^Näyttää jokseenkin rajun kokoiselta perämoottorilta veneeseen suhteutettuna. Lisäksi peukku Giulian vetokoukusta.
Omat urotyöt autotallissa liittyvät painepesurin korjaamiseen. Pari vuotta sitten Kärcher unohtui (kylmään) autotalliin ensimmäisten pakkasten aikaan, ja siitä asti vaivannut pieni vuoto pumpun puolella karkasi tänä keväänä aivan käsistä. Yleismallin tarvikeletkua viilaamalla sain sovitettua Kärcherin kahvan vanhempaan Black&Decker painepesuriin, joka oli jäänyt eläkkeelle vuotavan kahvan takia. Nyt on sitten kahden rikkinäisen painepesurin sijasta yksi ehjä painepesuri.
Perämoottori on juuri oikean kokoinen
Vetokoukun reikään taivutin muovista peitelevyn, joka tulee puskuriin kiinni Dzus pikakiinnikkeillä.
20210323_164225.jpg (143.86 KiB) Katsottu 6082 kertaa
Eipä ole ennen kukaan näin kaukaa Lancian osia kysellyt.
Australian lähtee tämä setti.
Liekö korona iskenyt Gralen laatikoihin, kun tämä on jo kolmas lähes identtinen setti tämän kevään aikana kun joku tarvii.
Onneksi vielä löytyi, ja kohta tulee lisää.
Vetokoukun reikään taivutin muovista peitelevyn, joka tulee puskuriin kiinni Dzus pikakiinnikkeillä.
20210323_164225.jpg
[/quote]
Minulla oli tuollainen peitelevy tyyppiä Ricambi originale.
Se retkotti yläosistaan jo uutena.
Kun siitä meni korvake rikki, tilattiin uusi ja kun irroitin sitä ensimmäistä kertaa vesisateessa, katkesi se kouru, joka oli yläreunassa. Ymmärsin siinä vaiheessa, että koukun asentaja oli sitten rikkonut sen ensimmäisen peitelevyn.
Kaksoiskomponentti liimalla korjattiin tuo peitelevy.
Ei ollut Luigi, joka oli suunnitellut tuo Ricambi originalen koskaan yrittänyt käyttää sitä.
Otto yllätti täydellisesti ja suostuikin käynnistymään vastoin kaikkia odotuksia. Ei tietenkään aluksi kaikilla sylintereillä, mutta ajatuksissa oli heti maailman ensimmäisen Fiatin omistajan lausahdus "Eppur si muove".
Asentelin jättimersuun eflexfuel plus -kitin, ja kerrankin onnistui rojekti kerrasta. Heti kun oli valmista, väänsin avaimesta käymään ja siinä se. Tankkiin ei mahtunut kuin vajaa 30L E85:ttä, bluetooth appi raportoi kuitenkin seoksen tarkasti. Käynnissä ei huomannut mitään eroa seoksen muututtua. Saapa nähdä mitä se sanoo kunhan saa suuremman osan wiunaa tankkiin.
Paikansin brittisportin sytkävian yllättäen jakajaan. Se siis hukkaa kipinän lämmettyään, joten loogisesti syyttäisi ekana elektroniikkaa. Onneksi ei tarvi, koska jos vedän piuhan suoraan puolalta tulpalle, strobo räiskii tasaisesti ja kone hörähtää joka kierroksella, mutta jakajan kautta vietynä ei.
Ohan tuo sillai helppoa, että jos kipinä hukkuu vedossa -> jakajan kansi tai pyörijä; jos kipinä hukkuu kylmänä -> jakajan kansi tai pyörijä; jos kipinä hukkuu lämpimänä -> jakajan kansi tai pyörijä; jos kipinä hukkuu satunnaisesti -> jakajan kansi tai pyörijä. Mistähän tuohon saisi oikeasti hyvät osat, että vika olisi oikeasti joskus jossain muualla...
Paikansin brittisportin sytkävian yllättäen jakajaan. Se siis hukkaa kipinän lämmettyään, joten loogisesti syyttäisi ekana elektroniikkaa. Onneksi ei tarvi, koska jos vedän piuhan suoraan puolalta tulpalle, strobo räiskii tasaisesti ja kone hörähtää joka kierroksella, mutta jakajan kautta vietynä ei.
