Alfa tai kenties jokin muu?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1513
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Alfa tai kenties jokin muu?

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Ei kannata ostaa Alfaa, jos päällimmäinen kriteeri on jälleenmyyntiarvo tai laitteen arvon kehitys. Silloin kannattaa ostaa Corolla. Alfa ostetaan ihan muista syistä. Käyttökulujen osalta ne ovat pienemmät noissa 1.4 bensalohkoissa ja suurta eroa ei ole t-jetin tai multiairin välillä. Tosin tässä on se, että valtaosa suomeen tuoduista t-jet versioista oli karvalakki varusteilla ja pääosin ne paremmin varustellut ovat tuontitavaraa. Multiair versioissa oli lähtökohtaisesti pykälää paremmat varusteet.

Ajettavuuden osalta ohjaustehostimen ohjelma on näppituntumalla eri alkupään 2010-2013 malleissa kuin ensimmäisessä faceliftissä 2013->. Myös monenlaista lastentautia on korjattu noissa uudemmissa ja varmaan se olennaisin juttu on, että Blue&Me järjestelmä on heitetty kuikkaan tuossa ensimmäisessa faceliftissä. Pitkässä juoksussa Giulietan tekniikka kestää pääsääntöisesti sinne 200k tienoolle ja siitä eteenpäin alkaa progresiivisesti korjauskustannukset kasvamaan nivelten, jarrujen ja kaiken muun hajotessa. Multiair yksikkö voi hajota tai sitten ei, mutta eipä se paljoa maksa ja vaihto ei ole mitenkään ylivoimaisen vaikea korjaamoille. Takaluukun johtosarja katkeaa aika helposti jos sitä erehtyy käyttämään. Etuakselilla iskarin yläpään laakerit ovat heikot ja niitä saa vaihdella noin 60-80k välein. Muutenhan tuo on aika huoleton auto ja ne hajoamiset riippuvat melko pitkälle siitä missä käytössä auto on ja miten kuljettaja pitää siitä huolta.

TurboJ
Viestit: 329
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
Car(s): Giulietta 1.4 TB MA '12

Ex: 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Alfa tai kenties jokin muu?

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

Kiitos kommenteista.
matti_vuorio kirjoitti:
18 Marras 2022, 09:18
Ei kannata ostaa Alfaa, jos päällimmäinen kriteeri on jälleenmyyntiarvo tai laitteen arvon kehitys. Silloin kannattaa ostaa Corolla.
Noinhan se on, mutta homma pätee vain jos Corolla on vaihtoehto - eikä se minun tapauksessani ole vaihtoehto. Kovasta yrityksestä huolimatta en ole mitään muitakaan vaihtoehtoja vielä löytänyt. Ford Focus on varmaan ainoa, jossa ajopuoli olisi suunnilleen kunnossa, mutta autoja tuntevat ihmiset osannevat kai arvata miksi Ford ei myöskään ole vaihtoehto.
Ajettavuuden osalta ohjaustehostimen ohjelma on näppituntumalla eri alkupään 2010-2013 malleissa kuin ensimmäisessä faceliftissä 2013->
Voisitko hieman kuvailla millä tavoin tuntuma näissä poikkeaa? Olen ajanut kesärenkailla vain yhtä Giuliettaa ja se oli ekaa facelift-mallia.
Myös monenlaista lastentautia on korjattu noissa uudemmissa ja varmaan se olennaisin juttu on, että Blue&Me järjestelmä on heitetty kuikkaan tuossa ensimmäisessa faceliftissä.
Olen ihan ulapalla näiden viihdejärjestelmien suhteen, koska en ole koskaan vielä pitänyt käytössä niin uutta autoa, että siinä tällaisia vehkeitä olisi. Mikä siis on käytännön merkitys tällä muutoksella? Ja saako tuohon uudempaan perussysteemiin navigoinnin puhelimen kautta?
Pitkässä juoksussa Giulietan tekniikka kestää pääsääntöisesti sinne 200k tienoolle ja siitä eteenpäin alkaa progresiivisesti korjauskustannukset kasvamaan nivelten, jarrujen ja kaiken muun hajotessa. Multiair yksikkö voi hajota tai sitten ei, mutta eipä se paljoa maksa ja vaihto ei ole mitenkään ylivoimaisen vaikea korjaamoille. Takaluukun johtosarja katkeaa aika helposti jos sitä erehtyy käyttämään. Etuakselilla iskarin yläpään laakerit ovat heikot ja niitä saa vaihdella noin 60-80k välein. Muutenhan tuo on aika huoleton auto ja ne hajoamiset riippuvat melko pitkälle siitä missä käytössä auto on ja miten kuljettaja pitää siitä huolta.
Arvokasta tietoa, kiitokset. Sen suuntaista ajatusta itsellänikin oli, että siihen lienee syynsä miksi harrastajilla näyttää olevan tapana myydä omansa noin 150 tkm ajettuna. Mitä tähän koko kustannusarvointiin tulee, niin enhän tosiaan ole vertaamassa Giuliettaa Corollaan, vaan Giuliettaa Giuliettaan. Tämän kannalta voitaneen siis sanoa, että enemmän ajetut yksilöt ovat syystä halpoja, vaikka perusluotettava auto onkin kyseessä.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Alfa tai kenties jokin muu?

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Olikos tulevan Alfan oltava ns. ainoa auto siis myös luotettavuus erittäin tärkeä kriteeri ?

Siinä pitää sitten antaa siimaa hiukan enemmän esim. Kia-Toyota- valintoihin verrattuna.
Omana kriteerinä Alfojen tapauksessa on ns. ylihuolto esim. öljyt parasta -A-ryhmää ja vaihtoväli puolittain.
Hyvä huoltohistoria esim, Giulietan tapauksessa on tärkeää, kuten kaikilla merkeillä.

Fordista ihan omana ja parin muun tuttavaperheen sekä pojan käyttiksen kautta saatuna kokemuksena, Mondeot
on mukavia ja todella hyvällä ohjauksella varustettuja tilavia perhevaunuja sekä melko luotettavia myös.

Ps. Jos löydät etukäteen infon tulevan Alfan hyvästä huoltopaikasta/ huoltomiehestä niin elämä helpottuu kummasti.
Alfa- Romeohan ei ole keskivertoautoilijan auto huoltomielessäkään , vaan hyvät vaihtoehdot tässä ovat
hyvä ulkoistus tai automekaanikon osaamistaso joko ammattina tai harrastaen hankittuna.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
hjpp
Viestit: 1911
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Alfa tai kenties jokin muu?

Viesti Kirjoittaja hjpp »

No jokaisella on varmaan näihin oma mielipide. Omasta mielestä paras vastine arkiseen kulkemiseen on satasten hintaluokassa, jos mitään intohimokertoimia ei huomioida.
Itse olen vain ostanut auton ja laskenut jäännösarvoksi nollan. Pitää vain ostaa sellainen, mikä miellyttää riittävästi.

