Giulietta 940

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
sanctus
Viestit: 1094
Liittynyt: 08 Syys 2010, 12:27
Car(s): Giulietta 1.4 TB MultiAir 125 kw

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja sanctus »

aaiitee kirjoitti:
22 Touko 2021, 01:02
Toimittaja kehui lootaa kovin.
https://www.is.fi/autot/art-2000005026253.html
Hinta vain taas pompsahtaa ylöspäin. Aika hyvän tarjouksen sain 2016 mallista, mutta onhan sillä ajettu yli 100tkm.
Otetaas artikkelin nostot miinuksista:
Miinuksiksi kokonaisuudessa voi laskea vanhaan malliin 1. ylipaksun ratin, 2. kovahkon alustan ja 3 alustamelun.
Ja
MOITIMME:

- 4. Etuistuimien tarjoamaa yllättävän heikkoa tukea

- 5. Lievää vanhanaikaisuutta kojelaudassa

- 6. Turhan kovaa rengasmelua
1. No mitä nyt taas?

2. Kun on ajanut vaikka MiTolla, niin mielestäni G:n alusta ei ole tarpeeksi kova.

3. ja 6. No tän mä allekirjoitan.

4. Kannattaa tsekata, koska voi aiheuttaa ongelmia.

5. No mene ja itke faijalles.


Mielestäni ihan 4/5 auto. Ja kulutushan noissa on sitten helposti n. 30-40 prossaa enemmän kuin ilmoitettu.

aaiitee
Viestit: 546
Liittynyt: 04 Heinä 2015, 11:25
Car(s): Giulietta TCT super 2017
Giulietta MA 2011
Fiat Bravo
Fiat Linea
Fiat Stilo
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja aaiitee »

Nythän minulla on sama auto, vain manuaalilootalla. Istuinta en pidä pahana, ratin paksuus ei ole vaivannut, alustan kovuus ei ole vaivannu(tainnut tottua), eikä melu, kuulon kanssa muutenkin ongelmia.
Aika lieviä tuon kaltaiset ominaisuudet(eivät vikoja).
Siksi juuri harkitsen automaattiGiuliettaa, kun on hyvät kokemukset nykyisestä Giuliettasta. En ole kuullut, että vuosimalleissa olisi tapahtunut muutoksia muuta kuin v.2017 mallissa.
Tuo ohjelmistopäivitys oli tosihyvä vinkki, kiitos siitä. Jos harkitsemassani yksilössä ei ole sitä tehty, niin se on toki tehtävä ennen kaupantekoa ja saatava kirjallinen todistus siitä, tuo täytyykin vaatia myyjältä ehdottomasti.

e: tuo toimittajan tekstihän on näköjään huonoa kieltä, jos tällaiset asiat ovat muuttuneet 2017 mallin myötä, niin tekstissä pitäisi olla maininta verrattuna. En oikein usko tuollaisiin muutoksiin, tuskin pitävät paikkaansa...
No on otettava nuo huomioon, jos hankin 2017 mallin. Näköjään myytävänä on 2017 mallina autoa, jossa on vanhan mallin grilli. Tässä taas sotketaan eri vuosimalleja keskenaan?

aaiitee
Viestit: 546
Liittynyt: 04 Heinä 2015, 11:25
Car(s): Giulietta TCT super 2017
Giulietta MA 2011
Fiat Bravo
Fiat Linea
Fiat Stilo
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja aaiitee »

Minulle tarjotaan punaista Alfaa. Maali on himmennyt, näkyy valokuvissa, vaikka on yritetty kiillottaa. Minulla on kokemusta punaisesta autosta, joka oli ongelmallinen. Ostaessa oli myllytetty, mutta parin pesun jälkeen olikin minulla mattavärisellä takaluukulla varustettu auto!
Ei oikein himota ostaa 5 vuotta vanhaa autoa, jossa on himmeä maalipinta vakiona. Omassa 10v. vanhassa autossa on kiiltävä maalipinta(valkoinen) vielä pesun jälkeen. Autoni on aina pesty käsin.

aaiitee
Viestit: 546
Liittynyt: 04 Heinä 2015, 11:25
Car(s): Giulietta TCT super 2017
Giulietta MA 2011
Fiat Bravo
Fiat Linea
Fiat Stilo
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja aaiitee »

Tänään olen sopinut Giulietta TCTn kaupasta. Auto on tuo faceliftattu malli 2017, jossa on tuota mehiläiskennoa keulassa.
Sitä kehuttiin tuossa edellä linkkaamassani IS:n koeajossakin lähinnä automaattivaihteiston osalta.
Auto luvattiin vielä tällä viikolla, se joudutaan siirtämään aika pitkältä pääkaupunkiseudulle.
Paljon olen perehtynyt netin kautta automaatti-Giuliettaan ja eiköhän nyt löytynyt oikea yksilö. Hintahaitari välirahassa nykyiseen oli useita tuhansia. Valitsin neljän yksilön joukosta parhaan, eikä se ollut läheskään kallein.
Kuten eräs Alfamies on todennut kauniisti, että Alfaan astuminen on kuin kotiinsa tulisi, niin voin minäkin aina todeta, kun astun Alfaani.
Tällä foorumilla on paljon alfa-faneja ja hyvä niin.

