Sähköautoista ja lataushybrideistä

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
_rico
Viestit: 1342
Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
Car(s): ModelY
Ex Giulietta ja 3x 156
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja _rico »

lerppu kirjoitti:
10 Joulu 2021, 16:04
Mä teen töitä suprajohtavien teollisuusmagneettien kanssa. Niissä on pakkasta 270 astetta. Niiden sisällä kentän vaikutusalueella on prosessissa 1420 astetta plussaa. Tää keskustelu saa mun työn vaikuttamaan saatanan simppeliltä.

Sähkö tulee samasta paikasta kuin raha ennen - seinästä. :drinking:
*Jouduin käydä katsomassa, että mitä te siellä Okmeticillä oikein puuhaatte ja heti perään tutkimassa aihetta lisää netistä :-D Sori OT

insinörtti
Viestit: 2637
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Rasvis kirjoitti:
10 Joulu 2021, 15:56
Tarkoitin etten tiedä onko kaksivaiheisia latausasemia olemassakaan
Tuskin on. Mutta tässä tuleekin kiinnostava kysymys - osaako 3 vaiheinen latausasema valita käyttöön vähiten kuormitetut vaiheet, jos autolle riittää 1 tai 2 vaihetta ja on tarpeen rajoittaa virtaa? Veikkaan, ettei osaa. Tai voidaanko 3-vaihelatauksessa säätää jokaisen vaiheen kuormitusta erikseen, vai rajoitetaanko kaikkia samassa suhteessa, jos kuormanhallinta joutuu yhden vaiheen suhteen painamaan jarrua.

Olisi tässäkin TM:lle yms kaiveltavaa. Näillähän alkaa olla merkitystä sitten, kun lataushybridejä on reilummin - nehän tuppaavat tätä vinokuormitusta tekemään.

Laitevalmistajat varmasti tietävät, mutta mahd. rajoitteita ei tietenkään paljoa mainosteta. Aika vähän on sitäkin kehuttu, miten joillain pikalatausasemilla pömpelin teho on jaettu kahteen letkuun. Eli latausteho puolittuu, jos on 2 autoa samanaikaisesti latauksessa.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
lerppu
Viestit: 5904
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

_rico kirjoitti:
10 Joulu 2021, 18:51
lerppu kirjoitti:
10 Joulu 2021, 16:04
Mä teen töitä suprajohtavien teollisuusmagneettien kanssa. Niissä on pakkasta 270 astetta. Niiden sisällä kentän vaikutusalueella on prosessissa 1420 astetta plussaa. Tää keskustelu saa mun työn vaikuttamaan saatanan simppeliltä.

Sähkö tulee samasta paikasta kuin raha ennen - seinästä. :drinking:
*Jouduin käydä katsomassa, että mitä te siellä Okmeticillä oikein puuhaatte ja heti perään tutkimassa aihetta lisää netistä :-D Sori OT
Leikitään hiekalla! :mrgreen:

Avatar
karila
Viestit: 1173
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023
Paikkakunta: Turku

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja karila »

^ot: vahvat talousluvut.

Aiheeseen: Luin tämän päivän hesarista tesla y:n koeajon. Katsoin kuvat sisutuksesta ja korimuodoista.
Ei mitään minulle.
Mitä tahansa teslassa säätääkseen pitää katse siirtää tiestä näytölle ! Miten tällainen on hyväksyttävää ajoturvallisuuden kannalta ? Ihan /ceestä.
- Kari

Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja palkus »

^tuota olen ihmetelly jo tovin. Kun on nappulat ja pyöritettävät rullat, niin ei niitä tartte kattella, vaan käsi ohjautuu katseen tiestä irtoamatta tarvittavaan säätöön(joskus pieni vilkaisu tarvitaan). Tämmöselle boomeri setämiehelle on aivan tarpeeksi/liikaa tuo kosketusnäytöllinen pioneeri.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Rolle »

insinörtti kirjoitti:
10 Joulu 2021, 18:57
Mutta tässä tuleekin kiinnostava kysymys - osaako 3 vaiheinen latausasema valita käyttöön vähiten kuormitetut vaiheet, jos autolle riittää 1 tai 2 vaihetta ja on tarpeen rajoittaa virtaa? Veikkaan, ettei osaa.
Meidän hybridin Type2 piuhassa on vain yksi vaihe kytkettynä, eli tästä ei-insinööri päättelisi, että jo se määrittää 1-vaiheisen valitseman vaiheen vaiheiden kuormituksesta riippumatta. Mutta jos auto syökin 3-vaihetta, niin en osaa sanoa mikä rajoittaa tehon käyttöä ja meneekö heikomman vaiheen mukaan, jos asema osaa haistaa kuormaa.

Meidän latausasema on nyt 3x16A, saa myös asentoon 3x32A mutta toinen auto syö 1x16A ja toinen 3x16A. Aina ei puske täydet 11kW, mutta johtunee autosta, koska seinästä ei lopu virta kesken.

Itse auton kulutus kasvanut kovilla pakkasilla lähes 50% kun on ollut rivakkaa matka-ajoa.

FinPat
Viestit: 7316
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Tesla Model 3/Y ajokokemuksen ihmettelijöille toteasin omakohtaisesti että se on itseasiassa hyvä. Parempi kuin moni huonosti toteutettu nappulaviidakko ja siihen tottuu yllättävän nopeasti.

En väitä että olisi maailman paras tai muuta mutta omalta kohdalta pitää todeta että peruskäyttö on helpompaa ja toimivampaa kuin esim Stelviossa kun ruutuun on tottunut.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

FinPat kirjoitti:
11 Joulu 2021, 11:13
Tesla Model 3/Y ajokokemuksen ihmettelijöille toteasin omakohtaisesti että se on itseasiassa hyvä. Parempi kuin moni huonosti toteutettu nappulaviidakko ja siihen tottuu yllättävän nopeasti.

En väitä että olisi maailman paras tai muuta mutta omalta kohdalta pitää todeta että peruskäyttö on helpompaa ja toimivampaa kuin esim Stelviossa kun ruutuun on tottunut.
Mutta pystytkö näppituntumalla sitä käyttämään? Tiedätkö mitä olet säätämässä? Nimittäin sellaista kosketusnäyttöä en itse vielä ole missään laitteessa nähnyt, missään päin mitään universumeista.

FinPat
Viestit: 7316
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Aquatica kirjoitti:
11 Joulu 2021, 11:23
Mutta pystytkö näppituntumalla sitä käyttämään? Tiedätkö mitä olet säätämässä? Nimittäin sellaista kosketusnäyttöä en itse vielä ole missään laitteessa nähnyt, missään päin mitään universumeista.
On täysin totta näppituntuma kosketusnäytöissä ei ole sama kuin fyysisissä nappuloissa. Sen sijaan kun mietitään mitä auton ajamisessa tarvitaan säätää liikeessä niin ei siinä näytöllä niin hirveästi kamaa ole jota pitäisi tuijotella.

Ratti, jarrupoljin, kaasupoljin, vilkkuviiksi ja vaihdevipu ovat normaaleja.

- Tasanopeuden säädin toimii rattinappulalla ja viiksellä
- Tuulilasin pyyhkijät toimivat automaattisesti ja viiksen päässä olevasta nappulasta
- Jos kaipaa musiikkia niin sen säätö toimii rattinappulasta

Se mitä ajossa ajossa pitää vilaista ruutua liittyy lähinnä lämpöön.
- Koska lämmönsäätö on kosketusnäytöllä vakipaikassa pikavalikossa niin sinne sormi löytää ruutua katsomatta, tosin se kuinka paljon tulee säädettyä pitää kurkata
- Penkinlämmitys on myös pikavalinnan taka jolloin sinnekin sormi löytää mutta pitää kuitenkin vilkaista
- Ratinlämmitys on menun takana

Kaiken kaikkiaan olen itse, kohtuullisen pitkänlinjan nappula ja kiertokytkin fanina, kyllä tottunut tähän operointiympäristöön.

Julli
Viestit: 231
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 19:15
Car(s): Alfa Spider 2000 Veloce -77
Tesla Model 3
Paikkakunta: Turku

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Julli »

FinPat kirjoitti:
11 Joulu 2021, 12:10


Se mitä ajossa ajossa pitää vilaista ruutua liittyy lähinnä lämpöön.
- Koska lämmönsäätö on kosketusnäytöllä vakipaikassa pikavalikossa niin sinne sormi löytää ruutua katsomatta, tosin se kuinka paljon tulee säädettyä pitää kurkata
- Penkinlämmitys on myös pikavalinnan taka jolloin sinnekin sormi löytää mutta pitää kuitenkin vilkaista
- Ratinlämmitys on menun takana
Teslassa on lukuisia äänikomentoja, jonka lähtee käyntiin painamalla ratin oikean puolen nappia.
Itse käytän:
Set Seat heating off
Vastaava komento Set Seat heating on toimii myös.
Tesla tunnistaa myös Set driver Seat heating on - komennon, mutta penkki ei lähde lämpenemään. Tosin pyrin laittamaan auton lämpenemään jo etukäteen.
Komennot I am cold / I am hot, säätävät sisälämpötilaa.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11230
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Eikö Tesla puhu suomea?

Volkkari ymmärtää kommentin ”perse palaa”. True story.
- Epäkelpokeräilijä -

artjojy
Viestit: 368
Liittynyt: 06 Huhti 2011, 20:11
Car(s): Giulia 2.0 Benzina Q2, 17| Tesla Model 3 Long Range, 21| ex: Coupe Fiat 2.0 20V Turbo, 97| 916 Spider 2.0TS, 97| ex: 159 Tbi,10
Paikkakunta: Hollola

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja artjojy »

Rasvis kirjoitti:
11 Joulu 2021, 17:32
Eikö Tesla puhu suomea?

Volkkari ymmärtää kommentin ”perse palaa”. True story.
Ei Tesla puhu eikä ymmärrä Suomea. Tulisi nyt ensin vaikka navigoinnin komennot suomeksi, niin olisi elämä vieläkin helpompaa.

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja jkk »

Julli kirjoitti:
11 Joulu 2021, 17:05
FinPat kirjoitti:
11 Joulu 2021, 12:10


Se mitä ajossa ajossa pitää vilaista ruutua liittyy lähinnä lämpöön.
- Koska lämmönsäätö on kosketusnäytöllä vakipaikassa pikavalikossa niin sinne sormi löytää ruutua katsomatta, tosin se kuinka paljon tulee säädettyä pitää kurkata
- Penkinlämmitys on myös pikavalinnan taka jolloin sinnekin sormi löytää mutta pitää kuitenkin vilkaista
- Ratinlämmitys on menun takana
Teslassa on lukuisia äänikomentoja, jonka lähtee käyntiin painamalla ratin oikean puolen nappia.
Itse käytän:
Set Seat heating off
Vastaava komento Set Seat heating on toimii myös.
Tesla tunnistaa myös Set driver Seat heating on - komennon, mutta penkki ei lähde lämpenemään. Tosin pyrin laittamaan auton lämpenemään jo etukäteen.
Komennot I am cold / I am hot, säätävät sisälämpötilaa.
Kokeiles esim äänikomentoa ”my balls are cold”, ”open/close butthole”

Avatar
Tiige
Viestit: 2845
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Rasvis kirjoitti:
11 Joulu 2021, 17:32
Volkkari ymmärtää kommentin ”perse palaa”. True story.
:mrgreen: Loistavaa.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11222
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Rasvis kirjoitti:
11 Joulu 2021, 17:32
”perse palaa”.
Tällöin ei mennäkään Taco Bellin vaan BK:n autokaistalle?
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
mutt
Viestit: 5445
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja mutt »

Vittorio Jano kirjoitti:
13 Joulu 2021, 09:09
Rasvis kirjoitti:
11 Joulu 2021, 17:32
”perse palaa”.
Tällöin ei mennäkään Taco Bellin vaan BK:n autokaistalle?
Tai palataan ajassa 30 vuotta taaksepäin?
https://www.youtube.com/watch?v=4-AH4IOqDfE
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
lerppu
Viestit: 5904
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^^OT: Burger Kingin asiakassegmentti on etnisesti kohdistettu. Vähän kuin Pepsi vs Coca Cola. Wendy's tai Jack In The Box näistä ketjuuntuneista roskaruokaloista ne kenties selkeimmät picket fences valinnat.

Ei siis tarkoitus ketään profiloida, tuli vain mieleeni tämä omituinen kotimaan Bursakuninkaan suosiminen. Diarrhea Bell on myös kummajainen, vatsaansa kunnioittava valitsee Chipotle's.

Löysin btw uuden kulman markkinoida patteriautosta poistumista (vaimo siis ei tykkää siitä että talvella kun nelivetoa tarvitaan niin sillä on etuveto) - Stelviossa on takapenkin lämmitys! Poika on sellaista kinunnut siitä asti kun se kerran tajusi että etupenkki lämpeää. Vaimolla on tähän kyllä heikko kohta... Katsotaan!

FinPat
Viestit: 7316
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

lerppu kirjoitti:
13 Joulu 2021, 10:08
Stelviossa on takapenkin lämmitys! Poika on sellaista kinunnut siitä asti kun se kerran tajusi että etupenkki lämpeää.
Stelvio on myös erittäin mukava ajaa liukkaalla koska tuntuma persuksen ja pyörien välillä on olemassa. Teslan kanssa eilen oli ensimmäisen kerran pientä ajo-ominaisuushaastetta kun loskaista, jäistä ja mutkittelevaa tietä pitkin piti ajaa Torronsuon kansallispuistoalueen läpi illalla peuraparvien lomitse.

Kuivalla maantiellä Teslalla ajaminen helppoa koska vispilä suodattaa urat, pienet kuopat yms. yms. nätisti mutta liukkailla tuntuman puute ainakin vielä tekee omasta ajamisestani paljon Stelviota epävarmempaa. Samaten terävä regen on hieman ikävä, siispä "Roll" mode päälle jotta fish tailing ei pääse yllättämään niin pahasti.

Paikalla
gYdEbUh
Viestit: 2527
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Nykyään on olemassa oikeasti hiano sähkökiesi, joka soveltuu hyvin yleiskäyttöön. Jos on varaa ostaa se tietenkin.
Lucid air Dream.
Yli 1000 hevosvoimaa. Yhdellä latauksella pitäisi päästä yli 800km. Tavaratilaa reilusti. Ja tyyli/luksus selkeästi Teslaa edellä.
Youtubesta löytyy videota.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11222
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

lerppu kirjoitti:
13 Joulu 2021, 10:08
Ei siis tarkoitus ketään profiloida, tuli vain mieleeni tämä omituinen kotimaan Bursakuninkaan suosiminen. Diarrhea Bell on myös kummajainen, vatsaansa kunnioittava valitsee Chipotle's.
No täällä sitä valinnanvaraa on vähän niukemmin kuin 'Muricassa. Ja jonkun KFC:n avajaisissa on jono.

Mutta näistä ehkä jossain muualla?
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Rasvis kirjoitti:
11 Joulu 2021, 17:32
Eikö Tesla puhu suomea?

Volkkari ymmärtää kommentin ”perse palaa”. True story.
Kokeilin, ruotsiksi toimii "rumpan brinner".

Välillä se tosin tiputtaa sisälämpötilaa asteella, mikä ei korjaa alkuperäistä ongelmaa.

Mitä muuta hauskaa se autossa asuva täti ymmärtää?

FinPat
Viestit: 7316
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Rolle kirjoitti:
13 Joulu 2021, 14:10
Mitä muuta hauskaa se autossa asuva täti ymmärtää?
https://www.notateslaapp.com/tesla-voice-commands/

Avatar
Jiitee
Viestit: 4325
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

FinPat kirjoitti:
13 Joulu 2021, 14:55
Rolle kirjoitti:
13 Joulu 2021, 14:10
Mitä muuta hauskaa se autossa asuva täti ymmärtää?
https://www.notateslaapp.com/tesla-voice-commands/
Ai niin tämähän värkki on se älypuhelin, jossa on pyörätkin alla... :mrgreen:
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

artjojy
Viestit: 368
Liittynyt: 06 Huhti 2011, 20:11
Car(s): Giulia 2.0 Benzina Q2, 17| Tesla Model 3 Long Range, 21| ex: Coupe Fiat 2.0 20V Turbo, 97| 916 Spider 2.0TS, 97| ex: 159 Tbi,10
Paikkakunta: Hollola

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja artjojy »

Jiitee kirjoitti:
13 Joulu 2021, 19:47
FinPat kirjoitti:
13 Joulu 2021, 14:55
Rolle kirjoitti:
13 Joulu 2021, 14:10
Mitä muuta hauskaa se autossa asuva täti ymmärtää?
https://www.notateslaapp.com/tesla-voice-commands/
Ai niin tämähän värkki on se älypuhelin, jossa on pyörätkin alla... :mrgreen:
Hyvin lähellä totuutta, joskus päitykset tuo uusia mukavia ominaisuuksia, toisinaan ärsyttäviä bugeja😜

Avatar
Polforea
Viestit: 11197
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Jiitee kirjoitti:
13 Joulu 2021, 19:47
Ai niin tämähän värkki on se älypuhelin, jossa on pyörätkin alla... :mrgreen:
Siinä missä muut matkatelkkarivalmistajat kuvittelevat alati kasvavien läpysköiden mahtuvan yhä taskuun, tajusi Tesla sentään laittaa suosilla pyörät alle. Siitä pisteet.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja jkk »

Jiitee kirjoitti:
13 Joulu 2021, 19:47
8) :mrgreen:
FinPat kirjoitti:
13 Joulu 2021, 14:55
Rolle kirjoitti:
13 Joulu 2021, 14:10
Mitä muuta hauskaa se autossa asuva täti ymmärtää?
https://www.notateslaapp.com/tesla-voice-commands/
Ai niin tämähän värkki on se älypuhelin, jossa on pyörätkin alla... :mrgreen:
Autojen Iphone. Se vaan on hyvä… 8) :mrgreen:

Avatar
karila
Viestit: 1173
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023
Paikkakunta: Turku

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja karila »

Parkanon tienoilla tesla ajeli kuuttakymppiä 80 rajoitusalueella, oisko ollu range vähissä. Oli ihan pakko ottaa vähän ripeempi ohitus 😄
- Kari

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11230
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Rolle kirjoitti:
13 Joulu 2021, 14:10
Mitä muuta hauskaa se autossa asuva täti ymmärtää?
Emmätiä, seurustelen enempi Sirin kanssa. Iidalle totean vaan välillä ”radio”, hän kun omapäisesti yrittää yleensä tyrkyttää Carplayta soitettavaksi liikkeelle lähdön jälkeen.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
alamajy
Viestit: 2050
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
Car(s): Bertone GT1300 Junior -69, Giulia 2018 Diesel, Giulia 2017 Bensa, 916 GTV -95 V6, Giulia 2018 Bensa (324hp)
Paikkakunta: Imatra

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja alamajy »

Vielä kun ei täyssähköä pysty käyttämään niin otin koekäyttöön vuodeksi Hybridin, Toyota C-HR:n. :-D

Avatar
Jiitee
Viestit: 4325
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

alamajy kirjoitti:
16 Joulu 2021, 15:06
Vielä kun ei täyssähköä pysty käyttämään niin otin koekäyttöön vuodeksi Hybridin, Toyota C-HR:n. :-D
Ei pöllömpi valinta, meillä myös kohta 5 v ollut saman firman tekele Auris Sw , 75 tkm ja keskikulutus noin 5 litraa satasella.
Vielä tällä pystyy nykybensan hinnoilla ajamaan 8-9 euron paikkeille satalla kilometrillä versus täyssähkö noin 2-4 eur.

Pitää odottaa tätä ja miettiä huolella :wink: https://www.toyota.fi/autot/bz4x/index. ... lsrc=aw.ds
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
alamajy
Viestit: 2050
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
Car(s): Bertone GT1300 Junior -69, Giulia 2018 Diesel, Giulia 2017 Bensa, 916 GTV -95 V6, Giulia 2018 Bensa (324hp)
Paikkakunta: Imatra

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja alamajy »

Jiitee kirjoitti:
16 Joulu 2021, 15:27
alamajy kirjoitti:
16 Joulu 2021, 15:06
Vielä kun ei täyssähköä pysty käyttämään niin otin koekäyttöön vuodeksi Hybridin, Toyota C-HR:n. :-D
Ei pöllömpi valinta, meillä myös kohta 5 v ollut saman firman tekele Auris Sw , 75 tkm ja keskikulutus noin 5 litraa satasella.
Vielä tällä pystyy nykybensan hinnoilla ajamaan 8-9 euron paikkeille satalla kilometrillä versus täyssähkö noin 2-4 eur.

Pitää odottaa tätä ja miettiä huolella :wink: https://www.toyota.fi/autot/bz4x/index. ... lsrc=aw.ds
Kuinka pitkään tuolla Auriksella yleensä ajaa pelkällä sähköllä, kesällä ja maantieajoa? Noin suunnilleen. En halunnut mitään sellaista, jota pitää kotona ladata ja jolla pääsee sen 1000km ilman vapaan latausaseman kyttäilyä. Mutta tosiaan kärsitään Toy:sta vuoden verran ja sitten kohti Tonalea. Onhan tuossa Toy:ssa neliveto(?), vetokoukku ja kitkarenkaat. Koeistuin Teslan, mutta aika heti huomasin, etten sellaisella halua ajaa. iPad vain oli keskellä, ei muuta.

Avatar
Garmund
Viestit: 2137
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Garmund »

alamajy kirjoitti:
16 Joulu 2021, 17:37
Jiitee kirjoitti:
16 Joulu 2021, 15:27
alamajy kirjoitti:
16 Joulu 2021, 15:06
Vielä kun ei täyssähköä pysty käyttämään niin otin koekäyttöön vuodeksi Hybridin, Toyota C-HR:n. :-D
Ei pöllömpi valinta, meillä myös kohta 5 v ollut saman firman tekele Auris Sw , 75 tkm ja keskikulutus noin 5 litraa satasella.
Vielä tällä pystyy nykybensan hinnoilla ajamaan 8-9 euron paikkeille satalla kilometrillä versus täyssähkö noin 2-4 eur.

Pitää odottaa tätä ja miettiä huolella :wink: https://www.toyota.fi/autot/bz4x/index. ... lsrc=aw.ds
Kuinka pitkään tuolla Auriksella yleensä ajaa pelkällä sähköllä, kesällä ja maantieajoa? Noin suunnilleen. En halunnut mitään sellaista, jota pitää kotona ladata ja jolla pääsee sen 1000km ilman vapaan latausaseman kyttäilyä. Mutta tosiaan kärsitään Toy:sta vuoden verran ja sitten kohti Tonalea. Onhan tuossa Toy:ssa neliveto(?), vetokoukku ja kitkarenkaat. Koeistuin Teslan, mutta aika heti huomasin, etten sellaisella halua ajaa. iPad vain oli keskellä, ei muuta.
Veikkaan että saman kun sillä chr, eli 0-2km?
Suoraan vaan suoraa

Avatar
JT Newman
Viestit: 370
Liittynyt: 23 Joulu 2005, 13:53
Car(s): Kiitos 2018-2021 Giulia 1&2
Karvalakkitesla
Belvedere -58 290hp
Paikkakunta: It's a long way to Leppärary

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja JT Newman »

karila kirjoitti:
15 Joulu 2021, 19:48
Parkanon tienoilla tesla ajeli kuuttakymppiä 80 rajoitusalueella, oisko ollu range vähissä. Oli ihan pakko ottaa vähän ripeempi ohitus 😄
Minäkin olen ohittanut vastaavasti ainakin Chevroletilla, Buickilla, Lancialla, Alfa Romeolla ja Teslalla. Yleensä ohitettavat olivat bensa-autoja. Olisko ollut bensa niissä vähissä.
Eagles may soar, but weasels don't get sucked into jet engines

Avatar
Jiitee
Viestit: 4325
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

^^ niin, itselataavien Toyotien akkuhan on muistaakseni ainakin vaimon Auriksessa vain noin 1,5 kWh, ja sillä ajelee noin parkkihalliin ja sieltä pois pelkällä sähköllä. Ideahan on käyttää Atkinson- talousmoottoria ja sähkömoottoria rinnakkain mahdollisimman paljon ja aina jarrutus- sekä potentiaalienergiaa hyödyntäen. Eipähän ole raskasta turhaa ladattavan
hybridin akkumassaa raahattavaksi yli 50 km:n siivuilla, joita aika usein ajamme.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
lerppu
Viestit: 5904
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Tähän joutuu vähän tarkentamaan, vaikka toki juuri tuohon käyttöön töpselitön akkuavusteinen voimalinja istuukin;
- Plugari alkaa toimiaan pistorasiamehun loputtua tismalleen samalla tavoin kuin töpselitön hybridi. Toki yleisimmässä 10 kWh akussa painoa on enemmän.

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 956
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Citroën Berlingo XL 1.5 BlueHDI 130
ex: Alfa 159 2.4JTDm, Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

Itse tunnustan syyllistyneeni "kokeilematta ..ska" -ajatteluun näiden hybridien suhteen. Toyota RAV4:ssä häiritsi auto ympärillä niin, ettei sen voimalinjasta muista muuta kuin välittömän, samalla sekunnilla tulevan tehon. Se tuntui hyvältä. Honda Jazz E:HEV-systeemi tuntui paljonkin makoisammalta kun auto ja voimalinja olivat samaa puuta. Oikein miellyttävä systeemi, ja loikka takaisin 2.4JTDM:n puikkoihin tuntui jotenkin vahvasti retroilulta. Jos työmatkatilanne vielä vuoden päästä on nykyisellään, ihmettelen ellen ajele jollain hybridillä. Prius (2015-) lähinnä, ellei sitten vaikka Yaris tai Jazz. Jos ja kun Tonaleen hydridivaihtoehto tulee, saattaakin olla aivan ylivoimainen suosikki voimalinjojen suhteen - vaikka eletään bensahuurusta ja Busson mörinöistä. Eipähän toi "parhaat palat molemmista maailmoista" ole huono kompromissi ennen sähkövatkainaikaa.

Avatar
Garmund
Viestit: 2137
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Peugeot 508 RXH dieseli hybridissä ärsyttää kaasupolkimen ohjelmointi. Sitä saa painaa todella paljon, kestää että oppii sen käytöksen. (miten paljon kompensoida mäkiä, paljonko voi painaa ennen kuin diesel moottori käynnistyy missäkin tilanteessa, paljon pitää painaa että se käynnistyy jne.)
Välillä aina sen kanssa kaipaa gtv:n vaijerikaasua + bussoa, mutta sitten muistaa: Kulutuseron, webaston, kunnon penkit, peilit, takakontin, sisämelueron, jne. :D

(tuossa edessä diesel ja taka 37 hp sähkömoottori, muistaakseni 1,1 kWh akulla. Saisi vähän enemmän voimaa olla sähkömoottorissa...)
Suoraan vaan suoraa

FinPat
Viestit: 7316
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Garmund kirjoitti:
17 Joulu 2021, 10:55
kunnon penkit
GTV:ssä huonot penkit? :0

Avatar
karila
Viestit: 1173
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023
Paikkakunta: Turku

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja karila »

Garmund kirjoitti:
17 Joulu 2021, 10:55
Peugeot 508 RXH dieseli hybridissä ärsyttää kaasupolkimen ohjelmointi. Sitä saa painaa todella paljon, kestää että oppii sen käytöksen. (miten paljon kompensoida mäkiä, paljonko voi painaa ennen kuin diesel moottori käynnistyy missäkin tilanteessa, paljon pitää painaa että se käynnistyy jne.)
Välillä aina sen kanssa kaipaa gtv:n vaijerikaasua + bussoa, mutta sitten muistaa: Kulutuseron, webaston, kunnon penkit, peilit, takakontin, sisämelueron, jne. :D

(tuossa edessä diesel ja taka 37 hp sähkömoottori, muistaakseni 1,1 kWh akulla. Saisi vähän enemmän voimaa olla sähkömoottorissa...)
Vaikuttaa tuskaiselta ajamiselta, älä hyvä ihminen itteäs kiusaa, hanki Stelvio ja nauti ajamisesta 😁
- Kari

Avatar
Garmund
Viestit: 2137
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Puuttui se 30-40ke budjetista ja esim156 crosswagon on paljo parempi ajajan autona, stelvio ihan hajuton ja mauton siihen verrattuna. (Vaatii vaan liikaa harrastamista käyttikseksi ja voimaa liia vähä)
Suoraan vaan suoraa

Avatar
hjpp
Viestit: 1926
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Oikeastaan muiden merkkien murheita...

https://www.youtube.com/watch?v=7_9aVzf5fC4

Avatar
_rico
Viestit: 1342
Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
Car(s): ModelY
Ex Giulietta ja 3x 156
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja _rico »

EV6 tuli pikaisesti kokeiltua. Jätti kyllä valjun maun... Ehkä sitten joskus uusi yritys kun GT malli tulee tarjolle.
Kivaa: Kiihtyvyys sport ajotilassa, äänettömyys, vaivattomuus, 360 asteen kamerajärjestelmä, kuolleenkulman kamerat
Moitimme: tylsä, insinöörimäinen, jumalattoman kokoinen mutta jotenkin silti pienet tilat sisällä, painava, hallintalaitteet

Ei mitenkään pysty tuollaiseen laittamaan 60 isoa rahaa.

Tämä yksilö kyseessä:
https://www.nettiauto.com/kia/ev6/12538675

Seuraavana vuorossa välipäivinä E-mach ja Model Y

Gusse
Viestit: 900
Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
Car(s): Model 3sr -21 & F-Pace -16 & Miata -90 ex: Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, ZX -97, BX -89, CX -87
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Gusse »

^ Vähän tämä "Ei mitenkään pysty tuollaiseen laittamaan 60 isoa rahaa." sama fiilis jäi itsellekin kun tuota EV6:ta kävin kokeilemassa ja jäänyt sama fiilis aika monestakin uudesta sähköautosta. Kun miettii mitä muuta perinteisempää autoa samalla rahalla saisi.

Kokeiltuna tosin nyt vasta EV6, Leaf, Mach-E, Volvo XC40 ja Audin Q4 e-tron. Noista tähän saakka paras on ollut Audi :oops: ja sellaisen voisinkin ottaa, mutta toimitusajat 9-12 kuukautta. Mach-E:ta saisi melkein heti, mutta se tuntui ainakin takaveto versiona aika pompottavalta ja Audin jälkeen halvalta ja tylsältä sisältä hintaansa nähden. Pitäisi kokeilla siitä vielä neliveto versio, josko siinä olisi parempi alusta. Hanakasti tosin takaveto versio tarjosi perää sivulle ja muutenkin perän pito oli kitkoilla rajoilla kiihdytyksissä :) , mutta ei tuostakaan iloa pitkäksi aikaa olisi. Vielä pitäisi Tesla 3:en käydä kokeilemassa. Y menee sitten hieman liian kalliiksi. Volkkarin ID mallit eivät taas sitten sytyttäneet edes sen vertaa, että olisin niitä halunnut käydä ajamassa sisällä istumisen jälkeen. Sama kohtalo oli EQA250:lla, joka tuntui sisältä pieneltä. Ioniq5:ttä pitäisi myös käydä kokeilemassa vaikka sen sisällä tuntuukin, että olisi akvaariossa.

Avatar
karila
Viestit: 1173
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023
Paikkakunta: Turku

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja karila »

Ruattissa ollaan tiukkana volkkarin patteribiileistä:

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/myyt ... hjausboksi
- Kari

jaacco
Viestit: 342
Liittynyt: 09 Syys 2011, 08:29
Car(s): Giulia benzina

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja jaacco »

vastaanotin tänään id4:n 2.5kk sovitusta myöhässä, 20km on jo kestänyt ajoa ilman hajoamista.

FinPat
Viestit: 7316
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

jaacco kirjoitti:
22 Joulu 2021, 15:21
vastaanotin tänään id4:n 2.5kk sovitusta myöhässä, 20km on jo kestänyt ajoa ilman hajoamista.
:)

Onnittelut uudelle patteriautoilijalle!

Muista ladata etukäteen sisällä lämpimässä ne kaikki (n+1) sovellusta julkisiin latauspaikkoihin joita voi osua reittiesi varteen.

Avatar
_rico
Viestit: 1342
Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
Car(s): ModelY
Ex Giulietta ja 3x 156
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja _rico »

Gusse kirjoitti:
22 Joulu 2021, 08:58
^ Vähän tämä "Ei mitenkään pysty tuollaiseen laittamaan 60 isoa rahaa." sama fiilis jäi itsellekin kun tuota EV6:ta kävin kokeilemassa ja jäänyt sama fiilis aika monestakin uudesta sähköautosta. Kun miettii mitä muuta perinteisempää autoa samalla rahalla saisi.

Kokeiltuna tosin nyt vasta EV6, Leaf, Mach-E, Volvo XC40 ja Audin Q4 e-tron. Noista tähän saakka paras on ollut Audi :oops: ja sellaisen voisinkin ottaa, mutta toimitusajat 9-12 kuukautta. Mach-E:ta saisi melkein heti, mutta se tuntui ainakin takaveto versiona aika pompottavalta ja Audin jälkeen halvalta ja tylsältä sisältä hintaansa nähden. Pitäisi kokeilla siitä vielä neliveto versio, josko siinä olisi parempi alusta. Hanakasti tosin takaveto versio tarjosi perää sivulle ja muutenkin perän pito oli kitkoilla rajoilla kiihdytyksissä :) , mutta ei tuostakaan iloa pitkäksi aikaa olisi. Vielä pitäisi Tesla 3:en käydä kokeilemassa. Y menee sitten hieman liian kalliiksi. Volkkarin ID mallit eivät taas sitten sytyttäneet edes sen vertaa, että olisin niitä halunnut käydä ajamassa sisällä istumisen jälkeen. Sama kohtalo oli EQA250:lla, joka tuntui sisältä pieneltä. Ioniq5:ttä pitäisi myös käydä kokeilemassa vaikka sen sisällä tuntuukin, että olisi akvaariossa.
Kaveri ehdotti mersun eqc:tä. Niihäkään ei uutena tällä hetkellä saa edes rahalla, mutta käytettyjen hinnat alkaa mukavasti lähentyä jo Kian tai Fordin hintoja.

artjojy
Viestit: 368
Liittynyt: 06 Huhti 2011, 20:11
Car(s): Giulia 2.0 Benzina Q2, 17| Tesla Model 3 Long Range, 21| ex: Coupe Fiat 2.0 20V Turbo, 97| 916 Spider 2.0TS, 97| ex: 159 Tbi,10
Paikkakunta: Hollola

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja artjojy »

_rico kirjoitti:
22 Joulu 2021, 20:53
Gusse kirjoitti:
22 Joulu 2021, 08:58
^ Vähän tämä "Ei mitenkään pysty tuollaiseen laittamaan 60 isoa rahaa." sama fiilis jäi itsellekin kun tuota EV6:ta kävin kokeilemassa ja jäänyt sama fiilis aika monestakin uudesta sähköautosta. Kun miettii mitä muuta perinteisempää autoa samalla rahalla saisi.

Kokeiltuna tosin nyt vasta EV6, Leaf, Mach-E, Volvo XC40 ja Audin Q4 e-tron. Noista tähän saakka paras on ollut Audi :oops: ja sellaisen voisinkin ottaa, mutta toimitusajat 9-12 kuukautta. Mach-E:ta saisi melkein heti, mutta se tuntui ainakin takaveto versiona aika pompottavalta ja Audin jälkeen halvalta ja tylsältä sisältä hintaansa nähden. Pitäisi kokeilla siitä vielä neliveto versio, josko siinä olisi parempi alusta. Hanakasti tosin takaveto versio tarjosi perää sivulle ja muutenkin perän pito oli kitkoilla rajoilla kiihdytyksissä :) , mutta ei tuostakaan iloa pitkäksi aikaa olisi. Vielä pitäisi Tesla 3:en käydä kokeilemassa. Y menee sitten hieman liian kalliiksi. Volkkarin ID mallit eivät taas sitten sytyttäneet edes sen vertaa, että olisin niitä halunnut käydä ajamassa sisällä istumisen jälkeen. Sama kohtalo oli EQA250:lla, joka tuntui sisältä pieneltä. Ioniq5:ttä pitäisi myös käydä kokeilemassa vaikka sen sisällä tuntuukin, että olisi akvaariossa.
Kaveri ehdotti mersun eqc:tä. Niihäkään ei uutena tällä hetkellä saa edes rahalla, mutta käytettyjen hinnat alkaa mukavasti lähentyä jo Kian tai Fordin hintoja.
Kokeilin kaverin EQC Mersua kesällä ja kyllä siinä on sellaista premium auton tunnelmaa, hiljainen ja tehokas auto.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11222
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

jaacco kirjoitti:
22 Joulu 2021, 15:21
20km on jo kestänyt ajoa ilman hajoamista.
Onkohan tämä uusi ennätys?
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

insinörtti
Viestit: 2637
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Kollegalla on autonvaihtoprojekti käynnissä. Lataushybridi kiinnostaisi ja tähän mennessä kokeilluista ykkösenä on Volvo XC40. Siinä vaan hinkkaa toimitusaika, 1½ vuotta. Koiranleuat veisteli tuosta, että saa laittaa auton melkein heti kiertoon, "kuka sitä nyt yli 2 vuotiaalla ajaa" :-D

Hirveästi paremmin ei asiat muillakaan vaihtoehdoilla olleet eli 6+ kk toimitusaikaa ja/tai auton saa vain, jos laittaa rastin ruutuun "ei navigaattoria yms. hilppeitä".
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Vastaa Viestiin