Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 748
- Liittynyt: 11 Helmi 2006, 22:06
- Car(s): Sprint QV -88, 75 V6 3.0 -88, MaXi5 -00, ex Maserati 4.24v -90
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Ajelin eilen 75:llä ihan rauhallisesti suoraa tietä kun takapäästä alkoi kuulua metallista kolinaa. Köröttelin hissukseen parkkihalliin ja totesin, että takavasemmalla jousi on lähtenyt seikkailemaan ja sen alapää näyttäisi nojaavan taka-akselia vasten.
Ja sitten niitä tyhmiä kysymyksiä: Mitä sieltä on hajonnut eli mitä osia tarvitaan? Onko itse jousi mahdollisesti ehjä? Korjaamolla olivat sitä mieltä, että auton siirtoa varten kannattaisi tilata hinausauto kun vakuutus sen maksaa, mutta taidan kuitenkin yrittää nilkuttaa sinne itse.
Ja sitten niitä tyhmiä kysymyksiä: Mitä sieltä on hajonnut eli mitä osia tarvitaan? Onko itse jousi mahdollisesti ehjä? Korjaamolla olivat sitä mieltä, että auton siirtoa varten kannattaisi tilata hinausauto kun vakuutus sen maksaa, mutta taidan kuitenkin yrittää nilkuttaa sinne itse.
You can´t buy happiness but you can buy horsepower.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
ekana tulisi mieleen kardaanin jonkun munkin pettäneen metallisesta äänestä päätellen, mutta jos auto kenallaan, ja kuvaus tuollainen, niin luultavasti on jousi pettänyt. jousen uusiminen ei vaadi välttämättä mitään ihmeitä. Oikeenlaisella puristimilla saa varmaan irrotettua ja laitettua uuden muuta purkamatta.
muuten auto ylös, iskarin alapää irti (luultavasti aika ruosteessa jossei hetkeen ollut auki) Jousen alakumi mahdollisesti uusittava, jossei siihen hetkeen kiinnitetty huomiota, saa kertoa mistä saa, voisin uusia omaankin... iskarien alapäiden irrotuksen jälkeen ei pitäis tarvita kun vääntää jäpiraudalla jouset pois/paikalleen.
muuten auto ylös, iskarin alapää irti (luultavasti aika ruosteessa jossei hetkeen ollut auki) Jousen alakumi mahdollisesti uusittava, jossei siihen hetkeen kiinnitetty huomiota, saa kertoa mistä saa, voisin uusia omaankin... iskarien alapäiden irrotuksen jälkeen ei pitäis tarvita kun vääntää jäpiraudalla jouset pois/paikalleen.
-
- Viestit: 559
- Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
- Car(s): Alfa Romeo GTV6
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Niin... ellei jousen alalautanen ole ruostunut pois. Eepaysta saattaa satunnaisesti löytyä uusia, pieni hitsaushomma. Saattaa muuten löytyä joiltakin vanhojen Alfojen osia myyviltä firmoilta myöskin.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
^ ääni tälle. Aikaisemmassa 75:ssä jousilautanen oli hapantunut liki kokonaan irti.
Alfa Romeo 75: it may look like a brick, but drives like a ballerina.
-
- Viestit: 233
- Liittynyt: 23 Heinä 2003, 20:25
- Car(s): Fiat Tipo Wagon 1.4 T-Jet '17 ja CF Moto CF500 '09 (L7e)
ex 75 TS Cat '89 (myyty 09/2022)
ex 75 TS Cat '91 (myyty 07/2022)
ex 75 3.0v6 Cat '90 (varastettu 07/2020) - Paikkakunta: Helsinki
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
3.0v6 tarvis uuden nokkahihnan.
Minkä merkkistä hihnaa raati suosittelee?
Mistä ootte ostanut/tilannut?
Löytyisköhän pk-seudulta vaihtotyöhön muita osaavia pajoja kuin Auto Milano?
Minkä merkkistä hihnaa raati suosittelee?
Mistä ootte ostanut/tilannut?
Löytyisköhän pk-seudulta vaihtotyöhön muita osaavia pajoja kuin Auto Milano?
ex-CARF948
- Albertolli
- Viestit: 4205
- Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Luulisi Antikaisella onnistuvan: http://thacarservice.fi/
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!
- Satakolmikolmonen
- Viestit: 115
- Liittynyt: 04 Marras 2013, 20:54
- Car(s): 156 2.0 TS
Sprint 1.5 QV
159 1.9 TI
75 TS x2
75 2.0 tc
75 1.8 T - Paikkakunta: Kihniö
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Onko joku perehtynyt 75:n sähköihin? Parkkivalot pimeenä edessä ja takana. Polttimot ja viiksipaketti vaihdettu, mutta valot yhä kateissa.
-
- Viestit: 215
- Liittynyt: 25 Loka 2017, 18:23
- Car(s): Alfa Romeo GT 1750 1968
Alfa Romeo Sprint 1.5 1988
Ex. Alfa 75 2.5 V6
(+muut ex. Mazda RX8, Peugeot 205 GTI 1.9) - Paikkakunta: Nousiainen
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Mulla meni jokin aika sitten sumuvalot pimeäksi, ja vika oli releen kytkennässä.Satakolmikolmonen kirjoitti:Onko joku perehtynyt 75:n sähköihin? Parkkivalot pimeenä edessä ja takana. Polttimot ja viiksipaketti vaihdettu, mutta valot yhä kateissa.
Sumuvalojen relehän on siellä sulakerasiassa, joka on kuskin puolella, kojelaudan alanurkassa. Johdot menevät siellä kuskin jalkatilan yläpuolella, ja vanha ja väsynyt liitin oli ottanut osumaa jossain vaiheessa tai sitten johdot olivat päässeet liikkumaan aiemman tehdyn mittariston irroituksen yhteydessä.
Ajovalojen releet taisi muuten olla konehuonessa, siinä kuskinpuolen ajovalon takana?
