Kivaa!
Valvoja: Moderators
- lerppu
- Viestit: 6047
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Kivaa!
Joululahjavinkki!
https://auctions.f1authentics.com/iSynA ... e3=livebid&
Ostaisin muuten tossut itselle, mutta ei ole oikeaa kokoa...
https://auctions.f1authentics.com/iSynA ... e3=livebid&
Ostaisin muuten tossut itselle, mutta ei ole oikeaa kokoa...
- Polforea
- Viestit: 11439
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Kivaa!
Kun pelastuslaitos ja media ovat yhteistuumin pelotelleet kaikki kunnon kansalaiset pysymään kotona hauskalla ajokelillä, isojötsimiestä naurattaa. Kyllä tommonen viisysi on ihanan peto talvikulkine.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
Re: Kivaa!
Megane sytytti vikavalon ja sillä ei kuulemma saa ajaa ennen kuin vika on tutkittu. Kivaa tästä tekee se, että olen nyt reilun viikon ajellut vaimon Fiat 500:lla. Vaikka 500 on paperilla epämukavampi ja hankalampi kuin muutaman vuoden uudempi, modernimpi ja vähintään pari kokoluokkaa isompi Megane, niin aivan eri tavalla se tarjoaa ajamisen iloa.
Väkisinkin tulee mieleen että ehkäpä minun pitäisi vähentää järjen käyttöä myös käyttöautoilussa ja antaa tunteen viedä enemmän. 500:lla ajamisesta tulee yksinkertaisesti hyvä mieli, kun taas Megane tarjoaa enemmänkin vain siirtymistä paikasta toiseen. Vaikka ei sekään huono tai epämukava auto ole ollut.
Väkisinkin tulee mieleen että ehkäpä minun pitäisi vähentää järjen käyttöä myös käyttöautoilussa ja antaa tunteen viedä enemmän. 500:lla ajamisesta tulee yksinkertaisesti hyvä mieli, kun taas Megane tarjoaa enemmänkin vain siirtymistä paikasta toiseen. Vaikka ei sekään huono tai epämukava auto ole ollut.
Tein itse - säästin
- Polforea
- Viestit: 11439
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Kivaa!
Kannatan vahvasti, elämä on liian lyhyt nautintokelpoisen ajan tuhlaamiseen.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- mutt
- Viestit: 5541
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Kivaa!
500 on numeroitaan parempi auto. Vaimon 500C:llä on jonkun verran tullut ajettua. Start&Stop pysyy pois päältä napista painettuna (vai onko tämä jonkun edellisen omistajan ohjelmoima?), ESP ei ole yliholhoava ja 105hv twinair on terhakka, joskin vaatii kepin hämmentämistä totuttua enemmän, joten ajamiseen vähemmän tunteikkaasti suhtautuvalle suositeltakoon Dualogic-automaattia.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Re: Kivaa!
Autokoulu X-typessä luistonesto katoaa noin 100% kun napista painaa ja jäällä saa tehtyä todella nätisti ja hallitusti ympyröitä ja 8-kuvioita. Lapsettaa vanhaa miestäkin.
Re: Kivaa!
Ironinen lausahdus "You have only one life - make sure you spend it repairing old Alfa Romeos" on toiminut hyvin harrastepuolella. Käyttikseen tulee nykyisellään vain 15tkm vuoteen, joten tämä pohtimani asia ei onneksi ole kovin kriittinen. Käyttiksen pitäisi olla melko uusi ja vähän ajettu, koska en halua sille tehdä muuta kuin tankata. Näillä spekseillä meinaa hintalappu karata jos auton pitäisi olla vielä hauska ja kiinnostava. Sen verran hankala yhtälö että mennään siis toistaiseksi hajautetulla ratkaisulla jossa harrasteauto tarjoaa ajamisen ilon.
Tein itse - säästin
- Polforea
- Viestit: 11439
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Kivaa!
No onko esmes se 500 Meganea kalliimpi? Kuljetuskykyähän on toki vähemmän, mutta sullahan on tietenkin Alfassa koukku, joten sillä hoituu isommat roudaukset tarvittaessa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
Re: Kivaa!
Korjaus: harrasteauto tarjoaa ajamisen ja harrastamisen (=autotalliaika) ilon.
Ja kyllä, lusikka ja haarukka on parempi kuin lusikkahaarukka
Re: Kivaa!
