Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
rausku
Viestit: 248
Liittynyt: 18 Touko 2011, 13:53
Car(s): Ex:
159 1.9JTDm SW
159 3.2 Q4 SW
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja rausku »

Kiitokset vastauksista. Kilsoja tuli taitettua hajun kanssa muutamalla ajolla noin 15-20. Päivän ajan auto oli parkkihallissa. Ulospäin ei vuotoja ole.`(aikanaan sitikka pullautti kaikki tiivisteet ja öljyä tuli jokaisesta mahdollisesta kohdasta)

Onko tilanne tuossa se, että kone on jossain määrin entinen vai saattaako sulattaminen lämmittimellä ja kelien lauhtuminen vielä laskea mahdollisen tulevan remontin hintaa? :)

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Absit lakkasi toimimasta, vikakoodi kertoo ettei vasemmalta etupyörältä tule signaalia. Anturi rikki, vai onko näissä muita todennäköisiä syitä moiselle vialle?

Avatar
Polforea
Viestit: 11492
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Tsekkaa myös pyöränlaakeri. Lienee anturikehä napapaketissa mukana tms, mulla oli ABS-vamma kehissä kun vasen etulaakeri rouhi itseään.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Jame
Viestit: 284
Liittynyt: 01 Kesä 2013, 20:13
Car(s): ex 159 2.4 JTDm -07
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jame »

Tuomas K kirjoitti:Absit lakkasi toimimasta, vikakoodi kertoo ettei vasemmalta etupyörältä tule signaalia. Anturi rikki, vai onko näissä muita todennäköisiä syitä moiselle vialle?
Suola ja märkä. Loskakeleisssä ajellessa juuri tuon vasemman etupyörän abs-anturi oikutellut muutaman kerran talvessa. Kesällä ei kertaakaan ja laakerit vaihdettu. Ihan vaan pesulla ehjäytynyt aina. Taitaa tuo vasen etupyörä saada pahimmat loskaryöpyt esim. vastaantulevilta rekoilta.
Il nero era bellissimo

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

Kysytään täältäkin mielipidettä. Viime viikolla oli jotain -18 pakkasta, lähdin aamulla ilman roikkaa töihin muutaman kilometrin matkan, kaikki meni hyvin. Lähdin siitä muutaman tunnin päästä autolla n.5 km päähän, odotin kaksi minuuttia moottori käynnissä kaveria niiden pihalla. Lähdettiin liikkeelle ja siinä ekan kerran haistoin palaneen öljyn, konepelti auki ja katsomaan onko huohotin jäässä ja öljytikku pois paikaltaan, ei ollut. Lähdettiin jatkamaan kunnes huomasin, että perästä tulee aivan järkyttävä sininen pilvi ja risteyksessä auto haisi aivan palaneelle jäteöljylle. Kaveri kyydissä äkkiä kotiin, konepelti auki ja siinä se öljytikku nakotti öljyssä ja öljyä pulppusi vielä. No kaverin oli päästävä töihin ja ei muuta ku jatkamaan. Auringon paistaessa takaapäin ei nähnyt yhtään mitään kun savu peitti tienoon. Mitäs mieltä herrasväki? Turboko se nyt kosahti? Mitä muita mahdollisuuksia olisi? Autona siis 159 2.4 ja liki 260tkm ajettu.
Life is too short to drive boring cars.

seppo
Viestit: 1369
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja seppo »

Kyllä se huohotin on tukossa, jolloin kampikammioon tuleva paine "poistuu" turbon voitelun paluuputken kautta imupuolelle ja palamaan moottorissa. Ihme ettei kone rynnännyt koville kierroksille, se yleensä liittyy tähän öljyn palamiseen koneessa. Nyt siellä on lauhduttimessa öljyä, joka pitää putsata samoinkuin koneen huohotin!

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

seppo kirjoitti:Kyllä se huohotin on tukossa, jolloin kampikammioon tuleva paine "poistuu" turbon voitelun paluuputken kautta imupuolelle ja palamaan moottorissa. Ihme ettei kone rynnännyt koville kierroksille, se yleensä liittyy tähän öljyn palamiseen koneessa. Nyt siellä on lauhduttimessa öljyä, joka pitää putsata samoinkuin koneen huohotin!
Ajettu nyt n.20km ja sankka pilvi seuraa perässä. Tätä ennen huohotin tsekattu ja putsattu. Jäi nyt korjaamon pihaan odottamaan tuomiota onko turbo rikki vai ei.