Ohan tuo sillai helppoa, että jos kipinä hukkuu vedossa -> jakajan kansi tai pyörijä; jos kipinä hukkuu kylmänä -> jakajan kansi tai pyörijä; jos kipinä hukkuu lämpimänä -> jakajan kansi tai pyörijä; jos kipinä hukkuu satunnaisesti -> jakajan kansi tai pyörijä. Mistähän tuohon saisi oikeasti hyvät osat, että vika olisi oikeasti joskus jossain muualla...
En oo varma ymmärsinkö oikein mutta kysynpä silti... Onko siinä kärjetön sytkä? Mulla oli joskus 323 mazdassa vastaavanlainen ongelma, lähti kylmänä ku palmun alta ja kävi n. 10-15min kunnes sammui ja kipinä katosi. Viis minsaa valohoitoa ja kone lähti taas käymään ja kävi vaikka mailman tappiin asti. Vian paikallistin sitten lopuksi sihen jakajan alla olevaan sytkätransistoriin joka tietyssä lämpötilassa lakkas toimimasta. Sen kun vaihdoin niin hävis ongelmat ja toimi moitteetta.
Joo, on. Mutta jos vika olisi asentoanturissa (vaihdettu viime vuonna) tai sytkäpäätteessä (vaihdettu aiemmin), olisi vika päällä myös jakaja ohitettuna niin, että johto menee suoraan puolalta tulpalle.
Edit: ja siis silloin toimii, kun vetää anturikehä -> asentoanturi -> sytkäpääte -> puola -> tulpanpiuha -> tulppa, tämän sekä näkee strobolla että kuulee, mutta tietty 7/8 kipinää menee väärään pyttyyn.
Vaihdoin raitisilmasuodattimen ja sisustan raikastamiseksi siivosin myös takaistuimen alta, kun tuo on vaan kahdella kuusiokoloruuvilla kiinni ja helposti irrotettavissa. Alta paljastui ihan järkyttävä sotku: sulaneita karkkeja, pähkinöitä, tammenterho, kolikko, peukalonpään kokoisia kivenmurikoita ja ties mitä. Ennen minua auto on ollut viisi vuotta harrastajalla, ilmeisesti sitten jälkikasvulla ollut tylsää takapenkillä. Ihmetyttää miten ja mitä kautta tuonne saa edes jemmattua niin paljon ylimääräistä tavaraa
Pienehkö ympäristökatastrofi eli öljyjen vaihto diesel-Giuliettaan. Onpahan sekin nyt kokeiltu.
Suodattimen paikka oli etukäteen katseltu ja mielenkiintoiseksi todettu. Hommaa varten oli jopa "erikoistyökalu" jolla öljyt voisi saada talteen siistihkösti, mutta silti sitä rasvaa oli lopulta pitkin vetaria, tukivartta ja etupalkkia sekä lopulta lattiaa. Kuinka paljon sitä siellä kupissa voi edes olla?
Sen sudin sijainnille on varmasti olemassa todella hyvä syy.
Paras veto on avata kuppi, sitten valuttaa öljyt pois koneesta, sitten kuppi suodattimineen pois. Jos kuppi on tiiviisti kiinni, sieltä tuppaa öljyt valumaan heikosti...
Irrotin opetuspolkimen Seatista, että saa jalkatilaa kuivumaan. Noin olisi toki pitänyt toimia jo pari viikkoa sitten, kun vesivahinko oli ajankohtainen.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
Paras veto on avata kuppi, sitten valuttaa öljyt pois koneesta, sitten kuppi suodattimineen pois. Jos kuppi on tiiviisti kiinni, sieltä tuppaa öljyt valumaan heikosti...
Patruunamalli joo.
No tuo kävisi järkeen. Ens kerralla sit, mahdollisesti vähemmällä sotkemisella.
