Kivaa!
Valvoja: Moderators
- JarHei
- Viestit: 504
- Liittynyt: 24 Marras 2019, 20:30
- Car(s): Alfa GT 3.2,
BMW 330ia e90,
Saab og9-5 kombi 2.0t,
VW Golf Mk2 3dr 1.8,
ex: Fiat Coupe 1.8,
(Opel Kadett A Coupe) - Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Kivaa!
Lähempänä kesää koittaa muutto yliopiston läheltä Skinnarilasta Lappeenrannan keskustaan.
Vanhemmat siis solmivat viime viikolla kaupat hiljaisessa myynnissä olleesta kaksiosta tulevaisuuden varalle, kunnes sitten joskus päättävät muuttaa pois omakotitalosta. Kivaahan tässä on siis se, että tämän oston "ehtona" oli se, että minä muutan asuntoon vuokralle siksi aikaa. Asunto aivan sataman tuntumassa, ylin kerros ja iso parveke järvinäköalalla. Itsellä työmatka lyhenee 6,5 kilometristä ehkä noin 400 metriin (yliopistolla ei nyt ole pariin vuoteen tullut käytyä muuta kuin syömässä), ja neliöt kasvavat 31,5 m2 > 54,5 m2. Varsinainen kauppa on vielä vaiheessa, mutta ensi viikolla pääsee mahdollisesti jo remontoimaan. Kaikki lattiat, seinät ja keittiö menevät uusiksi.
Vanhemmat siis solmivat viime viikolla kaupat hiljaisessa myynnissä olleesta kaksiosta tulevaisuuden varalle, kunnes sitten joskus päättävät muuttaa pois omakotitalosta. Kivaahan tässä on siis se, että tämän oston "ehtona" oli se, että minä muutan asuntoon vuokralle siksi aikaa. Asunto aivan sataman tuntumassa, ylin kerros ja iso parveke järvinäköalalla. Itsellä työmatka lyhenee 6,5 kilometristä ehkä noin 400 metriin (yliopistolla ei nyt ole pariin vuoteen tullut käytyä muuta kuin syömässä), ja neliöt kasvavat 31,5 m2 > 54,5 m2. Varsinainen kauppa on vielä vaiheessa, mutta ensi viikolla pääsee mahdollisesti jo remontoimaan. Kaikki lattiat, seinät ja keittiö menevät uusiksi.
- Mokomakin
- Viestit: 718
- Liittynyt: 11 Loka 2008, 17:56
- Car(s): 156 2.0ts -98
916 GTV 2.0ts -97
166 2.0ts -00
306 Cabriolet -97
Kadett -65 - Paikkakunta: Salo
Re: Kivaa!
Rikkinäisenä ostettu sähköpotkulauta heräsi eloon uudella laturilla ja bms:llä. Eturenkaan täyttäminen ilmalla aikamoista tuskaa mutta eiköhän tuolla ole hauskaa päästellä lähikaupalle
- Polforea
- Viestit: 11221
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Kivaa!
Kävin tänään konttorilla, kun oli kakkukahvijuhlapäivä. Pomo ja pari kollegaa olivat tämän unohtaneet, niin sain tripla-annoksen kakkua . Lisäksi AdBlue -kriisissä pöllin käyttööni emännän talviauton ja pakko se vaan on todeta, että kyllä 159 on vieläkin hieno auto
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- karila
- Viestit: 1173
- Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
- Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023 - Paikkakunta: Turku
Re: Kivaa!
Kävin ostamassa lapsille kahvia Stockan herkusta, oli hullareiden yhteistyötarjous .
- Kari
- h_lauri
- Viestit: 6676
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Kivaa!
Eilen aamulla mulla oli 30+8 vuorokautta vuosilomia, tänään iltapäivällä 30+24. Sääntöjen mukaan 48 tulisi pitää ennen syyskuun loppua. Onko tuo nyt sitten niin kivaa.
Re: Kivaa!
ABI! - ABI! - ABI! - TJ0 - ABI!
Kevään ääniä ja nuoruuden iloa.
Kevään ääniä ja nuoruuden iloa.
- mutt
- Viestit: 5453
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Kivaa!
Nythän ne huolet ja raataminen vasta alkaa.
Mutta kerro sille vasta huomenna.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Re: Kivaa!
Joo, antaa ottaa rauhassa hetken.
Haluttuun paikkaankin pääsee opiskelemaan noin 99.999% todennäköisyydellä. Hyvä että on saanut aivot ja varsinkin opiskelumoraalin äidin puolelta.
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 11233
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Paikkakunta: 13100
Re: Kivaa!