Myös ajovalot menivät kerran pimeäksi - silloin ihmettelin pidemmän aikaa sulakkeita, että missä on vika, kun kaikki näyttää ehjältä. Mutta siellä konehuoneen puolella olikin vielä erikseen sulake ajovaloille - ja se oli tietysti hajonnut. Enpä olisi itse heti hoksannut tällaista ilman erään foorumilaisen apua (en muista nimimerkkiä), vieläkin olen kiitollinen tästä avusta, kun matkaa oli jäljellä jotain 100km ja tammikuussa ilta kahdeksalta on kovin pimeää ajella ilman ajovaloja
Parkkivalojen kanssa en ole (vielä) joutunut tappelemaan...
- Satakolmikolmonen
- Viestit: 115
- Liittynyt: 04 Marras 2013, 20:54
- Car(s): 156 2.0 TS
Sprint 1.5 QV
159 1.9 TI
75 TS x2
75 2.0 tc
75 1.8 T - Paikkakunta: Kihniö
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Nytten alkoi valot pelaamaan. Syyksi selvisi aikoja sitten irroittamani rele paketti/pussukka, jota luulin penkinlämmittimien rele systeemiksi, mutta olivatkin valojen ohjaukseen.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Mun projekti jäi syksyllä siihen että täristi aika lailla.
Pitäisikö ensin tarkastaa, että kardaanin osat ovat toisiinsa nähden suorassa?
Kumiosat ovat vanhoja, muttei niistä puutu paloja. Kannattimen kumin ja laakerin kyllä vaihdoin.
Samalla aika lailla varmasti pyörähtivät kardaanin etu- ja takaosa eri asentoon, mutta ei kai tuolla ole merkitystä? (Tasapainossa yksinään)
Jarrulevyt ainakin pitää tilata menis noi munkit tietty samoilla posteilla, muttei turhaankaan viittisi alkaa tilaamaan.
Pitäisikö ensin tarkastaa, että kardaanin osat ovat toisiinsa nähden suorassa?
Kumiosat ovat vanhoja, muttei niistä puutu paloja. Kannattimen kumin ja laakerin kyllä vaihdoin.
Samalla aika lailla varmasti pyörähtivät kardaanin etu- ja takaosa eri asentoon, mutta ei kai tuolla ole merkitystä? (Tasapainossa yksinään)
Jarrulevyt ainakin pitää tilata menis noi munkit tietty samoilla posteilla, muttei turhaankaan viittisi alkaa tilaamaan.
- Jalamari
- Viestit: 3091
- Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
- Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD - Paikkakunta: Laihela
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Pitkät valot ei syty. Pitkät kytkiessä lyhkäset kyllä sammuu eli katkaisin toimii ainakin osittain. Pitkien vilkkutoiminto toimii. Mistä lähtis etsimään vikaa?
-
- Viestit: 233
- Liittynyt: 23 Heinä 2003, 20:25
- Car(s): Fiat Tipo Wagon 1.4 T-Jet '17 ja CF Moto CF500 '09 (L7e)
ex 75 TS Cat '89 (myyty 09/2022)
ex 75 TS Cat '91 (myyty 07/2022)
ex 75 3.0v6 Cat '90 (varastettu 07/2020) - Paikkakunta: Helsinki
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Viiksestä lähtevistä johtimista. Pitkävilkku ja pitkät kytkee osittain eri johtimia.Jalamari kirjoitti:Pitkät valot ei syty. Pitkät kytkiessä lyhkäset kyllä sammuu eli katkaisin toimii ainakin osittain. Pitkien vilkkutoiminto toimii. Mistä lähtis etsimään vikaa?
Esim. täältä löytyy Workshop Manual:eja. http://www.thesimp.org/workshopmanual75.html
Group 40 Electrical System.pdf -> http://www.thesimp.org/workshopmanual_7 ... System.pdf -> sivulla 40-19 on taulukko, mitä johtimia yhdistetään milläkin valoviiksen asentoyhdistelmällä.
ex-CARF948
-
- Viestit: 100
- Liittynyt: 29 Marras 2011, 13:55
- Car(s): Ex: 2x 156 2.0TS 1999, 75 2.0 TC 1987, 156v6 1998
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Havaittiin tuossa, että tankin sisällä oleva bensapumppu on lopettanut toimintansa, ja jotakin pitäisi keksiä, että saadaan bensa kaasareille. Mahtaako toimia sillä tavalla, että imetään ulkoisella pumpulla tämän kuolleen bensapumpun läpi polttoainetta?
Eihän tämä nyt oikein ole, mutta veisi projektia eteenpäin. En ole kyennyt selvittämään mikä pumppu tuolla on, ja saako niitä mistään varaosina. Mokoman vaihtaminenkin vaikuttaa työläältä operaatiolta.
Eihän tämä nyt oikein ole, mutta veisi projektia eteenpäin. En ole kyennyt selvittämään mikä pumppu tuolla on, ja saako niitä mistään varaosina. Mokoman vaihtaminenkin vaikuttaa työläältä operaatiolta.
- Satakolmikolmonen
- Viestit: 115
- Liittynyt: 04 Marras 2013, 20:54
- Car(s): 156 2.0 TS
Sprint 1.5 QV
159 1.9 TI
75 TS x2
75 2.0 tc
75 1.8 T - Paikkakunta: Kihniö
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
900 saabin pumppu on aika saman näkönen. En ole vielä testannut meneekö heittämällä paikalleen. Noita saa ainakin edullisesti.
