Sekalainen koeajoketju

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 955
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Citroën Berlingo XL 1.5 BlueHDI 130
ex: Alfa 159 2.4JTDm, Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

Täällä varovainen suositus KIA:lle myöskin - verrattuna moneen muuhun. Mm. tuorein KIA Ceed -farkku 1.4-turbo dct-automaatti jätti hyvän maun suuhun. Sillä veti ilolla pitkää siivua, koska autossa on hyvä jousitus, hyvä ohjaus, hyvä automaatti, hyvä moottori, hyvät sisätilat, selkeästi hahmottuva kokonaisuus. Tilavakin. Hyvä auto siis.

Sanoisin, että parempi ajaakin kuin 159JTDm, ja muutenkin varmaan numeerisesti parempi auto. En silti vaihtaisi, kun hinta-laatu-omistamisen ilo -suhde on Alfassa lyömätön. Mutta kun tuosta aika joskus jättää (ja jättää se, on apurunko liki mätä yms.), voisin oikein mielellään ajaa Stingerillä tai karvalakimmallakin KIA:lla. Ellen sitten Peugeotin 508:lla sitten. Koen niiden kaikkien osuvan jotenkin samaan spottiin Alfan kanssa.

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Vuosien varrella oma harrastus on ollut koeajaa mahdollisimman montaa erilaista autoa aina kun siihen suht vaivattomasti tulee tilaisuus. Tilaisuuksia onkin sitten tullut roppakaupalla ja suht ennakkoluulottomasti olen kulkineisiin koittanut suhtautua. Jopa Skodat ovat saaneet tilaisuuden (jos jostain voi niitä ajokokemuksia kiittää, niin se on johdonmukaisuus läpi mallisarjan, sukupolvesta toiseen). Joudun kuitenkin myöntämään rasistisuuteni Korean niemimaan autoteollisuutta kohtaan. Olen ajanut tasan yhdellä Huyndailla ja yhdellä KIAlla. Joka on kyllä hirmuisen suppea otos. Merkkiuskollisuudesta minua ei voi valinnoissani syyttää (15 merkkiä, 35 eri autoa). Ikinä, koskaan, tuolle listalle ei tule KIA:a tai Huyndaita. - Noh, jos Gal Gadot antaisi onnellisen lopun jokaiselle ajokerralle, niin sitten. Mutta todennäköisyys tuolle on merkittävän pieni.

Kuitenkin olen valmis ansioituneiden toveripalstalaisten näkemyksen vuoksi lisäämään KIA:n tai Huyndain koeajokokemuksia. Ei hutkita puskista, vaan kokeillaan sekalaisesti - ja hutkitaan sitten.

Hmm, mikähän siinä on että Israelista tulee sekä Gal Gadot että Bar Refaeli? Ei tule juutalaiset ensimmäisenä mieleen, kun ajatellaan kauniiden naisten joukkioita, mutta nämä kaksi kyllä olisivat koeajolistan sijoilla 1 & 2. Molemmat vieläpä ihan aikuisia naisia, ei oikein teinitytöt ole omien teinivuosien jälkeen kiinnostaneet. Hmm, nyt kun ajatuksenvirtaa juoksuttaa näppikselle, niin koeajolistan seuraavat kohteet olisivat Kristen Bell, Kate Beckinsale & Amy Adams. Tuossa viiden nimen Hall Pass, voisi laminoida. Pitipäs katsoa; laminaattilistan naisten keskimääräinen ikä on 40 - juuri 43 täyttäneenä en ainakaan ole ikärasisti, vaika ehkä Korealaisten autojen suhteen rasismia onkin. :silly:

Avatar
Mandeprkl
Viestit: 1541
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
Car(s): Alfa GT 3.2 V6 -07, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EcoBoost -12
Paikkakunta: Espoo

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Mandeprkl »

lerppu kirjoitti:Noh, jos Gal Gadot antaisi onnellisen lopun jokaiselle ajokerralle, niin sitten. Mutta todennäköisyys tuolle on merkittävän pieni.
Pieni. Mutta ei olematon.

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Todennäköisyyslaskentaa:
Gal ja minä olemme saman lajin edustajia samalta planeetalta ja olemme kutakuinkin saman ikäisiä eri sukupuolen heteroseksuaalisia edustajia.
Tältä pohjalta todennäköisyys lisääntymiskäyttäytymiseen on erisuuri kuin nolla. Tähän kuitenkin loppuvat vahvuuteni kilpailutilanteessa.

Maantieteellinen etäisyys sekä sosioekonominen kuilu tekee jo kohtaamisen mahdollisuuden häviävän pieneksi.
Jos kuitenkin jostain syystä tapaisin rva Gadotin, tilanteen kehkeytyminen lähemmäksi kanssakäymiseksi edes vaihdettujen sanojen tasolle vaatii todennäköisyyssiirtymää % tasosta ‰ tasolle. Vaikka jostain omituisesta syystä ottaisin tästä elämäntehtävän. Tämän häviävän pienen mahdollisuuden muuttaminen lihalliseksi kokemukseksi lisää promille todennäköisyysnollan pilkun jälkeen hirmuisen ison nipun nollia ennen ykköstä. Omituinen taipumukseni ajaa ensin korealaisella autolla lenkki tunnelmaan päästäkseni todennäköisesti lisäromahduttaa jo vallan heikkoja mahdollisuuksiani ennestään, vieläpä aika hurjalla kertoimella. Vaadittaisiin mieheltä erityisen karvaiset pallit todeta Gal:ille että "muuten kyllä panisin, mutta enste rundataan Keravalle ja takaisin mun KIAlla". :silly:

Tosin tuolla kommentilla voittaisi Vuoden Mies palkinnon elinikäisesti - ja ehkäpä postyymistikin vielä pitkän aikaa.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11213
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Viran puolesta kuuluisi tietysti ärhennellä ketjun kaappaamisesta, mutta nyt ei vaan pysty. Sen verran on sakeaa tarinaa!

