Jäykkyys vaihekepissä

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Antieko
Viestit: 649
Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
Paikkakunta: Jyväskylä

Jäykkyys vaihekepissä

Viesti Kirjoittaja Antieko »

Aiheesta on toki kirjoiteltu täällä ennenkin. Haluaisin kumminkin mielipidettä tapaukseeni.
156 V6 vm.1998
Vaihteisto on tähän asti toiminut loistavasti. Tänään vain äkillisesti liikennevalojen jälkeen muuttui vaihdekepin toiminta jäykäksi. Vaihteet menivät kyllä ilman rutinoita kun vähän käytti voimaa. Kepissä tuntui kuin joku joustaisi. (vaijeri?) vartin ajon jälkeen auto seisoi pari tuntia. Kokeilin vaihteita heti ajon jälkeen myös moottori sammuneena ja tunne oli yhtä jäykkä. Kun sitten lähdin uudelleen ajamaan, tuntui vaihdekeppi lähes normaalilta. Mitään lisä-ääniä ei ajossa kuulu. Eikä moottorin käydessä, vaihteen ollessa vapaalla.
Ilmeisesti siis kuuslovinen laatikko on ehjä. Olisiko vika sitten akun alla olevissa vaihteen siirtäjävipujen puslien jäykkyydessä? Mistähän olisi viisain
aloittaa? Tähän asti minulla ei ole ollutkaan muuta jäykkää kuin niska ja käytös. Nyt siis vielä alfan vaihdekepin ajoittainen jäykkyys.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15177
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Legacy 2.5 STW Boxer '12
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Jäykkyys vaihekepissä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Ja laatikko ei ole puskenut öljyjäkään pihalle? Kutoskoneissahan ollut valitettava tyyppivika, jossa sisälokari (?) hankaa laatikosta kulman auki -> öljyt sitämyöten pihalle.
Öljythän on suhteellisen siedettävä tarkistaa, kun siinä on kuitenkin se tarkastus/lisäysproppu (nyrkkisääntönä: propun avatessa jos sieltä tuppaa vähän tulemaan öljyä pihalle, sitä ainakin oli tarpeeksi) ja siitä voipi ihmetellä.

Jos tuossa ei mitään, niin siirtäjämekanismi varmaan seuraava - tai sitten se vaihdekepin muovilärpätin, mikä siinä kepin alla on. Ymmärtääkseni sen muovihässäkän hajoaminen aiheuttaa mm. jäykkyyttä tai vaihteiden katoilua ja "vaikka mitä" - asiasta paremmin tietävät tarkentakoot.
Omat kokemukseni on vain yhdestä hajonneesta laatikosta ja siinä vaihtaminen oli paljon sujuvampaa, kuin ehjällä :( Liikerata oli lyhyempi ja luonnollisempi + kaikki vaihteet toimi il primo - kunnes hajosi sekä kytkin, että laatikko. :D

Avatar
Vode
Viestit: 883
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 01:13
Paikkakunta: Tampere

Re: Jäykkyys vaihekepissä

Viesti Kirjoittaja Vode »

^Kutosesta on vielä helpompi tarkistaa ölpät laatikosta kun siellä on mittatikkukin :twisted:

Avatar
Finest
Viestit: 3237
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Jäykkyys vaihekepissä

Viesti Kirjoittaja Finest »

Aika reilusti on jos pulppuaa, kun tikku on suunnilleen taivasta kohti.

Eka katsoisin suojapussin alle onko muovi ehjät, sitten akun alle ja samalla sen mekanismin huoltaa.
Samalla öljyt tarkastukseen.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15177
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Legacy 2.5 STW Boxer '12
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Jäykkyys vaihekepissä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Oho, enhän mä tiennyt kutosessa moista luksusta olevan :( Nyt hävettää, taas :oops:
Mutta ainahan sitä oppii uutta jne... :roll: Tosiaan tuo nyrkkisääntö pätenee ainakin 147/156 twinsparkkeihin. Kiitos korjauksesta :p

Avatar
Finest
Viestit: 3237
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Jäykkyys vaihekepissä

Viesti Kirjoittaja Finest »

^Älä ota itteesi :wink:
Näkyy muuten manuskassa kuvat.