Nyt alkaa mennä jo vahvasti offtopicin puolelle, mutta lipsahdetaan sinne hieman tämän kerran.
Aiemman kevennyksen ei ollut tarkoitus olla mitenkään piikittelevä. Esimerkiksi teidän talouden liikennöintiratkaisut on hyvin hoidettu ja toimivat varmasti. Itselläni tilanne on tällä hetkellä se, että käyttiksen täytyy lähteä aamulla käyntiin joka aamu, eikä sen kanssa ole lainkaan mielenkiintoa touhuta tallin puolella. Käyttiksellä on toki muitakin kriteereitä joita sen pitää täyttää. Tässä muutamia mainitakseni:
- Lapsiperheen turvallinen kulkeminen jokaisessa kelissä
- Tavarankuljetuskapasiteettia sen verran että jokaiseen rautakauppakäyntiin ei tarvitse peräkärryä (taustatiedoksi kerrottakoon että asun vanhassa omakotitalossa, joten remontointia on joka vuosi jonkun verran. Tämän takia vaihdoin aikanaan MX-5 -> 156SW)
- Mukava matkustaa maantiellä - työn puolesta joudun toisinaan ajamaan jokusen pidemmänkin reissun
- Oletettavien korjausten määrä sen verran matala että ne voi teettää korjaamolla ilman että lompakkoon muodostuu tyhjiö
- Riittävän matala polttoaineenkulutus jonka voi vielä oikeuttaa auton hauskuus/tylsyys huomioiden
- Nykyajan mukavuusvarusteet (sisäänrakennettu navi, bluetooth, älyavain, jne)
- Uudehko ja vähän ajettu
- Edulliset käyttökulut
- Maltillinen autoon sidottava pääoma
- Jotain mielekästä millä autovalinnan voi perustella (ulkonäkö, varusteet, suorituskyky, jne jne. tähän riittää yksikin asia kun muut ehdot täyttyvät)
Näillä kun lähtee haarukoimaan vaihtoehtoja, niin kovin montaa vaihtoehtoa en keksi neloskoriselle bensa-Meganelle.
Sitten vielä takaisin topiciin sen verran, että korjaamokäynnillä vikavalon syyksi selvisi koodi matalasta polttoaineenpaineesta. Kaikki vaikutti olevan testerin näyttämän mukaan kuitenkin OK. Korjaukseksi päivitettiin ECU:n ohjelma. Jos selvittiin näin vähällä niin se on kyllä kivaa.
Äkkiseltään katsoen about saman ikäinen (vm 2016-2017) Fiat 500 ja Renault Megane on yllättäen lähes saman hintaisia.
Aiemman kevennyksen ei ollut tarkoitus olla mitenkään piikittelevä. Esimerkiksi teidän talouden liikennöintiratkaisut on hyvin hoidettu ja toimivat varmasti. Itselläni tilanne on tällä hetkellä se, että käyttiksen täytyy lähteä aamulla käyntiin joka aamu, eikä sen kanssa ole lainkaan mielenkiintoa touhuta tallin puolella. Käyttiksellä on toki muitakin kriteereitä joita sen pitää täyttää. Tässä muutamia mainitakseni:
- Lapsiperheen turvallinen kulkeminen jokaisessa kelissä
- Tavarankuljetuskapasiteettia sen verran että jokaiseen rautakauppakäyntiin ei tarvitse peräkärryä (taustatiedoksi kerrottakoon että asun vanhassa omakotitalossa, joten remontointia on joka vuosi jonkun verran. Tämän takia vaihdoin aikanaan MX-5 -> 156SW)
- Mukava matkustaa maantiellä - työn puolesta joudun toisinaan ajamaan jokusen pidemmänkin reissun
- Oletettavien korjausten määrä sen verran matala että ne voi teettää korjaamolla ilman että lompakkoon muodostuu tyhjiö
- Riittävän matala polttoaineenkulutus jonka voi vielä oikeuttaa auton hauskuus/tylsyys huomioiden
- Nykyajan mukavuusvarusteet (sisäänrakennettu navi, bluetooth, älyavain, jne)
- Uudehko ja vähän ajettu
- Edulliset käyttökulut
- Maltillinen autoon sidottava pääoma
- Jotain mielekästä millä autovalinnan voi perustella (ulkonäkö, varusteet, suorituskyky, jne jne. tähän riittää yksikin asia kun muut ehdot täyttyvät)
Näillä kun lähtee haarukoimaan vaihtoehtoja, niin kovin montaa vaihtoehtoa en keksi neloskoriselle bensa-Meganelle.