:lol:
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Garmund
Viestit: 2135
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Garmund »

lerppu kirjoitti:^Vuosien varrella oma harrastus on ollut koeajaa mahdollisimman montaa erilaista autoa aina kun siihen suht vaivattomasti tulee tilaisuus. Tilaisuuksia onkin sitten tullut roppakaupalla ja suht ennakkoluulottomasti olen kulkineisiin koittanut suhtautua. Jopa Skodat ovat saaneet tilaisuuden (jos jostain voi niitä ajokokemuksia kiittää, niin se on johdonmukaisuus läpi mallisarjan, sukupolvesta toiseen). Joudun kuitenkin myöntämään rasistisuuteni Korean niemimaan autoteollisuutta kohtaan. Olen ajanut tasan yhdellä Huyndailla ja yhdellä KIAlla. Joka on kyllä hirmuisen suppea otos. Merkkiuskollisuudesta minua ei voi valinnoissani syyttää (15 merkkiä, 35 eri autoa).

Minkäs ikäinen tuo Kia ollut? Itsellä yksi kauheimmista autoista mitä olen ajanut oli joku 2000 luvun alun pikku-Kia, ymmärtääkseni kehitys on ollut melko huimaa ja ero nykyisiin malleihin on melkoinen.

Kaamein auto minkä kyydissä olen ollut oli joku varmaan 90-luvun mopoauton kokoinen suzuki. Isä lainasi pakuaan työkaverille ja sai siksi aikaa lainaan niiden kauppakassin. En olisi ite kyllä suostunut, hitto se vehe pelotti istua kyydissä jo jossain 60-80 nopeuksissa :D


Tuli tässä kuukaus pari sitten käytyä asiomassa työpaikan gen 2 priuksella, aika kaamea värkki muuten mutta voimalinja oli kyllä ihan kiva. Pitäisi joskus koeajaa joku moderni hybridi, kivalta sinänsä vaikutti tuo bensa- ja sähkömotttorin yhdistelmä.
Suoraan vaan suoraa

Avatar
_rico
Viestit: 1342
Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
Car(s): ModelY
Ex Giulietta ja 3x 156
Paikkakunta: Espoo

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja _rico »

lerppu kirjoitti:^Vuosien varrella oma harrastus on ollut koeajaa mahdollisimman montaa erilaista autoa aina kun siihen suht vaivattomasti tulee tilaisuus. Tilaisuuksia onkin sitten tullut roppakaupalla ja suht ennakkoluulottomasti olen kulkineisiin koittanut suhtautua. Jopa Skodat ovat saaneet tilaisuuden (jos jostain voi niitä ajokokemuksia kiittää, niin se on johdonmukaisuus läpi mallisarjan, sukupolvesta toiseen). Joudun kuitenkin myöntämään rasistisuuteni Korean niemimaan autoteollisuutta kohtaan. Olen ajanut tasan yhdellä Huyndailla ja yhdellä KIAlla. Joka on kyllä hirmuisen suppea otos. Merkkiuskollisuudesta minua ei voi valinnoissani syyttää (15 merkkiä, 35 eri autoa). Ikinä, koskaan, tuolle listalle ei tule KIA:a tai Huyndaita. - Noh, jos Gal Gadot antaisi onnellisen lopun jokaiselle ajokerralle, niin sitten. Mutta todennäköisyys tuolle on merkittävän pieni.

Kuitenkin olen valmis ansioituneiden toveripalstalaisten näkemyksen vuoksi lisäämään KIA:n tai Huyndain koeajokokemuksia. Ei hutkita puskista, vaan kokeillaan sekalaisesti - ja hutkitaan sitten.

Hmm, mikähän siinä on että Israelista tulee sekä Gal Gadot että Bar Refaeli? Ei tule juutalaiset ensimmäisenä mieleen, kun ajatellaan kauniiden naisten joukkioita, mutta nämä kaksi kyllä olisivat koeajolistan sijoilla 1 & 2. Molemmat vieläpä ihan aikuisia naisia, ei oikein teinitytöt ole omien teinivuosien jälkeen kiinnostaneet. Hmm, nyt kun ajatuksenvirtaa juoksuttaa näppikselle, niin koeajolistan seuraavat kohteet olisivat Kristen Bell, Kate Beckinsale & Amy Adams. Tuossa viiden nimen Hall Pass, voisi laminoida. Pitipäs katsoa; laminaattilistan naisten keskimääräinen ikä on 40 - juuri 43 täyttäneenä en ainakaan ole ikärasisti, vaika ehkä Korealaisten autojen suhteen rasismia onkin. :silly:

Voin ajaa huomenna Metsälän kautta kotiin niin pääset kokeilemaan jos kiinnostaa? Työkaveri just tänään haukkui GT:tä Panameran näköiseksi :roll:

Ja mitä Giuliaan tulee, niin korimallina sedan ei vaan toimi omassa käytössäni. Samasta syystä myös BMW 3-sarjan hybridi jäi kauppaan.

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^komea tarjous! Tietenkin otan kiinni tuohon. Harmi etten ole huomenna paikalla, mutta ensi keskiviikosta lukien on useampi päivä kotirintamalla pysyttelyä! Voin tarjota kahvit vaikka Metsälän Nesteellä. Heittelehän yksityisviestiä jos kiinnostaa! Pääsee myös testaamaan Vitaran niin halutessaan - tai vaikka Biimerin, jos se on kotona.

Jäsen Garmund kyseli KIA kokemuksen iästä, nyt täytyy sanoa etten tiedä. Tästä on jo vuosia, joudun googlaan malliston että saan ees jotain osviittaa... - hetkinen - kyseessä oli Sportage bensa automaatti (en tiedä oliko neliveto). Kymmenen vuoden takaa kun vertaa kuvia muistikuviin. Se oli ...hmm... ei minin mieleeni. Lainkaan. Pahin oli kuskin penkki ja ajoasento, josta tuli mieleen jumppapallolla istuminen. Muuta en tästä saa palautettua mieleeni. Ennakkoluuloni ovat enemmän henkistä laatua kuin tähän kokemukseen liittyviä.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Kivijärvi kirjoitti:voisin oikein mielellään ajaa Stingerillä tai karvalakimmallakin KIA:lla.
Oma mausteeni KIA soppaan, Stringer oli koeajolla pettymys ja ProCeed taas positiivinen yllätys. Ja Bang for the Buck osastolla ProCeed luonnollisesti vie 6-0.

