre

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Giovinazzi »

Raimo Miettinen kirjoitti:Tänään kokeilin uuden tieliikennelain pykälää ja pysäköin vastaantulevien puolelle. Vähän rikollinen olo tuli. Onneksi auton eteen jäi puutarhaliikkeen ajoväylä, jolloin näkymä eteenpäin oli hyvä ja poislähtö sujui helposti.
Juu itellä kanssa Alfa parkissa eilisestä nokka vastakarvaan, suojatiessä melkein keula kiinni.

Tuli kans rikollinen olo ja aloin miettiin jäkkeenpäin tota suojatiejuttua, että pitäiskö olla kans se 5m väliä, no ei kuitenkaan :)
"Ei tulisi mieleenikään alkaa irtisanoutua tai pahoitella"->"Pyydän anteeksi"

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2324
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

^ Tässä olet parkkeeranut suojatien jälkeen eikä ennen joten ei kai se 5m sääntö päde.
Kuva

Avatar
Giovinazzi
Viestit: 481
Liittynyt: 02 Loka 2018, 19:42
Car(s): 147
Paikkakunta: Tre

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Giovinazzi »

Pujazuba kirjoitti:^ Tässä olet parkkeeranut suojatien jälkeen eikä ennen joten ei kai se 5m sääntö päde.
Itseasiassa olen siis parkkeerannut juuri ennen suojatietä.
Jos olisin tässä tapauksessa parkkeerannut suojatien jälkeen olisin sakotusalueella.

Mutta ilmeisesti tätä käsitellään kuitenkin niin, että ns. normaali ajosuunta on määräävä :)
"Ei tulisi mieleenikään alkaa irtisanoutua tai pahoitella"->"Pyydän anteeksi"

gYdEbUh
Viestit: 2527
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Voevoe. 4-tiellä Järvenpään paikkeilla suuntana etelä, musta 2000-luvun Alfa Gt motarin pientareella konepeitto auki ja kontti täynnä tavaraa tänä aamuna.

Eilen näin lokin, jonka jalkoihin oli jäänyt joku hedelmämuovipussi ikäänkuin jarruvarjoksi. Hyvää treeniä. Kun pussi hajoaa niin se on superlokki! :) (I know it.s terrible)
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2324
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Giovinazzi kirjoitti:
Pujazuba kirjoitti:^ Tässä olet parkkeeranut suojatien jälkeen eikä ennen joten ei kai se 5m sääntö päde.
Itseasiassa olen siis parkkeerannut juuri ennen suojatietä.
Jos olisin tässä tapauksessa parkkeerannut suojatien jälkeen olisin sakotusalueella.

Mutta ilmeisesti tätä käsitellään kuitenkin niin, että ns. normaali ajosuunta on määräävä :)
Hauska asia kuitenkin miten olematon tuo 5m sääntö tai sen noudatus on monessa muussa paikassa ja samaan aikaan suojatiekulttuuri niin paljon turvallisemman tuntuista seurauksena siitä että autot ikään kuin haistavat jalankulkijan ennen kuin näkevät sen.
Suomessa jalankulkijat kohtelee suojatietä kuin giljotiiniä ja moni autoilija vastaavasti nauttii giljotiinistaan.
Koko 5m sääntö on kyseenalaistava jos autoilijaa ei opeteta että suojatie on paikka johon auto ei kuulu samaan aikaan kuin jalankulkija, tulipa se jalankulkija oikealtavasemmaltaylhäältäalhaalta tai yksinkertaisesti teleporttaen.

PS. Oma AR ajaa eteläeuroopan ajokultturin mukaan ainakin suojatie asioissa. Ihmisillä jää maku autonmerkeistä enkä itse jätä niille bemarinmakuista muistoa. :wink:
Kuva

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Jos nyt lähtee miettimään, että mistä siinä 5m säännössä on kysymys, niin pointtihan on mitä ilmeisimmin kieltää estämästä näkyvyyttä suojatielle sitä lähestyvältä autoilijalta. On sinänsä sivuseikka, mitenpäin auto siinä on - vaikka sitten katollaan - jos estää näkyvyyden ja siten tekee turhaa riskiä liikenteeseen.

Suojatien jälkeen pysäköinti on ollut perinteisesti ok, koska toisesta suunnasta tulevalla autolla tuppaa olemaan tyhjä kaista siinä välissä tarjoamassa näkyvyyttä.

Käytännössä mainittu tilanne vertautuu jälkimmäiseen. Tilanne voi kuitenkin aiheuttaa mielenkiintoista tulkintaa etenkin lähivuosina ennenkö sitä saadaan tarpeeksi väännettyä oikeudessa, koska tuon osalta sanamuoto ei ole muuttunut.
Uusi tieliikennelaki kirjoitti: 37 §
Pysäyttämistä ja pysäköimistä koskevat kiellot

Ajoneuvoa ei saa pysäyttää eikä pysäköidä siten, että se vaarantaa turvallisuutta tai haittaa muuta liikennettä.