-
- Viestit: 1781
- Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
- Car(s): 159 2,4 JTDm yleiskulkineena
2,0 Spider kesähupina (hallituksen niin salliessa)
useita 156 matkalla lusikoiksi - Paikkakunta: Orimattila
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Onko pumppu kaputt vai sitä syöttävä rele särki? Mun (joskus alkavassa) projektikohteessa pumppua syötetään suoralla virralla... Vain pihasiirtoja varten kötöstelty järjestely, suoraan akusta vedetty johto pumpun plussalle, välissä toki kytkin josta pumpun saa pysäytettyä ja moottorin samutettua
- Tiige
- Viestit: 2944
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Kuuluuko kaasamallissa olla edes alunperin sähköistä pumppua? Muistelisin että olisi vain mekaaninen pumppu koneen kyljessä. TS on sitten siirtopumppu tankissa ja korkeapainepumppu auton pohjassa tankin lähistöllä.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
-
- Viestit: 100
- Liittynyt: 29 Marras 2011, 13:55
- Car(s): Ex: 2x 156 2.0TS 1999, 75 2.0 TC 1987, 156v6 1998
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Pumpulle tulee kyllä sähköä. Tai no, viimeinen maili on epäselvää, johdot menee jonnekin pumpun sisään, jos siellä joku liitin on, niin se on syvällä. Takakontissa on se inertiakytkin, releistä en tiedä. Viime kesänä se pumppu vielä väsyneesti urahteli.vesamaan kirjoitti:Onko pumppu kaputt vai sitä syöttävä rele särki? Mun (joskus alkavassa) projektikohteessa pumppua syötetään suoralla virralla... Vain pihasiirtoja varten kötöstelty järjestely, suoraan akusta vedetty johto pumpun plussalle, välissä toki kytkin josta pumpun saa pysäytettyä ja moottorin samutettua
Tässä on kyllä alkuperäinen sähköpumppu. Nyt kun tarkemmin katselin, niin jopa Biltema tarjoaa autoon pumppua varaosana. Pumpun vaihtotyö vaan pelottaa, siksi kysyin tuosta rikkinäisen pumpun läpi imemisestä, johon ei vielä kukaan ole vastannut.Tiige kirjoitti:Kuuluuko kaasamallissa olla edes alunperin sähköistä pumppua? Muistelisin että olisi vain mekaaninen pumppu koneen kyljessä. TS on sitten siirtopumppu tankissa ja korkeapainepumppu auton pohjassa tankin lähistöllä.
- Aquatica
- Viestit: 15120
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
^
Onko 75:ssa jotenkin nykynormeista poikkeava rakenne tuolle pumpulle? Eli ei ole helposti takapenkin istuinosan alta suoraan vaan vanha pois ja uus tilalle?
Onko 75:ssa jotenkin nykynormeista poikkeava rakenne tuolle pumpulle? Eli ei ole helposti takapenkin istuinosan alta suoraan vaan vanha pois ja uus tilalle?
-
- Viestit: 559
- Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
- Car(s): Alfa Romeo GTV6
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Katso Tiigen vastaus, siirtopumpuksi käy Saabin vastaava pumppu, sopii melkein suoraan alkuperäisen tilalle, muistaakseni jonkun muovirämmäleen joutuu poistamaan tai muotoilemaan.
Viimeksi muokannut ristojärvelä, 20 Touko 2020, 21:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 100
- Liittynyt: 29 Marras 2011, 13:55
- Car(s): Ex: 2x 156 2.0TS 1999, 75 2.0 TC 1987, 156v6 1998
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Joo, tässä se pitää kaivaa auton alta pakoputken ja taka-akseliston välistä. Ehkä onnistuu, ehkä tankki pitää irrottaa. En oikein hahmota miten se pumppu on tankisssa kiinni.Aquatica kirjoitti:^
Onko 75:ssa jotenkin nykynormeista poikkeava rakenne tuolle pumpulle? Eli ei ole helposti takapenkin istuinosan alta suoraan vaan vanha pois ja uus tilalle?
- Satakolmikolmonen
- Viestit: 115
- Liittynyt: 04 Marras 2013, 20:54
- Car(s): 156 2.0 TS
Sprint 1.5 QV
159 1.9 TI
75 TS x2
75 2.0 tc
75 1.8 T - Paikkakunta: Kihniö
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Jep. Tankki kannattaa ottaa irti. Samallahan sen saa putsattua sisältä. Ne pultit vaan tykkää mennä poikki, jos niitä ei oo ikinä pidelty. Se pumpun "trönö"/imuputki on kiinni pelti mutterilla, mikä lähtee vasaralla ja meisselillä irti.
Sen trönön ja tankin välinen tiiviste kannattaa vaihtaa, niin ei kengät kastu tankatessa.
Sen trönön ja tankin välinen tiiviste kannattaa vaihtaa, niin ei kengät kastu tankatessa.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Kaasarivehkeessä kannattaa ekana putsata kaasarin oma karkea sihti. Mulla ei kaasarimallissa ollut mitään sähköistä polttoaineensiirtoa.
- Tiige
- Viestit: 2944
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Ei ollut minullakaan 75 1.6TC:ssä sähköistä pumppua. Ainoastaan mekaaninen pumppu koneen kyljessä. Siihen oli joskus vaihdettu tankki ilmeisesti TS:stä. Tankin lähdöissä oli meno ja paluu. Lisäksi tankissa oli sähköinen pumppu mutta ei sille sähköä tullut. Mekaaninen pumppu siis imi tankissa olevan virrattoman siirtopumpun läpi ja homma pelasi.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
-
- Viestit: 100
- Liittynyt: 29 Marras 2011, 13:55
- Car(s): Ex: 2x 156 2.0TS 1999, 75 2.0 TC 1987, 156v6 1998
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
No niin, helpostihan se tankki irtosi. Ja pumppukin sieltä löytyi. Tuolta se näyttää: https://photos.app.goo.gl/t3QJRhHtn6bddRgx5.
Onko tietoa, mistä samanlainen tai vastaava löytyisi? Olisiko se vaikka tämä Saabin pumppu vai joku muu https://www.autodoc.fi/esen-skv/8589382?
Onko tietoa, mistä samanlainen tai vastaava löytyisi? Olisiko se vaikka tämä Saabin pumppu vai joku muu https://www.autodoc.fi/esen-skv/8589382?
Satakolmikolmonen kirjoitti:900 saabin pumppu on aika saman näkönen. En ole vielä testannut meneekö heittämällä paikalleen. Noita saa ainakin edullisesti.
- Polforea
- Viestit: 11605
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
900:n pumpusta puhuessa kannattaa sitten tietää että kaivataanko 8- vai 16-venttiilisen mallin pumppua. 8-tappisen K-Jetin pumppu tuuppaa tiettävästi hiukka reilumpaa painetta kuin 16v LH-jetin tai Lucaksen pumppu.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- Satakolmikolmonen
- Viestit: 115
- Liittynyt: 04 Marras 2013, 20:54
- Car(s): 156 2.0 TS
Sprint 1.5 QV
159 1.9 TI
75 TS x2
75 2.0 tc
75 1.8 T - Paikkakunta: Kihniö
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
60518556 on alkuperäisen pumpun osanumero. Tolla numerolla spareto kauppaa volvoon ja saabiin samaa pumppua. OKP.de näyttää myyvän alkuperäistä pumppua huntin hintalapulla.
