Takanavan kierteet
Valvoja: Moderators
- willez
- Viestit: 5247
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS
Takanavan kierteet
Huomasin kun irrottelin takapyöriä , että vasemmassa takanavassa on yhdestä reijästä mennyt kierteet . Ei saa pulttia kuin varmaan jtn . 50Nm ja sitten "muljahtaa" ympäri . Muut kolme saa normaalisti . Pultit ovat M12x1.25 , mahtaako auttaa kierteiden putsaus sarja enää ? Ehdotuksia ?
- TeroV.
- Viestit: 536
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
- Car(s): Giulietta T-JET 2012
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
GT 1.9 JTDm 16V 2007
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Aprilia RST 1000 Futura 2004 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Takanavan kierteet
Osta uusi takapyörän laakeri - 155:n tapauksessa laakerisarjan mukana tulee uusi takanapa.willez kirjoitti:Ehdotuksia ?
- raktori112
- Viestit: 210
- Liittynyt: 04 Huhti 2006, 21:46
- Car(s): Ex. 75,155
- Paikkakunta: Viitasaari, Jyväskylä
- raktori112
- Viestit: 210
- Liittynyt: 04 Huhti 2006, 21:46
- Car(s): Ex. 75,155
- Paikkakunta: Viitasaari, Jyväskylä
- raktori112
- Viestit: 210
- Liittynyt: 04 Huhti 2006, 21:46
- Car(s): Ex. 75,155
- Paikkakunta: Viitasaari, Jyväskylä
- raktori112
- Viestit: 210
- Liittynyt: 04 Huhti 2006, 21:46
- Car(s): Ex. 75,155
- Paikkakunta: Viitasaari, Jyväskylä
- willez
- Viestit: 5247
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS
Alfan navassa on normilaakerit eli niin piukkaan kuin kädestä (+1m jatkovarsi) lähtee . Kuplassa on kartiolaakerit takana eli pitää "säätää" laakerinvälysraktori112 kirjoitti:Nyt on uusi napa hommattu, vielä voisin varmistaa kiinnityksestä, että napamutteri kiristetään sillä lailla, ettei pyörä pyöri enää, ja sitten puoli kierrosta auki?
- raktori112
- Viestit: 210
- Liittynyt: 04 Huhti 2006, 21:46
- Car(s): Ex. 75,155
- Paikkakunta: Viitasaari, Jyväskylä
Eli mitenkäs sitten sen systeemin saa auki. Edessä on sellainen 19millin kuusiokoloreikä, ja takana se 32mm mutteri. Molempia tuli se tunti yritettyä avata, enkä saanut mitään aikaan, paitsi peräkontti meni vituiks, kun oli auki ja nostin sitä parin tonnin hallitunkilla kattoon.

Edit: Niin ja tosiaan tuota kuusiokoloavainta tuurasi mutteri ja putkipihdit.
Edit: Niin ja tosiaan tuota kuusiokoloavainta tuurasi mutteri ja putkipihdit.
- VMTD
- Viestit: 3411
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05, 147 1.9 JTD ja Saab 9000 CS 2.0t -97.
- Paikkakunta: Hausjärvi
Ota mutteri ensin auki ja kierrä sen jälkeen kuusiokoloavaimella koko akselitappi irti tukivarresta. Normaalisti mutterin kuuluu olla ulkopuolella ja kuusiokolon sielä tukivarren takapuolella. Itseasiassa ei siinä tapissa taida olla kierrettä, vaan tiukka sovitus, mutta kasausvaiheessa täytyy kuusiokololla pitää vastaan kun kiristää mutteria, näin olettaisin.
- Caijo-Romeo
- Viestit: 1239
- Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
- Car(s): 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00,159 1.9 Jtdm Q-tronic -07/2.4 Jtdm -07
- Paikkakunta: Kylmäkoski
hommaisit ny ihmeessä kunnon työkalut tohon hommaan. ei muistaakseni montaa euroa maksa sellanen 19mm kuusiokolo hylsy. Pulttipyssy on aika kätevä tossa hommassa. juuri vaihdoin omaani molemmat takalaakerit napoineen eikä pyssylläkään auennut mutteripuolelta kumpikaan vaan piti paukuttaa auki kuusiokolo puolelta. eli jos käsin väännät niin reilusti jatkovartta. niin ja se kuusiokolo pää jää sinne kupin alle ja mutteri tukivarren takapuolelle. oli muuten toisessa motonetista ostetussa navassa liian pieni kuppi,toisessa taasen juuri sopiva. Ihme sinänsä koska molemmat olivat SKF tuotteita. ja vaikka laatutavaraa noikin pitäis olla niin hyvin niukasti sitä rasvaa niissä oli, joten laitoin oikein SKF:n omaa laakerirasvaa viä lisää kuuliin ja kupin alle.
- TeroV.
- Viestit: 536
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
- Car(s): Giulietta T-JET 2012
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
GT 1.9 JTDm 16V 2007
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Aprilia RST 1000 Futura 2004 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Mutterin ja kuusiokolon järjestys taitaa vaihtua korimallimuutoksen narrowbody - widebody myötä. Asiasta on keskusteltu aiemminkin.VMTD kirjoitti:Normaalisti mutterin kuuluu olla ulkopuolella ja kuusiokolon sielä tukivarren takapuolella.
Itse olen irroittanut takanavan mutterin auton alta siten, että olen laittanut kiintoavaimen lenkkipään mutteriin ja nostanut tunkilla kiintoavaimen alta; tilaa on auton alla aika heikosti jatkovarsien käyttöön ja tuolla tavalla saa pienessä tilassa riittävästi momenttia mutterille. Jos kunnollisen autonostimen kanssa on mahdollisuus työskennellä, niin sitten tilanne on tietysti aivan toinen. Takanavan kiristyksen olen tehnyt kuusiokoloavainta (19 mm) käyttäen auton ulkopuolelta, tunkin avulla kiristäminen on aika tunnotonta puuhaa. Akselitappi pyörii kiristettäessä aivan riittävän hyvin, kun sen pintaan sipaisee vähän rasvaa.
- raktori112
- Viestit: 210
- Liittynyt: 04 Huhti 2006, 21:46
- Car(s): Ex. 75,155
- Paikkakunta: Viitasaari, Jyväskylä
- raktori112
- Viestit: 210
- Liittynyt: 04 Huhti 2006, 21:46
- Car(s): Ex. 75,155
- Paikkakunta: Viitasaari, Jyväskylä
