The ultimate Alfa engine ?
Valvoja: Moderators
- Albertolli
- Viestit: 4206
- Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22
Re: The ultimate Alfa engine ?
Eikös tässä haettu ultimaattista Alfamoottoria. Nuo mainitut turbot kuitenkin Lanciasta? 
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!
- Giallo Pozzuoli
- Viestit: 1930
- Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
- Paikkakunta: Kuopio
Re: The ultimate Alfa engine ?
^ Ei tuota mun mielestäni oltu avausviestissä eritelty.
Jiitee kirjoitti:Alfa-Romeo on yhtä kuin teknisesti edistykselliset, sielukkaat ja urheilulliset moottorit. Mikä niistä on paras, joka on ollut tuotanto-katuautossa kiinni ?
- 155156
- Viestit: 2255
- Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
- Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV - Paikkakunta: Jyväskylä
Re: The ultimate Alfa engine ?
Helppo.
- Jiitee
- Viestit: 4746
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. VW Typ1 1964 DeLuxe. Projektina 116-Giulietta 2.0 TC `81 ( 2. sarja )
ex-Giulia 2,0 TB ´17, `81 Giulietta 2.0 TC( 1. sarja) , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: The ultimate Alfa engine ?
Palauttelin mieleen toistakymmentä vuotta vanhaa lankaa, ja
tuon pollin tuloksiin ei ole juuri henk.kohtaisesti tullut uutta.
Olemme saanut GM- yhteistyönä Giulia/Stelvio - GME- bensaturbon,
pienempiä hybridin kylkeenkin sopivia bensakoneita sekä sähköä Junioriin
Stellantis- yhteensopivalla 3-vaihe harjattomalla moottorilla…
onko noissa ns. Alfan sielu…hmm?
Onko sama juttu kuin kaikilla muillakin, ( mm. MB:n parhaat moottorit pääosin
jo 1990-luvulla, samoin BMW- Lexus ehkä 2000-luvun alussa vielä jne. ) että
Busso ja Nord rulettaa pitkälle vielä historiaankin TS:ää ja Boxereita unohtamatta ?
tuon pollin tuloksiin ei ole juuri henk.kohtaisesti tullut uutta.
Olemme saanut GM- yhteistyönä Giulia/Stelvio - GME- bensaturbon,
pienempiä hybridin kylkeenkin sopivia bensakoneita sekä sähköä Junioriin
Stellantis- yhteensopivalla 3-vaihe harjattomalla moottorilla…
onko noissa ns. Alfan sielu…hmm?
Onko sama juttu kuin kaikilla muillakin, ( mm. MB:n parhaat moottorit pääosin
jo 1990-luvulla, samoin BMW- Lexus ehkä 2000-luvun alussa vielä jne. ) että
Busso ja Nord rulettaa pitkälle vielä historiaankin TS:ää ja Boxereita unohtamatta ?

Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Tommi
- Viestit: 687
- Liittynyt: 17 Loka 2003, 16:44
- Car(s): Stelvio QF, (barchetta)
- Paikkakunta: Espoo
Re: The ultimate Alfa engine ?
No onhan tuollainen kuitenkin tullut: https://en.wikipedia.org/wiki/Alfa_Romeo_690T_engine
Stelvio QF (+barchetta); Ex: 156 SW Super, GTV TB, 159 SW 3.2, MiTo QV, Giulia 2.0
- Jiitee
- Viestit: 4746
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. VW Typ1 1964 DeLuxe. Projektina 116-Giulietta 2.0 TC `81 ( 2. sarja )
ex-Giulia 2,0 TB ´17, `81 Giulietta 2.0 TC( 1. sarja) , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: The ultimate Alfa engine ?
Totta, unohdin tuon V6-turbon tyystin. En ole ajanut ko.moottorilla varustettua Alfaa ( vielä).Tommi kirjoitti: ↑12 Marras 2025, 16:37No onhan tuollainen kuitenkin tullut: https://en.wikipedia.org/wiki/Alfa_Romeo_690T_engine
Pääsky ?
Vieraiden merkkien V6-V8-moottorilla varustettuja klassikoita tässä marraskuun pimeydessä vaan plärään
Nettiautosta...
.
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Cotzy
- Viestit: 1323
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, Junior Elettrica Veloce 207 kW Q2 -25 & Carado A464 -11
- Paikkakunta: Turku
Re: The ultimate Alfa engine ?
Iso-Busso on parhautta.
Ajettavuudeltaan lähimpänä myös Junior Velocen sähköistä voimanlähdettä, kun vääntöä ja reaktiivisuutta riittää laajalla kierrosalueella hyvin sähkömoottorimaisesti. Bonuksena tietty runsas analoginen äänimaailma, jossa ei ole mitään teennäistä.
Joten ajettavuudeltaan iso-Busso oli isosti aikaansa edellä.
Tai sähkömoottori on ajettavuudeltaan hyvin samanlainen kuin Iso-Busso, vaan preesenssi ja vakuuttavuus puuttuu, kun ei kuulu juuri mitään.
GME T4 -moottori on mukava all-rounder. Vääntää hyvin alhaalta asti, mutta vähän vakiona puutuu yläkierroksilla. Tehon tuottoa ja laulua yläkierroksila voi tietty parantaa softalla.
Iso-Jötsin Alloytec V6 on vähän alaväännötön ja antaa tehon sitten kierroksilla rajummin. Vaatii päättäväisempää otetta. Alavääntöä voi tietty parantaa elektronisesti.
690T on tietty voimassa ja räyhässä omaa luokkaansa. Joskus vielä.
Cotzy
Ajettavuudeltaan lähimpänä myös Junior Velocen sähköistä voimanlähdettä, kun vääntöä ja reaktiivisuutta riittää laajalla kierrosalueella hyvin sähkömoottorimaisesti. Bonuksena tietty runsas analoginen äänimaailma, jossa ei ole mitään teennäistä.
Joten ajettavuudeltaan iso-Busso oli isosti aikaansa edellä.
Tai sähkömoottori on ajettavuudeltaan hyvin samanlainen kuin Iso-Busso, vaan preesenssi ja vakuuttavuus puuttuu, kun ei kuulu juuri mitään.
GME T4 -moottori on mukava all-rounder. Vääntää hyvin alhaalta asti, mutta vähän vakiona puutuu yläkierroksilla. Tehon tuottoa ja laulua yläkierroksila voi tietty parantaa softalla.
Iso-Jötsin Alloytec V6 on vähän alaväännötön ja antaa tehon sitten kierroksilla rajummin. Vaatii päättäväisempää otetta. Alavääntöä voi tietty parantaa elektronisesti.
690T on tietty voimassa ja räyhässä omaa luokkaansa. Joskus vielä.
Cotzy
-
jmi
- Viestit: 1680
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio Veloce vm.2021
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004
Re: The ultimate Alfa engine ?
Busso nyt ja tulevaisuudessa. Ääni,voima, välitön kaasunvaste ja hieno ulkonäkö. Enää ei edes tule uusia moottoreita vaan roottoreita.
Viimeksi muokannut jmi, 14 Marras 2025, 08:42. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
- mutt
- Viestit: 5923
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Delta 1.6 Multijet -09, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: The ultimate Alfa engine ?
Busso tietysti, ja asiasta ei tarvitse edes keskustella. Perusteluja kaipaaville se kertoo ne tarvittaessa itse.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Re: The ultimate Alfa engine ?
Bussolle meni ääni täältäkin.
Re: The ultimate Alfa engine ?
The Nord oli Alfan kruununjalokivi 40 vuotta. Busson ura kesti vain parikymmentä, ja alkupään Bussoissa oli huono jakopää sekä omituinen sekasikiö venttiilikoneisto. 24-venttiiliset alkoivat vissiin olla parempia noilta osin.
Joten ehdottomasti NORD.
Joten ehdottomasti NORD.