Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Paikalla
FinPat
Viestit: 8001
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Jiitee kirjoitti:
07 Loka 2023, 22:48
Puola voi auttaa, äärimmäinen sitten Multiair2
Wanhaan aikaan ongelmien kohdalla vaihdettiin vain Puolan johto mutta pitää siis vaihtaa koko Puola...

Avatar
Cotzy
Viestit: 914
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

Jiitee kirjoitti:
07 Loka 2023, 22:48
jmi kirjoitti:
07 Loka 2023, 21:50
Cotzy kirjoitti:
04 Loka 2023, 20:25


Itsellä pysynyt akku hengissä kolme vuotta akun säännöllisellä latauksella.
Mutta sumuisena syysaamuna alkoi muutaman yön ulkovärjöttelyn jälkeen Stelvio käymään vajaalla ekalla käynnistyksellä. Hetken odottelun jälkeen kävi taas kaikilla. Tulpat menee vaihtoon nyt syksyn 6-vuotishuollossa. Niillä takana 45 tkm ja reilut 3v. Viimeksi tulpat vaihdettiin takuuseen, nyt ei.

Cotzy
Ei auta tulppien vaihto vajaalla käyntiin.
Puola voi auttaa, äärimmäinen sitten Multiair2
Sen verran paskasti käy, eikä käynti normalisoidu, että pitänee valitettavasti vetää hinurin lavalle. Ja Autoliiton jäsenpalvelu vie vain lähimpään merkkiliikkeeseen, eli Delta-Autoon :( .
Tulpat ainakin on vaihtokunnossa.

No, onneksi on kesäkalusto vielä pihassa.

Cotzy

Avatar
Polforea
Viestit: 11550
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Yleensä hinurikuskin kanssa vois opia lisähinnan, jolla vie pidemmälle. Tuon lisähinnan hinausfirma laskuttaa suoraan sopijalta.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

jmi
Viestit: 1584
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja jmi »

Cotzy kirjoitti:
08 Loka 2023, 10:09
Jiitee kirjoitti:
07 Loka 2023, 22:48
jmi kirjoitti:
07 Loka 2023, 21:50


Ei auta tulppien vaihto vajaalla käyntiin.
Puola voi auttaa, äärimmäinen sitten Multiair2
Sen verran paskasti käy, eikä käynti normalisoidu, että pitänee valitettavasti vetää hinurin lavalle. Ja Autoliiton jäsenpalvelu vie vain lähimpään merkkiliikkeeseen, eli Delta-Autoon :( .
Tulpat ainakin on vaihtokunnossa.

No, onneksi on kesäkalusto vielä pihassa.

Cotzy
Itsellä näissä tapauksissa on auttanut moottoriöljyjen lämmitys tai akun irroitus. Ellet ehtinyt jo tilata hinuria niin kokeile näitä vaihtoehtoja.
Jokin siellä multiairissa temppuilee kun tulee kylmät kelit.

Avatar
Maunu
Viestit: 3548
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Otin tänään Stelvion pelkääjänpuolen ovipahvin irti ja putsasin peililtä tulevan pienemmän liittimen.
Toivottavasti nyt toimisi ulkolämpötilan mittaus. Pientä hapettumaa oli liittimessä, mutta ei mitään katastrofaalista.

Ovipahvin irrotus ei ole ihan helpoin mahdollinen, mutta Youtubesta katsomallani videolla homma onnistui kohtalaisen hyvin, eikä mitään mennyt rikki.

Jos lämpötila heittelee tämänkin jälkeen, täytyy vaihtaa anturi matti_vuorio:n Giulia ketjun ohjeiden mukaisesti.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Cotzy
Viestit: 914
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

jmi kirjoitti:
08 Loka 2023, 13:07
Cotzy kirjoitti:
08 Loka 2023, 10:09
Jiitee kirjoitti:
07 Loka 2023, 22:48


Puola voi auttaa, äärimmäinen sitten Multiair2
Sen verran paskasti käy, eikä käynti normalisoidu, että pitänee valitettavasti vetää hinurin lavalle. Ja Autoliiton jäsenpalvelu vie vain lähimpään merkkiliikkeeseen, eli Delta-Autoon :( .
Tulpat ainakin on vaihtokunnossa.

No, onneksi on kesäkalusto vielä pihassa.

Cotzy
Itsellä näissä tapauksissa on auttanut moottoriöljyjen lämmitys tai akun irroitus. Ellet ehtinyt jo tilata hinuria niin kokeile näitä vaihtoehtoja.
Jokin siellä multiairissa temppuilee kun tulee kylmät kelit.
Kolme tuntia lohkolämmittimen päässä sai käynnin tasaantumaan normaaliksi noin 30 sekuntia käynnistyksestä.
Joten saan itse ajettua Stelvion Saloon vuosihuoltoaamuna käyntihäiriön hoitamiseksi kuntoon. Kiitos vinkistä.

Cotzy

jmi
Viestit: 1584
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja jmi »

Onko tullut jo selvyyttä? Multiair-vialta vaikuttaa. Ei vaan käsitä mikä niitä rikkoo näin uusissa autoissa.

Avatar
Cotzy
Viestit: 914
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

jmi kirjoitti:
21 Loka 2023, 16:30
Onko tullut jo selvyyttä? Multiair-vialta vaikuttaa. Ei vaan käsitä mikä niitä rikkoo näin uusissa autoissa.
Homma on vähän fifty-sixty vielä :| . Salon Alfa Romeo -asiantuntijaliikkeessä auto ollut nyt 6-vuotishuollossa tällä viikolla.
Kilometrejä sellaiset 65 tkm takana. Öljynvaihtovälit ovat olleet 10-14 tkm ja 10-12 kk. Seleniaa on aina käytetty. Pätkäajoa aika paljon ajosuoritteesta.

Auto kävi vähän karheasti, mutta veti normaalisti ilman vikavaloja, kun piti lohkolämmittimen päässä ennen käynnistystä.
Ja siirtoajo Saloon oli ihan ongelmaton.

3 vuotta ja 35 tkm ajetut tulpat vaihdettiin joka tapauksessa sovitusti suodattimien ja öljynvaihdon yhteydessä. Toisen sylinterin multiairin ilmaventtiilin jumittamiseen viittaava koodi löytyi vikamuistista kylmäkäynnistysten prötäämisten yhteydestä.

Huollon jälkeen auto kävi edelleen huonosti prötäämällä heti kylmäkäynnistyksen jälkeen, mutta nyt vikakoodi oli eri ja viittasikin sytytyshäiriöön kakkossylinterissä.

Puolat vaihdettin vielä ristiin eilen sytytyshäiriön selvittämiseksi ja auto jätettiin yöksi pakkaseen.

Ja katso, Stelvio käy taas heti siististi kuin enkeli kylmäkäynnistyksestä toiseen :crazyeyes: .

Annetaan vielä jäätyä toinen yö ulkosalla ja katsotaan aamulla uudestaan kylmäkäynti ja mahdolliset vikakoodit.

No, en usko, että Multiairin ilmaventtiilin todettu jumittaminen poistuu itsekseen lopullisesti.
Eihän se Multiairin ilmaventtilejä jumittava epäpuhtaus itsekseen minnekään häviä, korkeintaan siirtyy toiseen paikkaan järjestelmässä.
Mutta katsotaan nyt, josko vaiva pysyisi poissa tuoreilla öljyillä.
Ja kun ilmeisesti kysyntääkin on, niin maahantuojalla on uusia Multiair-yksiköitä nykyään kätevästi tarjolla suoraan hyllystä vuoden 2023 optimoituun 2323 euron hintaan. Eikä vaihtotyökään ole todellakaan ihan olematon, joten ainakin kolme lompsallista tarvitaan tuohon operaatioon :? .

Mutta olen aloittanut säästämisen Multiair-rahastoon :| .
Edessähän Multiairin vaihto joskus on. Ehkä jo ensi viikolla. Tai sitten myöhemmin. Elämä on.

Cotzy

Avatar
karila
Viestit: 1190
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja karila »

Juu, ehkä tuo multiair ei oikein tykkää kylmän kauden pätkäajosta. Täytyy itsekin ranskis-sähkärillä hoitaa lyhyet nurkka-ajot.
- Kari

Avatar
lerppu
Viestit: 6155
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja lerppu »

karila kirjoitti:
25 Loka 2023, 21:39
Juu, ehkä tuo multiair ei oikein tykkää kylmän kauden pätkäajosta. Täytyy itsekin ranskis-sähkärillä hoitaa lyhyet nurkka-ajot.
Öh - mä en tällä talvella juuri muuta teekään! MoniIlma-stressi iskee. Come on Baby - hold together…

jmi
Viestit: 1584
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja jmi »

Cotzy kirjoitti:
25 Loka 2023, 19:07
jmi kirjoitti:
21 Loka 2023, 16:30
Onko tullut jo selvyyttä? Multiair-vialta vaikuttaa. Ei vaan käsitä mikä niitä rikkoo näin uusissa autoissa.
Homma on vähän fifty-sixty vielä :| . Salon Alfa Romeo -asiantuntijaliikkeessä auto ollut nyt 6-vuotishuollossa tällä viikolla.
Kilometrejä sellaiset 65 tkm takana. Öljynvaihtovälit ovat olleet 10-14 tkm ja 10-12 kk. Seleniaa on aina käytetty. Pätkäajoa aika paljon ajosuoritteesta.

Auto kävi vähän karheasti, mutta veti normaalisti ilman vikavaloja, kun piti lohkolämmittimen päässä ennen käynnistystä.
Ja siirtoajo Saloon oli ihan ongelmaton.

3 vuotta ja 35 tkm ajetut tulpat vaihdettiin joka tapauksessa sovitusti suodattimien ja öljynvaihdon yhteydessä. Toisen sylinterin multiairin ilmaventtiilin jumittamiseen viittaava koodi löytyi vikamuistista kylmäkäynnistysten prötäämisten yhteydestä.

Huollon jälkeen auto kävi edelleen huonosti prötäämällä heti kylmäkäynnistyksen jälkeen, mutta nyt vikakoodi oli eri ja viittasikin sytytyshäiriöön kakkossylinterissä.

Puolat vaihdettin vielä ristiin eilen sytytyshäiriön selvittämiseksi ja auto jätettiin yöksi pakkaseen.

Ja katso, Stelvio käy taas heti siististi kuin enkeli kylmäkäynnistyksestä toiseen :crazyeyes: .

Annetaan vielä jäätyä toinen yö ulkosalla ja katsotaan aamulla uudestaan kylmäkäynti ja mahdolliset vikakoodit.

No, en usko, että Multiairin ilmaventtiilin todettu jumittaminen poistuu itsekseen lopullisesti.
Eihän se Multiairin ilmaventtilejä jumittava epäpuhtaus itsekseen minnekään häviä, korkeintaan siirtyy toiseen paikkaan järjestelmässä.
Mutta katsotaan nyt, josko vaiva pysyisi poissa tuoreilla öljyillä.
Ja kun ilmeisesti kysyntääkin on, niin maahantuojalla on uusia Multiair-yksiköitä nykyään kätevästi tarjolla suoraan hyllystä vuoden 2023 optimoituun 2323 euron hintaan. Eikä vaihtotyökään ole todellakaan ihan olematon, joten ainakin kolme lompsallista tarvitaan tuohon operaatioon :? .

Mutta olen aloittanut säästämisen Multiair-rahastoon :| .
Edessähän Multiairin vaihto joskus on. Ehkä jo ensi viikolla. Tai sitten myöhemmin. Elämä on.

Cotzy
Osasivatko huollossa sanoa mistä multiairin vika johtuu? Eli miksi se vikaantuu?

Avatar
Cotzy
Viestit: 914
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

Stelvio palasi kotipihaan :mrgreen: . Käy taas siististi kylmänä ja kuumana. Ja vetää raivokkaasti, kuten ennenkin.
Onni on syvää, kotimatka oli juhlaa 8) .

En hankkinut uutta Multiair2-pakettia asennettuna.
Ei ollut lopulta tarpeen. Säästyvä n. 3 keuria jää tulevaisuuden Multiair-rahastoon, käytettäväksi ensi viikolla, ensi vuonna tai joskus.

Koska palvelu oli taas ensiluokkaista Salon Moottorihuollossa, asiaa tutkittiin pieteetillä asiakkaan kanssa päivittäin keskustellen, vikakoodien sisältöä avaten ja epätodennäköisiä vaihtoehtoehtoja poissulkien, tuli ekaa kertaa aito halu autohuollon yhteydessä tipata vastuullisia, palveluhaluisia ja Alfa Romeo -asiantuntevia herrasmiehiä yhteensä 5 %:lla huolto-/korjausvisiitin loppusummasta :-D .

Cotzy

jmi
Viestit: 1584
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja jmi »

Mikä lopulta diagnosoitiin viaksi?

Avatar
Cotzy
Viestit: 914
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

Mitä tapahtui huollossa Stelviolle?

Ma auto otettiin työn alle. Normaali 6-vuotishuolto + sytytystulppien vaihto ja kylmäkäyntihäiriöiden selvitys.
Softapäivitykset tsekattu. Akun kunto tsekattu.

Seuraavat ECM moottorikoodit löytyi vikamuistihistoriasta:

ECM P1062-00 Cylinder 2 Oil Supply Solenoid Valve Stuck - tämä on multiairin 2 sylinterin ilmaventtiilin jumittamiskoodi, ei hyvä
ECM P0302-00 Cylinder 2 Misre Detected - 2 sylinteri pätkii
ECM P0300-00 Random/Multiple Cylinder Misre Detected - muissakin sylintereissä pätkii kompensoidakseen 2 sylinterin pätkimistä
ECM P0363-00 Misre Detected - Fueling Disabled - polttoaineen syöttöä rajoitettu pätkimisen takia
ECM P0303-00 Cylinder 3 Misre Detected - 3 sylinteri pätkii

Tuo multiairin ilmaventtiilin jumittamiskoodi P1062 on huono homma. Hienomekaaniseen multiairjärjestelmän ilmaventtiilin on päässyt ilmeisesti jotenkin karstaa sylinteristä tai epäpuhtauksia öljyn välityksellä, mitkä jumittelevat ilmaventtiilä saaden aikaan käyntihäiriöitä ko. sylinterissä. Ongelma akuutti erityisesti kylmänä, kun öljyt ei voitele ihan optimaalisesti ja pääse kuljettamaan epäpuhtauksia pois kätevästi sylinterikannen sisällä olevaan multiairin omaan öljynsuodattimeen.

Seuraavaksi vaihdettiin tulpat uusiin, mutta käyntihäiriöt kylmänä jatkuivat tiistaiaamuna pakkasyön jälkeen. Nyt ei tullut enää multiair-vikakoodia, vaan 2 sylinterin sytytyshäiriökoodi. Puolat vaihdettiin ristiin 1 ja 2-sylinterin välillä, jotta voitiin tarkistaa puolien kunto.

Keskiviikkoaamuna pakkasyön jälkeen kävi ja veti heti ihan normaalisti. Ei vikakoodeja enää multiairin ilmaventtiilin jumittelusta tai sytytyshäiriöistä. Puolissa ei siis ongelmaa. Tämä ihan kätevää, sillä maahantuojalla ei ollut puolia hyllyssä, vaikka multiaireja oli. Ja tuore moottoriöljy saanut multiairin ilmaventtiilit toimimaan ilman jumeja. Koeajo moottorin lämmittämiseksi ja koodien tsekkaus, ei mitään.

Ulkosäilytys to ja pe öinä. Kylmäkäynnistykset aamulla ja koodien tarkistus. Ei häiriöitä tai koodeja. Joka päivä havainnoista soitettiin ja keskusteltiin selvityksen seuraavista vaiheista.

Kun multiairin jumittaminen häipyi tuoreella Selenialla ja sytytystulppien vaihdolla, päätettiin jättää multiairin vaihto-operaatio tekemättä. Tehdään sitten, kun oikeasti jumahtaa.

Miten multiairin ilmaventtiilit saisi pysymään jumittamatta, mietitiin vaihtoehtoja. Eri luokituksen moottoriöljyn käyttöä tai huuhteluaineiden lisäystä ei valmistaja suosittele, joten sellaista ei myöskään tehty.
Jotta epäpuhtaudet voisivat kulkeutua pois multiairista ja jopa suodattimeen, parasta olisi tehdä seuraava öljynvaihto aikaisin ja ajaa öljyt todella kuumiksi aika ajoin vaikka radalla ja varsinkin ennen seuraavaa öljynvaihtoa.
Eli jossei keväällä Ahvenistolla voi itse vaihtaa öljyjä tulikuumina, ajan keväällä n. 5000-6000 km jälkeen öljynvaihtoon Paimion pitkät mäet kakkosella huudattaen ja öljyt heti pihalle mahdollisimman kuumina.

Voi tietty olla, että multiairin ilmaventtiilin jumittaminen ei pysy poissa vaan uusiutuu piakkoin. Mutta nyt käy taas upeasti ja vetää raivolla :-D .
Ja 3 keuria jäi vielä säästöön.

Cotzy

Avatar
Jiitee
Viestit: 4484
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Cotzy kirjoitti:
28 Loka 2023, 00:01
Mitä tapahtui huollossa Stelviolle?

Ma auto otettiin työn alle. Normaali 6-vuotishuolto + sytytystulppien vaihto ja kylmäkäyntihäiriöiden selvitys.
Softapäivitykset tsekattu. Akun kunto tsekattu.

Seuraavat ECM moottorikoodit löytyi vikamuistihistoriasta:

ECM P1062-00 Cylinder 2 Oil Supply Solenoid Valve Stuck - tämä on multiairin 2 sylinterin ilmaventtiilin jumittamiskoodi, ei hyvä
ECM P0302-00 Cylinder 2 Misre Detected - 2 sylinteri pätkii
ECM P0300-00 Random/Multiple Cylinder Misre Detected - muissakin sylintereissä pätkii kompensoidakseen 2 sylinterin pätkimistä
ECM P0363-00 Misre Detected - Fueling Disabled - polttoaineen syöttöä rajoitettu pätkimisen takia
ECM P0303-00 Cylinder 3 Misre Detected - 3 sylinteri pätkii

Tuo multiairin ilmaventtiilin jumittamiskoodi P1062 on huono homma. Hienomekaaniseen multiairjärjestelmän ilmaventtiilin on päässyt ilmeisesti jotenkin karstaa sylinteristä tai epäpuhtauksia öljyn välityksellä, mitkä jumittelevat ilmaventtiilä saaden aikaan käyntihäiriöitä ko. sylinterissä. Ongelma akuutti erityisesti kylmänä, kun öljyt ei voitele ihan optimaalisesti ja pääse kuljettamaan epäpuhtauksia pois kätevästi sylinterikannen sisällä olevaan multiairin omaan öljynsuodattimeen.

Seuraavaksi vaihdettiin tulpat uusiin, mutta käyntihäiriöt kylmänä jatkuivat tiistaiaamuna pakkasyön jälkeen. Nyt ei tullut enää multiair-vikakoodia, vaan 2 sylinterin sytytyshäiriökoodi. Puolat vaihdettiin ristiin 1 ja 2-sylinterin välillä, jotta voitiin tarkistaa puolien kunto.

Keskiviikkoaamuna pakkasyön jälkeen kävi ja veti heti ihan normaalisti. Ei vikakoodeja enää multiairin ilmaventtiilin jumittelusta tai sytytyshäiriöistä. Puolissa ei siis ongelmaa. Tämä ihan kätevää, sillä maahantuojalla ei ollut puolia hyllyssä, vaikka multiaireja oli. Ja tuore moottoriöljy saanut multiairin ilmaventtiilit toimimaan ilman jumeja. Koeajo moottorin lämmittämiseksi ja koodien tsekkaus, ei mitään.

Ulkosäilytys to ja pe öinä. Kylmäkäynnistykset aamulla ja koodien tarkistus. Ei häiriöitä tai koodeja. Joka päivä havainnoista soitettiin ja keskusteltiin selvityksen seuraavista vaiheista.

Kun multiairin jumittaminen häipyi tuoreella Selenialla ja sytytystulppien vaihdolla, päätettiin jättää multiairin vaihto-operaatio tekemättä. Tehdään sitten, kun oikeasti jumahtaa.

Miten multiairin ilmaventtiilit saisi pysymään jumittamatta, mietitiin vaihtoehtoja. Eri luokituksen moottoriöljyn käyttöä tai huuhteluaineiden lisäystä ei valmistaja suosittele, joten sellaista ei myöskään tehty.
Jotta epäpuhtaudet voisivat kulkeutua pois multiairista ja jopa suodattimeen, parasta olisi tehdä seuraava öljynvaihto aikaisin ja ajaa öljyt todella kuumiksi aika ajoin vaikka radalla ja varsinkin ennen seuraavaa öljynvaihtoa.
Eli jossei keväällä Ahvenistolla voi itse vaihtaa öljyjä tulikuumina, ajan keväällä n. 5000-6000 km jälkeen öljynvaihtoon Paimion pitkät mäet kakkosella huudattaen ja öljyt heti pihalle mahdollisimman kuumina.

Voi tietty olla, että multiairin ilmaventtiilin jumittaminen ei pysy poissa vaan uusiutuu piakkoin. Mutta nyt käy taas upeasti ja vetää raivolla :-D .
Ja 3 keuria jäi vielä säästöön.

Cotzy
Hyvä juttu. Tuossa taitaa olla nuo tärkeimmät keinot MultiAirin hyvänä pitoon.
Esilämmitys vielä talvella tietysti riittävän pitkään auttanee, lämmin talli vielä
enemmän. Mutta tuota puolitettua vaihtoväliä käytin itsekin Juuliassa välillä 150-
181 tkm, ja toimi.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Paikalla
FinPat
Viestit: 8001
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Cotzy kirjoitti:
28 Loka 2023, 00:01
Ja 3 keuria jäi vielä säästöön.
Nyt ne kaikki 3k€ kiinni Bitcoiniin ja sitten MultiAirin kosahtaessa myy 10%-20% potista pois niin saa katettua korjauksen? :silly:

Kysymyksenä tietäjille, miksi MultiAir käyttää likaantuvaa moottoriöljyä hydraulinesteenään eikä käytössä ole suljettua kiertoa omilla nesteillään? Kun kerran öljyn laatu tuntuu olevan tämän markkinoiden kehittyneimmän venttiiliohjausjärjestelmän akilleen kantapää. Ja voisi kuvitella että jokin juuri tähän tehtävään suunniteltu hydraulineste olisi parempi vaihtoehto kaikkinensa.

Avatar
Cotzy
Viestit: 914
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

FinPat kirjoitti:
28 Loka 2023, 12:51
Cotzy kirjoitti:
28 Loka 2023, 00:01
Ja 3 keuria jäi vielä säästöön.
Nyt ne kaikki 3k€ kiinni Bitcoiniin ja sitten MultiAirin kosahtaessa myy 10%-20% potista pois niin saa katettua korjauksen? :silly:

Kysymyksenä tietäjille, miksi MultiAir käyttää likaantuvaa moottoriöljyä hydraulinesteenään eikä käytössä ole suljettua kiertoa omilla nesteillään? Kun kerran öljyn laatu tuntuu olevan tämän markkinoiden kehittyneimmän venttiiliohjausjärjestelmän akilleen kantapää. Ja voisi kuvitella että jokin juuri tähän tehtävään suunniteltu hydraulineste olisi parempi vaihtoehto kaikkinensa.
Joo, ostomarkkina on ja mieluummin laitan irtorahan poikimaan johonkin arvoaan nostavaan, vaikka harraste -Alfa Romeoihin, ja ylläpidän nykyistä MultiAiria rata-ajolla ja lyhennetyllä öljynvaihtovälillä, ennenkuin ostan uuden.
Sain tosin huollosta mukaan myös hienon Alfa Romeo QV -lippiksen :-D, jonka onnenkalutaikavoimaan MultiAirin hengityksen varmistajana haluan uskoa :-D .

MultiAirissa on oma öljynsuodattimensa. Mutta siihen käsiksi pääsemiseksi pitää ottaa koko sylinterinkansi irti :roll: . Joten käytännössä sitä ei erikseen vaihdeta koskaan, vain sitten isomman konerempan yhteydessä.

Cotzy

jmi
Viestit: 1584
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja jmi »

En oikein usko että on pelkästään öljyongelma. Omassani ekan kerran käynnistyi huonosti alle 3-vuotiaana vielä takuualaisena. Tämän jälkeen muutaman kerran seuraavana talvena ja sitä seuraavana. Nyt 6-vuotiaana tekee lähes joka kerta jo ellei auton moottoriöljyjä lämmitä. Eli ei viitsi lähteä mihinkään missä ei saa lämmitykseen. Antaa sytytyskatkoksen aina 4-sylinteriin. Ei vaikuta onko uudet tulpat/puolat tai öljyt, millään ei ole vaikutusta. Vain öljyjen lämpötila / ulkolämpötila vaikuttaa. Koko kesän toimii aina täysin normaalisti.

Joskus ongelmasta on päässyt eroon akun irroituksella eli voisiko myös jokin solenoidi temppuilla siellä.

Eli onko näissä ensimmäisien vuosimallien multiaireissa jotain valmistusvikoja ja jokin väli on liian ahdas kylmille öljyille. Koska kaikilla ongelmia ei esiinny kuitenkaan. Multiairin osanumero on käsittääkseni jossain vaiheessa vaihtunut eli onko tehty jotain muutosta.
En ole myöskään lukenut että vaihdetun multiairin kanssa olisi ollut ongelmia enää, tosin seuranta-aika niissä on vielä kovin lyhyt.

Paskamainen vika muuten lähes täydellisessä autossa.

Avatar
Cotzy
Viestit: 914
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

Juttelin MultiAirin kestävyyksistä Moottorihuollon Matin kanssa.
Osa MultiAireista on mennyt vaihtokuntoon melko pienillä kilometreillä, vaikka oikeat öljyt maltillisilla vaihtoväleillä käytössä :( .
Ja on myös bensa-Stelvioita tai -Giulioita, joissa ollaan yli selvästi 200 tkm ilman ongelmia.
Ei voi ennustaa, korkeintaan yrittää helpottaa olosuhteita MultiAirin häiriöttömälle toiminnalle.

Kysyin myös, miten tuo MultiAir-asia on hoidettu saman konsernin hienossa PHEV-Hurricane voimalinjassa, eli Jeepin Wrangler 4xe:ssä.
Noita on kuulema yksi käynyt ekassa huollossa, joten ei hirveästi statistiikkaa.
Kuulemma öljyn vaihtosuosittaja on Jeepissä herkempi ja agressiivisempi kuin Alfassa estäen ajamisen kokonaan polttomoottorilla öljyjen olleessa iällä :? .

Mutta voi olla hieno Wrangler 4xe jännempi PHEVinä, kun noissa isoissa PHEVeissä voi olla omistajilla vimmainen taipumus ajella vain sähköllä ja kerätä ruostetta öljyttömään sylinterinkanteen. Ja sitten kun ekan kerran kuukausiin polkaistaankin kunnolla kaasua moottoritiellä, koko moottori leipaiseen itsensä kiinni ja vaihtokuntoon :| .

Cotzy

Paikalla
FinPat
Viestit: 8001
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

jmi kirjoitti:
28 Loka 2023, 13:35
En oikein usko että on pelkästään öljyongelma.
jmi kirjoitti:
28 Loka 2023, 13:35
Vain öljyjen lämpötila / ulkolämpötila vaikuttaa.
Jos öljyn lämpötila on ulkolämpötilan kanssa ainoat vaikuttavat parametrit niin eikö juuri tällöin kyseessä ole suurella todennäköisyydellä öljyongelma?
Vai onko teoria että jokin venttiili tai öljykanava kutistuu kylmässä niin että toiminta heikkenee?
jmi kirjoitti:
28 Loka 2023, 13:35
Eli onko näissä ensimmäisien vuosimallien multiaireissa jotain valmistusvikoja ja jokin väli on liian ahdas kylmille öljyille.
Huomiona että itse MultiAir -teknologia on ollut kaupallisessa käytössä jo kohta 15 vuotta.

Paikalla
FinPat
Viestit: 8001
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Cotzy kirjoitti:
28 Loka 2023, 13:57
Mutta voi olla hieno Wrangler 4xe jännempi PHEVinä, kun noissa isoissa PHEVeissä voi olla omistajilla vimmainen taipumus ajella vain sähköllä ja kerätä ruostetta öljyttömään sylinterinkanteen. Ja sitten kun ekan kerran kuukausiin polkaistaankin kunnolla kaasua moottoritiellä, koko moottori leipaiseen itsensä kiinni ja vaihtokuntoon :| .
Eikö noissa ole mitään pakotettua polttiksen käyttöä aina vähän väliä?

Avatar
lerppu
Viestit: 6155
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja lerppu »

FinPat kirjoitti:
28 Loka 2023, 14:50
Cotzy kirjoitti:
28 Loka 2023, 13:57
Mutta voi olla hieno Wrangler 4xe jännempi PHEVinä, kun noissa isoissa PHEVeissä voi olla omistajilla vimmainen taipumus ajella vain sähköllä ja kerätä ruostetta öljyttömään sylinterinkanteen. Ja sitten kun ekan kerran kuukausiin polkaistaankin kunnolla kaasua moottoritiellä, koko moottori leipaiseen itsensä kiinni ja vaihtokuntoon :| .
Eikö noissa ole mitään pakotettua polttiksen käyttöä aina vähän väliä?
Ainakin näissä pienissä pheveissä säännöllisesti dinomehua pakotetaan kurkusta alas.

jmi
Viestit: 1584
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja jmi »

FinPat kirjoitti:
28 Loka 2023, 14:48
jmi kirjoitti:
28 Loka 2023, 13:35
En oikein usko että on pelkästään öljyongelma.
jmi kirjoitti:
28 Loka 2023, 13:35
Vain öljyjen lämpötila / ulkolämpötila vaikuttaa.
Jos öljyn lämpötila on ulkolämpötilan kanssa ainoat vaikuttavat parametrit niin eikö juuri tällöin kyseessä ole suurella todennäköisyydellä öljyongelma?
Vai onko teoria että jokin venttiili tai öljykanava kutistuu kylmässä niin että toiminta heikkenee?
jmi kirjoitti:
28 Loka 2023, 13:35
Eli onko näissä ensimmäisien vuosimallien multiaireissa jotain valmistusvikoja ja jokin väli on liian ahdas kylmille öljyille.
Huomiona että itse MultiAir -teknologia on ollut kaupallisessa käytössä jo kohta 15 vuotta.
Tarkoitin sitä että multiairissa itsessään tapahtuu jotain kylmässä, solenoidi jumittaa tai jokin öljykanava kutistuu tms. Giulietoissa oli ainakin solenoidivikoja, jotka esiintyivät juurikin kylmässä. Nämä on minun ajatuksia, en tiedä syytä mutta ei tiedä kukaan muukaan.
Multiair-tekniikka on jo vanhempaa, mut Stelviossa on uudempaa versiota ja käsittääkseni näissä piti olla alkupään viat poistettu mutta eipä olekaan.

jmi
Viestit: 1584
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja jmi »

Sehän olisikin hienoa että viallinen osa esim. solenoidi voitaisiin vaihtaa eikä koko multiair. Tällöin selviäisi myös varsinainen vika.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15113
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Cotzy kirjoitti:
28 Loka 2023, 13:16
MultiAirissa on oma öljynsuodattimensa. Mutta siihen käsiksi pääsemiseksi pitää ottaa koko sylinterinkansi irti :roll:
Ihanko totta? Giulietassa eli vanhemmalla MA:lla se vaati jopa niinkin paljon, kuin jakopään kop... niin, tää oli ketjulla sit jo? Mutta vanhemmissa tosiaan MA-suodattimeen pääsi käsiksi muistaakseni jakopään yläkopan avaamalla. Pari hassua ruuvia ja siellä se suodatin oli irrotousta odottelemassa.

Avatar
Cotzy
Viestit: 914
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

^ Tuolla se luuraa MultiAir 2 suodatinpatruuna lohkossa moottorin sisällä. https://www.giuliaforums.com/threads/mu ... ead.43942/

Ei ole tehty helposti vaihdettavaksi todellakaan :crazyeyes: .

Cotzy

Avatar
Maunu
Viestit: 3548
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Dieselissä sentään saa vaihdettua öljynerottimen jakohihnan vaihdon yhteydessä.
Tämän tukkeutumisen seurauksena aiheutuu öljynpaineiden alhaisuutta tyhjäkäynnillä.
Uusilla öljyillä on pysynyt omasta autosta ainakin vielä herjat pois.
Hihna olisi pikkuhiljaa vaihtoa vaille, kun 60tkm tulee täytteen.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

jmi
Viestit: 1584
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja jmi »

Cotzy kirjoitti:
28 Loka 2023, 13:57
Juttelin MultiAirin kestävyyksistä Moottorihuollon Matin kanssa.
Osa MultiAireista on mennyt vaihtokuntoon melko pienillä kilometreillä, vaikka oikeat öljyt maltillisilla vaihtoväleillä käytössä :( .
Ja on myös bensa-Stelvioita tai -Giulioita, joissa ollaan yli selvästi 200 tkm ilman ongelmia.
Ei voi ennustaa, korkeintaan yrittää helpottaa olosuhteita MultiAirin häiriöttömälle toiminnalle.

Kysyin myös, miten tuo MultiAir-asia on hoidettu saman konsernin hienossa PHEV-Hurricane voimalinjassa, eli Jeepin Wrangler 4xe:ssä.
Noita on kuulema yksi käynyt ekassa huollossa, joten ei hirveästi statistiikkaa.
Kuulemma öljyn vaihtosuosittaja on Jeepissä herkempi ja agressiivisempi kuin Alfassa estäen ajamisen kokonaan polttomoottorilla öljyjen olleessa iällä :? .

Mutta voi olla hieno Wrangler 4xe jännempi PHEVinä, kun noissa isoissa PHEVeissä voi olla omistajilla vimmainen taipumus ajella vain sähköllä ja kerätä ruostetta öljyttömään sylinterinkanteen. Ja sitten kun ekan kerran kuukausiin polkaistaankin kunnolla kaasua moottoritiellä, koko moottori leipaiseen itsensä kiinni ja vaihtokuntoon :| .

Cotzy
Onko vielä toiminut?

Avatar
Cotzy
Viestit: 914
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

^ Ei ongelmia. Lähinnä kaupunkiajoa viikon verran. Aamulla lähtenyt lohkolämmittimen päästä, päivällä ilman lämmitystä. Käynti normaalia.
S&S:n olen ottanut pois. Ja kotimatkalla lämmittänyt moottoria ajamalla DNA-kytkin D-asennossa. Vähän enemmän huolenpitoa käyntilämpöjen saavuttamisesta siis.
Jos temppuilee uudestaan, laitan MultiAirin vaihtoon. Kyllä käyttöauton pitää lähteä liikenteeseen, heti kun pyydetään.
Myös Alfa Romeon.

Cotzy

Avatar
lerppu
Viestit: 6155
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Oon funtsinut että pitäiskö tilata Latviasta Velocen jakkarat… Kuskin penkki narisee - loppuu kun suihkii crctä. Mutta palailee. Ja 500€ toimituskulujen kanssa saisi nahkaisen mustan Velocepenkin. Katselin että Konalan Deltassa on yksilö jonka voisi koeistua. Saisi tuntumaa kannattaako päivittää…

Avatar
karila
Viestit: 1190
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja karila »

lerppu kirjoitti:
03 Marras 2023, 10:47
Oon funtsinut että pitäiskö tilata Latviasta Velocen jakkarat… Kuskin penkki narisee - loppuu kun suihkii crctä. Mutta palailee. Ja 500€ toimituskulujen kanssa saisi nahkaisen mustan Velocepenkin. Katselin että Konalan Deltassa on yksilö jonka voisi koeistua. Saisi tuntumaa kannattaako päivittää…
Velocen jakkarakin narisee :mrgreen:
- Kari

Avatar
karila
Viestit: 1190
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja karila »

Cotzy kirjoitti:
02 Marras 2023, 21:35
^ Ei ongelmia. Lähinnä kaupunkiajoa viikon verran. Aamulla lähtenyt lohkolämmittimen päästä, päivällä ilman lämmitystä. Käynti normaalia.
S&S:n olen ottanut pois. Ja kotimatkalla lämmittänyt moottoria ajamalla DNA-kytkin D-asennossa. Vähän enemmän huolenpitoa käyntilämpöjen saavuttamisesta siis.
Jos temppuilee uudestaan, laitan MultiAirin vaihtoon. Kyllä käyttöauton pitää lähteä liikenteeseen, heti kun pyydetään.
Myös Alfa Romeon.

Cotzy
Ainahan me ajetaan D:llä :-D
- Kari

Paikalla
FinPat
Viestit: 8001
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

karila kirjoitti:
03 Marras 2023, 10:59
lerppu kirjoitti:
03 Marras 2023, 10:47
Oon funtsinut että pitäiskö tilata Latviasta Velocen jakkarat… Kuskin penkki narisee - loppuu kun suihkii crctä. Mutta palailee. Ja 500€ toimituskulujen kanssa saisi nahkaisen mustan Velocepenkin. Katselin että Konalan Deltassa on yksilö jonka voisi koeistua. Saisi tuntumaa kannattaako päivittää…
Velocen jakkarakin narisee :mrgreen:
Alkuperäinen telttatuoli(tm) ehdottamasti kannattaa päivittää oikeaan sporttijakkaraan. Narisee tai ei. Paljon parempi sivuttaistuki eikä istuinosa lopu reiden puolivälissä.

Ainoa varaus tälle suositukselle on takapuolen leveys. Jos koko on XXL jopa Teksasin kaavassa niin silloin melkein kaikki sivuttaistukea tarjoavat jakkarat alkavat ahdistamaan.

Ja kun penkki on vielä tallin lattialla niin on helppo laittaa silikonirasvaa (https://www.motonet.fi/tuote/crc-silico ... ct=60-0101) nitiseviin kohtiin. Pitäisi pysyä hiljaisena pidempään.

Avatar
lerppu
Viestit: 6155
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja lerppu »

FinPat kirjoitti:
03 Marras 2023, 11:17
karila kirjoitti:
03 Marras 2023, 10:59
lerppu kirjoitti:
03 Marras 2023, 10:47
Oon funtsinut että pitäiskö tilata Latviasta Velocen jakkarat… Kuskin penkki narisee - loppuu kun suihkii crctä. Mutta palailee. Ja 500€ toimituskulujen kanssa saisi nahkaisen mustan Velocepenkin. Katselin että Konalan Deltassa on yksilö jonka voisi koeistua. Saisi tuntumaa kannattaako päivittää…
Velocen jakkarakin narisee :mrgreen:
Alkuperäinen telttatuoli(tm) ehdottamasti kannattaa päivittää oikeaan sporttijakkaraan. Narisee tai ei. Paljon parempi sivuttaistuki eikä istuinosa lopu reiden puolivälissä.

Ainoa varaus tälle suositukselle on takapuolen leveys. Jos koko on XXL jopa Teksasin kaavassa niin silloin melkein kaikki sivuttaistukea tarjoavat jakkarat alkavat ahdistamaan.

Ja kun penkki on vielä tallin lattialla niin on helppo laittaa silikonirasvaa (https://www.motonet.fi/tuote/crc-silico ... ct=60-0101) nitiseviin kohtiin. Pitäisi pysyä hiljaisena pidempään.
Perberi on kieltämättä pehmustettu rasvakerroksella… Mutta mahtuu se 2-sarjan Bemarin M-sport jakkaraan - ja pääsee vielä poiskin! Joten uskoisin että Velocessa vois olla sama. Pitää ajaa Hertsikan Deltaan sovittamaan. (Siellä siis yksilö rivissä - ei Konalassa…)

Paikalla
FinPat
Viestit: 8001
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

lerppu kirjoitti:
03 Marras 2023, 11:57
Perberi on kieltämättä pehmustettu rasvakerroksella… Mutta mahtuu se 2-sarjan Bemarin M-sport jakkaraan - ja pääsee vielä poiskin! Joten uskoisin että Velocessa vois olla sama. Pitää ajaa Hertsikan Deltaan sovittamaan. (Siellä siis yksilö rivissä - ei Konalassa…)
Jos mahtuu Bemarin sport penkkiin niin menee myös Velocen vastaavaan. Ei muuta kuin etupenkit vaihtoon!!!

Ja onhan tarksitettu että uusissakin penkeissä on lämmitys? (Ja laukeamattomat airbagit paikallaan?)

Tai sitten Velocesta vielä askel kovempi upgrade sitten kun 2023 bonarit ovat tulleet tilille.

https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=scR2LPNtSZ4

Kuva

Avatar
lerppu
Viestit: 6155
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja lerppu »

FinPat kirjoitti:
03 Marras 2023, 13:00
lerppu kirjoitti:
03 Marras 2023, 11:57
Perberi on kieltämättä pehmustettu rasvakerroksella… Mutta mahtuu se 2-sarjan Bemarin M-sport jakkaraan - ja pääsee vielä poiskin! Joten uskoisin että Velocessa vois olla sama. Pitää ajaa Hertsikan Deltaan sovittamaan. (Siellä siis yksilö rivissä - ei Konalassa…)
Jos mahtuu Bemarin sport penkkiin niin menee myös Velocen vastaavaan. Ei muuta kuin etupenkit vaihtoon!!!

Ja onhan tarksitettu että uusissakin penkeissä on lämmitys? (Ja laukeamattomat airbagit paikallaan?)

Tai sitten Velocesta vielä askel kovempi upgrade sitten kun 2023 bonarit ovat tulleet tilille.

https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=scR2LPNtSZ4

Kuva
Olen kovin tyytyväinen että kävin Hertsikassa sovittamassa perberiä Velocen penkkiin. Paaaljon paremman näköiset jakkarat, muuttavat sisustaa tosi merkittävästi paremmaksi. Ja kyllä - istuimina pärjäävät vertailukelpoisesti Bemarin vastaaville. Mutta - mutta: nämäkään eivät auta oudon ruumiini mittasuhteisiin. Edelleen Stelvion jakkara ei mene tuossakaan muodossa riittävän alas eikä etureunaa saa tarpeeksi ylös! Myös ratti jää outoon kulmaan, johon en ole parin vuoden aikana tottunut (vaan räplään ajoasentoa satunnaisen säännöllisesti)… Joten en saisi apua päänsärkyyni sisustaa kaunistamalla. Jätän tilaamatta Velocen penkit. Kai näissä aina pitää olla x-määrä ärsyttävyyksiä…

Ko yksilö btw muuten siisti, mutta spaddua oli sisällä palanut hajusta päätellen.
IMG_8971.jpeg
IMG_8971.jpeg (87.32 KiB) Katsottu 3587 kertaa

Paikalla
FinPat
Viestit: 8001
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Minä olen prototyyppi "Italian Standard Ape" kehon mittasuhteista eli lyhyet jalat, pitkä selkä ja pitkähköt kädet ja ehkä juuri siksi Stelviossa löytyi näppärä ajoasento persusta puuduttavista telttatuoleista huolimatta.

Avatar
Cotzy
Viestit: 914
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

karila kirjoitti:
03 Marras 2023, 11:00
Cotzy kirjoitti:
02 Marras 2023, 21:35
^ Ei ongelmia. Lähinnä kaupunkiajoa viikon verran. Aamulla lähtenyt lohkolämmittimen päästä, päivällä ilman lämmitystä. Käynti normaalia.
S&S:n olen ottanut pois. Ja kotimatkalla lämmittänyt moottoria ajamalla DNA-kytkin D-asennossa. Vähän enemmän huolenpitoa käyntilämpöjen saavuttamisesta siis.
Jos temppuilee uudestaan, laitan MultiAirin vaihtoon. Kyllä käyttöauton pitää lähteä liikenteeseen, heti kun pyydetään.
Myös Alfa Romeon.

Cotzy


Ainahan me ajetaan D:llä :-D
Dalvi-asetus on aamuisin aivan liian liukas :) . Jauhaa joka nurkasta jäisellä pinnalla.

Cotzy

AAW
Viestit: 1039
Liittynyt: 08 Loka 2003, 18:31
Car(s): Stelvio Veloce Tbi
159 JTS
QP V8 Evo
75 2.0 TC
ex.159 Tbi & 159 2.0 JTD, 2x156 TS, GTV V6, 166 JTDm, Stelvio JTD
Paikkakunta: Billnäs

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja AAW »

lerppu kirjoitti:
03 Marras 2023, 10:47
Oon funtsinut että pitäiskö tilata Latviasta Velocen jakkarat… Kuskin penkki narisee - loppuu kun suihkii crctä. Mutta palailee. Ja 500€ toimituskulujen kanssa saisi nahkaisen mustan Velocepenkin. Katselin että Konalan Deltassa on yksilö jonka voisi koeistua. Saisi tuntumaa kannattaako päivittää…
Ei crc:tä joka valuu pois, silikonispray niin kuin neuvoin. Sillä loppuu narinat.

MeSoma
Viestit: 101
Liittynyt: 01 Elo 2022, 16:30
Car(s): mm:156,Mito,Brera,Giulietta,Giulia

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja MeSoma »

Tämä näköjään tuplana. Joten esiversio nyt poistettu.
Viimeksi muokannut MeSoma, 03 Marras 2023, 19:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

MeSoma
Viestit: 101
Liittynyt: 01 Elo 2022, 16:30
Car(s): mm:156,Mito,Brera,Giulietta,Giulia

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja MeSoma »

Osallistunpa minäkin tähän jakkarakeskusteluun kun itsekin jossain vaiheessa perusperse/perusjakkara Giuliastina haaveilin hiukka tiukemmasta paketista. Netistä kun näitä tosiaan löytyy käytettynä, varsinkin tuolta itäiseltä ilmansuunnalta. Homma kyllä aika nopeasti kaatui käytännön järkisyihin:

Veloce penkit ovat 8-suuntan säätyvät, perusjakkarat vain 6-suuntaan. Edes käyttämäni merkkikorjaamon edustaja ei kyennyt sanomaan, onko perusjakkaraisessa Giuliassa valmiina sähköpiuhat näille kahdelle lisäsäädölle.

Sparco hiilikuitujakkarat tietysti se Ultimate unelma. Niissä toki omat rajoitteensa, kun sähkölla vain ylos/alas hissi, jolla tosin nettivideoiden mukaan saa istuimen alemmas kuin esim. Veloce istuimissa. Ees/taas ja kallistus sitten perinteisesti manuaalisesti.
Ja mikä ratkaisevaa ainakin minulle, oli se ettei näihin saa ollenkaan istuinlämmitystä. Tai voi ehkä saada jos teettää sen jollain istuinverhoilu pajalla, joka asentaa myös istuinlämmityksiä. Tosin en kovin herkästi alkaisi 3000-6000 € käytettynäkin maksavien istuimien verhoiluja purattamaan.

Suuria epäilyjä herättivät ainakin minussa nämä itä - ilmansuuntien käytettyjen kauppiaitten maksutavat, käteisellä kun pitäisi maksaa ja palautuskäytännöt vähintäinkin epäilyttäviä.

Elipä peruspenkeillä mennään kankut kipeenä ja reisi puutuneena, mutta toistaiseksi tuska sen verran lyhytkestoista ettei autonvaihto ole käynyt mielessä – ainakaan vielä...
Viimeksi muokannut MeSoma, 03 Marras 2023, 19:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
HANU
Viestit: 1393
Liittynyt: 27 Joulu 2004, 18:25
Paikkakunta: VAHTO
Viesti:

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja HANU »

lerppu kirjoitti:
03 Marras 2023, 10:47
Oon funtsinut että pitäiskö tilata Latviasta Velocen jakkarat… Kuskin penkki narisee - loppuu kun suihkii crctä. Mutta palailee. Ja 500€ toimituskulujen kanssa saisi nahkaisen mustan Velocepenkin. Katselin että Konalan Deltassa on yksilö jonka voisi koeistua. Saisi tuntumaa kannattaako päivittää…
Vai pitäisikö vaihtaa koko auto Stelvio QF:n, niin saisi kunnon penkit ja paljon muuta mukavaa kaupan päälle.
Autokaupan ammattilainen

Avatar
Polforea
Viestit: 11550
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

MeSoma kirjoitti:
03 Marras 2023, 17:15
Veloce penkit ovat 8-suuntan säätyvät, perusjakkarat vain 6-suuntaan. Edes käyttämäni merkkikorjaamon edustaja ei kyennyt sanomaan, onko perusjakkaraisessa Giuliassa valmiina sähköpiuhat näille kahdelle lisäsäädölle.
Olen todella hämmästynyt, jos joka suunta tarttee omia piuhoja korin puolelta. Eiköhän sinne tule penkin säätöjen osalta käyttösähkö, maa ja väylä. Lisäksi toki ilmapallolla lie omat karvansa, sekä mahdollisesti grillillä. Mutta asentosäätimethän on penkissä itessään, niin oisi kohtuu järjettömän tuntusta viedä niiden sähköjä korin puolelle ja siitä takaisin jakkaralle - etenkään, kun sekin tieto kuitenkin kulkee tarvittaessa sen väylän kautta.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

JanV
Viestit: 1028
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja JanV »

Just näin. Samat piuhat sinne varmaan tulee, mutta jos penkkivaihtoa miettii, varmistaa että penkistä löytyy penkin ohjainmoduuli myös. Se nyt tosin on penkin pohjassa joten pitäisi kyllä olla mukana. Se eroaa 6 ja 8 asentoisessa toki.

Paikalla
FinPat
Viestit: 8001
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

JanV kirjoitti:
04 Marras 2023, 08:24
Just näin. Samat piuhat sinne varmaan tulee, mutta jos penkkivaihtoa miettii, varmistaa että penkistä löytyy penkin ohjainmoduuli myös. Se nyt tosin on penkin pohjassa joten pitäisi kyllä olla mukana. Se eroaa 6 ja 8 asentoisessa toki.
Ja oliko vielä niin että ohjainmoduli on vain toisessa penkissä tms. Jos muistan oikein niin RHD-maiden ihmisillä oli ongelmia vaihdella penkkejä kun ohjainmoduli oli vain toisella puolella ja RHD + LHD penkkejä sekoittamalla sai tilanteen jossa kummaskaan ei ole jotain penkin ohjaukseen liittyvää kikkulaa.

JanV
Viestit: 1028
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja JanV »

FinPat kirjoitti:
04 Marras 2023, 11:30
JanV kirjoitti:
04 Marras 2023, 08:24
Just näin. Samat piuhat sinne varmaan tulee, mutta jos penkkivaihtoa miettii, varmistaa että penkistä löytyy penkin ohjainmoduuli myös. Se nyt tosin on penkin pohjassa joten pitäisi kyllä olla mukana. Se eroaa 6 ja 8 asentoisessa toki.
Ja oliko vielä niin että ohjainmoduli on vain toisessa penkissä tms. Jos muistan oikein niin RHD-maiden ihmisillä oli ongelmia vaihdella penkkejä kun ohjainmoduli oli vain toisella puolella ja RHD + LHD penkkejä sekoittamalla sai tilanteen jossa kummaskaan ei ole jotain penkin ohjaukseen liittyvää kikkulaa.
Tais olla joo näin. Eikä ohjainta varmaan toisella puolella tarvitakkaan koska easy entry taitaa olla kuskin penkille se suurin syy ohjainmoduulin olemassaololle. Normaaleissa sähköpenkeissä ei tosiaan tuu ku virta, penkinlämmitys ja bägipiuhat ja se on siinä.

Paikalla
FinPat
Viestit: 8001
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

HANU kirjoitti:
03 Marras 2023, 18:39
lerppu kirjoitti:
03 Marras 2023, 10:47
Oon funtsinut että pitäiskö tilata Latviasta Velocen jakkarat… Kuskin penkki narisee - loppuu kun suihkii crctä. Mutta palailee. Ja 500€ toimituskulujen kanssa saisi nahkaisen mustan Velocepenkin. Katselin että Konalan Deltassa on yksilö jonka voisi koeistua. Saisi tuntumaa kannattaako päivittää…
Vai pitäisikö vaihtaa koko auto Stelvio QF:n, niin saisi kunnon penkit ja paljon muuta mukavaa kaupan päälle.
Ajattelin itse laittaa tämän kommentin mutta tulin tulokseen että 99.999% todennäköisyydellä HANU hoitaa homman itse. Ja muuta mukavaa sisältänee myös joulukortin ja hedelmäkorin lähimmän bensa-aseman omistajalta... ;)

Avatar
HANU
Viestit: 1393
Liittynyt: 27 Joulu 2004, 18:25
Paikkakunta: VAHTO
Viesti:

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja HANU »

FinPat kirjoitti:
04 Marras 2023, 12:39
HANU kirjoitti:
03 Marras 2023, 18:39
lerppu kirjoitti:
03 Marras 2023, 10:47
Oon funtsinut että pitäiskö tilata Latviasta Velocen jakkarat… Kuskin penkki narisee - loppuu kun suihkii crctä. Mutta palailee. Ja 500€ toimituskulujen kanssa saisi nahkaisen mustan Velocepenkin. Katselin että Konalan Deltassa on yksilö jonka voisi koeistua. Saisi tuntumaa kannattaako päivittää…
Vai pitäisikö vaihtaa koko auto Stelvio QF:n, niin saisi kunnon penkit ja paljon muuta mukavaa kaupan päälle.
Ajattelin itse laittaa tämän kommentin mutta tulin tulokseen että 99.999% todennäköisyydellä HANU hoitaa homman itse. Ja muuta mukavaa sisältänee myös joulukortin ja hedelmäkorin lähimmän bensa-aseman omistajalta... ;)
Keskikulutus on 11,2l/100 km koko sille ajalle kun olen autolla ajanut. Ei sillä vielä saa hedelmäkoria bensa-aseman omistajalta.
Toi iso bensankulutuksen pelko lienee kokemuksen puutetta nykyajan tehokkaammista autoista.
QF Stelvio kulkee kevyesti pintakaasulla ja voihan matka-ajossa lepuuttaa sylintereitä jos tykkää.
Mutta kun on uskaltanut QF Stelvion itselleen hommata, niin ei halua enää koskaan palata vastaavien pikkukoneisten pariin.
Autokaupan ammattilainen

Paikalla
FinPat
Viestit: 8001
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

HANU kirjoitti:
04 Marras 2023, 13:00
Toi iso bensankulutuksen pelko lienee kokemuksen puutetta nykyajan tehokkaammista autoista.
Joo, totta. Tesla on perheen tehokkain auto joten Busso ja Fefe joutuvat kompensoimaan kulutusta. Mutta ~11l/100km on kyllä vähän. Rouvalla meni ~13l/100km nurkilla 2015 BMW X1 2.8 (N20) kanssa.

Piti kurkata mitä Fuelly:ssä ovat QF Stelviot vieneet.
https://www.fuelly.com/car/alfa_romeo/s ... bmodel_id=

Kuva

18.6 MPG ~ 12.6l/100km
20.7 MPG ~ 11.4l/100km

Eli aika pienelllä noinkin iso murkula liikkuu.

Avatar
lerppu
Viestit: 6155
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja lerppu »

FinPat kirjoitti:
04 Marras 2023, 15:22
HANU kirjoitti:
04 Marras 2023, 13:00
Toi iso bensankulutuksen pelko lienee kokemuksen puutetta nykyajan tehokkaammista autoista.
Joo, totta. Tesla on perheen tehokkain auto joten Busso ja Fefe joutuvat kompensoimaan kulutusta. Mutta ~11l/100km on kyllä vähän. Rouvalla meni ~13l/100km nurkilla 2015 BMW X1 2.8 (N20) kanssa.

Piti kurkata mitä Fuelly:ssä ovat QF Stelviot vieneet.
https://www.fuelly.com/car/alfa_romeo/s ... bmodel_id=

Kuva

18.6 MPG ~ 12.6l/100km
20.7 MPG ~ 11.4l/100km

Eli aika pienelllä noinkin iso murkula liikkuu.
Mulla menee yli 10l/100km tolla MA:lla! Ei siis jää vajaaksi pinkka bensapumpulla. Hankintakassa on sen verran tyhjä ettei nyt unelman toteuttaminen ole ollenkaan realistinen ajatus.

Vastaa Viestiin