Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 13
- Liittynyt: 19 Joulu 2011, 09:25
- Car(s): Spider (916) FL, GT, Ex-MiTo
- Paikkakunta: Raasepori
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
Penkinlämmityksestä. Toimiiko oikein kun istuinosasta keskiosa lämpiää, mutta reunapalat eivät? Nyt pöllönsilmä ja sen lähialue hohkaa punaisena ja samalla kannikoiden ulkoreunat on umpijäässä
- Mandeprkl
- Viestit: 1549
- Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
- Car(s): Alfa GT 3.2 V6 -07, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EcoBoost -12
- Paikkakunta: Espoo
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
Yleensä lämmitysvastukset on vain istuinosan keskikohdassa. Ja hyvässä lykyssä vielä selkänojan keskikohdassakin.
- TonninAlfa
- Viestit: 487
- Liittynyt: 11 Heinä 2017, 18:54
- Car(s): -04 156 FL V6 (kesä)
-04 156 SW FL JTS (käyttis)
-03 156 JTS (rata)
sekä 1-n projektia - Paikkakunta: Akaa/Viiala
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
Semmoinen havaittu näin talvi-luikkailla että kun ajonvakautus/sutimisesto hyppää kehiin, ajovalot välähtävät sekunnin murto-osiksi juuri sillä hetkellä. Ominaisuus vai "ominaisuus" ?
Money well spent? Well, money spent...
- Tiige
- Viestit: 2935
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
^ Kai se on ihan ominaisuus. Oma ainakin tehnyt sitä aina. Joskus koitin sitä oikein tutkia puhdistamalla kaikki mahdolliset mieleen juolahtavat liitokset mutta ei se mihinkään muuttunut.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- Alfissimo
- Viestit: 8717
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
Saman tekee 147 ja teki myös 156. Tuttu ilmiö GrandePuntosta ja myös -06 ja -09 vuotisista pösöistä.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- Tiige
- Viestit: 2935
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
Eli ilmeisesti abs-pumpun käynnistyessä valojen jännite notkahtaa sen verran että huomaa pimeällä.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- Polforea
- Viestit: 11551
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
Kyl, tyypillinen efekti monilla muillakin automerkeillä ja havaittavissa vain halogeenivaloilla. ABS-pumppu ottaa virtaa sen verran jyrkällä nousukulmalla, että jännite vähän kyykkää.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- TonninAlfa
- Viestit: 487
- Liittynyt: 11 Heinä 2017, 18:54
- Car(s): -04 156 FL V6 (kesä)
-04 156 SW FL JTS (käyttis)
-03 156 JTS (rata)
sekä 1-n projektia - Paikkakunta: Akaa/Viiala
- Mikkeller
- Viestit: 204
- Liittynyt: 16 Heinä 2019, 08:25
- Car(s): 159 SW Ti 1750 TBi
Accord Type S 2.2 i-DTEC
Golf GTI 1.8T - Paikkakunta: Kemi
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
Ja ihan samaa tekee myös VW Golf GTI vm. 98 eli ei ole edes mikään italialaisten sähköjen mukanaan tuoma ilmiö.
- JarHei
- Viestit: 509
- Liittynyt: 24 Marras 2019, 20:30
- Car(s): Alfa GT 3.2,
BMW 330ia e90,
VW Golf Mk2 3dr 1.8,
ex: Fiat Coupe 1.8,
(Opel Kadett A Coupe) - Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
Samaa olen ite kanssa huomannut. Tapahtuu kanssa jos näpäyttää ikkunankytkintä ääriasennossa.
- Polforea
- Viestit: 11551
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
159:ssä näköjään skevenssi menee niin, että ensin välähtää ajovalot, sitten kuuluu jarrun rusahdus ja vasta sitten välähtää valo kojetaulussa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- Smiik
- Viestit: 229
- Liittynyt: 14 Marras 2016, 21:03
- Car(s): GT 3.2
Giulietta Multiair 170
Stelvio 2.0 280hv
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
GT:n oikean puolen xenonvalo temppuili viime kesän ja syksyn aikana. Välillä toimi, välillä ei. Joskus ei syttynyt startatessa, mutta matkan varrella olikin taas herännyt. Loppusyksystä vaikutti kuitenkin, että valo on lopullisesti pimahtanut. Epäilin syyksi polttimoa tai ballastia. Nyt laitoin Retrofitlabin bi-xenon muutossarjan uusilla polttimoilla eikä valo näemmä herää vieläkään, eli ballasti kai sitten on simahtanut. Tämähän taitaa olla sinänsä melko tyypillinen ongelma tuon ballastin sijoittelun takia. Ajattelin vielä vikakohteen varmistamiseksi vaihtaa ballastit ristiin, kun molemmat umpiot ovat vielä irti. Kahden umpion ballastien kuudesta ruuvista vain yksi lähti irti äsken yrittäessäni suorittaa vaihtoa. Jätin ne nyt rost-off kylpyyn, josko vaikka ruosteet hieman helppaisivat.. Jos tuo ballasti on nyt viallinen, kelpaisiko esim. tämä sen tilalle? Osanumero on ainakin sama kuin Alfisti Ricambin kuvassa ja sopivuus GT:hen on myös mainittu. On myös melko edullisen tuntuinen verrattuna muihin löydöksiin. Onko ballastin lisäksi enää muita tyypillisiä vikakohteita?
- JarHei
- Viestit: 509
- Liittynyt: 24 Marras 2019, 20:30
- Car(s): Alfa GT 3.2,
BMW 330ia e90,
VW Golf Mk2 3dr 1.8,
ex: Fiat Coupe 1.8,
(Opel Kadett A Coupe) - Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
Itsellä alkaa olemaan paisuntasäiliöltä alas lähtevä letku aika huonon näköinen. Vähän vaikuttaa siltä, että hikoilee jo letkusta läpi. Erittäin huonosti löytyy tuota letkua millään haulla. Eperillä vähän vaikea tulkita mikä on oikea osa, voisiko olla kuvan osa 8? Lähinnä siksi epäilen, koska kuvassa paisari väärällä puolella keulaa. Yhtään en muista viime kesältä, kun keula oli purettuna, miltä letku kokonaisuudessaan näytti.
