- ScreenHunter_228 Feb. 02 07.38.jpg (15.35 KiB) Katsottu 7241 kertaa
Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Valvoja: Moderators
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Haarukan alapultille on kaikenlaisia speksejä, koska se on GM:n ns. kertakäyttöinen murtolujuuspultti, mutta tälle yläpultille ei mitään muuta, kuin että sen pitää juuttua hyvin kevytmetalliin ja olla ruostuvaa terästä Samaa terästä siis kuin 147-156-166 malleissa! Toisaalta sillä on erikoinen ominaisuus, jos saa leikattua mutterin pois, se irtoaa lähes itsestään joistain yksilöistä.
- Polforea
- Viestit: 11240
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Oulrait!
Minulla on selvästi se yksilö, josta pultti ei irtoa itsestään.Pultin katkettua se loppupätkä kyllä tuli pihalle kun ruuvasi mutteria kireämmälle, mutta alkupätkä tarttee vielä porata pois.
Helevetin pitkän kuulonen kyllä tuo 137mm, kun eilen mitan kanssa sohin että 70-80mm olisi sopiva mitta. Mutta hyvä siis, palvelevasta pulttikaupasta kymppiysiä kyytiin vaan.
Minulla on selvästi se yksilö, josta pultti ei irtoa itsestään.Pultin katkettua se loppupätkä kyllä tuli pihalle kun ruuvasi mutteria kireämmälle, mutta alkupätkä tarttee vielä porata pois.
Helevetin pitkän kuulonen kyllä tuo 137mm, kun eilen mitan kanssa sohin että 70-80mm olisi sopiva mitta. Mutta hyvä siis, palvelevasta pulttikaupasta kymppiysiä kyytiin vaan.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Niin nuo speksit on sille haarukan alapultille, jolla se kiinnitetään alatukivarteen! Se pultti joka lukitsee iskarin haarukkaan on varmaan sen 7-8 cm pituinen.
- Polforea
- Viestit: 11240
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Ahhhh aivan joo.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- palkus
- Viestit: 5473
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Onkosta muuten isolohkoissa menny paljo puolia? Helikopteri ilmesty ja aattelin heti kettinkiä, mutta pyytääkin uutta nelosen puolaa. Siis sytytyshäiriö nelosessa ja tais tulla melko pian käynnistyksen jälkeen.
"puhun niin totta kuin osaan"
- dnapekko
- Viestit: 565
- Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
- Car(s): GT 2,0 JTS -04; 147 2,0 TS -07; Thesis 3,2 -03; ex 156 SW JTS 2,0 -06, ex Brera 3,2 -06
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Breran huoltokirjaan näkyy merkityn kolme puolaa vaihdetuiksi,kaksi 102500 km huitteissa, yksi 107500:ssa, ja itse vaihdoin yhden 110000 kilometrin paikkeilla. Siis menee noita. Viimeisin oireili viileällä koneellä kiihdytettäessa sytyttäen helikopterin, moottorin lämmettyä pelasi normaalisti ja valokin sammui.
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001
- Tiige
- Viestit: 2850
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Onhan niitä mennyt. Puola vaihtoon ja jos ei tokene niin suuttimet testipenkkiin.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- palkus
- Viestit: 5473
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Ok, mennee siis samaan tahtiin puolia, kuin 2.0 jts.
"puhun niin totta kuin osaan"
- dnapekko
- Viestit: 565
- Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
- Car(s): GT 2,0 JTS -04; 147 2,0 TS -07; Thesis 3,2 -03; ex 156 SW JTS 2,0 -06, ex Brera 3,2 -06
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Itse asiassa minun sataviiskutosessa mennyt harvemmin, mutta vähemmänhän niitä siinä onkin
Nelos- vitos- ja kutospyttyjen puolat ja tulpat ovat ihan mieleniintoiset vaihdettavat. Seuraavaan operaatioon varaan kaikea tarpeeksi.
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001
- palkus
- Viestit: 5473
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
eikö ne 1, 3 ja 5 pyttyjen puolat ja tulpat ole ne työläämmät?
