Alfa Romeo Giulia 952

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin

Aiotko hankkia Giulian?

Ennakkotilaan asap
4
1%
Heti kun se tulee myyntiin, ei tarvitse edes koeajaa
6
1%
Käyn testaamassa ja ostan, mikäli on hyvä ja hinta on ok
46
10%
Odottelen myytäviä esittelyautoja
5
1%
Ostan vuoden/kaksi ajetun sitten joskus
75
17%
Ostan sitten joskus
255
57%
Tuskin
45
10%
En ikinä
13
3%
 
Ääniä yhteensä: 449

JanV
Viestit: 930
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja JanV »

jaha. Alusta lähtien varsinkin kylmillä ilmoilla on satunnaisesti heti käynnistyksen jälkeen tullut vikavaloja "airbag" ja "parking brake". Näin on aiemmin käynyt vain n. kerran talvessa. Delta kuittasi ongelman aiemmin akun jännitteellä joka sinänsä olisi voinut olla sekin syy.
Nyt ongelma on yleistynyt. Se pamahtaa tauluun vain n. 30 sec ajaksi. Nyt on vilahtanut myös samalla kertaa (kesken ajon) ettei kuljettajan turvavyö olisi kytketty. Tämä johtanee sylttytehtaalle.
Luin airbagin vikakoodit ja vika näyttää olevan juuri siinä eli turvavyön lukituksessa joka tietenkin liittyy myös airbagiin koska siinähän on pretensioner räjähdyspanos.
Koodi joka on muistissa on B0050-13 - Driver's seat belt switch - Open circuit

Katson nyt eka liittimet mutta jos ne ok niin se on sitten takuukeikka taas, eli yksikkö viallinen.

JanV
Viestit: 930
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja JanV »

Liittimet oli ok. Näyttäisi että alfassa on euro/japani tyyliin pretensioner itse rullassa eikä jenkkityyliin siinä mihin vyö kytketään. Koska siihen vyön kytkentään menee ainoastaan 2 piuhaa ja ne valvoo vaan että vyö on kytketty.
Menee hankalaksi siis. Selkeesti toi vyön kytkentä on yhteydessä airbägi yksikköönkin koska vika tuli sinne, joten se voi silti olla syy.

löytykin heti yks vastaava case jossa just toi on vaihdettu
https://www.giuliaforums.com/threads/mu ... use.47605/

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1559
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

Mulla herjasi se kuolemassa ollut 80 Ah akku välillä myös tuota turvavyötä. Tietysti klassiset airbag ja hand-brake tulivat tällöin startissa tauluun, ja katosivat kun vähän ajoi.

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1559
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

Saako ajovalonpesurin pysymään ulkona esim. MES avulla? Pitäisi sen suojamuovi vaihtaa ehjempään ja mietin tässä miten sen saisi vaihdettua.

Unique
Viestit: 325
Liittynyt: 15 Kesä 2016, 17:13
Car(s): Polestar 2
Alfa Romeo Spider V6 3.0 -97

ex Alfa Romeo Giulia 2.0T Super AT8
ex Alfa Romeo 159 SW 2.4 JTDM Qtronic

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Unique »

JanV kirjoitti:
14 Marras 2021, 12:13
jaha. Alusta lähtien varsinkin kylmillä ilmoilla on satunnaisesti heti käynnistyksen jälkeen tullut vikavaloja "airbag" ja "parking brake". Näin on aiemmin käynyt vain n. kerran talvessa. Delta kuittasi ongelman aiemmin akun jännitteellä joka sinänsä olisi voinut olla sekin syy.
Nyt ongelma on yleistynyt. Se pamahtaa tauluun vain n. 30 sec ajaksi. Nyt on vilahtanut myös samalla kertaa (kesken ajon) ettei kuljettajan turvavyö olisi kytketty. Tämä johtanee sylttytehtaalle.
Luin airbagin vikakoodit ja vika näyttää olevan juuri siinä eli turvavyön lukituksessa joka tietenkin liittyy myös airbagiin koska siinähän on pretensioner räjähdyspanos.
Koodi joka on muistissa on B0050-13 - Driver's seat belt switch - Open circuit

Katson nyt eka liittimet mutta jos ne ok niin se on sitten takuukeikka taas, eli yksikkö viallinen.
Alkuperäinen akku? Vaihtoon.

