Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Dfin
Viestit: 416
Liittynyt: 18 Huhti 2015, 11:29
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja Dfin »

Mandeprkl kirjoitti:
17 Syys 2021, 19:38
On tuo Bussolla kyllä ihan eri vehje! Ja en olisi uskonut että isobusso tuntuu näin erilaiselta kuin 2.5. Aivan ihana! 4000rpm jälkeen lähtee niinku V-TEC! 😂
Joo on se 2.5 ja isobusson ero aivan jäätävä. Ja jts:n ja V6:n hintaero tuntuu olevan tällä hetkellä aika olematon.

Avatar
Mandeprkl
Viestit: 1549
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
Car(s): Alfa GT 3.2 V6 -07, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EcoBoost -12
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja Mandeprkl »

Missäs vika yleensä on kun lasit laskee ja nousee vain muutaman millin oven avatessa ja suljettaessa? Saisi aueta vähän enemmät että noustessa sujahtaisi oviaukon tiivisteen uraan. Ja molemmat ikkunat toimii samanlailla.

Resetointia olen kokeillut 10 sekunnin systeemillä ja akku oli irti parikymmentä minuuttia.

Avatar
JarHei
Viestit: 509
Liittynyt: 24 Marras 2019, 20:30
Car(s): Alfa GT 3.2,
BMW 330ia e90,
VW Golf Mk2 3dr 1.8,
ex: Fiat Coupe 1.8,
(Opel Kadett A Coupe)
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja JarHei »

Nonnih, tällä kertaa tulikin hylky katsastuksesta. Pahin pelko toteutui kun moottorivikavalo vilkutteli iloisesti heti alkuunsa, mutta koska ei jäänyt palamaan ja lukija ei löytänyt koodeja, vaikka katsuri selvästi tunnisti käyntikatkokset tyhjäkäynnillä, niin siitä ei tullut mitään mainintaa. Päästötkin ihan kunnossa. Kokoajan vaikuttaa, että se jako on oikeasti pielessä. Varmaan vietävä jako tarkastettavaksi Auto Milanoon tms jossain kohtaa.

Sen sijaan oikea ylätukivarsi pitäisi vaihtaa. Onkin vuoden aikana alkanut kitisemään enempi, joten ei mikään ihme. Onko kuinka hanurista vaihtaa itse? Olisi mahdollisuus kysästä kaveria vaihtamaan nosturilla, jos ei paha homma. Siihen liittyen, minkä valmistajan tukivarsia kannatikaan käyttää, ettei ole heti narisemassa uudestaan? Pitää vilkaista huoltohistoria läpi, milloin vasempi tukivarsi vaihettu, koska oikea vaikuttaa oleman selvästi vanhempi.

Toinen hylky tulikin omituisesta syystä. Katsurin mielestä koeajolla ohjaus oli jäykkä ja siitä hylky. Mielestäni ohjaus on aivan samanlainen kuin ennenkin, eikä esimerkiksi Tiigen auto tuntunut sen kevyemmältä. Vähän hankala tapaus, kun katsurina oli kuitenkin sama kaveri, joka Fiatin katsasti pariin kertaan ja ollut aina hyvin ystävällinen. Varmaan yritettävä puhumalla selvitä tästä.

FinPat
Viestit: 8002
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Mandeprkl kirjoitti:
17 Syys 2021, 19:38
On tuo Bussolla kyllä ihan eri vehje! Ja en olisi uskonut että isobusso tuntuu näin erilaiselta kuin 2.5. Aivan ihana! 4000rpm jälkeen lähtee niinku V-TEC! 😂
Rephrasing: "IsoBusso on aivan ihana, lähtee 4000rpm jälkeen kuin 4-cyl Honda!" :-D

Avatar
Tiige
Viestit: 2935
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja Tiige »

JarHei kirjoitti:
14 Loka 2021, 14:28
Sen sijaan oikea ylätukivarsi pitäisi vaihtaa. Onkin vuoden aikana alkanut kitisemään enempi, joten ei mikään ihme. Onko kuinka hanurista vaihtaa itse? Olisi mahdollisuus kysästä kaveria vaihtamaan nosturilla, jos ei paha homma. Siihen liittyen, minkä valmistajan tukivarsia kannatikaan käyttää, ettei ole heti narisemassa uudestaan? Pitää vilkaista huoltohistoria läpi, milloin vasempi tukivarsi vaihettu, koska oikea vaikuttaa oleman selvästi vanhempi.

Toinen hylky tulikin omituisesta syystä. Katsurin mielestä koeajolla ohjaus oli jäykkä ja siitä hylky. Mielestäni ohjaus on aivan samanlainen kuin ennenkin, eikä esimerkiksi Tiigen auto tuntunut sen kevyemmältä. Vähän hankala tapaus, kun katsurina oli kuitenkin sama kaveri, joka Fiatin katsasti pariin kertaan ja ollut aina hyvin ystävällinen. Varmaan yritettävä puhumalla selvitä tästä.
Helpohko homma se ylävarren vaihto. Ohjeita vaikka tuolta: https://www.alfaworkshop.co.uk/alfa_wis ... ment.shtml
Jotain laatumerkkiä kannattaa laittaa tilalle. Niissäkin on voitu kitsastella rasvan kanssa. Hyvä idea voi olla painaa uudesta varresta puslat irti ja lisätä rasvaa. Sama pallonivelelle.

Jäykkä ohjaus on vähän outo kommentti. Pistät renkaisiin reilut kolme baaria ilmaa. Jos vaikka kevenisi sen verran. :mrgreen:
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
Aquatica
Viestit: 15113
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Jäykkä ohjaus kuulostaa siltä, että on tottunut sähkövispilä-ohjaukseen :D

Avatar
Mandeprkl
Viestit: 1549
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
Car(s): Alfa GT 3.2 V6 -07, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EcoBoost -12
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja Mandeprkl »

FinPat kirjoitti:
14 Loka 2021, 15:48
Mandeprkl kirjoitti:
17 Syys 2021, 19:38
On tuo Bussolla kyllä ihan eri vehje! Ja en olisi uskonut että isobusso tuntuu näin erilaiselta kuin 2.5. Aivan ihana! 4000rpm jälkeen lähtee niinku V-TEC! 😂
Rephrasing: "IsoBusso on aivan ihana, lähtee 4000rpm jälkeen kuin 4-cyl Honda!" :-D
Onhan sitä V-TECiä 6-sylintereisissäkin Hondissa... :oops: :mrgreen:

FinPat
Viestit: 8002
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Mandeprkl kirjoitti:
15 Loka 2021, 07:24
Onhan sitä V-TECiä 6-sylintereisissäkin Hondissa... :oops: :mrgreen:
Totta. Omat mielikuvat VTEC:istä liittyvät vain niin vahvasti CRX:n (B16A) sekä K20/K24 koneisiin että en osaa kuvitella V6 + VTEC yhdistelmää. Olisi muuten "voimakyhmyllä" varustettu Civic tai CRX hyvin entisöitynä hauska harraste.

Avatar
Mandeprkl
Viestit: 1549
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
Car(s): Alfa GT 3.2 V6 -07, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EcoBoost -12
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja Mandeprkl »

Okei tämä osuu varmasti useampaankin malliin, mutta mistä voisi johtua klonksahdus/pamahdus/kolahdus vasemmalla edessä kiihdyttäessä? Ja juurikin moottorijarrutuksen tai jarrutuksen jälkeen ensimmäisessä kiihdytyksessä tai liikkeellelähdössä. Ja joskus on päiviä kun vikaa ei ole. Eli mikä osa rikki tai löysällä oireilisi näin? Kokemuksia? Vanteet ei ole löysällä. Sen olen jo kokeillut...

seppo
Viestit: 1372
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja seppo »

Jos olisit sanonut, että kolahdus kuuluu oikealta, se voisi johtua löystyneestä tai rikkinäisestä moottorin ylätuennasta. Se joko liikkuu löysän kiristyksen johdosta pitkulaisessa reijässä tai kumi on risa! Tämän siis kuuluu oikealta, vasemmalla vanhassa autossa on vetoakseli, joka voi tehdä mitä vaan.

Mitä tulee ikkunan lyhyt lasku toimintaan, niin sanoit tehneesi uudelleen opetuksen ja edelleen lasi laskee 2mm? Kysyisin toimiiko alaslasku ja ylösnosto yhtäjaksoisesti vai pätkittäin? Teitkö opetuksen ovet suljettuina vai avoinna? Kuinka paljon ikkuna jää vajaaksi yläasennosta, jos nostat lasin ylös oven ollessa avoinna, ja tässä tilassa käännä oven lukko kiinni asenttoon lukosta? Tiivisteessä on moottoria suojaava turvatoiminta, joka pysäyttää lasin liikkeen 90 N kuormalla. Eli estämällä lasin liikkeen käsin, sen pitäisi kytkeytyä ja lasin muistaakseni laskea alas. Jos turvatoiminta ei katkaise lasin liikettä, se saattaa nousta liian ylös tiivisteen väliin, ja liike näyttää silloin 2mm pituiselta.

Avatar
Tiige
Viestit: 2935
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Satunnaisesti kosteassa käynnistyksen jälkeen räpsäsee ajovaloja muutaman kerran nopeasti pois päältä. Samalla sulaketaulusta kuuluu selvästi releen napsunta. Lähtisikö etsimään vikaa ajovalojen releestä vai vilkun viiksestä jossa ajovalojen kytkin on? Viiksi lienee sama kuin 147? Kumpi näistä yleensä kypsyy ensin?
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

rafgt
Viestit: 3
Liittynyt: 27 Marras 2021, 10:00
Car(s): Alfa Romeo GT

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja rafgt »

Löytyneekö GT;hen käypäisiä eturoiskeläppiä EU alueen myymälöistä. Liekkö OM mallisia saatavilla laisinkaan?

Avatar
Smiik
Viestit: 229
Liittynyt: 14 Marras 2016, 21:03
Car(s): GT 3.2
Giulietta Multiair 170
Stelvio 2.0 280hv

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja Smiik »

Löytyykö täältä tietäjiä vaihdelaatikoihin liittyen? Onko GTV 3.2 vaihdelaatikko sama kuin 147/156 GTA ja GT 3.2? Eräs pulju tarjoaa GTV V6 vaihdelaatikkoa numeroilla 71791695 / 55210105, mitkä täsmäävät esim. Ricambi Alfistin listaukseen GT 3.2:lle. Kuitenkin puljun asiakaspalvelu väittää, että GT:ni VIN-numerolla hakiessa tulee laatikon numeroksi 73501567 eikä ihan suoraan suostunut toimittamaan tätä listaamaansa vaihdelaatikkoa. Tällä 73501567 numerolla googlettaminen antaa Alfaownerin foorumitietoa, jonka perusteella tämä numero olisi vanha ja se olisi korvattu numerolla 55210105. 71791695 taas näyttäisi olevan tehdaskorjatun laatikon numero.
Alfaowner.com kirjoitti:They are the correct p/n for new boxes, but ePER clearly says "Availability - Product out of production. No replacements available" for 55210105.
The Fiat "Recon" box is p/n 71791695.
Yritän saada puljua toimittamaan minulle tuota vaihdelaatikkoa, mutta olisi tietysti ihan mukava saada joltain tarkempaa tietoa tai kokemusta aiheesta, ettei tarvitse huomata laatikon mahdollista sopimattomuutta vasta kasausvaiheessa, varsinkin kun kasaus suoritettaisiin todennäköisesti korjaamolla..

seppo
Viestit: 1372
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja seppo »

Kaikissa mainitsemissasi malleissa, joissa on 3,2 moottori, on sama vaihdelaatikko. 166 3,2 mallissa on laatikon kuori erilainen, muuten sama.
Uutta laatikkoa 5520105 (D) ja sen edeltäjää 73501567 (C) muutos 2006, ei ole saanut vuosikausiin tehtaalta.
Tehdaskunnostettua laatikkoa (71791695) on saanut pidempään.

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1969
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: senza macchina...
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

Jaahas. Mitäs nyt sanoisi...

Alfa on ollut korjaamolla nyt vajaan viikon, koska helmat piti korjata (ruostevaurioita). Noh, mitään ei kuulunut, joten soitin ko. korjaamolle, ja kysyin "mikä on tilanne, milloin työ olisi valmis?"

Vastaus oli että:

korjaamo (k); "se auto paloi, sattui vahinko pari päivää sitten."
minä (m); "aha, ja nyt vasta ilmoitatte, kun minä soitin, ette ajatellut soittaa mulle?"
k; "no kun tässä on ollut vähän kiireitä...ja muutakin juttua on pitänyt tehdä..."
m; "siis mitä..? Näinkö te aina toimitte..?"
k; "ei tämmösiä usein satu...me nyt selvitellään, miten saa osia.."
k; "no teillä on varmasti hyvä vakuutusyhtiö, kun oleet niin kauan jo alalla toimineet?"
k; "eikun tämä menee sun vakuutusyhtiön piikkiin, mutta bonus ei alene"
m; "siis mitä??? Te poltatte autoni, ja mun pitäisi tehdä vahinkoilmoitus ja ohjata asia mun vakuutusyhtiölle..?
k; "tota joo, suunnilleen noin.."
m; "soitapas nyt omalle vakuutusyhtiöllesi ja palaa uudestaan asiaan"
k; "ok, moi"
m; "moro"

Että semmosta. Pitäisi olla itsestään selvää, että ko. korjaamon vakuutusyhtiön piikkiin tuo menee. Ilmeisesti menee lunastukseen koko kippo, sillä sisustaa oli palanut myös. Tuskin korjataan noin vanhaa autoa enää laajemmin. Sinänsä sääli, sillä GT:ni on ollut hyvässä teknisessä kunnossa.
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8717
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Kyllähän nyt korjaamolla pitää omat vastuuvakuutukset yms. olla kunnossa. Aika heikoilla kantimilla koko touhu muutenkin, jos ei ole
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
lerppu
Viestit: 6155
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^^No voihan pentele! "Ei ilmoiteta, ehkä se ei huomaa.."
Haisee palaneelta tässä nyt enemmän kuin vain GT. Voimia tulevaan!
Ja osannottoni GT:n kohtalosta.

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1969
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: senza macchina...
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

^^No ilman muuta näin. Ja ^ kiitokset osanotosta. Vähän tässä alahuuli väpättää, sillä olen pitänyt autostani paljon ja pitänyt siitä hyvää huolta.

Odottelen nyt pari päivää vkl:n yli. Sitten pitää tosissaan miettiä, mikä on seuraava kiva käyttöauto. Tuolla pienellä vaimon TT:llä en kovin pitkään viitsi ajella, joten se menee vaihtoon.
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

Avatar
lerppu
Viestit: 6155
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Nouki TBi Brera pois Hyvinkään Kamuxilta notkumasta. Sehän oli palstallakin jossain vaiheessa myynnissä. Kone on henkevä ainakin TCT Giuliettan nokalla. Brera toki painaa enemmän, mutta tuolla pannulla ei ihan niin paljon kuin nelikko V6 (joita toki säännöllisesti tarjolla niitäkin, mutta jotenkin TBi on houkuttavampi kuin tuo Opelin sukuinen V6).

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1969
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: senza macchina...
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

^kiva auto tuo TBi-Brera, mutta pitää olla nelivetoinen, sillä vaimo ei enää suostu ajamaan muulla kuin nelikolla.

Sorry, nyt menee hiukan ohi topic:sta.
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

FinPat
Viestit: 8002
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

https://www.nettiauto.com/alfa-romeo/stelvio/12526322

Tuolta edullista ja uudehkoa neliveto-Alfaa koska GT:tä ei saa nelivetona.

Minun vanha on yhä myynnissä. Ja taisin saada Tissi-Juopolta jopa enemmän kuin pyytävät nyt. Kerrankin kävi tuuri auton oston ja myynnissä ajoituksellisesti. Hain Ruotsista kun dieselien myynti pysähtyi siellä kuin seinään WLTP muutoksia pelätessä ja uusi auto seisoi myymälässä kuukausitolkulla. Hinta oli mielestäni erittäin hyvin kohdallaan. Ja myin sitten 140t mukavan kilometrin jälkeen juuri ennen kuin dieselistä alkoi tulla kalliimpaa kuin 98:sta. Kaikki tuuri käytetty tässä. Osakemarkkinoita on enää turha yrittää ajoittaa.

Stelvio lähtee kuitenkin Alfan mukaan 6.6s 0-100km/h eli tismalleen samaan kuin Busso GT:lle on ilmoitettu. 4-cyl dieselin äänet kyllä hieman erilaiset prosessin aikana.

juri
Viestit: 634
Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry ja MiTo TCT
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja juri »

Raholan Oraakkeli ennustaa, että jos korjaamo ei ota yhteyttä asiakkaaseen kun "käy pieni vahinko", ja vielä päälle ehdottaa että korvaukset pitäisi hakea asiakkaan vakuutuksesta, niin kanootti on kyllä kellunut pitkälle pitkin paskajokea ja mela on hukassa.

Kannattaa aika aktiivisesti ajaa omaa etua tässä asiassa.

Mikä korjaamo kyseessä?
932 937 955 955

Avatar
dnapekko
Viestit: 614
Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
Car(s): GT 2,0 JTS -04; Thesis 3,2 -03; ex 156 SW JTS 2,0 -06, ex Brera 3,2 -06, ex 147 2,0 TS -07

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

Ciancarlo kirjoitti:
22 Huhti 2022, 14:00
^kiva auto tuo TBi-Brera, mutta pitää olla nelivetoinen, sillä vaimo ei enää suostu ajamaan muulla kuin nelikolla.

Sorry, nyt menee hiukan ohi topic:sta.
Ohi edelleenkin: jahka haen Breran talvitallista, vaihdan kolmospytyn puolan ja jarrulevyt sekä katsastan, olisi samankokoieslla koneella nelivetocoupea tarjolla )
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Honda VF1000F2
Aprilia RST Futura 2001

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1969
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: senza macchina...
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

^^Autopelti Hytönen Oy.

Koomista tässä on se, että valitsin ko. firman nimenomaan sen vuoksi, että se vaikutti luotettavalta ja erittäin kokeneelta omalla alallaan.

Noh, katsotaan nyt, miten hoitavat asian loppuun. Tästä ei voi kuin parantaa.
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

Avatar
Mandeprkl
Viestit: 1549
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
Car(s): Alfa GT 3.2 V6 -07, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EcoBoost -12
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja Mandeprkl »

Voi paska.. Osanotot.. :( Oliko siis hitsaamisesta lähtenyt palo? Sisustaan joku kipinä?

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1969
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: senza macchina...
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

^kiitos, snif, autoparkani...

Joo, hitsaustöistä tuo aiheutui. Ei ollut riittävää palovartiointia, ilmeisesti.
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

Avatar
Polforea
Viestit: 11551
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ciancarlo kirjoitti:
22 Huhti 2022, 12:32
Jaahas. Mitäs nyt sanoisi...
"No voi ny vittu, vittujen vittu" on harvoin aiheellista, mutta vähintäänkin perusteltu tässä kohtaa.

Osanottoni :(
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
palkus
Viestit: 5529
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja palkus »

Ciancarlo kirjoitti:
23 Huhti 2022, 12:06
^^Autopelti Hytönen Oy.

Koomista tässä on se, että valitsin ko. firman nimenomaan sen vuoksi, että se vaikutti luotettavalta ja erittäin kokeneelta omalla alallaan.

Noh, katsotaan nyt, miten hoitavat asian loppuun. Tästä ei voi kuin parantaa.
Kyllä se taitaa mennä sun kaskosta, jos sellainen on. Näin nää menee. Bonushävikkiä ei tule
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1969
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: senza macchina...
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

^jaa?

Kysyin varmuuden vuoksi oman vakuutusyhtiööni (If) kantaa ko. asiaan; "jos vahinko on tapahtunut työn suorittavalla korjaamolla, vahinko korvataan korjaamon vastuuvakutuksesta", kuului vastaus.

Olisi kyllä melko outoa, että menisi minun vakuutukseni piikkiin. Sen tietysti ymmärtäisin, jos olisin itse hitsaillut ja sitten olisi syttynyt palo.
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1540
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Korjaamot ja miksei muutkin tahot yrittävät aina vängätä noita vahinkoja auton kaskoon, joten tämä on vähän tällainen yleinen harhaluulo. Vastuuvakuutus toki korvaa tuon, mutta korjaamo joutuu sen omavastuuosuuden maksamaan. Se taas voi olla sopparista riippuen ihan mitä vaan 500-2000€ haarukassa. Siksi on korjaamolle edullisinta lipsauttaa vahinko auton kaskoon ja hyvää hyvyytään tarjoutua maksamaan se 150-200€ omavastuu asiakkaalle.

juri
Viestit: 634
Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry ja MiTo TCT
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja juri »

Jolloin mennään vähän jo vakuutuspetoksen rajalla...
Viimeksi muokannut juri, 24 Huhti 2022, 22:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
932 937 955 955

Avatar
palkus
Viestit: 5529
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja palkus »

No joo, kerrankun on hitsattu ja siittä syystä palanut, niin sitten näköjään lasketaan samaksi, kuin esim. moottorin hajottaminen. Jos olisi vaikka ajettu seinään, niin omistajan kaskosta. Semmonen knoppitieto, että jos vaikka rosvo vie talvipyörät autotallista, niin varastetut pyörät menee kaskosta ja hajotettu autotallin ovi kotivakuutuksesta. Tai näin olen ainakin ymmärtänyt
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1969
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: senza macchina...
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

matti_vuorio kirjoitti:
24 Huhti 2022, 17:43
Korjaamot ja miksei muutkin tahot yrittävät aina vängätä noita vahinkoja auton kaskoon, joten tämä on vähän tällainen yleinen harhaluulo. Vastuuvakuutus toki korvaa tuon, mutta korjaamo joutuu sen omavastuuosuuden maksamaan. Se taas voi olla sopparista riippuen ihan mitä vaan 500-2000€ haarukassa. Siksi on korjaamolle edullisinta lipsauttaa vahinko auton kaskoon ja hyvää hyvyytään tarjoutua maksamaan se 150-200€ omavastuu asiakkaalle.
Tällaiseen en tule missään tapauksessa suostumaan.
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1969
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: senza macchina...
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

Jatkan nyt tätä tarinaa;

kävin aamulla katsomassa, kuinka pahasti autoni oli kärähtänyt;

- vasen kylki takarenkaan edestä palannut noin 30 cm x 40 cm alueelta, maalipinta tuhoutunut
- takapenkki kärähtänyt vasemmalta puolelta
- sisäverhous vasemmalta palanut
- johdotuksia palanut vasemmalta
- lisäksi tietysti karmea savun haju sisällä

Lunastukseen tuo siis menee. Nyt odotellaan vahinkotarkastajan lausuntoa. Saas nähdä, mitä tarjotaan lunastushinnaksi...

Todella harmi. Siisti peli tuo oli. Kone on erinomaisessa kunnossa, ml. jakopää tehty noin 3000 km sitten viime vuonna.

Siitä saa vaikka hyvän rata-auton, ketä kiinnostaa. Jossain vaiheessa tuo ilmeisesti päätyy autovahinkokeskukseen.

V*tuttaa. Anteeksi kielenkäyttöni.
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8717
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Voihan paska! Ei osaa muuta sanoa.

Mikälie tapahtumaketju, mutta vähän haiskahtaa, että olisi hitsattu uutta peltiä vanhan päälle ja kotelon sisällä oleva vaahtomuovi syttynyt palamaan. Siellä on sellainen telttapatja juurikin takapenkin verhouksen takana ja epäilys vanhan päälle hitsaamisesta siksi, että jos vanha pelti on otettu alta pois, ei sitä vaahtomuoviakaan voi olla löytämättä ja kovasti hämmästyttää, jos olisi laitettu löydön jälkeen takaisin ja sittenkin vielä poltettu, vaikka muovin olemassaolo tiedossa.

E: ja jos alettu vetämään uutta peltiä vanhan päälle, niin jo se taas itsessään ei anna kauhean laadukasta vaikutelmaa korjauksen toteutuksesta. Tässä kohtaahan en tiedä, mitä on tehty ja/tai miten on sovittu korjattavan, mutta oletan, ettei noin.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Paikalla
Avatar
mutt
Viestit: 5652
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja mutt »

Harvassa on pajat, jotka kunnollista peltityötä tekee. Nämä nyt sentään on edes yrittäneet hitsata, kaverin isä laitatti ja maalautti mersun, niin parin-kolmen vuoden päästä näkyi styroksit, jotka oli tungettu ovien sisään, että oli saatu kitattua reiät umpeen...
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
j.kuutti
Viestit: 71
Liittynyt: 09 Loka 2004, 09:54
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja j.kuutti »

Ciancarlo kirjoitti:
25 Huhti 2022, 09:33
Lunastukseen tuo siis menee. Nyt odotellaan vahinkotarkastajan lausuntoa. Saas nähdä, mitä tarjotaan lunastushinnaksi...
Osanotot täältäkin. Mielenkiintoista nähdä millaisen arvon vakuutusyhtiö määrittää. Busso gt:tä harvemmin näkyy myynnissä.

Avatar
Mandeprkl
Viestit: 1549
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
Car(s): Alfa GT 3.2 V6 -07, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EcoBoost -12
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja Mandeprkl »

j.kuutti kirjoitti:
26 Huhti 2022, 15:49
Ciancarlo kirjoitti:
25 Huhti 2022, 09:33
Lunastukseen tuo siis menee. Nyt odotellaan vahinkotarkastajan lausuntoa. Saas nähdä, mitä tarjotaan lunastushinnaksi...
Osanotot täältäkin. Mielenkiintoista nähdä millaisen arvon vakuutusyhtiö määrittää. Busso gt:tä harvemmin näkyy myynnissä.
Ja ulkomailla tuntuu lähteneen Busso GT:n arvo nousuun. Sillä tuskin on väliä Suomen vakuutusyhtiöihin. Ei tarvi miettiä oman polttamista. Okei too soon.. :oops:

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1969
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: senza macchina...
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

2 viikkoa on nyt vastapuolen vakuutusyhtiö vatvonut asiaa, eikä valmista tule. Eivät vastaa soittopyyntöihini, wtf..? Keskus sanoo, että "siellä taitaa olla kiirettä."

V*tuttaisi paljon enemmän, jos ei olisi edes tuota TT:tä käytössä. Nyt pääsee edes jotenkin liikkumaan + hoitamaan työasioita.
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

juri
Viestit: 634
Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry ja MiTo TCT
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja juri »

Ciancarlo kirjoitti:
06 Touko 2022, 16:31
2 viikkoa on nyt vastapuolen vakuutusyhtiö vatvonut asiaa, eikä valmista tule. Eivät vastaa soittopyyntöihini, wtf..? Keskus sanoo, että "siellä taitaa olla kiirettä."

V*tuttaisi paljon enemmän, jos ei olisi edes tuota TT:tä käytössä. Nyt pääsee edes jotenkin liikkumaan + hoitamaan työasioita.
Yleisesti käsittelyaika ei saisi ylittää kuukautta. Jos meinaa käydä hankalaksi niin yhteys fivaan tai fineen.

https://www.finanssivalvonta.fi/kulutta ... orvaukset/
932 937 955 955

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1969
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: senza macchina...
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

^kiitos vinkistä.

Odottavan aika on pitkä :)
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1969
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: senza macchina...
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

No niin, homma etenee. Lunastuspäätös tuli ja käyväksi arvoksi määriteltiin pienen keskustelun jälkeeen 11 k€.

Olen tyytyväinen päätökseen.

Mutta ikävä tulee GT:tä, se on erittäin hieno auto.

Näin päättyy ainakin toistaiseksi 25 vuotta kestänyt Alfailuni, snif.
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8717
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Hyvä, että saivat päätöksen.

Busso GT kilpailee vahvasti GTA-versioiden kanssa parhaiten arvonsa säilyttäneen modernin Alfan tittelistä. Vaikka nyt pieni pomppu markkinoilla yleisestikin, niin silti.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1969
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: senza macchina...
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

^näin on.

Vaikka omaa Alfaa ei enää olekaan, niin jatkan silti hengailua tällä uskomattoman hienolla foorumilla. Kiitän erityisesti moderaattoreita mutta myös rivijäseniä kaikista vuosikymmenistä ja lukuisista hyvistä autoihin liittyvistä neuvoista :P

Merkki taitaa vaihtua saksalaiseen jonkin ajan kuluessa. :roll:
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

FinPat
Viestit: 8002
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Ciancarlo kirjoitti:
11 Touko 2022, 11:21
No niin, homma etenee. Lunastuspäätös tuli ja käyväksi arvoksi määriteltiin pienen keskustelun jälkeeen 11 k€.

Olen tyytyväinen päätökseen.

Mutta ikävä tulee GT:tä, se on erittäin hieno auto.

Näin päättyy ainakin toistaiseksi 25 vuotta kestänyt Alfailuni, snif.
Fair and reasonable nykymarkkinaan sanoisin.

Harkitse vielä olisiko kuitenkin Giulia hyvä GT:n korvike?

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1969
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: senza macchina...
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

^Giulia Veloce bensakoneella on hieno auto, mutta seuraava taitaa olla hybridi tai EV.
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

Avatar
Savo
Viestit: 2131
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja Giulia 2.0
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja Savo »

Gt:ssäni ei toimi toisen ajovalon korkeudensäätö. Säätömoottori toimii mutta, umpio ei liiku. Onkohan siellä joku kiinnike rikki? Onko uuden umpion osto edessä. Onkos kukaan sattumoisin törmännyt tällaiseen asiaan?

Avatar
lerppu
Viestit: 6155
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Savo kirjoitti:
10 Elo 2022, 20:07
Gt:ssäni ei toimi toisen ajovalon korkeudensäätö. Säätömoottori toimii mutta, umpio ei liiku. Onkohan siellä joku kiinnike rikki? Onko uuden umpion osto edessä. Onkos kukaan sattumoisin törmännyt tällaiseen asiaan?
Haa - olen! Tästä on tovi vettä virrannut Vantaassa, joten muistikuvat yli kymmenen vuoden takaa suttuiset. Mutta tällöin kävi niin että xenonit eivät tehneet käynnistysniiausta yhdessä. Vain toinen valo liikkui. Taka-akselilla (!!) on asentosensori, joka on voinut ottaa kipeää. Muistaakseni omasta oli kiinnitys murtunut.

Avatar
JarHei
Viestit: 509
Liittynyt: 24 Marras 2019, 20:30
Car(s): Alfa GT 3.2,
BMW 330ia e90,
VW Golf Mk2 3dr 1.8,
ex: Fiat Coupe 1.8,
(Opel Kadett A Coupe)
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja JarHei »

Savo kirjoitti:
10 Elo 2022, 20:07
Gt:ssäni ei toimi toisen ajovalon korkeudensäätö. Säätömoottori toimii mutta, umpio ei liiku. Onkohan siellä joku kiinnike rikki? Onko uuden umpion osto edessä. Onkos kukaan sattumoisin törmännyt tällaiseen asiaan?
Jos on halogeniumpiot, niin todennäköisesti säätömoottori rikki. Jotenkin pääsee se säätöakseli liian pitkälle ja irtoaa rattaalta, jonka jälkeen moottori surraa jatkuvasti virrat päällä. Pystyy vaihtamaan jopa umpio paikallaan, mutta vaatii sopivan pientä työkalua, että saa ruuvit auki ja kiinni. Jotkut purkaneet ja korjanneet itse moottoreita, mutta itse vaihoin uuteen kun motonetista ei maksanut paljoakaan.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8717
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Yksinkertaisimmillaan korkeussäädön pallo on myös voinut pullahtaa pois paikaltaan. Sen saa myös ylisäätämällä pullahtamaan kolostaan. Edellä mainittu on helppo todeta valot seinää vasten ja viallinen valo osoittaa, eli roikkuu alaspäin, eikä myöskään tottele korkeussäätöä, kun kuula ei kolossaan.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Vastaa Viestiin