Avatar
_rico
Viestit: 1342
Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
Car(s): ModelY
Ex Giulietta ja 3x 156
Paikkakunta: Espoo

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja _rico »

FinPat kirjoitti:
Kivijärvi kirjoitti:voisin oikein mielellään ajaa Stingerillä tai karvalakimmallakin KIA:lla.
Oma mausteeni KIA soppaan, Stringer oli koeajolla pettymys ja ProCeed taas positiivinen yllätys. Ja Bang for the Buck osastolla ProCeed luonnollisesti vie 6-0.
Sama. Odotin 60k autolta huomattavasti enemmän. Samoin se 140hv proceed jätti vähän valjun kuvan, mutta tämä 204hv GT malli on ihan eri maata.
Hölmöjä asioita tässäkin on, mutta vastine rahalle on kyllä hyvä.

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja willez »

Nuo Kia/Hyundai "GT" mallit jää pahasti kilpailijoiden jalkoihin. Käytännön suorituskyvyssä jää poikkeuksetta jokaisen kilpailijan eteen möhlimään laiskuudellaan. 90-luvulla tarina olisi toinen.

Avatar
_rico
Viestit: 1342
Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
Car(s): ModelY
Ex Giulietta ja 3x 156
Paikkakunta: Espoo

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja _rico »

willez kirjoitti:Nuo Kia/Hyundai "GT" mallit jää pahasti kilpailijoiden jalkoihin. Käytännön suorituskyvyssä jää poikkeuksetta jokaisen kilpailijan eteen möhlimään laiskuudellaan. 90-luvulla tarina olisi toinen.
Hyvin mahdollista. Tosin hintakin on ihan eri luokkaa. Esim Focus ST farkku on yli 15k kalliimpi kuin vastaava Proceed GT.
Saksalaisista sitten puhumattakaan. Cupran hintoja ei ole vielä julkaistu, mutta olettaisin että sekin menee heittämällä yli viiden kympin kun joka kohtaan laittaa ruksin. Valitettavasti, ainakin itse joudun lompakollakin ajattelemaan näitä hankintoja. KIA myös tarjoaa melkoista mielenrauhaa Giuliettaan verrattuna takuunsa turvin :-D

Avatar
mattijus
Viestit: 5251
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja mattijus »

willez kirjoitti:Nuo Kia/Hyundai "GT" mallit jää pahasti kilpailijoiden jalkoihin. Käytännön suorituskyvyssä jää poikkeuksetta jokaisen kilpailijan eteen möhlimään laiskuudellaan. 90-luvulla tarina olisi toinen.
Juu, yzäri Hyundai Accident GT:ssä oli melkein sata heppaa :mrgreen:
VMP

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja willez »

mattijus kirjoitti:
willez kirjoitti:Nuo Kia/Hyundai "GT" mallit jää pahasti kilpailijoiden jalkoihin. Käytännön suorituskyvyssä jää poikkeuksetta jokaisen kilpailijan eteen möhlimään laiskuudellaan. 90-luvulla tarina olisi toinen.
Juu, yzäri Hyundai Accident GT:ssä oli melkein sata heppaa :mrgreen:
Hyndai Äksident :lol: Silloin tyypillinen GTI-luokan auto oli kakslitranen vapari 150hp & 200nm. Kulki niin pirusti. Hauskaa oli kun perus 155 2.0TS 16v oli myös tuo 150hp, sai GTI-pojat ihmetellä kun mennään rinta rinnan :mrgreen:

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

willez kirjoitti:
mattijus kirjoitti:
willez kirjoitti:Nuo Kia/Hyundai "GT" mallit jää pahasti kilpailijoiden jalkoihin. Käytännön suorituskyvyssä jää poikkeuksetta jokaisen kilpailijan eteen möhlimään laiskuudellaan. 90-luvulla tarina olisi toinen.
Juu, yzäri Hyundai Accident GT:ssä oli melkein sata heppaa :mrgreen:
Hyndai Äksident :lol: Silloin tyypillinen GTI-luokan auto oli kakslitranen vapari 150hp & 200nm. Kulki niin pirusti. Hauskaa oli kun perus 155 2.0TS 16v oli myös tuo 150hp, sai GTI-pojat ihmetellä kun mennään rinta rinnan :mrgreen:
Eihän tuossa mitään ihmettelemistä ole, paria poikkeusta lukuun ottamatta kaikki Alfat on GTI-luokassa :mrgreen:
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Kaveri poikkesi eilen ja kävin samalla pikaisesti tyyppaamassa uuden käyttöautonsa.

Tesla Model S P90D

Istahdan kuskin penkille, johon en jaksa hirveästi hakea uusia säätöjä. Tämä osoittautuu mahdolliseksi virheeksi, kun kaverin ajoasento vaikuttaisi olevan ok, mutta selkä alkaa kyllä nurista ristiseläntuen puutteesta, enkä kehtaa moittia penkkiä jota en mainittavammin edes yrittänyt hakea kohdalleen. Istuimeen pitäisi kyllä perehtyä jos olisi lähdössä lyhyttä koeajoa pidemmälle matkalle.

Liikkeellelähtö tuntuu aluksi vähän tökkivältä, mutta se johtuu jalkakalibraatiosta - jo toinen yritys lähtee pehmeästi ja vaivattomasti. Telkkari kojetaulussa on häiritsevän näköinen enkä jaksanut alkaa perehtymään, mitä kaikkea muuta siitä näkee kuin Kauniit ja Rohkeat. Itseasiassa en edes perehtynyt, että näkyykö siitä Kauniit ja Rohkeat. Toinen, mittariston paikalla oleva laajakuvatelkkari on huomattavasti maltillisempi, mutta aika hermostunut sekin on - pienellä yläreunassa näkyy nopeus ja alla kaikkea turhaa, kuten auton huomaamat sähkötolpat tien laidassa, jotka vilkkuvat keskellä olevan autonkuvan vieressä keltaisena. Focus viedään kaikkeen muuhun kuin siihen, mitä mittaristosta pitäisi seurata eli nopeuteen - no, ehkä tätäkin voi jostain asetuksesta muuttaa. Kaveri tökkii ajotilavalintaa lennossa isolta telkkarilta, mutta sohaisee ohi montun täräyttäessä - loistava esimerkki kosketusnäytön paskuudesta autokäytössä, kunnolliseen fyyiseen nappulaan voi sentään tukeutua hieman ennenkö sitä painaa.