Avatar
Stilo
Viestit: 408
Liittynyt: 18 Huhti 2004, 03:27
Car(s): i20 N
Paikkakunta: Lahti

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Stilo »

Cloverleaf kirjoitti:
14 Marras 2021, 22:10
Saako ajovalonpesurin pysymään ulkona esim. MES avulla? Pitäisi sen suojamuovi vaihtaa ehjempään ja mietin tässä miten sen saisi vaihdettua.
Aukeavat pesunestepumpun tuottamalla nesteen paineella joten jos ei halua jatkuvaa nestesuihkua niin ei saa pysymään auki. Tarvii vaan ns. "väkisin" vetää ylös ja pitää varresta kiinni kun vaihtaa läpykän.
"...the driver comments about understeer at low, medium, and high speed corners."

JanV
Viestit: 930
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja JanV »

Unique kirjoitti:
14 Marras 2021, 22:57
JanV kirjoitti:
14 Marras 2021, 12:13
jaha. Alusta lähtien varsinkin kylmillä ilmoilla on satunnaisesti heti käynnistyksen jälkeen tullut vikavaloja "airbag" ja "parking brake". Näin on aiemmin käynyt vain n. kerran talvessa. Delta kuittasi ongelman aiemmin akun jännitteellä joka sinänsä olisi voinut olla sekin syy.
Nyt ongelma on yleistynyt. Se pamahtaa tauluun vain n. 30 sec ajaksi. Nyt on vilahtanut myös samalla kertaa (kesken ajon) ettei kuljettajan turvavyö olisi kytketty. Tämä johtanee sylttytehtaalle.
Luin airbagin vikakoodit ja vika näyttää olevan juuri siinä eli turvavyön lukituksessa joka tietenkin liittyy myös airbagiin koska siinähän on pretensioner räjähdyspanos.
Koodi joka on muistissa on B0050-13 - Driver's seat belt switch - Open circuit

Katson nyt eka liittimet mutta jos ne ok niin se on sitten takuukeikka taas, eli yksikkö viallinen.
Alkuperäinen akku? Vaihtoon.
alkuperäinen joo mutta vika on tullut parin tunnin latauksenkin jälkeen hetken päästä. 3.12 on huolto niin katotaan mitä delta sanoo.

Paikalla
FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja FinPat »

JanV kirjoitti:
15 Marras 2021, 15:03
alkuperäinen joo mutta vika on tullut parin tunnin latauksenkin jälkeen hetken päästä. 3.12 on huolto niin katotaan mitä delta sanoo.
Sub-optimaalinen akku voi kiukutella nykyaikaisessa autossa heti latauksenkin jälkeen. Minulla aikanaan Stelviossa ensimmäiset muutama kuukausi meni auton ryppyillessä mahdollisilla ja mahdottomilla tavoilla vaikka jännitteet kohdallaan ja lataus toimi mutta ilmeisesti virtaa ei irronnut kaikissa tilanteissa tarpeeksi tai tarpeeksi nopeasti. Kun akun vaihtoi ja sai uudet softat sisään niin elämä oli ongelmatonta.

UusiAlfisti
Viestit: 36
Liittynyt: 07 Huhti 2021, 19:23
Car(s): Alfa Romeo Giulia 2018

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja UusiAlfisti »

Mulla alko toissapäivänä taas giulia yskimään ajossa jos vähänkin paino enemmän kaasua, teki pari viikkoa sitten samaa. Huollossa vaihdettiin uusi puola ja taas alko sen jälkeen toimimaan normaalisti, liekö taas joku uusi puola sanonu sopimuksensa irti. Onko muilla ollut samaa?

Unique
Viestit: 325
Liittynyt: 15 Kesä 2016, 17:13
Car(s): Polestar 2
Alfa Romeo Spider V6 3.0 -97

ex Alfa Romeo Giulia 2.0T Super AT8
ex Alfa Romeo 159 SW 2.4 JTDM Qtronic

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Unique »

FinPat kirjoitti:
15 Marras 2021, 15:17
Sub-optimaalinen akku voi kiukutella nykyaikaisessa autossa heti latauksenkin jälkeen. Minulla aikanaan Stelviossa ensimmäiset muutama kuukausi meni auton ryppyillessä mahdollisilla ja mahdottomilla tavoilla vaikka jännitteet kohdallaan ja lataus toimi mutta ilmeisesti virtaa ei irronnut kaikissa tilanteissa tarpeeksi tai tarpeeksi nopeasti. Kun akun vaihtoi ja sai uudet softat sisään niin elämä oli ongelmatonta.
Aikoinaan 159:ssä viallinen akku aiheutti mm. ajaessa täysin käsittämättömiä ajovakausjärjestelmän virhejarrutuksia vaikkapa moottoritiellä ajaessa. Nykyautoissa pitäisi aina vaihtaa akku aina, kun autossa on täysin järjettömiä oireita siellä-täällä.

