Ääniraita diagnosoitavaksi 2.4JTDm 154kW?
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 318
- Liittynyt: 13 Huhti 2013, 08:06
- Car(s): Alfa Romeo 159 2,2 JTS
Toyota Prius Plug in
Re: Ääniraita diagnosoitavaksi 2.4JTDm 154kW?
RVS aine jolla kunnostetaan moottori, tilasin juuri moottoriin, vaihdelaatikkoon ja ohjaus systeemiin RVS lisäaineet hinta n. 135,70 € lähimään postiin tuotuna. Minun autolla on ajettu 146000 km, toistaiseksi ei mitään vikaa mootorissa, vaihdelaatikossa ja ohjauksessa, ajattelin että varmistuu kunnossa pysyminen. En sano että tämä on sinun tapauksessa toimiva, mutta yksi vaihtoehto
-
- Viestit: 115
- Liittynyt: 10 Syys 2016, 06:59
- Car(s): 159 Ti Q4 2.4JTDm 2008
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Ääniraita diagnosoitavaksi 2.4JTDm 154kW?
RVS on ihan mielenkiintoinen tuote, mutta ei sillä kyllä mekaanisia vikoja korjata. Se on tarkoitettu enemmänkin kuluneiden laakeri yms. pintojen "liukastamiseen" pinnan hiomisella/pienten urien täyttämisellä, jollain tasolla. Virallisissa tutkimuksissa tulokset eivät ole olleet mitään ihmeitä tekeviä.Rema kirjoitti:RVS aine jolla kunnostetaan moottori, tilasin juuri moottoriin, vaihdelaatikkoon ja ohjaus systeemiin RVS lisäaineet hinta n. 135,70 € lähimään postiin tuotuna. Minun autolla on ajettu 146000 km, toistaiseksi ei mitään vikaa mootorissa, vaihdelaatikossa ja ohjauksessa, ajattelin että varmistuu kunnossa pysyminen. En sano että tämä on sinun tapauksessa toimiva, mutta yksi vaihtoehto
Ollaan kyllä aikanaan yhteen volvon m90 laatikkoon laitettu kun tuli ei kaksoimassallisen vauhtipyörän perään ja kahisi. Se vaimeni muutaman kymmenen tuhannen kilometrin ajaksi kunnes auto jäi seisomaan.
- Aquatica
- Viestit: 15107
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Ääniraita diagnosoitavaksi 2.4JTDm 154kW?
^
Eikös nuo ihan... kuningaskuluttajassa tai jossain kokeilleet RVS:n tehoa? Tai jonkun muun vastaavan käsittelyn. Ja oli ihan oikea tutkimus labrakokein kaikkineen.
Kyllä ne aika monta kilometriä sillä öhm... eskortilla? ajeli, ilman öljyjä
Eikös nuo ihan... kuningaskuluttajassa tai jossain kokeilleet RVS:n tehoa? Tai jonkun muun vastaavan käsittelyn. Ja oli ihan oikea tutkimus labrakokein kaikkineen.
Kyllä ne aika monta kilometriä sillä öhm... eskortilla? ajeli, ilman öljyjä
Re: Ääniraita diagnosoitavaksi 2.4JTDm 154kW?
Tarkoitat varmaan tätä https://youtu.be/-NymF_vEst0
-
- Viestit: 115
- Liittynyt: 10 Syys 2016, 06:59
- Car(s): 159 Ti Q4 2.4JTDm 2008
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Ääniraita diagnosoitavaksi 2.4JTDm 154kW?
Kai ne melkein helsinkistä tampereelle sillä pääsi. Kertoo siitä että aine toimii, jollain tasolla.Aquatica kirjoitti:^
Eikös nuo ihan... kuningaskuluttajassa tai jossain kokeilleet RVS:n tehoa? Tai jonkun muun vastaavan käsittelyn. Ja oli ihan oikea tutkimus labrakokein kaikkineen.
Kyllä ne aika monta kilometriä sillä öhm... eskortilla? ajeli, ilman öljyjä
Kauanko efekti kestää ja mitä sitten tapahtuu käyttöauton moottorissa on arvailujen varassa. No joo ei se autoja ilmeisesti ole hajottanut, mutta tosiaan toisaalla on ollut raportteja että se laakeripinnan parannus ei tapahdu pelkästään täyttämällä koloja vaan ihan yhtälailla siinä kitkan kohdalla se pinta myös hioutuu. Ja se on se hankalampi homma, kun se tarkoittaa sitä että välys kasvaa joka taas teoreettisesti laskee öljynpainetta jne. yms. ja mitä sitten tapahtuu kun tämä aine on tällaisesta kohdasta kulunut pois. Välys kasvaa entisestään?
JA tosiaan ainkin valmistajan itsensä mukaan toiminta perustuu siihen että vain kohdissa joissa on ylimääräistä kitkaa ja sitäkautta riittävästi lämpöä, on olemassa olosuhteet joissa aine alkaa toimia. Ehjässä moottorissa siis ei missään... Ja jos toimii alemmissa lämpötiloissa niin onko reaktio pysyvä?
-
- Viestit: 115
- Liittynyt: 10 Syys 2016, 06:59
- Car(s): 159 Ti Q4 2.4JTDm 2008
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Ääniraita diagnosoitavaksi 2.4JTDm 154kW?
Väliaikatietoina tässävaiheessa:
Puristukset mitattu, kaikki 5 sylinteriä ok.
Oma epäilys vahvistuu tässäkohdassa tuonne venttilikoneiston suuntaan, joko keinu tai painin.
Päivitän kun saan lisää tietoa.
EDIT. myöskään öljyistä ei mitään ylimääräistä löytynyt ja ääni on kuultavissa. Diagnoosi alkaa tarkentua kannen suuntaan ja tuo että ääni ainakin jossain kohdassa on kadonnut kun kierroksia on nostanut kertoisi ettei se ole keinuvipu vaan jäljelle jäisi tässäkohtaa painin joka on vaan totaalisen kuollut.
Mutta pajalla on huomenna toisten murheet käsissä, joten nokkakehdon purku mennee kuulemma ensiviikkoon, joten sitten selviää lisää.
Puristukset mitattu, kaikki 5 sylinteriä ok.
Oma epäilys vahvistuu tässäkohdassa tuonne venttilikoneiston suuntaan, joko keinu tai painin.
Päivitän kun saan lisää tietoa.
EDIT. myöskään öljyistä ei mitään ylimääräistä löytynyt ja ääni on kuultavissa. Diagnoosi alkaa tarkentua kannen suuntaan ja tuo että ääni ainakin jossain kohdassa on kadonnut kun kierroksia on nostanut kertoisi ettei se ole keinuvipu vaan jäljelle jäisi tässäkohtaa painin joka on vaan totaalisen kuollut.
Mutta pajalla on huomenna toisten murheet käsissä, joten nokkakehdon purku mennee kuulemma ensiviikkoon, joten sitten selviää lisää.
-
- Viestit: 115
- Liittynyt: 10 Syys 2016, 06:59
- Car(s): 159 Ti Q4 2.4JTDm 2008
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Ääniraita diagnosoitavaksi 2.4JTDm 154kW?
Tilanneraporttia senverran että koneesta ei ole löytynyt muuta vikaa kuin pehmeitä venttiilinpainimia. Eikä ainakana minulle mainittu että olisi ollut mitään öljynpaineongelmien aiheuttamia jälkiä nokissa tms.
Esimerkiksi molemmat nelosen imuvenan painimet olivat pehmeitä, eli voitaneen tehdä vahva oletus että nämä ovat syylliset niin metalliseen kapinaan mitä koneesta on kuulunut, ynnä käyntihäiriöön, koska sylinterin seos on ollut merkittävästi eri kuin optimaalinen. Äänen voimakkuus taas selittyisi sillä että kun ei ole perinteinen nokka painaa paininkuppia, vaan välissä on keinuvipu helisemässä kun venttiilinpainin ei pidä välystä poissa.
JA kuten ekassakin postauksessa on mainittu niin naputus on pahentunut oikeastaan siitä lähtien kun sitä alettiin sakemannilandiasta pois ajamaan, joten liekö juuri sopivasti sitten hajonneet, koska minun tuuri..
jossain vaiheessahan ne vielä viamenivat tuossa 2500rpm kohdilla, mutta sekin vaimeneminen loppui sitten.
No nyt on tilattu uudet painimet koko koneeseen merkkiä INA sekä samalla kun konehuonetta on kerran availtu niin laitetaan tässä 150tkm merkillä valmiiksi jo uusi laturi, ni ei tarvi kohta olla taas pajalla / paloittelemassa pihalla.. (pitää vissiin ihan oikeasti laittaa vauhtia tuohon tallin valmistumiseen ) Lisäksi tehostimen öljyt vaihtuu punaisesta vihreeksi, kun sen putkia on jouduttu käpistelemään ja nestettä vajuttelemaan.
Kahtellaampa parinviikonpäästä josko se olis jo sit kunnossa..
Esimerkiksi molemmat nelosen imuvenan painimet olivat pehmeitä, eli voitaneen tehdä vahva oletus että nämä ovat syylliset niin metalliseen kapinaan mitä koneesta on kuulunut, ynnä käyntihäiriöön, koska sylinterin seos on ollut merkittävästi eri kuin optimaalinen. Äänen voimakkuus taas selittyisi sillä että kun ei ole perinteinen nokka painaa paininkuppia, vaan välissä on keinuvipu helisemässä kun venttiilinpainin ei pidä välystä poissa.
JA kuten ekassakin postauksessa on mainittu niin naputus on pahentunut oikeastaan siitä lähtien kun sitä alettiin sakemannilandiasta pois ajamaan, joten liekö juuri sopivasti sitten hajonneet, koska minun tuuri..
jossain vaiheessahan ne vielä viamenivat tuossa 2500rpm kohdilla, mutta sekin vaimeneminen loppui sitten.
No nyt on tilattu uudet painimet koko koneeseen merkkiä INA sekä samalla kun konehuonetta on kerran availtu niin laitetaan tässä 150tkm merkillä valmiiksi jo uusi laturi, ni ei tarvi kohta olla taas pajalla / paloittelemassa pihalla.. (pitää vissiin ihan oikeasti laittaa vauhtia tuohon tallin valmistumiseen ) Lisäksi tehostimen öljyt vaihtuu punaisesta vihreeksi, kun sen putkia on jouduttu käpistelemään ja nestettä vajuttelemaan.
Kahtellaampa parinviikonpäästä josko se olis jo sit kunnossa..
-
- Viestit: 115
- Liittynyt: 10 Syys 2016, 06:59
- Car(s): 159 Ti Q4 2.4JTDm 2008
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Ääniraita diagnosoitavaksi 2.4JTDm 154kW?
Väliaikatiedotusta:
Mekaaninen kalakatus kadotettu vaihtamalla venttiilinpainimet.
Samalla vaihdettu laturi kun oli niin synkässä paikassa, ettei tarvii hetikohta sit alkaa sitä laittaa.
Miinuksena Coltti sanoi että mun autossa se nelikon kolahdus on voimakkaampi kun sillä oli, joten laitan tämän osalta pelimerkit kaksoismassaan, joka vaihdetaan sitten joskus kun alkaa väpäjämään, toistaiseksi ei tee moista, joten en jaksa alkaa "ehjää" vaihtamaan.
Brittifoorumilta olen lukenut että toisilla on uusi auto kolissut ja vaihdettu ehjä kaksoismassa ehjään kaksoismassaan on kolina kadonnut, joten siellä on joku väljä, jonka määrä vähän tuurista riippuen ilmeisesti vaihtelee. Tästä vielä sellainen anekdootti että britti AR maahantuoja on pitänyt asiaa "ominaisuutena"
Toinen miinus oli se että autosta kuoriutui lämpimänä noin 2000rpm kohdilla pieni empiminen / hytkähdyt, joka esiintyy myös pintakaasulla isommilla vaihtella ajaessa.
Sen osalta veikkauksia ovat paskainen maffi, imuputken vuoto, EGR:n takkuaminen tai jotain muuta. Mutta tästä en osaa vielä sanoa kun en itse koskaan moista huomannut, joten voi olla joku inhimillinen käpy jossain letkussa / putkessakin. Tai sitten mun tuurilla sinne vaan ilmaantui just nyt jotain uutta oiretta (ei ole ekakerta, edellisestä autosta hajosi ahtopaineen sähköinen venttiili korjaamolla olo aikana, ja sitä ei voi mekaanisesti rikkoa, se vaan päätti päivänsä)
Mutta jos sen ensiviikolla saisi jo kotiin, kaikkine "ominaisuuksineen"
Mekaaninen kalakatus kadotettu vaihtamalla venttiilinpainimet.
Samalla vaihdettu laturi kun oli niin synkässä paikassa, ettei tarvii hetikohta sit alkaa sitä laittaa.
Miinuksena Coltti sanoi että mun autossa se nelikon kolahdus on voimakkaampi kun sillä oli, joten laitan tämän osalta pelimerkit kaksoismassaan, joka vaihdetaan sitten joskus kun alkaa väpäjämään, toistaiseksi ei tee moista, joten en jaksa alkaa "ehjää" vaihtamaan.
Brittifoorumilta olen lukenut että toisilla on uusi auto kolissut ja vaihdettu ehjä kaksoismassa ehjään kaksoismassaan on kolina kadonnut, joten siellä on joku väljä, jonka määrä vähän tuurista riippuen ilmeisesti vaihtelee. Tästä vielä sellainen anekdootti että britti AR maahantuoja on pitänyt asiaa "ominaisuutena"
Toinen miinus oli se että autosta kuoriutui lämpimänä noin 2000rpm kohdilla pieni empiminen / hytkähdyt, joka esiintyy myös pintakaasulla isommilla vaihtella ajaessa.
Sen osalta veikkauksia ovat paskainen maffi, imuputken vuoto, EGR:n takkuaminen tai jotain muuta. Mutta tästä en osaa vielä sanoa kun en itse koskaan moista huomannut, joten voi olla joku inhimillinen käpy jossain letkussa / putkessakin. Tai sitten mun tuurilla sinne vaan ilmaantui just nyt jotain uutta oiretta (ei ole ekakerta, edellisestä autosta hajosi ahtopaineen sähköinen venttiili korjaamolla olo aikana, ja sitä ei voi mekaanisesti rikkoa, se vaan päätti päivänsä)
Mutta jos sen ensiviikolla saisi jo kotiin, kaikkine "ominaisuuksineen"
-
- Viestit: 568
- Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38
Re: Ääniraita diagnosoitavaksi 2.4JTDm 154kW?
Eikös kulunut laakeri ole juurikin mekaaninen vika?Juise kirjoitti:RVS on ihan mielenkiintoinen tuote, mutta ei sillä kyllä mekaanisia vikoja korjata. Se on tarkoitettu enemmänkin kuluneiden laakeri yms. pintojen "liukastamiseen" pinnan hiomisella/pienten urien täyttämisellä, jollain tasolla.
-
- Viestit: 568
- Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38
Re: Ääniraita diagnosoitavaksi 2.4JTDm 154kW?
Voisiko tossa sataviisysissä vaihtaessa kuuluvan kolauksen aiheuttaa sama kuin esim crosswagonissa eli perämurikan kannakepuslan väljyys? Tossa miun exässä oli kuskinpuoleinen todella väljä ja kun sen uusin niin kolahdus hävisi.Juise kirjoitti: Miinuksena Coltti sanoi että mun autossa se nelikon kolahdus
-
- Viestit: 115
- Liittynyt: 10 Syys 2016, 06:59
- Car(s): 159 Ti Q4 2.4JTDm 2008
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Ääniraita diagnosoitavaksi 2.4JTDm 154kW?
Varmasti voi, ja brerassa jengi on noita prikoilla tiputtanu alemmas noita periä kun ne on ottanu kiinni jonnekin.Desmoquattromaschio kirjoitti:Voisiko tossa sataviisysissä vaihtaessa kuuluvan kolauksen aiheuttaa sama kuin esim crosswagonissa eli perämurikan kannakepuslan väljyys? Tossa miun exässä oli kuskinpuoleinen todella väljä ja kun sen uusin niin kolahdus hävisi.Juise kirjoitti: Miinuksena Coltti sanoi että mun autossa se nelikon kolahdus
Mulla vaan tuo kolahdus tulee edestä. Mutta mistä näistä tietää.
-
- Viestit: 355
- Liittynyt: 19 Touko 2013, 12:47
- Car(s): Dodge Caliber SRT4 Mopar Stage 1 -09,Jeep Patriot 2,2CRD -12EX, 159 2,4 JTDm Qtronic -07(ex) , Saab 9-5 Aero wagon RE85 -05(ex), Volvo V70 D5 -06 (ex), Volvo S60 D5 -02 (ex)
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Ääniraita diagnosoitavaksi 2.4JTDm 154kW?
Vode kirjoitti:Olikin sopiva topikki tälle kun etsin onko muita kohtalotovereita. Omassa 1.9JTDm:ssä epäilen että yksi swirl-läppä on imusarjasta irronnut ja mennyt tukkimaan / sotkemaan imuventtiilin elämää. Tuossa Juisen laittamassa ääniraidassa kuulen ihan samaa naputusta, tosin vitosmylly kuulostaa tasaisemmalta kuin nelonen. Mitä googlettanut tuota niin 1.9 ja 2.4 JTDm koneethan on käytännössä sama mylly, mutta 2.4ssa on vaan yksi sylinteri enemmän. Molemmissa on samanlainen imusarja jossa swirl läpät ja molemmissa on ollut noita ongelmia että läpät voi irrota (vaikka alunperin lueskelinkin että fiiatin diiseleissä noi läpät ei vaan voi lähteä irti).
Tuossa youtube pätkät jotka avasi omat silmät ja korvat. Eka pätkä ennen jossa epäiltiin yhden nostajan naputtavan ja mitä itsekkin eka epäilin.
Ennen https://www.youtube.com/watch?v=qH1GsO9kJ14
ja Jälkeen https://www.youtube.com/watch?v=t-UEYChJymE
"The rattle turned out to be head damage and 2 bent valves, from a metal swirl flap that had detached and entered #3 cylinder."
Itse en oo vielä kantta ehtinyt omastani irroittaa mutta tarkoitus olisi kun ehdin ja kerkean tutkimaan että mitä jännää sieltä löytyy.
Mulla oli -08 ja muoviset läpät. Yksi oli irronnut ja ilmeni imusarjaa puhdistettaessa. Kilometrejä ajettu 120tkm.
-
- Viestit: 115
- Liittynyt: 10 Syys 2016, 06:59
- Car(s): 159 Ti Q4 2.4JTDm 2008
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Ääniraita diagnosoitavaksi 2.4JTDm 154kW?
Löytyikö irronnut läppä koskaan?mlatva kirjoitti:Vode kirjoitti:Olikin sopiva topikki tälle kun etsin onko muita kohtalotovereita. Omassa 1.9JTDm:ssä epäilen että yksi swirl-läppä on imusarjasta irronnut ja mennyt tukkimaan / sotkemaan imuventtiilin elämää. Tuossa Juisen laittamassa ääniraidassa kuulen ihan samaa naputusta, tosin vitosmylly kuulostaa tasaisemmalta kuin nelonen. Mitä googlettanut tuota niin 1.9 ja 2.4 JTDm koneethan on käytännössä sama mylly, mutta 2.4ssa on vaan yksi sylinteri enemmän. Molemmissa on samanlainen imusarja jossa swirl läpät ja molemmissa on ollut noita ongelmia että läpät voi irrota (vaikka alunperin lueskelinkin että fiiatin diiseleissä noi läpät ei vaan voi lähteä irti).
Tuossa youtube pätkät jotka avasi omat silmät ja korvat. Eka pätkä ennen jossa epäiltiin yhden nostajan naputtavan ja mitä itsekkin eka epäilin.
Ennen https://www.youtube.com/watch?v=qH1GsO9kJ14
ja Jälkeen https://www.youtube.com/watch?v=t-UEYChJymE
"The rattle turned out to be head damage and 2 bent valves, from a metal swirl flap that had detached and entered #3 cylinder."
Itse en oo vielä kantta ehtinyt omastani irroittaa mutta tarkoitus olisi kun ehdin ja kerkean tutkimaan että mitä jännää sieltä löytyy.
Mulla oli -08 ja muoviset läpät. Yksi oli irronnut ja ilmeni imusarjaa puhdistettaessa. Kilometrejä ajettu 120tkm.
-
- Viestit: 355
- Liittynyt: 19 Touko 2013, 12:47
- Car(s): Dodge Caliber SRT4 Mopar Stage 1 -09,Jeep Patriot 2,2CRD -12EX, 159 2,4 JTDm Qtronic -07(ex) , Saab 9-5 Aero wagon RE85 -05(ex), Volvo V70 D5 -06 (ex), Volvo S60 D5 -02 (ex)
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Ääniraita diagnosoitavaksi 2.4JTDm 154kW?
Ei. Mennyt kuulemma koneeseen.
-
- Viestit: 115
- Liittynyt: 10 Syys 2016, 06:59
- Car(s): 159 Ti Q4 2.4JTDm 2008
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Ääniraita diagnosoitavaksi 2.4JTDm 154kW?
No jos auto on ajossa niin kai se on sieltä läpi sitten mennyt, palanut pois?mlatva kirjoitti:Ei. Mennyt kuulemma koneeseen.
-
- Viestit: 568
- Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38
-
- Viestit: 115
- Liittynyt: 10 Syys 2016, 06:59
- Car(s): 159 Ti Q4 2.4JTDm 2008
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re:
Nojuu, mutta jos puristukset löytyy, niin ei ainakaan isosti ole vikaa. Siksi kai nuo on muoviksi vaihdettukin, ettei jää pyörimään.Desmoquattromaschio kirjoitti:Alfat ei kyl taija toimii kiinteil polttoaineil eli jos on pyttyyn menny ni saattaa olla jotain jäämiä muovista venttiilin seeteissä tai lautasissa tai palotilassa.
-
- Viestit: 115
- Liittynyt: 10 Syys 2016, 06:59
- Car(s): 159 Ti Q4 2.4JTDm 2008
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Ääniraita diagnosoitavaksi 2.4JTDm 154kW?
Hain auton pajalta, naputus on ja pysyy, nyt vaan ne muut häiritsevämmät rallattelut on poissa.
Ääni katoaa kun poistaa vitosen suuttimelta sähkön. Äkkinäinen voisi luulla että suutin on sökö. Mutta se on testattu boschin testerissä kaksi kertaa ja se on toleransseissa. No varuiksi tilasin uuden suuttimen kun sain edullisesti.
Ääni kuuluu siis tyhjäkäynnillä ja kierroksilla noin tuonne yli 3k rpm saakka.
välillä vähän helisten tuossa noin 2500 - 3000rpm ihan pintakaasulla. Kun kaasun nostaa niin helinä katoaa ja naputus vaimenee paljon.
Lisäksi naputus myös kuuluu jos nostaa kierrokset paikallaan vaikka 3000 ja sammuttaa auton..
Tällähetkellä alkaa varmistua se että koska öljyn seassa ei ole metallia ja koska yläkerrassa ei ollut mitään joka tuon äänen teki, niin jäljelle jää männäntappi.
Juu, kuulostaa melko kaukaa haetulta..
Mutta kun yhdistää sen tuohon että autossa on kannentiiviste vaihdettu niin tulee mieleen että josko sen syy olikin se että se on vuotanut sisäänpäin ja se on vuotanut vettä vitosen männänpäälle ja sitäkautta se on sitten kajauttanut itselleen tilaa männäntapin kiinnityksiin. TOSIN männät tosiaan nousee kaikki 0,5mm tarkkuudella samalle korkeudelle ja vitonen ei ole kumpikaan ääripää, mutta ei se silti meinaa etteikö voi olla damagea.
Ainakaan itselle ei enää tule mitään muuta vaihtoehtoa mieleen (mikäli tuo suutin ei ole jotenkin myhkäisesti ja täysin ennenkuulumattomasti rikki)
Ihanan halpaa..
Ja kun tosiaan ostaessa ääntä ei ollut mutta illalla kun olin ajanut auton lyypekin korkeudelle se kuului ja sillon tuli vain mieleen notta nostaja naputtaa, saatana.. Tullut mieleen josko myyjä laittanu STP:tä tmv koneeseen, koska sillä ajettiin ja silloin ei sisälle erottanut mitään eikä tyhjäkäynnillä konehuoneesta tai muutalta parkkihallissa kaikunut korvaan mitään poikkeavaa.
Tai sit on _todella_ huono tuuri että jotain mystistä tapahtui juuri tuossa hetkessä kun lähdin autolla ajamaan kotio..
Ääni katoaa kun poistaa vitosen suuttimelta sähkön. Äkkinäinen voisi luulla että suutin on sökö. Mutta se on testattu boschin testerissä kaksi kertaa ja se on toleransseissa. No varuiksi tilasin uuden suuttimen kun sain edullisesti.
Ääni kuuluu siis tyhjäkäynnillä ja kierroksilla noin tuonne yli 3k rpm saakka.
välillä vähän helisten tuossa noin 2500 - 3000rpm ihan pintakaasulla. Kun kaasun nostaa niin helinä katoaa ja naputus vaimenee paljon.
Lisäksi naputus myös kuuluu jos nostaa kierrokset paikallaan vaikka 3000 ja sammuttaa auton..
Tällähetkellä alkaa varmistua se että koska öljyn seassa ei ole metallia ja koska yläkerrassa ei ollut mitään joka tuon äänen teki, niin jäljelle jää männäntappi.
Juu, kuulostaa melko kaukaa haetulta..
Mutta kun yhdistää sen tuohon että autossa on kannentiiviste vaihdettu niin tulee mieleen että josko sen syy olikin se että se on vuotanut sisäänpäin ja se on vuotanut vettä vitosen männänpäälle ja sitäkautta se on sitten kajauttanut itselleen tilaa männäntapin kiinnityksiin. TOSIN männät tosiaan nousee kaikki 0,5mm tarkkuudella samalle korkeudelle ja vitonen ei ole kumpikaan ääripää, mutta ei se silti meinaa etteikö voi olla damagea.
Ainakaan itselle ei enää tule mitään muuta vaihtoehtoa mieleen (mikäli tuo suutin ei ole jotenkin myhkäisesti ja täysin ennenkuulumattomasti rikki)
Ihanan halpaa..
Ja kun tosiaan ostaessa ääntä ei ollut mutta illalla kun olin ajanut auton lyypekin korkeudelle se kuului ja sillon tuli vain mieleen notta nostaja naputtaa, saatana.. Tullut mieleen josko myyjä laittanu STP:tä tmv koneeseen, koska sillä ajettiin ja silloin ei sisälle erottanut mitään eikä tyhjäkäynnillä konehuoneesta tai muutalta parkkihallissa kaikunut korvaan mitään poikkeavaa.
Tai sit on _todella_ huono tuuri että jotain mystistä tapahtui juuri tuossa hetkessä kun lähdin autolla ajamaan kotio..
- Vainio
- Viestit: 704
- Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
- Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota - Paikkakunta: Lahti
Re: Ääniraita diagnosoitavaksi 2.4JTDm 154kW?
Mites tuo ruiskun korkeapainepumppu? Oli tuossa eräässä saksankulkineessa hieman samanlaisia satunnaisia naputusoireita jotka pahenivat kilometrien karttuessa. Lopulta antoi vikakoodia railipaineesta, jonka perusteella vianhaku kohdentui pumppupuolelle.Juise kirjoitti:Hain auton pajalta, naputus on ja pysyy, nyt vaan ne muut häiritsevämmät rallattelut on poissa.
Ääni katoaa kun poistaa vitosen suuttimelta sähkön. Äkkinäinen voisi luulla että suutin on sökö. Mutta se on testattu boschin testerissä kaksi kertaa ja se on toleransseissa. No varuiksi tilasin uuden suuttimen kun sain edullisesti.
Ääni kuuluu siis tyhjäkäynnillä ja kierroksilla noin tuonne yli 3k rpm saakka.
välillä vähän helisten tuossa noin 2500 - 3000rpm ihan pintakaasulla. Kun kaasun nostaa niin helinä katoaa ja naputus vaimenee paljon.
Lisäksi naputus myös kuuluu jos nostaa kierrokset paikallaan vaikka 3000 ja sammuttaa auton..
Tällähetkellä alkaa varmistua se että koska öljyn seassa ei ole metallia ja koska yläkerrassa ei ollut mitään joka tuon äänen teki, niin jäljelle jää männäntappi.
Juu, kuulostaa melko kaukaa haetulta..
Mutta kun yhdistää sen tuohon että autossa on kannentiiviste vaihdettu niin tulee mieleen että josko sen syy olikin se että se on vuotanut sisäänpäin ja se on vuotanut vettä vitosen männänpäälle ja sitäkautta se on sitten kajauttanut itselleen tilaa männäntapin kiinnityksiin. TOSIN männät tosiaan nousee kaikki 0,5mm tarkkuudella samalle korkeudelle ja vitonen ei ole kumpikaan ääripää, mutta ei se silti meinaa etteikö voi olla damagea.
Ainakaan itselle ei enää tule mitään muuta vaihtoehtoa mieleen (mikäli tuo suutin ei ole jotenkin myhkäisesti ja täysin ennenkuulumattomasti rikki)
Ihanan halpaa..
Ja kun tosiaan ostaessa ääntä ei ollut mutta illalla kun olin ajanut auton lyypekin korkeudelle se kuului ja sillon tuli vain mieleen notta nostaja naputtaa, saatana.. Tullut mieleen josko myyjä laittanu STP:tä tmv koneeseen, koska sillä ajettiin ja silloin ei sisälle erottanut mitään eikä tyhjäkäynnillä konehuoneesta tai muutalta parkkihallissa kaikunut korvaan mitään poikkeavaa.
Tai sit on _todella_ huono tuuri että jotain mystistä tapahtui juuri tuossa hetkessä kun lähdin autolla ajamaan kotio..
Eiks tossa jtdm koneessa ole Boschin pumppu? Kuukkelilla varmaan löytyy ääninäytteitä naputtavista pumpuista...
- Janne
- Viestit: 2131
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 2x75, Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Re: Ääniraita diagnosoitavaksi 2.4JTDm 154kW?
Mielenkiintoista kuulla, että häviääkö ääni uudella suuttimella. Vähänhän tuo siltä vaikuttaisi, että siinä olisi kumminkin jotain vialla, vaikka arvojen puolesta toimiikin.
Autohan toimii vissiin ajollisesti ok? Minulla kuului taannoin 1.8 156:n koneesta napse autoa ostaessa ja huomautin siitä myyjäliikettä. Autosta huollettiin ensin jakopää kaikkine hiluineen ja ilmastointia myös rassattiin ja ääni ei ollut hävinnyt. Sitten oli vaihdettu 1 suutin ja eipä enää napsunut. Ei palanut mitään vikavaloa, mutta en osannut myöskään vielä kommentoida ostohetkellä, että oliko autossa muuta käyntihäiriötä. Veti kyllä nätisti ja kävi tasaisesti, tosin napsutti.
Autohan toimii vissiin ajollisesti ok? Minulla kuului taannoin 1.8 156:n koneesta napse autoa ostaessa ja huomautin siitä myyjäliikettä. Autosta huollettiin ensin jakopää kaikkine hiluineen ja ilmastointia myös rassattiin ja ääni ei ollut hävinnyt. Sitten oli vaihdettu 1 suutin ja eipä enää napsunut. Ei palanut mitään vikavaloa, mutta en osannut myöskään vielä kommentoida ostohetkellä, että oliko autossa muuta käyntihäiriötä. Veti kyllä nätisti ja kävi tasaisesti, tosin napsutti.
Alfa Romeo 155 V6 1992
-
- Viestit: 115
- Liittynyt: 10 Syys 2016, 06:59
- Car(s): 159 Ti Q4 2.4JTDm 2008
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Ääniraita diagnosoitavaksi 2.4JTDm 154kW?
kalkatus on siis tasan sama kuin tässä videossa.
Älkääkä nyt menkö sanomaan että tuollainen ääni on alfan dieseli vitosessa normaali?
Älkääkä nyt menkö sanomaan että tuollainen ääni on alfan dieseli vitosessa normaali?
- Aquatica
- Viestit: 15107
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Ääniraita diagnosoitavaksi 2.4JTDm 154kW?
^
Tuohan on ihan selkee kymppitappinen?
https://youtu.be/kGx-m82aDQA?t=1m7s
Ja tuo on pakkasella (-22c, kylmä kone), moottorina 10v ja tuo kone sentään käy karkeasti vrt. 20v JTDm.
Tuohan on ihan selkee kymppitappinen?
https://youtu.be/kGx-m82aDQA?t=1m7s
Ja tuo on pakkasella (-22c, kylmä kone), moottorina 10v ja tuo kone sentään käy karkeasti vrt. 20v JTDm.
- wileythecoyote
- Viestit: 617
- Liittynyt: 16 Joulu 2014, 22:07
- Car(s): 156 sw - 04 jtd 2.4 20v
156 sw - 04 jts (ajettu loppuun)
156 sw - 00 ts 1.8 (ajettu loppuun) - Paikkakunta: Mansesteri
Re: Ääniraita diagnosoitavaksi 2.4JTDm 154kW?
Mulla on juuri tuollainen soundi ja ainakin yksi suutin aivan sökö. Kato mes:lla korjausarvot tasaisessa ajossa n. 2000rpm? Vaikka suuttimet olis ehjiä, niin voihan vika olla niiden ohjauksessa tai polttoaineen syötössä.Juise kirjoitti:kalkatus on siis tasan sama kuin tässä videossa.
Älkääkä nyt menkö sanomaan että tuollainen ääni on alfan dieseli vitosessa normaali?
Jos en ole väärinkäsittänyt lukemaani, niin viallinen suutin/suuttimen ohjaus vaikuttaa myös viereisen suuttimen korjausarvoihin ja kaikki keskiarvona pitäis olla nollan pintaan. 5 mukinen on siitä vittumainen, että pitäis olla maksettu mes, että voi loggaa kaikkia suuttimia kerralla.
Viimeksi muokannut wileythecoyote, 16 Maalis 2017, 18:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Eihän rallia voiteta jos siellä pelätään"
-
- Viestit: 115
- Liittynyt: 10 Syys 2016, 06:59
- Car(s): 159 Ti Q4 2.4JTDm 2008
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Ääniraita diagnosoitavaksi 2.4JTDm 154kW?
Kaikki suuttimet on tarkastettu boschin testerissä, joten ainakaan dieselasennuksen mielestä ääni ei voi olla suuttimen aiheuttama.wileythecoyote kirjoitti:Mulla on juuri tuollainen soundi ja ainakin yksi suutin aivan sökö. Kato mes:lla korjausarvot tasaisessa ajossa n. 2000rpm?Juise kirjoitti:kalkatus on siis tasan sama kuin tässä videossa.
Älkääkä nyt menkö sanomaan että tuollainen ääni on alfan dieseli vitosessa normaali?
Jos en ole väärinkäsittänyt lukemaani, niin viallinen suutin vaikuttaa myös viereisen suuttimen korjausarvoihin ja kaikki keskiarvona pitäis olla nollan pintaan. 5 mukinen on siitä vittumainen, että pitäis olla maksettu mes, että voi loggaa kaikkia suuttimia kerralla.
Minun on annettu ymmärtää että korjausarvot vaikuttaa vain tyhjäkäynnillä.. Mutta joo nelosen suutin näytti vähän yli yksi.
Maanantaina varmaan saapuu uusi suutin ja jos se parantaa ääntä niin tilaan neljä lisää kun kerran oli edullisia.
- palkus
- Viestit: 5511
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Ääniraita diagnosoitavaksi 2.4JTDm 154kW?
Se vitosen veivinlaakri. Ei sitä metallia vielä välttämättä kauheasti ole, jollei liuskat ole päässeet pyörähtämään
"puhun niin totta kuin osaan"
- hjpp
- Viestit: 1962
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Ääniraita diagnosoitavaksi 2.4JTDm 154kW?
Onhan sitä vikoja ollut suuttimien johdoissakin. Onko tarkastettu?
-
- Viestit: 115
- Liittynyt: 10 Syys 2016, 06:59
- Car(s): 159 Ti Q4 2.4JTDm 2008
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Ääniraita diagnosoitavaksi 2.4JTDm 154kW?
On niitä vatkattu ja kiristelty ja ravisteltu, ei ole vaikuttanut koneen käyntiin, eikä niistä vikakoodeja ole tullut.hjpp kirjoitti:Onhan sitä vikoja ollut suuttimien johdoissakin. Onko tarkastettu?
-
- Viestit: 115
- Liittynyt: 10 Syys 2016, 06:59
- Car(s): 159 Ti Q4 2.4JTDm 2008
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Ääniraita diagnosoitavaksi 2.4JTDm 154kW?
Alan itsekin pikkuhiljaa kallistua tämän kannalle, senverran se on metallinen ja kun se tosiaan katoaa kun suuttimen irrottaa.palkus kirjoitti:Se vitosen veivinlaakri. Ei sitä metallia vielä välttämättä kauheasti ole, jollei liuskat ole päässeet pyörähtämään
Etenkin kun samankaltainen ääni paljon vaimeampana kuuluu myös kun auton sammuttaa korkeammilta kierroksilta. Ainakin olettaisin ettei suuttimet naputa auton sammuttua.
Pitääpi varmaan alkaa metsästää laakerit ja kiillottaa kaulat ja panna laakeroiden..
- wileythecoyote
- Viestit: 617
- Liittynyt: 16 Joulu 2014, 22:07
- Car(s): 156 sw - 04 jtd 2.4 20v
156 sw - 04 jts (ajettu loppuun)
156 sw - 00 ts 1.8 (ajettu loppuun) - Paikkakunta: Mansesteri
Re: Ääniraita diagnosoitavaksi 2.4JTDm 154kW?
https://youtu.be/4SRLrmdrGNA
Näin käy tyhjää 129kw vanhempi versio.
Näin käy tyhjää 129kw vanhempi versio.
"Eihän rallia voiteta jos siellä pelätään"
-
- Viestit: 115
- Liittynyt: 10 Syys 2016, 06:59
- Car(s): 159 Ti Q4 2.4JTDm 2008
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Ääniraita diagnosoitavaksi 2.4JTDm 154kW?
Olikos näissä nuo alakerran laakerit stanukokosia tehtaalta kaikki, vai onko värikoodattu jo valmiiksi ja jos on niin onko se kirjattu (esim. lohkonkylkeen) johonkin se mitä missäkin on tehtaalta väri?
Re: Ääniraita diagnosoitavaksi 2.4JTDm 154kW?
Tehdas valitsee std laakerit uuteen moottoriin kolmesta vaihtoehdosta oikean lakerivälyksen takaamiseksi kaulan koon mukaan, samoin löytyy kolme alikokoa. Kaulojen koot on merkitty k-akselin takapäässä olevaan rpm-hammaskehään koodeilla. Helppoa!
-
- Viestit: 115
- Liittynyt: 10 Syys 2016, 06:59
- Car(s): 159 Ti Q4 2.4JTDm 2008
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Ääniraita diagnosoitavaksi 2.4JTDm 154kW?
RPM hammaskehän näkee vasta kun irrottaa laatikon koneesta, eikö niin? Vai onko jakohihnanpäässä, mutta niin että kaikki pitää purkaa edestä? Vai onko niin hyvä tuuri että näkyy kun öljypohja on irti?seppo kirjoitti:Tehdas valitsee std laakerit uuteen moottoriin kolmesta vaihtoehdosta oikean lakerivälyksen takaamiseksi kaulan koon mukaan, samoin löytyy kolme alikokoa. Kaulojen koot on merkitty k-akselin takapäässä olevaan rpm-hammaskehään koodeilla. Helppoa!
Re: Ääniraita diagnosoitavaksi 2.4JTDm 154kW?
Ei, se on kampikammiossa, siinä kohdassa mistä rpm anturi laskee hampaita akselin takapäästä!
-
- Viestit: 115
- Liittynyt: 10 Syys 2016, 06:59
- Car(s): 159 Ti Q4 2.4JTDm 2008
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Ääniraita diagnosoitavaksi 2.4JTDm 154kW?
Oliko vielä tietoa miten nuo laakerit menee onko alakerta sama 200 ja 210 heppasessa? Ainakin eperi näytti samaa sivua mutta mun autolle oli joitain kohtia yliviivattu.
-
- Viestit: 115
- Liittynyt: 10 Syys 2016, 06:59
- Car(s): 159 Ti Q4 2.4JTDm 2008
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Ääniraita diagnosoitavaksi 2.4JTDm 154kW?
Eikä ole suutin, laakeri eikä männäntappi..
Laakerit vaihdetaan nyt kun kerran auki on. Yhdessä ainoassa oli kulumaa että väri on vaihtunut, mutta mikrometrilla mitattuna se oli tasan saman paksuinen kuin kaikki muutkin laakeriliuskat joissa ei ollut edes värieroa.
Männäntapit liikkuvat herkästi mutta ei niissä ole keskenään havaittavaa eroa, eikä ne lonksu pystysuunnassa.
Sylinterin seinämät kuin uudet ja männänhelmat ehjät.
Nyt jää enää oikeastaan vaihtoehdoiksi ajoitus. Jollain oli alfaowner foorumilla ollut hampaan pielessä ja teki jostain syystä vitossylinteristä kuuluvan äänen joka katosi kun jako laitettiin kohdalleen.
Kaksoismassaa ei ole irroitettu ja tarkistettu mutta ajossa se ei ravista eikä se pidä ääntä sammuttaessa. Ääni myöskään ei muutu kun laittaa vaihteen pykälään ja nostaa kytkintä ja kuormittaa kaksoismassaa.
Myydään halvalla 159 ti Q4 joka naputtaa... kuunnellaan tarjouksia, menee hermou..
Laakerit vaihdetaan nyt kun kerran auki on. Yhdessä ainoassa oli kulumaa että väri on vaihtunut, mutta mikrometrilla mitattuna se oli tasan saman paksuinen kuin kaikki muutkin laakeriliuskat joissa ei ollut edes värieroa.
Männäntapit liikkuvat herkästi mutta ei niissä ole keskenään havaittavaa eroa, eikä ne lonksu pystysuunnassa.
Sylinterin seinämät kuin uudet ja männänhelmat ehjät.
Nyt jää enää oikeastaan vaihtoehdoiksi ajoitus. Jollain oli alfaowner foorumilla ollut hampaan pielessä ja teki jostain syystä vitossylinteristä kuuluvan äänen joka katosi kun jako laitettiin kohdalleen.
Kaksoismassaa ei ole irroitettu ja tarkistettu mutta ajossa se ei ravista eikä se pidä ääntä sammuttaessa. Ääni myöskään ei muutu kun laittaa vaihteen pykälään ja nostaa kytkintä ja kuormittaa kaksoismassaa.
Myydään halvalla 159 ti Q4 joka naputtaa... kuunnellaan tarjouksia, menee hermou..
- palkus
- Viestit: 5511
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Ääniraita diagnosoitavaksi 2.4JTDm 154kW?
Eli yhden kaulan laakerit suojametallilla. Ton sovitus pitäis tarkistaa uusilla liuskoilla plastigaugella. Mikä kaula, eihän vitonen?
"puhun niin totta kuin osaan"
-
- Viestit: 115
- Liittynyt: 10 Syys 2016, 06:59
- Car(s): 159 Ti Q4 2.4JTDm 2008
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Ääniraita diagnosoitavaksi 2.4JTDm 154kW?
Niin joo jäi merkkaamatta että se oli kytkimenpäädymmäinen runkolaakeri missä jälki oli. Mutta tosiaan Laakeriliuska mikrometrillä mitattuna saman mittainen kauttaaltaan (reunoilta ja keskeltä) sekä täysin sama kuin kaikissa muissakin laakeriliuskoissa, jotka olivat vihreitä. Muistaakseni noin 1.42xpalkus kirjoitti:Eli yhden kaulan laakerit suojametallilla. Ton sovitus pitäis tarkistaa uusilla liuskoilla plastigaugella. Mikä kaula, eihän vitonen?
Mutta joo tarkoitus on tarkistaa gaugella vielä, mikäli siihen keksitään konsti kun kampura on paikallaan autossa.
Laittelen kuvia myöhemmin.
- jkk
- Viestit: 6037
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): Tesla Model 3 Performance -22
ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Ääniraita diagnosoitavaksi 2.4JTDm 154kW?
Kaverin bemarissa oli epämääräistä kolkottelua, joka paljastui sattumalta thrust bearingin viaksi, eli kampiakseli liikkui sivuttain... Voisiko tässä olla samaa jos siellä on joku vika?
-
- Viestit: 115
- Liittynyt: 10 Syys 2016, 06:59
- Car(s): 159 Ti Q4 2.4JTDm 2008
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Ääniraita diagnosoitavaksi 2.4JTDm 154kW?
Eipä nekään näyttäny mitenkään kuluneilta ja vaati ihan akselin siirtelyä että lähti edes pois.jkk kirjoitti:Kaverin bemarissa oli epämääräistä kolkottelua, joka paljastui sattumalta thrust bearingin viaksi, eli kampiakseli liikkui sivuttain... Voisiko tässä olla samaa jos siellä on joku vika?
Ja tosiaan tässä se naputus on tasainen ja tulee tuolta vitoden päästä ikäänkuin koneen takaa, mutta kuuluu kaikkein selkeimmin suuttimen rungon läpi.
-
- Viestit: 115
- Liittynyt: 10 Syys 2016, 06:59
- Car(s): 159 Ti Q4 2.4JTDm 2008
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Ääniraita diagnosoitavaksi 2.4JTDm 154kW?
Ääni siis tuntuu kuuluvan vitosenpäästä moottoria ikäänkuin moottorin takana kovemmin, mutta sitä ei voi paikallistaa. Myös kuuntelemalla egr:n kylkeä sama naputus kuuluu sieltä, mutta kaikkein kovin ääni on 5. suuttimen rungosta kuunnellen. Ääni kuuluu vaikka suuttimen vaihtaa.
Venttiilikoneistoa kun kuuntelee suoraan kopan päältä niin ei kuulu kuin nätti koneiston rapsutus.
Kun suuttimen kytkee takaisin johtoonsa välillä ottaa kolmisen napsahdusta että ääni palaa, se ikäänkuin nousee kerta kerralta.
Kaikkein parhaiten äänen erottaa pyöränkoteloiden korkeudelta sivulta tai muutaman metrin päästä auton takaa tai edestä.
Voiko kaksoismassan esim. katkennut jousi naputtaa tasaisesti kuormituksestaan riippumatta? Ilman muita oireita? Tämäkin on melko kaukaa haettua kun se ääni voimistuu kun yhden suuttimen kytkee takaisin.
Pitäskö se nyt varmuuden välttämiseksi purkaa koko mosa ja ottaa se vitosen mäntäkanki pöydälle ihmeteltäväksi..
Männänrengas luulis näkyneen puristuksissa, öljyrenkaan jälkenä sylinterissä.
Yksi vaihtoehto on jakokoneiston joku epämääräinen vika/välys joka löisi venttiilitä jotenkin, kun se ääni kuuluu voimakkaimmin suuttimen rungosta läpi. Mutta venttiilikoneisto on painimien vaihdon yhteydessä siis Coltinpajan toimsesta silmämääräisesti tarkastettu keinujen ehjyys ainakin, toki ei niitä ole mitattu.
Venttiilikoneistoa kun kuuntelee suoraan kopan päältä niin ei kuulu kuin nätti koneiston rapsutus.
Kun suuttimen kytkee takaisin johtoonsa välillä ottaa kolmisen napsahdusta että ääni palaa, se ikäänkuin nousee kerta kerralta.
Kaikkein parhaiten äänen erottaa pyöränkoteloiden korkeudelta sivulta tai muutaman metrin päästä auton takaa tai edestä.
Voiko kaksoismassan esim. katkennut jousi naputtaa tasaisesti kuormituksestaan riippumatta? Ilman muita oireita? Tämäkin on melko kaukaa haettua kun se ääni voimistuu kun yhden suuttimen kytkee takaisin.
Pitäskö se nyt varmuuden välttämiseksi purkaa koko mosa ja ottaa se vitosen mäntäkanki pöydälle ihmeteltäväksi..
Männänrengas luulis näkyneen puristuksissa, öljyrenkaan jälkenä sylinterissä.
Yksi vaihtoehto on jakokoneiston joku epämääräinen vika/välys joka löisi venttiilitä jotenkin, kun se ääni kuuluu voimakkaimmin suuttimen rungosta läpi. Mutta venttiilikoneisto on painimien vaihdon yhteydessä siis Coltinpajan toimsesta silmämääräisesti tarkastettu keinujen ehjyys ainakin, toki ei niitä ole mitattu.
- palkus
- Viestit: 5511
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Ääniraita diagnosoitavaksi 2.4JTDm 154kW?
veikkaisin kyllä, että tuo runkolaakeri on se juttu. Siinä on ollu kampiakselin katkeeminen lähellä, luulen. Kuvasta vähä paha sanoa, mutta niinku kaulakin olis vähän kulahtanut? vitosen suutin kun on pois pelistä, niin toi kanki ei vielä niin pali taipuile.
"puhun niin totta kuin osaan"
Re: Ääniraita diagnosoitavaksi 2.4JTDm 154kW?
Löytyikö tähän ongelmaan syytä? Mulla ihan sama, ääni hiljenee kun nappaa 5. pytyn suuttimesta johdon irti. Suuttimen vaihdoin ja syötin koodin mutta ei auttanut ongelmaan.
Tulisivat ite huoltoukot laittammaan!