-
- Viestit: 100
- Liittynyt: 29 Marras 2011, 13:55
- Car(s): Ex: 2x 156 2.0TS 1999, 75 2.0 TC 1987, 156v6 1998
- Paikkakunta: Helsinki
Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Kiitoksia. Mahtaako sille noin 10 cm letkunpätkälle, joka yhdistää 12 mm pumpun lähdön 8 mm polttoaineputkeen olla varaosanumeroa ja saatavuutta?
Sent from my iPad using Tapatalk
Sent from my iPad using Tapatalk
-
- Viestit: 215
- Liittynyt: 25 Loka 2017, 18:23
- Car(s): Alfa Romeo GT 1750 1968
Alfa Romeo Sprint 1.5 1988
Ex. Alfa 75 2.5 V6
(+muut ex. Mazda RX8, Peugeot 205 GTI 1.9) - Paikkakunta: Nousiainen
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Sellainen probleema olisi tällä kertaa, että painelaakeri pitää kilinää - oikeastaan on pitänyt aina sen ajan kun olen auton omistanut. Painelaakeri tuntuu hienoisesti väljältä ohjuriputken päällä, ja kilinä loppuu kun ottaa haarukasta kiinni. Eli diagnoosi olisi ohjuriputkea vasten kiliseminen.
Ajattelin alkujaan, että jokin osa on löysällä tai kulunut tms. , mutta nyt kun sain aikaiseksi tutkia asiaa niin osat olivatkin kireällä, ja amatöörin silmään kaikki vaikutti ehjältä. Kilinä siis jatkuu edelleen.
Välys on siis luokkaa pari milliä, ja osat näyttivät siltä, ettei tuo välys ainakaan kulumalla ole tullut.
Kuinka paljon välystä kuuluu ylipäätään olla painelaakerin ja sen putken välissä?
Tietääkö joku, onko näitä ohjuriputkia eri paksuisia tai pituisia? Putkelle löysin kolme eri osanumeroa:
60518184
60521878
60518224
Niin, ja omassahan on siis liitteen kuvan mallinen yksilevyinen kytkin. Nuoli osoittaa tarkoittamaani ohjuriputkea.
PS. Aikoinaan tuli hankittua vähemmän kulunut haarukka, kun sen vaihtohan onnistuu ilman suurempaa purkamista. Sen vaihdolla ei ollut kuitenkaan vaikutusta kilinään.
Ajattelin alkujaan, että jokin osa on löysällä tai kulunut tms. , mutta nyt kun sain aikaiseksi tutkia asiaa niin osat olivatkin kireällä, ja amatöörin silmään kaikki vaikutti ehjältä. Kilinä siis jatkuu edelleen.
Välys on siis luokkaa pari milliä, ja osat näyttivät siltä, ettei tuo välys ainakaan kulumalla ole tullut.
Kuinka paljon välystä kuuluu ylipäätään olla painelaakerin ja sen putken välissä?
Tietääkö joku, onko näitä ohjuriputkia eri paksuisia tai pituisia? Putkelle löysin kolme eri osanumeroa:
60518184
60521878
60518224
Niin, ja omassahan on siis liitteen kuvan mallinen yksilevyinen kytkin. Nuoli osoittaa tarkoittamaani ohjuriputkea.
PS. Aikoinaan tuli hankittua vähemmän kulunut haarukka, kun sen vaihtohan onnistuu ilman suurempaa purkamista. Sen vaihdolla ei ollut kuitenkaan vaikutusta kilinään.
- Liitteet
-
- Untitled-1.jpg (65.25 KiB) Katsottu 20614 kertaa
-
- kuva.jpg (55.91 KiB) Katsottu 20614 kertaa
-
- Kuva2.jpg (55.85 KiB) Katsottu 20614 kertaa
-
- Viestit: 233
- Liittynyt: 23 Heinä 2003, 20:25
- Car(s): Fiat Tipo Wagon 1.4 T-Jet '17 ja CF Moto CF500 '09 (L7e)
ex 75 TS Cat '89 (myyty 09/2022)
ex 75 TS Cat '91 (myyty 07/2022)
ex 75 3.0v6 Cat '90 (varastettu 07/2020) - Paikkakunta: Helsinki
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Mistä olette ostaneet tällaisia "hattuja" (eng. esim. rubber pipe cap)? Ja mitä ne on suomeksi?
https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1VPZXPVXX ... ap-PVC.jpg
Entä supistajia? Silikoni tai kumi?
https://fmic.shop/93466-large_default/s ... 9-22mm.jpg
Molempia löytyy https://www.do88.fi/ (ja tietyisti ebay, aliexpress), mutta oliskohan muita kauppoja?
"Potilaana" 3.0v6 kampikammion huohotin
Kannen ja huohottimen välinen letku alkaa olemaan tiensä päässä
Ja jotta homma olisi (taas) hankalaa, niin tämä(kin) letku (kuten toinen termostaattikotelon letkuista) on halkaisijaltaan eri suuruinen eri päissä - kannessa 22 mm ja huohottimessa 20 mm
22 mm-20 mm supistajaa ei tietenkään löydy, vaan lähin on 22 mm-19 mm - eipä taida silikoniletku venyä 1 mm, jotta sen saisi huohottimen putken (20 mm) päälle? Neuvoja ja vinkkejä vastaanotetaan ilomielin
https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1VPZXPVXX ... ap-PVC.jpg
Entä supistajia? Silikoni tai kumi?
https://fmic.shop/93466-large_default/s ... 9-22mm.jpg
Molempia löytyy https://www.do88.fi/ (ja tietyisti ebay, aliexpress), mutta oliskohan muita kauppoja?