"puhun niin totta kuin osaan"
- Polforea
- Viestit: 11240
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
^Jep. Parilliset menee helpolla.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- dnapekko
- Viestit: 565
- Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
- Car(s): GT 2,0 JTS -04; 147 2,0 TS -07; Thesis 3,2 -03; ex 156 SW JTS 2,0 -06, ex Brera 3,2 -06
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Eikun joo, en muistanut järjestystä, mutta ne kuskia lähempävä olevat ovat mielenkiintoisempia. Tai siis enemmän työtä vain.
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001
- dnapekko
- Viestit: 565
- Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
- Car(s): GT 2,0 JTS -04; 147 2,0 TS -07; Thesis 3,2 -03; ex 156 SW JTS 2,0 -06, ex Brera 3,2 -06
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Millaisia ovat nuo Euroopassa paljon tarjolla olevat sataviisysit 1,9.koneella, onko kokemuksia? Kesällä pitäisi talviauto vaihtaa, ja neloskoneiset 159, vähänajettu 166FL tai jopa Thesis olisivat mielenkiinnon kohteina. Tuota sataviisysiä 1,9 koneella on aika paljon tarjolla, mutta onko se ihan lussu nykyiseen talviajokkiin (156 JTS) verrattuna?
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001
- hjpp
- Viestit: 1930
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Useampia tehoversioitahan noita on. 110 kW:n malli kyllä sutii talvella kaikilla vaihteilla, kiskoo asuntovaunua ahdistumatta ja on kulkenut lisämaksullista nopeuttakin joskus, joten ei se lussu ole. Paitsi jonkun mielestä on varmasti. Cruisella ajaessahan kakki tuntuukin sitten aivan samalta.
Paikalla
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Bensakoneisesta tais olla kysely, mutta dieseli AW-laatikolla on ainakin erinomainen yhdistelmä käyttöautoksi.dnapekko kirjoitti: ↑11 Helmi 2021, 07:29Millaisia ovat nuo Euroopassa paljon tarjolla olevat sataviisysit 1,9.koneella, onko kokemuksia? Kesällä pitäisi talviauto vaihtaa, ja neloskoneiset 159, vähänajettu 166FL tai jopa Thesis olisivat mielenkiinnon kohteina. Tuota sataviisysiä 1,9 koneella on aika paljon tarjolla, mutta onko se ihan lussu nykyiseen talviajokkiin (156 JTS) verrattuna?
- hjpp
- Viestit: 1930
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Tosiaan, niitähän oli bensanakin tuolla tilavuudella. Eipä juolahtanut mieleen, kun juuri kukaan ei sellaista ole tunnustanut haluavansa.
- dnapekko
- Viestit: 565
- Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
- Car(s): GT 2,0 JTS -04; 147 2,0 TS -07; Thesis 3,2 -03; ex 156 SW JTS 2,0 -06, ex Brera 3,2 -06
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Niin, bensakoneista kokemuksia kyselen, kun meikäläisen ajokilometreillä ei dieselillä kannnata ajella. Näkyy olevan myös 1,8-litraisia vapaastihengittäviä versioita tarjolla.
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
110000 oli mittakissa, kun lähettiin taivaltamaan 2,5 vuotaa sitten. Minkähän verran tällä vielä pääsee? Aattelin vielä 2 - 3 vuotta pitää. Vaihdelaatikkoremppa ja apurungon kunnostus on ainakin edessä.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Itse ajelin sillä ( 159 2.2 JTS ) heikoimmalla M32 laatikolla 340000 km ja apurunkokin läpäisi katsastuksen kunnes meni lunastukseen .
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
^Toimiko muuten ilman isoja ongelmia tuohon lukemaan saakka?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Ala- ja ylätukivarren ( pallonivelet) vaihdot pari kertaa 130000 km:n taipaleen aikana . Jakoketju oli vaihdettu ( 180000 km ) edellisen omistajan toimesta . Moottori ja vaihteisto toimivat moitteetta .
- kovan onnen soturi
- Viestit: 402
- Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
1.8 vaparia ei koskaan tuotu suomeen maahantuojan kautta, mutta se kai näistä edullisin pidettävä on.