Alla kuvassa näkyy tuon letkun kunto. (letku on kuvan jälkeen laitettu kunnolla kiinni, nesteetkin vähissä sen takia että kusi liitoksesta)
Alla kuvassa näkyy tuon letkun kunto. (letku on kuvan jälkeen laitettu kunnolla kiinni, nesteetkin vähissä sen takia että kusi liitoksesta)
- Liitteet
-
- IMG_20210104_210320.jpg (61.92 KiB) Katsottu 12786 kertaa
- Smiik
- Viestit: 229
- Liittynyt: 14 Marras 2016, 21:03
- Car(s): GT 3.2
Giulietta Multiair 170
Stelvio 2.0 280hv
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
Noniin, eilen sain vihdoin vanhat ballastit irti (vain yksi ruuveista katkesi ) ja pääsin testaamaan uusilla. Ostin nuo aiemmin linkittämäni ballastit, kun kerran edulliset olivat. Noh, uusi ballasti ei kuitenkaan ainakaan heti ratkaissut ongelmaa, sillä polttimo ei syttynyt vieläkään. Liitin oli kyllä melko hapettunut, joten sen tarkempi putsaaminen on seuraava askel, mutta mistäs vikaa sen jälkeen haetaan? Onko ajovaloille oma erilliset sulakkeet tai onko umpiossa vielä ballastin lisäksi jokin toinen komponentti, joka voisi olla viallinen?Smiik kirjoitti: ↑23 Helmi 2021, 23:24GT:n oikean puolen xenonvalo temppuili viime kesän ja syksyn aikana. Välillä toimi, välillä ei. Joskus ei syttynyt startatessa, mutta matkan varrella olikin taas herännyt. Loppusyksystä vaikutti kuitenkin, että valo on lopullisesti pimahtanut. Epäilin syyksi polttimoa tai ballastia. Nyt laitoin Retrofitlabin bi-xenon muutossarjan uusilla polttimoilla eikä valo näemmä herää vieläkään, eli ballasti kai sitten on simahtanut. Tämähän taitaa olla sinänsä melko tyypillinen ongelma tuon ballastin sijoittelun takia. Ajattelin vielä vikakohteen varmistamiseksi vaihtaa ballastit ristiin, kun molemmat umpiot ovat vielä irti. Kahden umpion ballastien kuudesta ruuvista vain yksi lähti irti äsken yrittäessäni suorittaa vaihtoa. Jätin ne nyt rost-off kylpyyn, josko vaikka ruosteet hieman helppaisivat.. Jos tuo ballasti on nyt viallinen, kelpaisiko esim. tämä sen tilalle? Osanumero on ainakin sama kuin Alfisti Ricambin kuvassa ja sopivuus GT:hen on myös mainittu. On myös melko edullisen tuntuinen verrattuna muihin löydöksiin. Onko ballastin lisäksi enää muita tyypillisiä vikakohteita?
- Smiik
- Viestit: 229
- Liittynyt: 14 Marras 2016, 21:03
- Car(s): GT 3.2
Giulietta Multiair 170
Stelvio 2.0 280hv
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
Jatketaan nyt vielä yksinpuhelua. Tässähän lopulta syynä oli vain kyrvähtänyt ajovalon sulake. Pitäisi aina lähteä perusasioista liikkeelle.. Onneksi ei ainakaan tullut hankittua mitään muita osia. Ballastit olisivat kuitenkin varmaan pimentyneet aikanaan, joten niiden vaihto ei välttämättä turhaa silti ollut.Smiik kirjoitti: ↑26 Maalis 2021, 11:02Noniin, eilen sain vihdoin vanhat ballastit irti (vain yksi ruuveista katkesi ) ja pääsin testaamaan uusilla. Ostin nuo aiemmin linkittämäni ballastit, kun kerran edulliset olivat. Noh, uusi ballasti ei kuitenkaan ainakaan heti ratkaissut ongelmaa, sillä polttimo ei syttynyt vieläkään. Liitin oli kyllä melko hapettunut, joten sen tarkempi putsaaminen on seuraava askel, mutta mistäs vikaa sen jälkeen haetaan? Onko ajovaloille oma erilliset sulakkeet tai onko umpiossa vielä ballastin lisäksi jokin toinen komponentti, joka voisi olla viallinen?Smiik kirjoitti: ↑23 Helmi 2021, 23:24GT:n oikean puolen xenonvalo temppuili viime kesän ja syksyn aikana. Välillä toimi, välillä ei. Joskus ei syttynyt startatessa, mutta matkan varrella olikin taas herännyt. Loppusyksystä vaikutti kuitenkin, että valo on lopullisesti pimahtanut. Epäilin syyksi polttimoa tai ballastia. Nyt laitoin Retrofitlabin bi-xenon muutossarjan uusilla polttimoilla eikä valo näemmä herää vieläkään, eli ballasti kai sitten on simahtanut. Tämähän taitaa olla sinänsä melko tyypillinen ongelma tuon ballastin sijoittelun takia. Ajattelin vielä vikakohteen varmistamiseksi vaihtaa ballastit ristiin, kun molemmat umpiot ovat vielä irti. Kahden umpion ballastien kuudesta ruuvista vain yksi lähti irti äsken yrittäessäni suorittaa vaihtoa. Jätin ne nyt rost-off kylpyyn, josko vaikka ruosteet hieman helppaisivat.. Jos tuo ballasti on nyt viallinen, kelpaisiko esim. tämä sen tilalle? Osanumero on ainakin sama kuin Alfisti Ricambin kuvassa ja sopivuus GT:hen on myös mainittu. On myös melko edullisen tuntuinen verrattuna muihin löydöksiin. Onko ballastin lisäksi enää muita tyypillisiä vikakohteita?
- Mandeprkl
- Viestit: 1549
- Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
- Car(s): Alfa GT 3.2 V6 -07, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EcoBoost -12
- Paikkakunta: Espoo
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
Osaako joku sanoa vähän suuntaa mistä lähteä etsimään vikaa? Pidempää matkaa ajaessa tulee helposti pää kipeäksi ja suuhun kummallinen öljyn maku. Ihokin muka normaalia rasvaisemmaksi.. Eli ihan niinkuin autoon pääsisi lämmitysventiilien tai jonkun kautta jonkinlaista öljysumua?
Miten oireilisi pikkuisen vuotava lämppärin kenno? Olisiko haju tai maku selvästi makeampaa?
Konepellin tiiviste vaikuttaa ihan tiiviiltä että ei ainakaan ulkoa tuulilasin alta lämppäri taida imeä moottoritilasta mitään.
Pakoputken vuoto ja sisälle pääsevät kaasut olisi varmaan selvemmin tunnistettavissa?
Miten oireilisi pikkuisen vuotava lämppärin kenno? Olisiko haju tai maku selvästi makeampaa?
Konepellin tiiviste vaikuttaa ihan tiiviiltä että ei ainakaan ulkoa tuulilasin alta lämppäri taida imeä moottoritilasta mitään.
Pakoputken vuoto ja sisälle pääsevät kaasut olisi varmaan selvemmin tunnistettavissa?
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
Jos lämppärin kenno vuotaa niin ikkunat menevät huurteeseen todella aggressiivisesti. Olen ainakin kolmeen autoon saanut kunnian vaihtaa lämppärin kennon ja niissä kaikissa ikkunat olivat ummessa paljon ennen kuin jäähdytysnesteen hajua alkoi tuntumaan nenään.
Oletko kurkannut onko raitisilmasuodatin öljyinen? Siitä voisi ehkä päätellä imeekö tuuletin öljyistä ilmaa.
Päänsärkyä tulee ainakin pakokaasusta. Vuotaako putki jostain? Periaatteessa voi imeä vaikka takaluukun kautta kabiiniin. Ei pakokaasu tarpeeksi laimennettuna välttämättä haise juuri miltään.
Oletko kurkannut onko raitisilmasuodatin öljyinen? Siitä voisi ehkä päätellä imeekö tuuletin öljyistä ilmaa.
Päänsärkyä tulee ainakin pakokaasusta. Vuotaako putki jostain? Periaatteessa voi imeä vaikka takaluukun kautta kabiiniin. Ei pakokaasu tarpeeksi laimennettuna välttämättä haise juuri miltään.
- Polforea
- Viestit: 11551
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
Ja sitten tietty ihan se perusjuttu, että onhan kaikki ilmaröörit, joiden kuuluisi olla auki, kunnolla auki?
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- Mandeprkl
- Viestit: 1549
- Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
- Car(s): Alfa GT 3.2 V6 -07, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EcoBoost -12
- Paikkakunta: Espoo
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
^Mitä ilmaröörejä mahdat tarkoittaa? Räppänöitä jotka yleensä löytyvät takapuskurin sisäpuolelta kyljissä? Vai onko jotain muitakin ilmaröörejä?
Alan kyllä vahvasti epäillä että olisiko kuitenkin putkistossa vika. Taitaa olla vuotoa juurikin tuolla etupäässä.. No nosturille menossa auto jokatapauksessa parin viikon päästä niin katsotaan putki tiiviiksi samalla.
Ja jäähdytinnestettä ei ole kyllä koskaan tainnut tarvita lisätä. Toisin kuin öljyä...
Alan kyllä vahvasti epäillä että olisiko kuitenkin putkistossa vika. Taitaa olla vuotoa juurikin tuolla etupäässä.. No nosturille menossa auto jokatapauksessa parin viikon päästä niin katsotaan putki tiiviiksi samalla.
Ja jäähdytinnestettä ei ole kyllä koskaan tainnut tarvita lisätä. Toisin kuin öljyä...
- Polforea
- Viestit: 11551
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
En tunne GT:n ilmanvaihtoa täysin, mutta juurikin niitä röörejä, joiden kautta matkustamon ilman kuuluu vaihtua - tarkennetaan lisäksi, että onhan samaiset röörit tiiviitä sieltä, mistä kuuluu olla.
Edestähän ilma tyypillisesti räppänöistä tulee sisään ja jostain takapäästä menee ulos. Jos ilmanvaihto ei toimi kuten pitää ja ilma joko ei pääse vaihtumaan kunnolla tai sisääntulevaa ilmaa otetaan väärältä kohtaa, voi ilmaa tulla esim. konehuoneesta, joka ei välttämättä ole optimaalinen paikka sille.
Edestähän ilma tyypillisesti räppänöistä tulee sisään ja jostain takapäästä menee ulos. Jos ilmanvaihto ei toimi kuten pitää ja ilma joko ei pääse vaihtumaan kunnolla tai sisääntulevaa ilmaa otetaan väärältä kohtaa, voi ilmaa tulla esim. konehuoneesta, joka ei välttämättä ole optimaalinen paikka sille.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- Smiik
- Viestit: 229
- Liittynyt: 14 Marras 2016, 21:03
- Car(s): GT 3.2
Giulietta Multiair 170
Stelvio 2.0 280hv
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
Onko kokemuksia toimivista pyöränkulmista madalletussa GT:ssä? Katsastuksessa tuli huomattua, että 1,5 kesää / alle 10tkm ajetut eturenkaat ovat jo piakkoin sisäreunoista entiset. Madallussarja on Eibach-Bilstein Sportiva ja pyöränkulmat on säädetty madalluksen yhteydessä niiltä osin kuin pystyy ja aurauskulmat ovat tehtaan(?) ohjearvoissa liitteen mukaisesti. Noita muita arvoja ei kannata tuijottaa, niitä on katsastusta varten hieman käpälöity.. Ajossa ei tunnu mitenkään muuten erikoiselta, mutta auto on vähän uraherkkä ja vetelee jonkin verran kiihdytyksissä epätasaisella tiellä. En tosin ole ajanut ikinä kuin tätä GT:tä, joten vertailukohtaa ei ole ja kyllähän tuon Busson voimalla vähän kuuluukin vedellä..? Epäilen, että tässä ei ole mitään Q2 tai Quaife -tyylistä lukkoa, sillä luistoneston valo vilkkuu todella helposti reilummissa kiihdytyksissä vielä suuremmillakin vaihteilla varsinkin rampeissa tai muissa kaarteissa.
Tietysti madallus vaikuttaa varsinkin camberiin, mutta vastaavalla madallussarjalla entinen 159 ainakin kulutti renkaita melko tasaisesti ja mielestäni GT:n madalluskin on varsin maltillinen. Madalluksen yhteydessä tuli vaihdettua samalla ylätukivarret eikä nyt leimalla ainakaan löytynyt mistään muuta väljää, mutta voiko esim. alatukivarren väljyys aiheuttaa sisäsyrjien kulumista?
Tietysti madallus vaikuttaa varsinkin camberiin, mutta vastaavalla madallussarjalla entinen 159 ainakin kulutti renkaita melko tasaisesti ja mielestäni GT:n madalluskin on varsin maltillinen. Madalluksen yhteydessä tuli vaihdettua samalla ylätukivarret eikä nyt leimalla ainakaan löytynyt mistään muuta väljää, mutta voiko esim. alatukivarren väljyys aiheuttaa sisäsyrjien kulumista?
- Liitteet
-
- GT kulmat 13.9.2019.PNG (206.01 KiB) Katsottu 12267 kertaa
- Aquatica
- Viestit: 15113
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
Edessä on haritusta. Renkaat sojottaa menosuuntaan nähden siis V:n muotoisesti, kuten ohjearvo on. Tuo taas toki aiheuttaa sen, että renkaiden sisäkulmat kulunee enempi.
159:ssä lienee ollut "nollakulma" edessä? Itse olen laitattanut tuon saman nolla-aurauksen painavakeulaisiin alfoihin (2.4JTD ja 2.4JTDm) niin 156 kuin 159 tapauksissa. Ajotuntumassa menettää hieman - ainakin joidenkin mielestä (auto saattaa olla aavistuksen herkempi tien kallistuksille, ehkä?), lompakossa tienaa paljon kun eturenkaat eivät syövy sisäreunoista. Muut arvot olleet niin hyvät kuin mahdollista, mutta alustat jokaisessa autossa jossain määrin väsyneet - eli elää varmasti hieman.
Ei olisi ehkä kallein kokeilu vetää eteen nollille.
**
EDIT:
Korjasin pois virheellistä pätkää, koska katsoin vain yhden renkaan lopputilannetta... Miulla ei ole ollut aurausta (tai siis negatiivista aurausta, eli haritusta) noin paljon yhdessäkään autossa!
159:ssä lienee ollut "nollakulma" edessä? Itse olen laitattanut tuon saman nolla-aurauksen painavakeulaisiin alfoihin (2.4JTD ja 2.4JTDm) niin 156 kuin 159 tapauksissa. Ajotuntumassa menettää hieman - ainakin joidenkin mielestä (auto saattaa olla aavistuksen herkempi tien kallistuksille, ehkä?), lompakossa tienaa paljon kun eturenkaat eivät syövy sisäreunoista. Muut arvot olleet niin hyvät kuin mahdollista, mutta alustat jokaisessa autossa jossain määrin väsyneet - eli elää varmasti hieman.
Ei olisi ehkä kallein kokeilu vetää eteen nollille.
**
EDIT:
Korjasin pois virheellistä pätkää, koska katsoin vain yhden renkaan lopputilannetta... Miulla ei ole ollut aurausta (tai siis negatiivista aurausta, eli haritusta) noin paljon yhdessäkään autossa!
Viimeksi muokannut Aquatica, 22 Huhti 2021, 16:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
Vastaavasti suuntauslaitevalmistajat eivät enää käytä aurauskeppejä, jolloin kokonaisauraus pitää puolittaa jotta saadaan pyöräkohtainen kulma-arvo.
Eli kyseisessä GT 3,2 mallissa pyöräkohtainen auraus tulee olla puolet taulukossa olevasta kokonaisaurauksesta -22' +/- 5' , eli -11' +/- 3' . Tällöin auraus saa vaihdella -14' ...-8', joka on tosiaan aika pieni, ei kuitenkaan nolla, ja sehän vaihtelee koko ajan käytännössä auton jousituksen liikkeiden mukaan ja jousituksen väsymisen myötä matalemmaksi kohti sport alustaa joka onkin jo 0-ohjaus! Usea laitevalmistaja ei ole huomioineet tätä "italialaista erikoisuutta" , vaan on suoraan siirtänyt kokonaisarvot pyöräkohtaisiksi arvoiksi ? Ei kuitenkaan tämä valmistaja!!!
Vertailun vuoksi tämä käytäntö muuttui myöhemmin, kun mittakepit poistettiin käytöstä, ja mm. 159 ilmoitettiin jo "semi-toe in (per wheel)
GTA:n akselistosta johtuen camber menee vähempi negatiiviseen suuntaan kuin perusmalleissa, johtuen olkatuen erilaisesta rakenteesta, vaikka auto on matalampi.
- Tiige
- Viestit: 2935
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
Ei nuo arvot nyt isosti ole metsässä. Takana vähän reilusti kyllä camberia. Olisiko poikittaisten varsien puslat väsyneet? En muista oliko bilsteinin takaiskareissa ylempi reikä soikea jolla saa camberia säädettyä.
Itse olen todennut parhaaksi ajettavuuden ja rengaskuluman suhteen: edessä pieni haritus 10-15min ja takana pieni auraus n. 20min. 20min etuharituksella tulee vähän levoton suomen uraisilla teillä ja rengasta se toki myös kuluttaa enemmän. Kuitenkin mitä lähemmäs nollaa mennään niin herkkyys mutkaan käännettäessä alkaa kärsimään. Jos ne alavarret on ikivanhat niin melkein vaihtaisin ne ja sitten käyttäysin säädössä. Eteen se 10-15min haritusta ja taakse 20min aurausta.
Itse olen todennut parhaaksi ajettavuuden ja rengaskuluman suhteen: edessä pieni haritus 10-15min ja takana pieni auraus n. 20min. 20min etuharituksella tulee vähän levoton suomen uraisilla teillä ja rengasta se toki myös kuluttaa enemmän. Kuitenkin mitä lähemmäs nollaa mennään niin herkkyys mutkaan käännettäessä alkaa kärsimään. Jos ne alavarret on ikivanhat niin melkein vaihtaisin ne ja sitten käyttäysin säädössä. Eteen se 10-15min haritusta ja taakse 20min aurausta.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- Ciancarlo
- Viestit: 1969
- Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
- Car(s): La macchina: senza macchina...
La moto: Duca 1199S Panigale - Paikkakunta: Hki
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
Teetin autooni melko ison huollon; jakapää & vesipumppu, sytytystulppien vaihto, vuosihuolto + jarrunesteet, kaikki suodattimet ja pari tukivartta vaihtoon sekä katsastus, 1600 €.
Jakopäällä oli ajettu hiukan alle 60 tkm, mutta ikää oli jo 6,5 v. Yllätykseksi jakopään osat _näyttivät_ hyväkuntoisilta, mutta kyllä ne hihnat hiukan koppuroilta jo tuntuivat. En siis suosittele kenellekään muulle näin pitkää jakopään vaihtoväliä...
Huollon jälkeen kierrosherkkyys palasi ja pari kateissaollutta hevosta tuli takaisin. Taas kelpaa ajella.
Jakopäällä oli ajettu hiukan alle 60 tkm, mutta ikää oli jo 6,5 v. Yllätykseksi jakopään osat _näyttivät_ hyväkuntoisilta, mutta kyllä ne hihnat hiukan koppuroilta jo tuntuivat. En siis suosittele kenellekään muulle näin pitkää jakopään vaihtoväliä...
Huollon jälkeen kierrosherkkyys palasi ja pari kateissaollutta hevosta tuli takaisin. Taas kelpaa ajella.
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!
- Mandeprkl
- Viestit: 1549
- Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
- Car(s): Alfa GT 3.2 V6 -07, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EcoBoost -12
- Paikkakunta: Espoo
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
^
Tuntuuko jarrunesteiden vaihdon jälkeen jarrut erilaiselta? Omassa jarrut tuntuu aika huonoilta ja uskoisin että voisi tuntuma korjaantua nesteiden vaihdolla. Eikös esim vesi jarrujärjestelmässä tunnu polkimeen sellaiselta aluksi hieman pehmeältä? Mushy niinku lontooksi.
Tuntuuko jarrunesteiden vaihdon jälkeen jarrut erilaiselta? Omassa jarrut tuntuu aika huonoilta ja uskoisin että voisi tuntuma korjaantua nesteiden vaihdolla. Eikös esim vesi jarrujärjestelmässä tunnu polkimeen sellaiselta aluksi hieman pehmeältä? Mushy niinku lontooksi.
- Ciancarlo
- Viestit: 1969
- Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
- Car(s): La macchina: senza macchina...
La moto: Duca 1199S Panigale - Paikkakunta: Hki
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
^kyllä tuntuvat jarrut herkemmiltä ja äkäisemmiltä tuoreilla nesteillä. Toki jarruja tuossa huollossa myös herkistettiin, eli osansa on myös sillä.
Kaikenkaikkiaan auto tuntuu taas niin mukavalta ajaa, että orastava autokuune meni ohi.
Kaikenkaikkiaan auto tuntuu taas niin mukavalta ajaa, että orastava autokuune meni ohi.
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
Mistäs löytyy hyvälaatuiset helmat? Laatu on tärkeä asia, mutta järkevä hintakin olis kiva juttu. Saakohan näitä ihan alkuperäisinä varaosina?
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
Onkos tää osa numero 2 helmapelti jonka tarvitsen korjaukseen?
- Alfissimo
- Viestit: 8717
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
Kyllä, door sill haettu osa
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- TonninAlfa
- Viestit: 487
- Liittynyt: 11 Heinä 2017, 18:54
- Car(s): -04 156 FL V6 (kesä)
-04 156 SW FL JTS (käyttis)
-03 156 JTS (rata)
sekä 1-n projektia - Paikkakunta: Akaa/Viiala
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
Ettei tuo kuvan osa olis kuitenkin kynnyspelti eli helman ns. yläpuoli?
Olin projektini kanssa saman helmamätähaasteen edessä hiljattain ja jäin ymmärrykseen että alkuperäistä peltiä saisi vain tyyliin koko kyljen kokoisena palana jäätävään hintaan (luokkaa tonni per puoli).
Tilasin Puolasta uudet profiiliin väännetyt pellit: https://progisamochodowe.com/Alfa-c17
Hienosti ajavat asiansa ja hintaa parille kotiintoimituksella tulee ~100€. Kommunikointi meni sähköpostitse google translaten avulla ja maksu eu-tilisiirtona.
Olin projektini kanssa saman helmamätähaasteen edessä hiljattain ja jäin ymmärrykseen että alkuperäistä peltiä saisi vain tyyliin koko kyljen kokoisena palana jäätävään hintaan (luokkaa tonni per puoli).
Tilasin Puolasta uudet profiiliin väännetyt pellit: https://progisamochodowe.com/Alfa-c17
Hienosti ajavat asiansa ja hintaa parille kotiintoimituksella tulee ~100€. Kommunikointi meni sähköpostitse google translaten avulla ja maksu eu-tilisiirtona.
Money well spent? Well, money spent...
- Smiik
- Viestit: 229
- Liittynyt: 14 Marras 2016, 21:03
- Car(s): GT 3.2
Giulietta Multiair 170
Stelvio 2.0 280hv
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
Kysellään nyt täältäkin neuvoja.. GT 3.2 hukkasi peruutusvaihteen yhtäkkiä rengasliikkeen nosturilla pyöränkulmien säädön jälkeen. Pakkia ei saa päälle vaikka miten kiskoo, muut vaihteet kyllä toimivat normaalisti. Kytkimen painaminen ei vaikuta eikä muiden vaihteiden kautta käyttäminen ja tilanne on samanlainen oli moottori sitten käynnissä tai ei. Pakin kanssa on ollut satunnaisesti aiemminkin haasteita, mutta ennen kytkeytymiseen riitti toisella vaihteella käyttäminen ja kytkimen kevyt roplaaminen.
Otin akun ja akkutelineen jo pois ja tutkin siirtomekanismia vaihdelaatikon päällä. Mekanismin "käsivivusta" saa kaikki vaihteet 1-6 päälle, mutta pakkia ei saa siitäkään. Koitin myös säätää sitä vipua, mikä liikuttaa siirtomekanismin akselia ylös-alas -suunnassa, kun vaihdekeppiä liikuttaa sivusuunnassa (eli esim. vapaalta vaihteille 1/2 tai 5/6/R). Säätö kyllä vaikuttaa vaihteiden "sijaintiin" vaihdekepissä, mutta pakin kytkeytymiseen se ei vaikuta. Kokeilin myös ottaa tuon vivun kokonaan pois siirtomekanismin akselista ja nostaa akselia käsin. Akseli kyllä tuntuu nousevan riittävästi, mutta se ei vain käänny niin paljon, että pakki kytkeytyisi. Kepissä/käsivivussa saa vain pienen liikkeen kohti kytkeytymissuuntaa, sen jälkeen tuntuu kuin vääntäisi "seinää päin" eikä vaihde kytkeydy. Mikähän perkele tuon nyt yhtäkkiä aiheuttaa? Juuri ennen nosturille ajoa pakkia käytettiin vielä ihan normaalisti pari kertaa ilman mitään ongelmia.
Pystyykö tuon siirtomekanismin purkamaan vaihdelaatikon päältä vielä jotenkin ja tutkimaan lisää vai pitääkö alkaa varautua laatikon irrottamiseen..?
Otin akun ja akkutelineen jo pois ja tutkin siirtomekanismia vaihdelaatikon päällä. Mekanismin "käsivivusta" saa kaikki vaihteet 1-6 päälle, mutta pakkia ei saa siitäkään. Koitin myös säätää sitä vipua, mikä liikuttaa siirtomekanismin akselia ylös-alas -suunnassa, kun vaihdekeppiä liikuttaa sivusuunnassa (eli esim. vapaalta vaihteille 1/2 tai 5/6/R). Säätö kyllä vaikuttaa vaihteiden "sijaintiin" vaihdekepissä, mutta pakin kytkeytymiseen se ei vaikuta. Kokeilin myös ottaa tuon vivun kokonaan pois siirtomekanismin akselista ja nostaa akselia käsin. Akseli kyllä tuntuu nousevan riittävästi, mutta se ei vain käänny niin paljon, että pakki kytkeytyisi. Kepissä/käsivivussa saa vain pienen liikkeen kohti kytkeytymissuuntaa, sen jälkeen tuntuu kuin vääntäisi "seinää päin" eikä vaihde kytkeydy. Mikähän perkele tuon nyt yhtäkkiä aiheuttaa? Juuri ennen nosturille ajoa pakkia käytettiin vielä ihan normaalisti pari kertaa ilman mitään ongelmia.
Pystyykö tuon siirtomekanismin purkamaan vaihdelaatikon päältä vielä jotenkin ja tutkimaan lisää vai pitääkö alkaa varautua laatikon irrottamiseen..?
- Tiige
- Viestit: 2935
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
Sen koko siirtomekanismin saa nostettua askista helposti pois. Oliko kolmella M8 pultilla kiinni.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- Smiik
- Viestit: 229
- Liittynyt: 14 Marras 2016, 21:03
- Car(s): GT 3.2
Giulietta Multiair 170
Stelvio 2.0 280hv
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
Okei, pitää kokeilla sitä sitten vielä käpistellä. Tuleeko tuolta jotain irto-osia silmille, jos mekanismin irrottaa? Tai onko jotain muuta, mitä pitäisi ottaa huomioon?
Aloin myös kallistua vianhaussa vielä hieman vaihdekepin ja sen kulissin puoleen. En irrottanut kepiltä siirtomekanismille tulevan tangon palloniveltä vielä ollenkaan, joten ainakin teoriassa on kai mahdollista, että pakki ei kytkeydy, koska keppi ei vain fyysisesti mene riittävän pitkälle taakse jostain syystä. Vaihdekepin verhoilun alta näkee sen verran, että vaihdekepin alaosan "pallon" päällä oleva muoviosan kiinnitys on aika löysä. Ainakin takimmainen pultti on aivan löysä ja muovikäikäle pääsee liikkumaan millikaupalla. Tähän on ilmeisesti saatavilla melko edullisesti korjaussarjojakin, joten pitää varmaan sellainen hommata varuiksi ja valmistautua henkisesti taas repimään keskitunnelin peltejä pois auton alla pihalla ryömien..
Aloin myös kallistua vianhaussa vielä hieman vaihdekepin ja sen kulissin puoleen. En irrottanut kepiltä siirtomekanismille tulevan tangon palloniveltä vielä ollenkaan, joten ainakin teoriassa on kai mahdollista, että pakki ei kytkeydy, koska keppi ei vain fyysisesti mene riittävän pitkälle taakse jostain syystä. Vaihdekepin verhoilun alta näkee sen verran, että vaihdekepin alaosan "pallon" päällä oleva muoviosan kiinnitys on aika löysä. Ainakin takimmainen pultti on aivan löysä ja muovikäikäle pääsee liikkumaan millikaupalla. Tähän on ilmeisesti saatavilla melko edullisesti korjaussarjojakin, joten pitää varmaan sellainen hommata varuiksi ja valmistautua henkisesti taas repimään keskitunnelin peltejä pois auton alla pihalla ryömien..
- Tiige
- Viestit: 2935
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
Ei purkaudu mitään silmille. Siirtäjästä vaijereiden pallonivelet irti. Lähtee kätevästi muistaakseni ~13mm kiintoavaimella vääntämällä. Sitten askin päältä ne 3 pulttia irti ja nostaa siitäjän pois.
Mulla taitaa olla yksi ylimääräinen kepin alusen korjaussarja jos on tarvetta.
Mulla taitaa olla yksi ylimääräinen kepin alusen korjaussarja jos on tarvetta.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- Smiik
- Viestit: 229
- Liittynyt: 14 Marras 2016, 21:03
- Car(s): GT 3.2
Giulietta Multiair 170
Stelvio 2.0 280hv
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
Kiitos, pitää koittaa irrotella tai ainakin napata nuo pallonivelet irti ja koittaa pystyykö pakin kytkemään sitten.
Hitto, ehdin jo tilata tuon korjaussarjan ennen kuin näin tarjouksesi. Noh, ei kai tuollakaan kovin kauaa kestä tulla.
Hitto, ehdin jo tilata tuon korjaussarjan ennen kuin näin tarjouksesi. Noh, ei kai tuollakaan kovin kauaa kestä tulla.
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
Eihän sulla oo tallessa tekstiä, jolla tilauksen teit?TonninAlfa kirjoitti: ↑10 Heinä 2021, 08:21Ettei tuo kuvan osa olis kuitenkin kynnyspelti eli helman ns. yläpuoli?
Olin projektini kanssa saman helmamätähaasteen edessä hiljattain ja jäin ymmärrykseen että alkuperäistä peltiä saisi vain tyyliin koko kyljen kokoisena palana jäätävään hintaan (luokkaa tonni per puoli).
Tilasin Puolasta uudet profiiliin väännetyt pellit: https://progisamochodowe.com/Alfa-c17
Hienosti ajavat asiansa ja hintaa parille kotiintoimituksella tulee ~100€. Kommunikointi meni sähköpostitse google translaten avulla ja maksu eu-tilisiirtona.
- TonninAlfa
- Viestit: 487
- Liittynyt: 11 Heinä 2017, 18:54
- Car(s): -04 156 FL V6 (kesä)
-04 156 SW FL JTS (käyttis)
-03 156 JTS (rata)
sekä 1-n projektia - Paikkakunta: Akaa/Viiala
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
^laitoin YV:llä mitä sähköemailhistoriastani kaivoin viestinnästä Puolaan...
Money well spent? Well, money spent...
- Smiik
- Viestit: 229
- Liittynyt: 14 Marras 2016, 21:03
- Car(s): GT 3.2
Giulietta Multiair 170
Stelvio 2.0 280hv
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
Ulkoistin tuon korjaussarjan asennuksen kuitenkin Filarolle. Vaihdekepin juuri ei kuitenkaan ollut edes rikki vaan kiinnityspultit olivat löystyneet. Korjaussarja laitettiin silti, koska paikat oli kuitenkin jo avattu. Tästä ei kuitenkaan ollut apua, pakki ei vieläkään kytkeydy. Filaro oli irrottanut vaihdevaijerit ja koittanut vaihdelaatikon päältä laittaa siirtäjästä suoraan pakkia päälle, mutta tämäkään ei onnistunut. Seuraavaksi siirtäjä purettiin pois ja tarkastettiin, mutta siitä ei vikaa löytynyt. Siirtäjän reiästä olivat myös yrittäneet jollain vääntää pakkia päälle, mutta sekään ei onnistunut. Siirtäjän reiästä näkyy kuulemma myös hieman metallisilppua, mikä viittaisi ihan oikeaan vaurioon vaihdelaatikossa. Ilmeisesti peruutusvaihteella on jokin hammaspyörä, joka saattaa reunastaan kulua ja tämä saattaa oireilla niin ettei pakkia enää lopulta saa päälle.. Eivät kuitenkaan olleet Filarollakaan aiemmin tällaiseen törmänneet vaan olivat itsekin tutkineet jotain ulkomaisia foorumeja ja löytäneet sieltä muutaman vastaavan tapauksen.
Korjausarvion hinta oli sen verran suolainen, että nyt täytyy vähän miettiä miten tässä lähtisi etenemään. Liikkeessä teetettynä hinta kuitenkin lähentelee 50 % auton arvosta ja tuohon on tullut lyötyä rahaa jo muutenkin, kun tuo alustaremontti tuli tehtyä sopivasti juuri ennen tätä.
Jos jostain löytyisi ehjä vaihdelaatikko, ainakin korjaukseen kuluva tuntimäärä vähän vähenisi. Ilmeisesti kuitenkin järkevin vaihtoehto olisi pudottaa moottori ja vaihteisto pois ja samalla sitten vaihtaa kytkin, startti ja ehkä tehdä jakopääremonttikin etukäteen, kun kaikki vaikeasti vaihdettava olisi sopivasti käsillä.
Välillä kyllä tuntuu, että olen jotenkin kirottu näiden autojen suhteen. Jos jokin harvinainen (tyyppi)vika voi osua, osuu se aivan varmasti minun yksilööni..
- Tiige
- Viestit: 2935
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
Voi olla haastava löytää käytettyä askia. Sehän on sama kuin GTA:ssa. Tehdaskunnostettu taitaa olla nykyään 3000e hujakoilla.
Itse vastaavassa tilanteessa etsisin käytetyn 156 2.5 V6 laatikon. Se on muuten ihan sama laatikko mutta vähän tiheämmällä perävälityksellä. Vähän nousee kulutus maantiellä mutta liekkö sillä kovin suurta merkitystä tässä tapauksessa. Kytkin nyt kannattaa tietysti vaihtaa samalla ja starttia harkita. Askin vaihto onnistuu kyllä kone paikallaan kun tiputtaa apurungon pois.
Itse vastaavassa tilanteessa etsisin käytetyn 156 2.5 V6 laatikon. Se on muuten ihan sama laatikko mutta vähän tiheämmällä perävälityksellä. Vähän nousee kulutus maantiellä mutta liekkö sillä kovin suurta merkitystä tässä tapauksessa. Kytkin nyt kannattaa tietysti vaihtaa samalla ja starttia harkita. Askin vaihto onnistuu kyllä kone paikallaan kun tiputtaa apurungon pois.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
Nyt kun on 3.2:sen vaihdelaatikosta asiaa, miten Smiik sulla oli äännellyt loota muuten ennen tuota vikaa? Itsellä hieman turhan uliseva, ja rohisee etenkin vedettäessä. Ilmeisesti nämä voivat olla äänekkäitä ehjänäkin? Kokeillut muutamilla eri öljyillä, Castrolin joku 75-90, Matryx, ja nyt MT-90. Äänieristämisen toteuttaminen saatoi kyllä tuoda olemassaolevia ääniä enemmän vain esiin, hienoinen vinkuna aivan pintakaasulla maantieajossa. Näistä ei tietääkseni ole erityisiä ongelmia raportoitu, toisin kuin tuosta M32. Tyhjäkäynnillä vapaalla rallattaa hieman.
- jeQQ
- Viestit: 4395
- Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
- Car(s): 1750 Berlina, Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4, Kona
- Paikkakunta: Vihti
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
GTA:ssa kyllä hiljainen loota, vaikka ajeltu melkein kolmesatkua. Tuli myös loppuviimeksi "iisisti" alas irroittamatta apurunkoa ja sain myös takaisin yksinkin. Jälkiviisaana olisi pitänyt startti vaihtaa kun meinaa välillä käynnistäessä pitää epämiellyttävää mekkalaa, on ihan perkeleen ahdas noilla pakosarjakateilla.
- Smiik
- Viestit: 229
- Liittynyt: 14 Marras 2016, 21:03
- Car(s): GT 3.2
Giulietta Multiair 170
Stelvio 2.0 280hv
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
Loota ei ole pitänyt mielestäni minkäänlaista ääntä eikä ikinä muutenkaan oireillut mitenkään poislukien muutamaa kertaa, kun pakin kytkeytyminen vaati muutaman yrityksen. Ja edelleenkin toimii vaihteilla 1-6 ilman mitään ongelmaa.jakuaari kirjoitti: ↑27 Elo 2021, 23:25Nyt kun on 3.2:sen vaihdelaatikosta asiaa, miten Smiik sulla oli äännellyt loota muuten ennen tuota vikaa? Itsellä hieman turhan uliseva, ja rohisee etenkin vedettäessä. Ilmeisesti nämä voivat olla äänekkäitä ehjänäkin? Kokeillut muutamilla eri öljyillä, Castrolin joku 75-90, Matryx, ja nyt MT-90. Äänieristämisen toteuttaminen saatoi kyllä tuoda olemassaolevia ääniä enemmän vain esiin, hienoinen vinkuna aivan pintakaasulla maantieajossa. Näistä ei tietääkseni ole erityisiä ongelmia raportoitu, toisin kuin tuosta M32. Tyhjäkäynnillä vapaalla rallattaa hieman.
Oletko varma, että kyseinen rohina kuuluu vaihdelaatikosta? Minulla ainakin vetarien vaihdon jälkeen hävisi tietynlaisia ääniä ja varsinkin värinöitä.
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
Voihan tietty ääniä tulla muualtakin voimansiirrosta. Ujellus kyllä tulee rattaista, mutta melkein vain alle 2k kierroksilla, mutta nyt viimeaikoina ajomelun yli vaikuttaisi kuuluvan korkeampi taajuus, tosin kabiinin kaikuominaisuuksia tuli muokattua huomattavasti. Öljyissä noiden parin vaihtokerran ja yli 10tkm aikana ei kyllä ole näkynyt juuri mitään magneetille kelpaavaa. Onhan tuo idle chatter monessakin laatikossa esim. ominaisuutena, vielä kun ei ole kaksoismassapyörää.
Tuo pakkiongelma kuulostaa kyllä ikävältä, sillointällöin sitä saa hakea tupaan, ja välillä kytkeytyy pienen tömähdyksen ja nykäisyn saattelemana.
Olen ajatellut, josko johtuisi väsyneistä tukipisteistä. Tällainenko sieltä on antautunut? https://www.partsworld-uk.com/collectio ... ear-3-2-v6
Tuo pakkiongelma kuulostaa kyllä ikävältä, sillointällöin sitä saa hakea tupaan, ja välillä kytkeytyy pienen tömähdyksen ja nykäisyn saattelemana.
Olen ajatellut, josko johtuisi väsyneistä tukipisteistä. Tällainenko sieltä on antautunut? https://www.partsworld-uk.com/collectio ... ear-3-2-v6
- Mandeprkl
- Viestit: 1549
- Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
- Car(s): Alfa GT 3.2 V6 -07, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EcoBoost -12
- Paikkakunta: Espoo
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
Jos tässä alkaa Busso GT:n aineita vaihdella vielä syksyn aikana niin mitä öljyä laatikkoon? Saako Motonetistä tjms sopivaa vai pitääkö tilata jostain jotain Tutelaa yms? Meneekös sama tavara vetopyörästöön? Ja muistaako joku määrät ulkoa?
- Tiige
- Viestit: 2935
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
Tutelan matryx tai RedLinen MT-90. Täyttö tasan 2 litraa. Sama öljy siellä kiertää lootassa ja tasurissa. Tasurissa tyhjennysproppu ja vähän ylempänä askissa toinen proppu jossa magneetti joka kannattaa putsata.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- JarHei
- Viestit: 509
- Liittynyt: 24 Marras 2019, 20:30
- Car(s): Alfa GT 3.2,
BMW 330ia e90,
VW Golf Mk2 3dr 1.8,
ex: Fiat Coupe 1.8,
(Opel Kadett A Coupe) - Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
Ja täyttö ilmeisesti vain mittatikusta, eikä tuosta ylemmästä propusta. Mittatikkua etsin useita kertoja tuloksetta ennen kuin Tiige näytti kädestäpitäen, joten hyvässä sijainnissa siis.
Tutelan Matryxit odotellu itellä tallissa reilu puoli vuotta, jos sais joku päivä aikaseks vaihtaa vielä sisään.
Tutelan Matryxit odotellu itellä tallissa reilu puoli vuotta, jos sais joku päivä aikaseks vaihtaa vielä sisään.
- Mandeprkl
- Viestit: 1549
- Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
- Car(s): Alfa GT 3.2 V6 -07, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EcoBoost -12
- Paikkakunta: Espoo
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
Kiitoksia vinkeistä.
Mitäs vaihtoehtoja olisi uudeksi takavaimentajaksi? Ragazzon tuntuu olevan todella yleinen. Novitekki oli aika mieto ainakin 2.5 V6 156:ssa. Brexitin takia vaihtoehtoja tainnut pudota helposti saatavien listalta…
Mitäs vaihtoehtoja olisi uudeksi takavaimentajaksi? Ragazzon tuntuu olevan todella yleinen. Novitekki oli aika mieto ainakin 2.5 V6 156:ssa. Brexitin takia vaihtoehtoja tainnut pudota helposti saatavien listalta…
- Smiik
- Viestit: 229
- Liittynyt: 14 Marras 2016, 21:03
- Car(s): GT 3.2
Giulietta Multiair 170
Stelvio 2.0 280hv
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
Ragazzon tuntuu olevan aika suosittu ja ostin sen omaan autooni myös ulkonäön, hinnan ja saatavuuden takia. Youtubehan on videoita täynnä, mutta tässä nyt on omastani lyhyt pörinäpätkä tuoreeltaan otettuna. Minulla oli ennestään jo Ragazzonin katillinen väliputki, mikä ilmeisesti toi pientä mataluutta ääniin jo vakiovaimentimella, mutta nyt on astetta reippaampi soundi. Tasakaasulla ajellessa ei kabiiniin tule mielestäni vakiota enempää melua edes maanteillä tai moottoritiellä ajaessa, joten vahva suositus tälle kombolle ellei oikein rähinäputki ole haussa.
- Mandeprkl
- Viestit: 1549
- Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
- Car(s): Alfa GT 3.2 V6 -07, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EcoBoost -12
- Paikkakunta: Espoo
Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä
On tuo Bussolla kyllä ihan eri vehje! Ja en olisi uskonut että isobusso tuntuu näin erilaiselta kuin 2.5. Aivan ihana! 4000rpm jälkeen lähtee niinku V-TEC!