3.2 tyhjäkäyntiongelma

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
jmi
Viestit: 1591
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

3.2 tyhjäkäyntiongelma

Viesti Kirjoittaja jmi »

Täällä on varmaan Suomen paras Busso-tuntemus, joten löytyisikö ideoita miksi auto käy huonoa tyhjäkäyntiä.
Kierrosviisari hieman liikkuu ja autossa istuessa tuntee pienen tärinän. Konehuoneessa ääni mielestäni normaali, mutta lievää nytkähtelyä tuntuu.
Pakoputken päästä selvästi kuuluu sellainen hieman epätasainen/hermostunut ääni.

Muuten auto toimii ajossa täydellisesti, ei mitään nykimisiä tms.

Tähän mennessä tehty:
jako kunnossa (aiemmin sytytti vikakoodeja väärästä jaosta)
puristuspaineet mitattu, ok
uudet tulpat ja sytytyspuolat
ei vikakoodeja
kokeiltu ilmi irti, ei muutosta

Avatar
Dali
Viestit: 150
Liittynyt: 16 Syys 2021, 21:03
Car(s): 916 GTV 3.0 24v Phase 2
Megane Sport Tourer 1.4 "TCe 170"
Paikkakunta: Raisio

Re: 3.2 tyhjäkäyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Dali »

En voi kommentoida muuta kuin että omassa 3.0 24V:ssä tuon kuvauksen kanssa täysin identtinen tyhjäkäynti. Paikallisen Alfa-pajan mukaan "käy niin hyvin kuin tuon ikäinen auto voi" :twisted: :shock:

Puolilämpimänä tuota vaikuttaisi olevan ehkä enemmän ja motarirevittelyn jälkeen ehkä vähemmän? Joskus käy oikeinkin nätisti.

jmi
Viestit: 1591
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: 3.2 tyhjäkäyntiongelma

Viesti Kirjoittaja jmi »

Omakin välillä käy paremmin jolloin lievä tärinä ei esim. tunnu penkissä.
En tiedä miltä busso kuulostaa 5:llä sylinterillä, mutta jotenkin tuntuu että yksi pytty välillä oireilisi.

Puolien johtojen eristeet ovat vähän rispaantuneet ja niitä on teipillä paikkailtu. Yhden puolan liittimen yksi johto on hieman löystynyt, mutta puolassa kiinni ollessaan tiukkenee. Voikohan vaikuttaa...

Suutinvika, en tiedä voiko oireilla näin...

Ja miksi ongelma on vain tyhjäkäynnillä.

Lumlum
Viestit: 141
Liittynyt: 21 Elo 2017, 21:33
Car(s): Giulietta MA M6 '17
Spider TS '03

Lancia k Busso '99
Paikkakunta: Helsinki

Re: 3.2 tyhjäkäyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Lumlum »

Omassa Bussossa huono tyhjäkäynti poissuljentamenetelmällä johtunee nyt joko EGR-venttilistä tai latauksesta... Imuvuodot on tukittu, tulpat ja tyhjäkäyntiventtiili vaihdettu yms. Aluksi teki vain kylmänä, nyt myös lämpimänä. Jatketaan selvittelyä...ehkä laturi on antautumassa, huonot maat tms...

jmi
Viestit: 1591
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: 3.2 tyhjäkäyntiongelma

Viesti Kirjoittaja jmi »

Missä näissä on egr, olen luullut että sellaista ei ole?
Huohotin on imusarjassa.
Mitenköhän tuollaisen laturivian selvittää? Eikö silloin tyhjäkäynti nouse korkeaksi jos latauksessa vikaa.

Avatar
Polforea
Viestit: 11605
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: 3.2 tyhjäkäyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Tasoittuuko jos pudottaa apulaitehihnan pois? Silloin tippuu kyydistä laturi, ot-pumppu ja ilmastointi ja jos joku näistä on syypää, niin selviää tuolla.

Huomioitavaa on, että Bussossa muistaakseni apulaitehihna pyörittää myös vesipumppua, joten kovin pitkään ei kannattane ilman ajella.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Tiige
Viestit: 2944
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: 3.2 tyhjäkäyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Joissain 90-luvun bussoissa on ollut egr-venttiiliä mutta ei 3.2.