Ajoneuvoa ei saa pysäyttää eikä pysäköidä:

1) jalkakäytävällä, suojatiellä, pyörätiellä, pyörätien jatkeella eikä viiden metrin matkalla ennen suojatietä, risteävää pyörätietä tai risteävää pyörätien jatketta;
Voi olla, että jossain lain suunnitteludokumentaatiossa lukee että miten päin suojatietä käsitellään, mutta luulen että asia on täysin unohtunut ja yksi niitä juostenkustuja virheitä uudessa laissa. Saattaa parkkipirkkojen tulkinta aiheesta olla kirjavaa, kunnes asia saadaan tapetille.


Jaa niin, se vasemmalleparkkaus on sallittua vain taajamassa ja sielläkin vain, jos se ei vaaranna eikä haittaa liikennettä, eli vilkkaammin liikennöidyn tien tilanteita ei lain mukaan toimiessa pitäisi tulla. Konditionaali, tuo suomen kielen ihanin sijamuoto <3
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Giovinazzi
Viestit: 481
Liittynyt: 02 Loka 2018, 19:42
Car(s): 147
Paikkakunta: Tre

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Giovinazzi »

Polforea kirjoitti:Jos nyt lähtee miettimään, että mistä siinä 5m säännössä on kysymys, niin pointtihan on mitä ilmeisimmin kieltää estämästä näkyvyyttä suojatielle sitä lähestyvältä autoilijalta. On sinänsä sivuseikka, mitenpäin auto siinä on - vaikka sitten katollaan - jos estää näkyvyyden ja siten tekee turhaa riskiä liikenteeseen.

Suojatien jälkeen pysäköinti on ollut perinteisesti ok, koska toisesta suunnasta tulevalla autolla tuppaa olemaan tyhjä kaista siinä välissä tarjoamassa näkyvyyttä.

Käytännössä mainittu tilanne vertautuu jälkimmäiseen. Tilanne voi kuitenkin aiheuttaa mielenkiintoista tulkintaa etenkin lähivuosina ennenkö sitä saadaan tarpeeksi väännettyä oikeudessa, koska tuon osalta sanamuoto ei ole muuttunut.
Uusi tieliikennelaki kirjoitti: 37 §
Pysäyttämistä ja pysäköimistä koskevat kiellot

Ajoneuvoa ei saa pysäyttää eikä pysäköidä siten, että se vaarantaa turvallisuutta tai haittaa muuta liikennettä.

Ajoneuvoa ei saa pysäyttää eikä pysäköidä:

1) jalkakäytävällä, suojatiellä, pyörätiellä, pyörätien jatkeella eikä viiden metrin matkalla ennen suojatietä, risteävää pyörätietä tai risteävää pyörätien jatketta;
Voi olla, että jossain lain suunnitteludokumentaatiossa lukee että miten päin suojatietä käsitellään, mutta luulen että asia on täysin unohtunut ja yksi niitä juostenkustuja virheitä uudessa laissa. Saattaa parkkipirkkojen tulkinta aiheesta olla kirjavaa, kunnes asia saadaan tapetille.


Jaa niin, se vasemmalleparkkaus on sallittua vain taajamassa ja sielläkin vain, jos se ei vaaranna eikä haittaa liikennettä, eli vilkkaammin liikennöidyn tien tilanteita ei lain mukaan toimiessa pitäisi tulla. Konditionaali, tuo suomen kielen ihanin sijamuoto <3
Jep, sillain minäkin tuon tulkitsin, että 5m sääntö ennen suojatietä on ylittäjän turvallisuuden vuoksi ja se ok. ja ymmärrettävää.
Nyt kun autoni parkissa vasemmalla nokka suojatiessä kiinni, niin olisihan se nyt outoa jos auton perä saisi olla toisin päin ajetteaessa samassa kohtaa, mutta nokka kuitenkaan ei.

Onkohan lainsäätäjillä tullut edes tämä ristiriitaisuus mieleen, kun käsketään jättämään tilaa 5m ennen suojatietä.
Tämähän ei nyt enää päde toisesta suunnasta ajettaessa...
"Ei tulisi mieleenikään alkaa irtisanoutua tai pahoitella"->"Pyydän anteeksi"

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Polforea kirjoitti:eli vilkkaammin liikennöidyn tien tilanteita ei lain mukaan toimiessa pitäisi tulla. Konditionaali, tuo suomen kielen ihanin sijamuoto <3
Tämä homma kaatuu jo aiemmin sanomaasi:
Polforea kirjoitti:Ekkai sää meinaa että järjenkäyttöä ei sittenkään kielletä
Massoja kun ei koskaan voi aliarvioida riittävästi, saati liikaa. Se, että joku asia jää tienkäyttäjän järjenkäytön varaan ei koskaan ole hyvä lähtökohta :silly:

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Niinpä, siksi totesinkin että lain mukaan toimiessa ei pitäisi tilanteita syntyä :D

No, tuon nyt voimaantulleen TLL:n suunnitteluperusteilla tuo on helppo korjata seuraavalla kierroksella poistamalla vaatimus taajamasta ja turvallisuudesta. Tuohan on monelta kohtaa sellainen "jengi tekee näin, muutetaan se lailliseksi" -kokoelma.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Vastaa Viestiin