Tähän vois vastata kettuillenkin, mutta kysyn kuitenkin vain , syötkö perunaa, porkkanaa tai muita suomen antimia. Eikö Rauman seudulla ole "ns. maalaisia/heinähattuja/maajusseja." Se on siis niin cityä.
Liikenteestä
Valvoja: Moderators
Re: Liikenteestä
Paikalla
-
- Viestit: 1842
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Liikenteestä
Ja vastaavasti voisin kysyä, oletko koskaan kitkeny porkkanapenkkiä?
Vastaukset:
Syön, on ja Lappi o osa Raumaa, eli cityä.
Eli asun maalla, enkä ole koskaan omistanu traktoria. Olen kotoisin korvesta/landelta (Ivalo, sen lähikylän läheltä), pienmaatilalta. Penskasta asti ollu näpit mullassa, traktoriakin sain ajaa. Kysymiäsi maan antimia olen siis jo penskasta pitäen hoivannu.
Meillä mm. kasvatettiin kasvihuoneessa hieman perunaa, ni saatiin juhannuksena uusia pottuja. Routa ku poistu tolla alueella myöhemmin.
Juuen dissaa maatalousammatinharjoitusta, jos sitä pohdit.
Mutta. Se mitä syön tai missä asun, ei vaikuttane kysymykseeni.
Maalainen ei vaan ymmärrä, miten se ohitus muka helpottuu, jos se mukamas syy. Saati ku tomu, hesen eväspussit, kivet, siwan kassit, tms lentelee.
Ja eikös se piennarajo oo laitontaki?
T: hillibilly
Vastaukset:
Syön, on ja Lappi o osa Raumaa, eli cityä.
Eli asun maalla, enkä ole koskaan omistanu traktoria. Olen kotoisin korvesta/landelta (Ivalo, sen lähikylän läheltä), pienmaatilalta. Penskasta asti ollu näpit mullassa, traktoriakin sain ajaa. Kysymiäsi maan antimia olen siis jo penskasta pitäen hoivannu.
Meillä mm. kasvatettiin kasvihuoneessa hieman perunaa, ni saatiin juhannuksena uusia pottuja. Routa ku poistu tolla alueella myöhemmin.
Juuen dissaa maatalousammatinharjoitusta, jos sitä pohdit.
Mutta. Se mitä syön tai missä asun, ei vaikuttane kysymykseeni.
Maalainen ei vaan ymmärrä, miten se ohitus muka helpottuu, jos se mukamas syy. Saati ku tomu, hesen eväspussit, kivet, siwan kassit, tms lentelee.
Ja eikös se piennarajo oo laitontaki?
T: hillibilly
- palkus
- Viestit: 5471
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Liikenteestä
Ääni jalittamille. Riippuu varmaan seudusta ja kulttuurista, mutta jyväjemmarit ei välttämättä ole pahimpia. Niitä on kaikenlaisia elämäntapa *usipäitä, jotka kuvittelevat piennarajon olevan jotakin hienoa. Jyväjemmareilla on välillä melko leveää kalustoa, metriset pyörät+metriset paripyörät , jolloin piennar saattaa olla väkisinkin käytössä ( ei ole mummon hyvä pyöräillä siellä silloin, ei)
"puhun niin totta kuin osaan"
- nipaka
- Viestit: 2108
- Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
- Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita. - Paikkakunta: Askola
Re: Liikenteestä
Minä käytän piennarajoa perskärpästen karkoittamiseen.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
- Polforea
- Viestit: 11219
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Liikenteestä
Poliisi uhkaa valvoa suojatiesääntöjä: https://www.is.fi/autot/art-2000007923172.html
Asiaa, sanon minä.
Asiaa, sanon minä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- Tuomas K
- Viestit: 5545
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane - Paikkakunta: Vantaa
Re: Liikenteestä
^Ja yllättäen jo kolmannessa kommentissa syyllistettiin jalankulkijat.
- Garmund
- Viestit: 2137
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta
Re: Liikenteestä
On kyllä hyvä, oli viikko pari sitten niin älytöntä menoa Helsingissäkin Mäkelänkadulla, että pelotti pirusti jalankulkijoiden puolesta.Polforea kirjoitti: ↑17 Huhti 2021, 10:26Poliisi uhkaa valvoa suojatiesääntöjä: https://www.is.fi/autot/art-2000007923172.html
Asiaa, sanon minä.
Suoraan vaan suoraa
-
- Viestit: 2528
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Re: Liikenteestä
Täällä kun näköjään oli kova virheellinen valitus pientareella ajamisesta niin heitänpä muutaman faktan asiaan liittyen.
Se että traktori ajaa asfalttipientareella on tietenkin hyvä juttu koska yleisesti ottaen se helpoittaa ohitusta kun näkee paremmin, tai jos on menossa kapeaa kalustoa siinä kohdalla. Toisekseen noin puolet traktorin pelloilta ja hiekkateiltä tuomasta putoavasta ryönästä tippuu pientareelle/ojaan eikä ajokaistalle.
Henkilöautolla ym. vastaavalla kalustolla pientareella ajaminen on oikein hyvä asia lähinnä sen kannalta että jokainen hetki joka pientareella ajetaan ennemmin korjaa kun kuluttaa tietä. Kas kun tällöin painetaan alfalttia oikeasta kohdasta, joka normaalisti nousee vähän ylös, (ajouran viereinen kohta) mikä aiheuttaa alfaltin halkeamista ja irtoamista. Jos iso osa ihmisistä ajaisi pientareella, tiet pysyisivät hyvin paljon paremmassa kunnossa kun ei lähes kaikki huruttelisi melkein samoilla urilla.
Myönnettäköön että jos ihmiset käyttäisivät yleisesti ottaen edes lähes koko kaistan leveyttä, se ajaisi pitkälti saman asian.
Tämä olisi myös aika helposti toteutettavissa vaikka ajatuksella että menomatkalla kaistan oikeaa laitaa, paluumatkalla vasenta. (kyllä, kaistan vasemmassa laidassa ajaminen on vaarallisempaa kuin keskellä tai oikealla.)
Tai vaihtoehtoisesti voi ajatella että tämä käytäntö säästäisi helposti kymmeniä miljoonia euroja vuodessa teiden kunnossapidosta.
Ja kyllä, jos pientareella ajaa niin tällöin tulee olla silmät auki-asennossa valta-osan ajasta ja katse suunnilleen tien suuntaisesti, ettei ajele pientareella tai sen vieressä mahdollisesti olevaa estettä päin.
