3.2 tyhjäkäyntiongelma
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 1591
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004
3.2 tyhjäkäyntiongelma
Täällä on varmaan Suomen paras Busso-tuntemus, joten löytyisikö ideoita miksi auto käy huonoa tyhjäkäyntiä.
Kierrosviisari hieman liikkuu ja autossa istuessa tuntee pienen tärinän. Konehuoneessa ääni mielestäni normaali, mutta lievää nytkähtelyä tuntuu.
Pakoputken päästä selvästi kuuluu sellainen hieman epätasainen/hermostunut ääni.
Muuten auto toimii ajossa täydellisesti, ei mitään nykimisiä tms.
Tähän mennessä tehty:
jako kunnossa (aiemmin sytytti vikakoodeja väärästä jaosta)
puristuspaineet mitattu, ok
uudet tulpat ja sytytyspuolat
ei vikakoodeja
kokeiltu ilmi irti, ei muutosta
Kierrosviisari hieman liikkuu ja autossa istuessa tuntee pienen tärinän. Konehuoneessa ääni mielestäni normaali, mutta lievää nytkähtelyä tuntuu.
Pakoputken päästä selvästi kuuluu sellainen hieman epätasainen/hermostunut ääni.
Muuten auto toimii ajossa täydellisesti, ei mitään nykimisiä tms.
Tähän mennessä tehty:
jako kunnossa (aiemmin sytytti vikakoodeja väärästä jaosta)
puristuspaineet mitattu, ok
uudet tulpat ja sytytyspuolat
ei vikakoodeja
kokeiltu ilmi irti, ei muutosta
- Dali
- Viestit: 150
- Liittynyt: 16 Syys 2021, 21:03
- Car(s): 916 GTV 3.0 24v Phase 2
Megane Sport Tourer 1.4 "TCe 170" - Paikkakunta: Raisio
Re: 3.2 tyhjäkäyntiongelma
En voi kommentoida muuta kuin että omassa 3.0 24V:ssä tuon kuvauksen kanssa täysin identtinen tyhjäkäynti. Paikallisen Alfa-pajan mukaan "käy niin hyvin kuin tuon ikäinen auto voi"
Puolilämpimänä tuota vaikuttaisi olevan ehkä enemmän ja motarirevittelyn jälkeen ehkä vähemmän? Joskus käy oikeinkin nätisti.
Puolilämpimänä tuota vaikuttaisi olevan ehkä enemmän ja motarirevittelyn jälkeen ehkä vähemmän? Joskus käy oikeinkin nätisti.
-
- Viestit: 1591
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004
Re: 3.2 tyhjäkäyntiongelma
Omakin välillä käy paremmin jolloin lievä tärinä ei esim. tunnu penkissä.
En tiedä miltä busso kuulostaa 5:llä sylinterillä, mutta jotenkin tuntuu että yksi pytty välillä oireilisi.
Puolien johtojen eristeet ovat vähän rispaantuneet ja niitä on teipillä paikkailtu. Yhden puolan liittimen yksi johto on hieman löystynyt, mutta puolassa kiinni ollessaan tiukkenee. Voikohan vaikuttaa...
Suutinvika, en tiedä voiko oireilla näin...
Ja miksi ongelma on vain tyhjäkäynnillä.
En tiedä miltä busso kuulostaa 5:llä sylinterillä, mutta jotenkin tuntuu että yksi pytty välillä oireilisi.
Puolien johtojen eristeet ovat vähän rispaantuneet ja niitä on teipillä paikkailtu. Yhden puolan liittimen yksi johto on hieman löystynyt, mutta puolassa kiinni ollessaan tiukkenee. Voikohan vaikuttaa...
Suutinvika, en tiedä voiko oireilla näin...
Ja miksi ongelma on vain tyhjäkäynnillä.
-
- Viestit: 141
- Liittynyt: 21 Elo 2017, 21:33
- Car(s): Giulietta MA M6 '17
Spider TS '03
Lancia k Busso '99 - Paikkakunta: Helsinki
Re: 3.2 tyhjäkäyntiongelma
Omassa Bussossa huono tyhjäkäynti poissuljentamenetelmällä johtunee nyt joko EGR-venttilistä tai latauksesta... Imuvuodot on tukittu, tulpat ja tyhjäkäyntiventtiili vaihdettu yms. Aluksi teki vain kylmänä, nyt myös lämpimänä. Jatketaan selvittelyä...ehkä laturi on antautumassa, huonot maat tms...