Pitänee joskus kokeilla tälläistä pimeällä, jotta näkee paljonko Gigantti-henkinen telkkariseinä häiritsee enemmän kuin valoisalla, kun se valoisallakin pyrkii viemään kuljettajan huomion pois ajamisesta ja ympäristön tarkkailusta.

Alusta on yllättävän tunnokas ja ehdinkin jo veikata että auto olisi rautajousilla, kunnes omistaja kertoo siinä olevan ilmajousitus. Voi toki olla, että siellä on pehmeämpikin kyyti jossain telkkarin uumenissa, mutta en osaa kaivata - en ole koskaan tykännyt Citroën -henkisestä taikamattotuntumasta kuskin paikalla, matkustajana osaan kyllä arvostaa. Ohjaus puolestaan on todella teennäisen oloinen, eikä vauhtipolkimessa ole oikein minkäänlaista tuntumaa. Cruise pelastaa päivän ja nopeus lakkaa pumppaamasta.

Voimaa on ihan kivasti. Lähtö paikaltaan painaa selän penkkiin ja alkunykäys on rehellisesti naurettavan hauska, pienestä vauhdista moottoritielle lähtiessä taas hieman tylsähkö - se pieni numero mittariston ylälaidassa kyllä kelaa ylöspäin ihan kiitettävää vauhtia, mutta kiihtyvyys ei juuri tunnu. Voi toki olla, että tässä kohtaa alusta hukkaa taitavasti kallistelut, mikä käy ihan järkeen. Etumoottori pitää jatkuvasti vikisevää ääntä, joka ärsyttää minua. Voi olla että siihen tottuu, tällä matkalla ei ainakaan ehtinyt. Muutenhan laite on melko hiljainen ja antaa baanan soida (kuten kolmostiellä mikä tahansa TVR:ää hiljaisempi auto...).

Tökkään autopilotin päälle. Alkuun ei juuri mitään havaittavaa efektiä, mutta hetken päästä alkaa tuntua samalta kuin kulmikkaat renkaat seuraisivat uria vahvasti. Väännän vahvalla ohjausliikkeellä pilotin luovuttamaan siinä kohtaa, kun se valuttaa autoa sivullepäin kohti viereistä SUVia. Toinen testi maantiellä menee paremmin ja auto kulkeekin kaistaa pitkin ihan hienosti, mutta alkaa melko pian uinuttamaan että ratilla pitää tehdä kuitenkin jotain (joo, pidin siitä kiinni myös autopilotoinnin aikana, ilmeisesti ohjasin vaistomaisesti juuri samoin kuin autopilotti eikä auto tajunnut sitä) ja autopilotin etu jää minulle mysteeriksi.

Palaan kotipihaan ja ihmettelen, kun mittariston keskellä sähkötolppien kohdalla välkytellyt auton kuva ei mitenkään reagoi muihin parkissa oleviin autoihin, mutta parkkitutkapa herättääkin toisen autonkuvan mittariston kulmaan. En keksi miksi.

Ilman etumoottorin vikinää tämä olisi ihan kelpo kosla taittaa matkaa, mutta paikaltaankiihtyvyyden lisäksi ei herätä mainittavaa houkutusta ajaessa. Sinällään sähköauto olisi siitä oiva, että ei tarttisi nojailla tankkimaattiin.

Tesla tarjoaa paljon hypeä ja multimediaa sekä ihan kelvon kyydin matkustaa. No, ostaisinko tälläisen? Tämän koeajon perusteella en - samalla rahalla kun saa vaikkapa sellaisen Giulian, joka tarjoaa enemmän ajamisen iloa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11184
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): MINIMii V6
Paikkakunta: 13100

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Polforea kirjoitti:ajamisen iloa.
Toihan olisi naseva mainoslause!

(Hyviä nää rapsat!)
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja jkk »

Vittorio Jano kirjoitti:
Polforea kirjoitti:ajamisen iloa.
Toihan olisi naseva mainoslause!
Kyllä, bemarin.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11184
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): MINIMii V6
Paikkakunta: 13100

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Ei kai :shock:

Siihen meni sekin idea.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
Raimo Miettinen
Viestit: 2476
Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
Viesti:

Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

No entäs, "Katsokaa Giuliaa Nyt!"

Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja mutt »

Tai ”Voimaa ilosta!”
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja jkk »

^^^noh noh, onneksi maailmassa riittää aikaa keksiä kaikki uudelleen :lol:

Sitten olisi taas yksi uusi tuttavuus sijaisautona koeajossa, josta suppea kuvaus.

Nissan Micra, 2020, manuaali ja ihan pakasta vedetty. En tiedä mikä moottori siinä on, mutta tärinöistä päätellen holtiton pieni bensamoottori ja mielialahäiriöisellä turbolla varustettu. . Poislukien manuaalin ärsyttävyyden ja vasemman jalan kuormittumisen, niin yllättävän kiva kikotin. Varusteita piisaa ja sisätilat on nykyaikaset, vaikka vähän halvan oloiset materiaalit. Toiminnot on selkeät ja helppokäyttöiset eikä infotainment-laite hyppää silmille kuin jokin ylimääräinen uloke. Näyttö on tosin vähän liukas sormeilla. Alusta on aika napakka, ohjaus ihan ok, mutta kiihdytyksessä tuleva portaittainen nykiminen vähän outo.

Kikotin -luokassa ihan pätevän oloinen käyttöauto. Viisi vuotiaan arvio oli vähän toisenlainen; tämä on auto, jolla puutarhuritkin voivat ajaa kilpaa :lol:

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Niin, käytin tosiaan BMW:n mainoslausetta tekstissä, koska se kuvaa tilannetta. Teslassa on matkustamisen ilo ja paikaltaan kiihtyvyyden ilo, mutta ajamisen iloa en siitä vielä löytänyt. Samassa ketjussa aiemmin on koeajoraporttini kipinäsytytteisestä Super-Giuliasta - tuon Teslan hinnalla saa korjattua ainakin toisen Giulian "vioista" ostamalla Velocen penkit (tai peräti koko Velocen) ja todennäköisesti sen toisenkin (yläpirteämmän moottorin - jälleen Veloce lie sopiva taikasana), vaikka ilman niitäkin siinä on minusta ajamisen ilo Teslaa paremmin läsnä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11184
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): MINIMii V6
Paikkakunta: 13100

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

willez kirjoitti:Nuo Kia/Hyundai "GT" mallit jää pahasti kilpailijoiden jalkoihin. Käytännön suorituskyvyssä jää poikkeuksetta jokaisen kilpailijan eteen möhlimään laiskuudellaan.
Minusta taas ei.