Se että traktori ajaa asfalttipientareella on tietenkin hyvä juttu koska yleisesti ottaen se helpoittaa ohitusta kun näkee paremmin, tai jos on menossa kapeaa kalustoa siinä kohdalla. Toisekseen noin puolet traktorin pelloilta ja hiekkateiltä tuomasta putoavasta ryönästä tippuu pientareelle/ojaan eikä ajokaistalle.
Henkilöautolla ym. vastaavalla kalustolla pientareella ajaminen on oikein hyvä asia lähinnä sen kannalta että jokainen hetki joka pientareella ajetaan ennemmin korjaa kun kuluttaa tietä. Kas kun tällöin painetaan alfalttia oikeasta kohdasta, joka normaalisti nousee vähän ylös, (ajouran viereinen kohta) mikä aiheuttaa alfaltin halkeamista ja irtoamista. Jos iso osa ihmisistä ajaisi pientareella, tiet pysyisivät hyvin paljon paremmassa kunnossa kun ei lähes kaikki huruttelisi melkein samoilla urilla.
Myönnettäköön että jos ihmiset käyttäisivät yleisesti ottaen edes lähes koko kaistan leveyttä, se ajaisi pitkälti saman asian.
Tämä olisi myös aika helposti toteutettavissa vaikka ajatuksella että menomatkalla kaistan oikeaa laitaa, paluumatkalla vasenta. (kyllä, kaistan vasemmassa laidassa ajaminen on vaarallisempaa kuin keskellä tai oikealla.)
Tai vaihtoehtoisesti voi ajatella että tämä käytäntö säästäisi helposti kymmeniä miljoonia euroja vuodessa teiden kunnossapidosta.
Ja kyllä, jos pientareella ajaa niin tällöin tulee olla silmät auki-asennossa valta-osan ajasta ja katse suunnilleen tien suuntaisesti, ettei ajele pientareella tai sen vieressä mahdollisesti olevaa estettä päin.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER
Paikalla
-
- Viestit: 1842
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Liikenteestä
Öö...
Miten siis ohittaminen helpottuu, kun ohitettava ajaa pientareella?
Oli kyseessä traktoori tahi mopoauto.
Kun kerta vastaantulevan kaistalle pitää mennä. Enämpi vaan romua ilmassa.
Miksei rekat aja pientareella, ku hiljempaa ajavat keskimäärin? Helpottaisivat ohittamista?
Näkee paemmin? VTF? Jos ohitettava kulkine olis 37cm enämpi vasemmalla, omalla kaistallaan?
Jättäkää edes se toinenki autonmitta edelläajavaan...
Miten siis ohittaminen helpottuu, kun ohitettava ajaa pientareella?
Oli kyseessä traktoori tahi mopoauto.
Kun kerta vastaantulevan kaistalle pitää mennä. Enämpi vaan romua ilmassa.
Miksei rekat aja pientareella, ku hiljempaa ajavat keskimäärin? Helpottaisivat ohittamista?
Näkee paemmin? VTF? Jos ohitettava kulkine olis 37cm enämpi vasemmalla, omalla kaistallaan?
Jättäkää edes se toinenki autonmitta edelläajavaan...
Paikalla
-
- Viestit: 1842
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Liikenteestä
Avautumiseni aiheesta, kun tomupilven keskeltä Valmet logon viereen ilmestyi skeidan lentävä jalkarätti-logo. En tiä, olinko minä vai ökypenari, joka jarrutti ensin. No, jarrutus ja väistö. Ei tielle mahdu traktori ja kaks autoa rinnasin, vaik traktori helpotti ohitusta.
Toinen tapaus ilman tomua, ohitusta helpottanuttanutta traktroria lähti ohittamaan autisti, tällöin oli enempi pelivaraa.
Ite traktorekitten takana rauhaksiin ajellu romupilven peräs. +/- minuutti ei taloutta kaada.
Toinen tapaus ilman tomua, ohitusta helpottanuttanutta traktroria lähti ohittamaan autisti, tällöin oli enempi pelivaraa.
Ite traktorekitten takana rauhaksiin ajellu romupilven peräs. +/- minuutti ei taloutta kaada.
Paikalla
Paikalla
-
- Viestit: 1842
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Liikenteestä
Piennarkuskien tienkulutusmäärä lie promillen osia, traktorista polkupyörään. Kaunis ajatus.
Jännän nänköistä, heittelehtävän kulkineen eteneminen, ku sattuu se pyöräilijä/jalankulkija kohdalle. Sillo valmet pomppaa toista metriä vasemmalle. Saatta yllättää.
Naapurin väki ei aja pientareella traktoreilla. Pitänee heitä haastatella, miksei.
Jännän nänköistä, heittelehtävän kulkineen eteneminen, ku sattuu se pyöräilijä/jalankulkija kohdalle. Sillo valmet pomppaa toista metriä vasemmalle. Saatta yllättää.
Naapurin väki ei aja pientareella traktoreilla. Pitänee heitä haastatella, miksei.
- Raimo Miettinen
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
- Viesti:
Re: Liikenteestä
Eikö laki määritä ajamaan ajokaistan oikeassa laidassa (ei pientareella)? Aika harva tuntuu ajavan. Itse pyrin ajamaan, koska on myös hiljaisempaa ajella sileämmällä asvaltilla. Saattaa tuo hieman helpottaa ohittajaa, kun kyttää sopivaa paikkaa.
Re: Liikenteestä
Itsekin maaseudulla asuvana jaksan joka kevät ihmetellä sitä traktorikuskien turhaa kohteliaisuutta. Se pölypilvi perässä on kuivalla kelillä aivan kauhea ennen harjauksia. Kuuttakymppiä? kulkevat maantietraktorit pysyvät yleensä ajoradalla ja ovat helpompia ohitettavia kuin hitaat pientareella pölyttävät.Levikerenkaat ja leveät työkoneet ovat tietysti ymmärrettävä juttu.
-
- Viestit: 2528
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Re: Liikenteestä
^ Onpahan taas 'hassua' nähdä jos ihminen ei tykkää ollenkaan pölystä, /itsellä tai läheisellä on pälyallergiaa niin miten täysin aivottomia sitä voi houria hyvin yksinkertaisista faktoista.
Se että traktori kulkee lujempaa ja peittää enemmän näkyvyyttä vastaantulijoiden kaistalle ei tietenkään helposta ohitusta hitaanpaan traktoriin nähden, vaan se voi tuntua siltä koska vauhtia ei välttämättä tarvitse pudottaa niin alas, ja matka taittuu vähän nopeammin nopeamman traktorin perässä..
