Muiden merkkien murheita.
Valvoja: Moderators
- Vainio
- Viestit: 704
- Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
- Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota - Paikkakunta: Lahti
Re: Muiden merkkien murheita.
Minusta turvallisuutta parantavien järjestelmien ei kuulu pelotella kuljettajaa niin, että kuski päättää järjestelmien reagoinnin välttämiseksi pudottaa etenemisnopeuden olemattomaksi
Toteutuuhan se turvallisuus toki niinkin, ehkä jopa kokonaisuudessa tehokkaammin kun ei tee mieli vahingossakaan kokeilla pidon rajoja.
Mutta siinä tapauksessa, että liukkaus yllättää varovaisen autoilijan voisi kyseinen järjestelmä yrittää parhaansa kuskin toivomien ajolinjojen toteuttamiseksi.
Tojotan mielestä yliohjautuvuus on karmea tilanne joka pitää katkaista heti, mutta aliohjautumista voidaan jatkaa kuskin toiveista välittämättä.
Toteutuuhan se turvallisuus toki niinkin, ehkä jopa kokonaisuudessa tehokkaammin kun ei tee mieli vahingossakaan kokeilla pidon rajoja.
Mutta siinä tapauksessa, että liukkaus yllättää varovaisen autoilijan voisi kyseinen järjestelmä yrittää parhaansa kuskin toivomien ajolinjojen toteuttamiseksi.
Tojotan mielestä yliohjautuvuus on karmea tilanne joka pitää katkaista heti, mutta aliohjautumista voidaan jatkaa kuskin toiveista välittämättä.
- lerppu
- Viestit: 5930
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Muiden merkkien murheita.
^^Vastuullinen toiminta on selviö. Siksikin haaveissa on Stelvio!
Nelikko poistaa voi arjen harmautta. Kylki edellä ajaminen on parhautta!
Mopedilla ajaminen ei käy mulle. Talvella siinä voi tulla kylmä myös sulle!
Edit: runoilin jäsen Jiiteelle vastausta, sivu pääsi vaihtumaan
Nelikko poistaa voi arjen harmautta. Kylki edellä ajaminen on parhautta!
Mopedilla ajaminen ei käy mulle. Talvella siinä voi tulla kylmä myös sulle!
Edit: runoilin jäsen Jiiteelle vastausta, sivu pääsi vaihtumaan
- Polforea
- Viestit: 11240
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Muiden merkkien murheita.
Hyvin toteutettua ajonestoa ei halua kytkeä aina pois, koska se tukee perillepääsyä häiritsemättä ajamista normaalitilanteissa ja aiheuttamatta lisävaaraa ääritilanteissa.
Otetaan nyt ekana vetoluistonesto, joka nykyään on osa ajonvakautusjärjestelmää. Jos se leikkaa tehot pois ja estää hangessa etenemisen, se pitää saada pois. Jos se puolestaan hallitusti lukottelee jarrulla sutivaa pyörää ja rajoittaa tehoa vasta korkeammalta päästäen koko vetävän akselin luistamaan hieman, se oikeasti auttaa etenemistä. Vauhdissakaan pieni sutiminen ei kaada maailmaa, etenkään etuvedolla - sitä liukkaalla vaan välillä tapahtuu esim. kiihdyttäessä. Jos kuitenkin kevyen sutimisen seurauksena ESP leikkaa tehoja ja pahimmillaan hidastaa vauhtia, mennään ihan väärään suuntaan, vaikka se periaatteessa turvallista onkin.
Ja sitte ne sivuluistonkoppaukset. Jos systeemi tulee myöhässä, reagoi kulmikkaasti tai pyrkii vastaohjauksesta keksimään että kuski haluaisi ulkokulman penkkaan väylällä pysymisen sijasta, oppii sen hyvin nopeasti kytkemään pois. Jos se taas reagoi pehmeästi ja aikaisin ja ymmärtää vastaohjauksen sekä kaasunkäytön kuljettajan toimenpiteinä pitää auto hallussa, on tilanne paljon parempi.
Puskemisesta en ole vielä löytänyt ESPiä, joka tekisi mieli kytkeä pois koska se kääntää tilanteen eri tavalla vaaralliseksi. Sen sijaan olen kohdannut useamman auton, joka puskutilanteessa ei vaan tajua tehdä mitään ja on sinänsä pettymys.
Yksinkertaistettuna: jos kuljettajan tarvii osata ESP-spesifisiä proseduureja, jotta ESP ei vie autoa vaan yhden penkan sijasta toiseen, on toteutus epäonnistunut. Jos autolla voi ajaa kuten ESPittömällä autolla ja ESP osaa kopata ylilyönnit sekä tukea kuskia tilanteen korjaamisessa, niin se toimii oikein.
Eikä varmaan tartte edes kertoa, että jos alustan suunnittelussa on säästetty sillä ajatuksella, että ESP koppaa, niin ollaan pahasti kujalla.
