Giulietta 940

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
insinörtti
Viestit: 2648
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Hieman mutu, mutta nämä kaapelit ja/tai huohottimen lämmöneristys eivät ole mikään uusi keksintö. Lienee vaparien juttu ja tällä korjataan kokonaan tukkoon jäätyvä huohotinletku. (tai, vaihtoehtoisesti, poltetaan auto?)

MA:ssa ei taida mennä röörit kokonaan tukkoon, vaan ongelma majailee monimutkaisessa huohotinpömpelissä, mikä ohjaa huohotuskaasut joko imusarjaan tai turbon imupuolelle riippuen siitä, onko ahtopaineita vai ei. Pienikin takaiskuventtiilien jumitus voi aiheuttaa hassuja ilmiöitä.

Samaa vikaa on ilmeisesti ollut Datsuninkin bensaturboissa eikä niihinkään näytä satavarmaa ratkaisua löytyneen.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2491
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

hagger16 kirjoitti:Tänään töissä kuuntelin, kun wolkkari-miehet keskustelivat ja mainitsivat Borassa olevan huohottimen lämmitysvastuksen.

Pieni googletus ja netistäkin löytyi asiasta tietoa. Eli wolkkareihin ovat näitä asentaneet ja citikoihin ilmeisesti myös maahantuojan kutsusta.
Pitäisikö jonkun käydä kyselemässä wolkkari tai citroen huollosta asiasta? Jospa vastus menisi helposti Alfankin huohottimen yhteyteen.
Ei PSA:n ratkaisu ainakaan ihan heittämällä mene Alfaan. Lämmitys on kiinteä osa huohotinputkea. Käytännössä pieni lämmitysvastus huohotinputken lähdössä.

Vastaavia/identtisiä ratkaisuja löytyy FCA-konsernin sisältäkin jo ennestään, joten ei pitäisi olla tuntematon asia.
Viimeksi muokannut Jarsan, 11 Helmi 2019, 17:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Tiige
Viestit: 2935
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Tiige »

^^^Se tässä vähän itseäkin ihmetyttää että multiairissa vaan putsaillaan huohottimia ja kiroillaan kun jäätyy uudestaan. Moniin muihin merkkeihin on laitettu sähkövastuksia tai jäähdytinnesteletku laittettu kiertämään huohottimen vierestä ja eristettä päälle. Ei luulis olevan tekemätön paikka multiairiinkaan. Ymmärrän kyllä että takuun alaisiin autoihin ei aleta omia ranetuksia tekemään mutta iso osa taitaa olla jo takuun ulkopuolella.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
Pele
Viestit: 2224
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Pele »

Letkun välissä oleva sähköinen lämmitysvastus taitaa olla aika yleinen, ja ei niin uusikaan keksintö.
Ainakin muinoin -97 Peugeot Boxerissani oli sellainen, eikä ollut mikään itse tehty jälkiasennus.
Tuollaisen asentaminen vain Giuliettan huohotin elementtiin ei onnistu, koska mikään jäätyvä letku ei ole ongelma.
Toki jos joku nikkaroi tuollaista letkulämmitintä apuna käyttäen vastuksen sinne huohotinpömpelin sisään niin sitten.
Toimivampana sen näkisin kuin vesikierukoiden rakentelun.
Veden lämpiämisessä on kovilla pakkasilla viive, ja sitä ennen huohotin on jo ehtinyt jäätyä ja pukata tikun ylös.

Mutta jos joku ongelmien kanssa painiva voisi kokeilla tuota aiemmin esittämääni alle 5 minuutissa toteutettua, 0€ kulut- ratkaisua jossa pakosarjan lämpöä hyödynnetään ja samalla estetään se viiman pääsy huohottimelle, niin nähtäisiin onko siitä oikeasti apua. :roll:

Toki nyt pakkaset meni ohi, niin asia ei ole ajankohtainen. :lol: 8)

Avatar
Tiige
Viestit: 2935
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Tiige »

^Tottahan se on että jos huohotinventtiili on jäässä heti käynnistyksessä niin ei vesikiertoinen lämmitys auta vaan tikku nousee. Niin se kyllä tekee siinä tapauksessa myös pakosarjalämmiteisenä. Paras olisi jos saisi poistettua koko purkin talveksi.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Miksi se lämmitin pitää sinne huohotin boksin sisään saada? Käytetäänhän katoillakin ja ränneissä lämmityskaapeleita ja olipa semmoinen muuten työmaaparakin vesijohtojen yhteydessäkin rakennusaikana.
Ei sen aina tarvitse niin hieno vivirtys olla. Kierukka jotain lämmityskaapelia huohotinboksin pohjaan? Senhän voi yhdistää vaikka lohkolämmittimeen, niin on paikat sulana lähdettäessä. Lisäksi estettynä ajoviiman pääsy, niin jospa se siitä.