Hain auton myllytyksestä kotiin ja laitoin itse kestopinnoitteen (Nanolex Si3D). Ennen myllytystä oli tietysti suoritettu pien- ja raudanpoistot, joten kotona riitti kevyt pesu ja kuivaus sekä ennen pinnoittamista esikäsittely alkoholipohjaisella puhdistusaineella. Joku kolmisen tuntia meni tuohon hommaan kun paneeli kerrallaan levitti pinnoitteen, antoi muutaman minuutin kuivua ja pyyhki ylimääräiset veks Kahden vuoden kesto on pinnoitteelle luvattu
Pienehkö ympäristökatastrofi eli öljyjen vaihto diesel-Giuliettaan. Onpahan sekin nyt kokeiltu.
Suodattimen paikka oli etukäteen katseltu ja mielenkiintoiseksi todettu. Hommaa varten oli jopa "erikoistyökalu" jolla öljyt voisi saada talteen siistihkösti, mutta silti sitä rasvaa oli lopulta pitkin vetaria, tukivartta ja etupalkkia sekä lopulta lattiaa. Kuinka paljon sitä siellä kupissa voi edes olla?
Sen sudin sijainnille on varmasti olemassa todella hyvä syy.
2,0 oletan? Onkohan siinä samanlainen ratkaisu kuin 1,9:ssä. Kupin kyljessä on pieni putken pätkä, johon voi laittaa vaikka pätkän puutarhaletkua. Kantta kierretään auki sen verran, että letkua pitkin saa valutettua kupista öljyt siististi johonkin astiaan.
Pikakorjasin JTD:n ahtoputken halkeaman. Jos tuolla virityksellä pikkuisen saisi savutusta suitsittua siihen saakka, kunnes saan uuden putken käsiini.
Sisäkumin paikka on varmasti tiivis mutta jos putkeen tulee enemmän painetta niin ehkä kannattaa laittaa jokin paikkaa tukeva vaippa tuohon ympärille.
Naapurin teinin Audi S3:n ahtoputkeen tuli repeämä ja avustin pikakorjausta tarjoamalla itsevulkanoituvaa nauhaa paikaksi. Se kesti ehkä noin 5 min ajossa ennen kuin ahtopaine muodosti siihen kuplan joka sitten poksahti.
Ducati sai uudet, punaiset elämännesteet moottorinsa.
Katepyörissä homma ottaa aikansa, mutta tulipa samalla
tehtyä pari muutakin tarkistusta. Mukavaa hommaa.
Mietin juuri vähän nolona, etten ole autoihin ( 3) tehnyt mitään
huoltaja itse pariin vuoteen.
Sisäkumin paikka on varmasti tiivis mutta jos putkeen tulee enemmän painetta niin ehkä kannattaa laittaa jokin paikkaa tukeva vaippa tuohon ympärille.
Naapurin teinin Audi S3:n ahtoputkeen tuli repeämä ja avustin pikakorjausta tarjoamalla itsevulkanoituvaa nauhaa paikaksi. Se kesti ehkä noin 5 min ajossa ennen kuin ahtopaine muodosti siihen kuplan joka sitten poksahti.
Hyvä huomio! Kyllähän paikka sisärenkaassa kovastikin painetta kestää, mutta siinä ulkorengas estää sisäkumin ja paikan liiallisen venymisen. Ei tuo paikka kuitenkaan ihan ensipolkaisulla revennyt/irronnut, mutta laitoin paikan päälle varmistukseksi pari nippusidettä estämään ahtoputken liikettä halkeaman kohdalla.
Mökkireissua pukkaa, joten ruuvasin taakkatelineet Countrymanin kattokiskoihin.
Olivat paketissa valmiiksi koottuna ja helpot kiinnittää (vs. Rellussa olleet Thulet), eivätkä vingu (vs. Alfojen ricambi originalit). Tykkään kyllä tästä meiningistä, että tällaiset pienetkin jutut tehdään kunnolla.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
Ei tänään vaan eilen, mutta vaihdoin Saaraan uuden etuputken. Viksumpi kaveri olisi toki etukäteen tutkinut muidenkin osien kunnon, nyt kävi ilmi, että keskiputkikin on vaihtokunnossa. Olisi ollut kaikkein helpointa vaihtaa se samalla kuin etuputkikin, mutta auto piti saada välillä ajokuntoon. No, huomenna teletapit uudestaan. Takapöntön kunto on lievä kysymysmerkki, mutta jos se purun jälkeen osoittautuu vaihtokuntoiseksi pääsen kyllä siitä sitten hakemaan uuden saman tien.