Kannattaa tarkastella hyvin kaikki imupuolen letkut ja haitarikumi imuvuotojen varalta. Jos ilmin irroitus ei huononna tai paranna käyntiä niin tutkisin sitä myös tarkemmin. Likainen kaasuläppä voi myös vaikuttaa.

Sitten perus parametrien tarkistelu messillä. Mitä näyttää moottorin/imuilman lämmöksi? Ilmamääräksi? Millaista käyrää tulee lambdoilta?

Hajoamassa oleva puola voi tuota tehtä myös mutta se yleensä pahenee aika nopeasti niin että antaa misfirestä koodia.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

jmi
Viestit: 1591
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: 3.2 tyhjäkäyntiongelma

Viesti Kirjoittaja jmi »

Sytytyspuolat on kaikki vaihdettu, etulambdat vaihdettu ja imuputken vuotoja olen etsinyt ja pyöritellyt sitä mutta mitään halkeamia ei näy.

Tallissa käydessä vaihdoin sytytyksen releen päittäin toisen kanssa ja kokeilin olisiko vaikutusta. Ei, mutta samalla huomasin kun apulaitehihnasta oli mainintaa, että tyhjäkäynti muuttuu selvästi huonommaksi kun ilmastointi on päällä. Mielestäni kierroslukema ei mitenkään noussut mutta pakoputkesta kuuluu merkittävästi selvemmin epätasainen tyhjäkäynti. Kompressori on uusi eli se ei voi olla viallinen. Olisikohan syytä irroittaa apulaitehihna? Mutta mikä laite voisi tyhjäkäyntiä ahdistaa, laturi?

Avatar
Aquatica
Viestit: 15120
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 3.2 tyhjäkäyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

jmi kirjoitti:
13 Syys 2024, 23:01
Kompressori on uusi eli se ei voi olla viallinen.
Kyllä voi.
Ja jos kylmäainetta on liikaa (tai liian vähän), sekin voi ahdistaa ylimääräistä.

Kun kompura kytkeytyy, tekeekö muuten flekti(t) mitään? Pitäisi käsittääkseni 3.2:ssa myös pärähtää saman tien matalalla teholla käyntiin: jos etuvastus pimeänä -> flekti ei jäähdytä ilmastoinnin kennoa -> paineet nousee reilusti yli suunnitellun -> selvästi rankempi vastus koneelle, kuin pitäisi.

Sama efekti voi toki käydä myös liialla/liian vähällä kylmäainemäärällä. 159:hän on tunnettu siitä, että se on naurettavan tarkka kylmäaineen määrästä.
Mutta oli mulla 156 2.4JTD 10v myös, jossa kaikkialla kerrottiin kylmäaineen määräksi 750g - kun todellisuudessa se taisi olla 560g (tai jotain sellaista). Yllättäen alkoi toimia paremmin, kun oli oikea määrä ainetta. :D

jmi
Viestit: 1591
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: 3.2 tyhjäkäyntiongelma

Viesti Kirjoittaja jmi »

Tiige kirjoitti:
13 Syys 2024, 19:33
Joissain 90-luvun bussoissa on ollut egr-venttiiliä mutta ei 3.2.

Kannattaa tarkastella hyvin kaikki imupuolen letkut ja haitarikumi imuvuotojen varalta. Jos ilmin irroitus ei huononna tai paranna käyntiä niin tutkisin sitä myös tarkemmin. Likainen kaasuläppä voi myös vaikuttaa.

Sitten perus parametrien tarkistelu messillä. Mitä näyttää moottorin/imuilman lämmöksi? Ilmamääräksi? Millaista käyrää tulee lambdoilta?

Hajoamassa oleva puola voi tuota tehtä myös mutta se yleensä pahenee aika nopeasti niin että antaa misfirestä koodia.
MES:llä moottorin lämpötila näyttää ok:lta(muuttuu ylöspäin kun kone käy), samoin imuilma(tallissa 28c) ja ilmamääräksi tyhjäkäynnillä 23-25kg/h.
Onko ilmamäärä ok? Tyhjäkäynti pysyy samana samoin ilmamäärä vaikka vaihdoin 156 2.0:n Ilmi:n (sama kuin V6:ssa) tilalle.
Tyhjäkäynti pysyy myös samana ilman ilmiä, mutta vikavalo syttyy.