Koska moottori on sama mitä käytettiin esim h. astrassa ja vectrassa ja laatikko 5-lovinen opel tekele. Luja sekin.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Keskusteltiin tänään vaihdelaatikkorempasta (M32) luottokorjaamon kanssa. Samalla vois laittaa Torsen Limited Slip Differential For Gearbox M32. Sellainen on tarjolla ainakin https://shop.alfisti.net/Tuning-Styling ... anguage=en . Onkos muita hankintapaikkoja tullut eteen. Entäs mistä laatikon remonttiosat kannattaa hankkia?
- kovan onnen soturi
- Viestit: 402
- Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
ebaystä kait parilla sataa saa laatulaakerit.
2008 vuosimallissa vaihtuu se kytkinakselin paksuus mutta en nyt justiin muista kumminpäin
Kandee samalla uusia 1.2.3 syncrot, niitä saa vaikka opel varaosa myynnistä.
2008 vuosimallissa vaihtuu se kytkinakselin paksuus mutta en nyt justiin muista kumminpäin
Kandee samalla uusia 1.2.3 syncrot, niitä saa vaikka opel varaosa myynnistä.
Viimeksi muokannut kovan onnen soturi, 16 Helmi 2021, 20:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4878
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Mistä voisi saada 159 sisustan, penkkien värikoodin? On perusnahka vaalea beige.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4878
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Nähtävästi sain kaivettua eperistä koodin.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Mulla on kans laatikkoremontti suunnitteilla. Laakereita kattelin autodocilta https://www.autodoc.fi/luk/13648474Savo kirjoitti: ↑16 Helmi 2021, 18:47Keskusteltiin tänään vaihdelaatikkorempasta (M32) luottokorjaamon kanssa. Samalla vois laittaa Torsen Limited Slip Differential For Gearbox M32. Sellainen on tarjolla ainakin https://shop.alfisti.net/Tuning-Styling ... anguage=en . Onkos muita hankintapaikkoja tullut eteen. Entäs mistä laatikon remonttiosat kannattaa hankkia?
Kyllähän tohon laatikkoon saa Quaifen suomestakin hiukan halvemmalla: https://www.race.fi/en/product/31978a/q ... 4-4273/all
Tai sitten tuollainen: https://racingdiffs.com/products/opel-p ... 4216108194
Pientä lisäystä: Lukilla on useampaa versiota riippuen valmistusajankohdasta. Tuo ko tuote sopii mun autoon, Savon autoon saattaa sopia eri paketti.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
^Tuo racingdiffs.com ei liene Torsen-tyyppinen vaan "lukkiutuva"?
- Polforea
- Viestit: 11240
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Joo, kaks ekaa on torseneita, racingdiffs:n tuote on lukko. Minä suosisin kääntyvälle akselille torsenia, lukko voi helposti yllätellä ikävästi.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- Satakolmikolmonen
- Viestit: 114
- Liittynyt: 04 Marras 2013, 20:54
- Car(s): 156 2.0 TS
Sprint 1.5 QV
159 1.9 TI
75 TS x2
75 2.0 tc
75 1.8 T - Paikkakunta: Kihniö
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
^^^E39:n avoimiin periin saa tota saman tyyppistä "kitkalukkoo", mutta mitä olen kokemuksia noista seurannut, niin ne kitkalevyt on aika onnettoman kokoset ja lukko pitää noin puoli talvea, jonka jälkeen se pyörii tyhjää. Kesällä tommonen ei taida pitää ollenkaan.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Motonetin valikoimista löytyy kanssa laakerisarjat:Savo kirjoitti: ↑16 Helmi 2021, 18:47Keskusteltiin tänään vaihdelaatikkorempasta (M32) luottokorjaamon kanssa. Samalla vois laittaa Torsen Limited Slip Differential For Gearbox M32. Sellainen on tarjolla ainakin https://shop.alfisti.net/Tuning-Styling ... anguage=en . Onkos muita hankintapaikkoja tullut eteen. Entäs mistä laatikon remonttiosat kannattaa hankkia?