Noloa, mutta Flavia ei ole ollut tänä vuonna vieläkään liikenteessä. Iso askel siihen suuntaan otettu tänään, eli vaihdettu talvella kunnostettu ohjauksen välitanko ja jarrunesteet. Ohjekirjan ohjeistamaa Castrol Girling Brake Fluid Crimson SAE 70 R3:sta ei ollut paikallisen Motonetin hyllyssä, joten oli tyytyminen Brembon DOT4:een. Bensatankin anturin tiiviste odottaa vielä asennusta, sitten voisi viimeinkin ottaa liikenteeseen. Ai niin, ja sytytyspuolan etuvastus pitää hankkia. Tarvikemallisen elinikä oli 3 vuotta, nyt neljäntenä vuonna vastus kasvoi liian suureksi. Puola tuskin loputtomiin pelaa vastus ohitettuna.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Käsittelin eilen mustat ulkopuolen muoviosat Gtechniqin C4-pinnoitteella. Mitään tajunnanräjäyttävää muutosta ei tapahtunut, koska lähtötilanne oli hyvä eikä muoveissa ollut pahoja haalistumia. Toisen, vanhemman ja vääränmerkkisen auton kohdalla ero tulee olemaan huomattavampi sitten kun ehdin tehdä sille saman käsittelyn. Melko kallista tavaraa ja 15 ml pullo ei ole kovin riittoisa, mutta ainakin tällä saa oikeasti pitkäkestoisen tuloksen aikaan, toisin kuin markettien edullisilla muovinhoitoaineilla
Käsittelin eilen mustat ulkopuolen muoviosat Gtechniqin C4-pinnoitteella. Mitään tajunnanräjäyttävää muutosta ei tapahtunut, koska lähtötilanne oli hyvä eikä muoveissa ollut pahoja haalistumia. Toisen, vanhemman ja vääränmerkkisen auton kohdalla ero tulee olemaan huomattavampi sitten kun ehdin tehdä sille saman käsittelyn. Melko kallista tavaraa ja 15 ml pullo ei ole kovin riittoisa, mutta ainakin tällä saa oikeasti pitkäkestoisen tuloksen aikaan, toisin kuin markettien edullisilla muovinhoitoaineilla
Ite koin kyllä varsin riittoisaksi. Puoli pulloa meni kun käsittelin GTn antennin jalan, peilien jalat ja eturitilät, varsinkin kun ritilöiden kanssa hommat oli melkoista tusaamista pensselin kanssa. Toki siinä mielessä, että puteli makso sen 70€ luokkaa, voisi kuvitella vielä riittoisammaksi.
Tuhlasin taas sen 4 tuntia Busson kimpussa. Uudet tulpat, suuttimet puolelta toiselle, uudet imusarjan tiivisteet. Ei mitään vaikutusta käyntiin... Ei tullu läppäriä mukaan, joten huomenna koodien nollaus, näkee sitten vaihtuiko vika takanta eteen suuttimien mukana. Alkaa olemaan motivaatio lopussa tän p*skan kanssa.
Kunhan vilvoittelin ja ihmettelin että mistä sitä alkaisi näin vasta alkaneen kesäloman kunniaksi.
Vieläkin helleviikkojen jälkeen tallin lämpötila on ihan ok. Pitkään se oli 14-15C.
Juu, ja ei ole lämpöpumppua tai muutakaan konetta.
Tuhlasin taas sen 4 tuntia Busson kimpussa. Uudet tulpat, suuttimet puolelta toiselle, uudet imusarjan tiivisteet. Ei mitään vaikutusta käyntiin... Ei tullu läppäriä mukaan, joten huomenna koodien nollaus, näkee sitten vaihtuiko vika takanta eteen suuttimien mukana. Alkaa olemaan motivaatio lopussa tän p*skan kanssa.
Tsemppiä! Ja hae vertaistukea, yksin puurtaminen on raskasta, myös Bussojen kanssa.
Kunhan vilvoittelin ja ihmettelin että mistä sitä alkaisi näin vasta alkaneen kesäloman kunniaksi.