Otetaan nyt ekana vetoluistonesto, joka nykyään on osa ajonvakautusjärjestelmää. Jos se leikkaa tehot pois ja estää hangessa etenemisen, se pitää saada pois. Jos se puolestaan hallitusti lukottelee jarrulla sutivaa pyörää ja rajoittaa tehoa vasta korkeammalta päästäen koko vetävän akselin luistamaan hieman, se oikeasti auttaa etenemistä. Vauhdissakaan pieni sutiminen ei kaada maailmaa, etenkään etuvedolla - sitä liukkaalla vaan välillä tapahtuu esim. kiihdyttäessä. Jos kuitenkin kevyen sutimisen seurauksena ESP leikkaa tehoja ja pahimmillaan hidastaa vauhtia, mennään ihan väärään suuntaan, vaikka se periaatteessa turvallista onkin.
Ja sitte ne sivuluistonkoppaukset. Jos systeemi tulee myöhässä, reagoi kulmikkaasti tai pyrkii vastaohjauksesta keksimään että kuski haluaisi ulkokulman penkkaan väylällä pysymisen sijasta, oppii sen hyvin nopeasti kytkemään pois. Jos se taas reagoi pehmeästi ja aikaisin ja ymmärtää vastaohjauksen sekä kaasunkäytön kuljettajan toimenpiteinä pitää auto hallussa, on tilanne paljon parempi.
Puskemisesta en ole vielä löytänyt ESPiä, joka tekisi mieli kytkeä pois koska se kääntää tilanteen eri tavalla vaaralliseksi. Sen sijaan olen kohdannut useamman auton, joka puskutilanteessa ei vaan tajua tehdä mitään ja on sinänsä pettymys.
Yksinkertaistettuna: jos kuljettajan tarvii osata ESP-spesifisiä proseduureja, jotta ESP ei vie autoa vaan yhden penkan sijasta toiseen, on toteutus epäonnistunut. Jos autolla voi ajaa kuten ESPittömällä autolla ja ESP osaa kopata ylilyönnit sekä tukea kuskia tilanteen korjaamisessa, niin se toimii oikein.
Eikä varmaan tartte edes kertoa, että jos alustan suunnittelussa on säästetty sillä ajatuksella, että ESP koppaa, niin ollaan pahasti kujalla.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- Jiitee
- Viestit: 4343
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.
ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Muiden merkkien murheita.
Kiitos runosta. Joo, talviprätkäily on aika extremeä, toki asiallisesti pukeutuen muutamanlerppu kirjoitti:^^Vastuullinen toiminta on selviö. Siksikin haaveissa on Stelvio!
Nelikko poistaa voi arjen harmautta. Kylki edellä ajaminen on parhautta!
Mopedilla ajaminen ei käy mulle. Talvella siinä voi tulla kylmä myös sulle!
Edit: runoilin jäsen Jiiteelle vastausta, sivu pääsi vaihtumaan
miinusasteen kelissä crossi-Hondalla voisi heittää pienen metsälenkin kelkkauraa pitkin.
Talvi on minulla pyhitetty ihan sisälajeihin, mm. lennokkien ja dronien rakentaminen on todella
mukavaa kun kuten tänä aamuna ( miinus 25- celsiusta E-P:lla).
Jälleen kerran toteamme, että Toyotan kansanmallien murheet ovat ihan valtavia
suurelle osalle käyttäjiä eli liian holtoava luistonesto. Reklamaatio !
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Vainio
- Viestit: 704
- Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
- Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota - Paikkakunta: Lahti
Re: Muiden merkkien murheita.
^^Tämä Electronic Senility Program toimii jostain syystä niin, että puskemaan lähdettyään se vaan tahtoo lisätä puskemista. Tuntuma etupyöriin ja kaasuun katoaa kokonaan kunnes järjestelmä havahtuu, että jos kummiski yritetään ruorin kertomaan suuntaan ja rempasee autoa niin maan perusteellisesti.
Lyhyesti, siinä missä ESP päällä on puskettu kurvi pahasti leveäksi niin ilman ESPiä ei aliohjautumisesta ole tietoakaan.
Tojon tapauksessa voisin väittää, että keskinkertainen alusta on pilattu huonolla ESPillä.
Lyhyesti, siinä missä ESP päällä on puskettu kurvi pahasti leveäksi niin ilman ESPiä ei aliohjautumisesta ole tietoakaan.
Tojon tapauksessa voisin väittää, että keskinkertainen alusta on pilattu huonolla ESPillä.
Viimeksi muokannut Vainio, 14 Tammi 2021, 15:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Vainio
- Viestit: 704
- Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
- Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota - Paikkakunta: Lahti
Re: Muiden merkkien murheita.
Kunpa tuo systeemi holhoaisikin eikä potkisi persuuksilleJiitee kirjoitti:Jälleen kerran toteamme, että Toyotan kansanmallien murheet ovat ihan valtavia
suurelle osalle käyttäjiä eli liian holtoava luistonesto. Reklamaatio !
- Tuomas K
- Viestit: 5545
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane - Paikkakunta: Vantaa
Re: Muiden merkkien murheita.
Tojotan ajonvakautuksesta: https://tekniikanmaailma.fi/talviauto-2 ... 1610799808
Ei tuo käytös oikein vakuuta vakautettuna kuin ilmankaan.
Ei tuo käytös oikein vakuuta vakautettuna kuin ilmankaan.
Re: Muiden merkkien murheita.