laatikon valmistusajankohta ->10.10 https://www.motonet.fi/fi/tuote/185036/ ... aiht--1010
laatikon valmistusajankohta 11.10-02.12 https://www.motonet.fi/fi/tuote/185035/ ... aiht-1110-
laatikon valmistusajankohta 02.12-> https://www.motonet.fi/fi/tuote/185030/ ... to-6-vaiht
Kaikkia näyttää olevan keskusvarastolla
- Mikkeller
- Viestit: 173
- Liittynyt: 16 Heinä 2019, 08:25
- Car(s): 159 SW Ti 1750 TBi
Accord Type S 2.2 i-DTEC
Golf GTI 1.8T - Paikkakunta: Kemi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Onko 1750 TBi ranttu bensan vanhenemiselle? Jätin lokakuussa auton talliin melkein täydellä tankillisella Nesteen ysivitosta.
En rehellisesti sanottuna odota kohtaavani mitään ongelmia, kun toukokuun korvalla ajokausi alkaa, mutta sekuvain pohiskelin...
En rehellisesti sanottuna odota kohtaavani mitään ongelmia, kun toukokuun korvalla ajokausi alkaa, mutta sekuvain pohiskelin...
- hattoori
- Viestit: 245
- Liittynyt: 30 Loka 2009, 14:22
- Car(s): Brera 1750tbi -10, Ex.MB CLS 350 shooting brake AMG, Ex. Giulietta MA -12. Ex. fl 156 jts sw 2.0. Ex 156 2.0ts
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Täällä kans Breran M32 vaihdelaatikko laakeroitu, kytkin ja vauhtipyörä menossa paikoilleen. Alakönni Jyväskylässä hoitaa remontin alusta loppuun. Vauhtipyörä meni kuulemma tehdastoimitukseen. Sitä odoteltiin melkein 2 viikkoa. Eiköhän tuo ensi viikolla pääse taas liikenteeseen. Kaikki laakerit oli finito ja ulinaa ilmeni joka vaihteella.smppa kirjoitti: ↑20 Helmi 2021, 18:00Mulla on kans laatikkoremontti suunnitteilla. Laakereita kattelin autodocilta https://www.autodoc.fi/luk/13648474Savo kirjoitti: ↑16 Helmi 2021, 18:47Keskusteltiin tänään vaihdelaatikkorempasta (M32) luottokorjaamon kanssa. Samalla vois laittaa Torsen Limited Slip Differential For Gearbox M32. Sellainen on tarjolla ainakin https://shop.alfisti.net/Tuning-Styling ... anguage=en . Onkos muita hankintapaikkoja tullut eteen. Entäs mistä laatikon remonttiosat kannattaa hankkia?
Kyllähän tohon laatikkoon saa Quaifen suomestakin hiukan halvemmalla: https://www.race.fi/en/product/31978a/q ... 4-4273/all
Tai sitten tuollainen: https://racingdiffs.com/products/opel-p ... 4216108194
Pientä lisäystä: Lukilla on useampaa versiota riippuen valmistusajankohdasta. Tuo ko tuote sopii mun autoon, Savon autoon saattaa sopia eri paketti.
-
- Viestit: 1843
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Mikä muka vikana, ku mittaris loimottaa ratti/avain valo?
Tarttasin vanhan työjuhdan ja toi o mulle uus herja. Ajoneuvon suojaus vika, vapaasti suomennettuna.
Koslasta oli akku jäätyny ja ed startista vissiin noin puol vuotta. 156 akkua lainasin, käynnisty ok ja laittomasti myös kulki ok tiellä.
Tarttasin vanhan työjuhdan ja toi o mulle uus herja. Ajoneuvon suojaus vika, vapaasti suomennettuna.
Koslasta oli akku jäätyny ja ed startista vissiin noin puol vuotta. 156 akkua lainasin, käynnisty ok ja laittomasti myös kulki ok tiellä.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Ohjauskukko ei toimi, kannattaa korjata, ettei mene päälle ajossa ?