"Potilaana" 3.0v6 kampikammion huohotin
Kannen ja huohottimen välinen letku alkaa olemaan tiensä päässä
Ja jotta homma olisi (taas) hankalaa, niin tämä(kin) letku (kuten toinen termostaattikotelon letkuista) on halkaisijaltaan eri suuruinen eri päissä - kannessa 22 mm ja huohottimessa 20 mm
22 mm-20 mm supistajaa ei tietenkään löydy, vaan lähin on 22 mm-19 mm - eipä taida silikoniletku venyä 1 mm, jotta sen saisi huohottimen putken (20 mm) päälle? Neuvoja ja vinkkejä vastaanotetaan ilomielin
ex-CARF948
-
- Viestit: 215
- Liittynyt: 25 Loka 2017, 18:23
- Car(s): Alfa Romeo GT 1750 1968
Alfa Romeo Sprint 1.5 1988
Ex. Alfa 75 2.5 V6
(+muut ex. Mazda RX8, Peugeot 205 GTI 1.9) - Paikkakunta: Nousiainen
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Esim. tämä?JTN kirjoitti:Mistä olette ostaneet tällaisia "hattuja" (eng. esim. rubber pipe cap)? Ja mitä ne on suomeksi?
https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1VPZXPVXX ... ap-PVC.jpg
https://m.motonet.fi/fi/tuote/806650/MT ... ulppasarja
...ja Etra on hyvä liike kaikenlaisen pikkunippelin suhteen. Hieman erikoisemman kokoiset O-renkaat olen hakenut sieltä.
- Tuomas K
- Viestit: 5545
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Minkälaiset ja missä kohtaa on V6 American bensatankin letkulähdöt? Että onnistuuko parkkipaikalla letkun vaihto?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Jos ovat samanlaiset kuin Turbo Americanissa niin siinä taka-akselin yläpuolella ne ovat. Saat varmaan vaihdettua kun tunkkaat perän tarpeeksi ylös.Tuomas K kirjoitti:Minkälaiset ja missä kohtaa on V6 American bensatankin letkulähdöt? Että onnistuuko parkkipaikalla letkun vaihto?
Alfa Romeo 75: it may look like a brick, but drives like a ballerina.
-
- Viestit: 233
- Liittynyt: 23 Heinä 2003, 20:25
- Car(s): Fiat Tipo Wagon 1.4 T-Jet '17 ja CF Moto CF500 '09 (L7e)
ex 75 TS Cat '89 (myyty 09/2022)
ex 75 TS Cat '91 (myyty 07/2022)
ex 75 3.0v6 Cat '90 (varastettu 07/2020) - Paikkakunta: Helsinki
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Pystyyköhän lämppärin kotelon tyhjentämään roskista "alakautta" ?
Itse olen aina purkanut kojelaudan päästäkseni käsiksi lämppäriin (ihan noin "pellille" ei tarvitse purkaa pelkästään roskien tyhjentämisen takia )
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=4 ... 92#p641192
Itse olen aina purkanut kojelaudan päästäkseni käsiksi lämppäriin (ihan noin "pellille" ei tarvitse purkaa pelkästään roskien tyhjentämisen takia )
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=4 ... 92#p641192
ex-CARF948
-
- Viestit: 198
- Liittynyt: 29 Maalis 2018, 20:42
- Car(s): Alfa Romeo 75 1,6
BMW E91 325d M-Sport '07
BMW E46 320d '04
Ford Thunderbird 3,8 '91
Saab 900 2,3 '95
Mitsubishi Colt 1,2 '86 - Paikkakunta: Paimio
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Kojelautaa ei tarvitse irrottaa kokonaan, isommat johtoniput voi jättää kiinni ja sitten vetää kojelautaa taaemmaksi. Sitten kotelon saa irti. Ei ole mikään mahdoton tehtävä, varsinkaan jos tietää kiinnitysruuvien sijainnin. Ja rattiputki täytyy irrottaa. Jostain netistä löysin hyvän ohjeen tähän. Eipä taida alakautta saada tätä fiksusti avattua.
-
- Viestit: 233
- Liittynyt: 23 Heinä 2003, 20:25
- Car(s): Fiat Tipo Wagon 1.4 T-Jet '17 ja CF Moto CF500 '09 (L7e)
ex 75 TS Cat '89 (myyty 09/2022)
ex 75 TS Cat '91 (myyty 07/2022)
ex 75 3.0v6 Cat '90 (varastettu 07/2020) - Paikkakunta: Helsinki
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Jep, näin minäkin olen tuon puhdistuksen kerran Tessuun tehnyt - joskus 90-luvullaLanccu kirjoitti:...vetää kojelautaa taaemmaksi. Sitten kotelon saa irti. ...
Sittemmin on tuossa 3.0v6:ssa tullut purettua aina "pellille saakka"
ex-CARF948
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
muitaakseni pääsee puhdistamaan paineilmalla aika kattavasti jo niin, että ottaa molemmista päistä sisäilmakiertoventtiilit pois ja puhaltaa paineilmaa varoen läpi. Sotkua tulee auton sisään, mutta tuleepahan samalla imuroitua... kennoon jää varmasti jotain, mutta irronnee sieltäkin aika hyvin.
-
- Viestit: 215
- Liittynyt: 25 Loka 2017, 18:23
- Car(s): Alfa Romeo GT 1750 1968
Alfa Romeo Sprint 1.5 1988
Ex. Alfa 75 2.5 V6
(+muut ex. Mazda RX8, Peugeot 205 GTI 1.9) - Paikkakunta: Nousiainen
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
EDIT 1.7.2020: Tuonnehan tulikin ainakin jonkinlainen vastaus kysymykseen:
https://www.alfabb.com/threads/engine-o ... st-8553072
Ja tuolla juttua näistä öljylinjoista:
https://www.alfabb.com/threads/oil-feed ... v6.179626/
_____________________________________________________________________________________________________
Alhaisen öljynpaineen varoitusvalo on ollut koko auton omistamisen aikana pimeänä. Olen tuumaillut aiemmin, että kyseessähän on "tietysti" rikkinäinen polttimo. Eipäs ollutkaan.
Koitin hakea moottorin takaa varoitusvalon kytkintä, mutta sen paikalla olikin jonkinlainen öljyputkisysteemi. Moottori on alunperin GTV6:sta.
Osaako joku sanoa, onko tämä siis vakio GTV6 ratkaisu? Eikö GTV6:ssa ole öljynpaineen varoitusvaloa?