Samma på svenska (tekstitys löytyy englanniksi)
https://www.youtube.com/watch?v=CLnaParvC_8
Aika kehno on kyllä suoritus.
https://www.youtube.com/watch?v=CLnaParvC_8
Aika kehno on kyllä suoritus.
- Jiitee
- Viestit: 4343
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.
ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Muiden merkkien murheita.
Konservatiivisesti softa tehtaalta säädetty, ja ilmeisesti Ruotsissa tehtyjen vastaavienTuomas K kirjoitti:Tojotan ajonvakautuksesta: https://tekniikanmaailma.fi/talviauto-2 ... 1610799808
Ei tuo käytös oikein vakuuta vakautettuna kuin ilmankaan.
kokeiden jälkeen RAV4:n softaa on säädetty lisää.
Meidän Auris kyllä pysyy hyvin tiellä
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
Re: Muiden merkkien murheita.
Talviauto 2021: ”Rullakokeemme” sai Jeep Compassin täysin sekaisin, ja paikalle oli kutsuttava mekaanikko – katso video
https://tekniikanmaailma.fi/talviauto-2 ... tso-video/
https://tekniikanmaailma.fi/talviauto-2 ... tso-video/
- matti_vuorio
- Viestit: 1525
- Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
- Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79 - Paikkakunta: Siikalatva
Re: Muiden merkkien murheita.
^Todennäköisesti joku ex. jalkapalloilija on siirtynyt koodariksi FCA:lle. Jeeppi menee ihan lukkoon jos jotain yllättävää tapahtuu.
https://www.youtube.com/watch?v=9ukFUEI5qz8
https://www.youtube.com/watch?v=9ukFUEI5qz8
- Polforea
- Viestit: 11240
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Muiden merkkien murheita.
Ilmankos baijerilaisia ei enää näy kiedottuna mäntyjen ympärille, kun Toyota on siihen parempi vaihtoehto . Selittää myös sen, että uusi Supra on Bemarin käsialaaTM kirjoitti: Lähestymisnopeutta Toyotalla oli 70 km/h. Vastaavasta kokeesta BMW suoriutui juuri kunnialla vielä 73 km/h alkunopeudella myös ilman ajonvakautusta.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- Garmund
- Viestit: 2137
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta
Re: Muiden merkkien murheita.
Aika rohkeeta vauhtia sillä rav4 testas jos epäilytti jo esp kanssa. Ite en olisi kyllä uskaltanut noin lähelle samaa nopeutta ajaa kuin parhaiten(?) testin suorittanut.
Suoraan vaan suoraa
- Tuomas K
- Viestit: 5545
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane - Paikkakunta: Vantaa
Re: Muiden merkkien murheita.
^Ilman vakautusta testattiin vain kaksi, joten ei tuossa kovin laajaa vertailupohjaa ollut. Epäonnistumistakin on monta astetta, nyt meni totaalisesti persiilleen.
-
- Viestit: 2639
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): pikaladattava hybridi
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Muiden merkkien murheita.
^ pienellä päivityksellä korjaantuu
https://www.youtube.com/watch?v=xSRCJFCmvTk
https://www.youtube.com/watch?v=xSRCJFCmvTk
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
- Tazio
- Viestit: 3395
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
- Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02
Re: Muiden merkkien murheita.
Kovin vahva ei ollut Toyon esitys ei.
Tosin kaikesta viime aikojen positiivisesta journalismista huolimatta luottamukseni ko. firman laitteiden ajo-omaisuuksiin ei ole kovin korkealla.
Nykyistä Priusta mallistosta viimeksi ajaneena ei vain maistu autolta jonka suunnittelussa olisi ajateltu ajo-ominaisuuksia ja tuntumaa. Kaikkea muuta kyllä.
Jeepin esitys sitten todella surullinen. Vielä surullisempi oli tuo selitys 'autolla ei ollut ajettu tarpeeksi ennen ko. testiä'
Tarkoittaako se, että ennen kuin Jeepillä yrittää lähteä pahasta paikasta liikkeelle on sillä ajettava joku lämmittelykierros?
-Tazio
Tosin kaikesta viime aikojen positiivisesta journalismista huolimatta luottamukseni ko. firman laitteiden ajo-omaisuuksiin ei ole kovin korkealla.
Nykyistä Priusta mallistosta viimeksi ajaneena ei vain maistu autolta jonka suunnittelussa olisi ajateltu ajo-ominaisuuksia ja tuntumaa. Kaikkea muuta kyllä.
Jeepin esitys sitten todella surullinen. Vielä surullisempi oli tuo selitys 'autolla ei ollut ajettu tarpeeksi ennen ko. testiä'
Tarkoittaako se, että ennen kuin Jeepillä yrittää lähteä pahasta paikasta liikkeelle on sillä ajettava joku lämmittelykierros?
-Tazio
- Garmund
- Viestit: 2137
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta
Re: Muiden merkkien murheita.
Itselle tuli mieleen että kyseessä olisi pakasta vedetty auto ja nyt olisi eka kerta kun sen ajoavut aktivoituivat
Suoraan vaan suoraa
- Vainio
- Viestit: 704
- Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
- Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota - Paikkakunta: Lahti
Re: Muiden merkkien murheita.