Siitä nyt jollekkin uudella kytkimellä ja vauhtipyörällä varustettu kulkine halvalla jos jaksaa remonttia tehdä. Saapi soitella 0505579559.
Life is too short to drive boring cars.

rausku
Viestit: 248
Liittynyt: 18 Touko 2011, 13:53
Car(s): Ex:
159 1.9JTDm SW
159 3.2 Q4 SW
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja rausku »

seppo kirjoitti:Kyllä se huohotin on tukossa, jolloin kampikammioon tuleva paine "poistuu" turbon voitelun paluuputken kautta imupuolelle ja palamaan moottorissa. Ihme ettei kone rynnännyt koville kierroksille, se yleensä liittyy tähän öljyn palamiseen koneessa. Nyt siellä on lauhduttimessa öljyä, joka pitää putsata samoinkuin koneen huohotin!
Itellä tosiaan sama tilanne.

Nyt mennyt plussan puolelle ja konetilaa lämmitetty pitkät pätkät. Pistin hetkeksi käyntiin, jotta tiedän tilatako hinaus pajalle vientiin (5-6km). Öljyn täyttykorkin, kun irrottaa, niin tyhjäkäynnillä tuntuu enää pieni henkäys. Haju on edelleen kyllä paha. Ehkä se menee ajamalla sitten kuitenkin, riskillä.

Huohotin putsataan, ilmansuodatin vaihtoon+kotelo putsaukseen,
Lisään listalle tuon lauhduttimen putsauksen.

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

rausku kirjoitti:
seppo kirjoitti:Kyllä se huohotin on tukossa, jolloin kampikammioon tuleva paine "poistuu" turbon voitelun paluuputken kautta imupuolelle ja palamaan moottorissa. Ihme ettei kone rynnännyt koville kierroksille, se yleensä liittyy tähän öljyn palamiseen koneessa. Nyt siellä on lauhduttimessa öljyä, joka pitää putsata samoinkuin koneen huohotin!
Itellä tosiaan sama tilanne.

Nyt mennyt plussan puolelle ja konetilaa lämmitetty pitkät pätkät. Pistin hetkeksi käyntiin, jotta tiedän tilatako hinaus pajalle vientiin (5-6km). Öljyn täyttykorkin, kun irrottaa, niin tyhjäkäynnillä tuntuu enää pieni henkäys. Haju on edelleen kyllä paha. Ehkä se menee ajamalla sitten kuitenkin, riskillä.

Huohotin putsataan, ilmansuodatin vaihtoon+kotelo putsaukseen,
Lisään listalle tuon lauhduttimen putsauksen.
Savuttikos sinulla kovin? Sinistä savua ja saakelin pahanhajuista.
Life is too short to drive boring cars.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Jame kirjoitti:
Tuomas K kirjoitti:Absit lakkasi toimimasta, vikakoodi kertoo ettei vasemmalta etupyörältä tule signaalia. Anturi rikki, vai onko näissä muita todennäköisiä syitä moiselle vialle?
Suola ja märkä. Loskakeleisssä ajellessa juuri tuon vasemman etupyörän abs-anturi oikutellut muutaman kerran talvessa. Kesällä ei kertaakaan ja laakerit vaihdettu. Ihan vaan pesulla ehjäytynyt aina. Taitaa tuo vasen etupyörä saada pahimmat loskaryöpyt esim. vastaantulevilta rekoilta.
Tässä juolahti mieleen, ettei tuota koodia saanut nollattua, mikä viitannee siihen ettei anturi juttele ollenkaan ABS-ecun kanssa. Vika ei siis voine olla ABS-kehässä, kun silloin koodi tulisi käsittääkseni vasta auton liikkuessa. Anturi särki, johto särki, paskaa liittimessä?

Minkälainen tuo on vaihtaa? Joisssin autoissa ne tahtoo kasvaa kiinni napaan.

rausku
Viestit: 248
Liittynyt: 18 Touko 2011, 13:53
Car(s): Ex:
159 1.9JTDm SW
159 3.2 Q4 SW
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja rausku »

KauGoH kirjoitti: Savuttikos sinulla kovin? Sinistä savua ja saakelin pahanhajuista.
Hajusta joo huomasin alkuun. Lumen pöllyämisen vuoksi vaikea sanoa savusta. Tuntuma, että savutti.

Perjantaina menossa putsauttamaan ja diagnosoitavaksi.

Avatar
hjpp
Viestit: 1962
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja hjpp »

rausku kirjoitti:
Nyt mennyt plussan puolelle ja konetilaa lämmitetty pitkät pätkät. Pistin hetkeksi käyntiin, jotta tiedän tilatako hinaus pajalle vientiin (5-6km). Öljyn täyttykorkin, kun irrottaa, niin tyhjäkäynnillä tuntuu enää pieni henkäys. Haju on edelleen kyllä paha. Ehkä se menee ajamalla sitten kuitenkin, riskillä.

Huohotin putsataan, ilmansuodatin vaihtoon+kotelo putsaukseen,
Lisään listalle tuon lauhduttimen putsauksen.
Jos ei öljyä valu parkkipaikalle ja sitä oli jäljellä moottorissa, niin ei siellä varsinaisesti korjattavaa ole. Putsattavaa toki lie. Mulla on tuollainen korjaus ja lisäksi osa ilma-aukoista peitetty talveksi, kun joskus meinasi oireilla. Ei ole ollut ongelmia sen jälkeen.
Liitteet
IMG_0671.JPG
IMG_0671.JPG (107.08 KiB) Katsottu 10969 kertaa

Gasket
Viestit: 1431
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Tuomas K kirjoitti:
Jame kirjoitti:
Tuomas K kirjoitti:Absit lakkasi toimimasta, vikakoodi kertoo ettei vasemmalta etupyörältä tule signaalia. Anturi rikki, vai onko näissä muita todennäköisiä syitä moiselle vialle?
Suola ja märkä. Loskakeleisssä ajellessa juuri tuon vasemman etupyörän abs-anturi oikutellut muutaman kerran talvessa. Kesällä ei kertaakaan ja laakerit vaihdettu. Ihan vaan pesulla ehjäytynyt aina. Taitaa tuo vasen etupyörä saada pahimmat loskaryöpyt esim. vastaantulevilta rekoilta.
Tässä juolahti mieleen, ettei tuota koodia saanut nollattua, mikä viitannee siihen ettei anturi juttele ollenkaan ABS-ecun kanssa. Vika ei siis voine olla ABS-kehässä, kun silloin koodi tulisi käsittääkseni vasta auton liikkuessa. Anturi särki, johto särki, paskaa liittimessä?

Minkälainen tuo on vaihtaa? Joisssin autoissa ne tahtoo kasvaa kiinni napaan.
Vasta vaihdoin vasemman etupyörän abs-anturin omaan. En oikein usko piuhan tai liittimen vikaan kun ne kuitenkin ovat aika hyvin suojassa. Itsellä kolme anturia lähti irti ihan helposti, mutta tuo pimeänä oleva puratti sitten laakerin pois. Eli ihan tuurissaan on. Ei tosin mahdottoman työläs vaikka tekisikin noin pitkän kaavan kautta. Itselläkin herjasi heti kun virrat laittoi päälle. Yleismittarilla mitaten tuo hajonnut anturi antoi sekalaisia heiluvia ohmeja ulos, ehjät anturit eivät antaneet mitään.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Joo, tilaan siihen uuden anturin, ehkä se sillä asettuu. Just oli auto korjaamolla ja olisivat saaneet sen vaihtaa samalla, mutta heidän toimittajiltaan ei saanut moista anturia :roll:

rausku
Viestit: 248
Liittynyt: 18 Touko 2011, 13:53
Car(s): Ex:
159 1.9JTDm SW
159 3.2 Q4 SW
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja rausku »

hjpp kirjoitti:
Jos ei öljyä valu parkkipaikalle ja sitä oli jäljellä moottorissa, niin ei siellä varsinaisesti korjattavaa ole. Putsattavaa toki lie. Mulla on tuollainen korjaus ja lisäksi osa ilma-aukoista peitetty talveksi, kun joskus meinasi oireilla. Ei ole ollut ongelmia sen jälkeen.
Kiitokset hyvästä kuvasta. Virittän vastaavan, kun saan paikat putsattua.

Kävin tutkailemassa vielä uudemman kerran. Päältä ja sivuilta ei näy hälyyttävää kosteutta missään. Auton alle ilmestynyt kämmenen kokoinen lätkä jäähdytysnestettä viikon aikana. (Vaihteiston öljy toki sekin punaista, mutta tuo vastaa tuntumaltaan jäähdyttimessä olevaa.) Täytyy varautua siihenkin jos nesteet eivät kestä sisällä huoltoon asti.