Nehän ovat sellaisia warm hatcheja, eikä niitä pidäkään verrata varsinaiseen GTi-luokkaan, jossa tehot nykyään +250 ja hinnatkin jotain ihan muuta kuin noissa. Osuvampia verrokkeja ovat Pösön ja Renun GT -mallit. Jälkimmäinenhän löytyy omastakin tallista.

Ja onhan Hyundailla sitten se N, joka näyttää kaapin paikkaa käytännössä ihan kaikille.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja lerppu »

mutt kirjoitti:Tai ”Voimaa ilosta!”
Retron hetki taisi automaailmassa jo mennä, mutta tämän markkinoinnin olisivat kyllä voineet tuoda takaisin - olisi ollut rohkea peliliike Kansanauto-ryhmältä.
Liitteet
voimaa ilosta.jpg
voimaa ilosta.jpg (54.71 KiB) Katsottu 6877 kertaa

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Vainio »

^Keräilytarran saa jokaisesta vaihdetusta moottorista tai vaihdelaatikosta? :mrgreen:

Avatar
Portti
Viestit: 1158
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
Car(s): Alpine A110 '22 ja Fiesta ST '19
(ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
Paikkakunta: Hollola/Lahti
Viesti:

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Portti »

Vittorio Jano kirjoitti:
willez kirjoitti:Nuo Kia/Hyundai "GT" mallit jää pahasti kilpailijoiden jalkoihin. Käytännön suorituskyvyssä jää poikkeuksetta jokaisen kilpailijan eteen möhlimään laiskuudellaan.
Minusta taas ei.

Nehän ovat sellaisia warm hatcheja, eikä niitä pidäkään verrata varsinaiseen GTi-luokkaan, jossa tehot nykyään +250 ja hinnatkin jotain ihan muuta kuin noissa. Osuvampia verrokkeja ovat Pösön ja Renun GT -mallit. Jälkimmäinenhän löytyy omastakin tallista.

Ja onhan Hyundailla sitten se N, joka näyttää kaapin paikkaa käytännössä ihan kaikille.
Juurikin näin, eli Kia Proceed GT:tä en luokittelisi hot hatch-luokkaan vaan tuollaiseksi warm hatch-peliksi. Silloin sopivia vertailukohtia vaikkapa VJ:lle hyvin tuttu Megane GT. Proceed GT:n (204 hv) lähtöhinta näyttää olevan n. 34 teur ja Megane GT:n hintaa yritin tarkistaa Rellun sivuilta, mutta eipä löytynytkään. Liekö maahantuonti loppunut.

Kun rico vertasi Proceed GT:tä aiemmin Focus ST:hen, niin minusta tosiaankin hieman eri luokan autoista puhutaan. Tehoissa erot 204 vs. 280 hv. Tosin olen kylläkin sitä mieltä, että nykyinen Focus ST on ylihinnoiteltu kun lähtöhinta on 47 teur. Hyvä ja halpa hot hatch olisi 280 heppainen Megane RS kun Suomessa sitä myydään niinkin edullisesti kuin 40 teur. Halpaa kuin jogurtti! Siinä olisi VJ:llekin sopiva upgreidaus.

Tuo Hyundai i30 N olisi kyllä myös mielenkiintoinen peli ja hinta-laatusuhde ilmeisesti kohdillaan. Hinta alkaen 36 teur, sillä rahalla saa 250 hv version. Itsellä ei valitettavasti kokemusta tästä vaikka yritin sitä aiemmin saada koeajoon kun olin autoa viimeksi ostamassa. Se olikin hauska tarina kun menin paikalliseen Hyundai-liikkeeseen ja kysyin henkilökunnalta, että löytyisikö i30 N-mallia koeajoon. Siellä ilomielin tarjottiin autoa ajoon...kyseessä vaan oli joku aivan mopomalli. Sitten kun yritin tarkentaa, että minä kyselin nimenomaan N-mallia, niin myyjä ei ollut kuullutkaan koko N-mallista. Siinä vaiheessa N-malli oli jo ollut jonkin aikaa myynnissä Suomessakin. No, jätin sitten yhteystiedot liikkeeseen, jotta selvittäisivät että saisiko autoa jossain vaiheessa koeajoon. Palasivat kyllä asiaan, mutta viesti oli, että ei ole tulossa N-mallia heille liikkeeseen ajettavaksi. Kyseessä Lahti eli ei ihan pikkupaikan liikkeestä ollut kysymys.
ex-Abarth 500 Esseesse: http://www.pertti.com/abarth
ex-147 GTA: http://www.pertti.com/gta

Avatar
_rico
Viestit: 1342
Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
Car(s): ModelY
Ex Giulietta ja 3x 156
Paikkakunta: Espoo

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja _rico »

^Vertailukohdan löytäminen tälle on tosiaan hiukan hankalaa. Mersun CLA 200 ehkä lähimpänä, mutta sen hintalappu onkin jo aivan posketon kaikilla herkuilla.

Avatar
Turre
Viestit: 330
Liittynyt: 29 Kesä 2009, 23:37
Car(s): 156 2.0 JTS -03 (Oikkuli)
156 SW 2.0 JTS -02 (Villikko)
156 SW 1.8 TS -05 (Maanikko)
156 SW 2.5 V6 -03 (Vararikko)
Peugeot Boxer 290C 2.0HDi (Ludvig)
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Turre »

Eilen tuli koeajettua Peugeot 308 ja Kia Rio, molemmat 1.2 nuhapumpulla ja noin 30tkm mittarissa.