-
- Viestit: 1591
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004
Re: 3.2 tyhjäkäyntiongelma
Missä näissä on egr, olen luullut että sellaista ei ole?
Huohotin on imusarjassa.
Mitenköhän tuollaisen laturivian selvittää? Eikö silloin tyhjäkäynti nouse korkeaksi jos latauksessa vikaa.
Huohotin on imusarjassa.
Mitenköhän tuollaisen laturivian selvittää? Eikö silloin tyhjäkäynti nouse korkeaksi jos latauksessa vikaa.
- Polforea
- Viestit: 11605
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: 3.2 tyhjäkäyntiongelma
Tasoittuuko jos pudottaa apulaitehihnan pois? Silloin tippuu kyydistä laturi, ot-pumppu ja ilmastointi ja jos joku näistä on syypää, niin selviää tuolla.
Huomioitavaa on, että Bussossa muistaakseni apulaitehihna pyörittää myös vesipumppua, joten kovin pitkään ei kannattane ilman ajella.
Huomioitavaa on, että Bussossa muistaakseni apulaitehihna pyörittää myös vesipumppua, joten kovin pitkään ei kannattane ilman ajella.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- Tiige
- Viestit: 2944
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: 3.2 tyhjäkäyntiongelma
Joissain 90-luvun bussoissa on ollut egr-venttiiliä mutta ei 3.2.
Kannattaa tarkastella hyvin kaikki imupuolen letkut ja haitarikumi imuvuotojen varalta. Jos ilmin irroitus ei huononna tai paranna käyntiä niin tutkisin sitä myös tarkemmin. Likainen kaasuläppä voi myös vaikuttaa.
Sitten perus parametrien tarkistelu messillä. Mitä näyttää moottorin/imuilman lämmöksi? Ilmamääräksi? Millaista käyrää tulee lambdoilta?
Hajoamassa oleva puola voi tuota tehtä myös mutta se yleensä pahenee aika nopeasti niin että antaa misfirestä koodia.
Kannattaa tarkastella hyvin kaikki imupuolen letkut ja haitarikumi imuvuotojen varalta. Jos ilmin irroitus ei huononna tai paranna käyntiä niin tutkisin sitä myös tarkemmin. Likainen kaasuläppä voi myös vaikuttaa.
Sitten perus parametrien tarkistelu messillä. Mitä näyttää moottorin/imuilman lämmöksi? Ilmamääräksi? Millaista käyrää tulee lambdoilta?
Hajoamassa oleva puola voi tuota tehtä myös mutta se yleensä pahenee aika nopeasti niin että antaa misfirestä koodia.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
-
- Viestit: 1591
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004
Re: 3.2 tyhjäkäyntiongelma
Sytytyspuolat on kaikki vaihdettu, etulambdat vaihdettu ja imuputken vuotoja olen etsinyt ja pyöritellyt sitä mutta mitään halkeamia ei näy.
Tallissa käydessä vaihdoin sytytyksen releen päittäin toisen kanssa ja kokeilin olisiko vaikutusta. Ei, mutta samalla huomasin kun apulaitehihnasta oli mainintaa, että tyhjäkäynti muuttuu selvästi huonommaksi kun ilmastointi on päällä. Mielestäni kierroslukema ei mitenkään noussut mutta pakoputkesta kuuluu merkittävästi selvemmin epätasainen tyhjäkäynti. Kompressori on uusi eli se ei voi olla viallinen. Olisikohan syytä irroittaa apulaitehihna? Mutta mikä laite voisi tyhjäkäyntiä ahdistaa, laturi?
Tallissa käydessä vaihdoin sytytyksen releen päittäin toisen kanssa ja kokeilin olisiko vaikutusta. Ei, mutta samalla huomasin kun apulaitehihnasta oli mainintaa, että tyhjäkäynti muuttuu selvästi huonommaksi kun ilmastointi on päällä. Mielestäni kierroslukema ei mitenkään noussut mutta pakoputkesta kuuluu merkittävästi selvemmin epätasainen tyhjäkäynti. Kompressori on uusi eli se ei voi olla viallinen. Olisikohan syytä irroittaa apulaitehihna? Mutta mikä laite voisi tyhjäkäyntiä ahdistaa, laturi?
- Aquatica
- Viestit: 15120
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: 3.2 tyhjäkäyntiongelma
Kyllä voi.
Ja jos kylmäainetta on liikaa (tai liian vähän), sekin voi ahdistaa ylimääräistä.
Kun kompura kytkeytyy, tekeekö muuten flekti(t) mitään? Pitäisi käsittääkseni 3.2:ssa myös pärähtää saman tien matalalla teholla käyntiin: jos etuvastus pimeänä -> flekti ei jäähdytä ilmastoinnin kennoa -> paineet nousee reilusti yli suunnitellun -> selvästi rankempi vastus koneelle, kuin pitäisi.
Sama efekti voi toki käydä myös liialla/liian vähällä kylmäainemäärällä. 159:hän on tunnettu siitä, että se on naurettavan tarkka kylmäaineen määrästä.
Mutta oli mulla 156 2.4JTD 10v myös, jossa kaikkialla kerrottiin kylmäaineen määräksi 750g - kun todellisuudessa se taisi olla 560g (tai jotain sellaista). Yllättäen alkoi toimia paremmin, kun oli oikea määrä ainetta.
-
- Viestit: 1591
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004
Re: 3.2 tyhjäkäyntiongelma
MES:llä moottorin lämpötila näyttää ok:lta(muuttuu ylöspäin kun kone käy), samoin imuilma(tallissa 28c) ja ilmamääräksi tyhjäkäynnillä 23-25kg/h.Tiige kirjoitti: ↑13 Syys 2024, 19:33Joissain 90-luvun bussoissa on ollut egr-venttiiliä mutta ei 3.2.
Kannattaa tarkastella hyvin kaikki imupuolen letkut ja haitarikumi imuvuotojen varalta. Jos ilmin irroitus ei huononna tai paranna käyntiä niin tutkisin sitä myös tarkemmin. Likainen kaasuläppä voi myös vaikuttaa.
Sitten perus parametrien tarkistelu messillä. Mitä näyttää moottorin/imuilman lämmöksi? Ilmamääräksi? Millaista käyrää tulee lambdoilta?
Hajoamassa oleva puola voi tuota tehtä myös mutta se yleensä pahenee aika nopeasti niin että antaa misfirestä koodia.
Onko ilmamäärä ok? Tyhjäkäynti pysyy samana samoin ilmamäärä vaikka vaihdoin 156 2.0:n Ilmi:n (sama kuin V6:ssa) tilalle.
Tyhjäkäynti pysyy myös samana ilman ilmiä, mutta vikavalo syttyy.
Tyhjäkäynti heiluu 750-800rpm.
Outoa, tuntuu että Ilmillä ei ole mitään vaikutusta tyhjäkäyntiin....
-
- Viestit: 1591
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004
Re: 3.2 tyhjäkäyntiongelma
Tyhjäkäynti on siis huono ilman että kompressori on päällä. Flekti lähtee heti päälle.Aquatica kirjoitti: ↑14 Syys 2024, 01:08Kyllä voi.
Ja jos kylmäainetta on liikaa (tai liian vähän), sekin voi ahdistaa ylimääräistä.
Kun kompura kytkeytyy, tekeekö muuten flekti(t) mitään? Pitäisi käsittääkseni 3.2:ssa myös pärähtää saman tien matalalla teholla käyntiin: jos etuvastus pimeänä -> flekti ei jäähdytä ilmastoinnin kennoa -> paineet nousee reilusti yli suunnitellun -> selvästi rankempi vastus koneelle, kuin pitäisi.
Sama efekti voi toki käydä myös liialla/liian vähällä kylmäainemäärällä. 159:hän on tunnettu siitä, että se on naurettavan tarkka kylmäaineen määrästä.
Mutta oli mulla 156 2.4JTD 10v myös, jossa kaikkialla kerrottiin kylmäaineen määräksi 750g - kun todellisuudessa se taisi olla 560g (tai jotain sellaista). Yllättäen alkoi toimia paremmin, kun oli oikea määrä ainetta.
Paikalla
Re: 3.2 tyhjäkäyntiongelma
Myös kulunut kytkin tai vauhtipyörä voi aiheuttaa pientä värinää tyhjäkäynnillä.
-
- Viestit: 1591
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004
Re: 3.2 tyhjäkäyntiongelma
Tyhjäkäynti ei muutu vaikka kytkimen painaa pohjaan eli ei varmaan johdu kytkimestä.
Vaikeaa on vian etsintä kun ei tule vikakoodia.
Käynti paranee heti kun kaasupolkimella nostaa 1000rpm asti, tulee se tuttu Busso-soundi johon tottusin edellisen 156 2.5:n aikana.
-
- Viestit: 1591
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004
Re: 3.2 tyhjäkäyntiongelma
Osaako joku muuten sanoa, mitä tapahtuu jos 2. ja 3. puolan johdot ovat väärinpäin? Nämähän käytännössä pystyy laittamaan väärin ja alkuperäiset numerot johdoista ovat kadonneet.
- Polforea
- Viestit: 11605
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: 3.2 tyhjäkäyntiongelma
Silloin kakkonen ampuu kolmosen työtahdin alun tienooseen ja toistepäin. Käytännössä auto käy neljällä oikein ajoittuvalla pytyllä ja ne kaksi tekee jotain ihan muuta.
Pikahaun perusteella 3.2 Busson sytkäjärkkä (joskin GT:ssä, mutta eiköhän se sama ole) on 1-4-2-5-3-6 ja koska se on even-fire 6-sylinterinen, niin iskuväli on 120°. Eli kakkosen kipinä annettaisiin 240° myöhässä (pakotahdille) ja kolmosen 240° etuajassa (imutahdille). Kolmonen saattaisi räkiä siis backfireä imusarjaa kohti, kakkonen ampuisi pakoputkeen.
Pikahaun perusteella 3.2 Busson sytkäjärkkä (joskin GT:ssä, mutta eiköhän se sama ole) on 1-4-2-5-3-6 ja koska se on even-fire 6-sylinterinen, niin iskuväli on 120°. Eli kakkosen kipinä annettaisiin 240° myöhässä (pakotahdille) ja kolmosen 240° etuajassa (imutahdille). Kolmonen saattaisi räkiä siis backfireä imusarjaa kohti, kakkonen ampuisi pakoputkeen.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
-
- Viestit: 1591
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004
Re: 3.2 tyhjäkäyntiongelma
Jollain täällä foorumilla oli käynyt näin, mutta eiköhän omassa ne sentään oikeinpäin ole.Polforea kirjoitti: ↑15 Syys 2024, 12:51Silloin kakkonen ampuu kolmosen työtahdin alun tienooseen ja toistepäin. Käytännössä auto käy neljällä oikein ajoittuvalla pytyllä ja ne kaksi tekee jotain ihan muuta.
Pikahaun perusteella 3.2 Busson sytkäjärkkä (joskin GT:ssä, mutta eiköhän se sama ole) on 1-4-2-5-3-6 ja koska se on even-fire 6-sylinterinen, niin iskuväli on 120°. Eli kakkosen kipinä annettaisiin 240° myöhässä (pakotahdille) ja kolmosen 240° etuajassa (imutahdille). Kolmonen saattaisi räkiä siis backfireä imusarjaa kohti, kakkonen ampuisi pakoputkeen.
- hjpp
- Viestit: 1973
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
- Paikkakunta: Espoo
Re: 3.2 tyhjäkäyntiongelma
Spider käy vähän samalla tavalla tyhjäkäyntiä ja ajattelin sen johtuvan ikääntyvistä tulpista. Vaihto on vaan vielä kesken alettuaan tulppien ostolla kesällä 2016.
On pysynyt samanlaisena toistaiseksi.
On pysynyt samanlaisena toistaiseksi.