Juuri tämä oli mielessä, joskin epäselvästi ilmaistuna.
Sitten vielä takaisin topiciin sen verran, että korjaamokäynnillä vikavalon syyksi selvisi koodi matalasta polttoaineenpaineesta. Kaikki vaikutti olevan testerin näyttämän mukaan kuitenkin OK. Korjaukseksi päivitettiin ECU:n ohjelma. Jos selvittiin näin vähällä niin se on kyllä kivaa.
Tein itse - säästin
Re: Kivaa!
Heitetään sellainen ehdokas, kuin Alfan Giulietta. Osuu nähdäkseni kaikkiin noihin kriteereihin. Tavaraakin menee käytännössä saman verran kuin 156SW.
- Polforea
- Viestit: 11439
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Kivaa!
En sitä sellaisena ottanutkaan. En vaan siis alunperinkään meinannut, että se käyttiksen ilo pitäisi hakea 15+ -vuotiaasta tonnin pommista, vaan nimenomaan sitä, että sitä tuoreempaakin käyttöautoluokkaa kannattaa haarukoida tunteella, eikä pelkästään järjellä. Tottakai ne oikeat kriteerit pitää tapauskohtaisesti huomioida (esmes 2-paikkanen käyttis ei oikein kanna perheellisellä), kun kyse kuitenkin on käyttöautosta, eli tavallaan työkalusta.
Joku syy siihenkin varmasti on, ettei teillä ole kahta 500:sta, mutta siinä on silti hyvä esimerkki siitä, että käyttöautoluokassa on eri tavalla innostavia vepottimia.Tuskin se puolisosikaan Fiatin kanssa kauheasti tappelee, ymmärtääkseni ei ole hänenkään suurimpia intressejä.
En minä siitä varmuudesta rohkeisi sanoa, kyllä vielä joka kerta vähän jännittää kun isojötsin starttinappia painaa , mutta aina sentään vähemmän kuin edelliselläå kerralla.
Jos vaihtoehdoista ei sen tunteikkampaa laitetta löydy, niin sittenhän se on onnistuneesti valittu tunneperäisestikin. Kannattaa siis jatkaa sillä eikä vaihtaa ainakaan harmaaseen Toyotaan (vaikka Toyota-kuskina et olisikaan päässyt lainaamaan sitä Fiatia).
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- _rico
- Viestit: 1350
- Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
- Car(s): ModelY
Ex Giulietta ja 3x 156 - Paikkakunta: Espoo
Re: Kivaa!
Paitsi tämä:
- Oletettavien korjausten määrä sen verran matala että ne voi teettää korjaamolla ilman että lompakkoon muodostuu tyhjiö
Juuri tästä samasta syystä ex Giulietta sai lähteä. 150tkm kun oli ylitetty niin palikkaa alkoi hajoamaan kuukausittain.
Re: Kivaa!
Hyvä että näin. Kirjoittamalla on aina vähän hankala saada asiat ilmaistua oikeassa sävyssä, joten siksi varmistelin. Hymiötkin jäi laittamatta
Tässä pitää ottaa huomioon että teillä pihassa on myös vara-auto saatavilla, joka antaa huomattavasti anteeksi kun puntaroidaan luotettavuutta.
Näin se taitaa olla, ja kai tässä täytyy vähän onnitella itseään että lähes 4v ja 70tkm hankinnan jälkeen Megane täyttää edelleen alkuperäiset kriteerit paremmin kuin moni muu auto. Jatketaan siis toistaiseksi valitulla tiellä, kunhan vikoja ei ala ilmaantumaan liiaksi. Jos nyt olisin saman valinnan edessä, niin todennäköisesti valinta osuisi samanlaiseen mutta GT-varusteltuna. Giuliaa joutuisi myös harkitsemaan vakavasti.
Qiulietta oli itse asiassa harkinnassa kun tätä olin ostamassa. Siinä lopulta homman katkaisi se, että olisi ollut "pakko" saada QV, jolloin vanhempi ja enemmän ajettu Giulietta olisi maksanut suhteessa aika paljon enemmän kuin Megane. Lisäksi Megane voitti infotainment -rintamalla hyvällä marginaalilla.