Pösössä olis ollut paljon muuta hyvää mutta se kuminen vaihteisto ja kytkin oli niin hirveä ettei jatkoa tarvinnut miettiä sen enempää minun kuin vaimonkaan. Tästä kun autokauppiaalle sanottiin niin ohjasi samantien Kian ääreen (joka ei ollut kyllä merkkinä käynyt mielessäkään) että kokeilkaas tuota. Oli hämmentävän miellyttävä tuttavuus siihen että 11ke:llä lähtee hädin tuskin sisäänajettu auto jossa on vielä takuutakin voimassa monta vuotta kaupasta kainaloon.
Duct tape is like the force: It has a dark side and a light side and it holds the universe together.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Turre kirjoitti:Eilen tuli koeajettua Peugeot 308 ja Kia Rio, molemmat 1.2 nuhapumpulla ja noin 30tkm mittarissa.

Pösössä olis ollut paljon muuta hyvää mutta se kuminen vaihteisto ja kytkin oli niin hirveä ettei jatkoa tarvinnut miettiä sen enempää minun kuin vaimonkaan. Tästä kun autokauppiaalle sanottiin niin ohjasi samantien Kian ääreen (joka ei ollut kyllä merkkinä käynyt mielessäkään) että kokeilkaas tuota. Oli hämmentävän miellyttävä tuttavuus siihen että 11ke:llä lähtee hädin tuskin sisäänajettu auto jossa on vielä takuutakin voimassa monta vuotta kaupasta kainaloon.
Vaikka viime aikoina foorumia on syytetty BMW fanituksesta niin faktuaalisesti tämä taitaakin olla muuttumassa KIA forumiksi... ;)

Jäsen Turre saa luonnollisesti synninpäästön koska KIA tulee Alfan rinnalle eikä tilalle.

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

FinPat kirjoitti:...faktuaalisesti tämä taitaakin olla muuttumassa KIA forumiksi... ;)
Toivottavasti ei :lol: . Niillä on jo omansa

Avatar
155156
Viestit: 2080
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja 155156 »

Raimo Miettinen kirjoitti:No entäs, "Katsokaa Giuliaa Nyt!"
Se. Varma. Italialainen.

Luulen että tuo slogan toimisi.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11184
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): MINIMii V6
Paikkakunta: 13100

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

^

Toimii!

Sen tärkein ominaisuus on jälleenmyyntiarvo ei sekään olisi hassumpi...Ja itseasiassa myös tavallaan vallan osuva. Ja jonnet ei muista, että tuollakin sloganilla on oikeasti autoja myyty.
FinPat kirjoitti:
Vaikka viime aikoina foorumia on syytetty BMW fanituksesta niin faktuaalisesti tämä taitaakin olla muuttumassa KIA forumiksi.
Siellä Italian päässä voisivat tehdä jotain tuolle mallistolle. Isommilla markkinoilla vuoto muihin merkkeihin on suhteessa ihan yhtä kovaa. Alle 50k luokassakin voisi ehkä olla jotain myytävää meille palkansaajille.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
Eero
Viestit: 2839
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Paikkakunta: Janakkala

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Eero »

Mun Alfojen takalasissa on Alfa Romeo-promotarra tekstillä "Aidosti urheilullinen". Muistaako joku miltä aikakaudelta tuo on? Tää Jonne ei muista.

Toi Huihai i30N on kyllä ihan kiva peli ja mielestäni hinta/teho/ominaisuudet kohtaa tuossa hyvin, etenkin Fastback-versiona. Tosin kulkua saisi olla enemmän, 275hv versio tuntui hiukan tukkoiselta.
Alfa Romeo 75: it may look like a brick, but drives like a ballerina.

Avatar
glideslope
Viestit: 1475
Liittynyt: 02 Syys 2003, 17:00
Car(s): Giulietta T-jet 120, Enyaq 80x
Ex: 164 Super 3,0 V6-24 + muut.
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja glideslope »

"Voittajan arvo säilyy - Alfa Romeo"

"Designed to improve your performance - Alfa Romeo Arna"

Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja mutt »

Alfa Romeo kestää
Lujaa Alfa Romeo laatua

Jollain itämerkillä - Moskvitsh? - oli hetken aikaa sellainenkin mainoslause, kuin "Levinnein auto Suomen maanteillä" ennenkuin joku kerkesi ajattelemaankin.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja jkk »

glideslope kirjoitti:"Voittajan arvo säilyy - Alfa Romeo"
Pankinjohtaja ei ollut samaa mieltä eikä myöskään autokauppias :lol:

”Ei riemulla rajaa kun Alfalla ajaa” sopisi hyvin, vähän Ladaa lainaten.

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja palkus »

JiiPee kirjoitti:
FinPat kirjoitti:...faktuaalisesti tämä taitaakin olla muuttumassa KIA forumiksi... ;)
Toivottavasti ei :lol: . Niillä on jo omansa
Korea forum :shock: Miksei tuolla ole muuten SsangYong mukana? On kumminkin noista vanhin, JO 1954 aloittanut kyhäämö.
"puhun niin totta kuin osaan"

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja quppe »

palkus kirjoitti:
JiiPee kirjoitti:
FinPat kirjoitti:...faktuaalisesti tämä taitaakin olla muuttumassa KIA forumiksi... ;)
Toivottavasti ei :lol: . Niillä on jo omansa
Korea forum :shock: Miksei tuolla ole muuten SsangYong mukana? On kumminkin noista vanhin, JO 1954 aloittanut kyhäämö.
Koska Kian omistaa Hyundai Motor Group, joten tavallaan on yhtä ja samaa aihetta :)

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Opel Insignia 1.6T A 2015

Päädyin hieman yllättäen koeajamaan Hämeenlinnassa myynnissä olevan Opelin (https://www.nettiauto.com/opel/insignia/11259681), kun Saab-foorumilla etäämpää oleva palstatoveri kyseli paikallista apua kyseisen auton tarkistamiseen.

Autohan oli takimmaisessa nurkassa liikkeen hallissa, mutta sitä pois kaivaessa vain yksi Citroën ilmoitti haluttomuudestaan käynnistyä ilman apuvirtaa eli helpolla saatiin ajoon. Vähissä oli Opelinkin sähkö käynyt, kun auto pyysi rullaamaan takaikkunat alas ja ylös ja kello näytti iltakymmentä :D. Vaan eipä anneta noiden häiritä, hyppy kuskinpaikalle, josta ajoasento löytyy helposti. Vyö kiinni, shifteri D:lle ja sähkökäppä pois päältä.