- Polforea
- Viestit: 11240
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Mun auto heittelee joskus tuota jos akku käy irti ja antaa vikakoodin avainlukijasta. Siitä vielä ihana, että jostain syystä MESsiä ei sovi sulkea piuha kiinni vaan ekana pitää nypätä OBD-johto irti, että myös pysyy poissa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
-
- Viestit: 318
- Liittynyt: 13 Huhti 2013, 08:06
- Car(s): Alfa Romeo 159 2,2 JTS
Toyota Prius Plug in
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Takaikkunan nostovaierien vaihto korjaus, onko vaikea tehdä itse ?
- Aquatica
- Viestit: 15043
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Lämpimässä n. 20min, jos työkalut pysyy käsissä. Kylmässä tunti tai kaksi, kun kaikki lukitukset napsuu poikki.
viewtopic.php?p=643979#p643979
Tuon vaihto on tosiaan tosi iisi homma, uusi osakin maksoi sen parikymppiä :o
- TonninAlfa
- Viestit: 473
- Liittynyt: 11 Heinä 2017, 18:54
- Car(s): -04 156 FL V6 (kesä)
-04 156 SW FL JTS (käyttis)
-03 156 JTS (rata)
sekä 1-n projektia - Paikkakunta: Akaa/Viiala
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
1.9JTDm:ään on tarjolla monen pituista apulaitehihnaa: 1722, 1725, 1733, 1735. Taustatyötä tehty sen verran, että apulaitehihnan kampiakselipyörä olis Q1/2007 aikana vaihtunut niin tällä varmaan vaikutusta asiaan. 6PK1735:sta sanotaan alfaworkshopin sivulla että "up to 15/5/2007" ja sit siitä eteenpäin jotain muuta, todennäköisesti lyhyempää.
Mahtaako tuo kampuran pyörä olla tässä hihnan pyörimismatkalla ainoa muuttunut osa? Uusiksi mulla menis sekä hihna että tuo pyörä (koska nykyisesta vulkanointi menossa just), niin tärkeintä että hihna & pyörä ovat samaa aikakautta? Eli laturi, ohjaustehostimen pumpun pyörä tai ilmastoinnin kompuran pyörä ovat pysyneet samana koko ajan? Taustatietona vielä että kiinni oleva motti on -07 ja tilalle tuleva paketti -08 autosta. Laturi, ohjaustehostinpumppu sekä kompura säilyvät -07-paketista. Hihnapyörät näissä oli hieman eri malliset, 07-paketissa oli Boschin 1725-pituinen hihna ja 08-paketista se puuttui niin ei verrokkia.
Ja hihnan valinnassa SKF/Dayco etusijalla ja Contitech hyvin kaukaisella takasijalla?
Mahtaako tuo kampuran pyörä olla tässä hihnan pyörimismatkalla ainoa muuttunut osa? Uusiksi mulla menis sekä hihna että tuo pyörä (koska nykyisesta vulkanointi menossa just), niin tärkeintä että hihna & pyörä ovat samaa aikakautta? Eli laturi, ohjaustehostimen pumpun pyörä tai ilmastoinnin kompuran pyörä ovat pysyneet samana koko ajan? Taustatietona vielä että kiinni oleva motti on -07 ja tilalle tuleva paketti -08 autosta. Laturi, ohjaustehostinpumppu sekä kompura säilyvät -07-paketista. Hihnapyörät näissä oli hieman eri malliset, 07-paketissa oli Boschin 1725-pituinen hihna ja 08-paketista se puuttui niin ei verrokkia.
Ja hihnan valinnassa SKF/Dayco etusijalla ja Contitech hyvin kaukaisella takasijalla?
- Liitteet
-
- hihnapyorat.jpg (82.53 KiB) Katsottu 5388 kertaa
Money well spent? Well, money spent...