Eräs kaverini kertoi, että hän oli ajanut isänsä Golfia, jossa oli turbokone ja kaksoiskytkinvaihteisto ja totesi, että se oli paras automaatti, jolla hän oli ajanut. Vaihteiden vaihtumista ei huomannut lainkaan, vain kierrokset moottorissa kohosivat ja laskivat.
Toivottavasti koen samanlaista Uudessa Alfassani, näinhän IS:n koeajaja suunnilleen kertoi ja kehui laatikon toimintaa urheilulliseksi-kuten Alfalle kuuluukin.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15111
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Itse ajanut useampia DSG-rotjakkeita.

Yhtään hyvää en ole kokenut :lol:

Kyllä tuo TCT toimiessaan on ihan eri planeetalta, etenkin jos pitää ryömittää tai hiljaa peruuttaa esim. mäkeen... DSG on ihan hätää kärsimässä niin pakussa kuin kipossakin, bensalla tai dieselillä. Ainakin omien kokemusten mukaan.

aaiitee
Viestit: 546
Liittynyt: 04 Heinä 2015, 11:25
Car(s): Giulietta TCT super 2017
Giulietta MA 2011
Fiat Bravo
Fiat Linea
Fiat Stilo
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja aaiitee »

Aquatica kirjoitti:
24 Touko 2021, 23:22
Itse ajanut useampia DSG-rotjakkeita.

Yhtään hyvää en ole kokenut :lol:

Kyllä tuo TCT toimiessaan on ihan eri planeetalta, etenkin jos pitää ryömittää tai hiljaa peruuttaa esim. mäkeen... DSG on ihan hätää kärsimässä niin pakussa kuin kipossakin, bensalla tai dieselillä. Ainakin omien kokemusten mukaan.
Jännä kuinka ihmisillä voi olla niin erilaisia kokemuksia. Kaverini totesi, että ei voi parantaa enää askia tuohon Golfin laatikkoon verrattuna. :roll:

Avatar
Aquatica
Viestit: 15111
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

aaiitee kirjoitti:
25 Touko 2021, 01:21
Aquatica kirjoitti:
24 Touko 2021, 23:22
Itse ajanut useampia DSG-rotjakkeita.

Yhtään hyvää en ole kokenut :lol:

Kyllä tuo TCT toimiessaan on ihan eri planeetalta, etenkin jos pitää ryömittää tai hiljaa peruuttaa esim. mäkeen... DSG on ihan hätää kärsimässä niin pakussa kuin kipossakin, bensalla tai dieselillä. Ainakin omien kokemusten mukaan.
Jännä kuinka ihmisillä voi olla niin erilaisia kokemuksia. Kaverini totesi, että ei voi parantaa enää askia tuohon Golfin laatikkoon verrattuna. :roll:
Se on niin totta. Mut eri ihmisille eri asiat; jos se aski on tosi hidas, se ärsyttää. Jos se on liian äkäinen, se ärsyttää. TCT on kivasti välimaastossa; se ei ole nopein, mutta se on myös todella pehmeä (yli 90% ajasta). Ja sit just tuo ryömittäminen - itselläni kotipihan edusta on suht jyrkkä mäki, johon pitää peruuttaa aika rauhallisesti - kyseessä kuitenkin kerrostalo ja trafiikkia piisaa. TCT:llä ei mitään ongelmaa.

Sama mäki DSG-TDI:llä oli yhtä helvettiä :D Pakki päällä se oli joko HANAA tai JARRUA - mikään välivaihtoehto ei toiminut. Ja juuri tuollainen "maailman paras maagikkolaatikko"-kommentti tullut omistajalta...

aaiitee
Viestit: 546
Liittynyt: 04 Heinä 2015, 11:25
Car(s): Giulietta TCT super 2017
Giulietta MA 2011
Fiat Bravo
Fiat Linea
Fiat Stilo
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja aaiitee »

Aquatica kirjoitti:
25 Touko 2021, 06:46
aaiitee kirjoitti:
25 Touko 2021, 01:21
Aquatica kirjoitti:
24 Touko 2021, 23:22
Itse ajanut useampia DSG-rotjakkeita.

Yhtään hyvää en ole kokenut :lol:

Kyllä tuo TCT toimiessaan on ihan eri planeetalta, etenkin jos pitää ryömittää tai hiljaa peruuttaa esim. mäkeen... DSG on ihan hätää kärsimässä niin pakussa kuin kipossakin, bensalla tai dieselillä. Ainakin omien kokemusten mukaan.
Jännä kuinka ihmisillä voi olla niin erilaisia kokemuksia. Kaverini totesi, että ei voi parantaa enää askia tuohon Golfin laatikkoon verrattuna. :roll:
Se on niin totta. Mut eri ihmisille eri asiat; jos se aski on tosi hidas, se ärsyttää. Jos se on liian äkäinen, se ärsyttää. TCT on kivasti välimaastossa; se ei ole nopein, mutta se on myös todella pehmeä (yli 90% ajasta). Ja sit just tuo ryömittäminen - itselläni kotipihan edusta on suht jyrkkä mäki, johon pitää peruuttaa aika rauhallisesti - kyseessä kuitenkin kerrostalo ja trafiikkia piisaa. TCT:llä ei mitään ongelmaa.