^^Minusta tojotan kitumaasturin ajettavuus on varsin kelvollista tasoa kunhan ei vaan ala vaatimaan alustalta rataominaisuuksia ja välttää ääritilanteita
Reilu vuosi on tullut -14 vuosimallin RAVilla ajeltua ja moiseksi mötikäksi tuo tuntuu ihan jämäkältä ajettavalta.
Vertailukohtana oli hetken aikaa paljon ylistetty Baijerilainen X3 joka minusta tuntui pahemmin lyllertävän ja huojuvan mutkissa kuin tuo japsikottero.
Valitettavasti tuo x3 jäi alle kuukauden tuttavuudeksi, koska auto oli kärsinyt ilmeisesti monen sortin vesivahinkoja ja homma päätyi kaupan purkuun sekopäisen elektroniikan johdosta.
Reilu vuosi on tullut -14 vuosimallin RAVilla ajeltua ja moiseksi mötikäksi tuo tuntuu ihan jämäkältä ajettavalta.
Vertailukohtana oli hetken aikaa paljon ylistetty Baijerilainen X3 joka minusta tuntui pahemmin lyllertävän ja huojuvan mutkissa kuin tuo japsikottero.
Valitettavasti tuo x3 jäi alle kuukauden tuttavuudeksi, koska auto oli kärsinyt ilmeisesti monen sortin vesivahinkoja ja homma päätyi kaupan purkuun sekopäisen elektroniikan johdosta.
- Tuomas K
- Viestit: 5545
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane - Paikkakunta: Vantaa
Re: Muiden merkkien murheita.
Renöön ajovalot. Vasemmalla alkuperäinen, oikealla Depo. Vakuuttavaa
-
- Viestit: 2639
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): pikaladattava hybridi
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Muiden merkkien murheita.
Sehän kuulostaa hyvältä. Kulutuksenkin kannalta on parempi lähteä heti liikkeelleTazio kirjoitti:Jeepin esitys sitten todella surullinen. Vielä surullisempi oli tuo selitys 'autolla ei ollut ajettu tarpeeksi ennen ko. testiä'
Tarkoittaako se, että ennen kuin Jeepillä yrittää lähteä pahasta paikasta liikkeelle on sillä ajettava joku lämmittelykierros?
Olisiko kuitenkin akku ollut irti testilaitteiden asennuksen vuoksi tai akku päässyt välillä sippaamaan (ei olisi ensimmäisen esittelyauto, joka tulee uupuneella akulla testiin) eikä autolla ajettu vielä tarpeeksi, jotta lataus OK tai kaikki härpättimet kerinneet kalibroida itsensä. Tuskin testasivat, montako vikakoodia muistissa ennen rullille ajoa.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
- Tazio
- Viestit: 3395
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
- Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02
Re: Muiden merkkien murheita.
Joo, joku tuollainen tai sitten tuo aiemmin mainittu oikeasti pakasta vedetty voi olla lähempänä totuutta. Viimeksi mainittua lukuunottamatta nuo(kin) ovat mielestäni huonoja - joskin ymmärrettäviä selityksiä. Digitalisaation ihanuus vs. toimintavarmuus silloin kun sitä oikeasti tarvitaan. Joskus dinosaurusten aikaan (muistan vielä!) ei Jeepin, Lantikan tai vaikkapa HJ:n ostajan tarvinnut pohtia lataustiloja ja virhekoodeja kun mentiin pois sulalta, tasaiselta ja kuivalta asfaltilta. Se, että vehje kävi riitti <tähän sellainen evil grin jutska>insinörtti kirjoitti:Sehän kuulostaa hyvältä. Kulutuksenkin kannalta on parempi lähteä heti liikkeelleTazio kirjoitti:Jeepin esitys sitten todella surullinen. Vielä surullisempi oli tuo selitys 'autolla ei ollut ajettu tarpeeksi ennen ko. testiä'
Tarkoittaako se, että ennen kuin Jeepillä yrittää lähteä pahasta paikasta liikkeelle on sillä ajettava joku lämmittelykierros?
Olisiko kuitenkin akku ollut irti testilaitteiden asennuksen vuoksi tai akku päässyt välillä sippaamaan (ei olisi ensimmäisen esittelyauto, joka tulee uupuneella akulla testiin) eikä autolla ajettu vielä tarpeeksi, jotta lataus OK tai kaikki härpättimet kerinneet kalibroida itsensä. Tuskin testasivat, montako vikakoodia muistissa ennen rullille ajoa.
-Tazio
- Vainio
- Viestit: 704
- Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
- Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota - Paikkakunta: Lahti
Re: Muiden merkkien murheita.
Voisi mennä myös koeajo ketjuun mut laitanpa tänne.
Tulipa eilen hauskuutettua itseään maastoautoilun merkeissä.
Koeponnistettiin auraamattomalla metsäautotiellä kaksi lelumaasturia ja yksi maastoauto kun mentiin tekemään pientä laavuremonttia metsän siimekseen. Tie oli varauduttu auraamaan traktorilla mutta päätettiin kummiski tehdä pieni hankitesti Q7 audille ja omalle RAVille sekä Pajerolle.