Ja se pitäisi myös tajuta että aina puhutaan asioista yleisesti ottaen, jollei toisin mainita. Sillä vaikka sinä olisit sattunut pääsemään tuurilla ohi helpommin nopeammista ja enemmän näkyvyyttä peittävistä traktoreita, ei sillä ole yhtään mitään käytännön merkitystä loogisiin faktoihin.
Harmi tietysti että joutuu näin yksinkertaisia asioita vääntämään mutta jotain rajaa saisi olla virheellisessä kirjoittelussa, vaikka pienistä asioista onkin kyse.
Se että traktori kulkee lujempaa ja peittää enemmän näkyvyyttä vastaantulijoiden kaistalle ei tietenkään helposta ohitusta hitaanpaan traktoriin nähden, vaan se voi tuntua siltä koska vauhtia ei välttämättä tarvitse pudottaa niin alas, ja matka taittuu vähän nopeammin nopeamman traktorin perässä..
Ja se pitäisi myös tajuta että aina puhutaan asioista yleisesti ottaen, jollei toisin mainita. Sillä vaikka sinä olisit sattunut pääsemään tuurilla ohi helpommin nopeammista ja enemmän näkyvyyttä peittävistä traktoreita, ei sillä ole yhtään mitään käytännön merkitystä loogisiin faktoihin.
Harmi tietysti että joutuu näin yksinkertaisia asioita vääntämään mutta jotain rajaa saisi olla virheellisessä kirjoittelussa, vaikka pienistä asioista onkin kyse.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER
Paikalla
- Aquatica
- Viestit: 15038
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Liikenteestä
^
Se pölypilvi vaan pahimmassa tapauksessa vie näkyvyyden puolen kilometrin matkalta. Se, että leveämpi raktori ajaa keskellä kaistaa ei vie puolelta kilometriltä näkyvyyttä.
Ilman pölyä sitten taas pientareella ajava pääosin aina peittää vähemmän...
Se pölypilvi vaan pahimmassa tapauksessa vie näkyvyyden puolen kilometrin matkalta. Se, että leveämpi raktori ajaa keskellä kaistaa ei vie puolelta kilometriltä näkyvyyttä.
Ilman pölyä sitten taas pientareella ajava pääosin aina peittää vähemmän...
- Jiitee
- Viestit: 4335
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.
ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Liikenteestä
https://www.is.fi/tampereen-seutu/art-2 ... 29092.html
Käsittämätöntä mitä muutamien nuorten päässä oikein liikkuu nykyään.. ja ko. henkilöiden vanhemmat ihan kuutamolla jälkikasvun menosta.
"Äiti osti keskikaljaa poijaalle" Ja vastuuta ei opita ottamaan mistään. Automerkki tässä sivujuttu, mutta näiden ylitehokkaiden
kanssa pitää olla järki päässä .... huh huh
Käsittämätöntä mitä muutamien nuorten päässä oikein liikkuu nykyään.. ja ko. henkilöiden vanhemmat ihan kuutamolla jälkikasvun menosta.
"Äiti osti keskikaljaa poijaalle" Ja vastuuta ei opita ottamaan mistään. Automerkki tässä sivujuttu, mutta näiden ylitehokkaiden
kanssa pitää olla järki päässä .... huh huh
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Polforea
- Viestit: 11219
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Liikenteestä
Toisaalta, kuinka vähä teho pitäisi tuollaisen sankarin pedaalin irti lattiasta? Keräisi toki vauhdin hitaammin, mutta täyyyyysiä se varmaan painelisi vähemmilläkin kilowateilla. Jollain pitäisi takoa se järki sinne pään pohjalle...
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
-
- Viestit: 174
- Liittynyt: 17 Helmi 2011, 17:46
- Car(s): 159 TBi SW
Ex: 156 2.0 TS - Paikkakunta: Tampere
Re: Liikenteestä
Vaikka kenenkään kuolemalle ei saisi naureskella, mutta kyllähän tässä karman laki osui kerrankin harvinaisen oikein.Jiitee kirjoitti: ↑19 Huhti 2021, 18:46https://www.is.fi/tampereen-seutu/art-2 ... 29092.html
Käsittämätöntä mitä muutamien nuorten päässä oikein liikkuu nykyään.. ja ko. henkilöiden vanhemmat ihan kuutamolla jälkikasvun menosta.
"Äiti osti keskikaljaa poijaalle" Ja vastuuta ei opita ottamaan mistään. Automerkki tässä sivujuttu, mutta näiden ylitehokkaiden
kanssa pitää olla järki päässä .... huh huh
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000007938741.html
- Romeo y Julieta
- Viestit: 539
- Liittynyt: 08 Syys 2020, 21:31
- Car(s): Giulietta MA 170 '13
Ex:
Giulietta MA 170 '11 - Paikkakunta: Heinola
Re: Liikenteestä
Varmaan jotain huumevelkoja tms. Tuntuisi todennäköisemmältä vaihtoehdolta kuin pyöräilijän omaisen kosto.eicas kirjoitti: ↑23 Huhti 2021, 22:14Vaikka knenkään kuolemalle ei saisi naureskella, mutta kyllähän tässä karman laki osui kerrankin harvinaisen oikein.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000007938741.html
- nipaka
- Viestit: 2108
- Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
- Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita. - Paikkakunta: Askola
Re: Liikenteestä
^^
Evoluutio toimi. Luonnonvalinta hoiti homman.
Evoluutio toimi. Luonnonvalinta hoiti homman.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 11233
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Paikkakunta: 13100
Re: Liikenteestä
Ei meidän kadulle kiitos.
Jonkun kommentoijan mielestä ohi ajava polkupyöräilijä on se videon pelle.
Ok.
Jonkun kommentoijan mielestä ohi ajava polkupyöräilijä on se videon pelle.
Ok.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
- palkus
- Viestit: 5471
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Liikenteestä
Miksei tuomittu ollu kaltereiden takana suojassa, vaikka tuomio oli ehdoton vankeus?eicas kirjoitti: ↑23 Huhti 2021, 22:14Vaikka kenenkään kuolemalle ei saisi naureskella, mutta kyllähän tässä karman laki osui kerrankin harvinaisen oikein.Jiitee kirjoitti: ↑19 Huhti 2021, 18:46https://www.is.fi/tampereen-seutu/art-2 ... 29092.html
Käsittämätöntä mitä muutamien nuorten päässä oikein liikkuu nykyään.. ja ko. henkilöiden vanhemmat ihan kuutamolla jälkikasvun menosta.