Sama mäki DSG-TDI:llä oli yhtä helvettiä :D Pakki päällä se oli joko HANAA tai JARRUA - mikään välivaihtoehto ei toiminut. Ja juuri tuollainen "maailman paras maagikkolaatikko"-kommentti tullut omistajalta...
Juu, tuollainen pitkä pakitus ylämäkeen on todella ikävää. Helposti alkaa "kyty" palaa, ts.kärynhaju tuntuu ohjaamossa jonkin aikaa. Tosin manuaalilaatikon kytkimessä tuo ilmeisesti käy helpommin, niistä kun minulla on kokemusta valtaosin.

Pakko vaihdattaa kesäpyörät nykyisestä autostani uuteen, koska uudessa on niin mauttomat tarvikevanteet(yök!). Nykyiset vanteet ovat alkuperäiset alumiinivanteet ja suhteellisen tyylikkäät. Kustannukset vaihdosta maksetaan 50/50.

Juuri saamani tiedon mukaan vakuutusmaksuni alenevat reilun tonnin yhteensä kahden seuraavan vuoden sisällä. Hieno asia!
Usein juuri autokauppojen yhteydessä saa tuollaisen hyvän vakuutustarjouksen, ei ollut ensimmäinen kerta...

aaiitee
Viestit: 546
Liittynyt: 04 Heinä 2015, 11:25
Car(s): Giulietta TCT super 2017
Giulietta MA 2011
Fiat Bravo
Fiat Linea
Fiat Stilo
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja aaiitee »

Pääsin TCT Giuliettan puikkoihin tänään. Aika ärhäkkäästi lähtee auto liikkeelle sekä eteen-että taaksepäin. Täytyy opetella koskettamaan kaasupoljinta höyhenenkevyesti.
Muutoin pidän auton hiljaisuudesta ja yleisestä sivistyneisyydestä. Näköjään sisätilanlämmitinkin on laitettu.
Osaisiko joku Alfisteista sanoa mitä tuo Super-maininta pitää sisällään?
Näyttää vähän nykäisevän vaihteiden vaihtuessa.

insinörtti
Viestit: 2648
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

^ "pykälää parempi" varustetaso https://www.alfaromeo-me.com/en/models/ ... ta/super#_

Nykimistä ei pitäisi tulla juuri muulloin, kuin lootan ollessa ikävästi puolilämmin. Talvella ehkä pienen ajomatkan jälkeen ja näillä kevätkeleillä heti startin jälkeen. Kummasti tuntuu olevan hankalin tilanne, kun lämpötila keikkuu +5 °C kieppeillä.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

aaiitee
Viestit: 546
Liittynyt: 04 Heinä 2015, 11:25
Car(s): Giulietta TCT super 2017
Giulietta MA 2011
Fiat Bravo
Fiat Linea
Fiat Stilo
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja aaiitee »

insinörtti kirjoitti:
28 Touko 2021, 17:13
^ "pykälää parempi" varustetaso https://www.alfaromeo-me.com/en/models/ ... ta/super#_

Nykimistä ei pitäisi tulla juuri muulloin, kuin lootan ollessa ikävästi puolilämmin. Talvella ehkä pienen ajomatkan jälkeen ja näillä kevätkeleillä heti startin jälkeen. Kummasti tuntuu olevan hankalin tilanne, kun lämpötila keikkuu +5 °C kieppeillä.
Kiitoksia tiedoista :-D
Juu, huomasin, että kun kone oli kunnolla lämmin, niin ajo oli juohevampaa kaikin osin.
Tuosta varustetasosta kyselin siksi, kun hanskalokerosta ei löytynyt käyttäjän ohjekirjaa. Luovutetussa autossani oli kyllä ohjekirja ja kaikkea muutakin kuittia yms. tallella. Kolme virta-avaintakin.
Piti lähettää myyjälle s-postia asiasta, että saisin ohjekirjan.
Yksi talvipyöräkin oli jäänyt takakonttiin! Lupasin viedä paikalliseen autotaloon sen. Neljän pyörän kiinnitysmutteritkin hanskalokeron täytteenä!

aaiitee
Viestit: 546
Liittynyt: 04 Heinä 2015, 11:25
Car(s): Giulietta TCT super 2017
Giulietta MA 2011
Fiat Bravo
Fiat Linea
Fiat Stilo
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja aaiitee »