Jarrua nostaessa auto lähtee rauhallisesti valumaan liikkeelle. Ryömiminen on helppoa ja pehmeätä ja heti ensikättelyssä huomaa, ettei moottorin ja renkaiden välillä ole DSG vaan aito momentinmuunnin - nimenomaan sillai positiivsesti. Kylmällä koneella ja askilla vaihdot huomaa selvästi, muttei häiritsevästi, lämpimänä askin toiminta pehmenee paljon ja vaihdoista tulee lähes huomaamattomia. Laatikko on muutenkin selvästi tuttu, vanha kunnon 6-vaihteinen Aisin, jonka pahin vika on se, että se välillä unohtaa olevansa vaihdelaatikko, vaikka softa onkin selvästi parantunut muutamaa vuotta vanhemmista versioista. Maantienopeuksissa ohituskiihtyvyyskokeessa tulee ekana askin kickdown-tuumaustauko, jossa se muistelee tehtäväänsä yllättävän pitkään. Tämän varmaan oppii ennakoimaan käytännössä, mutta itse tykkäisin enempi nopeammasta reaktiosta.

Alusta toimii kutakuinkin niinkuin kehtaa odottaa, mukavuuspainotteisesti mutta tuntuvasti. Ei mikään rrrreissss mutta kaukana Citroën-leijailusta. Sillai ihan mukava ruisailla pienempää väylää rennolla kesähengellä, sopii kokonaisuuteen loistavasti. Auto on sillai realistisen hiljainen - ei äänetön, mutta ihan mukava. Pienet vihellykset hieman häiritsevät matkantaittoa ja parkissa vahvistuu ajossa tekemäni diagnoosit: etujarrulevyissä vislailee kevyt harjanne ja oikea takaovi viheltää ollessaan ehkä puolisen milliä liian asisällä alareunasta.

Kahden kahvimukin kokoinen turbomoottori on viritetty luonteeltaan mukavaksi työjuhdaksi. Vähän kuin diisseli, mutta kiertää ylemmäs vaikkei siellä mitään tapahdukaan. Moottoritielle liittyessä huomaa vähän kaipaavansa seuraavaa sataa heppaa tehoa, mutta pääsee sinne sekaan kun vaan ajoittaa sopivasti. Varmasti ihana jos koukussa roikkuu sallitut 1700kg, mutta silloin pitää toki ajaa muutenkin rauhallisesti.

Kaiken kaikkiaan pikaisen koeajon perusteella Insignificant on hyvä auto. Toimiva kokonaisuus, jonka osat sopivat yhteen mainiosti ja kantaa salamapallon logoa sopivalla ylpeydellä. Ei tämä kokonaisuus minua varten ole, mutta en yhtään ihmettele, miksi näitä ostetaan.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Uusi 320i xDrive. Uudelleen koeajo. Ei muutosta tuomioon, kovasti Audimainen kokemus. Siispä alle 4-sarjalainen. No tää on hyvä! Ja BMW:ksi kivannäköinen. Aika kivoja diilejäkin nyt kun malli-ikä on täynnä ja töpselinokkainen seuraaja painaa päälle. Tai siis mikä ihme siihen sopisi, töpseli on vähättelyä... Anywho, tämä on moderneista biimereistä ”Alfamaisin”, mutta tietenkin vakavampi. Yön yli pihassa, katsotaan nyt...

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Tsuk-tsukin tilalle F32? :D
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Manu
Viestit: 525
Liittynyt: 24 Syys 2015, 01:23
Car(s): Lexus CT hybrid -11
ex. Alfa Romeo 159 2.4Jdtm Qtronic -06
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Manu »

^^^Samanlaiset huomiot Insigniasta 1.5t A6 kun pari vuotta sitten ajoin että hyvä ajaa ja tilava, ei toki herätä suurempia tunteita.
Kuitenkin auto jonka voisi jopa omistaa mutta ilmeisesti näissäkin nitisee paikat ja kosketusnäyttöjä on vaihdeltu kun ne hajoaa eli ongelmiakin on vanhaan Opel tyyliin.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

lerppu kirjoitti:Uusi 320i xDrive. Uudelleen koeajo. Ei muutosta tuomioon, kovasti Audimainen kokemus. Siispä alle 4-sarjalainen. No tää on hyvä! Ja BMW:ksi kivannäköinen. Aika kivoja diilejäkin nyt kun malli-ikä on täynnä ja töpselinokkainen seuraaja painaa päälle. Tai siis mikä ihme siihen sopisi, töpseli on vähättelyä... Anywho, tämä on moderneista biimereistä ”Alfamaisin”, mutta tietenkin vakavampi. Yön yli pihassa, katsotaan nyt...
F22 on ketterämpi eikä yhtään sen kovaäänisempi maantiellä.

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja jkk »

FinPat kirjoitti:
lerppu kirjoitti:Uusi 320i xDrive. Uudelleen koeajo. Ei muutosta tuomioon, kovasti Audimainen kokemus. Siispä alle 4-sarjalainen. No tää on hyvä! Ja BMW:ksi kivannäköinen. Aika kivoja diilejäkin nyt kun malli-ikä on täynnä ja töpselinokkainen seuraaja painaa päälle. Tai siis mikä ihme siihen sopisi, töpseli on vähättelyä... Anywho, tämä on moderneista biimereistä ”Alfamaisin”, mutta tietenkin vakavampi. Yön yli pihassa, katsotaan nyt...
F22 on ketterämpi eikä yhtään sen kovaäänisempi maantiellä.
Itse tuli otettua nopeat tyypit kahdesta bmw 330e g20 iperformance m sportista, kun pari semmoista ilmaantui kaveripiiriin. Jäi todella hyvä fiilis, laatua, hyvä ajettavuus, tehoa, hiljaista kyytiä eikä ainuttakaan nitinää eikä natinaa, älytön määrä erilaisia varusteita ja vimpaimia. Luulen, että tuollainen olisi seuraava autoni kun on taas aika vaihtaa.