Vieläkin helleviikkojen jälkeen tallin lämpötila on ihan ok. Pitkään se oli 14-15C.
Juu, ja ei ole lämpöpumppua tai muutakaan konetta.
Säilytätkö italialaiset viinit ja juustot samassa luolassa kuin autotkin?
Kunhan vilvoittelin ja ihmettelin että mistä sitä alkaisi näin vasta alkaneen kesäloman kunniaksi.
Vieläkin helleviikkojen jälkeen tallin lämpötila on ihan ok. Pitkään se oli 14-15C.
Juu, ja ei ole lämpöpumppua tai muutakaan konetta.
Säilytätkö italialaiset viinit ja juustot samassa luolassa kuin autotkin?
Kyllä tämä on varattu vain autoille.
Juomana tallissa aina kivennäisvettä.
Juustot ja muut hiivaliemet ei muutenkaan kuulu ruokaympyrääni.
Lauhduttimen kenno vaihtui Alfaan.
Kennon vaihto tuli eteen kun viime viikolla olin uusimassa vuotavaa kaksihaaraista kompuran letkua (50514148):
Puskurin irrotus paljasti, että kennolle menevä haarahan on helposti esillä.
No taistelin ensin kädet mustelmille kompuran liitännän (13 mm pultti ahtaassa paikassa) ja toisen haaran "helpon" pikaliittimen kanssa.
Jäljellä oli enää kennon liitäntä. 13 mm mutteri lähti nätisti auki liitännästä, koska paikkahan oli esteetön.
Ja siihenhän sitten helppous loppuikin kun alumiini-alumiini liitos ei suostunut irtoamaan kennosta
Lopputuloksena uuden kennon tilaus
Q4:sesta kun vaihdoin kennon kolarin jälkeen, niin jouduin paloittelemaan kiinnityskohdan letkun ympäriltä.
Varaosa-autosta taas toisin päin eli letku poikki ja kennoehjänä systeemillä täytyi mennä. Ei aukea helposti mitenkään.
Aiemmin tapahtunutta: TVR hukkaa kipinän lämpimänä ja se joudutaan työntämään talliin Keltsin ja giilsin avustuksella. Vika paikantuu sellaiseksi, että kipinä hukkuu koneen/konehuoneen lämmetessä tarpeeksi, mutta löytyy kuumanakin mikäli vetää johdon suoraan puolalta tulpalle. Vian takia vaihdettuja osia: kärjettömän sytkän VR-anturi, virranjakajan kansi sekä puola. Todennäköisin syyllinen jäljellä olevista osista on sytkäpääte, Aeromotorsilta tilattu sytkäpääte, lisäksi pyörijä, vielä yksi jakajankansi ja sytkäjohtosarja.
Kömmin talliin ja kaivoin sytkäpäätteen paketistaan. Irrotin vanhan edestä ja aloin levittämään uuden pohjaan lämpötöhnää. Paitsi että eihän se levity, koska aukirepäistävä paketti ei repeä auki siten kuten pitäisi. No, lähin teräase sattui olemaan kirves, joten hallittu isku Fiskarsilla juuri oikeaan kohtaan ja 'vot, nyt on auki. Töhnät vahvariin, vahvari paikoilleen ja veekasi tulille.
Auto keräili lämpöä ja näytti toimivan nätisti, kunnes sammutin sen kun piti vielä hoitaa yksi työjuttu. Tuon jälkeen takaisin talliin ja... ei. Strobo vahvistaa julman totuuden, välkettä ei näy.
Seuraava palikka valitaan metodilla "helpoin vaihtaa" ja uusi pyörijä esiin. Jakajan kansi auki, vanha pyörijä pois, uusi paikoilleen, kansi kiinni, kääntö avaimesta ja... viuviuviuBRÖMMM! Pienen epäröinnin jälkeen se lähti kuin lähtikin tulille. Käyttelin auton niin lämpimäksi, että Megan tulkkaus lämpöanturista oli 100C (aiemmin stoppasi kylmästä käynnistettynä kohdalla 93C), joten totean tämän vian löytyneeksi.