RAVi upposi hankeen noin kaksi autonmittaa ennen kuin meno tyssäsi. Q7 eteni jopa kaksi ja puoli auton mittaa. Pajero kulki hangessa perille
RAVista sai hetken etsiä oikeaa nappi ja poljinkombinaatiota jotta lopulta suostui kolme pyörää vetämään ja auto irtosi hangesta ilman apuja.
Audin hytistä kuului pitkään kaikenlaista pimputusta ja piippailua, mutta kyllä sekin lopulta lähti omin voimin irti hangesta.
On se vaan rentouttavaa tommoisen vanhemman pajeron kanssa kun voi laittaa napista lukot päälle ja nauttia menosta ilman sähköälyn ###tuilua
Tulipa eilen hauskuutettua itseään maastoautoilun merkeissä.
Koeponnistettiin auraamattomalla metsäautotiellä kaksi lelumaasturia ja yksi maastoauto kun mentiin tekemään pientä laavuremonttia metsän siimekseen. Tie oli varauduttu auraamaan traktorilla mutta päätettiin kummiski tehdä pieni hankitesti Q7 audille ja omalle RAVille sekä Pajerolle.
RAVi upposi hankeen noin kaksi autonmittaa ennen kuin meno tyssäsi. Q7 eteni jopa kaksi ja puoli auton mittaa. Pajero kulki hangessa perille
RAVista sai hetken etsiä oikeaa nappi ja poljinkombinaatiota jotta lopulta suostui kolme pyörää vetämään ja auto irtosi hangesta ilman apuja.
Audin hytistä kuului pitkään kaikenlaista pimputusta ja piippailua, mutta kyllä sekin lopulta lähti omin voimin irti hangesta.
On se vaan rentouttavaa tommoisen vanhemman pajeron kanssa kun voi laittaa napista lukot päälle ja nauttia menosta ilman sähköälyn ###tuilua
- Björn Contio
- Viestit: 1577
- Liittynyt: 06 Elo 2009, 18:21
- Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Re: Muiden merkkien murheita.
Kaupan pihaan ajeli n. 10v vanha C Mersu, siinä oli rankasti PahvitettU maski.
Tarviikohan Bmw ylimääräisiä pahveja, kun siinä on ne automaattiset "sälekaihtimet".
Tarviikohan Bmw ylimääräisiä pahveja, kun siinä on ne automaattiset "sälekaihtimet".
- Polforea
- Viestit: 11240
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Muiden merkkien murheita.
Onko sulla oikeasti E90:ssä kaihtimet? En ole vielä yhdessäkään ko. ikäluokan bensakuutosessa niitä nähnyt.
Siitä riippumatta vastaus kysymykseen: kyllä nuo ainakin mulla on osannut siihen tahtiin lämmetä, että en rohkeisi keulaa tukkia.
Siitä riippumatta vastaus kysymykseen: kyllä nuo ainakin mulla on osannut siihen tahtiin lämmetä, että en rohkeisi keulaa tukkia.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- Björn Contio
- Viestit: 1577
- Liittynyt: 06 Elo 2009, 18:21
- Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Re: Muiden merkkien murheita.
Milestäni on. Olen nähnyt kaihtimien olevan jopa auki kesähelteillä.
liite:kuva
- Liitteet
-
- kaihtimet.jpg (67.2 KiB) Katsottu 4453 kertaa
- Polforea
- Viestit: 11240
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Muiden merkkien murheita.
No siinähän ne tosiaan on. Etenkään noiden kanssa ei tartte kyllä miettiä mitään lisätukkeita siihen keulaan.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- Björn Contio
- Viestit: 1577
- Liittynyt: 06 Elo 2009, 18:21
- Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
- Polforea
- Viestit: 11240
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Muiden merkkien murheita.
Anna mursumiehen kauhistella rauhassa ja pidä penari kunnossa äläkä tuki mitään. Se ajaa ehjänä melko tiukallakin pakkasella konetta 105C lämmöissä, niin sen jäähdytyspuolenkin yksinkertaisesti pitää toimia.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
Re: Muiden merkkien murheita.
Muistaakseni ooppelissa oli myös seitkytluvulla kaihtimet, mutta reikäkettingillä varustettu.
Hmm, otin ne pois recordista aikoinaan, olisikohan vielä tallessa jossain.
Hmm, otin ne pois recordista aikoinaan, olisikohan vielä tallessa jossain.
- mutt
- Viestit: 5461
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Muiden merkkien murheita.
UAZissa ainakin oli, manuaalisena. Ja Flaminiassa tietysti termostaattiohjattuna.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Paikalla
- nipaka
- Viestit: 2114
- Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
- Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita. - Paikkakunta: Askola
Re: Muiden merkkien murheita.
Toimiva termostaatti pitää moottorin lämmön oikeana.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
- Polforea
- Viestit: 11240
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Muiden merkkien murheita.
^Kyllä, perinteisessä toteutuksessa.
BillJeanin saksanpreemiumissa sekä termostaatti, vesipumppu että nuo kaihtimet ja muistaakseni pari venttiiliäkin on sähköisiä ja logiikkaohjattuja. Äkkiseltään monimutkaisen kuuloinen toteutus, mutta käytännössä varsin toimiva (mitä nyt se vesipumppu ja termari maksaa hunajaa...) - jäähdytysnesteen lämpötila nousee hyvällä tahdilla sinne 105C lukemaan ja pysyy siinä hämmentävän tarkastipitäen kuitenkin kulutuksenkin edes jotenkin aisoissa.