Oma esikoinen haluaa psykologiaa opiskelemaan. Ko. oppiaine jäi syksyllä pisteen päähän ällästä, joten lienee välivuosi edessä. Tätä hän on kyllä koko ajan itse suunnitellutkin.
Huomenna se kevään tärkein juttu eli abiristeily. Kiva että tuollakin ikäluokalla on jotain hubaa.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
- Cloverleaf
- Viestit: 1570
- Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
- Car(s): Tesla Model 3
Re: Kivaa!
Jos haluaa psykologiaa lukemaan, niin pitääkö kyseisestä aineesta saada laudatur? Oon käsittänyt että esim. kieliä pääsee lukemaan helpommin pitkän matematiikan laudaturilla kuin kyseisen kielen arvosanalla.Vittorio Jano kirjoitti: ↑01 Huhti 2022, 18:12Oma esikoinen haluaa psykologiaa opiskelemaan. Ko. oppiaine jäi syksyllä pisteen päähän ällästä, joten lienee välivuosi edessä. Tätä hän on kyllä koko ajan itse suunnitellutkin.
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 11233
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Paikkakunta: 13100
Re: Kivaa!
Kun kuulemma pitkästä matikasta ei ihmeitä ole tulossa, niin käytännössä juu. Yliopistothan saavat itse päättää noista painotuksista. Kaikilla aloillahan näin ei ole viitsitty tehdä vaan mennään suoraan sillä perustaulukolla.
Tuosta voi laskea: https://www.studentum.fi/tietoa-hakijal ... ia-6317#Yo
Ei nyt ihan lääkis/oikis, mutta aika lähellä. Kovasti suosittu ala nykyisin.
Tuosta voi laskea: https://www.studentum.fi/tietoa-hakijal ... ia-6317#Yo
Ei nyt ihan lääkis/oikis, mutta aika lähellä. Kovasti suosittu ala nykyisin.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
Re: Kivaa!
ABI-ABI-ABI !!!!Vittorio Jano kirjoitti: ↑01 Huhti 2022, 18:12Huomenna se kevään tärkein juttu eli abiristeily. Kiva että tuollakin ikäluokalla on jotain hubaa.
Re: Kivaa!
Rouva on psykologi ja aina välillä muistuttaa kuinka helpolla tekniikkaa pääse lukemaan...
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 11233
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Paikkakunta: 13100
Re: Kivaa!
No näinhän se on. Ihan helpolla ei varmaan kuitenkaan pääse koulusta ulos.
Jotenkin ihme, ettei tekniikan alaa koeta yhtä seksikkäänä kuin joitakin muita. Töitä kuitenkin on ja rahaakin vissiin maksetaan.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
Re: Kivaa!
Matematiikka 1 - Lineaari Algebra oli aikanaan "suuri pudottaja" mutta nykyään kun lyhyelläkin matikalla pääsee sisään (kukkasteekkkarit) ja kaikki valmistuvat ettei kenellekään tule paha mieli ja yliopiston rahoitus on kiinni valmistujista tilanne saattaa olla toinen.Vittorio Jano kirjoitti: ↑02 Huhti 2022, 09:15No näinhän se on. Ihan helpolla ei varmaan kuitenkaan pääse koulusta ulos.
No, vanhan ukon valitusta ylläoleva vain.
Kivaa siis nämä kelit Suomessa. Aurinko!
- lerppu
- Viestit: 5924
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Kivaa!
Oletko nähnyt tekniikan alan työntekijöitä? Kun katson peiliin, siitä on seksikkyys kaukana!Vittorio Jano kirjoitti: ↑02 Huhti 2022, 09:15No näinhän se on. Ihan helpolla ei varmaan kuitenkaan pääse koulusta ulos.
Jotenkin ihme, ettei tekniikan alaa koeta yhtä seksikkäänä kuin joitakin muita. Töitä kuitenkin on ja rahaakin vissiin maksetaan.
Re: Kivaa!
Come on, lerppu! Pääsit naimisiin pitkäsäärisen koripalloilijan kanssa. Eikä hän kuitenkaan silloin kuherteluaikana luonnettasi katsonut vaan...
Ja modet, huom! Täysin ketjun aiheenmukainen postaus. On kivaa että lerppu löysi aikanaan elämänsä naisen!
- lerppu
- Viestit: 5924
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Kivaa!
^Menneet menestykset alleviivaavat nykyistä kaaosta… Pitkäjalkaiset rouvat ovat myös käytännönläheisiä valintoja; kivaa on kun ei tarvitse autossa vaihtaa ajoasentoa kuskien välillä!