-
- Viestit: 141
- Liittynyt: 21 Elo 2017, 21:33
- Car(s): Giulietta MA M6 '17
Spider TS '03
Lancia k Busso '99 - Paikkakunta: Helsinki
Re: 3.2 tyhjäkäyntiongelma
'99-mallisessa 3.0 24V -Bussossa on vielä egr-venttiili, joka oli epäilyksen kohteenani huonolle tyhjäkäynnille erityisesti kylmänä.
Nyt kylmemmällä kelillä kylmänä käynnistettäessä moottori jää käymään huomattavasti tasaisemmin kuin plussakeleillä. Ei kuitenkaan korkeaa joutokäyntiä, vaan max 600 rpm. Jos lähtee ajamaan ennen kuin lämpömittari on herännyt eloon, niin pyrkii sammumaan liikkeestä hidastettaessa ja kytkintä painettaessa, jolloin tyhjäkäynti tippuu nopeasti 500 rpm paikkeille ja usein stumppaa kokonaan. Nykii myös jonkin verran kylmänä kiihdytettäessä.
Lämmettyään pyrkii käymään 800-850 rpm tyhjällä ja "wouwaa" sitä väliä. Putken päästä tulee myös lämpimänä palamatonta bensaa. Latausmittari heiluu tyhjäkäynnin tahtiin, samoin valot vilkkuvat... Kallistun maadoitusvikaan, jota tarttis tutkia, kun ehtis. Ei ole koodinlukijaa, mutta saattaisi kiinnostaa, mitä auto kertoisi, jos saisi.
Konehuoneen puolelta kuuluu tyhjäkäynnillä kovahko suhisevan rahiseva ääni imusarjan oikean reunan suunnasta...
Lisäksi Airbag-valo syttyi jo kesällä...onkohan tähän mitään hopealuotia näissä isoissa italoissa?
Nyt kylmemmällä kelillä kylmänä käynnistettäessä moottori jää käymään huomattavasti tasaisemmin kuin plussakeleillä. Ei kuitenkaan korkeaa joutokäyntiä, vaan max 600 rpm. Jos lähtee ajamaan ennen kuin lämpömittari on herännyt eloon, niin pyrkii sammumaan liikkeestä hidastettaessa ja kytkintä painettaessa, jolloin tyhjäkäynti tippuu nopeasti 500 rpm paikkeille ja usein stumppaa kokonaan. Nykii myös jonkin verran kylmänä kiihdytettäessä.
Lämmettyään pyrkii käymään 800-850 rpm tyhjällä ja "wouwaa" sitä väliä. Putken päästä tulee myös lämpimänä palamatonta bensaa. Latausmittari heiluu tyhjäkäynnin tahtiin, samoin valot vilkkuvat... Kallistun maadoitusvikaan, jota tarttis tutkia, kun ehtis. Ei ole koodinlukijaa, mutta saattaisi kiinnostaa, mitä auto kertoisi, jos saisi.
Konehuoneen puolelta kuuluu tyhjäkäynnillä kovahko suhisevan rahiseva ääni imusarjan oikean reunan suunnasta...
Lisäksi Airbag-valo syttyi jo kesällä...onkohan tähän mitään hopealuotia näissä isoissa italoissa?
-
- Viestit: 1591
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004
Re: 3.2 tyhjäkäyntiongelma
Samalla kun vaihdoin alatukivarren niin tuli otettua irti apulaitehihna ja mielestäni käynti oli hieman tasaisempi/rauhallisempi. En uskaltanut kuitenkaan käyttää niin pitkään että lämmöt olisi nousseet jolloin käynti yleensä huonointa. Kompressorin kun laittaa päälle niin rauhattomuus lisääntyy eli jotain yhteyttä sillä on että laitteita on enemmän päällä. Voiko laturi jotenkin oireilla niin että häiritsee tyhjäkäyntiä?Polforea kirjoitti: ↑13 Syys 2024, 17:36Tasoittuuko jos pudottaa apulaitehihnan pois? Silloin tippuu kyydistä laturi, ot-pumppu ja ilmastointi ja jos joku näistä on syypää, niin selviää tuolla.
Huomioitavaa on, että Bussossa muistaakseni apulaitehihna pyörittää myös vesipumppua, joten kovin pitkään ei kannattane ilman ajella.