BillJeanin saksanpreemiumissa sekä termostaatti, vesipumppu että nuo kaihtimet ja muistaakseni pari venttiiliäkin on sähköisiä ja logiikkaohjattuja. Äkkiseltään monimutkaisen kuuloinen toteutus, mutta käytännössä varsin toimiva (mitä nyt se vesipumppu ja termari maksaa hunajaa...) - jäähdytysnesteen lämpötila nousee hyvällä tahdilla sinne 105C lukemaan ja pysyy siinä hämmentävän tarkastipitäen kuitenkin kulutuksenkin edes jotenkin aisoissa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- Björn Contio
- Viestit: 1577
- Liittynyt: 06 Elo 2009, 18:21
- Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Re: Muiden merkkien murheita.
Lueskelin hyvä aika sitten noista kaihtimista, forumia en muista.
Keskustelussa tuotiin esille, että kaihtimet pienentävät (myös) ilmanvastusta.
Tiedä tuota.
Edit: Tai no...
https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=qzOnC7-2uZ8
Keskustelussa tuotiin esille, että kaihtimet pienentävät (myös) ilmanvastusta.
Tiedä tuota.
Edit: Tai no...
https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=qzOnC7-2uZ8
-
- Viestit: 1428
- Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
- Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18 - Paikkakunta: Mäntyharju
Re: Muiden merkkien murheita.
^^ Ilmanvirtauksilla on huomattava merkitys ilmanvastukseen. Kyllähän tuollaisia temppuja ekoautoissa käytetään paljonkin ja aika tarkkaan kilpa-autoissakin turhia reikiä vältetään. Olikohan Audin A2, jossa ainakin oli liki umpimaski ja olikohan jopa aukematon konepeltikin muotojen siloittelun takia.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.
Flappy paddles - löysät polkimet.
- Mandeprkl
- Viestit: 1541
- Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
- Car(s): Alfa GT 3.2 V6 -07, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EcoBoost -12
- Paikkakunta: Espoo
Re: Muiden merkkien murheita.
^A2:sessa taisi maski olla aukeva jonka takana tärkeimpien nesteiden täyttöröörit ja kone"pelti" nousi kokonaan irti jo piti muuta tehdä.
Re: Muiden merkkien murheita.
Joo, Audi A2 huolto on hauskan näköinen harjoitus. Tutulla oli tällainen 1.6 iso-lohkolla. Moottoritiellä tuulessa ainakin tämä yksilö oli hieman eläväinen.
https://www.youtube.com/watch?v=zYSezws4hxM
- _rico
- Viestit: 1342
- Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
- Car(s): ModelY
Ex Giulietta ja 3x 156 - Paikkakunta: Espoo
Re: Muiden merkkien murheita.
Ei yhtään hassumpi toteutus. Pysyy ainakin vaatteet puhtaana kun täyttää pissapoikaa jne.FinPat kirjoitti: ↑10 Helmi 2021, 11:12Joo, Audi A2 huolto on hauskan näköinen harjoitus. Tutulla oli tällainen 1.6 iso-lohkolla. Moottoritiellä tuulessa ainakin tämä yksilö oli hieman eläväinen.
https://www.youtube.com/watch?v=zYSezws4hxM
- TeroPee
- Viestit: 1518
- Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
- Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Muiden merkkien murheita.
Parin A2:n kokemuksella pidän tuota, ja montaa muuta juttua siinä autossa, fiksusti suunniteltuna ja edellä aikaansa olleena. Aidosti ihmettelen miksi tuo konepeltiratkaisu ei ole yleistynyt.
- Tazio
- Viestit: 3395
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
- Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02
Re: Muiden merkkien murheita.
I second that. Vaikka en A2ta omistanut ole, oli siinä mielestäni viimeinen 'vorsprung durch teknik' Audi.
quatro, V8 ja A2 mielestäni oikeasti edistyksellinen ja tuon sloganin arvoinen kolmikko.
Sen jälkeen on nähdäkseni keskitytty enemmän olemaan se VAG-konsernin BMW.
A2 oli oikeasti fiksu auto, vähän kuin alkuperäinen A-klasse ennen kaatumista.
-Tazio
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 11254
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Paikkakunta: 13100
Re: Muiden merkkien murheita.
Samaa mieltä. Aikaansa edellä oli tuo. Sen jälkeen keskitytty lähinnä maskin kasvattamiseen.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
- TeroPee
- Viestit: 1518
- Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
- Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Muiden merkkien murheita.
V8 nyt oli vähän mitä oli. Ikivanhan typ44 -korin (Audi 100 noin vuodelta 1982, aikanaan erittäin aerodynaaminen ja edistyksellinen laite) viimeinen ulkonäkövaihe. Perustekniikka peltien alla jatkoi vielä pitkään C4 -korissa (sämpylä-satanen, josta tuli eka A6) eikä se 3.6 V8 tai edes 4.2 V8 mitään ihmeellisiä olleet. Käytännössä oli vaan naitettu yhteen kaksi Golfin 1.8 konetta.Tazio kirjoitti: ↑12 Helmi 2021, 19:59I second that. Vaikka en A2ta omistanut ole, oli siinä mielestäni viimeinen 'vorsprung durch teknik' Audi.
quatro, V8 ja A2 mielestäni oikeasti edistyksellinen ja tuon sloganin arvoinen kolmikko.