- nipaka
- Viestit: 2108
- Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
- Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita. - Paikkakunta: Askola
Re: Kivaa!
^
Kivaa on myös se että kummityttö ilmaisee huolestuneisuutensa siitä että puolisoni on minua pidempi.
Kummityttö oli huolensa kertoessaan 4-5 vuotias.
Kivaa on myös se että kummityttö ilmaisee huolestuneisuutensa siitä että puolisoni on minua pidempi.
Kummityttö oli huolensa kertoessaan 4-5 vuotias.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 11233
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Paikkakunta: 13100
Re: Kivaa!
Eihän täällä ikinä muita olekaan.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
- palkus
- Viestit: 5471
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Kivaa!
Myydä pläjäytin jtässän pari viikkoa sitten. Tänään sitten kauppakeskuksen parkkiliiterissä pöristelivät ohitse ja morjestivatkin vielä
Oli kyllä nopeet kaupat, soiton jälkeen meni palttiarallaa 1,5 tuntia auton häipymiseen.
Oli kyllä nopeet kaupat, soiton jälkeen meni palttiarallaa 1,5 tuntia auton häipymiseen.
"puhun niin totta kuin osaan"
-
- Viestit: 622
- Liittynyt: 08 Helmi 2011, 11:55
- Car(s): Alfa Romeo 75 2.0 -87
ex. Alfa Romeo Giulia Super 1600 -69
ex. Giulietta MA -11
ex. 147 1,6 -02
MB C 180 -16 - Paikkakunta: Helsinki
Re: Kivaa!
Eilen lähti kipsi kädestä ja fysioterapeutin ohjeita noudattaen aloitin tänään käden kuntoutuksen 75:sen ropaamisella
- nipaka
- Viestit: 2108
- Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
- Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita. - Paikkakunta: Askola
Re: Kivaa!
Sitten voi taputella itseään selkään. Kämmennyksen vakavuudesta riippuu taputuksen voimakkuus. Ja sitten alkaa kämmennyksen korjaus.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
- Peki
- Viestit: 137
- Liittynyt: 13 Syys 2017, 10:33
- Car(s): ALFA Giulia
Ex: 2000, 1750, Sprint - Paikkakunta: Ascona
Re: Kivaa!
Tämänpäiväisen Hesarin Oikaisuja-palstalta: Päin vastoin kuin aiemmin kirjoitettiin, Toyota Land Cruisereita ei kutsuta Lantikoiksi ...
Hesarin oikaisut aiheutuvat pääsääntöisesti toimittajien toopeudesta ja/tai sivistymättömyydestä. Tämä voisi olla hyvä keskustelunaihe sinne moottoriikennetoimittajien kerhon kokoukseen.
Hesarin oikaisut aiheutuvat pääsääntöisesti toimittajien toopeudesta ja/tai sivistymättömyydestä. Tämä voisi olla hyvä keskustelunaihe sinne moottoriikennetoimittajien kerhon kokoukseen.
- mutt
- Viestit: 5453
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Kivaa!
Hesarissa autotoimittajiksi laitetaan ne, jotka ei muualla pärjää.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
-
- Viestit: 1428
- Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
- Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18 - Paikkakunta: Mäntyharju
Re: Kivaa!
Nuo perusmatematiikat oli kyllä yksi pedagoginen aivopieru. Ainakin omaan aikaan se kurssin laajuus oli jotain ihan hullua. Tyyliin puoli vuotta ja sitten tentti koko köntästä. Taisi olla fysiikoissakin vähän samaa integroitavina avaruusperunoineen.. Tutkintouudistuksessa sitten tuli vähän järkeä ja nuo palasteltiin. Itse kävin matikan mörkö ykkösen ja taisi toisella yrityksellä mennä jollain ykkösellä läpikin, vaikka oli aika vahva pitkä matikka lukiossa. Vanhan kakkosen kanssa sitten odottelin kunnes se palasteltiin ja ne osakurssit menikin sitten jo ihan jonkinlaisella menestykselläkin. Muutenkin yliopistossa oli se hajonta proffissa aika laajaa. Ne tutkijat kyllä varmasti osasivat asiansa, mutta eivät osanneet sitä opettaa jos edes ehtivät luennolle tai sitten joku assari tuurasi. Sitten oli ne hyvät proffat ja sitten ne yli-innokkaat, jotka joka vuosi olivat laajentaneet innoissaan kurssin aihepiiriä ja siten työmäärä olikin 2..3 -kertainen verrattaessa saataviin opintoviikkoihin/-pisteisiin.FinPat kirjoitti: ↑02 Huhti 2022, 09:54Matematiikka 1 - Lineaari Algebra oli aikanaan "suuri pudottaja" mutta nykyään kun lyhyelläkin matikalla pääsee sisään (kukkasteekkkarit) ja kaikki valmistuvat ettei kenellekään tule paha mieli ja yliopiston rahoitus on kiinni valmistujista tilanne saattaa olla toinen.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.