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Alfa tai kenties jokin muu?

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Luotettavuudesta kokemusasiantuntijuudella: T-Jetissä ei ollut ensimmäistäkään vikaa. Multiairissa oli useita. Molemmat muutaman kympin ajettuna käyttöön ja olisko olleet about 3 vuotiaita ostohetkellä. Jos ei ole pakko saada tct:tä - hyvin varusteltu facelift T-jet olisi oma valinta. Uconnect toimii luurin kanssa liukkaasti, saa puhelut naitettuna autoon vaivatta ja jonkinlaiset musiikitkin striimattua luurista. Ei navigaattoria (ei siis saa Apple car playta tai sen Android vastinetta) mutta jälkikilkkeinä saa vaikka peruutuskameran. Tosin pre fl voi uusia kojelaudan muovin ja jälkiasentaa vaikka mitä - myös sellaisen laitteen johon luurista saa kaiken. Joten infotainmentin ei kannata antaa pysäyttää - sen voi jälkeenpäin hoitaa kuntoon kaikissa versioissa. https://m.aliexpress.com/i/32285702523.html (Tuohon tyyliin, varmasti löytyy parempia jos jaksaa kaivaa edes hetken. Ja sen jälkeen maailma on vapaa keskinäytön ja yksikön kanssa.)

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1513
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Alfa tai kenties jokin muu?

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

TurboJ kirjoitti:
18 Marras 2022, 09:48
Ajettavuuden osalta ohjaustehostimen ohjelma on näppituntumalla eri alkupään 2010-2013 malleissa kuin ensimmäisessä faceliftissä 2013->
Voisitko hieman kuvailla millä tavoin tuntuma näissä poikkeaa? Olen ajanut kesärenkailla vain yhtä Giuliettaa ja se oli ekaa facelift-mallia.
Dynamic asennossa fl-mallin ohjaustuntuma on luontevampi. Alkupään autossa se tuntuu hieman keinotekoiselta.
Olen ihan ulapalla näiden viihdejärjestelmien suhteen, koska en ole koskaan vielä pitänyt käytössä niin uutta autoa, että siinä tällaisia vehkeitä olisi. Mikä siis on käytännön merkitys tällä muutoksella? Ja saako tuohon uudempaan perussysteemiin navigoinnin puhelimen kautta?
Ero vanhan Blue&Me ja uuden uConnect järjestelmän välillä on suuri. Vanha järjestelmä kun ei tue sitä A2DB Bluetooth profiilia, niin et voi striimata mobiililaitteesta ääntä autoon. Puhelut toimivat molemmissa, mutta tosiaan tuo musiikki on ollut aika monella käyttäjällä kynnyskysymys. Kuten tässä todettiin, niin mielestäni Giuliettaan ei saa Carplay tai muita hienouksia ellei se sitten tullut ihan 2017 vuosimalliin tuotannon päättyessä. Vanha ei pääasiallisesti tue navigointia ellei joku ole raksinut mukaan kojelaudan päältä esiin taittuvaa näyttöä. Lisävarusteena sai kojelaudan päälle TomTom navigaattorin erilliseen telakkaan, jos tämä telakkavalmius oli otettu lisävarusteissa huomioon. uConnectista en nyt tiedä, mutta uskoisin sen tukevan natiivisti navigointia jos ei sitten tämäkin ollut lisävaruste.
Arvokasta tietoa, kiitokset. Sen suuntaista ajatusta itsellänikin oli, että siihen lienee syynsä miksi harrastajilla näyttää olevan tapana myydä omansa noin 150 tkm ajettuna. Mitä tähän koko kustannusarvointiin tulee, niin enhän tosiaan ole vertaamassa Giuliettaa Corollaan, vaan Giuliettaa Giuliettaan. Tämän kannalta voitaneen siis sanoa, että enemmän ajetut yksilöt ovat syystä halpoja, vaikka perusluotettava auto onkin kyseessä.
Giulietassa oikeastaan se taka-akseli on se kallis ehjättävä kun sen korjaamolla teettää. Siellä on aika paljon niveliä ja puslia, joita toki saa tarvikkeena hankittua. Noiden puslien kunnon näkee, jos ryömii auton alle ja tällä on myös vaikutusta siihen miltä ne eri yksilöt tuntuvat ajossa.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa tai kenties jokin muu?

Viesti Kirjoittaja FinPat »

TurboJ kirjoitti:
18 Marras 2022, 08:13
Ongelma "hienompien" autojen kanssa on se perinteinen portaikkovaikutus. Ensin katsotaan, että edullinen siistihkö Giulietta maksaa 12k€. No mutta, maksapa 17 k€ niin saat jo todella vähän ajetun ja paremmin varustein. Vaan siihen sitten heittämällä viisi tonnia lisää saa jo melkein samanikäisen QV-mallinkin alle satkun ajettuna. No sittenpä kohottamalla budjettia tästä 22k€:sta vielä kolmella tonnilla niin saat jo NettiAuton halvimman bensa-Giulian - mutta sitähän ei vielä voi ostaa, kun pitäisi saada siistimpi ja vähemmän ajettu. Ja sellainen maksaa selvästi päälle 30 k€. Mutta Veloce nelivedolla alkaa olla tarjolla jo 35 k€ luokassa. Ja hittolainen, tuolla rahalla saa jo vaikka minkämoisia ihan uusiakin autoja tehdastakuulla. Ja minkälaisia harrastepelejä saisikaan...
Kuvaamaasi portaikkoon itsekin olen usein törmännyt mutta jos ei ole kiire ja tietää mitä haluaa niin tuota voi kiertää kyttäämällä markkinaa koska aina silloin tällöin myytäväksi tulee ns. väärin hinnoiteltuja. Silloin pitää olla valmius toimia nopeasti.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa tai kenties jokin muu?

Viesti Kirjoittaja FinPat »

TurboJ kirjoitti:
18 Marras 2022, 08:13
Kyllä tämä nyt näyttäisi kallistuvan Alfa Giulietan puolelle.
Giulietta omassa luokassaan hyvä auto mutta minulle Giulia >> Giulietta isolla erolla tässäkin ketjussa mainituilla syillä. Mutta nyt sinä olet etsimässä Alfaa enkä minä.

Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Alfa tai kenties jokin muu?

Viesti Kirjoittaja mutt »

lerppu kirjoitti:
18 Marras 2022, 10:39
Uconnect toimii luurin kanssa liukkaasti, saa puhelut naitettuna autoon vaivatta ja jonkinlaiset musiikitkin striimattua luurista. Ei navigaattoria (ei siis saa Apple car playta tai sen Android vastinetta)
Ainakin 2018 500C:n UConnect osaa käyttää anteron navigaattoria vallan mainiosti. Vaatii toki usb-johdon kytkennän.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11184
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): MINIMii V6
Paikkakunta: 13100

Re: Alfa tai kenties jokin muu?