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jakke »

2.2JTS:ssä jännä ilmiö: Pari kertaa pimeällä olen huomannut, että tyhjäkäynnillä pyöriessä valot himmenee aavistuksen verran sellaiseen tasaiseen tahtiin, ehkäpä noin parin sekunnin sykleissä. Tätä ei kuitenkaan esiinny aina, vaan joskus harvoin. Latausta en ole mitannut vian ollessa päällä, kun ei ole Fluke aina peräkontissa mukana. Orastavaan laturivikaan en halua uskoa, kun autossa kilsoja vasta 107tkm. :roll:

Toinen ilmiö, josta en ole varma, on sellainen, että pari kertaa terävään kuoppaan ajaessani olen ollut huomaavinani, että valot välähtävät samalla. Itse epäilen maadoitusvikaa, joka voisi selittää myös tuon toisen oireen. Laiskana kysyn ennen asian tutkimista, että onko kokemusperäistä tietoa jostain maadoituspisteestä, joka näissä yleensä pätkii?
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

Äksjiiärrä
Viestit: 84
Liittynyt: 04 Huhti 2012, 12:45
Car(s): ex. 159 sw 2.2JTS
Paikkakunta: Joensuu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Äksjiiärrä »

Itsellä viime kesänä korjaantui valojen vilkkuminen jännitteen säätimen vaihdolla. Nimenomaan tyhjäkäynnillä ikäänkuin "värisi" ajovalot, kun katsoi vaikka autokatoksen seinää vasten valokuviota. Mielestäni monttuihin ajaminen ei vaikuttanut omassani.

Avatar
kovan onnen soturi
Viestit: 410
Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja kovan onnen soturi »

Mulla kans uuvahti jännitteen säädin 100tkm paikkeilla, vaivasi niin että käynnistyksen jälkeen moottori röpötti ja toisinaan liikkeelle lähtiessä kaasun annosteleminen oli hankalaa. Ilmeisesti jännitevaihtelut aiheutti ongelmat, koska vaivat loppui säätimen vaihdon jälkeen.
N. 30 euron osa ja helppo vaihtaa yläkautta laturia irroittamatta.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

hjpp kirjoitti:
rausku kirjoitti:Nyt mennyt plussan puolelle ja konetilaa lämmitetty pitkät pätkät. Pistin hetkeksi käyntiin, jotta tiedän tilatako hinaus pajalle vientiin (5-6km). Öljyn täyttykorkin, kun irrottaa, niin tyhjäkäynnillä tuntuu enää pieni henkäys. Haju on edelleen kyllä paha. Ehkä se menee ajamalla sitten kuitenkin, riskillä.

Huohotin putsataan, ilmansuodatin vaihtoon+kotelo putsaukseen,
Lisään listalle tuon lauhduttimen putsauksen.
Jos ei öljyä valu parkkipaikalle ja sitä oli jäljellä moottorissa, niin ei siellä varsinaisesti korjattavaa ole. Putsattavaa toki lie. Mulla on tuollainen korjaus ja lisäksi osa ilma-aukoista peitetty talveksi, kun joskus meinasi oireilla. Ei ole ollut ongelmia sen jälkeen.
Tuotapa, eikös jäsen hjpp:n kuvan mukaisessa suojauksessa ole ilmanputsarilta tuleva eristys enempi haitallinen kuin hyödyllinen? Sehän pitää imuilman kylmänä pitempään, joka nostaa jäätymisen riskiä siinä kohtaa missä huohotin yhtyy imuputkeen. Tosin imuputken halkaisija on niin iso että eristys ei taida siinä juuri vaikuttaa.
Huohottimen suojaus sen sijaan toimii koska sieltäpäin tulee lämmintä. Itsellä vielä jäähdytysnesteen paluukierto muutos, joka menee huohottimen eristeen alla.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
hjpp
Viestit: 1962
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Hjuva huomio ja pitää paikkansa. Olisihan sitä voinut muistaa mainita, että eristettä ei ole tuolla takapuolella vaan vain edessä, josta viima tulee.

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

No sitten ok. 159:n lamppujen vieressä olevia reikiä on vähän hankala tukkia, siitä kyllä ajoviima pääsee imuputkelle.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
savijo-r
Viestit: 1665
Liittynyt: 17 Tammi 2005, 11:59
Car(s): Thesis
Ducato
Paikkakunta: Toijala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja savijo-r »

JiiTeeÄssä kirjoitti:No sitten ok. 159:n lamppujen vieressä olevia reikiä on vähän hankala tukkia, siitä kyllä ajoviima pääsee imuputkelle.
Telttapatjaa/routamattoa ja sakset.

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Telttapatjaa on kolmio täynnä, kuramattoa alareunan aukot. Jotain juttua olen kuullut että jos koneessa on välijäähy niin keulaa ei saisi kokonaan tukkia. Ainakaan jos meinaa yhtään enemmän antaa happea.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1539
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Juttuja kyllä kuulee, mutta kukaan ei oikeen osaa kysyttäessä selittää asiaa tarkemmin. En jaksa uskoa, että -20 kelissä imuilma voi kuumentua liikaa. Virivehkeet ja kesäkelit sitten erikseen.
Firstly, warm air has less density than cool air - this means that it weighs less. It's important to know that it's the mass of air breathed by the engine that determines power, not the volume. So if the engine is being fed warm, high pressure air, the maximum power possible is significantly lower than if it is inhaling cold, high pressure air.