Flappy paddles - löysät polkimet.
- Björn Contio
- Viestit: 1571
- Liittynyt: 06 Elo 2009, 18:21
- Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Re: Kivaa!
Kesärenkaat vaihdettu, nyt lähtee.
- nipaka
- Viestit: 2108
- Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
- Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita. - Paikkakunta: Askola
Re: Kivaa!
Ei taida huomenna lähteä. Etelään luvattu 20 cm lunta.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
- Björn Contio
- Viestit: 1571
- Liittynyt: 06 Elo 2009, 18:21
- Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Re: Kivaa!
Ei pidä murehtia huomenesta, menneissäkin riittää.
- Xehpuk
- Viestit: 791
- Liittynyt: 09 Loka 2009, 19:05
- Car(s): ex Pitkäkattoinen 159 2.0JTDm 2011
ex AR 156 V6 1998 - Paikkakunta: Valkeakoski
Re: Kivaa!
Sain ohjelmoitua detroitilaisen HPCM2:n.
Koska kaikki suomenkielinen tieto aiheesta on piilotettu, niin tässä samalla reseptiä toimintaan ja itselle muistiin:
Alkutilanne:
- Tähdet olivat väärässä asennossa tai jotain on rikki ja Chevrolet Volt näyttää DIC:ssä viestiä "Huolla korkeajännite lataus järjestelmä" (sic) eli ns. SHVCS-vika.
- Akku ei lataannu seinäsähköllä.
- SHVCS-vikaa ei voi kuitata tavallisella OBD-lukijalla. Vikapaikka saattaa kuitenkin selvitä koodeista, sikäli kun jotain oikeaa vikaa on.
Korjaus:
- Osta VxDiag VCX Nano GM
- Asenna em. laitteen hallintaan tarkoitettu VX Manager läppäriisi ja päivitä firmis ja lisenssit. Älä asenna muita laitteen mukana tulevia softia.
- Päivitä Java JRE
- Tutustu Youtube-ohjevideoon ohjelmoinnista: https://www.youtube.com/watch?v=2A2cehoaXe4
- Kiroile tunnareiden luonnin kanssa aikasi ja osta lopulta ACDelcoTDS.com:sta SPS2-lisenssi (4€+alv 1h)
- Asenna ostetun lisenssin takaa GM Techline Connect (TCL). Se asentaa muut tarvittavat softat.
- Käynnistä Techline Connect ja sieltä SPS2. Tarvitset autosi VIN-numeron tähän.
- Varmista ennen ohjelmointia, että auton ja läppärin akkukapasiteetti riittää. Ohjelmointi vie tosin vain pari minuuttia.
- Ohjelmoi HPCM2 uusiksi (ohjain K114B), tämä on helppo next-next-ok -tyylinen prosessi. Kurkkaa konepellin alta, onko akun jäähdytysnestesäiliön korkissa "lukko", sitä kysytään ennen aloitusta.
- DIC näyttää pelottavia viestejä ohjelmoinnin aikana mm. StabiliTrakista, ei pidä huolestua
- Ohjelmoinnin päätteeksi on mahdollisuus poistaa DTC:t
- Käynnistä auto uudelleen
En tiedä kuinka tarkasti tämä pätee Opel Amperaan, niihin saattaa joutua hankkimaan lisenssin Stellantisin ServiceBoxista?
Isoin homma tässä oli saada TCL toimimaan ylipäätään. VPN ja VirtualBox ainakin haittaavat VCX Nanon toimintaa. Läppärin on syytä olla melko neitseellisessä tilassa, että kaiken saa asennettua oikein. Win10pro ja 64bit.
Noniin. Nyt AlfaBBS on myös johtava suomenkielinen Volt/Ampera-sivusto.
Koska kaikki suomenkielinen tieto aiheesta on piilotettu, niin tässä samalla reseptiä toimintaan ja itselle muistiin:
Alkutilanne:
- Tähdet olivat väärässä asennossa tai jotain on rikki ja Chevrolet Volt näyttää DIC:ssä viestiä "Huolla korkeajännite lataus järjestelmä" (sic) eli ns. SHVCS-vika.
- Akku ei lataannu seinäsähköllä.