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

FinPat kirjoitti:
18 Marras 2022, 14:14
Giulietta omassa luokassaan hyvä auto mutta minulle Giulia >> Giulietta isolla erolla
Giulietta oli omassa luokassaan hyvä auto tuotannon alkuvuosina, mutta vähemmän hyvä sitten v. 2019.

Giulia oli omassa luokassaan erinomainen - paras? - auto tuotannon alkuvuosina, ja oikein hyvä edelleen.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Alfa tai kenties jokin muu?

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Vittorio Jano kirjoitti:
18 Marras 2022, 17:52
FinPat kirjoitti:
18 Marras 2022, 14:14
Giulietta omassa luokassaan hyvä auto mutta minulle Giulia >> Giulietta isolla erolla
Giulietta oli omassa luokassaan hyvä auto tuotannon alkuvuosina, mutta vähemmän hyvä sitten v. 2019.

Giulia oli omassa luokassaan erinomainen - paras? - auto tuotannon alkuvuosina, ja oikein hyvä edelleen.
Paras edelleen. Ja tarinallisesti - sekä toteutukseltaan - joutsenlaulu. Ei enää koskaan uudelleen tähän luokkaan miltään merkiltä. Tämän surun keskellä on lohdullista että se oli Alfa Romeo joka tämän viimeisenä teki. Kiitos miehelle sinisessä villapaidassa, kevyet mullat.

TurboJ
Viestit: 329
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
Car(s): Giulietta 1.4 TB MA '12

Ex: 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Alfa tai kenties jokin muu?

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

Ei ole päästy maaliin vieläkään auton vaihdossa. Toki tämä ei ole myöskään yllätys, onhan hommalle aikaakin varattu ainakin kevääseen asti tarvittaessa.

Sen olen nyt oppinut, että uusien tai uudehkojen automallien joukosta on äärimmäisen vaikeaa löytää mieleistä kärryä. Syynä on kautta linjan puutteellinen ohjaustunto sekä yleinen tylsyys yhdessä autojen kokonaisvaltaisen paisumisen kanssa. Ajamisen ilo tuntuu olevan hukassa kaikista autoista poislukien Alfa Romeo - mutta Giulia on edelleen liian kallis, joten uudemmista nyt enää vain Giulietta on potentiaalinen. Samalla silti muukin taustatyö jatkuu.

Mainittakoon, että jos urheilullisuus ei ole ehdoton vaatimus niin uusi '23 Honda Civic on aika fiksu peli. En löytänyt siitä oikeastaan mitään varsinaista moitittavaa sen lisäksi, että auto tuntuu aika kookkaalta ajossa. 2-litraisessa hybridissä on juuri sopivasti voimaa ja auto on erittäin sivistynyt ilman että ajettavuutta on uhrattu pois.

Tämä havainto Hondasta kuitenkin ohjaa meikäläistä harkitsemaan sittenkin myös pienempiä autoja. Koska tarvetta ei ole raahata mukana isoa malmikasaa (liikutaan kahdestaan ja vähäisin matkatavaroin), niin pieni ja kiva alkaa taas houkutella. Vaikeaa pienempien automallien kanssa on saavuttaa riittävän hyvät maantieominaisuudet - mutkateillä ja kaupungissahan pikkuiset ovat usein edukseen. Äänieristys on usein heikkoutena, mutta sitä voi aina parantaa jälkikäteen. Suuntavakavuus isolla tiellä sekä jousituksen sivistynyt toiminta puolestaan ovat vaikeammin jälkiasennettavissa.

Kahden auton politiikka kiinnostaa myös entistä enemmän. Vaikuttaa erittäin vaikealta saada samaan pakettiin hauskuutta ja käytännöllisyyttä. Tässä suhteessa automarkkinat ovat muuttuneet huonompaan suuntaan: ennen vanhaan tämä yhdistelmä ei ollut edes harvinainen. Nyt siis mietin myös käyttö+nautiskeluauton erottamista kahdeksi kappaleeksi. Ongelma muodostuu tässä vain säilytystilan puutteesta.

Ovatko kaikki Multiair-sukuiset autot herkkiä jäädyttämään huohotintaan? Ainakin Fiat 500X oli jonkun kertoman mukaan herkkä. Jotain muitakin Fiateja oli ilmeisesti talvisin jäätynyt huohottimestaan melko usein. Kaupunkipainotteiseen käyttöajoon on nyt mietitty jopa Fiat 500:aa turboahtimella - ilman turboa ei voima riitä. Mutta onkos TwinAir samanlainen jäätymään kuin nelipyttyiset Multiairit? Abarth lienee ongelmaton huohottimen suhteen, mutta vähän siinä ja siinä meneekö liian sporttiseksi alustan osalta. Mitäs täällä osataan kertoa ylipäänsä uudemmista Fiateista / Abartheista?

Voi olla, että alkuperäisistä tavoitteista joutuu osittain luopumaan. Ehkä joudutaan harkitsemaan taas myös ns. hot hatch -malleja, koska juuri muista ei ole hyvää ohjaustuntumaa löytynyt toistaiseksi. 124 ja MX-5 ovat avokattoisina aika turhia talvikäyttöön ja kaikki isolla moottorilla varustetut vehkeet vähän turhan kalliita ajossa. Toisaalta ellei perusominaisuuksia voida parantaa nykyiseen talviautoon (Renault Clio) verrattuna, niin silloin ei vaihto kannata ollenkaan, varsinkaan rahallisesti.

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Alfa tai kenties jokin muu?

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^MiTo QV. Jos ei sisustan kovamuovisuus aja pois tai hankalat iskarit tai MA yksikkö, niin se on oikeesti budjetilla hauska peli.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa tai kenties jokin muu?

Viesti Kirjoittaja FinPat »

TurboJ kirjoitti:
25 Marras 2022, 13:31
Kahden auton politiikka kiinnostaa myös entistä enemmän. Vaikuttaa erittäin vaikealta saada samaan pakettiin hauskuutta ja käytännöllisyyttä.
Lusikka ja haarukka on yleensä parempi kuin lusikka-haarukka.

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1513
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Alfa tai kenties jokin muu?

