Ahtopainemittari GTV:hen

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Epezi
Viestit: 7544
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Ahtopainemittari GTV:hen

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Ajattelin että voisi asennella tuon alkuperäisen analogikellon tilalle ahtopainemittarin.

Löytyisikö joltain valmistajalta kellon kanssa samankokoinen ja ulkonäöltään mahdollisimman samannäköinen mittari?

Taustavärikin pitäisi saada vihreäksi, sen tosin saattaisi saada itsekin vaihdettua.

Lisäksi kiinnostaisi kuinka tuo keskikonsolin ala ja yläosa irtoaa, jotta saa mittarin vaihdettua.

Avatar
Epezi
Viestit: 7544
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Tuli vielä mieleeni että onko tuohon turboon saanut lisävarusteena mittaria? Jos vaikka löytyisi jostain alkuperäinen mittari.

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

En usko,että on saanut,ei ainakaan silmiin kuvissa ikinä osunut,sen sijaan rumia lisämittareita on näkynyt,siinä kojetaulun vas nurkassa :)
Kertokaa tyhmälle mitä tuollaisella mittarilla tekee?eikös se persedyno kerro,onko kaikki voima tallella :silent: Virivehkeet tietenkin erikseen,kun säädetään ja säädetään :)

Avatar
KJS
Viestit: 4706
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.6 TC, 1.6 dCi, 2.2 TDCi, 3.0 JTDm
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Nyt en jaksa muistaa, että miten tuo keskikonsoli purkautuu, mutta muistelisin, että ne keskikonsolin mittarit+kello on "yhtä puuta", eli kovin helppo sinne ei ole ahtopainemittaria sorvata tilalle.

Avatar
Epezi
Viestit: 7544
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

alfa164 kirjoitti:Virivehkeet tietenkin erikseen,kun säädetään ja säädetään :)
Niinpä :wink:

Täytyy varmaan kurkata ensin sitä mittaristoa, että mitä sinne saisi väkerrettyä.

Menee ehkä hieman ohi aiheen, mutta tuossa on ollut semmosta pienen pientä nykimistä täyskiihdytyksessä. Epäilin tuota alkuperäistä by-pass venttiiliä,jos se välillä jumittaisi. Asensinkin ihan testiksi tilalle uuden Dumbin. Tuntuisi että kiihtyy paljon tasaisemmin. Kerran tosin auto sammui kun hidastin risteykseen. Täytyy siis hankkia uusi by-pass.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7800
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + Explorer EV
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Missä kohtaa tuossa on ILMI, eli meneekö rikkaalle jos dumppi heittää ilmat pihalle?

Avatar
Epezi
Viestit: 7544
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

En kyllä osaa sanoa, että vetääkö se rikkaalle, mutta siis ainakin kerran oli ilmaa liian vähän, joten sammui.

Se takaisinkiertävä letku liittyy ennen ilmiä.

Avatar
Alfieri
Viestit: 638
Liittynyt: 17 Syys 2006, 23:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Alfieri »

Muistaakseni se lähtee yläpuolelta kun ropeltaa tuuletussuulakket pois. Alapuolelta purkaminen lähtee irroittamalla tuhkakupin pohjasta lähtien kaikki irtoava, jotta pääsee mittaripaneelin alakiinnityksiin.

P.S. Analogikello on kyllä ihan huippuvaruste - niin kuin Maseratin arkisemmalla siskolla pitää ollakin :):):):)

Avatar
Epezi
Viestit: 7544
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Tuo kello on kyllä loistava varuste, mutta jos sen ahtopaineen haluaa näkyviin niin eipä niitä muitakaan mittareita voi oikeen poistaa :wink:
Mitään erillisiä rumia telineitä en kyllä rupee laittamaan.

Avatar
KJS
Viestit: 4706
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.6 TC, 1.6 dCi, 2.2 TDCi, 3.0 JTDm
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Joo ei se rattipylvääseen ruuvvattu mittari oo nätti, enkä kyllä lähtisi laittamaan niitä a-pilariin asennetavia teinituuning mittaritelineitäkään.

Avatar
Alfieri
Viestit: 638
Liittynyt: 17 Syys 2006, 23:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Alfieri »

^^ ja ^

Näinhän se on. Itselläkin on käynyt mielessä kellon uhraaminen öljynlämpömittarille...

Tosin kyllä yhden lisämittarinkin "jouduin" laittamaan: totesin, että Spider ei "toimi" ellei ole ulko/sisälämpöjä kipparin tiedossa. Ratkasin sen liimaamalla digihalpismittarin sellaiseen radion yhteyteen kiinnitettävään "puhelintelineeseen". Joten härpättää sellainen nyt siis kartanlukijan puolella, mutta ei se tiellä ole, esteettinen haittakin on yritetty minimoida...

Avatar
KJS
Viestit: 4706
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.6 TC, 1.6 dCi, 2.2 TDCi, 3.0 JTDm
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Jos mulla ois turbo, niin laittaisin ahtopaineen varmaan kellon tilalle ja jos haluaisi kellon, niin sitten joku pienikokoinen tikitaki näyttö johonkin sopivaan kohtaan kojelaudassa.

Edit: Vaikka tosiaan jonkinmoista modaamista se saattaa vaatia mittaristoon, että kellon saa riipaistua poispoikkeen.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5492
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, M3, 500c
harrasteet: Spider 2000, 3200 GTA, Integrale 16v, 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Epezi kirjoitti:En kyllä osaa sanoa, että vetääkö se rikkaalle, mutta siis ainakin kerran oli ilmaa liian vähän, joten sammui.