"Äiti osti keskikaljaa poijaalle" Ja vastuuta ei opita ottamaan mistään. Automerkki tässä sivujuttu, mutta näiden ylitehokkaiden
kanssa pitää olla järki päässä .... huh huh
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000007938741.html
"puhun niin totta kuin osaan"
- Romeo y Julieta
- Viestit: 539
- Liittynyt: 08 Syys 2020, 21:31
- Car(s): Giulietta MA 170 '13
Ex:
Giulietta MA 170 '11 - Paikkakunta: Heinola
Re: Liikenteestä
Suomessahan taitaa monissa tapauksissa kaikkein vaarallisimpia tapauksia lukuun ottamatta jäädä aikaa tuomion antamisen jälkeen laittaa asiat siviilissä kuntoon ennen rangaistuksen alkamista.
-
- Viestit: 2638
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): pikaladattava hybridi
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Liikenteestä
^ja tuossakin se tuomio, olikosenyt 2½ vuotta. Siitä luonnollisesti vähän alennusta hyvän käytöksen tms vuoksi (tai kanta-asiakasalennusta uusijoille) ja viimeistään 1½ vuoden kuluttua kaveri taas vapaalla jalalla.
Vrt. miten junan eteen karauttanutta varusmiestä syyllistettiin ja kyykytettiin. Siinä haettiin syntipukkia muiden mokille, ihan reilun pelin hengessä. Siksi ei tarvinnut paljoa syytetyn oikeusturvaa murehtia. Se oikeusturva on vain niitä varten, joita lait ei kiinnosta
Vrt. miten junan eteen karauttanutta varusmiestä syyllistettiin ja kyykytettiin. Siinä haettiin syntipukkia muiden mokille, ihan reilun pelin hengessä. Siksi ei tarvinnut paljoa syytetyn oikeusturvaa murehtia. Se oikeusturva on vain niitä varten, joita lait ei kiinnosta
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
- nipaka
- Viestit: 2108
- Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
- Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita. - Paikkakunta: Askola
Re: Liikenteestä
Täysin älyvapaata hommaa. Pappa betalar takarengas.Vittorio Jano kirjoitti: ↑24 Huhti 2021, 20:30Ei meidän kadulle kiitos.
Jonkun kommentoijan mielestä ohi ajava polkupyöräilijä on se videon pelle.
Ok.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
-
- Viestit: 261
- Liittynyt: 07 Kesä 2018, 20:11
- Car(s): Volvo C70 2.0 D
Ex: Alfa Romeo GT 2.0 JTS 2004
Imprexa WRX, Skoda Ocu RS, MB E320, fiiuja ja mitsuja ja pösöjä monia
Re: Liikenteestä
Sehän menee just niin, että jos potkua on vähemmän sitä ei sitten hennota hellittää yhtään, kun kestää niin turhauttavan kauan saada kottero liikkumaan... kyllähän näitä näkee: jos itse lähdet valoista terävästi kiihdyttäen - ja nostat räpylän, kun about suurin sallittu on saavutettu. niin kohta siitä viereltä kiitää 80-luvun Ooppeli kauheeta kyytiä ruosteet pölisten ohi.Toisaalta, kuinka vähä teho pitäisi tuollaisen sankarin pedaalin irti lattiasta? Keräisi toki vauhdin hitaammin, mutta täyyyyysiä se varmaan painelisi vähemmilläkin kilowateilla. Jollain pitäisi takoa se järki sinne pään pohjalle...
- _rico
- Viestit: 1342
- Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
- Car(s): ModelY
Ex Giulietta ja 3x 156 - Paikkakunta: Espoo
Re: Liikenteestä
Toivottavasti ensimmäisen uhrin omaiset saavat korvaushakemuksensa läpi vaikka tuomittu tapettiin.palkus kirjoitti: ↑24 Huhti 2021, 21:06Miksei tuomittu ollu kaltereiden takana suojassa, vaikka tuomio oli ehdoton vankeus?eicas kirjoitti: ↑23 Huhti 2021, 22:14Vaikka kenenkään kuolemalle ei saisi naureskella, mutta kyllähän tässä karman laki osui kerrankin harvinaisen oikein.Jiitee kirjoitti: ↑19 Huhti 2021, 18:46https://www.is.fi/tampereen-seutu/art-2 ... 29092.html
Käsittämätöntä mitä muutamien nuorten päässä oikein liikkuu nykyään.. ja ko. henkilöiden vanhemmat ihan kuutamolla jälkikasvun menosta.
"Äiti osti keskikaljaa poijaalle" Ja vastuuta ei opita ottamaan mistään. Automerkki tässä sivujuttu, mutta näiden ylitehokkaiden
kanssa pitää olla järki päässä .... huh huh
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000007938741.html
- Garmund
- Viestit: 2137
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta
Re: Liikenteestä
^Taitaa olla niin että nykyään korvaukset maksaa tekijä, eli yleensä uhrin omaiset ei saa mitään....
https://yle.fi/uutiset/3-11844261
"Valtio maksoi vielä 2000-luvun alkupuolella omaisten kärsimyskorvaukset. Asia muuttui, kun rikosvahinkolakiin tehtiin vuonna 2005 mittava uudistus.
Laki keskittyi parantamaan väkivalta- ja seksuaalirikosten uhrien asemaa. Samalla uhrien omaiset jäivät väliinputoajiksi. Nykyisin valtio maksaa kärsimyskorvauksen esimerkiksi murhan yrityksen uhrille, mutta jos yritys onnistuu, omaiset jäävät yleensä tyhjin käsin."
https://yle.fi/uutiset/3-11844261
"Valtio maksoi vielä 2000-luvun alkupuolella omaisten kärsimyskorvaukset. Asia muuttui, kun rikosvahinkolakiin tehtiin vuonna 2005 mittava uudistus.
Laki keskittyi parantamaan väkivalta- ja seksuaalirikosten uhrien asemaa. Samalla uhrien omaiset jäivät väliinputoajiksi. Nykyisin valtio maksaa kärsimyskorvauksen esimerkiksi murhan yrityksen uhrille, mutta jos yritys onnistuu, omaiset jäävät yleensä tyhjin käsin."
Suoraan vaan suoraa
- _rico
- Viestit: 1342
- Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
- Car(s): ModelY
Ex Giulietta ja 3x 156 - Paikkakunta: Espoo
Re: Liikenteestä
Näin se "oikeusvaltio" valitettavasti taitaa toimia. Toivotaan, että on edes henkivakuutus ollut voimassa ja korvaussumma sen mukainen että sillä jotain tekeekin. Itse olen ainakin ottanut vaimon elämän turvaksi kunnon henkivakuutuksen ja vice versa.Garmund kirjoitti: ↑26 Huhti 2021, 10:26^Taitaa olla niin että nykyään korvaukset maksaa tekijä, eli yleensä uhrin omaiset ei saa mitään....
https://yle.fi/uutiset/3-11844261
"Valtio maksoi vielä 2000-luvun alkupuolella omaisten kärsimyskorvaukset. Asia muuttui, kun rikosvahinkolakiin tehtiin vuonna 2005 mittava uudistus.