Tein itse - säästin
Re: Kivaa!
Itsellä vähän erilaiset kokemukset. Väittäisin, että giulietta on pitkällä aikavälillä vähävikaisimpia Alfoja. Plus osathan on giuliettaan suurinpiirtein paremman papukahvipussin hintaisia. Vähän ajettu loppupään multiair luultavasti kuljettaisi aika halvalla. QV:llä jos lähdetään liikkeelle, niin kulut on toki jotain muuta kuin tavis meganessa.
- atti
- Viestit: 688
- Liittynyt: 05 Huhti 2005, 20:36
- Car(s): Brera 2.4 JTD, QP 4.2 Sport GT S, ex-156 1.9 JTD, 03, ex-156 2.5 V6
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Kivaa!
Matkamittarin lukema alkoi vilkkumaan noin viikko sitten käynnistyksen jälkeen. Seuraavan käynnistyksen jälkeen ei ole enää ongelmaa näkynyt. Näin nämä italialaisten sähköongelmat korjaantuvat
- alfa 156 v6
- Viestit: 5395
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: Ampera, X5, 500c, 159tbi
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6 - Paikkakunta: Keuruu
Re: Kivaa!
Jännite päässyt kyykkäämään, qp tekee itsellä satunnaisesti samaa. Taitaa olla akku kypsymässä..
- VMTD
- Viestit: 3351
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: Kivaa!
Pyörähti uusi lukema mittariin.
- alfa 156 v6
- Viestit: 5395
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: Ampera, X5, 500c, 159tbi
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6 - Paikkakunta: Keuruu
- mutt
- Viestit: 5541
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Kivaa!
Kakkossarjan Puntoissa ainakin tapahtuu jonkunlainen sekoaminen 399999km:n jälkeen. Ei tainneet tehtaalla ajatella, että niillä ajeltaisiin noin paljon.alfa 156 v6 kirjoitti: ↑28 Joulu 2022, 17:47Komeat on lukemat. jossain vaiheessa nähdään mitä tapahtuu 999999km jälkeen?
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
-
- Viestit: 1861
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Kivaa!
Tavallaan kivaa, vaik verotukseen liittyykin;
Ekakertaa ikinä, veroproslaskennassa huomioitu km kulut jo valmiiksi.
Aina ennen joutunu ehdotelmaa käydä korjailemas.
Ekakertaa ikinä, veroproslaskennassa huomioitu km kulut jo valmiiksi.
Aina ennen joutunu ehdotelmaa käydä korjailemas.
-
- Viestit: 743
- Liittynyt: 11 Helmi 2006, 22:06
- Car(s): Sprint QV -88, 75 V6 3.0 -88, MaXi5 -00, ex Maserati 4.24v -90
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: Kivaa!
Shoppailin tänään kolme paria kenkiä yhteensä alle viidellä kympillä. Muutenkin joulunvietto täällä Costa del Solilla on sujunut mainiosti. Aurinko on paistanut joka päivä ja lämpöä on riittänyt.
You can´t buy happiness but you can buy horsepower.
- VMTD
- Viestit: 3351
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: Kivaa!
Olis kyllä mielenkiintoista nähdä miten käy, mut tuskin toteutuu mun kohdalla, paitsi jos joku palkkaa mut autolähetiksi ajelemaan omalla autolla, semmonen 200 000 km vuodessa niin saatas selvyys melko nopeastikkin.alfa 156 v6 kirjoitti: ↑28 Joulu 2022, 17:47Komeat on lukemat. jossain vaiheessa nähdään mitä tapahtuu 999999km jälkeen?
- VMTD
- Viestit: 3351
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: Kivaa!
Totta juu, katselin youtubesta kerran jotain Puolalaista ohjelmaa, jossa Lancia Lybran dieselillä oli hiukka vajaa miljoona mittarissa, toki helmat aika rapeassa kunnossa. Mulla tuo tuskin ylittää edes 600 000 km rajapyykkiä, mut mistä tuon tietää.
- mutt
- Viestit: 5541
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Kivaa!
Oli Autoscoutissa joskus myynnissä Thesiskin, jossa oli jotain päälle 600tkm mittarissa, mutta se olikin laatikkovikainen.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Re: Kivaa!
Onhan noita paljon ajettuja lybria nähty ennenkin.
https://1drv.ms/u/s!AmVYHHVaBarBzzwFmMhb0TLgqJZf
https://1drv.ms/u/s!AmVYHHVaBarBzzwFmMhb0TLgqJZf
Re: Kivaa!
Tässä kuva kaveruksista joista takimmaisella punaisella Bussolla oli ajettu kuvattaessa 513tkm ja etummaisella JTD:llä 505tkm. Ihan kestävää tekoa vaikuttivat olevan.
- Liitteet
-
- 20200708_164026.jpg (111.48 KiB) Katsottu 5592 kertaa
Alfa Romeo 75: it may look like a brick, but drives like a ballerina.
-
- Viestit: 235
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 19:15
- Car(s): Alfa Spider 2000 Veloce -77
Tesla Model 3 - Paikkakunta: Turku
Re: Kivaa!
Tytär virkkasi minulle joku joulu sitten kivat töppöset.
Nyt kelpaa niitä käyttää kun sisälämpötilaa on laskettu ohjeistuksen mukaisesti.
Nyt kelpaa niitä käyttää kun sisälämpötilaa on laskettu ohjeistuksen mukaisesti.
- Liitteet
-
- 97A859B8-27A0-406B-B4ED-B538DA474335.jpeg (149.67 KiB) Katsottu 5410 kertaa
- palkus
- Viestit: 5494
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Kivaa!
IsoJötsi + sen jarrut. Laitoin jo tovi sitten brembon reikälevyt eteen+kunnon palat ja taakse wanhoille levyille brembon normipalat. Ensiksi huomas jarrujen etupainoisuuden, mutta sitten kun takapalat vihdoin istahtivat levyille kunnolla, niin kelpaa jarrutella Samoin käkkäristä on tullut terävä ja pitävä. On tää semmonen malmikasa, että takajarrujenkin pitää olla tikissään, jotta talvikeleillä saapi nelivedolla kerättyä vauhtia tarvittaessa hiljennettyäkin. Mahtava talviauto kyllä.
"puhun niin totta kuin osaan"
- Polforea
- Viestit: 11439
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Kivaa!
^Kyllä, kärkipäässä talviautoja meikäläisenkin listalla. XE pitää kyllä kärkipaikkaa omissa kokemuksisa, mutta TOP-3:ssa isojötsi on, kilpaillen kakkossijasta 335xi:n kanssa.
Jösses noi kasarin musiikkivideot on huikeita. Ja musiikki toki muutenkin, puhumattakaan autoista. Ai että, melkoinen parhauden vuosikymmen. Itsekin olen ehtaa kasaria, eli kaikki kasari ei ole täydellistä, mutta monelta osin melkosen kärjessä.Oleino toisessa ketjussa kirjoitti: ↑06 Tammi 2023, 20:30soittimesta vapaavalintaista kasarimusiikkia
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- lerppu
- Viestit: 6047
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Kivaa!
Pakotin perheen katsomaan Ford vs Ferrari. Yksi harvoista viimevuosina tehdyistä aidosti hyvistä elokuvista tuntuu kestävän katselukertoja - ja kelpasi sekä rouvalle että 9v pojalle!
Osuu se tämäkin tunteisiin, vaikka ei ihan samalla tavalla kuin Maverick, joka vielä viidennelläkin katselukerralla toi roppakaupalla roskia silmiin…
Mutta joo - Ken Miles ja moottoriurheilun epäoikeudenmukaisuus. Must see.
Osuu se tämäkin tunteisiin, vaikka ei ihan samalla tavalla kuin Maverick, joka vielä viidennelläkin katselukerralla toi roppakaupalla roskia silmiin…
Mutta joo - Ken Miles ja moottoriurheilun epäoikeudenmukaisuus. Must see.
- Mandeprkl
- Viestit: 1545
- Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
- Car(s): Alfa GT 3.2 V6 -07, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EcoBoost -12
- Paikkakunta: Espoo
Re: Kivaa!
Maverick oli kyllä kova! En paljon odottanut mutta mutta olihan se sellainen hyvän fiiliksen elokuva! Sellaista tykittelyä josta vaan jäi hyvä fiilis!lerppu kirjoitti: ↑06 Tammi 2023, 22:49Pakotin perheen katsomaan Ford vs Ferrari. Yksi harvoista viimevuosina tehdyistä aidosti hyvistä elokuvista tuntuu kestävän katselukertoja - ja kelpasi sekä rouvalle että 9v pojalle!
Osuu se tämäkin tunteisiin, vaikka ei ihan samalla tavalla kuin Maverick, joka vielä viidennelläkin katselukerralla toi roppakaupalla roskia silmiin…
Mutta joo - Ken Miles ja moottoriurheilun epäoikeudenmukaisuus. Must see.
- palkus
- Viestit: 5494
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Kivaa!
Kun tuo xe on vieras mulle, niin kehuisitko niitä asioita, jotka nostavat listallasi ykköseksi. Olisi mukava tietää, jos vaikka joskus vielä joutuu autokaupoille.
"puhun niin totta kuin osaan"
- Polforea
- Viestit: 11439
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Kivaa!
XE itsesään on 159:iä tasapainoisempi.
Teknologian puolelta Actimax on nelivetotekniikkana aivan kuninkaallinen hallittavuudeltaan ja suorituskyvyltään. Koska siinä kytketään etupäätä vahvalla kytkimellä, niin:
A) etupyörät ei koskaan voi pyöriä takapyöriä kovempaa, joten torsenin ja takapäätä kytkevän haldexin kaltaista puskuyllätystä ei ole koskaan tarjolla
B) kun kytkin on kiinni, auto on käytännössä keskeltä lukossa ja se vetää varmasti molemmilla akseleilla,
C) moottirjarru ei vaikuta etupyöriin, eikä siis kaasua nostaessa ole puskuyllätystä tarjolla.
Tämän ansiosta ajaminen on helpompaa ja loogisempaa, kun auto käyttäytyy käytännössä aina samalla tapaa. Torsenissa on aina pieni yllätysmomenttipotentiaali,
Tuohan on Jaguarissa tyypillisesti 8HP:n jatkeena, eli Actimaxin edessä on aski, joka pystyy vaihtamaan pehmeästi ja huomaamatta, mutta myös niin nopeasti, että driftatessa luistokulma ei muutu. Hieno laite, todella hieno.
Tuota samaa komboahan käytetään Giorgiossa ja kuten nähty, niin pirun komeesti nekin menee.
Noiden lisäksi XE:n (tai varmaan ylipäätään Jaguarin) ajonvakautusjärjestelmä on loistava. Siinä on kyydissä jarrutoteutteinen torque vectoring, joka suuresti yllättäen jopa oikeasti toimii - ja jos ESP:n nappaa pois päältä, niin tuo torque vectoring jää päälle. Antaa siis sutia ja luistaa vaikka kuinka pitkälle (ja pystyy pykältämään isompaa driftatessa!) mutta varmistaa samalla että kaikki pyörät sutii samaa tahtia. Loistava auto arkikäytössä ja aivan jäätävän hieno laite viedä jääradalla, enkä yhtään ihmettele jos joku päivä ostan vielä toisenkin sellaisen. Arkikäyttöön lisäksi plussat sähköisestä seisontajarrusta, joka toimii käytännössä täysin automaattisesti.
Teknologian puolelta Actimax on nelivetotekniikkana aivan kuninkaallinen hallittavuudeltaan ja suorituskyvyltään. Koska siinä kytketään etupäätä vahvalla kytkimellä, niin:
A) etupyörät ei koskaan voi pyöriä takapyöriä kovempaa, joten torsenin ja takapäätä kytkevän haldexin kaltaista puskuyllätystä ei ole koskaan tarjolla
B) kun kytkin on kiinni, auto on käytännössä keskeltä lukossa ja se vetää varmasti molemmilla akseleilla,
C) moottirjarru ei vaikuta etupyöriin, eikä siis kaasua nostaessa ole puskuyllätystä tarjolla.
Tämän ansiosta ajaminen on helpompaa ja loogisempaa, kun auto käyttäytyy käytännössä aina samalla tapaa. Torsenissa on aina pieni yllätysmomenttipotentiaali,
Tuohan on Jaguarissa tyypillisesti 8HP:n jatkeena, eli Actimaxin edessä on aski, joka pystyy vaihtamaan pehmeästi ja huomaamatta, mutta myös niin nopeasti, että driftatessa luistokulma ei muutu. Hieno laite, todella hieno.
Tuota samaa komboahan käytetään Giorgiossa ja kuten nähty, niin pirun komeesti nekin menee.
Noiden lisäksi XE:n (tai varmaan ylipäätään Jaguarin) ajonvakautusjärjestelmä on loistava. Siinä on kyydissä jarrutoteutteinen torque vectoring, joka suuresti yllättäen jopa oikeasti toimii - ja jos ESP:n nappaa pois päältä, niin tuo torque vectoring jää päälle. Antaa siis sutia ja luistaa vaikka kuinka pitkälle (ja pystyy pykältämään isompaa driftatessa!) mutta varmistaa samalla että kaikki pyörät sutii samaa tahtia. Loistava auto arkikäytössä ja aivan jäätävän hieno laite viedä jääradalla, enkä yhtään ihmettele jos joku päivä ostan vielä toisenkin sellaisen. Arkikäyttöön lisäksi plussat sähköisestä seisontajarrusta, joka toimii käytännössä täysin automaattisesti.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- mutt
- Viestit: 5541
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Kivaa!
Sääli, että tämä XE on aika mitäänsanomaton sisältä ja päältä. No, sen puolesta edellytykset myyntimenestykseksi olisi siis kunnossa.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- Polforea
- Viestit: 11439
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Kivaa!
^Onhan se etenkin päältä vähän pliisu. Sisustasta tykkäsin kyllä itse, kunhan ei ole mikään bulkkimusta ratkaisu.
Takavedossa varmaan syö takapaloja joo. Se on periaatteessa EDL eli leikkii jarruilla tasurin lukkoa, mutta menee vähän pidemmälle eli pyrkii tuolla siirtämään vääntöä niin, että ulkokaarteen pyörä vetää enemmän kuin sisäkaarteen pyörä ja auttaa kääntymistä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
-
- Viestit: 933
- Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
- Car(s): Model 3sr -21 & F-Pace -16 & Miata -90 ex: Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, ZX -97, BX -89, CX -87
- Paikkakunta: Espoo
Re: Kivaa!
Ihan kivasti Jaggen AWD systeemin on toiminut tämän talven liukkaat myös f-pacen alla
- Cotzy
- Viestit: 887
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
- Paikkakunta: Turku
Re: Kivaa!
Kun on taas kunnon lumiset talvikelit ja Stelvio pelkkää hauskuutta, tietenkin vähän mietityttää paljonko voisi potkua olla hienosti toimivassa nelivetovoimalinjassa, että sitä olisi liikaa?
Tässä tietenkin vähän alkaa kiinnostamaan jäsen HANUn kommentit Stelvio Quadrifoglion talvikelpoisuudesta.
Siinä kun on Actimax + ZF8HP75 ja V6 bi-turbo. Tuo paketti ei valitettavasti vain mitenkään mahdu Giuliaan, joten siksi QF raapii vain takaa .
Joten toivottavasti hieno Stelvio QF pääsee talvella nautiskelemaan myös jääradalle. Voimavarat varmasti riittää näyttävään menoon .
Cotzy
- Polforea
- Viestit: 11439
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Kivaa!
...liikaa tehoa? Mitä kieltä tämä on?
Tehoa voi periaattessa olla turhaa, eli sellaista mitä ei koskaan tule käytettyä. Mutta "liikaa" kuulostaa absurdilta niin kauan kun kaasupolkimessa on edes kohtuullisen analoginen vaste.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- Cotzy
- Viestit: 887
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
- Paikkakunta: Turku
Re: Kivaa!
Rikottavana myyttinä tätä onkin pidettävä. Mutta jonkin lähtöhypoteesin ympärille todistusta pitää pitää rakentaa. Helpompi yleensä tehdä väärä hypoteesi ja todistaa veikanneensa väärin .
Ainahan mukava, kun hauskuus voi vaan jatkua ja jatkua kaasua lisättäessä. Kesällä suomalaiset tie-, ympäristö- ja sakotusreunahdot vaan asettavat paljon epälineaarisempia reunaehtoja, kuin kunnollinen talvikeli .
Cotzy
- TeroPee
- Viestit: 1547
- Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
- Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Kivaa!
Ei itselle tule mieleen tilannetta missä tehoa olisi liikaa, sillä paljoon tehoon tottuu aina, liian vähään ei ikinä.
- mutt
- Viestit: 5541
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Kivaa!
Timo Salonen taisi tallin insseille jossain vaiheessa sanoa, että nyt ei tarvita tehoa yhtään lisää. Se oli sitä B-ryhmäläisten aikaa...
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta