Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Valvoja: Moderators
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Kyllä ainakin Giulia varoittaa liian heikosta avaimen paristojännitteestä hyvissä ajoin. Ainakin 2019/2020 vuosimallin Giulioissa toimii ”ärsyttävänkin hyvin”
- lerppu
- Viestit: 5924
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Melkein viikon seisonnasta lähti Stelvio kuin palmun alta parinkymmenen asteen pakkasessa käyntiin ulkoparkista ilman esilämmityksiä ja alkuperäisellä akulla. Ainoa pulma oli pelkääjän sivupeili, joka ei suostunut liikkumaan ilman lihasvoimaa. Ongelmat alkoivatkin sitten myöhemmin kun ensin skyyrasin ajokin ajokuntoon päältäpäin. Tai vielä Metsälästä Namika Areenalle meni (pojalla korisleiriä viikon verran). Mutta hallin pihassa avaimesta kyykkäsi virrat, kun auto ei erityisesti ehtinyt Pakilaan ajaessa vielä lämpenemään... Ja lord behold, tosiaan vaikka laittaa dongelin keskikonsoliin, niin hemmetin italialainen huutaa puutteestaan tauotta! Joten patteri hyppysiin ja hieroin siihen vähäsen sormissa virtaa, jonka jälkeen auto suostui tunnistamaan avaimen - ainakin sen verran että pääsin töihin ja sain KuPilta uuden patterin... Niijoo, matkalla toinen peili jäätyi ja alunperin jäässä ollut peili suostui liikkumaan.Cotzy kirjoitti: ↑31 Joulu 2023, 18:48Uusi Multiair sai nyt nautiskella kipakampia pakkasia ulkosalla sukulaisia tapaamassa ja hautausmaita kiertäessä.
Vaikka kylmää olikin, lähti hienosti käyntiin lohkolämppärillä ja myös joissain paikoissa ilman esilämpöä .
Erilaiset patterit sen sijaan aiheuttivat vilkkuvaloja mittaristoon (jahka keskinäyttö suostui kylmässä näyttämään jotain), kun TPMS -anturit olivat kylmässä pimenneet ja auton avaimen patteri myös kuoli pakkasessa housun taskuun .
No onneksi pääsi syrjäisellä hautuumaalla mekaanisella avaimella sisään ja auto lähti myös käyntiin laittamalla avain keskikonsolin pohjan alla olevaan avaimen lukusensorin päälle. Neljäkymmentä kilometria sai kuunnella pimpotusta siitä, ettei autossa ollut avainta. Mutta sitten Tokmannista uusi patteri avaimeen ja homma toimi taas . Ehkä jatkossa kylmenpään talvimatkailuun on hyvä ottaa myös toinen avain mukaan.
Cotzy
-
- Viestit: 1490
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Miksi peilejä liikuttelet, itse laitan sisänapista aina ovet lukkoon niin peilit pysyvät paikallaan?lerppu kirjoitti: ↑03 Tammi 2024, 10:44Melkein viikon seisonnasta lähti Stelvio kuin palmun alta parinkymmenen asteen pakkasessa käyntiin ulkoparkista ilman esilämmityksiä ja alkuperäisellä akulla. Ainoa pulma oli pelkääjän sivupeili, joka ei suostunut liikkumaan ilman lihasvoimaa. Ongelmat alkoivatkin sitten myöhemmin kun ensin skyyrasin ajokin ajokuntoon päältäpäin. Tai vielä Metsälästä Namika Areenalle meni (pojalla korisleiriä viikon verran). Mutta hallin pihassa avaimesta kyykkäsi virrat, kun auto ei erityisesti ehtinyt Pakilaan ajaessa vielä lämpenemään... Ja lord behold, tosiaan vaikka laittaa dongelin keskikonsoliin, niin hemmetin italialainen huutaa puutteestaan tauotta! Joten patteri hyppysiin ja hieroin siihen vähäsen sormissa virtaa, jonka jälkeen auto suostui tunnistamaan avaimen - ainakin sen verran että pääsin töihin ja sain KuPilta uuden patterin... Niijoo, matkalla toinen peili jäätyi ja alunperin jäässä ollut peili suostui liikkumaan.Cotzy kirjoitti: ↑31 Joulu 2023, 18:48Uusi Multiair sai nyt nautiskella kipakampia pakkasia ulkosalla sukulaisia tapaamassa ja hautausmaita kiertäessä.
Vaikka kylmää olikin, lähti hienosti käyntiin lohkolämppärillä ja myös joissain paikoissa ilman esilämpöä .
Erilaiset patterit sen sijaan aiheuttivat vilkkuvaloja mittaristoon (jahka keskinäyttö suostui kylmässä näyttämään jotain), kun TPMS -anturit olivat kylmässä pimenneet ja auton avaimen patteri myös kuoli pakkasessa housun taskuun .
No onneksi pääsi syrjäisellä hautuumaalla mekaanisella avaimella sisään ja auto lähti myös käyntiin laittamalla avain keskikonsolin pohjan alla olevaan avaimen lukusensorin päälle. Neljäkymmentä kilometria sai kuunnella pimpotusta siitä, ettei autossa ollut avainta. Mutta sitten Tokmannista uusi patteri avaimeen ja homma toimi taas . Ehkä jatkossa kylmenpään talvimatkailuun on hyvä ottaa myös toinen avain mukaan.