Tyhjäkäynti heiluu 750-800rpm.

Outoa, tuntuu että Ilmillä ei ole mitään vaikutusta tyhjäkäyntiin....

jmi
Viestit: 1591
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: 3.2 tyhjäkäyntiongelma

Viesti Kirjoittaja jmi »

Aquatica kirjoitti:
14 Syys 2024, 01:08
jmi kirjoitti:
13 Syys 2024, 23:01
Kompressori on uusi eli se ei voi olla viallinen.
Kyllä voi.
Ja jos kylmäainetta on liikaa (tai liian vähän), sekin voi ahdistaa ylimääräistä.

Kun kompura kytkeytyy, tekeekö muuten flekti(t) mitään? Pitäisi käsittääkseni 3.2:ssa myös pärähtää saman tien matalalla teholla käyntiin: jos etuvastus pimeänä -> flekti ei jäähdytä ilmastoinnin kennoa -> paineet nousee reilusti yli suunnitellun -> selvästi rankempi vastus koneelle, kuin pitäisi.

Sama efekti voi toki käydä myös liialla/liian vähällä kylmäainemäärällä. 159:hän on tunnettu siitä, että se on naurettavan tarkka kylmäaineen määrästä.
Mutta oli mulla 156 2.4JTD 10v myös, jossa kaikkialla kerrottiin kylmäaineen määräksi 750g - kun todellisuudessa se taisi olla 560g (tai jotain sellaista). Yllättäen alkoi toimia paremmin, kun oli oikea määrä ainetta. :D
Tyhjäkäynti on siis huono ilman että kompressori on päällä. Flekti lähtee heti päälle.

Paikalla
FinPat
Viestit: 8098
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: 3.2 tyhjäkäyntiongelma

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Myös kulunut kytkin tai vauhtipyörä voi aiheuttaa pientä värinää tyhjäkäynnillä.

jmi
Viestit: 1591
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: 3.2 tyhjäkäyntiongelma

Viesti Kirjoittaja jmi »

FinPat kirjoitti:
14 Syys 2024, 17:35
Myös kulunut kytkin tai vauhtipyörä voi aiheuttaa pientä värinää tyhjäkäynnillä.
Tyhjäkäynti ei muutu vaikka kytkimen painaa pohjaan eli ei varmaan johdu kytkimestä.
Vaikeaa on vian etsintä kun ei tule vikakoodia.
Käynti paranee heti kun kaasupolkimella nostaa 1000rpm asti, tulee se tuttu Busso-soundi johon tottusin edellisen 156 2.5:n aikana.

jmi
Viestit: 1591
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: 3.2 tyhjäkäyntiongelma

Viesti Kirjoittaja jmi »

Osaako joku muuten sanoa, mitä tapahtuu jos 2. ja 3. puolan johdot ovat väärinpäin? Nämähän käytännössä pystyy laittamaan väärin ja alkuperäiset numerot johdoista ovat kadonneet.

Avatar
Polforea
Viestit: 11605
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: 3.2 tyhjäkäyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Silloin kakkonen ampuu kolmosen työtahdin alun tienooseen ja toistepäin. Käytännössä auto käy neljällä oikein ajoittuvalla pytyllä ja ne kaksi tekee jotain ihan muuta.

Pikahaun perusteella 3.2 Busson sytkäjärkkä (joskin GT:ssä, mutta eiköhän se sama ole) on 1-4-2-5-3-6 ja koska se on even-fire 6-sylinterinen, niin iskuväli on 120°. Eli kakkosen kipinä annettaisiin 240° myöhässä (pakotahdille) ja kolmosen 240° etuajassa (imutahdille). Kolmonen saattaisi räkiä siis backfireä imusarjaa kohti, kakkonen ampuisi pakoputkeen.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

jmi
Viestit: 1591
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: 3.2 tyhjäkäyntiongelma

Viesti Kirjoittaja jmi »

Polforea kirjoitti:
15 Syys 2024, 12:51
Silloin kakkonen ampuu kolmosen työtahdin alun tienooseen ja toistepäin. Käytännössä auto käy neljällä oikein ajoittuvalla pytyllä ja ne kaksi tekee jotain ihan muuta.