Laki keskittyi parantamaan väkivalta- ja seksuaalirikosten uhrien asemaa. Samalla uhrien omaiset jäivät väliinputoajiksi. Nykyisin valtio maksaa kärsimyskorvauksen esimerkiksi murhan yrityksen uhrille, mutta jos yritys onnistuu, omaiset jäävät yleensä tyhjin käsin."
-
- Viestit: 2528
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Re: Liikenteestä
Onkos jollain tietoa siitä että voiko poliisin kamera-autosta nykyään saada sakon kirkkaaseen päiväsaikaan vaikkein kamera välähtäisikään?
Kas kun ajelin juuri muiden mukana, sanotaan noin 70km/h Lahden motaria, ja mikäli tuo kamera oli toiminnassa niin siitä seuraa tässä tapauksessa sakko.
Mitenkään välttämätöntä ei varmaankaan salaman välähtäminen ole kirkkaalla päivänvalolla. Vähentää vaan sakkotuloja kun varoittaa takanatulevia.
Mutten muista kuulleeni että kukaan olisi sakkoa saanut jollei kamera ole välähtänyt.
Kas kun ajelin juuri muiden mukana, sanotaan noin 70km/h Lahden motaria, ja mikäli tuo kamera oli toiminnassa niin siitä seuraa tässä tapauksessa sakko.
Mitenkään välttämätöntä ei varmaankaan salaman välähtäminen ole kirkkaalla päivänvalolla. Vähentää vaan sakkotuloja kun varoittaa takanatulevia.
Mutten muista kuulleeni että kukaan olisi sakkoa saanut jollei kamera ole välähtänyt.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER
Re: Liikenteestä
En pysty kommentoimaan tarvitaanko välähdystä kalliiseen selfieen mutta olen kyllä nähnyt Volkkarin välkkyvän ihan kirkkaassa kesäpäivässä.
- nipaka
- Viestit: 2108
- Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
- Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita. - Paikkakunta: Askola
Re: Liikenteestä
Hidastan aina nopeutta jos tienvarressa on siisti tunnukseton paku. Ja kohdalla pari tööttäystä.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
- Romeo y Julieta
- Viestit: 539
- Liittynyt: 08 Syys 2020, 21:31
- Car(s): Giulietta MA 170 '13
Ex:
Giulietta MA 170 '11 - Paikkakunta: Heinola
Re: Liikenteestä
Muutama vuosi takaperin ajoin paikkakuntalaisena tähän uutisotsikoihin päätyneeseen sakkorysään: https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... 2200813092
Nopeutta oli varmasti jonkun verran yli sallitun ja luulin kamera-autoa raksapakuksi Onneksi ajaessani tuosta kamera ei ollut vielä päällä, luin jostain että noin puoli tuntia ohi ajamiseni jälkeen aloitettiin valvonta
Nopeutta oli varmasti jonkun verran yli sallitun ja luulin kamera-autoa raksapakuksi Onneksi ajaessani tuosta kamera ei ollut vielä päällä, luin jostain että noin puoli tuntia ohi ajamiseni jälkeen aloitettiin valvonta
- Polforea
- Viestit: 11219
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Liikenteestä
Kyllä se taitaa olla aina salama käytössä. Homman perustarkotius kuitenkin on parantaa liikenneturvallisuutta ja siinä toimii huomattavasti paremmin välitön palaute kuin viikon-pari jälkikäteen tuleva paperilappu.
Se, että työmaavalvonta pääsee sakkorysänä otsikoihin on kyllä oiva argumentti kyseisen valvonnan puolesta. Siellä kuitenkin jengi tekee töitä ja vaikkei juuri sillä hetkellä tekisikään, ei tien pinta välttämättä ole kovemman rajoituksen kunnossa. Toki se ärsyttää kun ne alemmat kyltit tuppaa oleen sijoillaan tuntuvasti turhankin pitkään ja ahkerasti, mutta pitäisi niitä silti noudattaa, koska ne voi olla valideja myös juuri sillä hetkellä, kun siitä itse ajaa ohi.
Se, että työmaavalvonta pääsee sakkorysänä otsikoihin on kyllä oiva argumentti kyseisen valvonnan puolesta. Siellä kuitenkin jengi tekee töitä ja vaikkei juuri sillä hetkellä tekisikään, ei tien pinta välttämättä ole kovemman rajoituksen kunnossa. Toki se ärsyttää kun ne alemmat kyltit tuppaa oleen sijoillaan tuntuvasti turhankin pitkään ja ahkerasti, mutta pitäisi niitä silti noudattaa, koska ne voi olla valideja myös juuri sillä hetkellä, kun siitä itse ajaa ohi.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 11233
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Paikkakunta: 13100
Re: Liikenteestä
Suur-Turengin liittymätyömaa on tästä hyvä esimerkki.
Iso osa jengistä ajaa sitä samaa satasta niin 120, kuin myös työmään 60 -rajoitusalueella.
Valvonnalle iso peukku täältä, ei se luetun ymmärtäminen kai niin vaikeaa voi olla.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
-
- Viestit: 2528
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Re: Liikenteestä
Ei tämä asia tietenkään liity luetun ymmärtämiseen mitenkään, vaan siihen yksinkertaiseen tosiasiaan että nopeusrajoitukset on yleisesti ottaen päin persettä etenkin tietyömaalla. Nuo rajoitukset on tehty ihmisiä varten joilla on erittäin heikko näkö ja erittäin heikot ajotaidot, näin yksinkertaistettuna. Toisekseen rangaistukset on aivan poskettomia näistä "rikkeistä" Minä sain tänään ilon pelastaa kuskin tai pari tältä ryöstöltä kun alueella joka on suora tie, ja liikennettä melkein aina todella vähän, ja 30 rajoitus lätkäisty, poliisit oli sivutiellä vaanimassa.Vittorio Jano kirjoitti: ↑01 Touko 2021, 12:08Suur-Turengin liittymätyömaa on tästä hyvä esimerkki.
Iso osa jengistä ajaa sitä samaa satasta niin 120, kuin myös työmään 60 -rajoitusalueella.
Valvonnalle iso peukku täältä, ei se luetun ymmärtäminen kai niin vaikeaa voi olla.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER
Paikalla
- Aquatica
- Viestit: 15038
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Liikenteestä
Typerät työmaarajoitukset on perseestä, mutta täällähän se selitettiinkin, että miksi yleensä on. Korjauksen tilaaja/ilmoitus ely-keskukselle tehty "helpoimman kautta", jolloinka alennettu rajoitus on voimassa alkupv-loppupv tilanteesta riippumatta - tai jotain tällaista se oli.
Täälläkin on "cityssä" pari 30-aluetta. Ihmiset kiroilee, että miksi.
No just siksi, kun muutama runkkari ajeli 60+ tuolla ja joku 8-vuotias tyttö kuoli. Joo, alkuperänen rajoitus oli 40. Vaikutusta ei ole, mutta muutaman perseen takia muutkin saa kärsiä. Sehän on maan tapa.
Mulla ei ole vielä koskaan ollut niin kiire mihinkään, etteikö rajoitusten mukaan olis voinut ajaa. Toisinaan ihan suoraansanottuna vituttaa ne rajoitukset, mutta entä sitten? Niin mua vituttaa verojen maksaminenkin, mutta eipä siltäkään voi välttyä.
Täälläkin on "cityssä" pari 30-aluetta. Ihmiset kiroilee, että miksi.
No just siksi, kun muutama runkkari ajeli 60+ tuolla ja joku 8-vuotias tyttö kuoli. Joo, alkuperänen rajoitus oli 40. Vaikutusta ei ole, mutta muutaman perseen takia muutkin saa kärsiä. Sehän on maan tapa.
Mulla ei ole vielä koskaan ollut niin kiire mihinkään, etteikö rajoitusten mukaan olis voinut ajaa. Toisinaan ihan suoraansanottuna vituttaa ne rajoitukset, mutta entä sitten? Niin mua vituttaa verojen maksaminenkin, mutta eipä siltäkään voi välttyä.
- Polforea
- Viestit: 11219
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Liikenteestä
Ei, vaan ne tietyörajoitukset on tehty niitä siinä tiealueella duunia tekeviä ihmisiä varten. Heidän turvansa ja hyvinvointinsa takia. Siinä toivottavasti otetaan yksittäisen autoilijan havainto- ja väistökyvyn lisäksi huomioon sellaisia asioita, kuin pölyävyys, mahdollisten irtokivien lentovaara-alue (miten pitkälle rengas kiven ajouralta ampuu), melutaso, riskitaso silloin JOS jotain tapahtuu ja se väistö epäonnistuu jne.
Yksittäisen autoilijan kannalta keskimääräinen, rajoituksen mukainen työmaahidastus on kuitenkin pääosin aika minimalistinen lisä matka-aikaan, vaikka hitaammin ajaminen kypsyttääkin, niin ei sen työmaan kunnioittaminen pitäisi olla mikään ameriikantemppu. Joitain vuosia sitten radiossa pyöri aiheesta kampanja, jossa sloganoitiin osuvasti "Tietyöläiset eivät ole tielläsi, he tekevät sinulle tietä".
Se on sitten ihan eri keskustelu että onko rajoitukset kohdallaan työmaiden ulkopuolella. Osa on, osa ei, mutta ylläoleva tekstini ei koske niitä alueita, vaan nimenomaan tietyöalueita.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
-
- Viestit: 2528
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Re: Liikenteestä
^Ei sillä että olet saanut hyvin ylimieliseen ja omahyväiseen päähäsi päättömän ajatuksen että tietyömaiden rajoitukset on oikeat, ole juuri mitään tekemistä todellisuuden kanssa. Minulla on muuten asiasta ihan konkreettistakin tietoa. Olen nimittäin mm. suorittanut tieturvakoulutuksen pariin kertaan, ja ollut mukana tietöissä.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER
- Polforea
- Viestit: 11219
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Liikenteestä
Näytähän tekstistäni se kohta, jossa ylimielinen ja omahyväinen pääni sanoo, että työmaarajoitukset ovat oikeat. Minä mielestäni en niin kirjoittanut, vaan totesin että ne rajoitukset tehdään sen työmaan ehdoilla ja takia, eikä niiden ohiajavien ihmisten.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 11233
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Paikkakunta: 13100
Re: Liikenteestä
Tällaiset heittoja ei täällä tarvita.
Jos ennakkokatselussa näkyy tuollaista, niin kannattaa vielä muokata.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
- Garmund
- Viestit: 2137
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta
Re: Liikenteestä
Tieturva 1 ja konekuski/liikenteen ohjaaja vai tieturva 2 ja ollut esim. suunnittelemassa noita työmaita, työmaarajoitusten hakemisia elyltä/kaupungilta tai vastaavaa?
Ite en tieturva 1 niin erikoisena pitänyt, olihan siinä jotain ihan hyvää ja tärkeää asiaa, mutta mielestäni 8 tunnin päivästä 6 tuntia hukkaanheitettyä aikaa... Eipä sillä tieturva 1 pätevyydellä +perehdytettynä nyt saa edes muuta, kuin perushommia tehdä tietyömaalla.
Ja kyllä sitä mielellään toivoi ohiajavien autojen ajavan 50 tai vähemmän, kuin normaalin rajoituksen mukaista 100 vaikka oli suoja-auto edessä (törmäysvaimennin).
(sen takia pitää tehdä esim. "shikaani" että väki oikeasti hidastaisi)
Sitä kyllä toivoisi enemmän että olisi aina selkeä ilmoitus ja alemmat rajoitukset silloin kun on työmaalla väki hommissa vs silloin kun on vaan tien kapeneman tai muun syyn takia alennettu rajoitus. Samoin se ettei viititä laittaa työmaa-alueen jälkeen normaalin nopeusrajoituksen kylttiä, vaan asian hoitaa esim. 100-200m päässä olevan risteyksen nopeusrajoituskyltti kyllä ärsyttää. (muistaakseni toi kyllä ihan sallittua).
Vaatii väyläviraston ohjeistus melkoisen pitkät matkat noihin rajoitusten alentamisiin, varsinkin jos pitää mennä portaittain. Esim. motarilla 120 alueella 100 km/h kyltti on kai 1 000 m ennen työmaa-aluetta. (120-100-80-60-50, motarilla max 20 tiputus kerralla ) Syynä varmaan esimerkiksi ettei tule isommilla liikennemäärillä liian nopeaa (letkan) hidastumista ja siitä aiheutuvia vaaratilanteita.
Noista työmaiden rajoituksista voi kyllä kokeilla elylle/kaupungille valittaa jos kokee niiden olevan virheellisiä. Tuntuu että esim. 30 km/h rajoituksia saatellaan viljellä vähän liikaa, niitä kun ei pitäisi ymmärtääkseni käyttää kuin pakosta ja mahd lyhyelle matkalle&ajalle.
Ainahan se syy alhaiseen nopeusrajoitukseen ei näy tien käyttäjälle, syynä voi olla esim kohteen (siltatyö?) tärinältä suojaaminen.
Suoraan vaan suoraa
-
- Viestit: 2528
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Re: Liikenteestä
Ihan tieturva 1:n olen suorittanut.
Se mikä tietysti kertoo selkeästi noista tietyömaiden virheellisistä nopeusrajoituksista on se että vaikka porukka ajelee siellä paljon reilusti yli rajoitusmerkin niin noilla tietyömailla ei oikein ikinä satu mitään vakavia onnettomuuksia ohiajajien toimesta.
Ja se että tietyömailla on paljon virheellisiä nopeusrajoituksia tietenkin lisää reilusti onnettomuuksien mahdollisuutta kun ihmisten kunnioitus rajoitusmerkkejä kohtaan on alhainen.
Sitä tottakai sattuu joskus harvoin että joku reilussa kännissä tai vastaavassa ajaa tietyömaalla jotain kaidetta yms. päin, mutta nopeusrajoitukset ei ole tehty kovassa kännissä tai vahvassa huumepöllyssä ajavia varten.
Se mikä tietysti kertoo selkeästi noista tietyömaiden virheellisistä nopeusrajoituksista on se että vaikka porukka ajelee siellä paljon reilusti yli rajoitusmerkin niin noilla tietyömailla ei oikein ikinä satu mitään vakavia onnettomuuksia ohiajajien toimesta.
Ja se että tietyömailla on paljon virheellisiä nopeusrajoituksia tietenkin lisää reilusti onnettomuuksien mahdollisuutta kun ihmisten kunnioitus rajoitusmerkkejä kohtaan on alhainen.
Sitä tottakai sattuu joskus harvoin että joku reilussa kännissä tai vastaavassa ajaa tietyömaalla jotain kaidetta yms. päin, mutta nopeusrajoitukset ei ole tehty kovassa kännissä tai vahvassa huumepöllyssä ajavia varten.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER
- nipaka
- Viestit: 2108
- Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
- Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita. - Paikkakunta: Askola
Re: Liikenteestä
Tietöiden rajoitukset työaikaan on kohdallaan. Kyse on työturvallisuudesta. Kun työmaalla ei ole ketään, miksi jätetään se 30 rajoitus päälle jos tien kunto sallisi tiekohtaisen rajoituksen.
Ja vielä. Kun jää rekan perän ajamaan, eikä ole aikeissa ohittaa niin miksi pitää ajaa niin lähellä että seuraavalle tulee ohitusmatkaa 10 m lisää?
Kyllä polttoainetta voi säästää silloinkin jos jättää ohittavalle tilaa.
Terveisiä KIA-papalle.
Ja vielä. Kun jää rekan perän ajamaan, eikä ole aikeissa ohittaa niin miksi pitää ajaa niin lähellä että seuraavalle tulee ohitusmatkaa 10 m lisää?
Kyllä polttoainetta voi säästää silloinkin jos jättää ohittavalle tilaa.
Terveisiä KIA-papalle.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
- jkk
- Viestit: 6034
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): Tesla Model 3 Performance -22
ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Liikenteestä
Eikös se nyt lopulta ole ihan sama, ajaako jonkun sadan metriä hiljempaa kuin normaalisti?
Tien kunnosta puheenollen, ramppi turun motarilta kehä ykköselle lepuskiin/ itään päin on aika rujossa kunnossa...mitä nyt tammikuusta lähtien tiessä ollut todella syvät ajourat, voisi jo verrata syviin kiskoihin. Neljässä kuukaudessa paikalle ollaan saatu sentään merkki varoittamaan tästä.
Tien kunnosta puheenollen, ramppi turun motarilta kehä ykköselle lepuskiin/ itään päin on aika rujossa kunnossa...mitä nyt tammikuusta lähtien tiessä ollut todella syvät ajourat, voisi jo verrata syviin kiskoihin. Neljässä kuukaudessa paikalle ollaan saatu sentään merkki varoittamaan tästä.
- nipaka
- Viestit: 2108
- Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
- Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita. - Paikkakunta: Askola
Re: Liikenteestä
Ei ole. Kun toteaa rajoituksen olevan turhan, uskottavuus työmaarajoituksiin vähenee.
Tietyömaa korvataan nykyään liikennemerkillä jossa varoitetaan tien huonosta kunnosta. Eikö vauraalla Suomella ole kykyä korjata teitä jotka köyhä Suomi rakensi?
Esteenä lienee EU, korona ja ilmasto.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
- _rico
- Viestit: 1342
- Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
- Car(s): ModelY
Ex Giulietta ja 3x 156 - Paikkakunta: Espoo
Re: Liikenteestä
Vinkkinä: oikean puoleinen kaista on huomattavasti paremmassa kunnossa ja sitä pitkin pääsee tunneliin ilman pelkoa siitä pirun rasittavasta kuudenkympin kamerasta. Tosin se tunnelin jälkeinen kuudenkympin kamera on silloinkin edessä, mutta kuitenkin yksi vähemmänjkk kirjoitti: ↑03 Touko 2021, 14:51Eikös se nyt lopulta ole ihan sama, ajaako jonkun sadan metriä hiljempaa kuin normaalisti?
Tien kunnosta puheenollen, ramppi turun motarilta kehä ykköselle lepuskiin/ itään päin on aika rujossa kunnossa...mitä nyt tammikuusta lähtien tiessä ollut todella syvät ajourat, voisi jo verrata syviin kiskoihin. Neljässä kuukaudessa paikalle ollaan saatu sentään merkki varoittamaan tästä.
- Polforea
- Viestit: 11219
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Liikenteestä
Vähän hävettää - toisessa ketjussa manasin keskustelukulttuuria ja sitten itse syyllistyin huonoon avaamiseen ajatuksistani.
En siis tosiaan väitä, että työmaarajoitukset olisivat aina oikein. Eivät ne ole. Perssilmälläkin näkee, että etenkin työmaan aloitus- ja lopetushetket ja näiden synkkaaminen rajoituksiin on usein jotain säälittävän ja naurettavan välimaastosta. Ehkä yksi huikeimpia on se, että kun reikäinen ja maalittomaksi kulunut asfaltti uusitaan, ei rajoituksia voi nostaa ennen uusia maalauksia hetkeksikään, koska ilman ajoratamerkintöjä (jotka siis eivät ennenkään välttämättä näkyneet, mutta lisäksi oli urat ja reikiä) on vaarallista ajaa.
