Sähköautoista ja lataushybrideistä

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 991
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Citroën ë-C4 X Max
ex: Alfa 159 2.4JTDm, Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

^^ Omakin "saalis" ë-C4X vaikuttaa tuon mukaan hyvältä. Mietin kuitenkin heti itse, että eihän tuossa oltu otettu kantaa mitenkään esimerkiksi ajettuihin ajokilometreihin. Yllä olevat muut muuttujat huomioidenkin olisi aika selkeää, että myös kilometreillä on osuutensa asiaan. Jostain lueskelin, että akku vanhenee ennen kaikkea ikääntyessään, ts. latausmäärät, -tavat, kulutus-/käyttötottumukset, kylmä-/kuumasyklit sen sellaiset vähemmän heikentäisivät akkua kuin alkuun on ajateltu. Tiedä sitten mikä totuus on. Toivottavasti kaiken karttuvankin tiedon mukaan Sitikka on osannut akun koota niin, että kestää vähintään sen mitä autokin.

Avatar
Elefant
Viestit: 273
Liittynyt: 09 Huhti 2008, 21:34

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Elefant »

Onko kellään kokemuksia tai onko Suomessa yleensäkään myynnissä V2H ominaisuudella varustettuja sähköautoja ja siihen sopivia latureita.
Mulle saattaisi alkaa olemaan kiinnostusta asennella aurinkopaneeleita pörssisähkölla toimivaan taloon, ja siihenhän sopisi mun mielestä ~100kWh.n V2H sähköauto kuin sian sorkka suutarin silmään.

FinPat
Viestit: 8808
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Elefant kirjoitti:
26 Loka 2025, 10:26
Onko kellään kokemuksia tai onko Suomessa yleensäkään myynnissä V2H ominaisuudella varustettuja sähköautoja ja siihen sopivia latureita.
Mulle saattaisi alkaa olemaan kiinnostusta asennella aurinkopaneeleita pörssisähkölla toimivaan taloon, ja siihenhän sopisi mun mielestä ~100kWh.n V2H sähköauto kuin sian sorkka suutarin silmään.
Cupra Born, Kia EV9 ja Volvo EX90?

Kiassa ja Volvozsa jopa melkein tarpeeksi suuri akku jos 100 kWh on tavoitteena.

EDIT: Tuollahan on listaa: https://nordicplug.fi/blogs/sahkoautot- ... rbfAD5YohN

Avatar
Polforea
Viestit: 12021
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): XF
159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Elefant kirjoitti:
26 Loka 2025, 10:26
Mulle saattaisi alkaa olemaan kiinnostusta asennella aurinkopaneeleita pörssisähkölla toimivaan taloon, ja siihenhän sopisi mun mielestä ~100kWh.n V2H sähköauto kuin sian sorkka suutarin silmään.
Äkkiseltään kuulostaa suunnitelmalta, mutta mieleen herää ainakin pari kysymystä/pointtia:
A) Millä meinaat ohjata auton akun hyödyntämistä pörssisähkön osalta?
B) Pelkäksi akuksi auto on kallis, mutta jos sitä käyttää myös autona, ei optimoinnit ja varavoimat toimi kun auto on liikenteessä. Kalliina päivänä pitää siis pysyä kotona tai liikkua jollain muulla, jotta saa hyötyä irti.
C) Sähköverkon näkökulmasta verkkoon syöttämään kykenevät laitteet lasketaan yhteen ja pitäisi ilmeisesti mahtua sähköliittymän rajoihin. Jos sähköliittymän on vaikka 3*25A eli yhteensä n. 17kW ja autolta saa ulos vaikka 11kW, niin paneeleiden invertteritltä ei saa irrota kuin se jäljelle jäävä 6kW.

Näiden pohjalta itse miettisin (ja mietin - odotan että mulle sopiva paketti pääsee markkinoille, kun haluan 3-vaihe varakäyntitoiminnon mutta en invertteriin integroitua sähköautolaturia) etenkin B-kohdan takia erillistä kotiakkua ja C-kohdan takia hybridi-invertteriä, jossa sekä akkusähköt että paneelisähköt tulee verkkoon yhden invertterin läpi.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Elefant
Viestit: 273
Liittynyt: 09 Huhti 2008, 21:34

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Elefant »

Näin eläkeläisenä noi liikkumiset ei ole niin kelloon sidottuja, ja ajattelin järjestelmän toiminnot jättää V2H latausyksikön suunnittelijalle.
Tuskin noiden ohjelmointi kovinkaan monimutkainen homma nykyään liene.
Latausyksiköitä (V2H) ei vissiin ole kovin paljon tarjolla eikä kyllä V2H autojakaan. Sitäpaitsi jonkinlaisen sähköauton taitaa saada vastaavan kokoisen kotiakun hinnalla.
Facelift Fiiu 500e 47kWh kiinnostaisi muutenkin kakkosautona. Pidetään vaikka 159 QTronic ykköautona siinä kun on vasta 310tkm mittarissa. 8)
Ootellaan että kehitys kehittyy, minä uskon insinöörien suureen viisauteen :)

Avatar
Garmund
Viestit: 2150
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Elefant kirjoitti:
26 Loka 2025, 13:45
Näin eläkeläisenä noi liikkumiset ei ole niin kelloon sidottuja, ja ajattelin järjestelmän toiminnot jättää V2H latausyksikön suunnittelijalle.
Tuskin noiden ohjelmointi kovinkaan monimutkainen homma nykyään liene.
Latausyksiköitä (V2H) ei vissiin ole kovin paljon tarjolla eikä kyllä V2H autojakaan. Sitäpaitsi jonkinlaisen sähköauton taitaa saada vastaavan kokoisen kotiakun hinnalla.
Facelift Fiiu 500e 47kWh kiinnostaisi muutenkin kakkosautona. Pidetään vaikka 159 QTronic ykköautona siinä kun on vasta 310tkm mittarissa. 8)
Ootellaan että kehitys kehittyy, minä uskon insinöörien suureen viisauteen :)

Itelle ei tule mieleen vielä ainuttakaan V2H ("autosta taloon") autoa, tai no chademo autot. Sinänsä myös CCS2 standardi tukee tuota, mutta onko autoissa sitä vielä? + Tämä vaatii tota tukevan "kaksisuuntaisen" DC laturin, esim wallbox quasar 2. Toki tuo maksaa itsessään jo ~ 20 kWh akuston verran. (~ 5000 €)

Kuulin että kia ev9 olisi tulossa/olisi valmius 3 vaihe v2l (autosta kohteeseen/laitteeseen). Vaatii vielä vaan tyyppihyväksynnän eu alueelle.

Jos ostaa kotiakun pienemmältä toimijalta /muulta kun nämä ovelta ovelle kauppiaat, on hinta huomattavasti kalliimpi. Jos haluaa reservimarkkinoille osallistua, niin sitten saa olla tarkempi minkä laisen akuston ja invertterin hommaa.
Suoraan vaan suoraa

Avatar
Polforea
Viestit: 12021
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): XF
159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ohjelmointi sinänsä ei ole kovin suurta mystiikkaa, vaikka toki siinä olisi hyvä/kiva ottaa joitain parametrejä huomioon (esim. jos päivän keskihinta on alle 15snt/kWh, voidaan päästää akku 85% tasoon asti ja jos yli, voidaan päästää 50% tasoon asti tms) pelkän vuorokauden sisäisen puskuroinnin lisäksi.

Noita kotiakkuvehkeitä ihmetellessäni vaan olen noteerannut, että niissä tuota pörssisähköautomatiikkaa on monesti valmiina toteutettuna, mutta autoa akkuna käyttäviä en ole tuolleen bongannut enkä ihan tiedä miten se toimii (tarviiko jutella itse autolle vai riittääkö että käskyttää laturia jne), niin olen sen suhteen utelias.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Elefant
Viestit: 273
Liittynyt: 09 Huhti 2008, 21:34

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Elefant »

Itse olen sen verran yksinkertainen, että mielestäni tuollainen V2H- ja V2G-tekniikka sähköautossa yhdistettynä aurinkopaneeleihin, pörssisähköön ja vaikkapa tuuligeneraattoriin, taimihinvaan olisi nykyisellä invertteritekniikalla melko helppo toteuttaa. Ihminen (amerikkalainen!!) on käynyt jopa kuussa.

Nyt ingenjöörit älynnnystyröitä hieromaan. :wink:

Avatar
spyykko
Viestit: 85
Liittynyt: 29 Huhti 2013, 13:32
Car(s): GTV 2.0 TB
Paikkakunta: Kangasala

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja spyykko »

Garmund kirjoitti:
26 Loka 2025, 14:12

Itelle ei tule mieleen vielä ainuttakaan V2H ("autosta taloon") autoa, tai no chademo autot.
Ainakin ihan virallisestikin joka MEB mihin päivitetty vähintään ver. 3.5 softasta. Tosin niissä on pöljä rajoitus, 10.000 kWh saa negatiivista latausta ulos. Tästä on myös laskuri infotainmentissä. Ja 2-suuntainen DC:hän toimii tämän mukaan käytännössä ihan joka autossa: https://www.youtube.com/watch?v=ck3TveLsQdw.

Vai meinasitko että invertteri olisi autossa? Sellaista ei taida tosiaan vielä olla.
Garmund kirjoitti:
26 Loka 2025, 14:12
Tämä vaatii tota tukevan "kaksisuuntaisen" DC laturin, esim wallbox quasar 2. Toki tuo maksaa itsessään jo ~ 20 kWh akuston verran. (~ 5000 €)
Outoa on että yksikään aurinkokennoinverteritoimija ei ole integroinut 2-suuntaista laturia paneeli-invertteriin. AC-Latauksen lisääminen valmiiseen DC-> AC invertteriin olisi paljon pienempi kulu kuin invertterin lisääminen laturiin.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11635
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Jos nyt unohdetaan kaikki muu Kiinaan liittyvä, niin kyllähän tällaiset uutiset pakottavat harkitsemaan muita vaihtoehtoja.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

FinPat
Viestit: 8808
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Kun taas katsoo kehityksen nopeutta ja tuotteiden hinta/laatu -suhdetta niin China Inc. on vahvoilla. Lainaan erästä entistä F1 maailmanmestaria jolla hieman sukujuuria Suomessa.

"Six months ago, I wrote about the insane pace in China. I'd just driven a Xiaomi EV in Shanghai that felt like a one-to-one Taycan for around $40k: super materials, smooth drive, and excellent steering. Even my engineer, who was with me, was impressed. "

Avatar
Jiitee
Viestit: 4746
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. VW Typ1 1964 DeLuxe. Projektina 116-Giulietta 2.0 TC `81 ( 2. sarja )

ex-Giulia 2,0 TB ´17, `81 Giulietta 2.0 TC( 1. sarja) , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

FinPat kirjoitti:
01 Marras 2025, 09:24
Kun taas katsoo kehityksen nopeutta ja tuotteiden hinta/laatu -suhdetta niin China Inc. on vahvoilla. Lainaan erästä entistä F1 maailmanmestaria jolla hieman sukujuuria Suomessa.

"Six months ago, I wrote about the insane pace in China. I'd just driven a Xiaomi EV in Shanghai that felt like a one-to-one Taycan for around $40k: super materials, smooth drive, and excellent steering. Even my engineer, who was with me, was impressed. "
Kun taas katsoo pitkän aikavälin luotettavuutta niin
saksalaiset ( moni malli) , japanilaiset ( ainakin Made in Japan ) ja lähes kaikki korealaiset ovat vahvoilla.
Poliittisesti en halua henk.koht. tukea diktatuuria, jos vain voin sen välttää. Tämä ei pelkästään sähköautoja koskevana.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5483
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, M3, 500c
harrasteet: Spider 2000, 3200 GTA, Integrale 16v, 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Tulipa itsekin koitettua myytinmurtamista ja ajoin pidemmän päivämatkan sähköautolla iso peräkärry perässä. Ei ole Teslan M3:sta ainakaan karavaanarihommiin omissa silmissä ellei omaa poikkeuksellista stressinsietokykyä ja lehmän hermoja. Itsellä on molemmat mutta silti välillä hirvitti, varsinkin Tampereen kohdalla kun ajoin motarilla yhden liittymän ohi ja Tesla jo ilmoitti ettei pääse lähimmälle tunnetulle laturille enää. Pääsi silti ja reserviä jäikin 1% peräti.

Kulutuksen nousu on jäätävä, kerroin on noin 2x tai yli tuolla kombolla. Keskikulutus reissulla oli 34kWh/100km ja viimeisin lataus Orivedellä täyteen (että pääsi kotiin Keuruulle asti) antoi range ennusteen 94km :lol: Melko lailla laturilta seuraavalle siis näin ruuhkasuomen ulkopuolella.

Sellainen käänne oli vielä matkalla että tarkoitus oli ladata Oriveden ABC:llä viimeinen setti mutta koko latauskenttä oli pimeänä ja yllättäen Oriveden ST1:llä oli tästä syystä piha täynnä patteriautoja jonossa. Muita pikalatureita ei mahda sillä kylällä olla?

Kilometrejä tuli 520, sähköä "paloi" 177kwh (rahana n.68e @0,38c/kwh) joka vastaa dieselinä melko lailla 8l keskikulutusta rahallisesti nykyhinnoilla. Samaa kärryä vetäny X5 bmw:llä n. 10 keskikulutuksella, säästöä siis reilu 3e/100km tuolleen mitaten.

Aikaa taas meni aamu ysistä ilta seiskaan eli 10h. Pysähdyksinä ainoastaan lataukset. disukalla tuon lenkin olen heittänyt kahvitauolla alle 7h.

Jos lataustauoilla ei söisi mitään eikä joisi mitään niin pääsisi euron tuntipalkoille tuolla matikalla. Nyt kun otti ladatessa kahvin, sämpylän, lounaan tai juoman niin pakkaselle meni reilusti :lol:

Mutta tuo on mun matikkaa, ajakoon ne ketkä tykkää patteriautolla vaunut perässä. Oma juttu se ei ole. Never again tuolla yhdistelmällä kuntarajan ulkopuolelle.

FinPat
Viestit: 8808
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

alfa 156 v6 kirjoitti:
08 Marras 2025, 10:26
Mutta tuo on mun matikkaa, ajakoon ne ketkä tykkää patteriautolla vaunut perässä. Oma juttu se ei ole. Never again tuolla yhdistelmällä kuntarajan ulkopuolelle.
2025 tekniikalla patteriauto + iso kärry + vähän pidempi matka ei tosiaan ole toimiva yhdistelmä. Sitten joskus 2030-luvulla kun solid state akut ovat oikeasti toimivia ja massatuotannossa alkaa patteriautoillakin vetämään kärryä oikeasti.

FinPat
Viestit: 8808
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Pinkin Porsaan massiivinen kulutus moottoritiellä putosi jonkin verran kun 100 km/h rajoitukset tulivat voimaan ja samalla testasin pelkällä takamoottorilla etenemistä. Auton mukaan kulutus oli ~ 21 kWh/100km luokassa kun 120 km/h ja Sport+ moodilla meni 25 - 26 kWh/100km about samassa lämpötilassa (+10C°± 2C°).

Paljon tuokin on.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5483
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, M3, 500c
harrasteet: Spider 2000, 3200 GTA, Integrale 16v, 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

FinPat kirjoitti:
08 Marras 2025, 13:57
alfa 156 v6 kirjoitti:
08 Marras 2025, 10:26
Mutta tuo on mun matikkaa, ajakoon ne ketkä tykkää patteriautolla vaunut perässä. Oma juttu se ei ole. Never again tuolla yhdistelmällä kuntarajan ulkopuolelle.
2025 tekniikalla patteriauto + iso kärry + vähän pidempi matka ei tosiaan ole toimiva yhdistelmä. Sitten joskus 2030-luvulla kun solid state akut ovat oikeasti toimivia ja massatuotannossa alkaa patteriautoillakin vetämään kärryä oikeasti.
Jep, varmaan kun olis laittanu x5:een polttoainetankiks 5l kanisterin niin pääsis samaan jännittävyyteen. Toki se pitäs aina täyttää mehupillillä just sen pillin kokosesta reiästä 🤣

FinPat
Viestit: 8808
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Uusi VW Xpeng P7.

https://www.carscoops.com/2025/11/this- ... hinese-ev/

"The new system won’t simply enable over-the-air updates; it’s also designed to streamline vehicle development, cutting production timelines and allowing faster adaptation to market trends."

Näppärää. Voi päästää markkinoille keskeneräiselllä softalla hyvällä omallatunnolla.
No, eivätpä ne Giorgio-platforminkaan softat ihan kunnossa olleet markkinoille tullessa. Ja ne piti käydä päivittämässä merkkihuollossa.

insinörtti
Viestit: 2722
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Ihan kaikkea ei saada ratkottua softapäivityksillä. Onneksi akkupaloista pystyy tekemään jonkun muun ongelman.
https://www.youtube.com/shorts/zBH2lY9D8Cg
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
mutt
Viestit: 5925
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Delta 1.6 Multijet -09, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja mutt »

insinörtti kirjoitti:
13 Marras 2025, 06:43
Ihan kaikkea ei saada ratkottua softapäivityksillä. Onneksi akkupaloista pystyy tekemään jonkun muun ongelman.
https://www.youtube.com/shorts/zBH2lY9D8Cg
Hittojako joistakin jalankulkijoista tai vieressä olevasta bussista, pääasia, että oma perse säästyy! :mrgreen:
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

FinPat
Viestit: 8808
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

https://www.carscoops.com/2025/11/some- ... n-savings/

$50 000 alennus uudesta patteri-Mersusta. Jos varasto ei liiku jenkkilässä niin alennukset iskevät. Suomessa taasen aika harvoin näkee tällaista.

Vastaa Viestiin