Pikahaun perusteella 3.2 Busson sytkäjärkkä (joskin GT:ssä, mutta eiköhän se sama ole) on 1-4-2-5-3-6 ja koska se on even-fire 6-sylinterinen, niin iskuväli on 120°. Eli kakkosen kipinä annettaisiin 240° myöhässä (pakotahdille) ja kolmosen 240° etuajassa (imutahdille). Kolmonen saattaisi räkiä siis backfireä imusarjaa kohti, kakkonen ampuisi pakoputkeen.
Jollain täällä foorumilla oli käynyt näin, mutta eiköhän omassa ne sentään oikeinpäin ole. :-D

Avatar
hjpp
Viestit: 1973
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: 3.2 tyhjäkäyntiongelma

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Spider käy vähän samalla tavalla tyhjäkäyntiä ja ajattelin sen johtuvan ikääntyvistä tulpista. Vaihto on vaan vielä kesken alettuaan tulppien ostolla kesällä 2016.
On pysynyt samanlaisena toistaiseksi.

Lumlum
Viestit: 141
Liittynyt: 21 Elo 2017, 21:33
Car(s): Giulietta MA M6 '17
Spider TS '03

Lancia k Busso '99
Paikkakunta: Helsinki

Re: 3.2 tyhjäkäyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Lumlum »

'99-mallisessa 3.0 24V -Bussossa on vielä egr-venttiili, joka oli epäilyksen kohteenani huonolle tyhjäkäynnille erityisesti kylmänä.

Nyt kylmemmällä kelillä kylmänä käynnistettäessä moottori jää käymään huomattavasti tasaisemmin kuin plussakeleillä. Ei kuitenkaan korkeaa joutokäyntiä, vaan max 600 rpm. Jos lähtee ajamaan ennen kuin lämpömittari on herännyt eloon, niin pyrkii sammumaan liikkeestä hidastettaessa ja kytkintä painettaessa, jolloin tyhjäkäynti tippuu nopeasti 500 rpm paikkeille ja usein stumppaa kokonaan. Nykii myös jonkin verran kylmänä kiihdytettäessä.

Lämmettyään pyrkii käymään 800-850 rpm tyhjällä ja "wouwaa" sitä väliä. Putken päästä tulee myös lämpimänä palamatonta bensaa. Latausmittari heiluu tyhjäkäynnin tahtiin, samoin valot vilkkuvat... Kallistun maadoitusvikaan, jota tarttis tutkia, kun ehtis. Ei ole koodinlukijaa, mutta saattaisi kiinnostaa, mitä auto kertoisi, jos saisi.

Konehuoneen puolelta kuuluu tyhjäkäynnillä kovahko suhisevan rahiseva ääni imusarjan oikean reunan suunnasta...

Lisäksi Airbag-valo syttyi jo kesällä...onkohan tähän mitään hopealuotia näissä isoissa italoissa?

jmi
Viestit: 1591
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: 3.2 tyhjäkäyntiongelma

Viesti Kirjoittaja jmi »

Polforea kirjoitti:
13 Syys 2024, 17:36
Tasoittuuko jos pudottaa apulaitehihnan pois? Silloin tippuu kyydistä laturi, ot-pumppu ja ilmastointi ja jos joku näistä on syypää, niin selviää tuolla.

Huomioitavaa on, että Bussossa muistaakseni apulaitehihna pyörittää myös vesipumppua, joten kovin pitkään ei kannattane ilman ajella.
Samalla kun vaihdoin alatukivarren niin tuli otettua irti apulaitehihna ja mielestäni käynti oli hieman tasaisempi/rauhallisempi. En uskaltanut kuitenkaan käyttää niin pitkään että lämmöt olisi nousseet jolloin käynti yleensä huonointa. Kompressorin kun laittaa päälle niin rauhattomuus lisääntyy eli jotain yhteyttä sillä on että laitteita on enemmän päällä. Voiko laturi jotenkin oireilla niin että häiritsee tyhjäkäyntiä?

Vastaa Viestiin