Sen jälkeen on nähdäkseni keskitytty enemmän olemaan se VAG-konsernin BMW.
A2 oli oikeasti fiksu auto, vähän kuin alkuperäinen A-klasse ennen kaatumista.
-Tazio
Ensimmäinen A8 sen sijaan, samasta 4.2 V8 -peruskoneestaan huolimatta, oli mielestäni enemmän vorsprunkia. Etupään jousitusrakenne oli huolella suunniteltu vaikkakin alkuun kärsi tukivarsien ja koiranluiden ennenaikaisesta kulumisesta ja teholukema tasan 300hv on ihan kohtalainen lukema edelleen, saati sitten 25 vuotta sitten vuonna 1994. A8 oli aidosti haastaja S-klasselle vaikkei pystynytkään horjuttamaan sen asemaa. Ehkä kuitenkin pisti Stuttgartin insinöörit edes hetkeksi ylitöihin.
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 11254
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Paikkakunta: 13100
Re: Muiden merkkien murheita.
Ei tullut Méganen 4control yhdessä päivässä kuntoon. Mokkula meni kyllä paikoilleen, mutta kalibrointi ei kerralla onnistunut. Odottelevat nyt Ruotsista ohjeita.
Hyundai i20 annettiin sentään alle. Lämmitetty ratti ja kaikki!
Hyundai i20 annettiin sentään alle. Lämmitetty ratti ja kaikki!
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
-
- Viestit: 1
- Liittynyt: 17 Helmi 2021, 17:34
- Car(s): Lancia Ypsilon 2008
Re: Muiden merkkien murheita.
Lancia Ypsilon 2008 mittaristo lopetti toimintansa huollon yhteydessä. Eli vein auton paikalliselle sepälle jakopää remonttiin ja noutaessa sano että mittaristo ei toimi. Oletti sen olleen vanha vika, koska ei ollut toiminut halliin ajaessa. Kuitenkin kun auton vein nii pelasti normaalisti. Luultavasti vain sattumaa että juuri nyt lopetti, mut vika pitäisi silti korjata ja hyvät ideat loppuu.
Eli kierrosluku, ajonopeus ja polttoainesäliön mittarit on pimeitä, eikä siis toimi, ei mitään eloa. Kojetaulussa vilkut ei polta merkkivaloa eikä rele naksuta, mutta ulkoapäin tarkastellen voidaan todeta vilkkujen kuitenkin toimivan. Sama juttu ajovaloissa. Muut valot kojetaulusaa palaa niinkuin pitääkin ja ajotietokone vörkkii normaalisti. Sulakkeista lähdin vikaa etsimään, mittaristolle ei ilmeisesti ole omaa sulakettaan enkä keksinyt minkä kanssa ne voisi olla naimisissa. Tarkistin F53 kun se olisi ollut lähimpänä (ohjainpaneeli ja takasumuvalo) se oli kunnossa. Samoten katsonut muita mitkä edes liippaisi läheltä mikä sulake voisi olla pimeä, mut viallisia en löydä.
Olisiko kanssa harrastajilla mitään ajatusta mistä vikaa kannattaisi seuraavaksi etsiä? Tietty ulkona on tuo -24°C pakkasta että silläkin voi olla joku osuus sähkövioissa, mut oli auto kuitenkin lämpimässä tallissa remontin ajan.
Eli kierrosluku, ajonopeus ja polttoainesäliön mittarit on pimeitä, eikä siis toimi, ei mitään eloa. Kojetaulussa vilkut ei polta merkkivaloa eikä rele naksuta, mutta ulkoapäin tarkastellen voidaan todeta vilkkujen kuitenkin toimivan. Sama juttu ajovaloissa. Muut valot kojetaulusaa palaa niinkuin pitääkin ja ajotietokone vörkkii normaalisti. Sulakkeista lähdin vikaa etsimään, mittaristolle ei ilmeisesti ole omaa sulakettaan enkä keksinyt minkä kanssa ne voisi olla naimisissa. Tarkistin F53 kun se olisi ollut lähimpänä (ohjainpaneeli ja takasumuvalo) se oli kunnossa. Samoten katsonut muita mitkä edes liippaisi läheltä mikä sulake voisi olla pimeä, mut viallisia en löydä.
Olisiko kanssa harrastajilla mitään ajatusta mistä vikaa kannattaisi seuraavaksi etsiä? Tietty ulkona on tuo -24°C pakkasta että silläkin voi olla joku osuus sähkövioissa, mut oli auto kuitenkin lämpimässä tallissa remontin ajan.
Re: Muiden merkkien murheita.