Ei tuo nykäisy lähtiessä eteen/taaksepäin häivy vaikka kone on lämmin. Onko tuo ilmiö muillakin TCT-auton omistajilla? Varsinkin parkkiruudusta pakittaessa tuo on ikävää, jos takaa tulee toinen auto, kuten tänään kävi. Sai pelätä, että ryntää takana tulevan kylkeen, liike on niin äkkinäinen. Ajelin totuttautumisajoa reilut 20km ja muuten auto toimi oikein hyvin, alkaa vähitellen saada rutiinia, vasen jalka ei koko aikaa hae kytkintä, eikä oikea käsi manuaalivaihdekeppiä.
Täytyy ruveta käyttämään kännykän Google Mapsia, se on hienosti kännykässäni appina ja suomen kielellä+ääni myös.
Tilasin tuon suomalaisen Jalaka kännykänripustustelineen. Mittailin sen sopivuutta kojelautaan ja sopiihan se, mutta kännykän paikalla ollessaan se peittää radion, tai sitten tulee liiaksi oikealle, mikä ei ole hyvä. Mieluummin radion päälle, koska eihän kännykän aina tarvitse olla telineessä.
Jotenkin Jalakassa viehättää sen yksinkertaisuus, yksinkertainen yleensä toimii ilman vikoja. Hieno idea tuo teline :-D

Avatar
Romeo y Julieta
Viestit: 573
Liittynyt: 08 Syys 2020, 21:31
Car(s): 156 2.5 V6 '02
Giulietta MA 170 '13
Ex:
Giulietta MA 170 '11
Paikkakunta: Heinola

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Romeo y Julieta »

^ Kaksoiskytkinvaihteista autoa ei itselleni tule koskaan, olen tästä melko varma :-D Edellinen työautoni oli VW Caddy 1.9 TDI 6-vaihteisella DSG:llä ja sillä liikkeellelähdöt varsinkin peruuttaessa tuppasi olemaan erittäin äkäisiä vaikka kuinka yritti lähteä varovasti. Ylämäestä liikkeelle lähtiessä auto myös ehti valua joskus hyvän matkaa taaksepäin ennen kuin DSG:n kytkin otti kiinni nostettaessa jalka jarrupolkimelta. Tuo olikin noita alkupään DSG-laatikkoja, nykyinen Transporter 2.0 TDI ja 7-vaihteinen DSG on jo huomattavasti sivistyneempi. Pian autoksi vaihtuu uudempi Caddy 1.6 TDI jossa myös 7-pykäläinen DSG, saapi nähdä millainen yhdistelmä tuo sitten on

Avatar
Aquatica
Viestit: 15111
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
DSG tekee tota pikasuutta omienkin kokemusten mukaan.

TCT:n kanssa sitä ei kyllä ole ollut? Itsehän en kaasuun koskekaan, jos ei ole tarvetta kiihdyttää. Myös tuntuu silläkin olevan väliä, että käyttääkö jarrua nopeasti vai hitaasti (nopea nosto -> nytkähtää, rauhallinen nosto -> pehmeä lähtö).

insinörtti
Viestit: 2648
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

^^^ ei kuulosta tutulta tuollainen. Ryömiikö auto ollenkaan, jos kaasupolkimeen ei koske?
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

aaiitee
Viestit: 546
Liittynyt: 04 Heinä 2015, 11:25
Car(s): Giulietta TCT super 2017
Giulietta MA 2011
Fiat Bravo
Fiat Linea
Fiat Stilo
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja aaiitee »

En osaa varmaksi sanoa. Täytyy tänään testata, luulisin, että ryömi, mutta siinä ja siinä.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15111
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Pitäisi ryömiä hyvin herkästi, pienessä rinteessäkin oma ryömittää kiltisti.

aaiitee
Viestit: 546
Liittynyt: 04 Heinä 2015, 11:25
Car(s): Giulietta TCT super 2017
Giulietta MA 2011
Fiat Bravo
Fiat Linea
Fiat Stilo
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja aaiitee »

Kiitoksia neuvoista. Täältä saa neuvoja muilta autoilijoilta, mutta ennen autokauppaa ei saa mitään ohjeistusta myyjäorganisaatiolta :oops:

Testasin tänään autokatoksesta peruuttaessa. Auto kyllä ryömii, mutta viiveellä Viive on jotain 1,5-2s. Asiaa tuntematon asiakas voi kolaroida auton heti autoliikkeen pihassa.

Asiakkaalla muistetaan kyllä vahvistavan allekirjoituksella 1000e sakko, jos kolaroi auton ennen maksua.
Voi muuten käydä autoliikkeellä höpösti vahingon sattuessa, kun ei liikkeellä ole mitään kirjallista perehdytyksestä. Olisikohan ennakkotapauksia? Aika vastuutonta toimintaa.

Minkäänlaista perehdytystä ei annettu. Ei perehdytty siihen, että olisi käyttäjän ohjekirja hanskalokerossa. Auton talvirengas unohdetaan auton takakonttiin ja hanskalokerosta kyllä löytyy 4 pyörän kiinnitysmutterit.
Ei olisi muuta tarvittu kuin käydä auto kerran lävitse, mutta ei...