The second problem with an engine breathing warm air is that the likelihood of detonation is increased. Detonation is a process of unstable combustion, where the flame front does not move progressively through the combustion chamber. Instead, the air/fuel mixture explodes into action. When this occurs, damage to the pistons, rings or head can very quickly happen.

Avatar
Polforea
Viestit: 11492
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Lähinnä siksi, ettei ahtoilman jäähdytyksen vajavaisuus pudottaisi tehoja. Siinä vaiheessa, kun välijäähdyttimellä ehkäistään nakutusta, ollaan taatusti aika kaukana tehtaan turvalliseksi ja varmaksi tehdystä softasta.

Tärkeämpää minusta on olla tukkimatta sitä syyläriä liikaa, ettei kone ylikuumene (mikä on tunnetusti aika vaikeata talvisaikaan). Niin kauan kun tuo ei ole ongelma, en jaksaisi ~vakiolla tai vähän (järkevästi) vireistetylläkään autolla olla huolissani ahtoilman liiasta lämpimyydestä, vaikka se pienenä tehohukkana voikin olla havaittavissa. Sitäpaitti talvella sutii kuitenkin, tartte joka kilowattia kaivaa irti.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Nollakelissä on yksi auto keittänyt, kun flekti oli hajonnut. Liikennevaloissa kaupungissa.
Onhan se koko keulan peittäminen ehkä jotain karavaanari juttuja, siellä kun vajaatehoiset dieselit ponnistelee about täysillä koko ajan. Tärkeintä on että pahvi ei ole suoraan syyläriä vasten, jolloin ilma pääsee kiertämään kun flekti niin haluaa.
Itsellä tosin hieman mietityttää kun kone on ohjelmoitu ja ottaa ahtoja vakiota enemmän. Ja tuleehan tuota välillä piiskattua, niinkuin kuuluukin. Kyllä se vajaavetoinenkin suolatulla motarilla pitää.

Poistin aiemman vastauksen koska aivopieru.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
Polforea
Viestit: 11492
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

No, flektivikaa ei avonainenkaan keula pelasta, kun ei ole ilmavirtaa jolla sen jäähdytyksen hoitaisi.

Mutta kuten todettu, en minä softatullakaan autolla sitä ahtoilman lämpöä varsinaisesti pelkäisi, ellei softaa ole tehty päin sanonkomämitä. Nakutuksen/preignitionin/misfiren/tms alkaessa järkevästi toteutettu auto ottaa tehoissa pakkia helpottamalla ahtoja ja säätämällä sytkää (no, diesel ei tee tätä) sekä ehkä ruiskutusaikaa. Sekin tilanne on talvikylmillä vielä melkoisen epätodennäköinen, jos keulan viileys kuitenkin riittää kuitenkin pitämään moottorin itsensä normilämmöissä. Tehoja voi muutenkin jäädä puuttumaan jos ahtopaine pääsee painerajalle asti eikä ilmamassassa päästä maksimille asti, mutta tässäkin ollaan todennäköisesti aika nyanssitasolla - etenkin, kun normiliikenteessä aika harvoin on ahdot pitkään tapissa.

Jos arveluttaa niin logita ilmamassat, ruiskutusmäärät, ahtopaineet ja ahtolämpö kovassa vedossa keula auki ja keula tukossa, niin näet paljonko sillä on vaikutusta.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

jalittam
Viestit: 1861
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Toho katsastuksen k-arvoon. Mul kilves 0.51?. Eka katsastukses oli nolla - sen jälkeen noussu ylespäin. Loukun kans enempi ku 0.5. Pitääkö olla huolissaan?

Avatar
savijo-r
Viestit: 1665
Liittynyt: 17 Tammi 2005, 11:59
Car(s): Thesis
Ducato
Paikkakunta: Toijala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja savijo-r »

JiiTeeÄssä kirjoitti: Itsellä tosin hieman mietityttää kun kone on ohjelmoitu ja ottaa ahtoja vakiota enemmän.
Paljonko se sitten ahtaa? Vakio taitaa piikata sinne 1.6 kiloon.