- SHVCS-vikaa ei voi kuitata tavallisella OBD-lukijalla. Vikapaikka saattaa kuitenkin selvitä koodeista, sikäli kun jotain oikeaa vikaa on.
Korjaus:
- Osta VxDiag VCX Nano GM
- Asenna em. laitteen hallintaan tarkoitettu VX Manager läppäriisi ja päivitä firmis ja lisenssit. Älä asenna muita laitteen mukana tulevia softia.
- Päivitä Java JRE
- Tutustu Youtube-ohjevideoon ohjelmoinnista: https://www.youtube.com/watch?v=2A2cehoaXe4
- Kiroile tunnareiden luonnin kanssa aikasi ja osta lopulta ACDelcoTDS.com:sta SPS2-lisenssi (4€+alv 1h)
- Asenna ostetun lisenssin takaa GM Techline Connect (TCL). Se asentaa muut tarvittavat softat.
- Käynnistä Techline Connect ja sieltä SPS2. Tarvitset autosi VIN-numeron tähän.
- Varmista ennen ohjelmointia, että auton ja läppärin akkukapasiteetti riittää. Ohjelmointi vie tosin vain pari minuuttia.
- Ohjelmoi HPCM2 uusiksi (ohjain K114B), tämä on helppo next-next-ok -tyylinen prosessi. Kurkkaa konepellin alta, onko akun jäähdytysnestesäiliön korkissa "lukko", sitä kysytään ennen aloitusta.
- DIC näyttää pelottavia viestejä ohjelmoinnin aikana mm. StabiliTrakista, ei pidä huolestua
- Ohjelmoinnin päätteeksi on mahdollisuus poistaa DTC:t
- Käynnistä auto uudelleen
En tiedä kuinka tarkasti tämä pätee Opel Amperaan, niihin saattaa joutua hankkimaan lisenssin Stellantisin ServiceBoxista?
Isoin homma tässä oli saada TCL toimimaan ylipäätään. VPN ja VirtualBox ainakin haittaavat VCX Nanon toimintaa. Läppärin on syytä olla melko neitseellisessä tilassa, että kaiken saa asennettua oikein. Win10pro ja 64bit.
Noniin. Nyt AlfaBBS on myös johtava suomenkielinen Volt/Ampera-sivusto.
- karila
- Viestit: 1173
- Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
- Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023 - Paikkakunta: Turku
Re: Kivaa!
^kylmähermoinen mestari. Tuolla läpäisee NASA:n astronauttikoulutuksen stressitestin, heittämällä. Houston, we have a problem .
- Kari
- mutt
- Viestit: 5453
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Kivaa!
Pikemminkin "Houston, we had a problem."
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- Polforea
- Viestit: 11221
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Kivaa!
Lunta sataa. Kyllä valkea maa on kaunis.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- Jiitee
- Viestit: 4335
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.
ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Kivaa!
Bravo !Xehpuk kirjoitti: ↑04 Huhti 2022, 21:46Sain ohjelmoitua detroitilaisen HPCM2:n.
Koska kaikki suomenkielinen tieto aiheesta on piilotettu, niin tässä samalla reseptiä toimintaan ja itselle muistiin:
Alkutilanne:
- Tähdet olivat väärässä asennossa tai jotain on rikki ja Chevrolet Volt näyttää DIC:ssä viestiä "Huolla korkeajännite lataus järjestelmä" (sic) eli ns. SHVCS-vika.
- Akku ei lataannu seinäsähköllä.
- SHVCS-vikaa ei voi kuitata tavallisella OBD-lukijalla. Vikapaikka saattaa kuitenkin selvitä koodeista, sikäli kun jotain oikeaa vikaa on.
Korjaus:
- Osta VxDiag VCX Nano GM
- Asenna em. laitteen hallintaan tarkoitettu VX Manager läppäriisi ja päivitä firmis ja lisenssit. Älä asenna muita laitteen mukana tulevia softia.
- Päivitä Java JRE
- Tutustu Youtube-ohjevideoon ohjelmoinnista: https://www.youtube.com/watch?v=2A2cehoaXe4
- Kiroile tunnareiden luonnin kanssa aikasi ja osta lopulta ACDelcoTDS.com:sta SPS2-lisenssi (4€+alv 1h)
- Asenna ostetun lisenssin takaa GM Techline Connect (TCL). Se asentaa muut tarvittavat softat.
- Käynnistä Techline Connect ja sieltä SPS2. Tarvitset autosi VIN-numeron tähän.
- Varmista ennen ohjelmointia, että auton ja läppärin akkukapasiteetti riittää. Ohjelmointi vie tosin vain pari minuuttia.
- Ohjelmoi HPCM2 uusiksi (ohjain K114B), tämä on helppo next-next-ok -tyylinen prosessi. Kurkkaa konepellin alta, onko akun jäähdytysnestesäiliön korkissa "lukko", sitä kysytään ennen aloitusta.
- DIC näyttää pelottavia viestejä ohjelmoinnin aikana mm. StabiliTrakista, ei pidä huolestua
- Ohjelmoinnin päätteeksi on mahdollisuus poistaa DTC:t
- Käynnistä auto uudelleen
En tiedä kuinka tarkasti tämä pätee Opel Amperaan, niihin saattaa joutua hankkimaan lisenssin Stellantisin ServiceBoxista?
Isoin homma tässä oli saada TCL toimimaan ylipäätään. VPN ja VirtualBox ainakin haittaavat VCX Nanon toimintaa. Läppärin on syytä olla melko neitseellisessä tilassa, että kaiken saa asennettua oikein. Win10pro ja 64bit.
Noniin. Nyt AlfaBBS on myös johtava suomenkielinen Volt/Ampera-sivusto.
Hienoa jaksamista, mutta tämä ei menisi meikällä kivaa -juttuun.
Itselleni tuollaiset autot, joille pitää näyttää jotakin koodinlukijaa saatikka kirjoittaa Proksia, eivät sovi ollenkaan.
Ulkoistan sujuvasti nämä ja / tai valitsen käyttöruoskat niin, ettei OBD- tsekkauksia yms. tarvita.
Tarkoittaa meikälle Toyotaa ja paria korealaista valmistajaa, joiden kanssa
voi keskittyä ajamiseen.
Sama juttu esim. töissä tietotekniikan kanssa, ulkoistan kaiken softan päivityksen yms. jotta
voi keskittyä ydinosaamiseen työssä.
Niin kivaa : hankeideointipalaverin aikana oli Gibsonin keppi kädessä, ja
opettelin nuoteista samalla Deep Purplen Highway Starin Blackmoren
kompit… ja pari hyvää ideaa samalla palaveriin heittäen.
Tuon biisin jatkeesta tuli jotenkin mieleen myös avo- Corvette…
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
Re: Kivaa!
https://www.nettiauto.com/chevrolet/corvette/12793425
Tuossa olisi kiva kilpi. Sopisi omaan toimenkuvaan.
- Jiitee
- Viestit: 4335
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.
ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Kivaa!
Anna palaa vaan, omallakin short-listalla Corvette on, mutta on sielläFinPat kirjoitti: ↑05 Huhti 2022, 12:26https://www.nettiauto.com/chevrolet/corvette/12793425
Tuossa olisi kiva kilpi. Sopisi omaan toimenkuvaan.
italo- ja britti takavetoavotkin vielä. Mx-5:n olen jättänyt pääosin pois, koska
se on liian ”hyvä ja järkevä” ja siitä puuttuu vähän fiilistä meikälle ainakin.
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
Re: Kivaa!
Liian kauan USA:ssa asuneena en jostain syystä koe Corvettea omakseni. Mutta NA MX-5 olisi kyllä hieno.Jiitee kirjoitti: ↑05 Huhti 2022, 12:30Anna palaa vaan, omallakin short-listalla Corvette on, mutta on sielläFinPat kirjoitti: ↑05 Huhti 2022, 12:26https://www.nettiauto.com/chevrolet/corvette/12793425
Tuossa olisi kiva kilpi. Sopisi omaan toimenkuvaan.
italo- ja britti takavetoavotkin vielä. Mx-5:n olen jättänyt pääosin pois, koska
se on liian ”hyvä ja järkevä” ja siitä puuttuu vähän fiilistä meikälle ainakin.
- mutt
- Viestit: 5453
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Kivaa!
Putkimiehiä ei osata arvostaa!
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- Jiitee
- Viestit: 4335
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.
ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Kivaa!
Siinä on sitä jotakin Punaniskaa kuitenkin mukana, hyvässä ja pahassa.
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- lerppu
- Viestit: 5924
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Kivaa!
^V6 Mustang on stripparin auto. Corvette on menestyvän stripparin auto. Poikkeuksena Kid Rock.
Re: Kivaa!
Ehkä C3 vuodelta -69 on kävisi jo vanhemmalle (non-pimp) herrasmiehelle jo vuonna 2022? En tiedä?
Kiva pohtia näitä kysymyksiä.
Kiva pohtia näitä kysymyksiä.
- lerppu
- Viestit: 5924
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Kivaa!
Nuoruudessani ajoin paljon ystäväni C3:sta. Yksilö oli harvinainen 4 speed manual 454 isolohko (matching numbers). Potkua oli järjettömästi. Kun antoi jalkaa, tie hävisi näkyvistä kun keula nousi ja yksi lehtijousi poikittain taka-akselilla hoiti perän joustoa... Ja se määrä ääntä - sitä tuli jokapuolelta. Ja kaulasuonet pullistui. Ykköseltä kakkoselle vaihdettiin 80 vauhdissa, ja huolimattomasti sai siitä vielä perän laulamaan helposti. Hauska pideltävä, kun ei näe tietä, vauhtia on jo aivan saatanasti ja jalka pysyy suorassa mielipuolisen naurun saattelemana. Omituista että olen vielä elossa... Pyöräytin yksilön kyllä monta kertaa! Good times.
Herrasmiehen auto ehkä joo, mutta saa sillä muutakin tehtyä. '69 ei ole 454, se taitaa olla 427. Varmaan olisi toimiva sekin.
- Polforea
- Viestit: 11221
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Kivaa!
C3 on sen ikäinen, että siinä saattaisi maavara riittää jopa pk-seudulla.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
Re: Kivaa!
Luulisi liikennemoottoritoimittajalta edellytettävän ainakin autonomian maisterin tai edes autonomin tutkintoa. Ne tosin ovat vaikeampia ja työläämpiä suorittaa kuin vaikkapa valtiotieteen maisterin titteli, jonka saa selviytymällä Porthanian pyöröovista. Tai sitten autojuttujen teko on rationalisoitu niin pitkälle, että "konsultti-kaveri" suorittaa koeajon, ja toimittaja kyhäisee siitä sepustuksen kuulemansa perusteella. Onhan heidän joukossaan pari "diplomi-autonomiakin", toinen ei tosin ole ikinä elämässään kirjoittanut ensimmäistäkään juttua enempää autoista kuin mistään muustakaan. Toisaalta toimittajien kunniaksi on todettava, etteivät he ainakaan vielä ole ryhtyneet nimittämään Fiiuja "Fiudeiksi" niin kuin fiiufoorumilla.
- h_lauri
- Viestit: 6676
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Kivaa!
"Fiudeiksi", siis Fiateja? Pitäisikö semmoiset ilmiantaa jollekin poliisille. Fiudehan on mikä tahansa auto.alum kirjoitti: ↑05 Huhti 2022, 18:32Luulisi liikennemoottoritoimittajalta edellytettävän ainakin autonomian maisterin tai edes autonomin tutkintoa. Ne tosin ovat vaikeampia ja työläämpiä suorittaa kuin vaikkapa valtiotieteen maisterin titteli, jonka saa selviytymällä Porthanian pyöröovista. Tai sitten autojuttujen teko on rationalisoitu niin pitkälle, että "konsultti-kaveri" suorittaa koeajon, ja toimittaja kyhäisee siitä sepustuksen kuulemansa perusteella. Onhan heidän joukossaan pari "diplomi-autonomiakin", toinen ei tosin ole ikinä elämässään kirjoittanut ensimmäistäkään juttua enempää autoista kuin mistään muustakaan. Toisaalta toimittajien kunniaksi on todettava, etteivät he ainakaan vielä ole ryhtyneet nimittämään Fiiuja "Fiudeiksi" niin kuin fiiufoorumilla.
KIvaa on se, että jos en kuntoudu vanhaan hommaani, päässen kortistoon; siis eri tavalla kivaa. Pakko tarkentaa, ettei menisi ooteeksi.
- lerppu
- Viestit: 5924
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Kivaa!
Mulla on sellainen muistikuva, että kyllä ainakin tämä itselleni tuttu yksilö pussaili suht tiheään. Pohjalevy oli metallinen, kipinät lensivät komeasti! Suurin osa ajosta tapahtui Hangossa - ehkäpä siellä '90-luvun lopulla oltiin teiden kunnon suhteen edelläkävijöitä...
- Garmund
- Viestit: 2137
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta
Re: Kivaa!
Kivaa: Tuli muistutus että pari lomapäivää vielä käyttämäti. Sepä kiva, epäilin että onko miulla enää yhtään viimevuotisia jäljellä, nyt joutuu sitten ottamaan pitkän pääsiäisloman.
Loppu menee ohi aiheen:
En onkohan toimittajilla yleensä sitten yleistä journalismin tutkinto. Hassua sinänsä tosiaan nuo oudot/väärät selitykset/termit, kun luulisi melkein alalla kuin alalla painotettavan että pitäisi kirjoittaa teknisesti/ammattimaisesti. Itteä nyt ärsyttää ihan osassa autoliikkeiden tai automerkkien sivuja, saatikka autoarvosteluissa jne, teknisten tietojen kapeus. Ihan vetotapaa on välillä vaihkea löytää puhumattakaan vaikka sen toteutuksesta, tai sitten tiedot on ihan väärin. Nykyään yleistyvistä hybrideistä, tuntuu olevan mahdotonta ilmoittaa auton tiedossa sen akun kokoa.
Esim. https://www.porho.fi/auto/ds-7-crossbac ... 1-ykp-682/ Nimessäkin lukee jo että se nelikko, mutta tiedoissa etuveto. Samoin noiden hybridien tehot on yleensä pielessä, esim. ilmoitettu vain polttomoottorin teho. (esimerkinkin autossa teho pielessä ja puuttuu akun kokotieto, latausnopeus ja tekniikka jne.)
ps ainakin ajoneuvotekniikan amk-tutkinto on luultavasti paljon helpompi kuin valtiotieteen maisterin tutkinto. Ajoneuvotekniikan masterin/diplomi-insinöörin tutkintoa ei taida enää Suomessa pystyä suorittamaan. Muutamasta yliopistosta löytyy konetekniikan alta ajoneuvotekniikan kursseja. Jonkun autotoimittajan miekin tiedän, ketä on ajononeuvotekniikan Di.
Loppu menee ohi aiheen:
Empä ole koskaan kuullut kutsuttuvan ajoneuvo/liikennetekniikan tutkinota autonomiksi. Onko joskus ollut moisella nimellä? Jos haluaa lukea ammattimaisesti kirjoitettuja artikkeleita autoista, niiden tekniikasta ja yleisesti autoalasta, kannattaa tilata Suomen autolehti. https://www.suomenautolehti.fialum kirjoitti: ↑05 Huhti 2022, 18:32
Luulisi liikennemoottoritoimittajalta edellytettävän ainakin autonomian maisterin tai edes autonomin tutkintoa. Ne tosin ovat vaikeampia ja työläämpiä suorittaa kuin vaikkapa valtiotieteen maisterin titteli, jonka saa selviytymällä Porthanian pyöröovista. Tai sitten autojuttujen teko on rationalisoitu niin pitkälle, että "konsultti-kaveri" suorittaa koeajon, ja toimittaja kyhäisee siitä sepustuksen kuulemansa perusteella. Onhan heidän joukossaan pari "diplomi-autonomiakin", toinen ei tosin ole ikinä elämässään kirjoittanut ensimmäistäkään juttua enempää autoista kuin mistään muustakaan. Toisaalta toimittajien kunniaksi on todettava, etteivät he ainakaan vielä ole ryhtyneet nimittämään Fiiuja "Fiudeiksi" niin kuin fiiufoorumilla.
En onkohan toimittajilla yleensä sitten yleistä journalismin tutkinto. Hassua sinänsä tosiaan nuo oudot/väärät selitykset/termit, kun luulisi melkein alalla kuin alalla painotettavan että pitäisi kirjoittaa teknisesti/ammattimaisesti. Itteä nyt ärsyttää ihan osassa autoliikkeiden tai automerkkien sivuja, saatikka autoarvosteluissa jne, teknisten tietojen kapeus. Ihan vetotapaa on välillä vaihkea löytää puhumattakaan vaikka sen toteutuksesta, tai sitten tiedot on ihan väärin. Nykyään yleistyvistä hybrideistä, tuntuu olevan mahdotonta ilmoittaa auton tiedossa sen akun kokoa.
Esim. https://www.porho.fi/auto/ds-7-crossbac ... 1-ykp-682/ Nimessäkin lukee jo että se nelikko, mutta tiedoissa etuveto. Samoin noiden hybridien tehot on yleensä pielessä, esim. ilmoitettu vain polttomoottorin teho. (esimerkinkin autossa teho pielessä ja puuttuu akun kokotieto, latausnopeus ja tekniikka jne.)
ps ainakin ajoneuvotekniikan amk-tutkinto on luultavasti paljon helpompi kuin valtiotieteen maisterin tutkinto. Ajoneuvotekniikan masterin/diplomi-insinöörin tutkintoa ei taida enää Suomessa pystyä suorittamaan. Muutamasta yliopistosta löytyy konetekniikan alta ajoneuvotekniikan kursseja. Jonkun autotoimittajan miekin tiedän, ketä on ajononeuvotekniikan Di.
Suoraan vaan suoraa