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Ymmärrän. Itse tuomitsin G20 liian audimaiseksi, mutta jos se ei haittaa (jotkuthan tykkää), niin oikein asiallinen peli. Tällä kertaa ei tullut sadekeliä tai hiekkatietä niin en päässyt haukkumaan ohjausta valheelliseksi. Mutta siis muuten askel tai kaksi eteenpäin F30:sta. Suunta vain on mielestäni väärä, mutta olenkin tällainen dinosaurus... F36 on vielä pihassa, mutta palautan sen tänään. F34 takuu päättyy ja oli vähän ajatusta ottaa uusi tilalle, kun kokemukset on hieman sen kaltaiset että PNV on loistelias auto - kunhan se on takuunalainen... Mutta F36 on aivan kuin kutistettu F34. Tarkempi, napakampi, vähän parempi ohjaus. Mutta kaupunkilenkin jälkeen kun kysyin pojalta mitä tykkäsi autosta, niin 6-vuotias ei ollut tajunnut ettei istu meidän omassa autossa... :roll:

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja jkk »

^ Mitkä seikat tuossa saa ajattelemaan, että suunta on väärä? Itselläni ei ole lainkaan kokemusta audista ja bemaristakin vain vähän., joten kiinnostaa kyllä mielipiteet. Audia en kyllä osaisi kuvitella omaan omistukseen, kun lähtökohtaisesti ei kiinnosta maksaa ylihintaa volkswagenista, jossa on audin keulamerkki.

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^BMW ei tee autoja vahingossa, vaan markkinatutkimuksien ja asiakaskäyttäytymisestä kertyvän datan mukaan. Esim 1 & 2 -sarjat ja niiden johdannaiset siirtyivät etuvetoplatformiin, kun edullisemman segmentin BMW:llä ajavat kuskit eivät osanneet vastata kysymykseen kummassa päässä autoa on vetävät pyörät. Ei sillä etteikö etuvetoista autoa voisi tehdä maukkaaksi ajaa, mutta BMW:n on tarjoitus olla omaleimaisen BMW, jos haluaa jotain muuta - sitäkin voi ostaa. Nyt biimeri on valunut hajuttomaksi ja mauttomaksi, liukunut Audin menestysformaattia kohden vahvasti. Ei siinä mitään, hienoja autoja. Mutta jos haluan Audin, ostan Audin.
G20 on kuin astuisi laadukkaaseen kodinkoneeseen. Ajo on pintapehmeää, mutta ei hurjan kallistelevaa. Ohjaus on jämäkkä ja tarkka (kunnes tajuaa että se on sitä olosuhteista ja alustasta riippumatta - LIES!). Mitä enemmän on ruksannut varusteita, sitä huonommaksi kannaltani menee, mutta ilmeisesti potentiaalisen ostajan pippelin päässä on jo touhutippaa kun oikein kaikki infotainment eleohjaukset on ruksittu mukaan. Itse päädyin huutamaan autolle, kun se kiskoi ratista erisuuntaan kuin halusin mennä...
Muotoilukieli on suunnattu Aasian markkinoille ja ajajan autosta on tullut laadukas näyttäytymisen auto. Väärään suuntaan kulku alkoi jo E-generaation poismenon kohdalla, G on F:n jälkeen vain kiihdyttänyt vauhtia. Tosin uusi 5-sarja oli aika jees, mutta hajuttoman jäljen muistikuviin jätti lopulta sekin.
Hyvä esimerkki markkinatutkimuksen voimasta on tahallaan pilattu ohjaus. Jo ennen F-sarjaa insinöörit ottivat vastaan markkinoinnilta tiedon millaista ohjausta asiakkaat haluavat ja siinä listalla oli vähemmistössä kaikki ne ominaisuudet, joita pidän hyvän ohjauksen merkkinä. Tarkkuus, responsiivisuus, alustatuntuma, palaute yms. roskikseen ja keveyttä sekä "varmuutta" tilalle; tiestä pitää kuski insuloida matkustajan rooliin ja kaiken pitää olla helppoa. F:n ohjaus herätti pienen ja äänekkään fanboy -joukkion meuhkaamaan ja G:hen asian piti olla kunnossa. Silloin otettiin suurin loikka Audismia kohden, ja tehtiin auto jossa kaikki vaikuttaa olevan kättelyssä enemmän kuin kohdallaan. Kunhan et koskaan ryhdy riuhtomaan laitteella olosuhteiden rajoja kohden. Tosin et pystykään, kun elektroninen lastenvahti vie hauskuuden alimman yhteisen nimittäjän laariin...
Summaten: BMW alkaa olla kuin mikä tahansa muu auto, tosin laadukas sellainen. Jos kestää muotoilun ja takuupakon, niin suositeltavia varmasti. Mutta eivät enää oikein minua varten. En sitten tiedä mikä enää palkansaajan hintaluokassa olisi. (Alfa Romeolla on edelleen vastaus tarjolla, mutta rouvan aikoinaan Aritalla saama kohtelu aiheutti hämmentävän ikuisuusnärkästyksen Alfaa kohtaan, joka ei vain haihdu pois...)

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1513
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

^En ole bemaria koeajanut, mutta tarkoitatko tuolla ylitehostetulla ohjauksella sellaista VW Golf VII -tyyppistä pleikkarin rattia?

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

lerppu kirjoitti:Ohjaus on jämäkkä ja tarkka (kunnes tajuaa että se on sitä olosuhteista ja alustasta riippumatta - LIES!).
Possu, lerppu sinä haluat ja tarvitset Possun. Niissäkin on keinotekoinen ohjaus nykyään ja ovat kohtuullisen mukavia ajaa mutta ero Bemariin tulee siitä kun alkaa riuhumaan niin lastenvahti ei alakaan niuhottamaan vaan muuttuukin pikku piruksi. Tämä siis oikeiden Possujen kohdalla eli 911 ja 718. Noista leikki-Possuista eli Cayenne, Macan, Panamera ei ole mitään hajua. Ja Taycan on vielä koeajamatta.

Tai sitten 6-sylinterinen Giulia. Mutta ne Aritan myyjät...

Vastaa Viestiin