Tuo kepin joustavuus voisi viitata muoviin kepin alla..

Avatar
Antieko
Viestit: 649
Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Jäykkyys vaihekepissä

Viesti Kirjoittaja Antieko »

Onneksi öljy on askissa. Ne on vaihdettu 40 000 sitten ja ovat ylämerkissä.
Mistähän sen kepin alusen voisi tutkia? Onko siis hirvee homma?
Keppi toimii taas Ok. Voisiko joku vika siellä kepin alla toimia näin, että välillä vika poistuu?
Eilen sain (vasta!) tietää, että vaimolla oli myös alfan vaidekeppi tehnyt saman tempun jo yli kuukausi sitten. Oli kuulemma jättänyt auton sitten parkkiin ja tunnin kuluttua kun palasi niin mitään vikaa ei enää ollut. Mystistä.

Avatar
Finest
Viestit: 3237
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Jäykkyys vaihekepissä

Viesti Kirjoittaja Finest »

Suojapussin neppari auki ja kehikko pusseineen pois. Jossain päin foorumia olikait kuvalliset ohjeetkin.
Lähinnä näkee ettei se muoviosa ole halki/hajalla. Ja että osa itsessään on kunnolla kiinni autossa.

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: Jäykkyys vaihekepissä

Viesti Kirjoittaja willez »

Vaijerit jumissa tai Kepin alaosassa oleva kuula/muovikehys halki.. Itse vaihdoin sen kehyksen ehjään,vaijereita en oo herkistelly.

Avatar
Antieko
Viestit: 649
Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Jäykkyys vaihekepissä

Viesti Kirjoittaja Antieko »

^^^^
Joutuuko sen muovikehyksen vaihdon takia irroittaan koko vaihdevalitsin /käsijarru systeemin pohjan kautta , vai pystyykö vaihtamaan yläkautta? Mietin vaan, että jos alakautta, niin taidan jättää korjaamon tehtäväksi.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5479
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, M3, 500c
harrasteet: Spider 2000, 3200 GTA, Integrale 16v, 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Jäykkyys vaihekepissä

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

mulla vastaava ongelma on ainoastaan kuumalla kelillä, kun on viileämpää kaikki toimii ok.

Omassa yksilössä jumittaa kuvan akseli joka on tuon alumiinikäikäleen sisällä.
rasvasin sen jo kerran ja hetken oli hyvä. Alfaownerin sivuilla oli että nuo muoviset puslat turpoaa jostain syystä ja aiheuttaa ko ongelman :roll:

Kuva

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: Jäykkyys vaihekepissä

Viesti Kirjoittaja willez »

Antieko kirjoitti:^^^^
Joutuuko sen muovikehyksen vaihdon takia irroittaan koko vaihdevalitsin /käsijarru systeemin pohjan kautta , vai pystyykö vaihtamaan yläkautta? Mietin vaan, että jos alakautta, niin taidan jättää korjaamon tehtäväksi.
Alakautta,ja jos haluaa mukavammin tehdä,niin pakoputki etuputkilta asti alas...

Itse otin putkea hiukan alas ja ahtaasta välistä vaihdoin. Yks v*ttumaisimpia hommia ikinä ! Olis pitäny vaan purkaa enemmän...

Avatar
Antieko
Viestit: 649
Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Jäykkyys vaihekepissä

Viesti Kirjoittaja Antieko »

Niinhän se kepin palloa ympäröivä muovikotelo oli sieltä puslan luonta halki! Mikä lie on tuon osan oikea nimike. Heikkalta tilasin uuden. Siinä oli nimikkeenä, korjaussarja vaihteensiirto.
Tällä foorumilla löytyi haulla useitakin kuvia aiheesta. Kaikki näyttivät halenneen samasta kohdasta. Kyseessä liene ihan ominaisuus. Ihmettelin vain kun useimmat mainitsevat tuossa yhteydessä vaihekepin heiluvan hervottomasti. Minulla se on nyt melkoisen jeti ja jäykähkö.
Ennen se hiukan eli kun kiihdytti ja moottorijarrutti. Varsinkin nelosvaihteella.
Viikon päästä korjaamolle aika, niin eiköhän se siitä. Kiitos vinkeistä!

Vastaa Viestiin