Etu laakeri pitää epämääräistä ja asiaan kuulumatonta ääntä

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
beetta julia
Viestit: 422
Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
Paikkakunta: Vaasa

Etu laakeri pitää epämääräistä ja asiaan kuulumatonta ääntä

Viesti Kirjoittaja beetta julia »

Näin katsastusmies sanoi "Etu laakeri vasen pitää epämääräistä ja asiaan kuulumatonta ääntä"

Hätäpäissäni vaihdoin laakerin, osia kiinnitellessä äänen alkuperäkin selvisi.
Jarrulevy ruostunut/kerännyt sisäpuolelle likaa, joka hieroi laakerin kiinnitys pultteihin. Ei muuta kun uudet levyt paikalle. Tuli sitten vaihdettua se laakeri "turhaan".

Ylätukivarsikin oli vaihto kuntoinen, en ymmärrä miksi siinä ruuvi pitää/pitäisi olla niin että joutuu tolpan irrottamaan. Itse hetken taistelin tolpan kanssa ja päätin että antaa olla. Ruuvi sahalla poikki, uusi ruuvi lokarinpuolelta sisälle.

Takajarrulevyt olivat ruosteessa sisäpuolelta, joten vaihtoon. Tyhmä pää niin kärsii koko kroppa, olin lukenut että sylinteriä pitää painaa ja pyörittää, mutta "jouduin" ottamaan rummun pöydälle todetakseni tämän. :crazyeyes:
Sisäpuolikin oli ruvennut ottamaan, että syy ruosteeseen oli kai vain liian vähäinen jarruttelu (vähäinen jarruvoima).

Autohan on 9v vanha ja ajettu vasta 100tkm, mitään ei oikeastaan ole vaihdettu mutta ikä tekee tehtävänsä. Niin ja joka ruuvi/liitos on sit jumissa :(
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.

Avatar
eltsu
Viestit: 576
Liittynyt: 15 Huhti 2004, 02:33
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja eltsu »

Takajarrut on usein ongelma autoissa joilla ajellaan vain vähän ja rauhallisesti... normi jarrutuksessa ilman kuormaa takajarruille ei juuri painetta heru.

Itse käyn aina "lämmittelemässä" jarrut muutama päivä ennen katsastusta : Vauhti sataan (tai mikä nyt onkaan rajoitus) peilistä vilkaisu ettei ketään takana ja jarrut pohjaan (jos on ABS) tai ainakin ihan siihen lukkiintumisen rajalle ihan pysähtymiseen asti. Tämän kun toistaa joitain kertoja, joutuu takajarrutkin töihin, jumittuneet männät lähtee liikkeelle ja kiillottuu turhat ruosteet levyistä yms. pois.

Varsinkin vaimon autoon tämä on aina syytä tehdä kun sillä ajellaan hissuksiin kaupungilla eikä juuri rajummin jarrutella... :mrgreen:
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

tai sitten pakki päälle 30-40 ja pari jarrutusta... hyvin äkkiä katoaa jumiutumiset sun muut...

Iskarin ja jousen irrotukseen ja pois tieltä saamiseen riitti että otti 3 pulttia ylhäältä irti ja sitten sen yhden ison alhaalta joka pitää häkkyrän kiinni tukivarressa, ehkä koiranluukin jos viitsii
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
beetta julia
Viestit: 422
Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja beetta julia »

Olihan mulla ruuvit pois, mutta iskari vaan ei inahtanutkaan pienellä väkivalla joten en viitsinyt ruveta tappelemaan sen kanssa. yläpää lähtee kyllä irti, muttei alhaalta, no lähtishän se jos olis pakko :-D
mielestäni olis vaan paljon helpompaa, raottaa sisälokaria ja vetää ruuvi ulos.

Kävin jarruttelemassa noin viikkoa ennen katsastusta, ei vaan riittänyt. :x
Oli se vasen taka sisempi kyllä niin huonossa kunnossa, etten tiedä onko ottanut levyyn moneen vuoteen, paitsi nyt muutaman kerrän korkeimpia kohtia kiillottanut. Palakin oli niin hapero että mureni irrotettaessa.
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Vähän se vaati suostuttelua se iskarin alapää, mutta että ihan jumissa? :shock:

Jonkun aikaa mä paukuttelin vasaralla, mutta lähti loppujen lopuksi aika kivuttomasti
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Vastaa Viestiin