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

lerppu kirjoitti:
25 Marras 2022, 13:55
^MiTo QV. Jos ei sisustan kovamuovisuus aja pois tai hankalat iskarit tai MA yksikkö, niin se on oikeesti budjetilla hauska peli.
Tämähän se voisi olla jos ehjän löytää. Lisäisin tarkistuslistalle vielä ohjaustehostimen. Mikäli MiTO ei mene hetkeäkään suoraan maantieajossa, niin siinä on todennäköisesti jotain vikaa tehostimessa. Siinä mielessä pirullinen vika, että vikavalo ei välttämättä pala tai se voi satunnaisesti syttyä, jos ajaa >100km putkeen. Talvikäytössä kannattaa myös pohtia, että pärjääkö karmittomien ikkunoiden kanssa. Niin ja ihan samaan tapaan se on näissäkin öljytikku pystössä pakkasella.

https://www.ecutesting.com/common-fault ... ng-column/

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Alfa tai kenties jokin muu?

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

FinPat kirjoitti:
25 Marras 2022, 14:20
TurboJ kirjoitti:
25 Marras 2022, 13:31
Kahden auton politiikka kiinnostaa myös entistä enemmän. Vaikuttaa erittäin vaikealta saada samaan pakettiin hauskuutta ja käytännöllisyyttä.
Lusikka ja haarukka on yleensä parempi kuin lusikka-haarukka.
Roger tämä. Silloin käyttis voi olla täysillä suunnattu esim. luotettavuuteen ja elämisen helppona pitämiseen, ja kruisailuun ja mutkateille on sitten kauniin päivän puhdas harrasteauto. Tosin tilat yms. voi olla rajoite.

Mekin mummin kanssa olemme kaksin asuneet jo kymmenen vuotta, ja hiukan liikaa on periaatteessa kalustoa (4). Mutta kun meikä on ns. vara-autojen ja hupiautojen " liisaaja '" perheen jälkikasvulle ja heidän perheilleen niin tässä mennään.

Yhdellä autolla hyvin pärjäisimme tässä eläkeiän kynnyksellä ja olisi jopa mielessä parikin hyvää "lusikka-haarukka"- mallia
tähän teoreettiseen tilanteeseen. Yksi hyvä tähän Kia Stinger ja sama sähkönä Kia EV6 :mrgreen:
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

peksu
Viestit: 618
Liittynyt: 08 Helmi 2011, 11:55
Car(s): Alfa Romeo 75 2.0 -87
ex. Alfa Romeo Giulia Super 1600 -69
ex. Giulietta MA -11
ex. 147 1,6 -02
MB C 180 -16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Alfa tai kenties jokin muu?

Viesti Kirjoittaja peksu »

Villi lisäys koeajettavien joukkoon - Subaru Forester turbo. Ja nimenomaan turbolla; vaparikoneiset vie enemmän bensaa eikä kulje mihinkään.

Nämä ovat myös ainakin yhtä harvinaisia kuin Alfat. Lisäksi erittäin luotettavia ja niissä on varuste, jota et saa mihinkään autoon jälkikäteen eli hyvä näkyvyys ulos joka suuntaan kuskin paikalta. Ja neliveto on tietysti aina kiva.
Huollattaminen on kyllä ehkä vähän kalliimpaa kuin monessa ns. kansanautossa, mutta kauppojen varaosatiskit tuskin tulisivat tutuksi :mrgreen:

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Alfa tai kenties jokin muu?

Viesti Kirjoittaja lerppu »

peksu kirjoitti:
25 Marras 2022, 17:35
Villi lisäys koeajettavien joukkoon - Subaru Forester turbo. Ja nimenomaan turbolla; vaparikoneiset vie enemmän bensaa eikä kulje mihinkään.

Nämä ovat myös ainakin yhtä harvinaisia kuin Alfat. Lisäksi erittäin luotettavia ja niissä on varuste, jota et saa mihinkään autoon jälkikäteen eli hyvä näkyvyys ulos joka suuntaan kuskin paikalta. Ja neliveto on tietysti aina kiva.
Huollattaminen on kyllä ehkä vähän kalliimpaa kuin monessa ns. kansanautossa, mutta kauppojen varaosatiskit tuskin tulisivat tutuksi :mrgreen:
Appiukolla ollut tällanen STi uudesta. On tosi kolkko auto ja aika karu monella tapaa. Mutta kulkee kieltämättä aika kivasti!

Ja totta tosiaan: merkistä riippumatta Karmiton lasi ei ole harmiton! MiTon jäätyneen lasin kanssa oven saa suljettua sisältäkin tiiviisti juuri oikealla vauhdilla ja voimalla kiskaisemalla - ja nimenomaan oven takaosasta, jossa sopiva kohta sormille ikkunapokkauksessa. Muuten jää lasi harittamaan kumihuulen ulkopuolelle…

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa tai kenties jokin muu?

Viesti Kirjoittaja FinPat »

lerppu kirjoitti:
25 Marras 2022, 19:16
Ja totta tosiaan: merkistä riippumatta Karmiton lasi ei ole harmiton! MiTon jäätyneen lasin kanssa oven saa suljettua sisältäkin tiiviisti juuri oikealla vauhdilla ja voimalla kiskaisemalla - ja nimenomaan oven takaosasta, jossa sopiva kohta sormille ikkunapokkauksessa. Muuten jää lasi harittamaan kumihuulen ulkopuolelle…
Minulla on parasta aikaa kaksi karmittoman lasin vehjettä eli Tesla Model 3 ja Alfa 916 Spider kummankaan kanssa ei ole ollut ongelmia. Samaten BMW 228 ja Porsche Caymanit ja Boxsterit ovat palvelleet ilman ongelmia ja karmeja.

Viimeksi karmiharmeja oli joskus kultaisella -80 luvulla B-koristen Opel Mantojen kanssa joita oli parikin kappaletta. Sen sijaan saman aikakauden BMW 635 CSi palveli harmeitta -90 luvun puolella.

Mitossa siis ei automaattisesti ikkuna laske 1-2cm kun ovenkahvaan kosketaan?

Avatar
Tiige
Viestit: 2834
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Alfa tai kenties jokin muu?

Viesti Kirjoittaja Tiige »

FinPat kirjoitti:
26 Marras 2022, 10:29
lerppu kirjoitti:
25 Marras 2022, 19:16
Ja totta tosiaan: merkistä riippumatta Karmiton lasi ei ole harmiton! MiTon jäätyneen lasin kanssa oven saa suljettua sisältäkin tiiviisti juuri oikealla vauhdilla ja voimalla kiskaisemalla - ja nimenomaan oven takaosasta, jossa sopiva kohta sormille ikkunapokkauksessa. Muuten jää lasi harittamaan kumihuulen ulkopuolelle…
Minulla on parasta aikaa kaksi karmittoman lasin vehjettä eli Tesla Model 3 ja Alfa 916 Spider kummankaan kanssa ei ole ollut ongelmia. Samaten BMW 228 ja Porsche Caymanit ja Boxsterit ovat palvelleet ilman ongelmia ja karmeja.

Viimeksi karmiharmeja oli joskus kultaisella -80 luvulla B-koristen Opel Mantojen kanssa joita oli parikin kappaletta. Sen sijaan saman aikakauden BMW 635 CSi palveli harmeitta -90 luvun puolella.

Mitossa siis ei automaattisesti ikkuna laske 1-2cm kun ovenkahvaan kosketaan?
Varmasti Mitossa kuuluisi laskea, mutta kun se on jäässä niin ei laske. Tämä tekee oven sulkemisesta haastavampaa.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Alfa tai kenties jokin muu?

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Tiige kirjoitti:
26 Marras 2022, 10:45
FinPat kirjoitti:
26 Marras 2022, 10:29
lerppu kirjoitti:
25 Marras 2022, 19:16
Ja totta tosiaan: merkistä riippumatta Karmiton lasi ei ole harmiton! MiTon jäätyneen lasin kanssa oven saa suljettua sisältäkin tiiviisti juuri oikealla vauhdilla ja voimalla kiskaisemalla - ja nimenomaan oven takaosasta, jossa sopiva kohta sormille ikkunapokkauksessa. Muuten jää lasi harittamaan kumihuulen ulkopuolelle…
Minulla on parasta aikaa kaksi karmittoman lasin vehjettä eli Tesla Model 3 ja Alfa 916 Spider kummankaan kanssa ei ole ollut ongelmia. Samaten BMW 228 ja Porsche Caymanit ja Boxsterit ovat palvelleet ilman ongelmia ja karmeja.

Viimeksi karmiharmeja oli joskus kultaisella -80 luvulla B-koristen Opel Mantojen kanssa joita oli parikin kappaletta. Sen sijaan saman aikakauden BMW 635 CSi palveli harmeitta -90 luvun puolella.

Mitossa siis ei automaattisesti ikkuna laske 1-2cm kun ovenkahvaan kosketaan?
Varmasti Mitossa kuuluisi laskea, mutta kun se on jäässä niin ei laske. Tämä tekee oven sulkemisesta haastavampaa.
Nämä usein liittyvät proletaarin tapaan pysäköidä autot suojattomasti taivasalle, jolloin BMW:kin antautuu asian edessä. Viimeinen BMW GT lähti aiheen vuoksi vaihtoon. Lasi jäätyi, koitti mennä sentin alas, naks. Systeemi sisältä poikki, onneksi jäi lasi yläasentoon. Bavaria Hedin (silloin Laakkonen BMW) korjasi, onneksi oli takuu voimassa. Mutta korjasi huonosti ja auto tuli takaisin siten että lasi jäi millin raolleen. Oli sadetiivis, mutta ei ilmatiivis ja yli 80 km/h vauhdissa vihelsi infernaalisesti. Tämä selvisi matkalla Himokselle... Pyysin reklamaatiossa että korjaaja ajaisi autolla moottoritievauhtia 3 tuntia ennen uutta asemointia. Eivät suostuneet. Asemoivat uudelleen. Edelleen väärin. Menin takaisin Laakkoselle ja vaihdoin auton pois. Olisin tuolloin vaihtanut jo mieluusti muualla Stelvioon, mutta vaimon piti saada plugari. Näin se siis voi olla harmillinen kerrannaisvaikutusten kera mokoma karmiton lasi! (Itsellä ollut karmittomia laseja seitsemässä autoyksilössä neljältä eri valmistajalta ja autot kotoisin kolmelta eri mantereelta. Kaikissa ongelmia. Juurisyynä paarialuokkainen pysäköinti, mutta kumminkin...)

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Alfa tai kenties jokin muu?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Karmittoman lasin kanssa ikkunan ja tiivisteiden puhtaana pitäminen nousee arvoon arvaamattomaan, koska pienikin likatahra helposti hilloo kosteutta, joka sitten hoitaa sen jäätymisen.

Sisälämppäri auttaa myös paljon.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa tai kenties jokin muu?

Viesti Kirjoittaja FinPat »

lerppu kirjoitti:
28 Marras 2022, 12:48
Juurisyynä paarialuokkainen pysäköinti
Polforea kirjoitti:
28 Marras 2022, 12:56
Sisälämppäri auttaa myös paljon.
Suomessa tosiaan kauko-ohjattu sisälämppäri (a'la "webasto" / "vispilä") JA lämmin autotalli ovat voittava yhdistelmä tämänkin autoiluhaasteen taklaamiseksi.

Oikea ratkaisu luonnollisesti olisi asuminen ilmastoalueella jossa talvirenkaat olisivat turhia.

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Alfa tai kenties jokin muu?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Kyllä ihan johtodefa pihaparkissakin auttaa jo paljon, en muista että koskaan olisi ollut jäätymisongelmia esilämmityksen kanssa ökybemareissa.

Enkä mää kyllä haluisi asua alueella missä talvirenkaat on turhia, koska silloin talvihauska jää myös pois.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Alfa tai kenties jokin muu?

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Polforea kirjoitti:
28 Marras 2022, 14:05
^Kyllä ihan johtodefa pihaparkissakin auttaa jo paljon, en muista että koskaan olisi ollut jäätymisongelmia esilämmityksen kanssa ökybemareissa.

Enkä mää kyllä haluisi asua alueella missä talvirenkaat on turhia, koska silloin talvihauska jää myös pois.
Sisälämppäri sulattaa lumet ikkunasta ja ympäristöstä ja ikkunan alareunaan kertyy himmeä jääpatti. Se estää ikkunan laskeutumisen. Noheva kuski moisen naputtaa aina pois. Mutta nohevalla kuskilla voi olla kärsimätön rouva, joka ei suostu hyväksymään ylimääräistä kikkailua. Noheva kuski ryhtyy välttämään karmittomia laseja, jotta ei olisi nohevan kuskin vika kun ikkunat temppuilee.

Sisälämppäri siis ollut lähes kaikissa karmittomuuksissa, ei ole auttanut. Plymouth Furyssa ei ollut sisälämppäriä, kun sillä talviautoilu olisi vaatinut pallien karvaisuusastetta, jota itseltäni ei löydy. Mutta sen karmittomat lasit ryhtyivät ns isommissa nopeuksissa harittamaan, ja kabiiniin tulvi melko hallitsemattomasti ilmaa.

Avatar
hjpp
Viestit: 1911
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Alfa tai kenties jokin muu?

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Täällä se rouvaosasto käyttää puoli- tai kokopeittoa, niin eipä ole valittanut. On kokonaisuutena nopeampi laittaa ja poistaa kuin muut räpelöinnit.

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Alfa tai kenties jokin muu?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

lerppu kirjoitti:
28 Marras 2022, 14:13
Sisälämppäri sulattaa lumet ikkunasta ja ympäristöstä ja ikkunan alareunaan kertyy himmeä jääpatti.
Saattaa liittyä ökybemarien muotoiluun, ajoprofiiliini tai lämmitysajan riittävyyteen, mutta en tunnista efektiä. Kyllä mun autoista on sisädefa sulattanut jäät lasilta alareunaa myöten niin, ettei nitä ole tarvinnut erilkseen rapsutella tai ropsutella.

Siitä olen samaa mieltä, että en ehdointahdoin sihtaisi karmittomiin laseihin enkä oikeastaan edes ymmärrä, miksi niitä tehdään autoihin, joista katto ei poistu edestä. Joissain urheiluautoissa avoin ovi näyttää paremmalta ilman ikkunakarmia, mutta noin normaaleissa autoissa karmittomasta lasista ei ole minusta mitään iloa.

Väitän kuitenkin yhä, että harmeja voi mitigoida. mutta siinä on vaivansa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Alfa tai kenties jokin muu?

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Polforea kirjoitti:
28 Marras 2022, 15:09
Väitän kuitenkin yhä, että harmeja voi mitigoida. mutta siinä on vaivansa.
Tämä on totta. Mutta jos ei halua muuttaa ympäristöään tai toimintaansa, niin karmit lisäämällä lähtee harmit! :mrgreen:

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa tai kenties jokin muu?

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Polforea kirjoitti:
28 Marras 2022, 14:05
Enkä mää kyllä haluisi asua alueella missä talvirenkaat on turhia, koska silloin talvihauska jää myös pois.
Kaikkeen tottuu, jopa 365d/a avoautoiluun.

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Alfa tai kenties jokin muu?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

FinPat kirjoitti:
28 Marras 2022, 21:16
Kaikkeen tottuu, jopa 365d/a avoautoiluun.
Oh, really..?

Kuva

(sorry OT ketjun vetäjälle)
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

TurboJ
Viestit: 329
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
Car(s): Giulietta 1.4 TB MA '12

Ex: 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Alfa tai kenties jokin muu?

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

Toivottavasti homma olisi kohta maalissa. Jotain on vireillä parhaillaan ja raporttia seuraa mikäli homma onnistuu.

Käyttöauto-ominaisuudet piti nyt ensimmäisenä täyttää. Alussa oltiin hylätty hot hatchit aikuisemman eleganssin toivossa. Mutta valikoimaa tuollaiseen ei nykypäivänä ole isompien ja paljon kalliimpien luokkien alapuolella, ja kautta linjan on hankkiuduttu mm. ohjaustuntumasta eroon näissä nykyaikaisissa malleissa. Olisi haluttu joku pieni mutta tyylikäs coupe sopivasti, mutta ei liiaksi sporttisena. Mutta tuollaisia ei ole enää tarjolla alle 25k€ luokassa. Giulia olisi neliovisuudestaan huolimatta makea, vaikka onkin meille liian iso. Mutta hyvät yksilöt ovat edelleen liian kalliita.

Palattiin siis hot hatchien pariin; Abarth 595 olisi tarjonnut nostalgista tyyliä sekä hauskuutta ja olisi lisäksi tarpeeksi pieni ainakin ulkomitoiltaan. Myös luotettavuus ja kestävyys ovat oikein hyvällä tolalla. Ajettavuuskin yllätti positiivisesti - itse en ainakaan liikennekäytössä tarvitsisi tuon enempää suorituskykyä. Valitettavasti hinnat ovat tosi korkealla. Tuon ovat muutkin huomanneet ja erään raportin mukaan pikku-Abarth on Euroopassa top kympissä parhaiten arvonsa säilyttävien mallien listalla. 2018-mallinen ja 50 tkm ajettu siisti yksilö oikeilla varusteilla maksaa Saksassa alkaen 18k€ johon sitten verot päälle. Tuon olisi vielä voinut hyväksyä, mutta ajoergonomia osoittautui todella ongelmalliseksi. Tunnin ajolla alkoi jo paikat kipeytyä ja kyllähän tuo kabiini myös ruokkii klaustrofobiaa sivusuunnassa. Tämä vaihtoehto jouduttiin siis hylkäämään.

Peugeot 208 GTi ei tyylillisesti miellytä, mutta 308 GTi (kakkossukupolvi) on näöltään ja ominaisuuksiltaan erittäin pätevä peli. Alusta on riittävän mukava arkiajoon, mutta suorituskykyä löytyy. 380mm jarrut ja mekaaninen lukko tuovat oman lisänsä ja mikroautomainen ratti lisää urheiluhenkeä. THP-moottorin ongelmakohdat on hiottu muiden merkkien tasolle tuossa parannetussa 270-heppaisessa huippumallissa. Mutta näiden autojen saatavuus on huono. Suomesta saisi halvemmalla kuin muualta Euroopasta (sama mainepohjainen ilmiö kuin Alfan kanssa), mutta autoja on täällä vain kourallinen. Joitain tyyppivikojakin on, mutta ei siinä määrin kuin esim. saksalaisissa kilpailijoissa. Pösön ongelmaksi muodostuu hinta. 20k€ hinta tuontiautolle plus kulut, verot ja talvivarustelu, niin karkaa kokonaisuus liian kovaksi.

Palattiin siis 11 kuukauden jälkeen tutkimaan Alfa Giuliettojen tarjontaa. Muu kokemus ja monet koeajot opettivat, että auto saisi mieluiten olla Abarthia isompi, jotta saadaan kuskille tilaa. Se saisi kuitenkin olla Giuliaa pienempi. Ajettavuus ja ohjaustuntuma ovat tärkeitä ja edelleen autolta haluttiin tyyliä ja fiilistä. Giulietta tarjoaa myös poikkeuksellisen hyvää vastinetta rahoille, joka on nyt inflaatiotaloudessa entistäkin tärkeämpää.

Kokemus opetti vielä senkin, että hevosvoimia en enää kaipaa samaan tapaan kuin nuorena. Niitä otetaan vastaan jos annetaan, mutta isoja lisähintoja niistä ei aleta maksaa. Monesti vain tuo haluttu "tyyli"-aspekti on tuotu tarjolle vain sporttimalleihin. No, Giuliettassa näin ei ole, vaan jo perusmalli on hyvännäköinen.

TCT-Giuliettalla ensikokeilun jälkeen tiesin välittömästi, että nyt saa loppua kepin hämmentäminen käyttöautossa. Jo 20 vuotta olen haaveillut hyvästä automaatista, mutta keppivaihtein on aina menty rahansäästön takia. Näissäkin joutuu edelleen maksamaan automaatista ekstraa.

Tarve saada Giuliettaan automaattilaatikko sulki sitten pois varsinaisen sporttimallin, eli QV:n/Velocen. TCT:llä varustetut TBi:t ovat noin 5-6k€ kalliimpia kuin vastaava Multiair. Tuota hintaeroa en ollut valmis maksamaan, koska Multiairin suorituskyky on itselle täysin riittävä. Tyyppiviat olen valmis hyväksymään, kun ominaisuudet kerran miellyttävät ja ostohinnassa tulee iso säästö. Valitsemalla Multiair TCT on mahdollista kuristaa hankintabudjetti sen verran pieneksi, että on myöhemmin helpompi perustella puhtaan kesälelun hankinta käyttiksen rinnalle. Huippukuntoisen Veloce TCT:n hinnalla saa hyvän Multiairin sekä näppärän vanhan urheiluauton.

Ei etsintä silti helppoa ole, koska vaatimukset täyttäviä yksilöitä on kovin harvassa. Giuliettan pitää olla hyväkuntoinen, siinä pitää olla automaatti ja xenonit, eikä se saa olla punainen. Kilometrejäkin saisi olla enintään reilu satku, huoltohistoria kunnossa, ja jos mahdollista auto varustettu sport packilla. Ehdot täyttäviä autoja näytti viime haussa olevan alle 30 kpl myynnissä koko Euroopassa. Tuontiyksilöt tulevat myös turhan kalliiksi, vaikka sekin vaihtoehto pidetään avoimena ettei auton etsintä vie kahta vuotta.

Tätä kirjoittaessa jotain on tosiaan vireillä Giuliettan osalta ja nyt toivotaan, että homma saadaan vietyä loppuun.

TurboJ
Viestit: 329
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
Car(s): Giulietta 1.4 TB MA '12

Ex: 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Alfa tai kenties jokin muu?

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

Giulietta on kotona, mutta selvitettävää tottakai on. Teen varmaan jossain vaiheessa pientä juttua projekti-osioon, tämä kun nyt kuitenkin sopii kategoriaan "käyttöharrasteautot". Ensisijaisesti vaimon arkiajoon tämä tuli, mutta vapaa-ajalla sitten meikäkin pääsee fiilistelemään.

Ensimmäinen selkeä oppi kotimatkan jäljiltä on se, että Multiair 170 ei todellakaan kaipaa virisoftaa.

JanV
Viestit: 930
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Alfa tai kenties jokin muu?

Viesti Kirjoittaja JanV »

TurboJ kirjoitti:
21 Syys 2023, 23:57
Giulietta on kotona, mutta selvitettävää tottakai on. Teen varmaan jossain vaiheessa pientä juttua projekti-osioon, tämä kun nyt kuitenkin sopii kategoriaan "käyttöharrasteautot". Ensisijaisesti vaimon arkiajoon tämä tuli, mutta vapaa-ajalla sitten meikäkin pääsee fiilistelemään.

Ensimmäinen selkeä oppi kotimatkan jäljiltä on se, että Multiair 170 ei todellakaan kaipaa virisoftaa.
Kyl se kaipaa, ja paljon muutakin. Ei sellaista autoa ookkaan missä tehoa on riittävästi. Siks esim plaid on järjettömän huono ostos koska sitä ei pysty virittää.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Alfa tai kenties jokin muu?

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

:mrgreen:
JanV kirjoitti:
22 Syys 2023, 07:50
TurboJ kirjoitti:
21 Syys 2023, 23:57
Giulietta on kotona, mutta selvitettävää tottakai on. Teen varmaan jossain vaiheessa pientä juttua projekti-osioon, tämä kun nyt kuitenkin sopii kategoriaan "käyttöharrasteautot". Ensisijaisesti vaimon arkiajoon tämä tuli, mutta vapaa-ajalla sitten meikäkin pääsee fiilistelemään.

Ensimmäinen selkeä oppi kotimatkan jäljiltä on se, että Multiair 170 ei todellakaan kaipaa virisoftaa.
Kyl se kaipaa, ja paljon muutakin. Ei sellaista autoa ookkaan missä tehoa on riittävästi. Siks esim plaid on järjettömän huono ostos koska sitä ei pysty virittää.
:mrgreen: hyvä vitsi tämä , Plaid

Niin , onnea TurboJ Alfa-hankinnasta !
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Romeo y Julieta
Viestit: 532
Liittynyt: 08 Syys 2020, 21:31
Car(s): Giulietta MA 170 '13
Ex:
Giulietta MA 170 '11
Paikkakunta: Heinola

Re: Alfa tai kenties jokin muu?

Viesti Kirjoittaja Romeo y Julieta »

TurboJ kirjoitti:
21 Syys 2023, 23:57
Giulietta on kotona, mutta selvitettävää tottakai on. Teen varmaan jossain vaiheessa pientä juttua projekti-osioon, tämä kun nyt kuitenkin sopii kategoriaan "käyttöharrasteautot". Ensisijaisesti vaimon arkiajoon tämä tuli, mutta vapaa-ajalla sitten meikäkin pääsee fiilistelemään.

Ensimmäinen selkeä oppi kotimatkan jäljiltä on se, että Multiair 170 ei todellakaan kaipaa virisoftaa.
Itsellä tuli juuri tässä kuussa täyteen 3 vuotta alfailua 170-heppaisilla Multiaireilla, autoja on ollut sinä aikana kaksi eri yksilöä mutta molemmissa voimalinja siis sama. Suorituskykyä on omasta mielestäni riittävästi arkiajoon, kuitenkin jos sitä olisi yhtään vähemmän niin jäisin kaipaamaan lisää. Välillä on käynyt mielessä maltillisen virityssoftan asennus, mutta ihan niin kovasti lisätehoa en ole kaivannut että se olisi tullut tehtyä. Ainakaan ei ole tällä hetkellä ykkösprioriteetti, korkeammalle tärkeysjärjestyksessä nostaisin alustasarjan (Novitec tai Eibach Prokit). Varmaan jos pääsisin jossain koeajamaan softattua autoa jossa on alustasarja alla niin lähtisi omaan autoonkin molemmat saman tien hankintaan :D

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Alfa tai kenties jokin muu?

Viesti Kirjoittaja lerppu »

MA Giuliettan tehokeskusteluun otettava sen verran kantaa että mulla on ollut sekä Giulietta T-Jet että Giulietta MA. Ei niiden käytännön suorituskyvyn erossa mitään tuntuvaa harppausta ole. Ihan pirteitä pieniä perheautoja molemmat, ei siinä mitään.
Oikea suorituskykyero löytyy sitten kun hyppää Giulietta QV:n puikkoihin, toki en ole ajanut pre fl:ää, eli vain tct:stä kokemusta. Mutta se onkin sitten jo ihan vikkelä. Ja äänetkin jo vakiona aika hauskat.

TurboJ
Viestit: 329
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
Car(s): Giulietta 1.4 TB MA '12

Ex: 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Alfa tai kenties jokin muu?

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

Jiitee kirjoitti:
22 Syys 2023, 15:47
Niin , onnea TurboJ Alfa-hankinnasta !
Kiitos kiitos, kuin myös kaikista hyvistä neuvoista.
Romeo y Julieta kirjoitti:
22 Syys 2023, 17:57
Itsellä tuli juuri tässä kuussa täyteen 3 vuotta alfailua 170-heppaisilla Multiaireilla, autoja on ollut sinä aikana kaksi eri yksilöä mutta molemmissa voimalinja siis sama. Suorituskykyä on omasta mielestäni riittävästi arkiajoon, kuitenkin jos sitä olisi yhtään vähemmän niin jäisin kaipaamaan lisää. Välillä on käynyt mielessä maltillisen virityssoftan asennus, mutta ihan niin kovasti lisätehoa en ole kaivannut että se olisi tullut tehtyä. Ainakaan ei ole tällä hetkellä ykkösprioriteetti, korkeammalle tärkeysjärjestyksessä nostaisin alustasarjan (Novitec tai Eibach Prokit). Varmaan jos pääsisin jossain koeajamaan softattua autoa jossa on alustasarja alla niin lähtisi omaan autoonkin molemmat saman tien hankintaan :D
Samoilla linjoilla, sen 170 kaakkia se omaan makuuni kaipaa, mutta alustan ollessa ei-QV-mallinen on paketti MA:n vakiotehoilla hyvässä balanssissa. Mun mielestä vakio Sportpack-alusta on samoin erinomainen käyttöautoon, koska tuota jäykentämällä tulee sitten jo luopumista sivistyneisyydestä paikka paikoin suomalaisilla teillä. Kaikkihan on kiinni omasta preferenssistä ja siitä mitä tavoitellaan. Pelkkään harrasteautoon varmasti voisi kaivata lisää sporttisuutta, mutta arkikäytössä sillä on sitten kääntöpuolensakin.

Näkisin niin, että jos tuohon laittaisi mainitunkaltaisen sporttialustan, niin melko varmasti alkaisi kaivata lisätehoa. Samoin jos virittäisi suoraan moottoria, niin sitten varmaan alkaisi äkkiä kiinnostaa myös sportimpi alusta - jotta paketti pysyisi balanssissa. Kuitenkin koen, että Luigi on tehnyt hyvää työtä Sportpack Multiairin kohdalla, koska siinä on mukavuus/sporttisuus hyvässä kompromississa sekä moottorin potku alustan kanssa samalla aaltopituudella.

lerppu kirjoitti:
22 Syys 2023, 18:32
MA Giuliettan tehokeskusteluun otettava sen verran kantaa että mulla on ollut sekä Giulietta T-Jet että Giulietta MA. Ei niiden käytännön suorituskyvyn erossa mitään tuntuvaa harppausta ole. Ihan pirteitä pieniä perheautoja molemmat, ei siinä mitään.
Oikea suorituskykyero löytyy sitten kun hyppää Giulietta QV:n puikkoihin, toki en ole ajanut pre fl:ää, eli vain tct:stä kokemusta. Mutta se onkin sitten jo ihan vikkelä. Ja äänetkin jo vakiona aika hauskat.
T-Jeteissähän on eroa valmistusajankohdasta riippuen. Euro 5-versiot ovat järjestään yli 130-heppaisia, kun taas Euro 6:ssa teho putosi ilmoituksen mukaiseen 120 heppaan. Ero on prosenteissä ihan oleellinen. Olen ajanut tuollaista myöhemmän mallista Euro 6 -Giuliettaa T-Jetillä, niin siitä täytyy sanoa että tehon tunnetta ei ollut läsnä. Taas varhaisempi MiTo T-Jetillä, niin siinä potkua oli persdynon mukaan enemmän kuin vain ilmoitetun tehopainosuhde-eron verran. Tuo vanhemman version 15 heppaa varmaan vaikuttaa aika lailla käytännön voimantunteeseen, kun huomioidaan että molemmissa on IHI:n pikkuturbo, joka herää alempaa kuin Multiairin Garrett tasaten siten potkun tunnetta alemmilla kierroksilla. Myöhäistä T-Jetiä kun vertasin Multiairiin (MA:ssa ei teho muutu Euro Kuutosen myötä) niin ero niiden välillä oli hyvinkin sen suuntainen mitä 50 hv erosta voisi olettaakin.

Giulietta QV puolestaan - siinä taas teho muuttuu varhaisen ja myöhäisen version välillä. 235-heppainen antaa dynossa todellisuudessa reilun 220 heppaa, mutta 240-heppainen antaa sen mitä lupaa, eli 240. Kun ajoin tuolla varhaisella manuaalivaihteisella QV:lla, niin sellainen tuntu jäikin siitä ikäänkuin voimaa olisi vähemmän kuin odottaa. Nimittäin kun samanpainoista autoa vertasin Megane RS:ään, jossa 225 heppaa, niin ei Alfa ainakaan pirteämmältä tuntunut.

Joka tapauksessa hyviä ja asiansa ajavia pelejä ovat nämä kaikki ja esim. QV:ssa / Velocessakin vielä on se hyvä puoli, että sporttisuudessa ei ole menty yli kuten joidenkin muiden merkkien hot hatcheissa, vaan alustakin on vielä erittäin käyttökelpoinen normaaliajoon. T-Jet taas on melko varmasti "vastinetta rahalle" -kategorian kuningas - joutunee tuplaamaan käytetyn auton hinnan päästäkseen lähelle vastaavaa pakettia muun merkkisenä.

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Alfa tai kenties jokin muu?

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Ai? Enpä tiennyt moisesta päästökurimuksesta. T-Jet oli pre-fl ja MA oli fl tct. Ehkäpä tuosta sitten se laitteiden suorituskyvyn läheisyys.

TurboJ
Viestit: 329
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
Car(s): Giulietta 1.4 TB MA '12

Ex: 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Alfa tai kenties jokin muu?

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

lerppu kirjoitti:
22 Syys 2023, 22:13
^Ai? Enpä tiennyt moisesta päästökurimuksesta. T-Jet oli pre-fl ja MA oli fl tct. Ehkäpä tuosta sitten se laitteiden suorituskyvyn läheisyys.
Näyttää, että T-Jetin kohdalla uudempi päästönormi edellytti tehtaalta toimenpiteitä, kun taas Multiairin kohdalla vähemmän. Tuolla on linkkien alla dynotestit jokaisesta moottoriversiosta:

https://squadra-tuning.nl/chiptuning/al ... giulietta/

...nämä ovat sikäli hyviä taulukkotietoja, että kaikki Alfat on ajettu samassa dynossa ja siten suoraan verrattavissa. Ja selostuksista selviää myös se miten lähellä käytännöllistä maksimia mikäkin malli on, jos softaoptimointia mietitään.

Vastaa Viestiin