Tässä pieni ohjeistus puhki ruostuneitten kaarien korjaukseen:
164:seen ei ole ainakaan suomessa saatavilla takakaaren korjauspaloja, mutta pienellä työllä saa kaaret korjattua Sierran korjauspaloja hyväksikäyttäen. (Motonet: Ford Sierra 4-ov. Takakehä vasen 25-50581, 16.48€)
Muutama kuva omasta lähtökohdastani:
Korjauspala ei istu paikoilleen ihan suoraan, vaan ainankin seuraavasta kuvasta ympyröity kohta on erilainen, joten korjauspala täytyy katkaista siitä kohtaa ja hitsata pala kahdesta osasta.
Puskurin yläpuolella oleva pokkaus on korjauspalassa eri kulmassa kaareen nähden, kuin alfassa. Joten korjauspalaan täytyy tehdä viilto (seuraavasta kuvasta ympyröity kohta) ja taivuttaa peltiä oikeeseen kulmaan. Tästä syntyvään aukkoon kannattaa hitsata takapuolelle pieni palanen.
Lokasuoja (tai minun tapauksessa, uudesta pellistä tehty suoja) täytyy hitsata uuteen korjauspalaan kiinni ja maalata/massata kunnolla.
Lopputuloksena on vain hieman alkuperäisestä poikkeava ulkonäkö, tämä ei haittaa jos joutuu korjaamaan molemmat puolet samalla, jos korjaat vain toisen voi ero häiritä omaa silmään, muut sitä tuskin edes huomaavat. Eroja alkuperäiseen: Huullos sisälokasuojalle on n. 6mm leveämpi kuin alkuperäinen, sisälokasuojan saa silti asettuun kohtuu hyvin paikalleen, kyljessä olevat muodot (johonka hitsaussauma tulee) tulevat olemaan hieman suoremmat johtuen pakkelin tarpeesta.
Tässä lisäksi pari kuvaa omasta lopputuloksesta. Hitsaukset, rälläköinnit ja massaukset hoiti suurimmaksi osaksi ei ammattilainen eli minä ja veljeni, pakkeloinnin ja maalauksen annoin ammattilaisen käsiin.
Itse olen lopputulokseen erittäin tyytyväinen, muutamat kohdat voisivat olla paremmatkin, mutta näin autonkorjauksen aloittelijaa ne eivät häiritse.
164: Takakaarien korjaus
Valvoja: Moderators