Epäilen että tuolla fiatforum.fi puolella on noita ypsilonin omistajia enemmänkin, joten kannattaa kysellä sieltä.Jaakko_Julius kirjoitti: ↑17 Helmi 2021, 17:57Lancia Ypsilon 2008 mittaristo lopetti toimintansa huollon yhteydessä. Eli vein auton paikalliselle sepälle jakopää remonttiin ja noutaessa sano että mittaristo ei toimi. Oletti sen olleen vanha vika, koska ei ollut toiminut halliin ajaessa. Kuitenkin kun auton vein nii pelasti normaalisti. Luultavasti vain sattumaa että juuri nyt lopetti, mut vika pitäisi silti korjata ja hyvät ideat loppuu.
Eli kierrosluku, ajonopeus ja polttoainesäliön mittarit on pimeitä, eikä siis toimi, ei mitään eloa. Kojetaulussa vilkut ei polta merkkivaloa eikä rele naksuta, mutta ulkoapäin tarkastellen voidaan todeta vilkkujen kuitenkin toimivan. Sama juttu ajovaloissa. Muut valot kojetaulusaa palaa niinkuin pitääkin ja ajotietokone vörkkii normaalisti. Sulakkeista lähdin vikaa etsimään, mittaristolle ei ilmeisesti ole omaa sulakettaan enkä keksinyt minkä kanssa ne voisi olla naimisissa. Tarkistin F53 kun se olisi ollut lähimpänä (ohjainpaneeli ja takasumuvalo) se oli kunnossa. Samoten katsonut muita mitkä edes liippaisi läheltä mikä sulake voisi olla pimeä, mut viallisia en löydä.
Olisiko kanssa harrastajilla mitään ajatusta mistä vikaa kannattaisi seuraavaksi etsiä? Tietty ulkona on tuo -24°C pakkasta että silläkin voi olla joku osuus sähkövioissa, mut oli auto kuitenkin lämpimässä tallissa remontin ajan.
- Romeo y Julieta
- Viestit: 541
- Liittynyt: 08 Syys 2020, 21:31
- Car(s): Giulietta MA 170 '13
Ex:
Giulietta MA 170 '11 - Paikkakunta: Heinola
Re: Muiden merkkien murheita.
Perhepiirissä on syksyllä 2020 uutena ostettu Opel Grandland X plug-in hybrid lähes kaikilla herkuilla (kattoluukku ja puhelimen induktiolataus puuttuu). Olen tuolla muutaman kerran ajellut ja on ihan pätevä ja ripeäkin (0-100 km/h alle 6 sek) kulkine, vaikka nyt ei toki suurempia intohimoja tai tunteita herätäkään. Pakkasten tullessa auto alkoi käyttäytyä kummallisesti; arpapeliä suostuuko lataamaan itsensä, ovet eivät aina aukene (avaimeton järjestelmä), kuten ei myöskään takaluukku. Välillä moottorin vikavalo palaa eikä polttomoottoria saa lainkaan käyttöön, jolloin ollaan noin 30-40 km sähköisen toimintamatkan varassa (pakkasella tuo on parhaimmillaan suurin todellinen toimintamatka). Auto lähti tällä viikolla maahantuojan tutkimuksiin, Opel Club Finlandin keskustelujen perusteella muillakin on ollut samanlaisia ongelmia. Tonalen markkinoille saapumista odotellessa
- Garmund
- Viestit: 2137
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta
Re: Muiden merkkien murheita.
Ei taida ihan ongelmattomia olla noi plugarit monellakaan merkillä, Fordin plugin hybrideistä olen kanssa kuullut ongelmista.
Suoraan vaan suoraa
Re: Muiden merkkien murheita.
Edellä kulki kaupunkiliikenteessä Citroen C4 korvat luimussa. Eli peilit sisälle käännettynä.
-
- Viestit: 2639
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): pikaladattava hybridi
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Muiden merkkien murheita.
Perinteisin on tietysti jokin pettänyt juotos tai komponentti mittaristossa. Tämä taitaa olla likimain varma diagnoosi, jos mittaristossa ei ole mitään elonmerkkejä - ei toimi ajotietokoneen näyttö/matkamittari, ei pala/vilku mitään merkkivaloja.Jaakko_Julius kirjoitti: ↑17 Helmi 2021, 17:57Lancia Ypsilon 2008 mittaristo lopetti toimintansa huollon yhteydessä.
Nopeusmittarit yms. voi tappaa myös poikittain mennyt bitti - tullut eteen sekä saman vuosimallin Bravon että 2012 Giulietan kanssa eteen. Bravossakin vilkkujen merkkiääni hukassa, nopeus-, kierrosluku- ja polttoainemittarit dead, mutta sen lisäksi myös radio, osa lämmityslaitteen toiminnoista, toisaalta kaikenmaailman ABS ja ohjaustehostimen varoitusvaloja/tekstejä taulussa. Ja silti kaikki toimi ulkoapäin tarkasteltuna.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
- mutt
- Viestit: 5461
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Muiden merkkien murheita.
Semmoinen hämärä mielikuva olisi tuohon Ypsilonin tapaukseen, että joku ehkä toisenmerkkinen konsernin tuote olisi vähän samaan tapaan hukannut mittaristonsa akun vaihdon tms yhteydessä, ja olisi proxy alignmentilla saatu takaisin? Eli tarvitaan joko merkkikohtainen testeri tai Multiecuscan.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta