Onko Alfisteilla näkemystä kuinka Putlerin sekoilu voisi mahdollistaa esim. Spiderin vaihdon 4C:hen tai vaikka f355 GTS:n?
Markkina syöksyy mutta kuinka syvälle ja koska uusi nousu alkaa? Onko jotain näppärää kuviota mielessä?
Viime joulun jälkeisessä joulupukkirallissa tuli tyhjättyä salkkua tavallista isommin ja jäin odottelemaan tammikuun ostopaikkoja. Ei tullut. Eikä helmikuussakaan . Pohjia vielä odotellaan, jahka telaketjujen kolina vähenee.
Krimin valtauksen jälkeen tein oman pakoteratkaisuni ja lopetin Teboililla tankilla käynnin. Ei Putinin oligarkkikaverit saa multa senttiäkään ylimääräistä.
Joten käteisylipainossa kirvistellään ja pöyhitään pohjimmaisia, ettei mene pilalle. Ei taida vielä korot lähteä sittenkään nousuun, niin laittelen osan pidempiin strukturoituihin. Ehkä uusi harraste-Alfa olisikin paras investointi.
Joten käteisylipainossa kirvistellään ja pöyhitään pohjimmaisia, ettei mene pilalle. Ei taida vielä korot lähteä sittenkään nousuun, niin laittelen osan pidempiin strukturoituihin. Ehkä uusi harraste-Alfa olisikin paras investointi.
Samma här. Onneksi sijoitusasunnosta on lainaa niin se helpottaa tuskaa hieman. Inflaatio on kyllä lähtenyt liikkeelle mutta ne korot joista tavallinen tallaaja jotain saisi eivät kyllä ole juuri liikkuneet joten vahva käteispositio ei kyllä ole myöskään pidemmän päälle kestävä ratkaisu.
Ja ensimmäisen kerran tunnetun historian aikana ihan normaalienkin käytettyjen autojen hinnat olivat nousu-uralla 2021 joten ehkä oikein valittu harraste-Italo voisi olla sopivalla itsepetoksella perusteltavissa 2022.
Krimin valtauksen jälkeen tein oman pakoteratkaisuni ja lopetin Teboililla tankilla käynnin. Ei Putinin oligarkkikaverit saa multa senttiäkään ylimääräistä.
Cotzy
Tosin taisi olla sen verta hullusti päin, että Teboil on ainoa huoltsikka mistä et saa venäläistä polttoainetta. Esimerkiksi Neste ostaa valtaosan Venäjältä ja sitten jakelee ABC:t, ST:t, Shellit jne. Suo siellä, vetelä täällä - raha valuu Venäjälle jotain kautta joka tapauksessa.
Teboili on ollut jo vuosia täälläkin boikotissa, vaikka liiton kortilla saisi alennusta. Kyllä se harmittaa vieläkin enemmän kuunnella kohti tulevaa vihellystä ajatellen, että minä olen tuon maksanut. St1, ABC ja Shell hankkii polttoaineensa NEOT Groupilta, mutta sen öljystä ainakin osa taitaa tosiaan tulla Venäjältä.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Valitettavasti Euroopassa puolustusmenot ovat tuskin pienenemään päin. Jos puolustusmenot nousevat vaikka tuonne 2% GDP:stä nurkille EU:ssa niin se on jo luokkaa 100 000 M€.
Itsellä on sulanut pörssisalkuista ytd uuden alfan verran. Nyt päätin tehdä saman liikun kuin 2020 keväällä ja tuplata säännölliset indeksiostot. Yksittäisiä osakkeita en ole ehtinyt/jaksanut viime aikoina seurata, ennen joulua realisoin vähän tappioita ja siinä meni samalla $clov siivoukseen onnenkantamoisena ennen kuin siitä vielä puolittui...
Ja vertailun vuoksi, hieman lyhyemmältä ajalta Moskovan MOEX indeksi.
Kohta koronakuopan syvyydessä.
Ruplan arvo taas ainakin 10 vuoden pohjilla.
Ja Venäjän keskuspankkikorko pomppasi tänään kerralla tuplaksi, 10% -> 20%. Hyperinflaatiota pukkaa? Hieman liian paljon yhteneväisyyksiä -30 luvun lopun Saksaan kieltämättä. Ei hyvä.
Aamupäivällä tuli tankattua Finnairia, nyt odotellaan Ukrainan ja Venäjän rauhantunnustelun tulosta, joka tod.näk ei johda vielä mihinkään sopuun , joten kurssi tippuu edelleen ja sitten tankataan lisää. Toki toivon, että rauha palautuisi, jolloin kurssit nousevat heti kuin korkki. Loogista mutta täysin epävarmaa spekulointia.
Tärkeintä pitää yksi sijoitusperiaate kirkkaana. Jos persiilleen menee osakesijoitukset, pitää oman talouden se kestää odottaa vaikka 10 vuotta että ollaan taas plussalla, jos ollaan, vai kui ?
Tärkeintä pitää yksi sijoitusperiaate kirkkaana. Jos persiilleen menee osakesijoitukset, pitää oman talouden se kestää odottaa vaikka 10 vuotta että ollaan taas plussalla, jos ollaan, vai kui ?
Tätä olen itsekin koittanut noudattaa. Ruokarahoilla ei osteta arpoja
Aamupäivällä tuli tankattua Finnairia, nyt odotellaan Ukrainan ja Venäjän rauhantunnustelun tulosta, joka tod.näk ei johda vielä mihinkään sopuun , joten kurssi tippuu edelleen ja sitten tankataan lisää.
Perjantain päätös jotain 0,57€ ja nyt kävi 0,43€.
Ei kyllä ole ollut mikään tuottokone koskaan.
Ehkä taas tulee tuollainen 2006 tai 2018 tapainen recovery pomppu kun Aasiaan pääsee taas Siperian yli. Ehkä.
Hmm... Myin Finnairia 2019 hintaan 5,89e. Tuotto oli jotain 500 %:n luokkaa, joten on sillä ennenkin tiliä tehty.
Finnair näyttää tosiaan sykliseltä osakkeelta jossa pitää ajoituksen kanssa olla tarkkana. Ja uskoa että se ei matalassa syklin vaiheessa käy konkurssin kautta.
Hmm... Myin Finnairia 2019 hintaan 5,89e. Tuotto oli jotain 500 %:n luokkaa, joten on sillä ennenkin tiliä tehty.
Finnair näyttää tosiaan sykliseltä osakkeelta jossa pitää ajoituksen kanssa olla tarkkana. Ja uskoa että se ei matalassa syklin vaiheessa käy konkurssin kautta.
Ei käy niin kauan kuin valtio omistaa leijonan osan ja huoltovarmuus on finskistä kiinni.
Ei käy niin kauan kuin valtio omistaa leijonan osan ja huoltovarmuus on finskistä kiinni.
Mikä estää valtiota pistämästä firmaa nurin ja aloittamaan esim. "Finnaero Oy" -nimisen lentoyhtiön puhtaalta pöydältä?
No niin kauan kun yhtiö selviää maksuistaan ja veloistaan ja oma pääomaa ja kassaa on riittävästi, ei firmaa voi vain "laittaa" konkkaan. Lopettaa voi, jos maksaa velat pois.
Jos taas ajatellaan että valtio laittaa yrityksen toiminnan jotenkin epäedullisesti ( kai mahdollista) huonoon jamaan ja ym. kohdat toteutuvat, niin se on niin läpinäkyvää ja valtion uskottavuus menee nolliin.
Siitähän on seurauksena päästä samaan kerhoon venäjän kanssa.
Ei käy niin kauan kuin valtio omistaa leijonan osan ja huoltovarmuus on finskistä kiinni.
Mikä estää valtiota pistämästä firmaa nurin ja aloittamaan esim. "Finnaero Oy" -nimisen lentoyhtiön puhtaalta pöydältä?
No niin kauan kun yhtiö selviää maksuistaan ja veloistaan ja oma pääomaa ja kassaa on riittävästi, ei firmaa voi vain "laittaa" konkkaan. Lopettaa voi, jos maksaa velat pois.
Jos taas ajatellaan että valtio laittaa yrityksen toiminnan jotenkin epäedullisesti ( kai mahdollista) huonoon jamaan ja ym. kohdat toteutuvat, niin se on niin läpinäkyvää ja valtion uskottavuus menee nolliin.
Siitähän on seurauksena päästä samaan kerhoon venäjän kanssa.
On täysin mahdollista että Finnairin liiketoimintaympäristöstä tulee niin haastava että valtion ei tarvitse manipuloida kassaa tyhjäksi ja omaa pääomaa negatiiviseksi.
Jos sinulla on lähes monopoli kotimarkkinoilla ja too big to fail -asema niin super-hyper-riskiset ulkomaan seikkailut ovat näppärä tapa saada tällainenkin uppoamaton laiva karille ja konkurssiin. Ref. Uniper + Unipro + TGC-10 + NordStream 2.
Samaa luokkaa kuin -80 luvun valuuttalainat ja Suomen markka jota ei devalvoida...
Kuinkas ydinvoima ja ei-venäläinen uraani?
Voisi kuvitella että vihreässä Euroopassa haluttaisiin eroon venäläisestä kaasusta, öljystä ja kivihiilestä?
Havainto: Pikavilkaisulla järvenrantamökkien hinnat laskusuunnassa Varsinais-Suomessa. No, viimeiset 2 vuotta onkin ollut aika hullu meno tuolla markkinalla.
Kovin on kenttään tultu, mutta luotetaan ettei maailma tähän vielä pala ja ylös noustaan. Eli jatketaan ostoja kuten ennenkin. Tiedä sitten onko ylioptimismia, muttei vieläkään olla kokonaisvaltaisesti miinuksella, niin pidetään strategiasta kiinni. Toki tuo kadonnut 20% hitusen mietityttää
Minun on vaikea uskoa että Dec 2021 pre-Ukraina ennusteet ovat linjassa Mar 2022 ennusteiden kanssa näin hyvin mitä tulee 2023-2024 inflaatioon ja kasvuun.
Itsellä on sulanut pörssisalkuista ytd uuden alfan verran.
Volaa on. Salkku sahaa ja pomppii 2016-2017 Giulian verran ylös alas viikon sisällä.
Jep, ja eihän se tappiota ole ellei sitä realisoi, joten pää kylmänä vaan ostelemaan lisää. En nyt tosin ole jaksanut/ehtinyt muuta äksöniä kuin tuplata säännölliset indeksiostot.
Jep, ja eihän se tappiota ole ellei sitä realisoi, joten pää kylmänä vaan ostelemaan lisää. En nyt tosin ole jaksanut/ehtinyt muuta äksöniä kuin tuplata säännölliset indeksiostot.
Samaten itsellä kuukausittaiset indeksiostot tuplattu mutta ostin myös puolutusteollisuutta eli BAE ja Kongsberg sillä teesillä että Euroopassa ei ainakaan hetkeen puolutusmenot pienene. Ei-venäläinen uraani voisi myös olla kova juttu.
Muuten salkku voi hyvin paitsi tuo @#€$∞§!!!!!! "Green Energy" ETF jota on noin 20% painolla salkussa. Se on kyllä raskas kivireki. Prkl. Vety-osakkeista on ilma ja hype pihissyt joten edes hyvin pärjäävät vesi- ja tuulivoima eivät saa ETF:ää pinnalle. No, odotellaan muutama vuosi.
Nokian renkaat analysoi, että he eivät aio lähteä venäjältä ja kasvattavat markkinaosuuttaan kun kysyntä ylittää tarjonnan, eurooppalaisten kilpailijoiden poistuttua.
Kylmää bisnesajattelua, mutta unohtuu se, että EU laittaa varmasti stopin nokialaisille jollain tavalla.
Samoin EU:n jälleenmyyjät saattavat solidaarisuudesta laittaa stopin nokialaisille. Ans kattoo kui käy.
Nokian renkaat analysoi, että he eivät aio lähteä venäjältä ja kasvattavat markkinaosuuttaan kun kysyntä ylittää tarjonnan, eurooppalaisten kilpailijoiden poistuttua.
Kylmää bisnesajattelua, mutta unohtuu se, että EU laittaa varmasti stopin nokialaisille jollain tavalla.
Samoin EU:n jälleenmyyjät saattavat solidaarisuudesta laittaa stopin nokialaisille. Ans kattoo kui käy.
Mitenköhän käy Vianorille? Olen ymmärtänyt, että läheinen kytkös olemassa? Ainakin paikallinen contikauppias vaihtoi Nokian haalarit päälle, kun Vianor osti liikkeen.
Mitenköhän käy Vianorille? Olen ymmärtänyt, että läheinen kytkös olemassa? Ainakin paikallinen contikauppias vaihtoi Nokian haalarit päälle, kun Vianor osti liikkeen.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Vianor "Vianor on autohuolto- ja rengaspalveluja toteuttava ketju, joka toimii 26 maassa 1500 toimipisteen verkostolla. Vianorin myymäläketju sekä verkkokaupat palvelevat henkilö- ja yritysasiakkaita. Rengasvalikoimaan sisältyy renkaita henkilö-, paketti- ja kuorma-autoihin sekä raskaisiin erikoiskoneisiin. Yritysasiakkaiden käyttöön Vianor on kehittänyt sähköisiä palveluja kaluston- ja renkaidenhallintaan. Vianor kuuluu Nokian Renkaat -konserniin."
https://fi.wikipedia.org/wiki/Nokian_Renkaat Vianor on Nokian Renkaiden jälleenmyyntiketju, joka myy henkilö- ja pakettiautonrenkaita, kuorma-autonrenkaita ja raskaita renkaita. Nokian Renkaiden tuotenimikkeiden ohella Vianor myy myös muita rengasmerkkejä sekä erilaisia autoiluun liittyviä tuotteita, kuten vanteita, akkuja ja iskunvaimentimia. Palveluvalikoimaan kuuluvat renkaiden vaihdot ja asennukset sekä myyntipisteestä riippuen öljynvaihdot, autohuollot ja rengashotelli-palvelut.
Vianoriin kuului vuoden 2013 lopussa yhteensä 1 206 myyntipistettä 27 eri maassa. Se on suurin ja kattavin rengasketju Pohjoismaissa, Venäjällä ja IVY-maissa. Nokian Renkaat -konserni omistaa 183 Vianor-pistettä, muut toimivat franchising- tai kumppanuusperiaatteella.
Vianor onkin ollut kallis paikka, eikä siellä juuri ole tullut asioitua. Nokian meinasi tulla testirengasboikotin jälkeen taas itselle kosheriksi, mutta eipä tarviakaan vaivautua enää.
Kiinaa olen alkanut myös välttämään, mutta siinä on kyllä aika paljon haasteita. Boschin katkaisulaikat oli kiinalaisia, Bahcot oli Italiasta, joten valinta oli helppo, etenkin kun nuo boschilaiset on aika kehnojakin.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Nokian renkaiden kurssi pikku laskussa tänään. No, jos 80 % henkilöautorenkaista tehdään venäjällä, on sieltä lähtö vähän kivuliasta, toki ymmärrän sen.
Nokian renkaiden kurssi pikku laskussa tänään. No, jos 80 % henkilöautorenkaista tehdään venäjällä, on sieltä lähtö vähän kivuliasta, toki ymmärrän sen.
Olisiko -14% tänään ja -51% YTD.
Lähdön tuska on yksi asia ja sijoittajakommunikaatio toinen.
Renault ilmoitti käynnistävänsä jälleen tuotantolinjan Moskovassa.
Bisnes menee periaatteiden edelle.
Vapaus, Tasa-arvo, Veljeys ( Liberté, Égalité, Fraternité) on Ranskan motto.