Cotzy
patteri.jpeg
- lerppu
- Viestit: 5924
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Vastaus kysymykseen - en tiennyt että sisänapista ovet lukitsemalla peilit jäävät sijoilleen. Kiitän tiedosta ja painan nämä viisauden sanat sydämeeni ja tutkiskelen niitä siellä!jmi kirjoitti: ↑03 Tammi 2024, 11:41Miksi peilejä liikuttelet, itse laitan sisänapista aina ovet lukkoon niin peilit pysyvät paikallaan?lerppu kirjoitti: ↑03 Tammi 2024, 10:44Melkein viikon seisonnasta lähti Stelvio kuin palmun alta parinkymmenen asteen pakkasessa käyntiin ulkoparkista ilman esilämmityksiä ja alkuperäisellä akulla. Ainoa pulma oli pelkääjän sivupeili, joka ei suostunut liikkumaan ilman lihasvoimaa. Ongelmat alkoivatkin sitten myöhemmin kun ensin skyyrasin ajokin ajokuntoon päältäpäin. Tai vielä Metsälästä Namika Areenalle meni (pojalla korisleiriä viikon verran). Mutta hallin pihassa avaimesta kyykkäsi virrat, kun auto ei erityisesti ehtinyt Pakilaan ajaessa vielä lämpenemään... Ja lord behold, tosiaan vaikka laittaa dongelin keskikonsoliin, niin hemmetin italialainen huutaa puutteestaan tauotta! Joten patteri hyppysiin ja hieroin siihen vähäsen sormissa virtaa, jonka jälkeen auto suostui tunnistamaan avaimen - ainakin sen verran että pääsin töihin ja sain KuPilta uuden patterin... Niijoo, matkalla toinen peili jäätyi ja alunperin jäässä ollut peili suostui liikkumaan.Cotzy kirjoitti: ↑31 Joulu 2023, 18:48Uusi Multiair sai nyt nautiskella kipakampia pakkasia ulkosalla sukulaisia tapaamassa ja hautausmaita kiertäessä.
Vaikka kylmää olikin, lähti hienosti käyntiin lohkolämppärillä ja myös joissain paikoissa ilman esilämpöä .
Erilaiset patterit sen sijaan aiheuttivat vilkkuvaloja mittaristoon (jahka keskinäyttö suostui kylmässä näyttämään jotain), kun TPMS -anturit olivat kylmässä pimenneet ja auton avaimen patteri myös kuoli pakkasessa housun taskuun .
No onneksi pääsi syrjäisellä hautuumaalla mekaanisella avaimella sisään ja auto lähti myös käyntiin laittamalla avain keskikonsolin pohjan alla olevaan avaimen lukusensorin päälle. Neljäkymmentä kilometria sai kuunnella pimpotusta siitä, ettei autossa ollut avainta. Mutta sitten Tokmannista uusi patteri avaimeen ja homma toimi taas . Ehkä jatkossa kylmenpään talvimatkailuun on hyvä ottaa myös toinen avain mukaan.
Cotzy
patteri.jpeg
-
- Viestit: 1490
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Olepa hyvä, itsekin niitä joskus kesäisin kääntelen.
- Cotzy
- Viestit: 829
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
- Paikkakunta: Turku
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Uudella MultiAir 2:lla ajeltu nyt reilu kuukausi ja 1000 km.
Käy siististi heti tyhjäkäynniltä, eikä ongelmia pakkasella käynnistettäessä .
Ilmeisesti hienomekaaninen ihme, MultiAir 2, kaipaa silti hieman sisäänajoa. Heti MultiAirin vaihdon jälkeen moottori oli hieman tahmea ottamaan kierroksia. Sittemmin norjistunut, joskin joulun jälkeisillä kovemmilla pakkasilla ei nyt mitään rata-ajoa ole tullut harrastettuakaan.
Samoin öljynmäärämittari pudotti pois pari pykälää aika nopeaan tahtiin. Aiempina vuosina olen lisännyt 0,5 litraa Seleniaa kesällä noin 6000 km ajon jälkeen öljynvaihdosta. Nyt kaadoin puolikkaan litraa moottoriin 1000 km ajon jälkeen öljynvaihdosta.
Pitää seurata, miten MultiAir asettuu ajokilometrien karttuessa.
Cotzy
Käy siististi heti tyhjäkäynniltä, eikä ongelmia pakkasella käynnistettäessä .
Ilmeisesti hienomekaaninen ihme, MultiAir 2, kaipaa silti hieman sisäänajoa. Heti MultiAirin vaihdon jälkeen moottori oli hieman tahmea ottamaan kierroksia. Sittemmin norjistunut, joskin joulun jälkeisillä kovemmilla pakkasilla ei nyt mitään rata-ajoa ole tullut harrastettuakaan.
Samoin öljynmäärämittari pudotti pois pari pykälää aika nopeaan tahtiin. Aiempina vuosina olen lisännyt 0,5 litraa Seleniaa kesällä noin 6000 km ajon jälkeen öljynvaihdosta. Nyt kaadoin puolikkaan litraa moottoriin 1000 km ajon jälkeen öljynvaihdosta.
Pitää seurata, miten MultiAir asettuu ajokilometrien karttuessa.
Cotzy
-
- Viestit: 1490
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Täällä kanssa multiair toiminut hienosti vaihdoin jälkeen. Putkessa paukuttelu myös väheni yksikön vaihdon jälkeen ja öljyntasokin on pysynyt samana.Cotzy kirjoitti: ↑13 Tammi 2024, 12:03Uudella MultiAir 2:lla ajeltu nyt reilu kuukausi ja 1000 km.
Käy siististi heti tyhjäkäynniltä, eikä ongelmia pakkasella käynnistettäessä .
Ilmeisesti hienomekaaninen ihme, MultiAir 2, kaipaa silti hieman sisäänajoa. Heti MultiAirin vaihdon jälkeen moottori oli hieman tahmea ottamaan kierroksia. Sittemmin norjistunut, joskin joulun jälkeisillä kovemmilla pakkasilla ei nyt mitään rata-ajoa ole tullut harrastettuakaan.
Samoin öljynmäärämittari pudotti pois pari pykälää aika nopeaan tahtiin. Aiempina vuosina olen lisännyt 0,5 litraa Seleniaa kesällä noin 6000 km ajon jälkeen öljynvaihdosta. Nyt kaadoin puolikkaan litraa moottoriin 1000 km ajon jälkeen öljynvaihdosta.
Pitää seurata, miten MultiAir asettuu ajokilometrien karttuessa.
Cotzy
Mysteeriksi jäi mikä vika vanhassa oli ja mikä sen on aiheuttanut. Varaosanumero on ainakin vaihtunut eli olisiko sinne tullut jotain parannusta.
Itse uskon vahvasti että yksi solenoidi siellä jumitteli, mitään mekaanista vikaa ei näy.
- lerppu
- Viestit: 5924
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Oliko näissä joku sisätilan puhaltimen yleinen probleema? Vai olenko minä erityisen onnekas, kun oma yksilö päätti ettei puhaltimen toiminta ole lainkaan oleellinen asia...
Koska auto asuu ulkona, niin 1. korjaussuunnitelma on viedä paikallisen kaupan halliin sulamaan - ja katsoa herääkö sillä puhallus henkiin.
Mitä muuta kannattaa tarkistella ennen kuin otan Milanoon yhteyttä?
Koska auto asuu ulkona, niin 1. korjaussuunnitelma on viedä paikallisen kaupan halliin sulamaan - ja katsoa herääkö sillä puhallus henkiin.
Mitä muuta kannattaa tarkistella ennen kuin otan Milanoon yhteyttä?
- Jiitee
- Viestit: 4335
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.
ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
No minulla oli noin 160 tkm:n kohdalla Giuliassa vastaava case... puhaltimen moottorin laakerit saaneet kipeää ( kosteutta -- ruostetta )... sähkö-CRC:llä tekohengitin omani eteenpäin, mutta huolto ( EEPEE -autotalo) sanoi, että kohta hyvä uusia koko puhallinyksikkö.lerppu kirjoitti: ↑16 Tammi 2024, 10:23Oliko näissä joku sisätilan puhaltimen yleinen probleema? Vai olenko minä erityisen onnekas, kun oma yksilö päätti ettei puhaltimen toiminta ole lainkaan oleellinen asia...
Koska auto asuu ulkona, niin 1. korjaussuunnitelma on viedä paikallisen kaupan halliin sulamaan - ja katsoa herääkö sillä puhallus henkiin.
Mitä muuta kannattaa tarkistella ennen kuin otan Milanoon yhteyttä?
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- lerppu
- Viestit: 5924
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Mitä kautta tuohon pääsee käsiksi? Josko ihan omia kätösiäni ryhtyisin likaamaan fyysisellä työllä!Jiitee kirjoitti: ↑16 Tammi 2024, 10:34No minulla oli noin 160 tkm:n kohdalla Giuliassa vastaava case... puhaltimen moottorin laakerit saaneet kipeää ( kosteutta -- ruostetta )... sähkö-CRC:llä tekohengitin omani eteenpäin, mutta huolto ( EEPEE -autotalo) sanoi, että kohta hyvä uusia koko puhallinyksikkö.lerppu kirjoitti: ↑16 Tammi 2024, 10:23Oliko näissä joku sisätilan puhaltimen yleinen probleema? Vai olenko minä erityisen onnekas, kun oma yksilö päätti ettei puhaltimen toiminta ole lainkaan oleellinen asia...
Koska auto asuu ulkona, niin 1. korjaussuunnitelma on viedä paikallisen kaupan halliin sulamaan - ja katsoa herääkö sillä puhallus henkiin.
Mitä muuta kannattaa tarkistella ennen kuin otan Milanoon yhteyttä?
- lerppu
- Viestit: 5924
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
https://www.giuliaforums.com/threads/di ... irp.55708/lerppu kirjoitti: ↑16 Tammi 2024, 10:37Mitä kautta tuohon pääsee käsiksi? Josko ihan omia kätösiäni ryhtyisin likaamaan fyysisellä työllä!Jiitee kirjoitti: ↑16 Tammi 2024, 10:34No minulla oli noin 160 tkm:n kohdalla Giuliassa vastaava case... puhaltimen moottorin laakerit saaneet kipeää ( kosteutta -- ruostetta )... sähkö-CRC:llä tekohengitin omani eteenpäin, mutta huolto ( EEPEE -autotalo) sanoi, että kohta hyvä uusia koko puhallinyksikkö.lerppu kirjoitti: ↑16 Tammi 2024, 10:23Oliko näissä joku sisätilan puhaltimen yleinen probleema? Vai olenko minä erityisen onnekas, kun oma yksilö päätti ettei puhaltimen toiminta ole lainkaan oleellinen asia...
Koska auto asuu ulkona, niin 1. korjaussuunnitelma on viedä paikallisen kaupan halliin sulamaan - ja katsoa herääkö sillä puhallus henkiin.
Mitä muuta kannattaa tarkistella ennen kuin otan Milanoon yhteyttä?
Tuolta löytyikin oikein hyvä ohje, varmaankin osuu myös Stelvioon.
- Jiitee
- Viestit: 4335
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.
ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
^ jep, tämän pystyy aika helposti itsekin tekemään.
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
-
- Viestit: 965
- Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
- Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Mulla vaihdettiin hiilet takuuaikana kun puhallin lakkas toimimasta talvella. Näin oli työnkuvauksessa. Tiiä sit mitä tehtiin ku delta kyseessä, mutta ainakaan ei sen jälkeen ollut ongelmaa.
- lerppu
- Viestit: 5924
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Äh - ihan väärä hälytys. Ostin biltemasta sisätilalämppärin. Vedin tolpasta ulkojatkojohdon oven välistä autoon ja pistin puhaltamaan muutamaksi tunniksi suoraan hanskalokeron suuntaan. Pärähti auton puhallin toimimaan nikottelematta... Eli pitänee vaihtaa puhaltimen korjausaika Milanossa johtosarjan vetoon. Kun tuo tolppakin tuossa auton edessä nököttää, niin kai sitä sitten pitää vanhusta esilämmittää - ainakin sisältä.
- Cotzy
- Viestit: 829
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
- Paikkakunta: Turku
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Kun nyt vielä orkkis-MultiAirilla ajelet ja lämppärinpistoketta Stelvion keulaan sovitellaan, kysäise silti samalla ainakin moottorinlämmitintä samaan urakkaan. Mukava talvivaruste Stelvion kylmäkäynnistyksiä keventämään.lerppu kirjoitti: ↑18 Tammi 2024, 09:39Äh - ihan väärä hälytys. Ostin biltemasta sisätilalämppärin. Vedin tolpasta ulkojatkojohdon oven välistä autoon ja pistin puhaltamaan muutamaksi tunniksi suoraan hanskalokeron suuntaan. Pärähti auton puhallin toimimaan nikottelematta... Eli pitänee vaihtaa puhaltimen korjausaika Milanossa johtosarjan vetoon. Kun tuo tolppakin tuossa auton edessä nököttää, niin kai sitä sitten pitää vanhusta esilämmittää - ainakin sisältä.
Cotzy
Paikalla
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Ja akkulaturi!Cotzy kirjoitti: ↑18 Tammi 2024, 18:52Kun nyt vielä orkkis-MultiAirilla ajelet ja lämppärinpistoketta Stelvion keulaan sovitellaan, kysäise silti samalla ainakin moottorinlämmitintä samaan urakkaan. Mukava talvivaruste Stelvion kylmäkäynnistyksiä keventämään.lerppu kirjoitti: ↑18 Tammi 2024, 09:39Äh - ihan väärä hälytys. Ostin biltemasta sisätilalämppärin. Vedin tolpasta ulkojatkojohdon oven välistä autoon ja pistin puhaltamaan muutamaksi tunniksi suoraan hanskalokeron suuntaan. Pärähti auton puhallin toimimaan nikottelematta... Eli pitänee vaihtaa puhaltimen korjausaika Milanossa johtosarjan vetoon. Kun tuo tolppakin tuossa auton edessä nököttää, niin kai sitä sitten pitää vanhusta esilämmittää - ainakin sisältä.
Cotzy
- lerppu
- Viestit: 5924
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
But that’s just what they’d be expecting…FinPat kirjoitti: ↑18 Tammi 2024, 20:01Ja akkulaturi!Cotzy kirjoitti: ↑18 Tammi 2024, 18:52Kun nyt vielä orkkis-MultiAirilla ajelet ja lämppärinpistoketta Stelvion keulaan sovitellaan, kysäise silti samalla ainakin moottorinlämmitintä samaan urakkaan. Mukava talvivaruste Stelvion kylmäkäynnistyksiä keventämään.lerppu kirjoitti: ↑18 Tammi 2024, 09:39Äh - ihan väärä hälytys. Ostin biltemasta sisätilalämppärin. Vedin tolpasta ulkojatkojohdon oven välistä autoon ja pistin puhaltamaan muutamaksi tunniksi suoraan hanskalokeron suuntaan. Pärähti auton puhallin toimimaan nikottelematta... Eli pitänee vaihtaa puhaltimen korjausaika Milanossa johtosarjan vetoon. Kun tuo tolppakin tuossa auton edessä nököttää, niin kai sitä sitten pitää vanhusta esilämmittää - ainakin sisältä.
Cotzy
Ei käy moinen järkevyys! Pelkkä puhaltimen jäätymisen esto hankitaan. Tarzan bundolo.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4871
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Minne ne todelliset kulutukset on asettuneet?
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- lerppu
- Viestit: 5924
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Onko tämä minulle kysymys? Siis Stelvion bensanieluun liittyen? Voin tarkistaa ajotietokoneesta, kun seuraavaksi hyppään puikkoihin. Kai se siellä näkyy, en tosin ole koskaan nollannut. Enkä tiedä miten tarkka se on. Ja jos ajotietokone keskiarvostaa, niin sitten aikajana on kohta kolmen vuoden ajalta… Mutta palaan asiaan!
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4871
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Juu, mallien erot kiinnostaa. Ei nyt QV mutta se saattaa kiinnostaa jotain muuta.
On sellainen lotosta 30te olo.
Sais palkka nousta, poika lopettaa kiekon ja Stelvion hinta tippua.
On sellainen lotosta 30te olo.
Sais palkka nousta, poika lopettaa kiekon ja Stelvion hinta tippua.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
-
- Viestit: 1490
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Muutaman kilometrin työmatka/kauppa-ajossa 280hv vie noin 11-12 litraa, maantiellä päälle seitsemän.
Paikalla
10L/100km pintaan näyttäisi olevan tuolla.
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
https://www.fuelly.com/car/alfa_romeo/s ... bmodel_id=
10L/100km pintaan näyttäisi olevan tuolla.
-
- Viestit: 1036
- Liittynyt: 08 Loka 2003, 18:31
- Car(s): Stelvio Veloce Tbi
159 JTS
QP V8 Evo
75 2.0 TC
ex.159 Tbi & 159 2.0 JTD, 2x156 TS, GTV V6, 166 JTDm, Stelvio JTD - Paikkakunta: Billnäs
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
210hv Q4 6.59/100km 95906km, pääosin maantieajoa
280hv Q4 9.22/100km 22050km, puolet maantieajoa ja toinen puoli nurkkapyörittelyä
280hv Q4 9.22/100km 22050km, puolet maantieajoa ja toinen puoli nurkkapyörittelyä
- Tiige
- Viestit: 2849
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
210hp diesel Q4 maantiellä vienyt ~100tkm matkalla ~5.5l/100km. Jos enemmän kaupunkia niin 8.5l/100km.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
QV Stelvio näyttää edelleen 11,2l/100km, 22kk:n ajalle. Ei se vie juurikaan enemmän kuin tavallinen Stelvio. QV Stelvio kulkee ihan pintakaasulla, niin ei sitä bensaakaan sitten kulu. Maantieajossa voi ajaa puolikkaalla koneella, jos haluaa käyttää sylinterien lepuutustoimintoa.
Autokaupan ammattilainen
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4871
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Mikäs ero fiiliksissä ajaessa?
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
-
- Viestit: 1036
- Liittynyt: 08 Loka 2003, 18:31
- Car(s): Stelvio Veloce Tbi
159 JTS
QP V8 Evo
75 2.0 TC
ex.159 Tbi & 159 2.0 JTD, 2x156 TS, GTV V6, 166 JTDm, Stelvio JTD - Paikkakunta: Billnäs
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Taloudellisesti A:lla ajettuna aika samanlaisia, bensakone sporttisempi joten sitä tulee kyllä enemmän poljettua verrattuna dieseliin. Pidin paljon dieselistäkin ja kone sopii hyvin Stelvion koppaan, oli myös pari kuukautta sitten alla Stelvio 190hv dieselversiolla ja oli ihan mukavaa kurvailla sillä Gardan rannoilla. Ratkaisevaa on paljonko tulee kilometrejä, meillä vaihtui bensaan juurikin tästä syystä.
- lerppu
- Viestit: 5924
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Tuosta. Auto on 2018 super.
Ostin ennen Pääsiäistä 2021, ensimmäiset 12tkm autoon rullasi Italian Suurlähetystö. Kuvan kilsat sen jälkeen, alkuun tehdaskuosissa, pari vuotta Stage II -ohjelmoinnilla (324hp - voi olla lähellä ainakin perstuntumalta, tämä on muuten identtinen Velocen kanssa paitsi penkit ja tarrat, joten myös teknisesti mahdollista). Nilkka on useimmiten suorana, joten pidän kulutusta erittäin maltillisena!
- MKT
- Viestit: 680
- Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
- Car(s): Stelvio Veloce+
Giulietta QV TCT
147 2.0 T.Spark
ex. 156/159/164/166 - Paikkakunta: Muurame
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Aika lailla samoihin osuu omassakin. 2020-mallinen Veloce 210hp dieselillä on reilun 50 tkm:n aikana vienyt keskimäärin 6,8 litraa satasella. Reipas ajotyyli ja aika paljon pikkupyörittelyäkin. Molemmat pyörät 20".
Maantiellä pääsee alle 6 litran jos ajelee siististi.
Kulutuslukemat laskettuja. Ainakin omassa on ajotietomacchina 0,2 l/100km optimistisella puolella.
Komppaan sitäkin että kone käy kyllä hyvin Stelvion nokalle.
Maantiellä pääsee alle 6 litran jos ajelee siististi.
Kulutuslukemat laskettuja. Ainakin omassa on ajotietomacchina 0,2 l/100km optimistisella puolella.
Komppaan sitäkin että kone käy kyllä hyvin Stelvion nokalle.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4871
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Meidän 15tkm/v on sama bensa vai diesel. Fiilis toki yksi ratkaiseva. Moottoripuoliin tuntuu olevan eri haasteet. Teknillisesti tai huollollisesti.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
-
- Viestit: 2564
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Renko
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Mikähän on Stelvion virallinen korityyppi, onkohan AC tai AF ?
Fiat ja Lancia varaosat. https://www.saminosat.net/tuotteet.html
- Polforea
- Viestit: 11221
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Avoimen datan 5.4 version perusteella 100% osuma AC.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
-
- Viestit: 2564
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Renko
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Eli vaneria ja kumimattoa siis sitten joskus hankintalistalle.
Fiat ja Lancia varaosat. https://www.saminosat.net/tuotteet.html
- Maunu
- Viestit: 3487
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
- Paikkakunta: Pori
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Kuinka monta pykälää pitäisi 210hv dieselin lämpömittari normaalisti nousta talviajossa?
Omassa autossa mittari nousee kaksi tolppaa. Onko riittävästi vai meneekö termostaatti vaihtoon jakopään vaihdon yhteydessä?
Omassa autossa mittari nousee kaksi tolppaa. Onko riittävästi vai meneekö termostaatti vaihtoon jakopään vaihdon yhteydessä?
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
-
- Viestit: 1036
- Liittynyt: 08 Loka 2003, 18:31
- Car(s): Stelvio Veloce Tbi
159 JTS
QP V8 Evo
75 2.0 TC
ex.159 Tbi & 159 2.0 JTD, 2x156 TS, GTV V6, 166 JTDm, Stelvio JTD - Paikkakunta: Billnäs
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Muistini mukaan nousi normaali lämpöön vaikka oli kovakin pakkanen, olisiko ollut 4-5 pykälää.
- Tiige
- Viestit: 2849
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Ja se lämpömittari on tosiaan öljynlämpömittari. Eli jäädytysnesteen termaria ei kannata sen perusteella vaihtaa.
Tarvii aika pitkään ajaa että nousee kovalla pakkasella enemmän kuin 2 palkkia diesel stelviossa.
Tarvii aika pitkään ajaa että nousee kovalla pakkasella enemmän kuin 2 palkkia diesel stelviossa.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- Maunu
- Viestit: 3487
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
- Paikkakunta: Pori
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
No ei ole tullut huomattua tuotakaan. No öljyt sitten ainakin ovat kohtuu lämmöissä.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- Maunu
- Viestit: 3487
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
- Paikkakunta: Pori
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Onko kukaan päivittänyt voimalinjan softaa? Deltasta kyselin joskus ja heidän vastauksensa oli, että tuo auto tänne niin katsotaan onnistuuko 145€/h katselulla.
Onko jotain ystävällisempää paikkaa etelä-Suomen alueella, josta kannattaisi kysyä?
Tarkoitus olisi saada race mode toimimaan, kun alkaa hermot mennä tuon auton kanssa kärryä vedettäessä paksummassa lumessa tai peruuttaessa. Saisi nuo luistonestot ym. pois häiritsemästä. Niin ja kärryhän ei ole mikään jarruton pikku kärry, jota Stelviokin vetää varmasti vaikka puuhun. Saahan tuolla vetää kuitenkin 2300kg. Nyt kuitenkin mennään noin 1500kg kärrypainolla.
Joku jossain vaiheessa kehui uusien Alfojen nelivetoa ja haukkui 159:sin jatkuvaa nelivetoa näennäiseksi nelivedoksi.
Oma kokemus on kyllä vahvasti 159:sin nelivedon paremmuuden puolella (tosin manuaalilaatikolla kokemus hankittu). Tuo Stelvion automaattilaatikko on jotenkin hankala laitos, puskee eteen ja taaksepäin helposti, jos rattia kääntää vähänkin ja mikäli painaa jarrua ryöminnän hillitsemiseksi tuntuu ettei neliveto jaksa toimia lainkaan. Hienoa olisi jos tuon haldexin saisi pikkunopeuksissa kokoajan päälle.
Onko jotain ystävällisempää paikkaa etelä-Suomen alueella, josta kannattaisi kysyä?
Tarkoitus olisi saada race mode toimimaan, kun alkaa hermot mennä tuon auton kanssa kärryä vedettäessä paksummassa lumessa tai peruuttaessa. Saisi nuo luistonestot ym. pois häiritsemästä. Niin ja kärryhän ei ole mikään jarruton pikku kärry, jota Stelviokin vetää varmasti vaikka puuhun. Saahan tuolla vetää kuitenkin 2300kg. Nyt kuitenkin mennään noin 1500kg kärrypainolla.
Joku jossain vaiheessa kehui uusien Alfojen nelivetoa ja haukkui 159:sin jatkuvaa nelivetoa näennäiseksi nelivedoksi.
Oma kokemus on kyllä vahvasti 159:sin nelivedon paremmuuden puolella (tosin manuaalilaatikolla kokemus hankittu). Tuo Stelvion automaattilaatikko on jotenkin hankala laitos, puskee eteen ja taaksepäin helposti, jos rattia kääntää vähänkin ja mikäli painaa jarrua ryöminnän hillitsemiseksi tuntuu ettei neliveto jaksa toimia lainkaan. Hienoa olisi jos tuon haldexin saisi pikkunopeuksissa kokoajan päälle.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- lerppu
- Viestit: 5924
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
^Oletan että nelivedon ohjaus on tarkoitus päivittää jotta voi asentaa rdna-kytkimen.
Tätä tuli selvitettyä, oma turhautuminen ei liity vetämiseen tai ryömintänopeuksiin vaan vauhdilla viemisen haasteisiin. Teknisesti Stelvion neliveto ja ZF:n mehumaija ovat kyllä ihan mekaanista parhautta. Yhdistettynä loistavaan alustan balanssiin ja maltilliseen painoon potentiaali talviautoiluun on messevä!
- tämä kaikki on nitistetty kuoliaaksi ajoavustimilla, jotka tuntuvat lähinnä rikoksilta ihmisyyttä vastaan.
Mutta siihen nelivetosoftan päivitykseen. Aiemmin Delta ei halunnut siihen koskea! Kerrohan missä suostuivat! Auto-Milanokaan ei tuota tee. Hyvinkäällä oli joku paja jossa olisi tärpännyt, mutta sen tekeminen jäi. En muista nyt pajan nimeä, ketjua kahlaamalla löytyy.
Edit: Kahlasin ite. Vähämaa suostuu päivittämään DTCM yksikön.
Tätä tuli selvitettyä, oma turhautuminen ei liity vetämiseen tai ryömintänopeuksiin vaan vauhdilla viemisen haasteisiin. Teknisesti Stelvion neliveto ja ZF:n mehumaija ovat kyllä ihan mekaanista parhautta. Yhdistettynä loistavaan alustan balanssiin ja maltilliseen painoon potentiaali talviautoiluun on messevä!
- tämä kaikki on nitistetty kuoliaaksi ajoavustimilla, jotka tuntuvat lähinnä rikoksilta ihmisyyttä vastaan.
Mutta siihen nelivetosoftan päivitykseen. Aiemmin Delta ei halunnut siihen koskea! Kerrohan missä suostuivat! Auto-Milanokaan ei tuota tee. Hyvinkäällä oli joku paja jossa olisi tärpännyt, mutta sen tekeminen jäi. En muista nyt pajan nimeä, ketjua kahlaamalla löytyy.
Edit: Kahlasin ite. Vähämaa suostuu päivittämään DTCM yksikön.
-
- Viestit: 340
- Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
- Car(s): Giulietta 1.4 TB MA '12
Ex: 75 2.0 '86, 75 1.6 '88 - Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
^
^^
Kannattanee asiaa kysyä myös Filarosta; ainakin Giuliettan kohdalla softapäivitykset tulevat kysymykseen siellä. En kylläkään varmistanut asiaa nimenomaan vaihteiston/voimansiirron softan osalta.
^^
Kannattanee asiaa kysyä myös Filarosta; ainakin Giuliettan kohdalla softapäivitykset tulevat kysymykseen siellä. En kylläkään varmistanut asiaa nimenomaan vaihteiston/voimansiirron softan osalta.
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Jos tavoitteena on vain saada nuo avustimet pois niin Squadran performance loggerilla onnistuu tää temppu: https://squadra-tuning.com/obd-tools/pe ... ce-logger/
- MKT
- Viestit: 680
- Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
- Car(s): Stelvio Veloce+
Giulietta QV TCT
147 2.0 T.Spark
ex. 156/159/164/166 - Paikkakunta: Muurame
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Täsmälleen samaa mieltä kuin jäsen Maunu ja lerppu. Sinällään hienosti ja modernisti toimiva voimansiirto on heikommillaan juuri kun pitää sompailla jyrkkiin korkeuseroihin/painavan kärryn kanssa tai sitten haluttaisi ajaa kahva edellä. Sanat haluttomuus ja huonohko ennustettavuus kuvaavat näissä tilanteissa operointia.
159 Q4 oli tässä oikeasti etevämpi. Tilannetta kun analysoi, niin todellakin jos olisi mahdollisuus kytkeä neliveto pakolla päälle ja lisäksi jos saisi edes luistoneston deaktivoitua niin oltaisiin jo lähempänä oikeaa.
Mitenkähän EcuHelsinki? Ainakin laatikon softaa pääsevät modaamaan, mutta entä voimansiirto?
159 Q4 oli tässä oikeasti etevämpi. Tilannetta kun analysoi, niin todellakin jos olisi mahdollisuus kytkeä neliveto pakolla päälle ja lisäksi jos saisi edes luistoneston deaktivoitua niin oltaisiin jo lähempänä oikeaa.
Mitenkähän EcuHelsinki? Ainakin laatikon softaa pääsevät modaamaan, mutta entä voimansiirto?
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Joku taisi aiemmin ollut laittanut omaan 2.0 bensakoneelliseen Stelvioon Ragazzonin putket?
Itsellä nyt harkinnassa joko Ragazzonin putket (Ragazzon Stainless Steel Double-Rear Silencer 129) tai (Ragazzon Stainless Steel Double-Rear Pipe Gr. N 129).
Onko kokemuksia mitä mieltä Suomen katsastajat ovat jos ei ole takavaimenninta putkistossa? Tai onko kellään kokemuksia onko äänet riittävät myös tuolla versiolla jossa vaimentaja myös takana?
Itsellä nyt harkinnassa joko Ragazzonin putket (Ragazzon Stainless Steel Double-Rear Silencer 129) tai (Ragazzon Stainless Steel Double-Rear Pipe Gr. N 129).
Onko kokemuksia mitä mieltä Suomen katsastajat ovat jos ei ole takavaimenninta putkistossa? Tai onko kellään kokemuksia onko äänet riittävät myös tuolla versiolla jossa vaimentaja myös takana?
- lerppu
- Viestit: 5924
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Tuolla oli tarkoitus laittaa rdna, mutta laitettiinkin stage2 moottorinohjaus (jos tekemättä a vahva suositus). Ainakaan pari vuotta sitten EcuHelsinki ei DTCM:ää voinut päivittää. Tämähän on ongelma vain pre-’18 (joku kuukausi) valmistetuissa autoissa - sen jälkeen rdna menee ns heittämällä. Tällä vanhalla jakolastikon softalla tulee jotain mittariston välkkyvistä ja virheilmoituksia, vaikka taitaa itse potikka toimia…MKT kirjoitti: ↑02 Helmi 2024, 08:55Täsmälleen samaa mieltä kuin jäsen Maunu ja lerppu. Sinällään hienosti ja modernisti toimiva voimansiirto on heikommillaan juuri kun pitää sompailla jyrkkiin korkeuseroihin/painavan kärryn kanssa tai sitten haluttaisi ajaa kahva edellä. Sanat haluttomuus ja huonohko ennustettavuus kuvaavat näissä tilanteissa operointia.
159 Q4 oli tässä oikeasti etevämpi. Tilannetta kun analysoi, niin todellakin jos olisi mahdollisuus kytkeä neliveto pakolla päälle ja lisäksi jos saisi edes luistoneston deaktivoitua niin oltaisiin jo lähempänä oikeaa.
Mitenkähän EcuHelsinki? Ainakin laatikon softaa pääsevät modaamaan, mutta entä voimansiirto?
- Maunu
- Viestit: 3487
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
- Paikkakunta: Pori
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Juu omassa autossa racemode kytkin toimii, mutta proxy järjestelyssä herjaa tuosta DTCM yksiköstä ja homma kaatuu siihen.
Infotainment vaihtaa racemodeen ym. mutta kaikki on muuten sekaisin proxyn epäonnistuttua.
Mahtaakohan Futurez tehdä softapäivityksiä vai pelkästään asennuksia + proxyn?
Vähän harmittaa kun yritin ostaa hiukan tuoreemman Stelvion eli tämä on rekisteröity 11/2018, mutta todellisuus olikin aivan muuta kun katsoin eperistä tietoja. Auto on valmistunut tehtaalta 5/2017. Jossain on saanut tämä yksilö maata tovin. No eipä ole adblue ongelmia.
Infotainment vaihtaa racemodeen ym. mutta kaikki on muuten sekaisin proxyn epäonnistuttua.
Mahtaakohan Futurez tehdä softapäivityksiä vai pelkästään asennuksia + proxyn?
Vähän harmittaa kun yritin ostaa hiukan tuoreemman Stelvion eli tämä on rekisteröity 11/2018, mutta todellisuus olikin aivan muuta kun katsoin eperistä tietoja. Auto on valmistunut tehtaalta 5/2017. Jossain on saanut tämä yksilö maata tovin. No eipä ole adblue ongelmia.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- Polforea
- Viestit: 11221
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Jos pääsette päivittämään etukytkimen ohjausälyn, niin kertokaa myös millainen vaikutus sillä on ilman racemoodia.
Maunun ja MKT:n kokemukset kuulostaa siltä, että (alkupään?) Stelvio (todennäköisesti myös Giulia) on nihkeämpi kytkemään etupäätä mukaan kuin itse kokemani samaa teknologiaa käyttävät muut merkit ja voihan se olla, että toimintaan on tullut ohjelmistoon kehitystä.
Maunun ja MKT:n kokemukset kuulostaa siltä, että (alkupään?) Stelvio (todennäköisesti myös Giulia) on nihkeämpi kytkemään etupäätä mukaan kuin itse kokemani samaa teknologiaa käyttävät muut merkit ja voihan se olla, että toimintaan on tullut ohjelmistoon kehitystä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- lerppu
- Viestit: 5924
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Tämähän on suht kiintoisa. Hiukan tosin kikkailun makua… Mutta olisi suht kustannustehokas! Ainakin versus 500 eur DTCM ja melkein toinen mokoma rdna asennukseen.tuplauk kirjoitti: ↑02 Helmi 2024, 08:38Jos tavoitteena on vain saada nuo avustimet pois niin Squadran performance loggerilla onnistuu tää temppu: https://squadra-tuning.com/obd-tools/pe ... ce-logger/
- lerppu
- Viestit: 5924
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Asento- ja kiihtyvyyssensoreista jotain tietävänä väitän (ja silloinhan sen on pakko olla totta ) että eturenkaiden kääntökulman ja sivuttaiskiihtyvyyden triggerikynnys on säädetty Stelviossa aivan liian kireälle. Tehot leikkaantuu ja jarrut kääntävät autoa liusumattomaksi.Polforea kirjoitti: ↑02 Helmi 2024, 11:15Jos pääsette päivittämään etukytkimen ohjausälyn, niin kertokaa myös millainen vaikutus sillä on ilman racemoodia.
Maunun ja MKT:n kokemukset kuulostaa siltä, että (alkupään?) Stelvio (todennäköisesti myös Giulia) on nihkeämpi kytkemään etupäätä mukaan kuin itse kokemani samaa teknologiaa käyttävät muut merkit ja voihan se olla, että toimintaan on tullut ohjelmistoon kehitystä.
Tämä tekee perän irtiflippauksesta lähes mahdotonta. Kaasulla saa jauhaa jonkunverran, jos ratti on kutakuinkin suorassa, vaikka sivuttaisliikkettä olisikin samaan aikaan. Tämän vuoksi väitän että neliveto on mekaanisesti ns normaali vs vastaavaan Bemariin. Ja ne muutamat kerrat kun sähköaivo on startin jälkeen nukkunut, niin voin vahvistaa että Stelvion nelikko toteutus tällä vanhallakin softalla on esimerkillinen.
- MKT
- Viestit: 680
- Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
- Car(s): Stelvio Veloce+
Giulietta QV TCT
147 2.0 T.Spark
ex. 156/159/164/166 - Paikkakunta: Muurame
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Ehkä tuossa ei kuitenkaan ole tapahtunut edistystä. Oma auto on 2020-mallia ja se kulkee kyllä mielellään takavedolla niin kauan kuin se suinkin on mahdollista (tosin ei ole koeajoja enempää kokemusta alkupään Stelvioista niin vaikeaa verrata). Liukkaalla valtatiellähän se tarkoittaa enemmän takavetoista kuin nelivetoista ajotuntumaa. Jälleen voisi verrata 159 Q4:seen joka oli tasapainoisempi. Ja ettei satunnaiselle lukijalle tule väärää käsitystä niin onhan Stelvio aivan loistava ajettavuudeltaan. Tämä on enemmän hiusten halkomista.Polforea kirjoitti: ↑02 Helmi 2024, 11:15Maunun ja MKT:n kokemukset kuulostaa siltä, että (alkupään?) Stelvio (todennäköisesti myös Giulia) on nihkeämpi kytkemään etupäätä mukaan kuin itse kokemani samaa teknologiaa käyttävät muut merkit ja voihan se olla, että toimintaan on tullut ohjelmistoon kehitystä.
Eli jos oikein ymmärsin niin 2020-mallisen dieseliin saisi RNDA:n heittämällä paikalleen? Vielä kun saisi pakotettua nelivetoiseksi...