Löytämissäni kuvissa tuossa paikassa on joko kytkin tai tulppa. Mutta tuollaista letkuviritystä en nähnyt missään. Ei ainakaan Sprint 6C:ssä ollut
https://www.alfabb.com/threads/engine-o ... st-8553072
Ja tuolla juttua näistä öljylinjoista:
https://www.alfabb.com/threads/oil-feed ... v6.179626/
_____________________________________________________________________________________________________
Alhaisen öljynpaineen varoitusvalo on ollut koko auton omistamisen aikana pimeänä. Olen tuumaillut aiemmin, että kyseessähän on "tietysti" rikkinäinen polttimo. Eipäs ollutkaan.
Koitin hakea moottorin takaa varoitusvalon kytkintä, mutta sen paikalla olikin jonkinlainen öljyputkisysteemi. Moottori on alunperin GTV6:sta.
Osaako joku sanoa, onko tämä siis vakio GTV6 ratkaisu? Eikö GTV6:ssa ole öljynpaineen varoitusvaloa?
Löytämissäni kuvissa tuossa paikassa on joko kytkin tai tulppa. Mutta tuollaista letkuviritystä en nähnyt missään. Ei ainakaan Sprint 6C:ssä ollut
- Liitteet
-
- Kytkin1.jpg (37.81 KiB) Katsottu 19836 kertaa
-
- Kytkin2.jpg (49.28 KiB) Katsottu 19836 kertaa
-
- 6C_2.jpg (37.72 KiB) Katsottu 19836 kertaa
- 90
- Viestit: 8053
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): 90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Olet päätellyt ihan oikein, gtv6 :ssa ei ole öljynpaineen varoitusvaloa vaan pelkkä mittari., putkihässäkkä luotu alkupään bussoihin kaksiosaisista kannentiivisteistä johtuvan öljynkierto ongelmien takia, samaa ratkaisua löytyy myös kakspuolikkaista 75:sta ja 90:stä joissa on kuvan paikassa öp-merkkivalon kytkin, ongelma poistui kun käyttöön tuli yksiosaset kansipahvit ja uudemmissa kolmelitraisissa ei tuota putkihässäkkää enää ole.
Viimeksi muokannut 90, 20 Elo 2020, 17:13. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Niin tämähän tärisi kovasti jo parin tuhannen rundin paikkeilla. Kardaani oli paria suorakulmaa soveltaen mittaustarkkuuden puitteissa suorassa, mutta keskikannake ei tahtonut sopia kivutta, vaan sen mielestä kardaanin olisi pitänyt olla taaempana. Moottorin takatuen etäisyys putkesta ei ollut aivan speksin 7 mm, vaan lähempänä 10 mm, mutta suora mikä suora... Kardaani on nyt irrotettu. Kasasin ilman sitä kokeillakseni ettei kevennetyssä vauhtipyörässä ole vikaa, Ei siltä vaikuttanut. Sain vinkin, että keskiliitoksen silmälaakeri on 3/4:ssä täristävässä tapauksista vinossa, mutta tämä tuntui olevan suorassa. Sen sijaan takimmaisen rättinivelen irrotettuani näkyi, että tämä silmälaakeri oli pois paikaltaan aika lailla jumittuneena, suoraan kuitenkin. Meni sijoilleen, mutta kannattanee uusia. Mitenhän tuokin on onnistunut? Onhan tuota takapäätä murjottu aikojen saatossa ja näytti olleen pois tilastaan jo jonkin aikaaa kun rasva ympärillä oli kovettunut melkein kiinteäksi. No ehkä se vika oli tuossa.
Vaikka kerrottakoon nyt vielä, että kardaanin etu- ja takaputket sekä vielä etuputken takalaippa on kaikki kasattu random vaiheeseen, eikä tehtaalta näköjään ole tähän apuja minkäänlaisen merkin muodossa. Jotain neon-vihreää maalia oli täpätty etuputken laippoihin. Joitain piirrettyjä kuvia olen nähnyt missä etuputken laipan sakarat osoittaavat samaan suuntaan, mutta olisko Luigi koneistanut boorit niin tarkasti vaiheeseen... Ainakin se irrotettava laippa on aika symmetrisen oloinen ja tuskin aiheuttaa itsessään kovin isoa epätasapainoa. Myöskään putkea ei ole tuohon päähän painotettu. Mystinen kirjain E näkyy sekä etu- että takaputken laipassa, mutta silläkään ei pysty asemoimaan. Ja takaputken laipat ovat keskenään hiukan eri vaiheessa, mikä ei siis ole lähelläkään 60 astetta vinossa (satunnainen määrä, se mihin on satuttu hitsaamaan?)
Niin, että onko vaiheella mitään väliä? Vien kuitenkin tasapainotettavaksi. Eihän tuossa saa kohdilleen kuin päästä päähän vaiheen tai vaihtoehtoisestä etuputken laipat keskenään. Se, että onko etuputki +-120 astetta pielessä takaputkeen nähden voi olla mahdollista, jos tämä on kokonaisuutena tehtaalla painotettu.
p.s. Keskimmäinen ja takimmainen rätti olivat alkuperäisiä eikä niistä ollut irronnut paloja... Uusin kaikki kuitenkin tällä kertaa.
Vaikka kerrottakoon nyt vielä, että kardaanin etu- ja takaputket sekä vielä etuputken takalaippa on kaikki kasattu random vaiheeseen, eikä tehtaalta näköjään ole tähän apuja minkäänlaisen merkin muodossa. Jotain neon-vihreää maalia oli täpätty etuputken laippoihin. Joitain piirrettyjä kuvia olen nähnyt missä etuputken laipan sakarat osoittaavat samaan suuntaan, mutta olisko Luigi koneistanut boorit niin tarkasti vaiheeseen... Ainakin se irrotettava laippa on aika symmetrisen oloinen ja tuskin aiheuttaa itsessään kovin isoa epätasapainoa. Myöskään putkea ei ole tuohon päähän painotettu. Mystinen kirjain E näkyy sekä etu- että takaputken laipassa, mutta silläkään ei pysty asemoimaan. Ja takaputken laipat ovat keskenään hiukan eri vaiheessa, mikä ei siis ole lähelläkään 60 astetta vinossa (satunnainen määrä, se mihin on satuttu hitsaamaan?)
Niin, että onko vaiheella mitään väliä? Vien kuitenkin tasapainotettavaksi. Eihän tuossa saa kohdilleen kuin päästä päähän vaiheen tai vaihtoehtoisestä etuputken laipat keskenään. Se, että onko etuputki +-120 astetta pielessä takaputkeen nähden voi olla mahdollista, jos tämä on kokonaisuutena tehtaalla painotettu.
p.s. Keskimmäinen ja takimmainen rätti olivat alkuperäisiä eikä niistä ollut irronnut paloja... Uusin kaikki kuitenkin tällä kertaa.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Kardaaniprobleeman lisäksi moottoritilasta tulee melkoista kuolinkorinaa kaasua nostettaessa ja vähän tyhjäkäynnilläkin. Voisiko olla jarrutehostin?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Koska alkuperäistä silmälaakeria ei tahdo enää löytyä, tai tilalle tulee sopimattomia osia (EB Spares) laitan yhden sopivan keskityslaakerin ehdolle: Schaeffler GE12-UK.
Tuollaisen pistin takimmaiseen liitokseen. Sama kävisi keskellekin, mutta oletettavasti sen asentaminen voi olla vielä vähän hankalampaa kuin orkkisosan.
Kardaani vaikuttaisi olevan tasapainossa tasapainotuksen jälkeenkin. Eli se laakeri oli vikana. Pieni prikka lisättiin entisen punnuksen päälle Oulun Raskoneella. Räteistä keskimmäinen oli tasapainotuksessa paikallaan. Nettikuvien analyysiä tein sen verran, että totesin ettei putkien vaiheella ole mitään vakioitua asentoa. Pistin vain symmetrian takia etummaisen ja takimmaisen kolmisakaran samaan vaiheeseen. Tuossa booritetussa laipassahan on 22 eri vaihtoehtoa, joilla pääsee puolentoista asteen tarkkuuteen... Rättien asentaminen oli aivan käsityötä, koska ne laippojen reikiin vastaavat kuminystyrät olivat pari milliä väärässä kohdassa kauttaaltaan ja niitä piti leikellä mattoveitsellä. Orggis olisi varmaan sopinut suoraan.
Outo ääni katosi kun lisäsin ohjaustehostajaan ATF:ää.
Tuollaisen pistin takimmaiseen liitokseen. Sama kävisi keskellekin, mutta oletettavasti sen asentaminen voi olla vielä vähän hankalampaa kuin orkkisosan.
Kardaani vaikuttaisi olevan tasapainossa tasapainotuksen jälkeenkin. Eli se laakeri oli vikana. Pieni prikka lisättiin entisen punnuksen päälle Oulun Raskoneella. Räteistä keskimmäinen oli tasapainotuksessa paikallaan. Nettikuvien analyysiä tein sen verran, että totesin ettei putkien vaiheella ole mitään vakioitua asentoa. Pistin vain symmetrian takia etummaisen ja takimmaisen kolmisakaran samaan vaiheeseen. Tuossa booritetussa laipassahan on 22 eri vaihtoehtoa, joilla pääsee puolentoista asteen tarkkuuteen... Rättien asentaminen oli aivan käsityötä, koska ne laippojen reikiin vastaavat kuminystyrät olivat pari milliä väärässä kohdassa kauttaaltaan ja niitä piti leikellä mattoveitsellä. Orggis olisi varmaan sopinut suoraan.
Outo ääni katosi kun lisäsin ohjaustehostajaan ATF:ää.
-
- Viestit: 215
- Liittynyt: 25 Loka 2017, 18:23
- Car(s): Alfa Romeo GT 1750 1968
Alfa Romeo Sprint 1.5 1988
Ex. Alfa 75 2.5 V6
(+muut ex. Mazda RX8, Peugeot 205 GTI 1.9) - Paikkakunta: Nousiainen
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Millä tavalla tuo eb-sparesin keskityslaakeri ei sopinut? Väärän kokoinen kardaanin akselille, vai väärän kokoinen rättiniveleen, vai jotain muuta?Jarno kirjoitti:Koska alkuperäistä silmälaakeria ei tahdo enää löytyä, tai tilalle tulee sopimattomia osia (EB Spares) laitan yhden sopivan keskityslaakerin ehdolle: Schaeffler GE12-UK.
Tuollaisen pistin takimmaiseen liitokseen. Sama kävisi keskellekin, mutta oletettavasti sen asentaminen voi olla vielä vähän hankalampaa kuin orkkisosan.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Ensinnäkin sieltä tuli vain se sisempi "pallo", joka oli vajaan millin alkuperäistä isompi mitoiltaan, eli ei sopinut ulkokehään. Ulkokehän tilalla oli jonkinlainen suojamuovi. No Porin Laakerilla onneksi oli hyllyssä edellä mainittu korvike.
-
- Viestit: 215
- Liittynyt: 25 Loka 2017, 18:23
- Car(s): Alfa Romeo GT 1750 1968
Alfa Romeo Sprint 1.5 1988
Ex. Alfa 75 2.5 V6
(+muut ex. Mazda RX8, Peugeot 205 GTI 1.9) - Paikkakunta: Nousiainen
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Veikkaan, että se ebsparesin "laakerin" suojamuovi on itseasiassa se ulkokehä. Mitat ovat tosiaan erilaiset, eli uutta kuulaa ei voi yhdistää alkuperäiseen kehään ja toisinpäin.Jarno kirjoitti:Ensinnäkin sieltä tuli vain se sisempi "pallo", joka oli vajaan millin alkuperäistä isompi mitoiltaan, eli ei sopinut ulkokehään. Ulkokehän tilalla oli jonkinlainen suojamuovi. No Porin Laakerilla onneksi oli hyllyssä edellä mainittu korvike.
Ebsparesin laakerin toteutus ei ole kovin laadukas omaan silmään, miten pitkään mahtaa kestää . Schaefflerin laakeri saattaa hyvinkin olla robustimpi ratkaisu.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Tässä tapauksessa vaikutti kovin irralliselta se muoviholkki. Kuulan sai sunnilleen ravistamalla ulos, eikä siinä muovissa oikeastaan tuntunut uraa. Eli ei varmaan olisi pysynyt paikallaan.