Reino_
Viestit: 97
Liittynyt: 25 Marras 2013, 10:45
Car(s): Giulietta MA -11. Ex:159 3.2 Q4, Giulietta MA -12, 156 2.5 V6 -03, 159 2.2jts sw -07, 159 2.4jtdm q-tronic -08, 156 1.8sw
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Reino_ »

Giulietan (2010) pyöränlaakeri ulisee takana, millainen homma vaihtaa? Vienkö suosiolla pajalle vai saako perus työkaluilla tallissa vaihdettua?

Avatar
tritonus
Viestit: 240
Liittynyt: 14 Huhti 2011, 14:50
Car(s): ex-Giulietta -10 (170hv jtdm2)
Giulietta -11 (170hv multiair)
Fiat 127 1.2 16v

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja tritonus »

Ei ole ollenkaan paha hommana.
Eipä siinä mitään erikoistyökalua muistaakseni tarvinnut. Tai no, se napamutteri on sen kokoinen, että sopivaa hylsyä ei välttämättä ihan jokaiselta / joka sarjasta löydy. Hyvä on olla myös jonkinlainen pidempi vääntövarsi.
Muuten ihan perusruuvaamista. Satula kiinnikkeineen sivuun, levy irti navasta, napamutteri auki ja napa laakereineen pois.
Uuudet rojut tilalle ja nippuun.

aaiitee
Viestit: 546
Liittynyt: 04 Heinä 2015, 11:25
Car(s): Giulietta TCT super 2017
Giulietta MA 2011
Fiat Bravo
Fiat Linea
Fiat Stilo
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja aaiitee »

Nyt kun minulla on tuo Giulietta TCT, niin harkitsen moottorin optimointia. Onko teillä arvoisat Alfistit suositella hyvää mestaa optimointiin?
Vakio optimoija Motorbit näköjään on keskittynyt nykyään muutamiin merkkeihin, joihin Alfa ei kuulu.
Sain tarjouksen RS-Optimoinnista, onko kokemusta kellään? Haen optimointipaikkaa mielellään Stadista, että olisi lähellä. Vantaa, tai lähialue myös käy. Sijaisautokaan ei olisi pahitteeksi, kun hommaan menee kuitenkin pari tuntia.

Avatar
liekki
Viestit: 1083
Liittynyt: 31 Maalis 2005, 17:50
Car(s): V60
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja liekki »

Otetaanpa oikeaan ketjuun eli:

Lyhyen etsimisen jälkeen en löytänyt ainakaan suoraa vastausta. Ulkolämpötilan anturi siis seonnut, kun lämpötila vaihtelee sen mukaan +55 ja +75 välillä. Muutenhan tuolla ei ole väliä, mutta ilmastointi puskee melko viileää. Liittynee ilmeisesti tuohon anturiongelmaan.

Pystyykö anturin vaihtamaan itse ja mistähän mahtaisi varaosan löytää? :?

Reino_
Viestit: 97
Liittynyt: 25 Marras 2013, 10:45
Car(s): Giulietta MA -11. Ex:159 3.2 Q4, Giulietta MA -12, 156 2.5 V6 -03, 159 2.2jts sw -07, 159 2.4jtdm q-tronic -08, 156 1.8sw
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Reino_ »

tritonus kirjoitti:
31 Touko 2021, 10:38
Ei ole ollenkaan paha hommana.
Eipä siinä mitään erikoistyökalua muistaakseni tarvinnut. Tai no, se napamutteri on sen kokoinen, että sopivaa hylsyä ei välttämättä ihan jokaiselta / joka sarjasta löydy. Hyvä on olla myös jonkinlainen pidempi vääntövarsi.
Muuten ihan perusruuvaamista. Satula kiinnikkeineen sivuun, levy irti navasta, napamutteri auki ja napa laakereineen pois.
Uuudet rojut tilalle ja nippuun.
Kiitos! Eli lähden tekemään itse :)

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1539
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

liekki kirjoitti:
31 Touko 2021, 11:30
Otetaanpa oikeaan ketjuun eli:

Lyhyen etsimisen jälkeen en löytänyt ainakaan suoraa vastausta. Ulkolämpötilan anturi siis seonnut, kun lämpötila vaihtelee sen mukaan +55 ja +75 välillä. Muutenhan tuolla ei ole väliä, mutta ilmastointi puskee melko viileää. Liittynee ilmeisesti tuohon anturiongelmaan.

Pystyykö anturin vaihtamaan itse ja mistähän mahtaisi varaosan löytää? :?
Varaosaa et löydä, vaan siihen myydään koko peilin runkoa. Anturi on siis oikeassa peilissä alapinnalla näkyvissä. Tuossa ketjussa on vaihtoehtoinen menetelmä korjata kyseinen vika. Epäilen, että anturi on käytännössä sama mitä 159:n myydään varaosana.

viewtopic.php?f=4&t=34141

aaiitee
Viestit: 546
Liittynyt: 04 Heinä 2015, 11:25
Car(s): Giulietta TCT super 2017
Giulietta MA 2011
Fiat Bravo
Fiat Linea
Fiat Stilo
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja aaiitee »

^^^^
Lähetin Motorbit'iin s-postia. Kysyttiin rekkaria, joten näyttää olevan toivoa saada sinne. Onneksi olen monen vuoden takainen vakio-asiakas, niin onhan siitä hyötyä aina! :-D

atte iluig
Viestit: 22
Liittynyt: 08 Heinä 2016, 13:50
Car(s): Giulietta MA -13, Giulietta QV -15

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja atte iluig »

Onko näkemyksiä, minkälaisilla kilometreillä pitäisi ruveta harkitsemaan TCT:n öljyjen vaihtoa? Itselläni on QV, joutuneeko laatikko siinä tehojen takia kovemmalle rasitukselle kuin muissa malleissa?

Avatar
Aquatica
Viestit: 15111
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Hyvä nyrkkisääntö on 100tkm, vaihteisto kuin vaihteisto, jos huolto-ohjelmassa ei ole mainittu mitään.

Avatar
ArttuNaattor
Viestit: 70
Liittynyt: 23 Huhti 2021, 15:10
Car(s): 2012 Giulietta T-Jet

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja ArttuNaattor »

aaiitee kirjoitti:
31 Touko 2021, 12:56
^^^^
Lähetin Motorbit'iin s-postia. Kysyttiin rekkaria, joten näyttää olevan toivoa saada sinne. Onneksi olen monen vuoden takainen vakio-asiakas, niin onhan siitä hyötyä aina! :-D
MotorBit on hyvä paikka. Samaan hintaan saa oikeasti penkitettynä tulokset, kuin mitä monessa paikassa lyövät vaan piuhalla ohjelman sisään.

aaiitee
Viestit: 546
Liittynyt: 04 Heinä 2015, 11:25
Car(s): Giulietta TCT super 2017
Giulietta MA 2011
Fiat Bravo
Fiat Linea
Fiat Stilo
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja aaiitee »

Niin ja monesta paikasta ei saa mitään dokumentteja optimoinnista. Älytöntä maksattaa optimointia, josta asiakas ei tiedä lopputuloksesta mitään. Mustaa, ei harmaata toimintaa suorastaan.
Kannattaa ehdottomasti kysyä täältä foorumilta kokemuksista, ettei tuollaiset huijarit pääse rahastamaan.
Nyt teetän 4. autoon optimoinnin Motorbitissa. Joustavaa ja asiakasystävällistä toimintaa :wink: :wink:
Vaatikaa aina dokumentit.

kepsude
Viestit: 2
Liittynyt: 16 Joulu 2020, 11:14

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja kepsude »

Tuli käytyä katsastuksessa ja päästöjen mittauksen yhteydessä päätti EGR-jäähdyttimen kotelo ratketa ja jäähdytinnesteet valahtivat sitten konttorin lattialle... :roll:

Pienellä googletuksella löytyi kotelon vaihtoon video youtubesta https://www.youtube.com/watch?v=Z1r5k6Ao_Sk&t=356s, jossa kerrotaan miten kyseinen palikka vaihdetaan, mutta oma osaaminen rajoittuu pitkälti öljyjen vaihdon/muun yleisen palikan rajoille. Onko muilla kokemuksia kyseinen osan vaihdosta ja jos on, niin mitä pitäisi ottaa huomioon jos tätä itse lähtisi räpeltämään?

Autojerrystä halvimmillaan tarjottiin työlle sekä osalle 350€ hintalappua :crazyeyes: Ebaystä uuden palikan saisi n. 50€ hintaan tilattua taikka motonetissä näyttäisi olevan myös ehkä sopiva palikka myynnissä https://www.motonet.fi/fi/tuote/284435/ ... iat-diesel

Kyseessä siis 2011 Giulietta 2.0Jtdm

aaiitee
Viestit: 546
Liittynyt: 04 Heinä 2015, 11:25
Car(s): Giulietta TCT super 2017
Giulietta MA 2011
Fiat Bravo
Fiat Linea
Fiat Stilo
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja aaiitee »

Sain postissa tuon Jalaka-telineen kännykälle ja liimasin osat paikoilleen. Hienosti kännykkä roikkuu kojelaudan koukussa.
Täytyy huomenna kokeilla käytännössä toimintaa.

aaiitee
Viestit: 546
Liittynyt: 04 Heinä 2015, 11:25
Car(s): Giulietta TCT super 2017
Giulietta MA 2011
Fiat Bravo
Fiat Linea
Fiat Stilo
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja aaiitee »

Uudessa(2017) Giuliettassa onkin halogeenivalot. Enpä olisi uskonut, että Xenoneista luovutaan ja laitetaan huonommat valot.
Kai se on sitten sitä superia, jota auton mallinimessä hehkutetaan...

Avatar
Romeo y Julieta
Viestit: 573
Liittynyt: 08 Syys 2020, 21:31
Car(s): 156 2.5 V6 '02
Giulietta MA 170 '13
Ex:
Giulietta MA 170 '11
Paikkakunta: Heinola

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Romeo y Julieta »

^ Kai ne on saanut lisävarusteena silloinkin vai?

aaiitee
Viestit: 546
Liittynyt: 04 Heinä 2015, 11:25
Car(s): Giulietta TCT super 2017
Giulietta MA 2011
Fiat Bravo
Fiat Linea
Fiat Stilo
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja aaiitee »

Romeo y Julieta kirjoitti:
04 Kesä 2021, 14:32
^ Kai ne on saanut lisävarusteena silloinkin vai?
Enpä tiedä, outo asia. Luulisi, että uudemmassa mallissa olisi paremmat valot.

aaiitee
Viestit: 546
Liittynyt: 04 Heinä 2015, 11:25
Car(s): Giulietta TCT super 2017
Giulietta MA 2011
Fiat Bravo
Fiat Linea
Fiat Stilo
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja aaiitee »

Vielä outo asia. Kaksi kertaa, kun olen lähtenyt ajamaan, niin kierrokset nousevat 4000-5000r/min, loota ei vaihda seuraavaa vaihdetta.
Tänään kävi niin. Jouduin pysäyttämään auton ja yritin erilaisia temppuja, laitoin parkin päälle, sitten pakin päälle ja sitten ajovaihteen.
Viimein kikkailun jälkeen vaihteet vaihtuivat normaalisti. Siis kaksi kertaa tuollaista moottorin huutamista ylikierroksilla, edellinen kerta oli 2-3 päivää sitten.
Onkos muilla TCT-kuskeilla ollut samaa?

insinörtti
Viestit: 2648
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

aaiitee kirjoitti:
04 Kesä 2021, 16:43
Enpä tiedä, outo asia. Luulisi, että uudemmassa mallissa olisi paremmat valot.
Halogeenit ovat alusta alkaen olleet vakiovalot. Xenonit lisävaruste - tosin ovat saattaneet sisältyä myös joihinkin varustepaketteihin (Business tms).
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

aaiitee
Viestit: 546
Liittynyt: 04 Heinä 2015, 11:25
Car(s): Giulietta TCT super 2017
Giulietta MA 2011
Fiat Bravo
Fiat Linea
Fiat Stilo
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja aaiitee »

OK. Arvelin, yleensä olisivat määrätyissä paketeissa. Super taitaakin olla aivan perusauto.
Hämääviä tuollaiset lukuista versiot, joista ei oikein kukaan tiedä mitä ne ovat.
e:voikohan halogeenien tilalle vaihtaa Xenonit kevyellä muutoksella?
Viimeksi muokannut aaiitee, 04 Kesä 2021, 18:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

aaiitee
Viestit: 546
Liittynyt: 04 Heinä 2015, 11:25
Car(s): Giulietta TCT super 2017
Giulietta MA 2011
Fiat Bravo
Fiat Linea
Fiat Stilo
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja aaiitee »

http://www.autoalanverkkopalvelu.fi/jul ... ovarit.pdf
Tuossahan noita varustepaketteja on.

Avatar
Romeo y Julieta
Viestit: 573
Liittynyt: 08 Syys 2020, 21:31
Car(s): 156 2.5 V6 '02
Giulietta MA 170 '13
Ex:
Giulietta MA 170 '11
Paikkakunta: Heinola

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Romeo y Julieta »

aaiitee kirjoitti:
04 Kesä 2021, 17:43
OK. Arvelin, yleensä olisivat määrätyissä paketeissa. Super taitaakin olla aivan perusauto.
Hämääviä tuollaiset lukuista versiot, joista ei oikein kukaan tiedä mitä ne ovat.
e:voikohan halogeenien tilalle vaihtaa Xenonit kevyellä muutoksella?
Voi laittaa, mutta et saa tällöin kuin lähivalot xenoneilla (vrt. tehtaan bi-xenonit, joissa myös pitkät). Kaiken lisäksi ei kelpaa tieliikenteeseen. Sen sijaan voit laittaa ledit lähivaloihin, omasta kokemuksesta suosittelen ja Osramilta löytyy vieläpä tieliikenteeseen kelpuutettu H7-muutossarja. Valoteho lisääntyy ja valkoinen valo antaa autolle modernin ilmeen. Keltaiset valot ei sovi uudehkoon autoon, varsinkin kun päivävalot on ledeillä :roll:

aaiitee
Viestit: 546
Liittynyt: 04 Heinä 2015, 11:25
Car(s): Giulietta TCT super 2017
Giulietta MA 2011
Fiat Bravo
Fiat Linea
Fiat Stilo
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja aaiitee »

Teitkö itse muunnoksen, vai teetätitkö? Ilmeisesti olet tyytyväinen, kun kerran ledit on autossa.
Paljonkohan tuo maksaisi teetätettynä?