-
- Viestit: 318
- Liittynyt: 13 Huhti 2013, 08:06
- Car(s): Alfa Romeo 159 2,2 JTS
Toyota Prius Plug in
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Kiitos tilasin osan Sparetolta rahteineen hinta 36,84€.Aquatica kirjoitti: ↑05 Maalis 2021, 10:54Lämpimässä n. 20min, jos työkalut pysyy käsissä. Kylmässä tunti tai kaksi, kun kaikki lukitukset napsuu poikki.
viewtopic.php?p=643979#p643979
Tuon vaihto on tosiaan tosi iisi homma, uusi osakin maksoi sen parikymppiä :
-
- Viestit: 318
- Liittynyt: 13 Huhti 2013, 08:06
- Car(s): Alfa Romeo 159 2,2 JTS
Toyota Prius Plug in
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Nyt kysyn akunvaihto ohjeta, akku on hommattu. Tila on hyvin ahdas, pitäisikö irroittaa jokin osa akun ympäriltä? Samoin kiristyshihna ja sen irroitus ja kiristys uudelle akulle.
- Aquatica
- Viestit: 15043
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Pitkä räikän varsi (vaikka 1/4") ja siihen 12 tai 13mm hylsy, en muista kumpi on. Helppoa kuin heinän teko se remmin irroitus. Kun johdot pois, niin pitäisi kyllä nostamalla lähteä kiltisti.
JTS:stä ei ole varmaa fiilistä, mutta muistikuva on vahva sen olevan hyvinkin samanlainen mitä JTDm.
JTS:stä ei ole varmaa fiilistä, mutta muistikuva on vahva sen olevan hyvinkin samanlainen mitä JTDm.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Päällä oleva sähkörasia on yhdella pienellä ruuvilla kiinni. Tulee sellaisella "propulla" akussa olevaan reikään. Kiinnityshihna on koneen puolella kiinni yhdellä 13mm kannalla olevalla pultilla, niinkuin jo mainittiin. Pitkä varsi vaan avuksi. Muita osia ei tarvi irrottaa, akku sitten vaan nostamalla pois.
- Polforea
- Viestit: 11240
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Virrattomana käynnin äjlkeen pitää ovet käyttää lukossa että peräkontti toimii ja ainakin virallisesti pitäisi VDC kalibroida. Jälkimmäiselle en ole itse huomannut kaipuuta, mutta noin luki ainakin MESsin ohjeistuksessa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
-
- Viestit: 1843
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Jättää ratin suoraan ennen akun irroitusta.
- Polforea
- Viestit: 11240
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
...ja laittaa akun kiinni niin, että auto on vaaterissa olevalla, tasaisella lattialla alustansa varassa ajokorkeudessa. Ainakin jollain teoriatasolla silloin pitäisi alkuarvojen vastata sitä, mitkä kalibroinnissa menee (sekin tehdään noilla spekseillä).
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- h_lauri
- Viestit: 6681
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Eka akun vaihto menikin autotallissa, mutta toinen ihan pihalla eikä missään vaaterissa.
- Polforea
- Viestit: 11240
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Bnii. Niinkuin sanoin, en ole itse huomannut tuota kaipaavani, mutta ohjeet sanoo noin. Väärä kalibraatio* saattaa aiheuttaa sen, että VDC toimii epätasapainoisesti eri suuntiin, kun kiihtyvyys-/asentoantureiden lukemat heittää reaalimaailmasta.
*) Joku voisi nussuttaa tähän siitä, että kalibrointi tarkoittaa virheen mittausta ja dokumentointia eikä säätöä. Toisaalta, voi olla että auton softa vain mittaa tuossa virhemäärät jotta osaa ottaa ne laskuissaan huomioon.
*) Joku voisi nussuttaa tähän siitä, että kalibrointi tarkoittaa virheen mittausta ja dokumentointia eikä säätöä. Toisaalta, voi olla että auton softa vain mittaa tuossa virhemäärät jotta osaa ottaa ne laskuissaan huomioon.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
-
- Viestit: 318
- Liittynyt: 13 Huhti 2013, 08:06
- Car(s): Alfa Romeo 159 2,2 JTS
Toyota Prius Plug in
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Akku on vaihdettu, auto käynnistyi ongelmitta, lasin nostin saapui, mutta en ole vielä vaihtanut sitä. Takapaksin lukko ei avaudu, paininnapista eikä avaimesta painamalla.