Mitä tapahtuu, jos koko boksin heitää kuikkaan?

Ideoita, ideoita. Ei siinä ole järkeä, että huohottimen takia on piloilla hyvä auto.
Senza cuore saremmo solo macchine

Dam
Viestit: 155
Liittynyt: 05 Maalis 2017, 15:24
Car(s): Jeep Compass 4XE

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Dam »

Omana ajatuksena tuo huohottimen haudutin oli siksi kun itse tulee ajettua melko usein muutaman tunnin pätkiä ja siinä ajassa se sinne vesi saattaisi mahdollisesti haihtua sen verran ettei jäädy. Ehkä. Lämmitinvastus siellä sisällä ei omalla kohdalla välttämättä toimisi ollenkaan kun jos se on jäässä ja lähtee liikkeelle, ei se vastus sitä ehdi vielä lämmittämään sulaksi, riippuu toki tehosta. Jos taas tikun nouseminen tarkoittaisi sitä että se huohotin jäätyy niin joko minulla on sitten muu ongelma kun ei se ole vielä kertaakaan noussut itsestään. Kaikilla ei taida kuitenkaan olla ongelmana tuo huohottimen jäätyminen mutta aivan liian monella kuitenkin?

Te joilla se on ongelmana ja käytätte valtuutettua huoltoa, tehkää siitä tiketti. Jos se on joskus aikaisemmin ollut ongelmana, tehkää siitä silti tiketti. FCA ei puhelinkeskustelun perusteella vielä tiedä sen tarkkaa laajuutta joten ei ole mitään kovin hyvää ideaakaan millä siitä pääsisi lopullisesti eroon. Pyysivät että minä veisin valtuutettuun huoltoon missä tiketöinti onnistuisi mutta lähin paikka olisi Salossa mihin viitsisin viedä joten musta ei ole tikettiä siitä tekemään ainakaan näillä näkymin. Huollon vastaanottajat ei välttämättä puhu aiheesta mitään huoltohenkilökunnan kanssa joten siinä on jo ensimmäinen tietokatkos. FCA taas ei keskustele huoltohenkilökunnan kanssa ilmeisesti, ainakaan aktiivisesti. Sieltä kuitenkin saisi tarkempaa tietoa mikä tilanne on. Jos Italiaan lähtee kerralla reilu määrä tikettejä, joko asialle on paremmat perustelut hoitaa kuntoon tai sitten päätetään ettei myydä kylmiin oloihin? Giuliettaa nyt enää muutenkaan tänne saa uutena niin sen suhteen ei aiheuta mitään muutosta enää... Mistä syystä minuakaan ei tämä huohotinongelma enää kauaa koske, tänään vedetty nimi paperiin ja odottelua että saan toisen merkkisen pitkäkaton kun valikoima nyt on mitä on.

Toki jatkan FCA:n kanssa keskustelua aiheesta kunnes sieltä tulee joku järkevä vastaus. Nyt siellä on kysymyksenä miksi Selenia kerää majoneesia itseensä niin paljon ja jäätyessään aiheuttaa ongelmia kun taas toisen merkkiset hyväksytyt öljyt ei sitä tee, ainakaan siinä mittakaavassa. Onko siinä ratkaisuna joku mekaaninen korjaus / päivitys, lisätä jotain käärmeöljyä sinne öljyyn talvella mikä ehkäisee majoneesin muodostumisen vai ohjeistus ajaa pienemmillä vaihteilla aina välillä ettei se huohottimen venttiili jäädy sijoilleen. Ehkä joku teflonholkki sen venttiilin ympärille ettei se jäädy siihen niin herkästi kiinni tms. Ei se välttämättä ole mikään iso ongelma oikeasti kun sen vain saa ratkaistua. Jäätymiseen kuitenkin riittää yhden asteen vaihtuminen.

elky
Viestit: 74
Liittynyt: 06 Huhti 2007, 11:02
Paikkakunta: vierumäki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja elky »

Kyseessä -11 mallinen G ja kuulostaa siltä että takapyörän laakeri on alkanut ääntämään.
Haulla en löytänyt vinkkiä millainen tuo on vaihtaa, varaosahan ei ole kallis ja siinä näyttäisi tulevan napa mukana.
Brittifoorumillakaan ei ollut tuohon apuja.
Onko täällä joku ehtinyt tehdä tuollaisen vaihdon ja voisi kertoa onko hommassa jotain erikoista??

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

^ Uumoilen, että vaihto sujuisi about tuon videon osoittamalla tavalla? Tuossa videossa on kyseessä Punto jarrurummuin, mutta uskoakseni periaate on ihan sama. G:n takapyörän laakeri releineen kuvissa näyttää ulkoisesti ihan samalta kuin Mito:n. Itse vaihdoin MiTo:oon videon osoittamalla tavalla. Kiristysmomentti taisi olla jotakin 260-280NM?

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2366
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Kuva

elky
Viestit: 74
Liittynyt: 06 Huhti 2007, 11:02
Paikkakunta: vierumäki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja elky »

Minusta tuo kuvallinen ohje on etupyörän laakerin vaihdolle

elky
Viestit: 74
Liittynyt: 06 Huhti 2007, 11:02
Paikkakunta: vierumäki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja elky »

Joo, videolla näyttää sellaiselle miten sen ajattelinkin.
Lähinnä mietin et kuinka tiukassa tuo laakerin sisäkooli on akselilla, mutta ei tuo ainakaan Puntossa näyttänyt ahdistavan.
Pitää nyt kuulostella vielä ääntä, jos on tosiaan laakeriääni, niin vaihdan samalla molemmille puolille suosiolla.
Kokemusta on siitä että ensin vaihdetaan se laakeri mikä ei pidä ääntä ja sitten vasta se rikkinäinen kun ääni ei poistunutkaan :roll: :-D

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

^ Omien kokemusten mukaan tulee pois akselilta ihan sormivoimilla yhtenä pakettina.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2366
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Giuliettaa kaksi sukupolvea aikaisempi 146:n takalaakeri oli aikamoinen homma saada pois akselilta. Tulityöhön silloin joutui turvautumaan. En muista oliko sopivan ulosvetäjän puute haasteena vai jokin muu.
Kuva

elky
Viestit: 74
Liittynyt: 06 Huhti 2007, 11:02
Paikkakunta: vierumäki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja elky »

Tuli tuossa mieleen, että jos on kovin "löysä" tuo sisäkoolin välys siihen akseliin, niin laakerin jumiessa on mahdollisuus että sisäkooli alkaa pyöriä akselin ympärillä. Tosin taitaa olla niin että päätymutteri lukitsee sisäkoolin paikoilleen ja tuo mahdollisuus poistuu.

jmi
Viestit: 1587
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja jmi »

matti_vuorio kirjoitti:^Siinä on todennäköisesti se huohotin tukossa. Käytä pönttö irti ja katso miltä se näyttää niistä putken lähdöistä tarkasteltuna? Tarkemmin tuo kuvassakin oleva imusarjalta tuleva takaiskuventtiili pääsee vuotamaan paineet takaisin turbon imupuolelle ja siitä syystä tulee P0101, eli "reikä imusarjassa" -vikakoodi. Voi sillä ajaa jos sulattelet ja puhdistat sen pöntön.
matti_vuorio kirjoitti: Kuva
Kuva
Vielä huohotinasiaa....
Onko noiden takaiskuventtiilien tarkoitus päästää liian korkeaksi nouseva paine pois huohottimesta?
Jos, niin miksi myös turbon imupuolelle, jos siitä kerran häiriö syntyy?

Avatar
Polforea
Viestit: 11552
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Tarkoitus on saada huohotustulos moottoriin poltettavaksi ja saastelaitteiden puhdistettavaksi.

Normaalisti siis suoraan imusarjaan, jossa kaasuläppä kiinni on sopivasti imua vetämässä huohotustulokset sisään. Vaan silloin kun mennään ahdoille, tulisi tuolta ilma taas vastapalloon ja työntäisi ylipaineen venakopalle asti, mikä ei ole kovinkaan toivottu efekti - tämän takia siis takaisku sulkee yhteyden huohottimelta imusarjaan ahdoilla ajaessa ja huohotus ohjataan turbon imupuolelle, jossa imu on ehkä melko vähäinen, mutta sentään oikeaan suuntaan.

Jos päätyy pohtimaan huohotusta suoraan ulkoilmaan, kannattanee muistaa että linjat ja systeemi on suunniteltu toimimaan vähintään osan aikaa moottorijarrulla tulevan melko reilun paine-eron kanssa, jonka vuoksi huohotuslinjastossa saattaa olla kuristuksia yms.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

jmi
Viestit: 1587
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja jmi »

Eli jäätyykö tuo imusarjan takaiskuventtiili auki, josta tulee sitten aina virheilmoitus?

sanctus
Viestit: 1094
Liittynyt: 08 Syys 2010, 12:27
Car(s): Giulietta 1.4 TB MultiAir 125 kw

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja sanctus »

550 kilsaa takana automaatilla varustetulla Giuliettalla. Olikohan tossa mallimerkissä vielä mukana sana Super? Ehkä.

Yleisvaikutelma:

- Verrattuna MiToon ei jännitä ajaessa yhtään mikään autoon liittyvä tekninen seikka.
- Verrattuna Mitoon kulkee suoraan, kun pitää kulkea suoraan.
- Verrattuna MiToon Giulietta on hyvässä ja pahassa lähempänä määritelmää "vain auto".
- Verrattuna MiToon vaimo tykkää ehkä vähän enemmän, vaikka ei valittanut kyllä edellisestäkään. Toisaalta hänen itsetuntonsa ei olekaan riippuvainen autosta. Kunhan ei nyt ajaessa tapa matkustajia ja aiheuta vaaraa muille.
- Giuliettan 6-vaihteinen TCT-/manuaalilaatikko vaikuttaa ihan hyvältä: kiihdytyksissä vaihtaa ripeästi ja pehmeästi ja manuaalipuolen toimintalogiikka on selkeä. Toisaalta eipä ole juuri kokemusta automaateista, joten en tiedä, miten automaatit toimivat, kun toimivat todella hyvin tai todella huonosti.

Ts. verrattuna 8 vuotta vanhaan MiTooni, vuoden 2016 Giulietta on huomattavasti laadukkaamman tuntuinen (kuten toki pitääkin), mutta 550 kilsan ajamisen jälkeen huomattavasti vähemmän haluttava auto. Jos Suomen markkinoille tulisi viimeisimmän faceliftauksen läpi käyneitä MiToja myyntiin jostain syystä, niin enpä tiiä, selviäsikö Giuliettani siitä.

Tän auton viralliset co2-päästöt ovat 114 g/km ja keskikulutus n. 4.7 litraa sadalla. 550 kilsan perusteella vaikea sanoa vielä mitään, mutta luultavasti n. 50 prosenttia alakanttiin todellisesta kulutuksesta. Muistaakseni MiTolla lukemat olivat 129 g/km ja 4,7 litraa sadalla ja pääsin 8 vuoden aikana keskikulutukseen n. 6,5 litraa per satku ja jollain satasen pätkillä kesällä hieman alle 6 litran.
Viimeksi muokannut sanctus, 21 Helmi 2019, 14:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
lerppu
Viestit: 6157
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Asian ytimessä. Noinhan se on, kaikilla järkimittareilla Giulietta on "parempi" auto kuin MiTo. Kaikilla pölhöysmittareilla MiTo taas kulkee edellä. Itsellä alkaa hiukan nyppimän päivittäinen kamppailu 5-vuotiaan pojan kanssa siitä miten tarhamatkat kaksiovisessa autossa suoritetaan - kyselin Espoon Aritasta tarjousta heillä majailevaan TCT Giuliettaan, katsotaan josko vastaavat...

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

sanctus kirjoitti: - Verrattuna MiToon ei jännitä ajaessa yhtään mikään autoon liittyvä tekninen seikka. ...
Minä vaan oottelen, että mitä "harrastus" tuo seuraavaksi tullessaan. Yksi paikka kuntoon, niin kaksi muuta lävähtää silmille :silly: . Onneksi ei yhtään ajoa estävää vikaa vikaa vikaa .... vielä.
lerppu kirjoitti: Itsellä alkaa hiukan nyppimän päivittäinen kamppailu 5-vuotiaan pojan kanssa siitä miten tarhamatkat kaksiovisessa autossa suoritetaan ...
Meidän perheessä homma on selvä. Poika rattiin ja minä kartanlukijaksi.
lerppu kirjoitti:...kyselin Espoon Aritasta tarjousta heillä majailevaan TCT Giuliettaan ...
Heh, sinähän meinaat vaihtaa autoa joka toinen viikko :mrgreen: . Pohdiskelin, josko vaihtaisi autoa kämpän vaihdon yhteydessä, mutta tulin siihen johtopäätökseen, että eipä taida kannattaa. Voipi hyvinkin olla, että annan MiTo:n pojalle "huoltosopimuksella" taikka sitten en. Tunnusteluja on tehty.

Avatar
lerppu
Viestit: 6157
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Diagnoosi melkein oikein, todellinen hankintafrekvenssi on - odotas pitää laskea - 34 vkoa. MiTo on nyt ollut 45 vkoa, joten yliajalla mennään! :silly:
- Eipä silti, Aritasta ei tunnu kuuluvan...

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Siis jopa 11 vkoa ajelit MiTolla ennen kuin alkoi ajatus auton vaihtamisesta kypsyä? Mito - Giulietta - MiTo - ja nyt Giulietta? :mrgreen:

Avatar
lerppu
Viestit: 6157
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^tolleen kun tuon ilmaisee niin kieltämättä hiukan höntyilyä näkyvissä... :roll:

Avatar
sataviisysi
Viestit: 213
Liittynyt: 18 Touko 2010, 07:55
Car(s): Pelkkää exää, mito tb, mito qv, giulietta ma tct x2, 159 2,4 x2, brera 3.2.

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja sataviisysi »

JiiPee kirjoitti:Siis jopa 11 vkoa ajelit MiTolla ennen kuin alkoi ajatus auton vaihtamisesta kypsyä? Mito - Giulietta - MiTo - ja nyt Giulietta? :mrgreen:


Mitäs vikaa tuossa mito-g-mito-g systeemissä on - mun mielestä kuulostaa oikein järkevältä ajattelulta ja ratkaisulta.

Nimimerkillä: done that :oops:

Avatar
Jiitee
Viestit: 4487
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

sataviisysi kirjoitti:
JiiPee kirjoitti:Siis jopa 11 vkoa ajelit MiTolla ennen kuin alkoi ajatus auton vaihtamisesta kypsyä? Mito - Giulietta - MiTo - ja nyt Giulietta? :mrgreen:


Mitäs vikaa tuossa mito-g-mito-g systeemissä on - mun mielestä kuulostaa oikein järkevältä ajattelulta ja ratkaisulta.

Nimimerkillä: done that :oops:
Ainakin autokauppiaat tykkäävät... :wink:
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

FinPat
Viestit: 8003
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja FinPat »

lerppu kirjoitti: ^tolleen kun tuon ilmaisee niin kieltämättä hiukan höntyilyä näkyvissä... :roll:
Ei mitään hötkyilyä!
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... 5a0b15beb5

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

sataviisysi kirjoitti:Mitäs vikaa tuossa mito-g-mito-g systeemissä on - mun mielestä kuulostaa oikein järkevältä ajattelulta ja ratkaisulta....
Ei tietenkään mitään vikaa. Mulle tuli mieleen lähinnä pokeritermi "kaksi paria". Täyskäsikään ei olis tuosta enää kaukana :mrgreen: .
FinPat kirjoitti: Ei mitään hötkyilyä! https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... 5a0b15beb5
Ja sieltä tulee lisää vettä myllyyn... :mrgreen:

Avatar
lerppu
Viestit: 6157
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Tänään ei vielä tehty lopullisia peliliikkeitä, mutta ensi viikolla tapahtuu - ja takaovet taitaa nyt kyllä tulla Alfaankin... :oops:
- FL tct on kiikarissa ja kaupat nimeä (kokeilua) vaille valmiit.

Näillä näppäimillä taitaa jäädä MiTolla jäärata-ajelut viikonloppuna väliin, hiukan tuntuu tarpeettomalta riskiltä kun seuraavana päivänä pitäisi vaihtaa Giuliettaan! :mrgreen:

Avatar
sataviisysi
Viestit: 213
Liittynyt: 18 Touko 2010, 07:55
Car(s): Pelkkää exää, mito tb, mito qv, giulietta ma tct x2, 159 2,4 x2, brera 3.2.

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja sataviisysi »

FinPat kirjoitti:
lerppu kirjoitti: ^tolleen kun tuon ilmaisee niin kieltämättä hiukan höntyilyä näkyvissä... :roll:
Ei mitään hötkyilyä!
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... 5a0b15beb5

Perskeles, en edes tiennyt, että Mitoa sai 170hv tct versiona - enkä edes osannut etsiä. Jos olisin tiennyt tuollaisen olemassaolosta viime kesänä niin tollainen olisi jo pihassa. Ostin Mini Coopperin kun pientä, vikkelää ja erikoisempaa automaagilla oli haussa eli ihan fiesta/polo akselille ei ollut hinkua. Josko sitten seuraavaksi se täyskäsi kuntoon, johan toi Mini on kohta vuoden ollut.

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

lerppu kirjoitti:... FL tct on kiikarissa ja kaupat nimeä (kokeilua) vaille valmiit.
. Rehelliset onnittelut täältä. Se on ny sitten M-G-M-G - tasatahtia. :-D

Avatar
Polforea
Viestit: 11552
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Polforea »

JiiPee kirjoitti:Se on ny sitten M-G-M-G - tasatahtia. :-D
...seuraavaksi kokeiluun Rover? :silly:
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
lerppu
Viestit: 6157
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Joo - siirrytään nyt sitten tähän ketjuun, trailblazed by jäsen sataviisysi, validated by jäsen sanctus and now copied by jäsen minä... :mrgreen:

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

^^ @Polforea,
Ymmärrän tuon logiikan. Näyttää tosiaan siltä. että R voisi olla jonossa seuraavana. Taso pysyisi suunnilleen samana :mrgreen: .

^ @Lerppu
Pontevia kilometrejä G:n kanssa kun hyppäsit yhden segmentin ylöspäin :-D . Saamme ainakin osin nauttia samasta tekniikasta (=MA) :P . Itse tässä mietin, että milloinkahan aloittaisi alustan etupään solenoidien/niiden johtojen vianetsinnän kun ei yhtään huvittaisi. Se onkin sitten MiTo-ketjun sarkaa. :|

Avatar
lerppu
Viestit: 6157
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Mulle jäi yli orkkis kangasmatot eteen, jos MiTo kaipaa sellaisia - heittele viestillä. En muista mikä oli kunto, mutta ei kai kamala kun kerran säästin.

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

^ Saattaispa ne kiinnostaakin :-D . Saanen opetuspolkimen revittyä autosta ensikuussa pois kun (ja jos) poitsu nappaa itselleen ajokortin. Nykyiset matot ovat jo ..hmm.. aika kauhtuneet. Samallahan näkis sun uuden G:n. Ollaanpa yhteyksissä.
Viimeksi muokannut JiiPee, 26 Helmi 2019, 07:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Underk
Viestit: 31
Liittynyt: 27 Huhti 2018, 07:01
Car(s): Ex.G MA 1,4
Alfa Romeo 159 1.9 JTS
Alfa Romeo 156 2.0 JTS

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Underk »

minkäkokoinen kuusiokoloavain käy MA -n moottorin muovikansiin ? Se ei ole 10 eikä 12

Avatar
_rico
Viestit: 1355
Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
Car(s): ModelY
Ex Giulietta ja 3x 156
Paikkakunta: Espoo

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja _rico »

Underk kirjoitti:minkäkokoinen kuusiokoloavain käy MA -n moottorin muovikansiin ? Se ei ole 10 eikä 12
Ei minkään kokoinen. Ne on vain koristeita. Muovista kiinni ja nostamalla se lähtee irti.

Avatar
Mokomakin
Viestit: 722
Liittynyt: 11 Loka 2008, 17:56
Car(s): 156 2.0ts -98
916 GTV 2.0ts -97
166 2.0ts -00
306 Cabriolet -97
Kadett -65
Paikkakunta: Salo

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Mokomakin »

Meillä edellinen omistaja oli jo tuon koristemuovin kiinnikkeet rikkonut. Kumitutit joilla se on kiinni on aika jäykät.
Noh muovia voi varmaan hitsailla mutta nyt mentiin 2k liimalla ja nippusiteillä. Kumitutit sai myös silikoonia..

Avatar
lerppu
Viestit: 6157
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Uusi hieno Giuliettani ei luonnollisestikaan ole virheetön - kun se käytettynä on ostettu. Toistaiseksi olen löytänyt yhden pulman ja pitääkin kysyä heti vinkkiä sieltä mistä sitä tietoa löytyy, i.e. tältä forumilta.
- DNA-kytkimessä on jokin härö.
Dynamicilta Normaalille ja Normaalilta All weatherille siirtyy nätisti (kuten kolmessa edellisessä kytkimellä varustetussa yksilössä). Toiseen suuntaan (A -> N -> D) nappulaa täytyy painaa voimallisesti jotta kytkeytyy.
- Kaikki moodit siis toimivat oikein, itse kytkimessä on jokin ongelma. Onko tuttu?
Ajattelin ilmojen parannuttua purkaa ja putsata ja katsoa josko se auttaisi helpomman kytkemisen kanssa. Onko kuinka iso riski pistää DNA-kytkin palasiksi - meneekö kulkine vikatilaan tms.? Asia ei ole suuren suuri, mutta eilen ostettua autoa pitää tietty heti alkuun yytsiä pieteetillä. Muuten olen hiton tyytyväinen - yksilö on siisti ja n. 50tkm ajettuna kilsojen sekä ikänsä edellyttämässä kunnossa. Vain tämä yksi stiplu on toistaiseksi löytynyt, sekin olisi kiva laittaa tiptop.

FinPat
Viestit: 8003
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja FinPat »

lerppu kirjoitti:Joo - siirrytään nyt sitten tähän ketjuun, trailblazed by jäsen sataviisysi, validated by jäsen sanctus and now copied by jäsen minä... :mrgreen:
Onnittelut takaovien hankinnasta!

Tarkoittaako "Veloce" Giuliettassa samaa kuin "QV" mutta pienemmällä koneella? Sporttipenkit, Brembot, nahkaorgiat, etc.

Avatar
lerppu
Viestit: 6157
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Tässä tapauksessa se tarkoittaa että alkuperäinen omistaja on liimannut vilkun päälle tarran. Stage 1 facelift ei tuntenut Veloce -mallia. Stage 2 (jossa Alfa Romeo logo vaihtui, mallifontti vaihtui ja Scudetto muuttui mustaksi) tutustutti meidät taas Veloce-nimeen. Joka siis ainakin joillain markkina-alueilla (ellei kaikilla) tuossa jälkimmäisessä kasvojenkohotuksessa korvasi QV-nimityksen 1750TBi moottorin ja urheilullisemman alustan, jarrujen ja sisustan kanssa. Taisi Veloce tuoda mukanaan myös TCT-laatikon entiseen QV-malliin. Korjatkaa viisaat jos olen väärässä.

Avatar
155156
Viestit: 2156
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja 155156 »

Giulietta 1750 TBi -moottorilla ei ilmeisesti ole enää tuotannossa: http://www.fiatpress.com/press/article/ ... -year-2019

Voi olla hyvinkin vanha uutinen, en ole Giuliettan vaiheita kovin tarkasti seurannut.

Avatar
juhani
Viestit: 138
Liittynyt: 13 Marras 2008, 21:56
Car(s): Stelvio 2.2 -21 ja GTV6 -83
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja juhani »

155156 kirjoitti:Giulietta 1750 TBi -moottorilla ei ilmeisesti ole enää tuotannossa: http://www.fiatpress.com/press/article/ ... -year-2019

Voi olla hyvinkin vanha uutinen, en ole Giuliettan vaiheita kovin tarkasti seurannut.
Näyttää vaihtelevan eri maissa mikä moottori on missäkin. Italiassa Veloce on 2.0 JTDm 170 moottorilla, mutta Tanskassa se on 1750 TBi 240 moottorilla. TCT laatikko on molemmissa. Tuotannostahan ei tietysti tiedä, siis vieläkö niitä valmistetaan vai onko niitä tehtaalla tai jossakin muualla varastossa.

Underk
Viestit: 31
Liittynyt: 27 Huhti 2018, 07:01
Car(s): Ex.G MA 1,4
Alfa Romeo 159 1.9 JTS
Alfa Romeo 156 2.0 JTS

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Underk »

90 tkm huolto lähestyy ja pakko kysyä,missä kannattaa huoltaa G pk seudulla? Olisko Aritan ja Automilanon huoltohinnoista/laadusta erot?

Avatar
lerppu
Viestit: 6157
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja lerppu »

lerppu kirjoitti:Uusi hieno Giuliettani ei luonnollisestikaan ole virheetön - kun se käytettynä on ostettu. Toistaiseksi olen löytänyt yhden pulman ja pitääkin kysyä heti vinkkiä sieltä mistä sitä tietoa löytyy, i.e. tältä forumilta.
- DNA-kytkimessä on jokin härö.
Dynamicilta Normaalille ja Normaalilta All weatherille siirtyy nätisti (kuten kolmessa edellisessä kytkimellä varustetussa yksilössä). Toiseen suuntaan (A -> N -> D) nappulaa täytyy painaa voimallisesti jotta kytkeytyy.
- Kaikki moodit siis toimivat oikein, itse kytkimessä on jokin ongelma. Onko tuttu?
Ajattelin ilmojen parannuttua purkaa ja putsata ja katsoa josko se auttaisi helpomman kytkemisen kanssa. Onko kuinka iso riski pistää DNA-kytkin palasiksi - meneekö kulkine vikatilaan tms.? Asia ei ole suuren suuri, mutta eilen ostettua autoa pitää tietty heti alkuun yytsiä pieteetillä. Muuten olen hiton tyytyväinen - yksilö on siisti ja n. 50tkm ajettuna kilsojen sekä ikänsä edellyttämässä kunnossa. Vain tämä yksi stiplu on toistaiseksi löytynyt, sekin olisi kiva laittaa tiptop.
Haa - DNA-kytkimen tahmaamisella ei ole väliä! 8)
- Tässä FL yksilössä ainakin auto _vihdoinkin_ muistaa mikä moodi on ollut päällä sammuttaessa kun auton taas laittaa käyntiin! Sekä Start Stop pois että D-moodi säilyvät asetuksena kun autoon istahtaa. En muuta kaipaakaan, joten I'm all set.
Onko sitten kyseessä ominaisuus tehtaalta (ei ole ennen fl-versiota tällaista tullut vastaan), alkuperäisen omistajan suorittama ohjelmointi tai vika, niin aivan sama - olen tyytyväinen. :roll:

Avatar
Aquatica
Viestit: 15114
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Underk kirjoitti:90 tkm huolto lähestyy ja pakko kysyä,missä kannattaa huoltaa G pk seudulla? Olisko Aritan ja Automilanon huoltohinnoista/laadusta erot?
Hinnoista en osaa sanoa mitään. Mutta Milanoon veisin, Aritaan en.

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1599
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

Underk kirjoitti:90 tkm huolto lähestyy ja pakko kysyä,missä kannattaa huoltaa G pk seudulla? Olisko Aritan ja Automilanon huoltohinnoista/laadusta erot?
Käytin omaani 90 tkm huollossa Automilanossa. Muistaakseni noin 350 € maksoi perushuolto, ei moitittavaa. Vaihdatin samalla automaattiin öljyt ja korjautin radion antennijalan.

Avatar
juhani
Viestit: 138
Liittynyt: 13 Marras 2008, 21:56
Car(s): Stelvio 2.2 -21 ja GTV6 -83
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja juhani »

Cloverleaf kirjoitti:
Underk kirjoitti:90 tkm huolto lähestyy ja pakko kysyä,missä kannattaa huoltaa G pk seudulla? Olisko Aritan ja Automilanon huoltohinnoista/laadusta erot?
Käytin omaani 90 tkm huollossa Automilanossa. Muistaakseni noin 350 € maksoi perushuolto, ei moitittavaa. Vaihdatin samalla automaattiin öljyt ja korjautin radion antennijalan.
Arita Espoota voin nyt suositella, kun Merjorannan Timo on vaihtanut sinne töihin. Hänhän oli jo aikanaan Konalan Delta Autossa Alfa-huoltajana.

Avatar
juhani
Viestit: 138
Liittynyt: 13 Marras 2008, 21:56
Car(s): Stelvio 2.2 -21 ja GTV6 -83
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja juhani »

lerppu kirjoitti:
lerppu kirjoitti:Uusi hieno Giuliettani ei luonnollisestikaan ole virheetön - kun se käytettynä on ostettu. Toistaiseksi olen löytänyt yhden pulman ja pitääkin kysyä heti vinkkiä sieltä mistä sitä tietoa löytyy, i.e. tältä forumilta.
- DNA-kytkimessä on jokin härö.
Dynamicilta Normaalille ja Normaalilta All weatherille siirtyy nätisti (kuten kolmessa edellisessä kytkimellä varustetussa yksilössä). Toiseen suuntaan (A -> N -> D) nappulaa täytyy painaa voimallisesti jotta kytkeytyy.
- Kaikki moodit siis toimivat oikein, itse kytkimessä on jokin ongelma. Onko tuttu?
Ajattelin ilmojen parannuttua purkaa ja putsata ja katsoa josko se auttaisi helpomman kytkemisen kanssa. Onko kuinka iso riski pistää DNA-kytkin palasiksi - meneekö kulkine vikatilaan tms.? Asia ei ole suuren suuri, mutta eilen ostettua autoa pitää tietty heti alkuun yytsiä pieteetillä. Muuten olen hiton tyytyväinen - yksilö on siisti ja n. 50tkm ajettuna kilsojen sekä ikänsä edellyttämässä kunnossa. Vain tämä yksi stiplu on toistaiseksi löytynyt, sekin olisi kiva laittaa tiptop.
Haa - DNA-kytkimen tahmaamisella ei ole väliä! 8)
- Tässä FL yksilössä ainakin auto _vihdoinkin_ muistaa mikä moodi on ollut päällä sammuttaessa kun auton taas laittaa käyntiin! Sekä Start Stop pois että D-moodi säilyvät asetuksena kun autoon istahtaa. En muuta kaipaakaan, joten I'm all set.
Onko sitten kyseessä ominaisuus tehtaalta (ei ole ennen fl-versiota tällaista tullut vastaan), alkuperäisen omistajan suorittama ohjelmointi tai vika, niin aivan sama - olen tyytyväinen. :roll:
FL:ssä eli 2014 ja sitä uudemmissa se muistaa sen. Samoin Start-Stopin päältä pois laittamisen.

Vastaa Viestiin