Avatar
Romeo y Julieta
Viestit: 573
Liittynyt: 08 Syys 2020, 21:31
Car(s): 156 2.5 V6 '02
Giulietta MA 170 '13
Ex:
Giulietta MA 170 '11
Paikkakunta: Heinola

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Romeo y Julieta »

No tuo Osramin led-muutossarja joka itseltä löytyy kustantaa itsessään noin 120 e. Halvempiakin on markkinoilla, mutta toistaiseksi tieliikennehyväksyntä löytyy vain Osramilta (ja vain tietyissä automalleissa, joihin Giulietta lukeutuu): https://www.osram.com/ecat/NIGHT%20BREA ... 1_3401765/
Asennus on helppo mallia plug and play, ihan kuin vaihtaisit normaalin polttimon, koska Giulietta ei tarvitse ledeille ohjausyksikköä tai adapteria. Tosin lähivalojen polttimon vaihto onkin sitten Giuliettassa ärsyttävä homma, koska näkyvyys sinne alas on olematon ja kaikki täytyy tehdä pelkällä näppituntumalla. Jos on ihan mahdoton paikka, niin motomaatissa (taitaa löytyä melkeinpä kaikkien Motonetien yhteydestä) asentavat polttimot hintaan 10 e/pari. Ei se tuossa konkurssissa paljoa enää tunnu, allekirjoittaneella on muutenkin hyviä kokemuksia motomaatista mm. vikakoodien luvun osalta. Niin ja se luettava auto ei muuten ollut omani eikä Alfa :D

Avatar
Satakuusnelonen
Viestit: 1821
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 164 TS FL, 164 QV
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Satakuusnelonen »

Umpio on helppo ottaa myös irti, varsinkin xenon polttimon vaihto on mukava tehdä pöydällä.

Umpio on kahdella pultilla kiinni. Ensimmäinen on ihan näkyvillä umpion päällä. Toinen unpion alla, siihen pääsee käsiksi kun irroittaa sisälokasuojasta pari ristipääruuvia etupuskurin kohdalta ja taivuttaa hieman sisälokaria. Etupuskurin päällä olevat isot torxpultit pitää myös irroittaa jotta umpiolle tulee tilaa nousta kolostaan pois.
an amateur practices until he gets it right. a professional practices until he can't get it wrong

aaiitee
Viestit: 546
Liittynyt: 04 Heinä 2015, 11:25
Car(s): Giulietta TCT super 2017
Giulietta MA 2011
Fiat Bravo
Fiat Linea
Fiat Stilo
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja aaiitee »

Nämä olivat hyvää tietoa, kiitos. Taidan ottaa pian yhteyttä Motomaattiin ja teettää nuo ledit. Kehutaan olevan valkoista valoa ja moninkertaisesti halogeenien valoteho. Todella kannattava sijoitus 140e hintaan!

Avatar
Romeo y Julieta
Viestit: 573
Liittynyt: 08 Syys 2020, 21:31
Car(s): 156 2.5 V6 '02
Giulietta MA 170 '13
Ex:
Giulietta MA 170 '11
Paikkakunta: Heinola

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Romeo y Julieta »

^ Motomaattiin voi tosiaan aukioloaikana ajaa paikalle aikaa varaamatta, harvemmin on jonoakaan yhtä autoa enempää

aaiitee
Viestit: 546
Liittynyt: 04 Heinä 2015, 11:25
Car(s): Giulietta TCT super 2017
Giulietta MA 2011
Fiat Bravo
Fiat Linea
Fiat Stilo
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja aaiitee »

Tuohan olikin hyvä tieto. Täytyypä ajaa suoraan paikalle.

aaiitee
Viestit: 546
Liittynyt: 04 Heinä 2015, 11:25
Car(s): Giulietta TCT super 2017
Giulietta MA 2011
Fiat Bravo
Fiat Linea
Fiat Stilo
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja aaiitee »

^^ kävitkö Putkitie 3 Motomaatissa? Tilannehan voi olla aivan eri Heinolassa!

Avatar
Romeo y Julieta
Viestit: 573
Liittynyt: 08 Syys 2020, 21:31
Car(s): 156 2.5 V6 '02
Giulietta MA 170 '13
Ex:
Giulietta MA 170 '11
Paikkakunta: Heinola

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Romeo y Julieta »

^ Heinolasta ei motonettiä vielä harmillisesti löydy, Lahden motomaatissa olen pari kertaa vieraillut

aaiitee
Viestit: 546
Liittynyt: 04 Heinä 2015, 11:25
Car(s): Giulietta TCT super 2017
Giulietta MA 2011
Fiat Bravo
Fiat Linea
Fiat Stilo
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja aaiitee »

Tilasin Automilanosta nuo Osramit asennettuna. Ei saa 20€:lla, menee tunnin veloitus.
Motonetissa ei näköjään kiinnostusta koko asiaan lähettelin pari s-postia, ei vastausta.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15111
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Motomaatit toimii suoraan ajamalla vaan sinne. Ei ne mitään maileja kerkee kahtelee :P

aaiitee
Viestit: 546
Liittynyt: 04 Heinä 2015, 11:25
Car(s): Giulietta TCT super 2017
Giulietta MA 2011
Fiat Bravo
Fiat Linea
Fiat Stilo
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja aaiitee »

Aquatica kirjoitti:
07 Kesä 2021, 17:04
Motomaatit toimii suoraan ajamalla vaan sinne. Ei ne mitään maileja kerkee kahtelee :P
Ehkä täytyy sitten kokeilla josko onnistuisi!

Vastaa Viestiin