Selanne
Viestit: 1
Liittynyt: 20 Marras 2021, 19:40

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Selanne »

Hei !
Itse arvon juuri tässä liitynkö alfajengiin.. paita jo ostettu:) mietin tietty tuota 200hv ja samantien esim.ecuhelsinkiin.. Ongelma on vain ehkä se että auto tulisi rouvalle kauppakassiksi ja tietty itsekin sitä silloin tällöin ajellaan.. Eli onkohan esim. tuo 280 hv huono juttu kun takatuuppari ja suomen talvi sekä rouvan ratin takana..?

Avatar
karila
Viestit: 1173
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja karila »

Selanne kirjoitti:
20 Marras 2021, 19:49
Hei !
Itse arvon juuri tässä liitynkö alfajengiin.. paita jo ostettu:) mietin tietty tuota 200hv ja samantien esim.ecuhelsinkiin.. Ongelma on vain ehkä se että auto tulisi rouvalle kauppakassiksi ja tietty itsekin sitä silloin tällöin ajellaan.. Eli onkohan esim. tuo 280 hv huono juttu kun takatuuppari ja suomen talvi sekä rouvan ratin takana..?
Aikanaan koeajoin takatuupparin 200 hv ja naama oli virneessä koko ajan. Nyt alla Veloce 280 hv ja naama edelleen virneessä, mutta...
Jos ihan rehellisiä ollaan niin se 200 hv riittää ihan hyvin, sillä ne on Alfa heppoja eli voimalinja toimii loistavasti zf:n automaatin ja moottorin yhdistelmänä.
Ajovakaus kyllä kaitsee ajoa 🤗 ja vaimon kannattaa pitää se dna kytkin n asennossa, näin meilläkin toimitaan 😆
- Kari

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1513
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Giulian ESC kyllä tappaa kaikki liurut jo heti alkuun, eli ei huolta tehojen suhteen. Ihan pienen luisun se sallii jäisellä tiellä. Fysiikan lakeja se ei kuitenkaan voi kumota, eli järki päähän tilannenopeuden suhteen tehosta riippumatta. Eläkä mieti liikaa, vaan osta.

Paikalla
FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Selanne kirjoitti:
20 Marras 2021, 19:49
suomen talvi sekä rouvan ratin takana..?
Riippuu kai enemmän Rouvasta kuin autosta?

https://www.youtube.com/watch?v=Zy9c9iGg0W0

Avatar
Sampza
Viestit: 156
Liittynyt: 18 Marras 2020, 09:44
Car(s): Ford Puma ST-line -23
ex.Alfa Romeo Giulia 2.2D MT6 -17
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Sampza »

karila kirjoitti:
20 Marras 2021, 21:13
Selanne kirjoitti:
20 Marras 2021, 19:49
Hei !
Itse arvon juuri tässä liitynkö alfajengiin.. paita jo ostettu:) mietin tietty tuota 200hv ja samantien esim.ecuhelsinkiin.. Ongelma on vain ehkä se että auto tulisi rouvalle kauppakassiksi ja tietty itsekin sitä silloin tällöin ajellaan.. Eli onkohan esim. tuo 280 hv huono juttu kun takatuuppari ja suomen talvi sekä rouvan ratin takana..?
Aikanaan koeajoin takatuupparin 200 hv ja naama oli virneessä koko ajan. Nyt alla Veloce 280 hv ja naama edelleen virneessä, mutta...
Jos ihan rehellisiä ollaan niin se 200 hv riittää ihan hyvin, sillä ne on Alfa heppoja eli voimalinja toimii loistavasti zf:n automaatin ja moottorin yhdistelmänä.
Ajovakaus kyllä kaitsee ajoa 🤗 ja vaimon kannattaa pitää se dna kytkin n asennossa, näin meilläkin toimitaan 😆
Vääntävän dieselin kanssa on vaimo kyllä pärjännyt. Vähän liiankin hyvin mutta ei ole kuitenkaan sakkoja vielä saanut.
En tiedä mikä pakottava tarve volvo/audi/bemari rintamassa on haastaa naista Giulian ratissa. Ei ole monesti toiseksi jäänyt valoista :-D

Mutta joo, Giulian ajonvakautus on todella ärhäkkä eikä anna luistoa ollenkaan sivuttais suunnassa.
Meillä toki harvinainen manuaali. Ei saa poikittain edes kiusaamalla, yritetty on :mrgreen:

Avatar
Raikkoo
Viestit: 278
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:13
Car(s): Giulia Super, -18
156 2.5 V6 Berlina, -99

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Raikkoo »

Mikäs nykypäivänä on se kovin huoltamo suomessa näiden Giulujen kanssa?

Täytyy varmaan alkaa vaatimaan että Giulu vietäisiin paikkaan jossa adaptiivinen cruise saataisiin toimimaan --> Tai siis tutka saataisiin kalibroitua että se cruise taas toimisi.

Avatar
155156
Viestit: 2080
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja 155156 »

Tällä viikolla Asennettu Giuliaan DEFA-merkkiset:
- Moottorinlämmitin
- Sisätilanlämmitin
- Ylläpitolaturi

Ylläpitolaturi piti huoltomyyjän mukaan kytkeä suoraan akkuun - eli pitkät kaapelit auton läpi - mutta kyllä johdot oli kytketty konepelin alle.

Kysymys: voiko yleismittarilla akun navoista mittaamalla todeta, että ylläpitolaturi lataa?

JanV
Viestit: 930
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja JanV »

Mulla on samat rojut. Vedin kyl ne konehuoneen napoihin, koska en näe syytä miksi ne pitäisi viedä taakse.

JanV
Viestit: 930
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja JanV »

JanV kirjoitti:
25 Marras 2021, 13:04
Mulla on samat rojut. Vedin kyl ne konehuoneen napoihin, koska en näe syytä miksi ne pitäisi viedä taakse.
edit: Ja defan suosituksen mukaan ne kaapelit pitää vaihtaa sit kokonaan koska niiden paksuus on mitoitettu tuolle matkalle.

Avatar
karila
Viestit: 1173
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja karila »

Yksinkertaisella logiikalla konehuoneen kautta lataaminen onnistuu, koska itse olen käyttänyt ctek laturia siinä kiinni ja lähtee lataamaan ja ilmoittaa kun akku ladattu.
- Kari

Paikalla
FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja FinPat »

155156 kirjoitti:
25 Marras 2021, 11:23
Kysymys: voiko yleismittarilla akun navoista mittaamalla todeta, että ylläpitolaturi lataa?
Ainakin CTEK:in ylläpitolaturin pukatessa virtaa akkuun napajännite on luokkaa 13.8V - 14.4V ja kun irroittaa laturin niin akun tyhjäkäyntijännite on jossakin 12V-13V välissä.

Paikalla
FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja FinPat »

karila kirjoitti:
25 Marras 2021, 13:09
Yksinkertaisella logiikalla konehuoneen kautta lataaminen onnistuu, koska itse olen käyttänyt ctek laturia siinä kiinni ja lähtee lataamaan ja ilmoittaa kun akku ladattu.
Sama oli diesel Stelviolla.

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1559
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

Mullakin Defan setti ja akkua ladataan konehuoneen navoista.

Onko noissa TPMS-antureissa jokin akku ja kauankohan ne kestää? Mulla 2016-mallin auto, niin mietin että joutuuko ne uusimaan piakkoin. Vielä ainakin toimii.

Avatar
karila
Viestit: 1173
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja karila »

Cloverleaf kirjoitti:
25 Marras 2021, 20:04
Mullakin Defan setti ja akkua ladataan konehuoneen navoista.

Onko noissa TPMS-antureissa jokin akku ja kauankohan ne kestää? Mulla 2016-mallin auto, niin mietin että joutuuko ne uusimaan piakkoin. Vielä ainakin toimii.
Aika laaja ikähaitari kuuklen mukaan 6-12 v.
Antureihin on akku valettuna eli jos virta loppuu niin koko anturi vaihtoon.
F10 bemussa koodautin pyörintänopeuden mukaan toimivaksi, maksoi 80 euroa ja tehtiin muutakin samoilla näppäimillä, niin vältin noi anturit. Saakohan Giuliaan sen saman tehtyä?
- Kari

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1559
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

^ Taitaa Giulian järjestelmä perustua siihen, että jokaiselta pyörältä pitäisi saada ihan absoluuttinen painelukema. Ei kai sitä mitenkään pyörimisnopeudesta voi saada? Eikös tällöin autolle kerrota, että mikä on normaali rengaspaine ja se sitten siitä osaa laskea ja varoittaa, kun paine on laskenut XX %?

Taitaa muuten olla semmoinen varuste, jonka pitää katsastuksessa toimia.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Eikös tuo TPMS todettu, että sen ei ole toimittava? Siitähän tuli kränää jossain vaiheessa järjestelmän tultua tarjolle vähän useammalla merkillä. Eli varoitusvalo siitä ei ole hylkyperuste? Samalla tavoinhan monella merkillä sen käyttöönotosta poisto jättää varoitusvalon fiksusti palamaan.

Vai oliko tuossa nyt sellainen rajoitus, että sen pitää olla käytössä ja toimia TAI se pitää olla pois käytöstä (vaikka vikavalo siitä syttyisikin)?

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5368
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Cloverleaf kirjoitti:
27 Marras 2021, 13:19
^ Taitaa Giulian järjestelmä perustua siihen, että jokaiselta pyörältä pitäisi saada ihan absoluuttinen painelukema. Ei kai sitä mitenkään pyörimisnopeudesta voi saada? Eikös tällöin autolle kerrota, että mikä on normaali rengaspaine ja se sitten siitä osaa laskea ja varoittaa, kun paine on laskenut XX %?

Taitaa muuten olla semmoinen varuste, jonka pitää katsastuksessa toimia.
Juuri noin, painelukemaa ei mutta paineen muuttumisen saa, paine kun laskee renkaassa niin säde pienenee ja sitä kautta pyörimisnopeus kasvaa. Aika monen auton järjestelmä perustuu tuohon

Typpi
Viestit: 249
Liittynyt: 22 Tammi 2020, 13:16
Car(s): Alfa Romeo 145 1.4 boxer vm. 1995
Alfa Romeo 145 2.0 TS QV vm. 1998

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Typpi »

Suomessa ei tpms valo haittaa katsastusta mitenkään. Siihen on haettu kansallinen poikkeus.

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1559
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

Cloverleaf kirjoitti:
03 Marras 2021, 12:04
Autolla ajettu 113 tkm, joten haluaisin käydä ZF:n automaattilaatikon öljyt vaihtamassa jossain. Täällä aiemminkin kysellyt, ja ilmeisesti on kahta koulukuntaa siitä että kannattaako huuhdella vai ei. Olisin kiitollinen, jos joku osaisi suositella missä työn saisi tehtyä Uudellamaalla joko huuhtelulla tai ilman.

- Konalan Deltasta kyselin vaihteiston öljynvaihdosta ja en saanut koskaan vastausta.
- Espoon Länsiautosta ilman huutelua + öljypohjanvaihtoa n. 500 €. Öljypohjanvaihdolla n. 1500 €. Melko kallis öljypohja, kun Saksasta saa tilattua 200 € hintaan.

AutoMilanoon pitäisi vielä soitella, mutta tuskin sielläkään huuhtelemalla onnistuu.
Deltaan olen lähetellyt nyt huoltopäälliköllekin meiliä, mutta eipä sieltä kukaan vastaa. Pitäköön tunkkinsa.

Auto-Milano lupasi tehdä laatikkoon öljypohjanvaihdon + öljyt noin 400 rahaa. Varasin ensi viikolle ajan.

Avatar
karila
Viestit: 1173
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja karila »

Rosso Velocen bensatankin luukku ei irvistä vielä 🤗.
Giulia lämpiää sisältä nopeammin kuin G30 diesel bemu.
Päiväkodin lapset vilkuttaa Rosso Velocen ajaessa ohi 😄
- Kari

harde
Viestit: 344
Liittynyt: 08 Marras 2008, 09:33
Car(s): Giulia 2,0 ja 10 ex Alfaa
Paikkakunta: Kuopio

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja harde »

Check brake pads. Tommonen viesti tuli näyttöön, eikö tämä osaa kertoa onko kyseessä etu- vai takajarrut. Pitäneekö vaihtaa myös levyt...taakse taitaa olla vain alkuperäisiä saatavana

Avatar
Tiige
Viestit: 2834
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Tiige »

harde kirjoitti:
30 Marras 2021, 11:21
Check brake pads. Tommonen viesti tuli näyttöön, eikö tämä osaa kertoa onko kyseessä etu- vai takajarrut. Pitäneekö vaihtaa myös levyt...taakse taitaa olla vain alkuperäisiä saatavana
Vaihtelin juuri vaimon stelvioon kaikki levyt ja palat. 100tkm mittarissa ja olivat jokseenkin loppuun kuluneet niin edessä kuin takana. Jokaisessa nurkassa siellä anturit on mutta ei taida erikseen kertoa mitkä palat on loppu. Vanteen välistä voi kurkkia ja katsella miltä levyt näyttää. Onko paljon pykälää jne.

Saa sinne tarvikkeena ainakin bremboa. Itse tilailin kaikki tuolta: https://shop.alfisti.net/Tuning-Styling ... 0_583.html

Jos alkaa itse väkertämään niin hyvät ohjeet löytyy:
https://www.alfaworkshop.co.uk/Alfa_Giu ... ment.shtml
Ja
https://www.alfaworkshop.co.uk/alfa_Giu ... ment.shtml
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Paikalla
FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Cloverleaf kirjoitti:
29 Marras 2021, 21:59
Deltaan olen lähetellyt nyt huoltopäälliköllekin meiliä, mutta eipä sieltä kukaan vastaa. Pitäköön tunkkinsa.
Lujaa Lada -laatua, huollossakin. :(

Avatar
h_lauri
Viestit: 6663
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Tiige kirjoitti:
30 Marras 2021, 11:57
harde kirjoitti:
30 Marras 2021, 11:21
Check brake pads. Tommonen viesti tuli näyttöön, eikö tämä osaa kertoa onko kyseessä etu- vai takajarrut. Pitäneekö vaihtaa myös levyt...taakse taitaa olla vain alkuperäisiä saatavana
Vaihtelin juuri vaimon stelvioon kaikki levyt ja palat. 100tkm mittarissa ja olivat jokseenkin loppuun kuluneet niin edessä kuin takana. Jokaisessa nurkassa siellä anturit on mutta ei taida erikseen kertoa mitkä palat on loppu. Vanteen välistä voi kurkkia ja katsella miltä levyt näyttää. Onko paljon pykälää jne.

Saa sinne tarvikkeena ainakin bremboa. Itse tilailin kaikki tuolta: https://shop.alfisti.net/Tuning-Styling ... 0_583.html

Jos alkaa itse väkertämään niin hyvät ohjeet löytyy:
https://www.alfaworkshop.co.uk/Alfa_Giu ... ment.shtml
Ja
https://www.alfaworkshop.co.uk/alfa_Giu ... ment.shtml
Omassa olivat takahidastimet finaalissa jo noin 74 tonnissa. Ruåttalainen ajotyyli kai.

Avatar
Raikkoo
Viestit: 278
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:13
Car(s): Giulia Super, -18
156 2.5 V6 Berlina, -99

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Raikkoo »

h_lauri kirjoitti:
30 Marras 2021, 12:29
Tiige kirjoitti:
30 Marras 2021, 11:57
harde kirjoitti:
30 Marras 2021, 11:21
Check brake pads. Tommonen viesti tuli näyttöön, eikö tämä osaa kertoa onko kyseessä etu- vai takajarrut. Pitäneekö vaihtaa myös levyt...taakse taitaa olla vain alkuperäisiä saatavana
Vaihtelin juuri vaimon stelvioon kaikki levyt ja palat. 100tkm mittarissa ja olivat jokseenkin loppuun kuluneet niin edessä kuin takana. Jokaisessa nurkassa siellä anturit on mutta ei taida erikseen kertoa mitkä palat on loppu. Vanteen välistä voi kurkkia ja katsella miltä levyt näyttää. Onko paljon pykälää jne.

Saa sinne tarvikkeena ainakin bremboa. Itse tilailin kaikki tuolta: https://shop.alfisti.net/Tuning-Styling ... 0_583.html

Jos alkaa itse väkertämään niin hyvät ohjeet löytyy:
https://www.alfaworkshop.co.uk/Alfa_Giu ... ment.shtml
Ja
https://www.alfaworkshop.co.uk/alfa_Giu ... ment.shtml
Omassa olivat takahidastimet finaalissa jo noin 74 tonnissa. Ruåttalainen ajotyyli kai.
Mulla oli takapalat loppu 50 tonnissa, uskotellut itselleni että adaptiivinen cruise syö niitä enemmän. Tai sitten ei.

Avatar
Sampza
Viestit: 156
Liittynyt: 18 Marras 2020, 09:44
Car(s): Ford Puma ST-line -23
ex.Alfa Romeo Giulia 2.2D MT6 -17
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Sampza »

Tiige kirjoitti:
30 Marras 2021, 11:57
harde kirjoitti:
30 Marras 2021, 11:21
Check brake pads. Tommonen viesti tuli näyttöön, eikö tämä osaa kertoa onko kyseessä etu- vai takajarrut. Pitäneekö vaihtaa myös levyt...taakse taitaa olla vain alkuperäisiä saatavana
Vaihtelin juuri vaimon stelvioon kaikki levyt ja palat. 100tkm mittarissa ja olivat jokseenkin loppuun kuluneet niin edessä kuin takana. Jokaisessa nurkassa siellä anturit on mutta ei taida erikseen kertoa mitkä palat on loppu. Vanteen välistä voi kurkkia ja katsella miltä levyt näyttää. Onko paljon pykälää jne.

Saa sinne tarvikkeena ainakin bremboa. Itse tilailin kaikki tuolta: https://shop.alfisti.net/Tuning-Styling ... 0_583.html

Jos alkaa itse väkertämään niin hyvät ohjeet löytyy:
https://www.alfaworkshop.co.uk/Alfa_Giu ... ment.shtml
Ja
https://www.alfaworkshop.co.uk/alfa_Giu ... ment.shtml
Tarvikkeena saa Giuliaan erittäin hyvälaatuista EBC jarruosaa myös(Uskoisin että Stelvioon myös). Koko kierroksen hinta levyille ja paloille alle 400€.
Itse tilasin Race.fi osat ja tulivat n. parissa viikossa tehtaalta.

harde
Viestit: 344
Liittynyt: 08 Marras 2008, 09:33
Car(s): Giulia 2,0 ja 10 ex Alfaa
Paikkakunta: Kuopio

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja harde »

Tarviikohan noita asennuspaketteja vai irtooko entiset suosiolla?(Mounting kit)

Avatar
Tiige
Viestit: 2834
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Tiige »

harde kirjoitti:
30 Marras 2021, 16:40
Tarviikohan noita asennuspaketteja vai irtooko entiset suosiolla?(Mounting kit)
Ainakin stelvion 330mm etujarrujen tapit lähti hyvin helposti irti. Lisäksi palojen mukana tuli uudet tapit ja jousilevyt.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
Sampza
Viestit: 156
Liittynyt: 18 Marras 2020, 09:44
Car(s): Ford Puma ST-line -23
ex.Alfa Romeo Giulia 2.2D MT6 -17
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Sampza »

harde kirjoitti:
30 Marras 2021, 16:40
Tarviikohan noita asennuspaketteja vai irtooko entiset suosiolla?(Mounting kit)
Giuliasta lähti 100tkm ajetut tapit helposti irti. Kunnollinen puhdistus ennen kasausta.

JanV
Viestit: 930
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja JanV »

JanV kirjoitti:
14 Marras 2021, 12:13
jaha. Alusta lähtien varsinkin kylmillä ilmoilla on satunnaisesti heti käynnistyksen jälkeen tullut vikavaloja "airbag" ja "parking brake". Näin on aiemmin käynyt vain n. kerran talvessa. Delta kuittasi ongelman aiemmin akun jännitteellä joka sinänsä olisi voinut olla sekin syy.
Nyt ongelma on yleistynyt. Se pamahtaa tauluun vain n. 30 sec ajaksi. Nyt on vilahtanut myös samalla kertaa (kesken ajon) ettei kuljettajan turvavyö olisi kytketty. Tämä johtanee sylttytehtaalle.
Luin airbagin vikakoodit ja vika näyttää olevan juuri siinä eli turvavyön lukituksessa joka tietenkin liittyy myös airbagiin koska siinähän on pretensioner räjähdyspanos.
Koodi joka on muistissa on B0050-13 - Driver's seat belt switch - Open circuit

Katson nyt eka liittimet mutta jos ne ok niin se on sitten takuukeikka taas, eli yksikkö viallinen.

Liittimet oli ok. Näyttäisi että alfassa on euro/japani tyyliin pretensioner itse rullassa eikä jenkkityyliin siinä mihin vyö kytketään. Koska siihen vyön kytkentään menee ainoastaan 2 piuhaa ja ne valvoo vaan että vyö on kytketty.
Menee hankalaksi siis. Selkeesti toi vyön kytkentä on yhteydessä airbägi yksikköönkin koska vika tuli sinne, joten se voi silti olla syy.

löytykin heti yks vastaava case jossa just toi on vaihdettu
https://www.giuliaforums.com/threads/mu ... use.47605/
Auto oli deltalla ja totesivat että turvavöiden vastinkappaleet ovat vialliset joka juuri aiheuttaa airbag yksikköön mainitut viat kesken ajon. Ne tilattu italiasta ja oletettavasti ongelmat häviävät sen jälkeen. Vaihtavat molempiin penkkeihin vaikka vain toinen antaa herjaa.

harde
Viestit: 344
Liittynyt: 08 Marras 2008, 09:33
Car(s): Giulia 2,0 ja 10 ex Alfaa
Paikkakunta: Kuopio

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja harde »

Mikähän on vialla kun herjaa takakumin paineista vaikka painetta 2,2-2,3 bar?

JanV
Viestit: 930
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja JanV »

paine ero. paljon muut näyttää.

harde
Viestit: 344
Liittynyt: 08 Marras 2008, 09:33
Car(s): Giulia 2,0 ja 10 ex Alfaa
Paikkakunta: Kuopio

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja harde »

2.1-2,3. Pitänee lisätä paineita ylipäätänsä, lämpimällä kelillä laitettu liian vähän..

Avatar
karila
Viestit: 1173
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja karila »

harde kirjoitti:
03 Joulu 2021, 11:52
2.1-2,3. Pitänee lisätä paineita ylipäätänsä, lämpimällä kelillä laitettu liian vähän..
Mulla talvikumeissa 2.5 kylmänä
- Kari

harde
Viestit: 344
Liittynyt: 08 Marras 2008, 09:33
Car(s): Giulia 2,0 ja 10 ex Alfaa
Paikkakunta: Kuopio

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja harde »

Tuo öljytason mittarin logiikka ihmetyttää. Näytti ölynvaihdon jälkeen enimmillään yhtä pykälää vajaata (4/5). Nyt 7 tkm jälkeen näyttää 3/5 moottorin ollessa tyhjäkäynnillä. Eilen sammutin noin 5 min tyhjäkäynnin jälkeen ja jonkun ajan kuluttua laitoin virrat päälle ilman käynnistämistä, öljytaso 1/5! Laitoin pari desiä lisää kaiken varalta... :shock:

harde
Viestit: 344
Liittynyt: 08 Marras 2008, 09:33
Car(s): Giulia 2,0 ja 10 ex Alfaa
Paikkakunta: Kuopio

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja harde »

Tuo öljytason mittarin logiikka ihmetyttää. Näytti ölynvaihdon jälkeen enimmillään yhtä pykälää vajaata (4/5). Nyt 7 tkm jälkeen näyttää 3/5 moottorin ollessa tyhjäkäynnillä. Eilen sammutin noin 5 min tyhjäkäynnin jälkeen ja jonkun ajan kuluttua laitoin virrat päälle ilman käynnistämistä, öljytaso 1/5! Laitoin pari desiä lisää kaiken varalta... :shock:

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1559
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

harde kirjoitti:
04 Joulu 2021, 08:27
Tuo öljytason mittarin logiikka ihmetyttää. Näytti ölynvaihdon jälkeen enimmillään yhtä pykälää vajaata (4/5). Nyt 7 tkm jälkeen näyttää 3/5 moottorin ollessa tyhjäkäynnillä. Eilen sammutin noin 5 min tyhjäkäynnin jälkeen ja jonkun ajan kuluttua laitoin virrat päälle ilman käynnistämistä, öljytaso 1/5! Laitoin pari desiä lisää kaiken varalta... :shock:
Dieselissä on onneksi tikku, mutta tuo diginäyttö ei ole samaa mieltä sen kanssa. Mulla diginäyttö on ihan tapissa vaikka tikussa on lukema MIN-MAX puolivälissä.

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1513
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Saman aiheen äärellä itsekin pyörinyt, että saisi mittarin täsmäämään öljymäärän kanssa. Läppärillä tarkasteltuna öljyn pinnan taso näyttää muuttuvan reaaliaikaisesti, mutta se mittarin palkki päivittyy vain jos kuun ja tähtien asento on oikein. Eli siis ajetaan turbo mansikkana öljyt yli 80, mutta alle 90 asteen lukemaan, ajosuoritteen ollessa kuitenkin kestoltaan yli 5min. Ajetaan auto vaakasuoralle alustalle ja sammutetaan se siihen ja pidetään sammuksissa yli 3min. Käynnistetään ja pidetään auto tyhjäkäynnillä 5min ajan. Toivotaan, että öljyn lämpötila on edelleen siinä rangessa mitä meille ei kerrota -> lukema ehkä päivittyy tai sitten ei.

The ECM enables oil level and temperature measurement if and only if the following conditions are satisfied:
  • Engine idling
  • Engine oil temperature when the engine is switched off in the range 80°C-90°C.
  • Engine running in the previous cycle for no less than 5 minutes*
  • Time for which the engine remained off not less than 3 minutes*
  • Current temperature (meaning the oil temperature at the KEY ON time. The useable range is
    very wide.)
  • Longitudinal and lateral accelerations below certain thresholds (any slopes on which the car is
    parked are interpreted by the control unit as lateral or longitudinal accelerations)
*The indicated values can be calibrated, therefore could be subject to change. At the time of writing
this document, the sensor measurement strategy had already been developed but the threshold
values were still subject to possible changes.

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1513
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Ei se mitään päivitä, vaikka sekuntikellon kanssa ajaa koko rituaalin pari kertaa läpi. Pitäkööt tunkkinsa.

Tähän näyttää saavan eräänlaisen mittatikun, mutta ei tuota pultin paikkaa ainakaan minun autossa näe ylhäältä katsottuna.
oil_check2.pdf
(229.86 KiB) Tiedosto ladattu 74 kertaa

Paikalla
jmi
Viestit: 1477
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja jmi »

Mulla meni vuosi sitten Stelvion kanssa kaksi kuukautta ennen kuin auton mittaristo näytti täyttä öljyntasoa. :shock:
Öljynvaihdon yhteydessä MES jo näytti lukemat 5,163l ja 87,1mm eli palkit olisi pitänyt olla täynnä.

Toinen selvä vika on ulkolämpömittari, MES näyttää ihan eri lukemaa kuin mittaristo. Mikä tässä on näin vaikeaa? Mistä ihmeestä mittaristo ottaa lukeman, jos MES/ECU näyttävät oikean?

Vastaa Viestiin