Se takaisinkiertävä letku liittyy ennen ilmiä.
Sulla tarvii olla kaksmäntänen dumppi että toimii, oliko?

Muuten sammuu just ko. tilanteessa. Dumppi on aina auki kun vapautat kaasun ja alipaine imusarjassa on suurimmillaan. Tällöin vetää ilmaa ohi ilmamäärämittarin toisinkuin bypassin kanssa.
KJS kirjoitti:Joo ei se rattipylvääseen ruuvvattu mittari oo nätti, enkä kyllä lähtisi laittamaan niitä a-pilariin asennetavia teinituuning mittaritelineitäkään.
ei ne nättejä ole, mutta ei siitä keskikonsoliin sijoitetusta mittaristakaan oikeasti mitään hyötyä ole kun tosissaan ajelee. ei sinne ehdi kurkkia.

A-pilari tai kojelaudan päällinen niin siihen ehtii mulkoilla ajossakin.

Avatar
KJS
Viestit: 4706
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.6 TC, 1.6 dCi, 2.2 TDCi, 3.0 JTDm
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

^Hyvä pointti, eihän sitä vaihtovaloakaan mihinkään hattuhyllylle laiteta. Mun ei onneks tarvii murehtia moisista, kun on vaan raakaa voimaa, ei mitään pakkopuhallettuja hepoja :wink:

Avatar
Epezi
Viestit: 7544
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

alfa 156 v6 kirjoitti:Sulla tarvii olla kaksmäntänen dumppi että toimii, oliko?
Jaa-a, en osaa kyllä sanoa. Dumbin päästä näkee venttiilin joka suhauttaa ilmat ulos.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5492
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, M3, 500c
harrasteet: Spider 2000, 3200 GTA, Integrale 16v, 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Epezi kirjoitti:
alfa 156 v6 kirjoitti:Sulla tarvii olla kaksmäntänen dumppi että toimii, oliko?
Jaa-a, en osaa kyllä sanoa. Dumbin päästä näkee venttiilin joka suhauttaa ilmat ulos.
kokeile imeä siitä letkusta joka tulee imusarjaan kiinni ja samalla kurkistat sinne dumppiin, jos näet suoraan läpi niin se on yksimäntänen, jos mäntä liikkuu mutta yhteys ulkoilmaan on vielä kiinni niin se on kaksimäntäinen :wink:

Avatar
eltsu
Viestit: 576
Liittynyt: 15 Huhti 2004, 02:33
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja eltsu »

Eikö tuo toimis yks mäntäselläkin? On vaan liian löysä jos pelkkä alipaine riittää sen avaamaan. Pitää säätää (lienee säädettävä?) niin että imusarjan alipaine+painepuolen ahtopaine vasta yhdessä avaavat sen. Eli se on auki vain paineiskun ajan kun turbo vielä hyrrää vaikka kaasuläppä on jo kiinni. Tuon aikaa seos voi olla jonkin verran rikkaalla koska osa ilmasta pääsee ulos mutta harvoin tuosta on mitään isompaa haittaa. Niin mulla ainakin toimii ihan tavallinen yksi mäntänen ulospuhaltava dumppi :-D
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5492
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, M3, 500c
harrasteet: Spider 2000, 3200 GTA, Integrale 16v, 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

eltsu kirjoitti:Eikö tuo toimis yks mäntäselläkin? On vaan liian löysä jos pelkkä alipaine riittää sen avaamaan. Pitää säätää (lienee säädettävä?) niin että imusarjan alipaine+painepuolen ahtopaine vasta yhdessä avaavat sen. Eli se on auki vain paineiskun ajan kun turbo vielä hyrrää vaikka kaasuläppä on jo kiinni. Tuon aikaa seos voi olla jonkin verran rikkaalla koska osa ilmasta pääsee ulos mutta harvoin tuosta on mitään isompaa haittaa. Niin mulla ainakin toimii ihan tavallinen yksi mäntänen ulospuhaltava dumppi :-D
Saahan sen tietysti noin jousella kikkailemalla pelaamaan (ehkä, itse en löytänyt oikeanlaista vieteriä...). Mutta helpompiakin vaihtoehtoja on olemassa.

Avatar
Satakuusnelonen
Viestit: 1840
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 164 TS FL, 164 QV
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja Satakuusnelonen »

Eikös ahtopaineen anturi ole sähköinen? Onko mikään muista mittareista samalla tavalla toimiva, jos vaikka voisi siirtää varaosamittarista esimerkiksi öljynpaineen mittarin siihen kellon paikalle ja tekisi vain uuden asteikon siihen ahtopaineille.

Siis nyt ei kyllä ole hajuakaan millainen GTV:n mittaristo on, mutta ainakin 156:s se toimisi.

Mittariston pohjia kyllä pystyisin ainakin teoriassa tekeen, koittanut en ole koskaan. Samalla voisi vaihtaa väriä? tuuninkia? :silly:
Liitteet
156 V6
156 V6
mittariston pohja alfa 156v6.jpg (14.93 KiB) Katsottu 3711 kertaa

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Viesti Kirjoittaja alfa164 »


Avatar
Epezi
Viestit: 7544
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

^no perkule, juurikin tuommoista haaveilin. Tietäisi vaan kuinka tuokin on rakennettu.

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

Sattumalta iski silmään,kun youtuubesta gtv matskua katselin,kun muistin että tuommoisesta täällä kohistu :) muitakin viritelmiä siellä oli väännetty,mut toi kyllä aik hyvän&orkkiksen näköinen

Vastaa Viestiin