-
- Viestit: 4
- Liittynyt: 15 Loka 2011, 10:03
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Mitähän kannattaisi tarjota maapohjaisessa ladossa 20v seisseestä 2.0tc 75 alfasta. Vai kannattaako vain jättää sinne. n.220tkm ajettu. Päällisin puolin ei kovin ruosteiselta vaikuttanut ja kaikki osat näytti olevan kiinni.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
En saanut vielä sisäänajettua 300 km:n kohdalle jäi. Laturin kiilahihnan kanssa ongelma. Boschin laturi ja 825x10 mm uusi hihna, mutta löystyy.
Remmi on laturin hihnapyörältä valunut kohti sisäkehää (noin neljä mm pyörän ulkokehän sisäpuolella). Onko tuo vika vai ominaisuus? Saako pyöriä varaosana, vai onko tähän joku MacGyver -kikka?
Remmi on laturin hihnapyörältä valunut kohti sisäkehää (noin neljä mm pyörän ulkokehän sisäpuolella). Onko tuo vika vai ominaisuus? Saako pyöriä varaosana, vai onko tähän joku MacGyver -kikka?
- Satakolmikolmonen
- Viestit: 115
- Liittynyt: 04 Marras 2013, 20:54
- Car(s): 156 2.0 TS
Sprint 1.5 QV
159 1.9 TI
75 TS x2
75 2.0 tc
75 1.8 T - Paikkakunta: Kihniö
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Meillä ollu samaa ongelmaa, että uudella remmillä ajaa vähän aikaa jonka jälkeen kiristää uudelleen, mutta säätö loppuu kesken ja remmi jää vikisemään. Vingulla jatkaa sitä uraa reilusti niin sen jälkeen ei oo vikissy.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Sen laturin tukiraudan lohkonpuoleinen reikä oli pari milliä hakkaantunut ajan kanssa isommaksi. En alkanut täytehitsaamaan ja tekemään uutta reikää. Tuon keltapassivoinnin kanssa ei viittii alkaa pelleilemään. (Kuudenarvoinen kromi?)
Laitoin 813x10 mm hihnan. Pystyy asentamaan kun käyttää vesipumpun hihnapyörän irti.
Laitoin 813x10 mm hihnan. Pystyy asentamaan kun käyttää vesipumpun hihnapyörän irti.
-
- Viestit: 215
- Liittynyt: 25 Loka 2017, 18:23
- Car(s): Alfa Romeo GT 1750 1968
Alfa Romeo Sprint 1.5 1988
Ex. Alfa 75 2.5 V6
(+muut ex. Mazda RX8, Peugeot 205 GTI 1.9) - Paikkakunta: Nousiainen
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Tarvittaisiin ns. akuuttia apua.
Vanha 75 on palvellut voimalähteen osalta hienosti koko omistusaikani mutta eilen auto sammui vauhdista 40km ajon jälkeen. Eikä enää käynnisty.
Aamulla ensimmäisellä käynnistysyrityksellä kone lupasi, ja kävi hetken aikaa niin että kierrokset nousivat n. 1200 mutta sammui sitten. Puhutaan n. 5-10 sekunnin ajan käymisestä. Sen jälkeen kone ei ole luvannutkaan. Autossani on perus 12-venttiilinen 2.5 V6, täysin vakio.
Ensimmäisenä mieleen tulleet asiat.
- bensamittarin anturin koho jumissa tms ja bensa loppu - täytetty tankkiin jerrykannullinen, ei apua.
- bensapumppu pimeänä. Tutkittu, pitää ainakin ääntä.
- joku sulake pimeänä, mutta ei ollut ainakaan löytämäni sulakkeet.
- ilmeisesti saa kipinääkin, koska kävi hetken aikaa. Bensa saattoi sen sijaan tulla pelkästään käynnistysruiskusta (miksi sitä kutsutaankaan). Myös ilmamäärämittarin ja kaasuläppäkotelon välinen putki oli bensassa useamman käynnistysyrityksen jälkeen.
Oireiden perusteella arvelin, että ruisku on pimeänä. Tutkin liitännät, mutta en havainnut mitään omaan silmään pistävää.
Sellainen huomio tosin, että olin aiemmin lisännyt jäähdytysnestettä, ja nestettä oli tullut laitettua hieman liikaa. Tietysti säiliö huohotti korkin kautta ja kasteli johdotuksia lähistöllä.
Joka tapauksessa, onko ideoita mistä kannattaisi jatkaa tutkimista? Tai onko Forssa-Turku akselilla joku yritys/tekijämies, joka tuntee vanhat Alfat ja voitte suositella?
Vanha 75 on palvellut voimalähteen osalta hienosti koko omistusaikani mutta eilen auto sammui vauhdista 40km ajon jälkeen. Eikä enää käynnisty.
Aamulla ensimmäisellä käynnistysyrityksellä kone lupasi, ja kävi hetken aikaa niin että kierrokset nousivat n. 1200 mutta sammui sitten. Puhutaan n. 5-10 sekunnin ajan käymisestä. Sen jälkeen kone ei ole luvannutkaan. Autossani on perus 12-venttiilinen 2.5 V6, täysin vakio.
Ensimmäisenä mieleen tulleet asiat.
- bensamittarin anturin koho jumissa tms ja bensa loppu - täytetty tankkiin jerrykannullinen, ei apua.
- bensapumppu pimeänä. Tutkittu, pitää ainakin ääntä.
- joku sulake pimeänä, mutta ei ollut ainakaan löytämäni sulakkeet.
- ilmeisesti saa kipinääkin, koska kävi hetken aikaa. Bensa saattoi sen sijaan tulla pelkästään käynnistysruiskusta (miksi sitä kutsutaankaan). Myös ilmamäärämittarin ja kaasuläppäkotelon välinen putki oli bensassa useamman käynnistysyrityksen jälkeen.
Oireiden perusteella arvelin, että ruisku on pimeänä. Tutkin liitännät, mutta en havainnut mitään omaan silmään pistävää.
Sellainen huomio tosin, että olin aiemmin lisännyt jäähdytysnestettä, ja nestettä oli tullut laitettua hieman liikaa. Tietysti säiliö huohotti korkin kautta ja kasteli johdotuksia lähistöllä.
Joka tapauksessa, onko ideoita mistä kannattaisi jatkaa tutkimista? Tai onko Forssa-Turku akselilla joku yritys/tekijämies, joka tuntee vanhat Alfat ja voitte suositella?