Vielä vähän juttuja kiinni (mm. se uusi puola voisi olla ihan fyysisestikin kiinni...), lambda vaihtoon, huuhtaisu ja leimalle.
166:een oikea bumerangi ja samalla kiinnikkeen siirto ulkoreunaan, nyt pyörän camberkin ohjearvoissa. Tankin irroittamalla pääsee operoimaan mukavasti kiinnikettä, tosin vasen jäi siirtämättä ulos, kun pakoputki oli tiellä, siirrettiin seuraavaan kertaan.
Vaihdoin rikkinäisen sivupeilin uuteen. Hommahan on muuten simppeli, mutta ovipahvia täytyy siirtää pois tieltä jotta peilin kiinnitysruuveihin pääsee käsiksi. Ovipahvia paikallaan pitävät ruuvit löysi helposti, mutta oli hieman tuskallista paikantaa kaikki muoviklipsit jotka siinä lisäksi on. Koko ovipahvia ei edes tarvitsisi irrottaa, jos se olisi suunniteltu hieman paremmin peilin vaihtoa silmällä pitäen. Ovikaiuttimen takana on nimittäin aukot, joista ne peilin kiinnitysruuvit näkee, mutta aukot on sen verran pieniä, ettei ruuveja saa sitä kautta avattua. Jos aukot olisi isommat niin paljon vaivaa säästyisi ja pelkkä kaiuttimen irrotus riittäisi koko ovipahvin sijaan...
Vaihdoin taannoin stelvioon öljyt ja raitisilmansuodattimen. On kyllä varsin hankalaksi tehty nekin hommat. Pohjamuovi on 21 ruuvillä kiinni. Öljynsuodatin on vielä hankalammassa paikassa kun etuveto bussoissa. Löysättävä alakautta mutta pujoteltava pois rengaskotelon kautta. Raittarin vaihdossa pitää purkaa hanskalokero pois ja jaloille tuleva ilmatorvi. Senkin jälkeen on hyvin tuskainen homma saada pujoteltua se johtojen ja ilmastoinnin kondenssiputken(?) välistä. Jaloille tulevaa ilmatorvea joutui entisöimään kun merkkiliikkeessä se oli jo ehditty murjoa. Poistuipa samalla pieni vinkuminen joka aikaisemmin kuului kovemmilla puhaltimen nopeuksilla. Vanha raittari oli joko huonosti asennettu tai murjottu ilmatorvi vinkui.
Tekaisin pari päivää sitten tekemiini kilpitelineisiin "Sneaky Pete" -lätkät peittämään ruuvinkannat mitkä noissa alemmissa jäi näkyviin. Ylemmät "kyynhampaat" suunnittelin niin että ruuvit jää kilven alle. Minusta noista tuli ihan hyvät, kiinnittyy kitkan lisäksi myös neodyymimagneetilla ruuvin kantaan.
Klo 16:40 - 21:10 taistelin Giuliettan takapyöränlaakerin kanssa.
Suurimmaksi haasteeksi osottautui yllättäen se tosiasia, että mulla ei ollut 32mm hylsyä + uuden laakerin mukana tuli 1-2mm liian suuri, 36mm mutteri kun takapäässä tuossa on 32mm mutteri
Projektiketjussa vähän työkuvausta, mutta tässä parit kuvat!
Vanha laakeri ei pysynyt kasassa, mutta tää onkin purettavaa mallia.
Parasta Ennen-päivä todennäköisesti joskus meni jo...
Yllättäen suurin haaste:
Tuo pentele ei suostunut menemään sovinnolla, joten otin ison moskan ja käskin aika kovasti. Ja sitten käskin vähän lisää. Toivottavasti ei kauheasti metallisilppua mennyt suoraan uuteen laakeriin....
^
93144. Viimeiset... 2500km? piti enenevissä määrin meteliä <110km/h todellista, sen jälkeen hiljeni. Tosin samassa kohtaa vasen etulaakeri alkaa pitää ääntä
Tää auto on ollu espoossa pienellä ajolla ja sen näkee mm. jarruista ja jarrukilvistä. Takajarrut oli ihan täydellisesti jumissa mm. ja satuloista kaikista on lakka ja maali lohkeillut