Kuitenkin, sinä aikana kun se työmaa on aktiivinen, on ohiajavan autoilijan näkökulmasta vaikea tietää, koska ja miten siellä töitä tehdään, ellei sitten tunne kyseistä työmaata. Joskus päti hyvin nyrkkisääntö, että yöllä ei töitä tehdä, mutta nykyään välillä tehdään. Turva-alueet on välillä tosi kapeita, kun moottoritieltäkään ei enää suljeta mielellään kaistoja vaan kavennetaan vaan kun reunassa touhutaan.
Pointti siis on, että vaikka perssilmälläkin välillä näkee, että tämä rajoitus nyt oli aivan naurettava tähän aikaan maailmasta, niin aina sitä ei - tai ainakaan minä en - tiedä työmaa-alueelle ajaessa. Voi olla, että eilen hommat loppui 17:00, mutta tänään voi jatkua 21:00 asti.
Ehkä tästä voi jälleen vetää tarinaan sellaisen opetuksen, että kun valitsee auton, jossa ei vituta istua, ei ne lisäminuutitkaan ressaa niin pahasti
En siis tosiaan väitä, että työmaarajoitukset olisivat aina oikein. Eivät ne ole. Perssilmälläkin näkee, että etenkin työmaan aloitus- ja lopetushetket ja näiden synkkaaminen rajoituksiin on usein jotain säälittävän ja naurettavan välimaastosta. Ehkä yksi huikeimpia on se, että kun reikäinen ja maalittomaksi kulunut asfaltti uusitaan, ei rajoituksia voi nostaa ennen uusia maalauksia hetkeksikään, koska ilman ajoratamerkintöjä (jotka siis eivät ennenkään välttämättä näkyneet, mutta lisäksi oli urat ja reikiä) on vaarallista ajaa.
Kuitenkin, sinä aikana kun se työmaa on aktiivinen, on ohiajavan autoilijan näkökulmasta vaikea tietää, koska ja miten siellä töitä tehdään, ellei sitten tunne kyseistä työmaata. Joskus päti hyvin nyrkkisääntö, että yöllä ei töitä tehdä, mutta nykyään välillä tehdään. Turva-alueet on välillä tosi kapeita, kun moottoritieltäkään ei enää suljeta mielellään kaistoja vaan kavennetaan vaan kun reunassa touhutaan.
Pointti siis on, että vaikka perssilmälläkin välillä näkee, että tämä rajoitus nyt oli aivan naurettava tähän aikaan maailmasta, niin aina sitä ei - tai ainakaan minä en - tiedä työmaa-alueelle ajaessa. Voi olla, että eilen hommat loppui 17:00, mutta tänään voi jatkua 21:00 asti.
Meillä lie ehkä näkemysero aiheessa - minä vedän rajan paljon alemmas kuin vakavien onnettomuuksien, tai ylipäätään onnettomuuksien kohdalle, koska riskien lisäksi näen aiheellisena miettiä mm. niitä pöly- ja meluolosuhteita siellä työmaalla. Tottakai jengillä on vaaditut suojaimet, mutta on siinä silti eroa.gYdEbUh kirjoitti: ↑03 Touko 2021, 12:40Se mikä tietysti kertoo selkeästi noista tietyömaiden virheellisistä nopeusrajoituksista on se että vaikka porukka ajelee siellä paljon reilusti yli rajoitusmerkin niin noilla tietyömailla ei oikein ikinä satu mitään vakavia onnettomuuksia ohiajajien toimesta.
Varsin totta. Sillai hassunhauskaa, että vastareaktiona tähän ei ole kuitenkaan saatu niitä rajoituksia paremmin haltuun, vaan saatu suuntaa vuorotteleville yksikaistatyömaille saattoautot . Jännityksellä odottelen, että koska joku keksii ehdottaa että vedetään koko tie työmaan ajaksi poikki, jos kohdan voi edes jokseenkin järkevästi kiertää...
Totta, reilussa kännissä tai vahvoissa huumeissa ajava jengi tuskin kauheasti välittää niistä rajoituksista muutenkaan eikä tiettävästi tarvi työmaata kolistellakseen.
Tätä olen itsekin ihmetellyt. Kai se tie pitäisi tarkistaa ettei siihen ole lennähdellyt irtokiviä tms, mutta ei senkään niiiin iso homma pitäisi olla, etteikö sitä voisi tehdä. Tuloksena ne työmaarajoitukset voisi kuitenkin kiinnostaa ihmisiä vähän paremmin.
Käytännön etenemisen kannalta pääosin kyllä, psykologisesti se tuntuu kauheelta hidastukselta. Sitten on tietty nää kesäiset asfalttityömaat, joita vedetään parhaimmillaan kilometrikaupalla kerrallaan - sen saa jo näkymään matka-ajassa kun 5km matkalla ja 50km/h rajoituksella ensin odottelee niitä vastaantulijoita 6 minuuttia + saattoauton käännös ja perään vielä köröttelee ittekin sen 6 minuuttia, kun vertaa siihen että suhaisi pysähtymättä saman pätkän 3min 45sek, eli tuossa hukkaa jo yli 8 minuuttia. Mutta harvoin niitäkään kovin usein tarttee odotella ja ainakin minä oon tosi harvoin ajanut saman tuollaisen työmaan kahdesti, joten ei sekään oikein elämän tasolla näy.
Ehkä tästä voi jälleen vetää tarinaan sellaisen opetuksen, että kun valitsee auton, jossa ei vituta istua, ei ne lisäminuutitkaan ressaa niin pahasti
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- Garmund
- Viestit: 2137
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta
Re: Liikenteestä
Eikös se nyt vähän ole pointti niissä työmaarajoituksissa ettei niitä onnettomuuksia satu. Eli olisiko kuitenkin ne matalat rajoitukset ja varoitusmerkit syy siihen ettei tietyömailla törmätä esim. 100 km/h vauhdilla työkoneeseen tai työn tekijöihin? Eli eikö voisi myöskin sanoa että ne työmaarajoitukset toimivat, koska ei ole vakavia (liikenne) onnettomuuksia tietyömailla käynyt?
Jos tuntuu että tiellä on tietyömerkit ja rajoitukset ilman sitä työmaata, tai esim. työmaan jälkeinen nopeusrajoituksen palatus normaaliksi merkki puuttuu, siitä voi soittaa näköjään ihan tienkäyttäjän linjaan numeroon 0200 2100 (pvm/mpm).
Jos tuntuu että tiellä on tietyömerkit ja rajoitukset ilman sitä työmaata, tai esim. työmaan jälkeinen nopeusrajoituksen palatus normaaliksi merkki puuttuu, siitä voi soittaa näköjään ihan tienkäyttäjän linjaan numeroon 0200 2100 (pvm/mpm).
Suoraan vaan suoraa