Laitetaan vastapainoksi korjaustoimenpide mikä olikin pelkoja helpompi suoritus, sisäilmapuhaltimen vaihto. Alkoi tänä talvena pitämään nollakeleillä RAIVOSTUTTAVAA kitinää 3 ja 4 nopeuksilla, eli juuri niillä mitä automaatti-ilmastointi käyttää eniten
Autotohtorista uusi Valeon puhallin (orkkis on myös Valeo) oli 120€.
-Raitisilmasuodattimen kotelon edessä oleva äänieriste+muovipala irti apparin jalkatilasta
-Hansikaslokeron alla oleva äänieristepala irti (3 vedettävää klipsua etureunassa, 1 lukittautuva klipsu ihan vasemmassa etureunassa), takareunassa yksi klipsu myös mikä pitää äänieristepalan ylhäällä sieltä, lähtee pois kolostaan jos työntää eristepalaa auton keulaa kohti, se on sellaisessa "haarukassa" vain kiinni.
-Hansikaslokero irti, etu-yläreunassa ruuveja 3 tai 4 (ei tarkkaa muistikuvaa), hanskalokeron kannen ala-vasemman kulman takana myös yksi ruuvi piilossa, kaikki T25:sia, kansi avattuna oikeassa reunassa on muovinen pari senttiä leveä somistepala mikä pitää ottaa irti (ohutta muovia kannattaa olla varovainen!!!!), paljastaa kaksi T25 ruuvia lisää minkä jälkeen kojelaudan oikean reunan muovipala lähtee myös irti. Hansikaslokeron sisällä kaksi isoa T30 ruuvia, kun kaikki irroitettu niin lähtee vetämällä pois ja nyt puhallin on paljon helpommin nähtävissä ja vaihdettavissa kuin ilman hansikaslokeron irtiottoa. Lokeron valon/luukun kytkimen ja mahdollisen USB/AUX pistokkeen liittimet pitää irrottaa hanskalokerosta sitä ulosvedettäessä.
-Liitin irti puhaltimesta, molemmilta sivuilta kun painaa lukitusklipsuja johtoja kohti ja vetää niin irtoaa
-Kuvassa näkyvä keltaisella ympyröity ruuvi pitää irroittaa, 6mm kanta. Todella ärsyttävä ruuvata ulos, tilaa on juuri ja juuri tarpeeksi että 1/4" pieni räikkä lyhyellä 6mm hylsyllä mahtui kääntämään noin 1/8 kierrosta kerrallaan. Sitten kun oli tarpeeksi löysällä niin hanskat kädessä pyörittelin vain sormilla pois. Tämän yhden ruuvin irroittamiseen meni noin 10min.
-Punaisella ympyröidyssä kohdassa on lukitustäppä mitä pitää painaa tuulettimen keskiosaa kohti ja samalla kun kiertää koko puhallinta vastapäivään se kiertyy pois paikaltaan
-Itse jouduin irroittamaan kuvassa näkyvät valkoisten kumibrikkojen päällä olevat ruuvit (niitä on kolme, vaikka kuvassa näkyy vain yksi) että tuulettimen moottorin kuoren sai erotettua muusta puhaltimesta ja näin ollen itse puhallin tuli kolosta ulos kahdesta osasta. Jos näin tarvitsee tehdä niin puhallinta voi pyöritellä kolossa että saa loput ruuvit näkyviin vuorotellen
-Uuden puhaltimen takaisinasennus, sain paikalleen parin minuutin geometrisen arvuuttelun ja kokeilun saattelemana ilman että uutta puhallinta tarvitsi purkaa kahteen osaan
-6mm ruuvi kiinni, liitin kiinni, puhaltimen testaus ja kaikki muut kamat kasaan
-Selkähieronnan varaus seuraavalle päivälle
Ensikertalaiselta meni 1h30min, nyt kun tietää mitä tekee niin menis varmasti 45 minuuttiin. Mutta pari tuntia kannattaa varata, kiireessä kun tota koittaa repiä ja painaa kiinni kolosta/koloon tota puhallinta niin saa vaan vahinkoa aikaan. Itsellä oli edessä Defan kaapeli, pistorasia, subwooferin ja lisäpitkien virtakaapelit ja onnistui silti niitä siirtämättä.