Huttu
Viestit: 35
Liittynyt: 24 Huhti 2015, 22:51

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Huttu »

2.4 jtd alkoi työntää diiselin hajua ohjaamoon, vika paikantui ruiskutukin syöttöputkeen (en tiedä onko oikea termi,tiputtaa diiseliä alla olevan linkin 5-kohdan putken ja rusikutukin liittymästä, putki kiristetään tukkiin mutterilla) http://eper.fiatforum.com/eper/navi?MOD ... GUI_LANG=3

Uskaltaako noita alka itse kiristelemään, ilmeisesti aika kova paine jo tossakohtaa järjestelmää? Vika alkoi viimeviikolla pyytämättä ja yllättäen, öljynvaihto tehty hiljattain, mutta muutta polttoainejärjestelmään ei ole kajottu. Vikakoodeja ei tule.

Avatar
MKT
Viestit: 685
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): Stelvio Veloce+
Giulietta QV TCT
147 2.0 T.Spark
ex. 156/159/164/166
Paikkakunta: Muurame

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja MKT »

En tiedä saitko ongelmaan jo ratkaisun mutta kun itsellä on eri pusla väljä niin löytyi tällainen pulju. Tämä tosin on alatukivarteen kiinnittyvä pusla ja lienee erilainen?

http://silentblocks.com/index.php?id_pr ... &id_lang=1

hjpp kirjoitti:Onko kukaan onnistunut hankkimaan taakse puslia? Haussa olisi eperin kuvan pultin numero 4 reikään kuuluva pusla. Nuo kaksi muuta ovat erilaisia ja sellaisia kyllä löytyy vaan ei tarvitse.
Merkkiliike myy vain koko olkaa.

http://eper.fiatforum.com/eper/navi?COU ... GUI_LANG=3

Avatar
hjpp
Viestit: 1962
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Kyllä tuo olisi juuri oikea. Tulkitsin näköjään itse tuota eperin kuvaa väärin.
Hyvä linkki ja varmaankin kohtapuoleen useammalle tarpeellinen.

Avatar
Macela
Viestit: 2657
Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
Car(s): .
'06 Brera 2.2
'01 166 2.5 V6
'99 156 2.5 V6
(ex: GT 3.2, GTV TS, 164 V6)
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Macela »

Missä bensa 159:ssä ei oo sitä ongelmallista laatikkoa? Vai onko kaikis? Tai mitkä koneiset/versiot ylipäätänsä ongelmattomimmat?

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5404
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5, 500c, 159tbi
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Macela kirjoitti:Missä 159:ssä ei oo sitä ongelmallista laatikkoa? Tai mitkä koneiset/versiot ylipäätänsä ongelmattomimmat?
Ongelmattomin lienee 3.2 v6... muissa bensoissa ongelmainen M32 laatikko.

Dieseleissä taas dpf, egr ongelmaa ja manuaalina 1.9:ssä taas tuttu M32.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15107
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

M32?
Olikos se 1.9JTS ja JTDm, 2.2JTS?
2.4JTDm, 3.2 ei varmasti ole (2.4:ssä on F40 ainaskee, melkein huippuloota).

JTS:ssä on ketjuongelmia sen mitä on, jopa 3.2:ssa muutamia keissejä...

EDIT:
Olinkin hidas :D

Avatar
jkk
Viestit: 6037
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

Macela kirjoitti:Missä bensa 159:ssä ei oo sitä ongelmallista laatikkoa? Vai onko kaikis? Tai mitkä koneiset/versiot ylipäätänsä ongelmattomimmat?
Niissä joissa se ei äännä. Ehjä on ehjä. Mutta 1,9 2,2 jts, 1,9 jtdm, osassa 2.0 jtdm sarjaa on pahamainenen ämmä32

Olikohan myös tbi? Ainakin jollain sellanenkin leipo laatikosta...

Avatar
Macela
Viestit: 2657
Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
Car(s): .
'06 Brera 2.2
'01 166 2.5 V6
'99 156 2.5 V6
(ex: GT 3.2, GTV TS, 164 V6)
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Macela »

Ok, 'toos nopeista vastauksista :)

Avatar
Aquatica
Viestit: 15107
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^^
Hyvä muistutus jkk.
Eli 1750TBi:ssä on myös M32.

rausku
Viestit: 248
Liittynyt: 18 Touko 2011, 13:53
Car(s): Ex:
159 1.9JTDm SW
159 3.2 Q4 SW
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja rausku »

seppo kirjoitti:Kyllä se huohotin on tukossa, jolloin kampikammioon tuleva paine "poistuu" turbon voitelun paluuputken kautta imupuolelle ja palamaan moottorissa. Ihme ettei kone rynnännyt koville kierroksille, se yleensä liittyy tähän öljyn palamiseen koneessa. Nyt siellä on lauhduttimessa öljyä, joka pitää putsata samoinkuin koneen huohotin!
Lauhduttimesta löytyi useampi desi öljyä eli kadonnut öljy löytyi :) Turbossa on pientä väljyyttä laakerissa. Mietin turbon vaihtoa tässä yhteydessä, että pitäisikö tehdä samantien vai lykätä että näkee toimiiko muuten laite. Jos oikein ymmärrän, niin öljyn päätyminen tuonne lauhduttimeen ei tarkoita turbon vikaa suoraan.

lrela
Viestit: 160
Liittynyt: 16 Tammi 2010, 01:25
Car(s): Skoda Octavia 1.8 TSI DSG, EX: 159 3.2 JTS V6 Q4, EX: 159 2.2 JTS, EX: Mitsubishi Lancer Intense 2.0
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja lrela »

Onko kellään sitä e-learn korjausmanuaalia?

Kaipaisin Trafia varten uskottavaa ja selkeää kuvaruutukaappausta sellaisesta kohdasta jossa on 2/2007 mallisen 159 3.2 Sportwagonin CO2 -päästömäärä? Ajattelin jos oikeiden päästömäärälähteiden lukumäärä korvaisi niiden laadun, kas kun maahantuojalta ei enää niitä tietoja saa.
Jeesus ryhtyi Skoda-kriittiseksi: https://www.youtube.com/watch?v=9q7cYnQSzGE

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5404
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5, 500c, 159tbi
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

lrela kirjoitti:Onko kellään sitä e-learn korjausmanuaalia?

Kaipaisin Trafia varten uskottavaa ja selkeää kuvaruutukaappausta sellaisesta kohdasta jossa on 2/2007 mallisen 159 3.2 Sportwagonin CO2 -päästömäärä? Ajattelin jos oikeiden päästömäärälähteiden lukumäärä korvaisi niiden laadun, kas kun maahantuojalta ei enää niitä tietoja saa.
Mulla on, alla screenshot siitä mitä eLEARN näyttää aiheesta:
co2_elearn.jpg
co2_elearn.jpg (131.53 KiB) Katsottu 9619 kertaa
Ei erittele sen enempää kuin ennen 01/06 ja jälkeen 01/06.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2491
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

^Ei erittele, jos käyttää vanhaa piraatti-versiota. :wink:

Tuossa .pdf

Edit: Kaikissa 3/2007 tai ennen tuota valmistetuissa pitäisi olla Co 273 g/km ja wagonissa 275 g/km. Lukemat 4/2007 eteenpäin 260 g/km ja wagonissa 262 g/km.
Liitteet
3.2JTS (1).pdf
(104.09 KiB) Tiedosto ladattu 107 kertaa

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5404
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5, 500c, 159tbi
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Jarsan kirjoitti:^Ei erittele, jos käyttää vanhaa piraatti-versiota. :wink:

Tuossa .pdf

Edit: Kaikissa 3/2007 tai ennen tuota valmistetuissa pitäisi olla Co 273 g/km ja wagonissa 275 g/km. Lukemat 4/2007 eteenpäin 260 g/km ja wagonissa 262 g/km.
vanhahan tuo on, mutta ostettu... toki se silti voi piraatti olla, mistäs sen tietää :lol:

Onko käsitystä mistä tuo co2-pudotus johtuu 04/2007?

Avatar
Jarsan
Viestit: 2491
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Eihän se sitte ole muutaku vanha. :lol:

Käsittääkseni tuo Co2 pudotus perustuu ihan vain painon pudotukseen.
Liitteet
159 weights.pdf
(179.91 KiB) Tiedosto ladattu 118 kertaa

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5404
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5, 500c, 159tbi
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Jarsan kirjoitti:Eihän se sitte ole muutaku vanha. :lol:

Käsittääkseni tuo Co2 pudotus perustuu ihan vain painon pudotukseen.
Aivan, tuossahan oli pikku dieetti noihin aikoihin... Omat on 2008 käyttöönotettuja mutta lienevät jotain ylivuotisia kun ovat vanhalla mittaristolla ja takapenkeillä. Eikö nuo muuttunut dieetin myötä myös?

Avatar
palkus
Viestit: 5511
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja palkus »

Eiköhän noit pienet vähennykset tule dietitiistä, mutta toi 3.2 jts isompi lasku koskee harvinaista etuvetomallia.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Laittakaas joku suora linkki sellaiseen obd-sovittimeen, joka varmuudella toimii AlfaOBD:n tai MES:n kanssa. Mulla on pari-kolme kiinan Bluetooth-palikkaa ja ne toimii vain moottorinohjauksen osalta. Esim. body computeriin ei saa yhteyttä. Saa olla langallinen tai langaton, ei mitään väliä.
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

Avatar
Smiik
Viestit: 228
Liittynyt: 14 Marras 2016, 21:03
Car(s): GT 3.2
Giulietta Multiair 170
Stelvio 2.0 280hv

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Smiik »

Pari tyhmää kysymystä..

- 2.4 JTDM pitää noin 110 km/h mittarinopeudessa pientä ininää/sirinää/vihellystä, joka loppuu, kun kytkimen laittaa pohjaan tai päästää kaasusta. Ääni kuulostaa siltä, että voisi liittyä turboon ja se esiintyy ahtomittarin ollessa noin 0,4 paikkeilla tai sen alle. Esim. vakkarin kanssa tuota 110 km/h ajaessa ylämäessä vihellys tuntuu häipyvän, kun ahdot nousevat hieman. Pienemmillä nopeuksilla ääntä ei huomaa eikä ääni esiinny aina, varsinkin lämpimänä tuntuu häviävän.. Muita oireita ei ole, kulkee mielestäni normaalisti ja ahdot nousevat sinne 1,6 täydellä kaasulla. Olisiko syytä huolestua? Tulee mieleen myös Q4 voimansiirron keskilaakeri vai mikä se oli joltain porsinut, mutta eikös voimansiirto pyöri kuitenkin, vaikka kytkimen pohjaan painaisikin? Luulisi tällöin vihellyksen kuuluvan myös kytkin pohjassa.

- Ratti alkaa täristää hieman noin 80 km/h kohdalla, pahin täristys noin 90 km/h mittarinopeudessa. Täristys tuntuu tasaantuvan tai ei ainakaan pahene, kun nopeutta nostaa yli 120 km/h. Tärinä on luonteeltaan sellaista, että kaksin käsin reilusti ratista kiinni pitäen sitä ei oikein edes huomaa. Yhdellä kädellä rennolla otteella tärinä tuntuu. Jos ratista päästää irti, tuntuu ja näyttää kuin ratti kääntyisi keskiakselinsa ympäri ehkä asteen tai pari edestakaisin. Auto kuitenkin kulkee suoraan eikä ohjaus oireile mitenkään muuten, ei pykällä kääntäessä eikä mitään joten tuskin on ohjausvaihteesta kyse? Epäilisin itse vanteen / vanteiden epätasapainoa.. Joskus äitini Avensiksessa oli jokin pyörä epätasapainossa ja se aiheutti noin 110 km/h kohdalla erittäin kovaa ravistusta ja tärinää rattiin, mutta poistui heti hiljentäessä tai kiihdyttäessä kokonaan. Alfassa kuitenkin tärinä tuntuu paljon laajemmalla nopeusalueella, mutta voisiko silti olla vain tasapainotusta vailla?

Jame
Viestit: 284
Liittynyt: 01 Kesä 2013, 20:13
Car(s): ex 159 2.4 JTDm -07
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jame »

Jakke kirjoitti:Laittakaas joku suora linkki sellaiseen obd-sovittimeen, joka varmuudella toimii AlfaOBD:n tai MES:n kanssa. Mulla on pari-kolme kiinan Bluetooth-palikkaa ja ne toimii vain moottorinohjauksen osalta. Esim. body computeriin ei saa yhteyttä. Saa olla langallinen tai langaton, ei mitään väliä.
Tuosta: http://www.ebay.de/itm/Interface-AutoDi ... XQySpRUcOk

ABSit tarvii vihreän piuhan väliin, huolto kuitaukset onnistuu pelkällä palikalla.

Esim. tässä ketjussa noita obd-palikoita ihmetelty: http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=3&t=32968
Il nero era bellissimo

jazma
Viestit: 92
Liittynyt: 29 Elo 2004, 07:42
Car(s): ex: 159 2.0 JTDm sportwagon -11
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jazma »

Toinen xenon-valo mennyt näköjään kerrasta mykäksi. Sulake näytti ehjälle.
Jospa aloittaisi ongelmanratkaisun vaihtamalla polttimot puolelta toiselle.

Löysin hakemalla tietoa, että polttimo olisi helppo vaihtaa - suojakansi auki, polttimon pidike irti ja polttimon voi ottaa pois.
Kuulostaa todella helpolle, mutta käytäntö jää nähtäväksi :)

Jos kaiken varalta otan akunkengät irti, niin kauankohan pitäisi odotella että liittimiin tohtii kajota?
Puoli tuntia lienee riittävästi, jos se riittää airbagienkin kanssa?

Vastaa Viestiin